بانک مقالات مطالعات انقلاب اسلامی
| مطالعات انقلاب اسلامي پاييز 1390; 8(26):223-246. |
| باقرزاده محمدرضا* |
| * موسسه آموزشي-پژوهشي امام خميني (ره) |
|
در اين نوشتار با بحث پيشينه دفاع از حقوق بشر در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران، اقدامات دستگاه سياست خارجي به دو شيوه توسل به سازمان هاي بين المللي و اقدامات مستقل بررسي شده است. در ادامه به جايگاه دفاع از حقوق بشر در فلسفه بعثت انبيا و تاسيس نظام اسلامي اشاره و معلوم شده است که بعثت انبيا و تشکيل حکومت، ارتباط وثيقي با اين هدف بسيار مهم دارد. همچنين نظام حقوق بين الملل و حقوق اساسي جمهوري اسلامي ايران در سه حوزه مباني و اهداف و اصول سياست خارجي، پشتوانه ديگري براي اين رويکرد در سياست خارجي به حساب مي آيد. اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران از جمله اصول صلح و هم زيستي مسالمت آميز و دفاع از مستضعفان، پشتوانه هاي اين رويکرد در سياست خارجي هستند که هر يک، مباني محکمي در قرآن و سنت دارند. |
| كليد واژه: حقوق بشر، سياست خارجي، جمهوري اسلامي ايران، دفاع از مستضعفان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي پاييز 1390; 8(26):247-274. |
| اصلاني فيروز,كاظميني سيدمحمدحسين |
|
حاكميت قانون به عنوان اصطلاحي جدلي و البته مبناي مهم ارتباط دولت و شهروندان، مفهومي اوليه دارد. در پارادايم هاي مختلف عناصر و مولفه هاي اصلي و اوليه، مفهوم حاكميت قانون متفاوت است. برخي اين گزاره ها را، دلايل و قانوني بودن آن دانسته و بعضي استناد و قانونيت را عناصر اصلي اين مفهوم قلمداد كرده اند. در مقام نظريه پردازي و اجرا نيز ممكن است مفهوم ها، برداشت ها و تحليل هاي مختلفي ارائه شود. از قبيل برداشت هاي شكلي، ماهوي، غايت انگار و ابزار انگار. مقاله حاضر با بررسي اين مفاهيم و برداشت ها از حاكميت قانون مفهوم اوليه و برداشت مورد نظر را در قانون اساسي ج.ا.ا تبيين مي نمايد. |
| كليد واژه: حاکميت قانون، قانون اساسي، قانونيت، استناد |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي تابستان 1390; 8(25):85-110. |
| شيرخاني علي,رضايي مرتضي |
|
تشريح جوانب تاريخ مشروطه، همچنان لازم و ضروري است تا با شناخت آن، از عوامل فاجعه آفرين و انحراف زا که عملا همه فداکاري ها و رشادت ها و شهادت ها را بي نتيجه گذاشت، درس بگيريم. |
| كليد واژه: انقلاب (نهضت) مشروطه، روحانيت، ايران معاصر، طبقات اجتماعي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي تابستان 1390; 8(25):11-36. |
| يزدخواستي بهجت,اخوان مهدوي محسن |
|
در مقاله حاضر، ابتدا ماهيت متفاوت انقلاب اسلامي ايران با نگاهي بر نظريه مارکسيستي پيرامون انقلاب به عنوان مهم ترين نظريه انقلابي غيرتوحيدي، بررسي مي شود و در ادامه، تبيين پويايي انقلاب در افق فکري و فرهنگي آن پيگيري مي شود. |
| كليد واژه: انقلاب اسلامي ايران، غدير، طبقات اجتماعي، از خود بيگانگي، آگاهي طبقاتي، حاکميت حضرت مهدي (عج) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي تابستان 1390; 8(25):37-59. |
| محمدجواد هراتي* |
| * گروه معارف، دانشگاه بوعلي سينا |
|
از زمان ظهور پارادايم «ترقي غربي» که وجه مسلط آن، اخذ مباني معرفتي غرب براي وصول به ترقي بوده، الگوي ديگري در چالش با آن قرار گرفت که استفاده از مباني معرفتي ديني و مقتضيات دروني جامعه ايران را براي رسيدن به پيشرفت ضروري مي دانست. |
| كليد واژه: پارادايم ترقي، شبه ترقي غربي، الگوي پيشرفت، انقلاب اسلامي، آينده |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي تابستان 1390; 8(25):111-136. |
| ملايي تواني عليرضا,باوريان فريده |
|
از آنجا که جبهه ملي در دوران دو کابينه پرتحول جمشيد آموزگار و جعفر شريف امامي، همچنان به مشي پيشين خود، يعني مبارزه پارلمانتاريستي در چهارچوب قانون اساسي وفادار مانده بود و اين شيوه، هم با مشي رهبري نهضت تعارض داشت و هم با فضاي ملتهب و انقلابي کشور سازگار نبود، در ادامه مشي خود، دست خوش ترديد و اختلاف نظر شد و دو جريان اصلي از متن آن ظهور کرد: بخشي از اين جريان به همراهي با امام خميني (ره) پرداخت و بخشي ديگر در کنار شاه قرار گرفت و به مخالفت با انقلاب پرداخت که اين مقاله درصدد بررسي اين تحول است. |
| كليد واژه: انقلاب اسلامي، جبهه ملي، جمشيد آموزگار، جعفر شريف امامي، مبارزه پارلمانتاريستي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي تابستان 1390; 8(25):137-152. |
| فوزي يحيي,كريمي بيرانوند مسعود |
|
نويسنده در اين مقاله مي کوشد يکي از مهم ترين مسايل مربوط به حکومت اسلامي، يعني «تشخيص و تبيين اهداف حکومت اسلامي» را توضيح دهد. وي با تشريح منشا اهداف حکومت ديني، آنها را به دو سطح اهداف بلندمدت يا غايي و اهدف متوسط يا مياني تقسيم کرده و به بررسي هريک از آنها مي پردازد. |
| كليد واژه: اهداف حکومتي، حکومت ديني، حکومت اسلامي، اهداف غايي، اهداف متوسط |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي تابستان 1390; 8(25):153-182. |
| احمدي طباطبايي سيدمحمدرضا,پروانه محمود |
|
نگارنده، ضمن تشريح ادله متقن رسالت جهاني اسلام، به معرفي رويکردهاي مختلف به مساله پژوهش، تحت عنوان رويکردهاي جهان گرايي اسلامي مي پردازد. آنگاه به مدد دو رهيافت، بر اساس انديشه امام به بررسي اين رويکردها و نقد آنها اقدام کرده، رويکرد متفاوت و جامع امام را در موضوع مذکور تبيين مي کند. بدين سان توضيح مي دهد که سيره سياسي امام خميني (ره) در تبيين نسبت منافع ملي نظام اسلامي با مسووليت هاي فراملي آن، ديدگاه ساير رويکردها در تضعيف يا حذف يکي از طرفين اين نسبت به نفع ديگري را نفي کرده، مدعي يک رابطه مبتني بر ديالکتيک تنافع (نفع دو طرفه) بين اين دو حوزه از سياست نظام اسلامي است. |
| كليد واژه: جهان شمولي اسلام، ملي گرايي اسلامي، جهان گرايي، امام خميني (ره)، مسووليت هاي فراملي، منافع ملي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي تابستان 1390; 8(25):183-207. |
| رهبر عباسعلي,مقدمي مهرداد |
|
مردم سالاري ديني، برداشتي نوين از اسلام است که بر جنبه هاي سياسي اسلام به عنوان ديني کامل و جامع پرداخته است و بر نقش مردم در امور سياسي جامعه ديني تاکيد دارد و دلالت بر مرجعيت سياسي و اجتماعي اسلام دارد. از طرفي، تنها مدل حکومتي است که در آن، مشروعيت ديني و مشروعيت سياسي با هم جمع شده است. قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران که جمهوري بودن نظام سياسي کشور را به طرق مختلف تضمين کرده است اصل تفکيک قوا، محوريت مردم در شکل گيري نظام و نيز اداره امور کشور به اتکاي آراي عمومي در نظام جمهوري اسلامي را مورد پذيرش قرار داده و تمهيداتي را براي تحديد قدرت دول، محو استبداد، نهادينه کردن آزادي، مقابله با فساد و سوء استفاده از قدرت، پيش بيني کرده است. |
| كليد واژه: قانون اساسي، دين، مردم سالاري، حقوق، آزادي، حاکميت، اقتدار |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي تابستان 1390; 8(25):239-265. |
| اخوان كاظمي مسعود,عزيزي پروانه |
|
انقلاب هاي بزرگ، هنجارهاي حاکم بر نظام بين الملل را به چالش کشيده و مدعي ارائه نظم نويني در عرصه روابط بين الملل بر اساس ايدئولوژي انقلابي مي شوند. در مقابل، مباني نظام بين الملل كه بر حفظ وضع موجود مبتني است، همواره تلاش مي کند تا نوعي تعادل را بر اعضاي سيستم بين الملل تحميل کند. لذا، هر عاملي که معيارهاي اساسي نظام موجود را دچار تحول کند و باعث عدم تعادل در سيستم بين الملل شود، به عنوان عنصري ضد سيستمي تلقي خواهد شد و با آن به مقابله برخواهند خاست. |
| كليد واژه: ضد انقلابيگري، نظام بين الملل، انقلاب هاي بزرگ، قدرت هاي جهاني، سياست خارجي، رئاليسم تدافعي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي تابستان 1390; 8(25):209-237. |
| صالحي سيدجواد,ارغواني پيرسلامي فريبرز |
|
نوشتار حاضر با هدف ترسيم رويكردي كه معنا و معناگرايي را در كنار معنويت درنظرگرفته و در عين حال ظرفيت هاي ساختار فعلي روابط بين الملل را نيز ناديده نگيرد اين سوال را فراروي خويش مي بيند که چگونه احياي معناگرايي در بستر نظريه پردازي، زمينه را براي برجستگي و لزوم کاوش در رويکرد بومي ايراني-اسلامي فراهم مي آورد؟ با علم به اين مساله، مدعاي اصلي آنست که با آغاز روند نقد مباني مادي گرايانه نظريات جريان اصلي و فراهم شدن زمينه تنوع و تکثر، با استنتاج وجوه سلبي و ايجابي جريان هاي غالب نظري (جريان خردگرا، مكتب انگليسي و انتقادي)، مي توان به گزاره هايي دست يافت كه مقوم مباني اوليه رويكردي جديد با نام «ايراني-اسلامي» باشد. اين مباني با وجوه نهادي (قانون اساسي) و شخصيتي (آراي امام ره) بومي مي شوند. |
| كليد واژه: معناگرايي، روابط بين الملل، بومي سازي، رويکرد ايراني-اسلامي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي پاييز 1389; 7(22):127-152. |
| بهشتي سرشت محسن,حاتمي حسين |
|
در مدت تبعيد رهبر انقلاب در نجف، نهضت اسلامي تحت کنترل شديد دولت عراق نتوانست از شبکه هاي اطلاع رساني و رسانه هاي جمعي بزرگ و معتبر بهره برد. اما عزيمت ايشان به پاريس و قرار گرفتن در فضاي آزاد رسانه اي آنجا، تغيير «راهبرد رسانه اي» انقلاب را درپي داشت. يافته هاي تحقيق گوياي آن است كه در اين راهبرد جديد، انقلابيون و رهبر انقلاب با بهره برداري مناسب از ظرفيت هاي گسترده رسانه اي پاريس توانستند مسير تحولات سياسي انقلاب را بسيار سريع تر و هموارتر به سوي هدف مورد نظر (تغيير رژيم) سوق دهند. |
| كليد واژه: امام خميني (ره)، رسانه هاي جمعي، مصاحبه، پاريس، ايران |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي پاييز 1389; 7(22):45-68. |
| نوراني مكرم دوست امير* |
| * گروه معارف، دانشگاه گيلان |
|
اين مقاله در صدد است تا با استفاده از رهيافت چندعلتي به تبيين انقلاب اسلامي ايران بپردازد. اين مدل در سه سطح عوامل ساختاري غيرمستقيم، عوامل ارادي مستقيم و عوامل واسطه اي به واکاوي انقلاب اسلامي ايران مي پردازد؛ بدين بيان که در سطح اول بر مؤلفه هاي ساختاري وضعيت اجتماعي که شرايط يا موانع غيرعادي ايجاد کرده، تاکيد مي شود؛ زيرا در انقلاب ايران فرايند نوسازي در ايجاد چنين وضعيت اجتماعي نقش محوري داشته است. در سطح عوامل ارادي نيز نقش کارگزاران انقلاب و قدرت بسيج آنها و اينکه چرا و چگونه افراد و گروه هايي به کنش هاي انقلابي جذب مي شوند، مورد بررسي قرار مي گيرد و سرانجام در سطح عوامل واسطه اي به احساس محروميت نسبي ـ به عنوان عامل روانشناسي اجتماعي و واسطه دو سطح قبل ـ پرداخته خواهد شد. |
| كليد واژه: مدرنيزاسيون، تحولات ساختاري، محروميت نسبي، بسيج سياسي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي پاييز 1389; 7(22):153-177. |
| قاسمي فرج اله* |
| * دانشگاه شهيد بهشتي |
|
کارآمدي يکي از مفاهيم بنيادي در انديشه سياسي است که امروزه در نظام هاي سياسي، بسيار بر آن تاکيد مي شود. نوشتار حاضر تلاشي است در راستاي تبيين مساله کارآمدي نظام جمهوري اسلامي ايران از ديدگاه امام خميني (ره). از اين رو با اشاره به مفهوم کارآمدي، شاخصه ها و مکانيسم هاي آن، ديدگاه ها و انديشه هاي ايشان را در اين زمينه بررسي مي کنيم. به گمان نگارنده از آنجاکه شکل گيري انقلاب اسلامي و انديشه هاي امام خميني (ره) برمبناي اعتقادات ديني است، کارآمدي، شاخصه ها و مکانيسم هاي آن نيز در اين راستا برمبناي الگوي اسلامي استوار است؛ شاخصه ها و راهکارهايي از قبيل قانون گرايي، مردم گرايي، شايسته سالاري، مصلحت و وحدت که در مقاله بدان ها اشاره شده است. |
| كليد واژه: کارآمدي، قانون گرايي، مردم گرايي، شايسته سالاري، مصلحت و وحدت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي پاييز 1389; 7(22):179-205. |
| جمشيدي محمدحسين,درودي مسعود |
|
مفهوم عدالت، همواره در طول تاريخ به عنوان مفهومي بنيادين اما كلي مطرح شده و داراي انواع مختلفي است. در اين مقاله کوشيده ايم با عنايت به شاخصه هاي عدالت سياسيِ «جان راولز»، ويژگي هاي اين شاخه از عدالت را در گفتمان سياسي امام خميني (ره) بررسي مي کنيم. پرسش اصلي پژوهش حاضر اين است كه عدالت سياسي در گفتمان سياسي امام خميني (ره) داراي چه جايگاهي و چه شاخصه هايي است؟ بر اين اساس، ايشان امنيت همگاني، مشاركت عمومي و حق گزينش برابر را به مثابه شاخصه هاي جهان شمول عدالت سياسي مطمح نظر قرار مي دهد. |
| كليد واژه: امام خميني (ره)، عدالت، عدالت سياسي، گفتمان سياسي، اسلام، جان راولز |
| |
|
نسخه قابل چاپ |