بانک مقالات مطالعات انقلاب اسلامی
| مطالعات انقلاب اسلامي بهار 1388; 5(16):11-42. |
| محمدي منوچهر* |
| * دانشگاه تهران |
|
پس از شکست دکترين نظم نوين جهاني که به وسيله بوش پدر مطرح شده بود، ديدگاه هاي ديگري همچون پايان تاريخ، به وسيله فوکوياما و برخورد تمدن ها، به وسيله هانتينگتون مطرح شد که اين نظريه ها نيز چون موارد پيشين، همچنان بر طبل حاکميت و سلطه غرب مي کوبيد. |
| كليد واژه: پارادايم، گفت وگوي تمدن ها، پايان تاريخ، برخورد با نظام سلطه، انقلاب اسلامي ايران، امام خميني (رحمه اله) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي تابستان 1388; 5(17):173-196. |
| نقيب زاده احمد,سليماني غلام علي |
|
پژوهش حاضر شکل گيري احزاب را ناشي از نوسازي سياسي در جمهوري اسلامي مي داند و فرايند تحول احزاب در ايران را بر اساس مدل هانتينگتون در خصوص جوامع دست خوش نوسازي بررسي کرده است. پديده نوسازي سياسي و شکل گيري احزاب در ايران را مي توان از دو جنبه بررسي کرد: 1. انقلاب اسلامي، يک انقلاب مردمي بود و تقريبا تمامي طبقات جامعه در آن شركت داشتند؛ 2. با پيروزي انقلاب، نوعي قانون اساسي تدوين شد كه بر پايه دو ركن اسلاميت و جمهوريت بود. امر بنيان لازم را براي شکل گيري احزاب فراهم کرد. علاوه بر اين نوسازي اقتصادي کشور در دوران سازندگي، طبقه متوسطي را ايجاد کرد که در سال هاي بعد، به شکل گيري احزاب در کشور کمک کرد، اما اين فرايند چالش هايي را نيز در برابر نظام مي گذارد که ناشي از دغدغه هاي حفظ قوانين اسلامي از يک سو و استمرار مشارکت مردم از سوي ديگر است. اين دغدغه ها يکي از موانع گسترش احزاب و دليل نهادينه نشدن آن هاست. |
| كليد واژه: نوسازي سياسي، جناح بندي، دوقطبي شدن، گسترش، نهادمندي، حزب |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي زمستان 1387; 4(15):108-138. |
| مظفري آيت* |
| * پژوهشکده تحقيقات اسلامي |
|
علي عبدالرازق مصري و امام خميني (ره)، از مهم ترين پرسشگران بنيادي ترين بحث در انديشه سياسي، يعني نسبت دين و سياست هستند، با اين تفاوت که عبدالرازق مي کوشد تا سکولاريزم را از نصوص ديني نتيجه بگيرد، ولي امام خميني (ره) در تضاد با آن، نظريه وحدت دين و سياست را اثبات مي کند. |
| كليد واژه: دين، سياست، علي عبدالرازق، امام خميني (ره)، خلافت، امامت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي بهار 1388; 5(16):73-106. |
| شيرودي مرتضي* |
| * پژوهشکده تحقيقات اسلامي |
|
امروزه، گروه هاي اسلامي، از فعال ترين جريان هاي سياسي جهان به شمار مي روند. اين گروه ها معتقدند جهان و جهاني شدن ارتباط تنگاتنگي با مذهب دارد. ازاين رو، اهميت و نفوذ فزاينده انديشه ها و نهادهاي مذهبي آشکارا در سراسر جهان ديده مي شود، به گونه اي که سال 1992م. را سال بيداري اسلامي خوانده اند، در حالي كه در 1964م. غربي ها و شرقي ها اعتقاد داشتند اسلام در برابر تجددگرايي يا مدرنيزاسيون كاملا بي دفاع است. همچنين در سال 1979م. دولت امريكا بيداري اسلامي را از عوامل نابودي جهان خواند و فعالان مسلمان به عنوان رزمندگان شركت كننده در جنگي معرفي شدند كه به اعتقاد سايروس ونس، وزير خارجه وقت امريكا، در صورت وقوع، احتمالا مي تواند منافع امريكا را به شدت به خطر اندازد. وي از اين جنگ، با عنوان جنگ اسلام و غرب نام مي برد. رهبران اتحاد جماهير شوروي سابق نيز هيچ گاه ترس خويش را از بيداري اسلامي انقلابي و خطرات آن براي کشورشان كتمان نكردند. کارشناسان غرب و شرق، اين همه سخن گفتن از بيداري اسلامي را ناشي از وقوع و استمرار پديده انقلاب اسلامي مي دانند. |
| كليد واژه: انقلاب اسلامي، بيداري اسلامي، امام خميني (رحمه اله)، ايران، جهان اسلام، مسلمانان، جنبش هاي اسلامي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي بهار 1388; 5(16):141-177. |
| سراجي محمود* |
| * دانشگاه علوم پزشکي اراک |
|
حقوق ملت، از مباحث محوري نظام هاي سياسي است كه در قانون اساسي نظام هاي سياسي بر آن تاكيد مي شود و كشورهاي مختلف جهان مي کوشند آن را سرلوحه قانون اساسي و درخشان ترين فصل آن قرار دهند. اين پژوهش، به تبيين مباني و چگونگي شكل گيري حقوق ملت در قانون اساسي جمهوري اسلامي پرداخته است. يکي از عمده ترين مباحث حقوق اساسي، حقوق افراد و محدوديت قدرت زمامداران است که از آن با عنوان «حقوق بشر» يا « حقوق و آزادي هاي اساسي» يا «حقوق و تکاليف حکومت و افراد» ياد مي کنند. اين حقوق بر اساس نگرش اصالت فرد و اجتماع تعريف شده است. قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به دور از افراط و تفريط، نه همانند حكومت هاي غربي پيش از رنسانس، حقوق مردم را به کلي ناديده مي گيرد و نه همانند پس از آن، حق اله را از متن اجتماع حذف مي كند. |
| كليد واژه: حقوق، حقوق اساسي، حقوق مردم، حق و تکليف، آزادي، مصونيت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي بهار 1388; 5(16):179-210. |
| دانش كيا محمدحسين* |
|
پس از پيروزي انقلاب مشروطه يکي از دغدغه هاي روحانيت و مردم، اداره کشور بر اساس قوانين و مقررات اسلامي بود. از اين رو، با توجه به اوضاع و احوال آن روز، تنها راهکار آن را تامين اين هدف در متمم قانون اساسي ديدند که اين مهم نيز با مجاهدت شيخ فضل اله نوري تحقق يافت و اصلي موسوم به اصل دوم متمم قانون اساسي به تصويب رسيد. آنچه پس از تصويب اين اصل مهم به نظر مي رسيد، اجراي آن بود. |
| كليد واژه: اصل دوم متمم قانون اساسي، علماي طراز، علماي ناظر |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي بهار 1388; 5(16):211-244. |
| جهان بزرگي احمد* |
| * پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي |
|
انديشمندان مکتب اسلام همواره در گفتار و کردار به اين مساله اذعان داشته اند که امنيت اقتصادي در ميان امنيت هاي ديگر، يکي از پررنگ ترين امنيت هاي هر جامعه است. از منظر آنها، نقطه مقابل امنيت اقتصادي، «بحران اقتصادي» است که خمير مايه آن، «سلطه اقتصادي» هر حريفي بر جامعه اسلامي به منظور گمراه ساختن انقلاب اسلامي است. از اين رو، پيروان خود را به تهيه مقدماتي براي جلوگيري از به وجود آمدن بحران و ايجاد امنيت، تحريک مي کردند. اين مقاله درصدد پاسخ به اين سوال است که: «نقش مهم امنيت اقتصادي در حفظ انقلاب الامي از منظر اسلام چيست؟» در حقيقت از منظر اسلام، امنيت اقتصادي حاصل نمي شود، مگر از طريق داشتن منابع طبيعي و مواد خام مکفي، دانش فني مناسب و سياست هاي ارزي و پولي عادلانه. |
| كليد واژه: اقتصاد، امنيت، انقلاب اسلامي، بحران اقتصادي، منابع طبيعي، مواد خام، دانش فني، سياست هاي پولي و مالي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي زمستان 1387; 4(15):11-53. |
| خواجه سروي غلام رضا,اسدي عليرضا |
|
با وجود اينکه نهضت حسيني ماهيتي سياسي و حماسي داشت، در طول تاريخ، ابعاد حماسي و سياسي آن در ميان شيعيان کم رنگ يا به عبارتي دچار تحريف و انحراف شد، به گونه اي که به يک فرهنگ مصيبت زده و عزلت نشين مبدل گشت، ولي در روند انقلاب اسلامي، نگرش عمومي مردم ايران به نهضت حسيني تغيير کرد و تبديل به يک فرهنگ حماسي و سياسي شد. در اين ميان، نقش متفکران ديني به ويژه روحانيت شيعه بسيار مهم و اساسي بود. مقاله حاضر، به چگونگي فعاليت روحانيت و متفکران مذهبي در اين تغيير نگرش مي پردازد و با بررسي ادبيات متفکران روحاني و روشنفکران ديني انقلاب اسلامي درباره نهضت حسيني، مي کوشد تا ميزان تاثير اين روشنفکران ديني را در فرهنگ عاشورا و نگرش مردم نسبت به نهضت حسيني و فلسفه عزاداري نشان دهد. در نهايت نيز به آثار اين تغيير نگرش در رفتار و شعارهاي مردم، اشاره کوتاهي خواهد کرد. |
| كليد واژه: نهضت امام حسين (ع)، انقلاب اسلامي ايران، امام خميني (ره)، روشنفکران ديني، تغيير نگرش |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي زمستان 1387; 4(15):75-103. |
| عيسي نيا رضا* |
| * پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي (پژوهشکده علوم و انديشه سياسي) |
|
چگونگي تحقق حکومت در زمان غيبت امام زمان (عج) و نيز در زمان ظهور آن حضرت، پرسشي است که اين نوشتار در پي يافتن پاسخي مناسب براي آن مي باشد. بدين منظور، به دکترين هاي انجام گرفته در جامعه منتظران، يعني دکترين هاي اسقاط تکليف يا تحريم حکومت در عصر غيبت و دکترين قيام (اعم از قيام با وجوب حکومت و قيام با جواز حکومت) پرداخته و در زمان ظهور نيز به سه نوع دکترين که عبارتند از: دکترين قيام طبيعي، دکترين عدل مبتني بر علم امام و دکترين قابليت اجتماعي، اشاراتي کرده ايم. بر اين اساس، مي توان گفت هدف نويسنده مقاله در اين نوشتار، برجسته کردن و تقويت دو مطلب است: 1. نه تنها در عصر انتظار بايد کوشيد تا از دکترين قيام چيزي کاسته نشود، بلکه بايد جامعه را با سرشت و ماهيت آن، انس و الفت داد؛ 2. نويسنده معتقد است در عصر ظهور، دکترين قابليت اجتماعي به گونه اي است که در حوزه هاي روشنفکري و مجامع علمي دانشگاهي، قابل دفاع تر است. |
| كليد واژه: دکترين و مقدمات آن، عصر انتظار (دکترين اسقاط تکليف، دکترين قيام)، عصر ظهور (دکترين عدل مبتني بر علم، دکترين قيام طبيعي، دکترين قابليت اجتماعي)، انجمن حجتيه، امام خميني (ره) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي زمستان 1387; 4(15):55-74. |
| مهاجرنيا محسن* |
| * پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي |
|
در انديشه سياسي امام خميني (ره)، همه حوزه هاي معرفتي و انساني، متکي بر بنيادهاي معرفتي واحدي هستند و عرفان، به عنوان اساسي ترين معرفت نزد امام راحل، به منزله زيرساخت تفکر اوست. به گونه اي که فهم دقيق ديگر معرفت ها و نيز دانش هاي فقهي، فلسفي، اخلاقي، سياسي، کلامي و ...، با مباني عرفاني امام پيوندي استوار دارد. نوع نگاه امام راحل به سياست، حقوق، اخلاق و ...، متاثر از مبناي عرفاني او درباره هستي و انسان و فرجام خلقت دارد. بنابراين، فهم انديشه سياسي امام در گرو فهم آثار سياسي اوست. از اين رو، در ميان آثار ايشان، کتاب «مصباح الهدايه» را که از ويژگي ممتازي برخوردار است، برگزيده ايم. اين کتاب به انسان به عنوان خليفه اله مي نگرد؛ نگاهي که مباني انديشه سياسي امام را تشکيل مي دهد. |
| كليد واژه: عرفان، عرفان سياسي، انديشه سياسي، مباني انسان شناختي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي زمستان 1387; 4(15):139-168. |
| قاضي زاده كاظم,طبسي محمدعلي* |
| * حوزه علميه قم، دانشکده علوم حديث |
|
نفاق، پديده اي است که در همه جوامع قابل پيگيري است. يکي از اين عرصه ها، عرصه نظري مباحث نفاق است در اين زمينه، بررسي عوامل ظهور نفاق شايسته پژوهش است. بي ترديد، طرح اين گونه مباحث از منظر ديني مي تواند به تحکيم مباني نظري مطالعات انقلاب اسلامي بينجامد. نفاق در صدر اسلام پديده اي است كه از نگاه بسياري، معلول «ترس» و از ديد برخي ديگر، معلول عوامل متعدد و گوناگوني چون طمع، ترس، تعصب، اخلال و ايجاد انحراف در برنامه انبياست. لازمه اين اختلاف آن است كه در ديدگاه نخست، پيدايش نفاق، محدود به مدينه مي شود، ولي در ديدگاه دوم، وقوع آن در مكه پيش از هجرت نيز قابل فرض و اثبات است. تدبر در آيات مربوط به منافقان، مويد ديدگاه اخير است. |
| كليد واژه: پيدايش نفاق، منافقان، آيات مكي و مدني، نفاق پيش از هجرت، انقلاب اسلامي، جريان نفاق |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي زمستان 1387; 4(15):196-211. |
| حسيني سيدميرصالح* |
| * جامعه المصطفي العالميه |
|
از جمله مفاهيمي كه در اواخر قرن نوزدهم در فرانسه به دنبال محاكمه كاپيتان دريفوس مطرح شد، مفهوم روشنفکري بود. به وجود آمد. چهار سال بعد، يكي از نويسندگان آن زمان به نام اميل زولا، بيانيه اي صادر كرد كه به دستگيري وي انجاميد. در پي آن، نويسندگان ديگري با صدور بيانيه اي به نام «بيانيه روشنفكران»، محاكمه زولا را محكوم كردند. اين مفهوم در غرب داراي بار معنايي خاصي بود كه در جريان تحولات ايران نيز به كار گرفته شد، به گونه اي که شماري از تحصيل كردگان غرب گراي ايراني، خود را با همين مفهوم و معنا در ايران معرفي كردند و در قرن نوزدهم جريانات سياسي و اجتماعي مدرني را كه برگرفته از مدل هاي غربي بود، شكل دادند. در اين هنگام، نخبگان مذهبي (علما) و توده مردم با اين جريانات به مقابله برخاستند؛ زيرا اين تفكر با ساختارهاي معرفتي و گفتمان سياسي آن عصر در ايران همخواني نداشت، به گونه اي که هويت ملي و ايراني، از ديرباز در ايران با اسلام و شريعت تشيع آميخته شده است و ايرانيان هر زماني كه احساس مي كردند معرفت ديني آنان با تهاجم بيگانگان روبه رو شده است، با آن به مقابله بر مي خاستند. اين نوشتار، پس از بررسي دلايل كشمكش و ستيز ميان نخبگان ديني با ديگر نخبگان و بيان ديدگاه هاي هر كدام، به شناخت تيپ هاي مختلف روشنفكري در ايران پرداخته كه شامل تيپ سنت گريز، اسلام گرا و غرب گرايي نوين است. از ميان ديدگاه هاي عالمان و نخبگان ديني، به صورت نمونه، تفكرات ميرزاي شيرازي و شيخ فضل اله نوري، انتخاب و با تحليل تقابل ها، به تفكيك جريانات مثبت و منفي روشنفكري ديني پرداخته شد. |
| كليد واژه: روشنفكري، مدرنيته، سنت، ايران، مشروطه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي زمستان 1387; 4(15):213-234. |
| فوزي يحيي,بصيرنيا غلام رضا |
|
اين مقاله به بررسي و تبيين مباني نظري دو رويكرد سلبي و ايجابي به مهندسي فرهنگي در ايران پس از انقلاب پرداخته است و در اين زمينه، مباني نظري اين دو رويكرد به مهندسي فرهنگي، بررسي شده است. نتايج اين بررسي نشان مي دهد اين دو رويكرد به لحاظ تعريفي كه از فرهنگ و مهندسي فرهنگي، انسان، نقش دولت در حوزه فرهنگ و نتيجه دخالت آن در مهندسي فرهنگي جامعه ارايه ميدهد، با يكديگر اختلاف مبنايي دارند. |
| كليد واژه: فرهنگ، مهندسي فرهنگي، امام خميني (ره)، ايران، انقلاب اسلامي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي پاييز 1387; 4(14):11-46. |
| جمشيدي محمدحسين* |
| * پژوهشکده امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي |
|
امام خميني (ره) بر اساس نگرش معنوي و تعالي نگر خويش، به پيروي از پيشوايان معصوم و انديشمندان مسلمان، سياست را هدايت انسان ها، حفظ مصالح و تامين صلاح و سعادت حقيقي آدميان مي داند. بر اين اساس، سياست هم حق همگاني است و هم مسووليت عمومي. بدين سان، مجريان سياست در اصل، تمام افراد جامعه هستند که در اين امر، يعني تدبير سرنوشت عمومي خويش، مشاركت دارند. هدف و مقصد سياست نيز راه بردن افراد بر مبناي عدل و عقل در مسير کمال انساني براي رسيدن آنها به حقوق حقه خويش و خير و سعادت راستين است. |
| كليد واژه: امام خميني (ره)، سياست، سياست شيطاني، سياست حيواني، سياست الهي، اسلام |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات انقلاب اسلامي پاييز 1387; 4(14):47-74. |
| كوشكي محمدصادق* |
| * دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي |
|
در اين مقاله، پس از بيان مفهوم اوليه هويت، سعي شده است يک گونه شناسي از هويت در حوزه نهادهاي اجتماعي (مانند انقلاب) ارايه شود. در اين گونه شناسي، سه هويت تاسيسي، تداومي و غايتي، تعريف و تبيين خواهد شد و در نهايت سعي بر آن است تا با بازکاوي اين سه گونه از هويت در عرصه هويت انقلاب اسلامي، ثابت شود مقوله عاشوراي حسيني، تامين کننده بار محتوايي و ايجاد کننده هويت تاسيسي و تداومي انقلاب اسلامي و مقوله انتظار مهدوي، سازنده هويت غايتي انقلاب اسلامي بوده است. |
| كليد واژه: هويت، انقلاب اسلامي، عاشوراي حسيني، انتظار مهدوي، هويت تاسيسي، هويت تداومي، هويت غايتي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |