بانک مقالات مهدویت
| مشرق موعود پاييز 1389; 4(15):99-113. |
| مرتضوي سيدمحمد* |
| * دانشگاه فردوسي مشهد |
|
يکي از پرسش هايي که همواره ذهن بشر را به خود مشغول کرده، آينده بشر يا به تعبير ديگر، پايان تاريخ است. انديشمندان با هر ديدگاه و گرايشي کوشيده اند به اين سوال پاسخ دهند. آنان آينده بشر را روشن و همراه با صلح، صفا، آرامش، امنيت و گسترش عدالت مي دانند. عده اي تحقق آن را خارج از اختيار بشر و نتيجه جبر تاريخي مي شمارند و برخي آن را اختياري دانسته، معتقد به راه اندازي جنگ تمدن ها براي تحقق آن هستند. اديان الهي يهود، مسيحيت و اسلام نيز آينده زندگي بشر را روشن و تحقق آن را در گرو ظهور منجي مي دانند. در انديشه مسلمانان اين تحول جهاني به دست يکي از فرزندان رسول خدا (ص) به نام حضرت مهدي (عج) رقم خواهد خورد. اکنون پرسش اساسي اين است که در انديشه ديني، چه ضرورتي براي پيدايش اين قيام جهاني وجود دارد؟ |
| كليد واژه: تخلف ناپذيري وعده هاي خداوند، وعده هاي تحقق نيافته الهي، وعده هاي تحقق نيافته رسول خدا (ص)، قيام جهاني حضرت مهدي (عج) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1389; 4(14):5-28. |
| خسروپناه عبدالحسين* |
| * پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي |
|
علم کلام، دانش و مهارتي دين پژوهي است که با کمک متون اسلامي به استخراج و تنظيم و تبيين معارف و مفاهيم اعتقادي مي پردازد، آن ها را بر اساس روش ها و رويکردهاي مختلف درون و برون ديني، اثبات و توجيه مى کند و به اعتراض ها و شبهات مخالفان اعتقادي پاسخ مى دهد. امامت و امامت پژوهي در علم کلام جايگاه ويژه اي دارد. بحث پيرامون مساله امامت از قرن هاي نخست اسلام مطرح بوده و علماي شيعي و سني در آن باره هم نظر نبوده اند. علماي شيعه براي دفاع از اين اعتقاد مهم در همان قرن هاي اوليه، کتاب هايي نوشته اند، همچنان که مخالفان نيز آثاري در رد امامت تاليف کرده اند. علاوه بر وجود جريان هاي خوارج، سني گرايي، وهابي گرايي و کسروي گرايي که با طرح شبهات و اشکالاتي ضرورت تحقيق پيرامون دکترين امامت را تقويت مي کند، جايگاه امامت در قرآن و روايات نيز ضرورت پرداختن به آن را روشن مي سازد. از نصوص ديني برمي آيد که امامت از اصول بنيادين اسلام است. |
| كليد واژه: علم کلام، امامت، کسروي گرايي، جايگاه امامت، گستره امامت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1389; 4(14):59-83. |
| مريجي شمس اله,چراغي كوتياني اسماعيل* |
|
هر نظام اجتماعي براي پايداري و پويايي خود نيازمند فضايي آرام و به دور از هر گونه تضاد و تنش است تا بتواند به اهداف خود دست يابد. اين مهم نيازمند زمينه هايي است که بدون آن ها پيشرفت غيرممکن است. يکي از اين زمينه ها وجود وفاق ملي و همبستگي اجتماعي در سطح جامعه است. از اين رو امروزه همه نظام هاي سياسي جهان با درک درست از اين واقعيت به دنبال تحقق و تثبيت همگرايي در جوامع خود هستند. ما اعتقاد داريم که دولت و جامعه مهدوي در اين فضيلت نيز سرآمد جوامع انساني است و يکي از راهبردهاي امام زمان (عج) پس از ظهور، ايجاد همبستگي اجتماعي در بين جوامع بشري است و براي رسيدن به اين وفاق، شيوه ها و راهکارهايي را به کار خواهند برد که مي تواند الگويي شايسته براي جوامعي باشد که مي خواهند از جامعه و ملتي همگرا برخوردار باشند، راهکارهايي چون گسترش دين و جهان بيني واحد، توسعه همه جانبه عدالت اجتماعي، توسعه مهرورزي، ارتقاي سطح فکري فرهنگي جامعه و البته اين راهکارها با رهبري سيستماتيک و فرهمندانه خويش مي تواند براي دولت و جامعه زمينه ساز الگو باشد، هم در تلاش براي تحقق شرايط و زمينه هاي ظهور منجي و هم در ساماندهي به وضعيت نظام اجتماعي موجود. |
| كليد واژه: همبستگي اجتماعي، وفاق ملي، ظهور منجي، پس از ظهور، جامعه زمينه ساز، جامعه مهدوي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1389; 4(14):85-97. |
| محمدي مسلم* |
| * دانشگاه تهران، پرديس قم |
|
اين پژوهش تحليلي مختصر از ماهيت نظام اخلاق ديني ارايه مي دهد و سپس دو بنياد محوري آن در حکومت مهدوي يعني اکمال اخلاقي و عدالت طلبي را به صورت موردپژوهانه بررسي مي کند. |
| كليد واژه: عصر ظهور، حضرت مهدي (عج)، اکمال اخلاقي، عدالت طلبي، نظام اخلاقي دين |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1389; 4(14):125-139. |
| سعدي حسين علي,سعدي محمود* |
| * دانشگاه قم |
|
انديشه تحقق مدينه فاضله که شهروندان، بر اساس آن، مي توانند فضيلت محور و ارزش مدار زندگي کنند و به بسط و توسعه معنويت، صلح و صفا و پاکي براي رشد و تعالي انسانيت دست توانند يافت، از ديرباز در ذهن همه متفکران و مصلحان و فيلسوفان همچون افلاطون، فارابي، خواجه نصير، شيخ اشراق و ...، مطرح بوده و هر کدام، به فراخور افق فکري خويش، طرحي درانداخته و الگويي را پيشنهاد کرده اند. |
| كليد واژه: مدينه فاضله، انسان کامل، حکمت متعاليه، صدر المتالهين، مهدويت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1389; 4(15):141-164. |
| متقيان محمدرضا* |
|
اين مقاله درصدد بررسي بحث نوظهور و مهم فلسفه دين و کلام جديد يعني «تجربه ديني» در جهان غرب با موضوع پررونق در جهان اسلام و تشيع يعني «تشرفات» برآمده است و بعد از تطبيق ديدگاه هاي گوناگون تجربه ديني بر تشرفات به اين نتيجه مي رسد که تشرفات به ساحت مقدس امام زمان (عج) گونه اي از تجربه ديني است. |
| كليد واژه: تجربه، تجربه ديني، دين، تشرفات، امام زمان (عج) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |