بانک مقالات مهدویت
| مشرق موعود پاييز 1387; 2(7):67-80. |
| محمدي منفرد بهروز* |
| * موسسه آينده روشن (پژوهشکده مهدويت) |
|
بي معنايي زندگي و انديشه هاي پوچ گرايي، از بحران هاي انسان معاصر است که بي آمدهاي بسياري همانند انحطاط خانواده و آسيب هاي روحي و رواني را به دنبال داشته است. |
| كليد واژه: معناي زندگي، نيهيليسم، امامت، انتظار، عصر ظهور |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1387; 2(6):45-76. |
| اخوان كاظمي بهرام* |
|
اين مقاله به بررسي نظريه هاي مهم هم گرايي مانند ديدگاه هاي کارکرد گرايان و نوکارکرد گرايان و نظريه کانتوري و اشپيگل در اين باره مي پردازد و با تاکيد بر ضعف ها و نقصان هاي اين گونه نظريات، ناکامي عمل کرد سطوح سازمان هاي مختلف بين المللي را در ايجاد هم گرايي و هم بستگي جهاني و برپايي صلح پايدار تبيين مي کند. آن گاه به تشريح هم گرايي و مباني آن در آموزه و نظام سپهري مهدوي مي پردازد و علت هاي امتيازات و توفيقات آن را در برابر نظريه هاي هم گرايي غربي، بررسي مي کند. |
| كليد واژه: آموزه مهدويت، امت واحده، نظريه هاي هم گرايي، جهان شمولي، سازمان هاي بين المللي، نظام هاي سياسي، توحيد، دعوت، هم زيستي مسالمت آميز |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1387; 2(6):23-44. |
| موسوي سيدمهدي* |
|
تربيت سياسي در پرتو انتظار يعني كسب آمادگي و رشد لازم براي حضور زنده و فعال منتظران در عرصه هاي ملي و جهاني. اين نوع از تربيت كه با تاكيد بر نقش انسان در عرصه هاي سياسي و اجتماعي شكل گرفته، درصدد اصلاح امروز جامعه اسلامي و زمينه سازي براي ظهور منجي است. |
| كليد واژه: تربيت سياسي، مهدويت، انتظار، وظايف منتظران، تربيت منتظران |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1387; 2(6):117-142. |
| كريمي تبار مريم* |
|
اين مقاله ضمن تعريف واژه «دولت» به تبيين ديدگاه اسلام درباره هدف نهايي آفرينش مي پردازد؛ هدفي که همانا قرب الي اله است و با تحقق حکومت امام مهدي راه رسيدن به آن هموار مي گردد، سپس ديدگاه جوامع غيرديني را در مي افکند که بنابر آن، سرشار شدن جهان از صلح و عدالت و امنيت در گرو ظهور منجي است. در نهايت، اين نتيجه به دست مي آيد که ظهور يک نجات بخش بزرگ، اعتقاد و خواسته همه ملل آزادي خواه در جهان است و چون تحقق اين خواسته جز با فراهم آوردن مقدمات و زمينه هاي لازم امکان نمي پذيرد، پس بايد با برنامه ريزي هاي صحيح و پي گيري اهداف موثر، شرايط و بستر لازم براي تحقق ظهور را فراهم آورد. در اين ميان، نقش دولت هاي اسلامي بسيار مهم و موثر است. لذا در ادامه مقاله به برخي از اهداف مهم اشاره مي شود که دولت هاي اسلامي بايد در راستاي زمينه سازي براي تحقق حکومت عدل جهاني آنها را دنبال کنند. |
| كليد واژه: دولت، عدالت، امنيت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1387; 2(6):143-162. |
| فيروزآبادي سيدحسن* |
|
امروزه متفکران غربي مي کوشند با انديشيدن درباره مديريت تحولات دوره آخرالزمان که از آن تحت عنوان ظهور مسيح و جنگ پايان تاريخ ياد مي کنند، بر اين روي کرد آينده گرايانه تاکيد نمايند. آنان معتقدند که با پيش بيني آينده، بهتر آن رامي توان ساخت. |
| كليد واژه: آينده نگاري، دکترين مهدويت، منجي گرايي، ظهور، اديان الهي، راه برد |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1387; 2(6):163-184. |
| رامين فرح* |
|
بحث درباره دموکراسي و قابليت انطباق آن در جوامع اسلامي با بستر شريعت، از هنگام آشنايي مسلمانان با آراي افلاطون و ارسطو آغاز شده است. در دوران معاصر نيز بررسي نگرش شيعي در باب طرح نسبت ميان حکومت مهدوي و مردم سالاري و نقش مردم در اين حکومت، توجه بسياري از انديشه ورزان را به خود جلب کرده است. |
| كليد واژه: دموکراسي، مقبوليت، مشروعيت، حق، تکليف، بيعت، شورا |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1387; 2(6):221-238. |
| هاشمي خديجه* |
|
بي گمان، تفکر درباره زن، از ساليان دور مبدا بسياري از گرايش ها و تفکرهاي گوناگون شده که هر يک به گونه اي در پي ارايه بهترين دکترين در احياي منزلت زن به شمار مي روند. اين مقاله نيز از ميان اين ديدگاه ها دو ديدگاه شايع در الهيات غرب و اسلام را برگزيده و به بررسي تطبيقي آنها پرداخته است؛ الهيات فمينيستي در غرب و دکترين مهدويت در اسلام. مقاله، ابتدا به تبيين چيستي و چرايي آغاز الهيات فمينيستي پرداخته و در ادامه، به راه کارهاي الهيات فمينيسم در منزلت بخشي به زنان اشاره نموده و پس از آن نيز نوع نگرش به زن در دکترين مهدويت را تبيين کرده است. در پايان نيز به مقايسه تطبيقي دست آوردهايي پرداخته که اين دو تفکر براي زن امروز داشته اند که لاجرم تفکر برتر از ميان اين نگرش تطبيقي نمودار خواهد گشت. |
| كليد واژه: زن، منزلت ين، الهسات فمنيستي، مهدويت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1387; 2(6):184-220. |
| جواهري محمدرضا* |
|
شايسته است در سالي که مقام معظم رهبري حضرت آيه اله العظمي خامنه اي مد ظله العالي آن را «سال شکوفايي و نوآوري» نام گذاردند، شکوفايي ها و نوآوري هاي عصر ظهور قائم آل محمد بررسي و شناسايي گردد؛ چون تمام حوادث و روي دادهاي انقلاب مهدوي، الگو و نمونه براي همگان است و بايد از آن پيروي نمود. در آخرين انقلاب جهاني به رهبري مهدي بهترين و آخرين شکوفايي ها و نوآوري هاي جهان روي خواهد داد. |
| كليد واژه: مهدي، قائم، شکوفايي، نوآوري، انقلاب، قيام |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود بهار 1387; 1(5):35-46. |
| محمدي منفرد بهروز* |
|
آرمان شهرگرايي و اتوپيا از مفاهيمي به شمار مي رود که همواره با تولد انديشه در آدمي هم زاد است. از اين رو، انديشه ورزان بسياري به تدوين آرمان شهر و بيان عصر طلايي و مطلوب خويش پرداخته اند. اتوپيا در زبان فارسي به «جايي که وجود ندارد»، «ناکجاآباد»، آرمان شهر، مدينه فاضله و... معنا مي شود و در معناي کلي تر، شهرهاي فاضله و سرزمين هاي خيالي را گويند که تاکنون در تاريخ محقق نشده و تنها به صورت خيالي در اذهان وجود دارد. |
| كليد واژه: اتوپيا، ضداتوپيا، ايدئولوژي، تاريخ، عدالت، قانون، حاکم |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود بهار 1387; 1(5):47-72. |
| حسيني عربي سيدمهدي* |
|
با بررسي تاليفات انديش مندان و بزرگان هر عصر، مي توان موضوعات مورد توجه قرار گرفته آن عصر را دريافت چرا که در هر مقطعي از تاريخ به جهت اوضاع و شرايط حاکم بر آن مقطع، برخي موضوعات مورد توجه مولفان قرار گرفته و رشته تاليفات آنان را به سمت خود کشانده است و عصر قاجار نيز از اين امر مستثني نبوده و با اندکي تامل در سمت و سوي تاليفات اين عصر مي توان به خوبي دريافت که موضوع مهدويت به جهت بروز انديشه هاي انحرافي در ايران و ساير بلاد اسلامي از مباحث مهم و مورد توجه انديش مندان مسلمان اعم از شيعه و سني بوده که کثرت کتب تدوين شده درباره مهدويت در عصر قاجار خود گوياي اين حقيقت مي باشد که اين نوشتار در صدد بيان همين مهم مي باشد. |
| كليد واژه: باب و بهاييت، امام عصر، مهدويت، قاجار، شيخيه، باب و بهاييت، قاديانيه، سوداني، مدعيان، احسايي، تاليفات، قصيده بغداديه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود بهار 1387; 1(5):9-34. |
| آيتي نصرت اله* |
|
نويسنده کتاب اصول مذهب الشيعه الاماميه الاثني عشريه عرض و نقد که مدعي است شيعيان براي امام مهدي شاني پيامبرانه قايلند و بر اين باورند که او دين اسلام را نسخ مي کند و شريعت جديدي پي مي افکند براي ادعاي خود به روايات گوناگوني استناد جسته است. در اين بخش از مقاله هشت دسته از روايات مورد نظر ايشان که به گمان ايشان حاوي هشت اشکال است نقل و سپس نقد و بررسي مي شوند. در پاسخ به اين شبهات فارغ از ارزيابي سندي روايات مورد استناد ـ که البته در جاي خود بايد پي گيري شود ـ به سه نکته اساسي اشاره مي شود. |
| كليد واژه: امام مهدي، شبهات، ناصر قفاري، کتاب جديد، سيره خاتم، ختم نبوت، نژاد عرب |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود زمستان 1389; 4(16):27-53. |
| پوررستمي حامد* |
| * دانشگاه تهران، پرديس قم |
|
آخرالزمان عصري است که جولان جريانات شيطاني به اوج خود مي رسد. برحسب منابع روايي، موضوع دجال يکي از آن تحرکات شيطاني مرموز و مزور است. نوع رسالت رسانه زمينه ساز در رويارويي با آن منوط به تصويري است که از آن ترسيم مي شود. در صورت رويکرد فردشناسانه به دجال، رسالت رسانه زمينه ساز، تنها رسالتي تنذيري و هشداري خواهد بود که جامعه را نسبت به فردي خطرناک به نام دجال هشدار مي دهد. چنين رسانه اي، «امروز» ديگر خود را درگير با دجال نمي بيند، بلکه در انتظار حوادث «فردا» است. اما در صورت رويکرد جريان شناسانه به دجال، ديگر رسالت رسانه زمينه ساز در برابر شخص دجال نيست، بلکه در برابر پديده اي به نام دجاليسم است که سازمان يافته و سيستماتيک اهداف و نقشه هاي شوم خود را برنامه ريزي مي کند. در اين صورت، رسالت رسانه زمينه ساز، رسالتي منفعلانه و تنذيري نسبت به «فردا» نيست، بلکه فعالانه و درگيرانه نسبت به «امروز» ارزيابي مي شود. البته رويکرد جعلي نگريستن به روايات دجال نيز هست که رسالت رسانه زمينه ساز را به سوي رسالتي خاموش و مسکوت سوق خواهد داد. به نظر مي رسد رويکرد جريان شناسانه به دجال، رسالت سنگين تري را بر دوش رسانه زمينه ساز مي نهد که تبيين بيش تري را مي طلبد. در هژموني و جريان دجاليسم، دست کم دو گروه وجود دارد که رسالت رسانه زمينه ساز در رويارويي با آن ها يکسان نيست: |
| كليد واژه: دجال، دجاليسم، رسانه، زمينه سازي، دکترين مهدويت، امام عصر (عج) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود زمستان 1389; 4(16):81-90. |
| صدرا عليرضا,پرتو امين* |
| * دانشگاه تهران |
|
از آن جا که بين نظام جمهوري اسلامي ايران، انديشه انتظار و زمينه سازي ظهور، ارتباطي محکم برقرار است، مفهوم شيعي انتظار در زمان حاضر به همراه خود، پژواک هايي در عرصه روابط بين المللي داشته است. از اين رو مساله زمينه سازي به عنوان سازه اي معنايي در موازات سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران مورد توجه قرار گرفته است. در بعد رسانه اي، اعتقاد به انديشه انتظار و توجه به زمينه سازي در جهت ظهور امام زمان (عج) دست مايه خوانش هايي قرار گرفته است که بر اساس آن ها، اين انديشه محرکه و موجبه ايدئولوژيک نظام جمهوري اسلامي ايران در پي گيري سياست خارجي است که پيامدي جز متزلزل کردن به اصطلاح امنيت بين المللي نخواهد داشت. بدين منظور، با ارايه تفاسيري مکانيکي از انتظار و مساله زمينه سازي در سطح رسانه اي، تفسيري کژديسه از اين مفاهيم القا مي گردد، به نحوي که انتظار و زمينه سازي به عنوان سازه هاي معنايي متداول در سطح جهاني، با تروريسم، تلاش براي دست يابي به سلاح هاي کشتار جمعي و ... به يادآورنده هر گونه اقدام وحشتانگيز در نظر آورده شود. هدف اين نوشتار، تبيين نحوه اين سوء استفاده و امکان تصحيح اين فهم کژديسه از سازه هاي معنايي انتظار و زمينه سازي در فضاي رسانه اي و سياسي بين المللي است. |
| كليد واژه: انتظار، زمينه سازي، سازه معنايي، سازه انگاري، سياست بين الملل، ايدئولوژي، رسانه، فهم کژديسه، جمهوري اسلامي ايران |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود زمستان 1389; 4(16):91-115. |
| خنيفر حسين,زروندي جواد*,زروندي نفيسه |
|
امروزه دنيا شاهد تحولات و دگرگوني هاي گسترده و شگفتاوري در عرصه اقتصاد، ارتباطات، فرهنگ، سياست، معاهدات و امور بين الملل در راستاي جهاني شدن است. به علت وقوع اين تغييرات و تحولات گسترده در جهان و اهميت موضوع جهاني شدن، نمي توان آن را ناديده گرفت و از بحث و گفت و گو درباره آن چشم پوشيد. واقع بيني آگاهانه نسبت به ابعاد گوناگون و پيچيده جهاني شدن، شناخت وضع موجود، درک کاستي ها و ناکارآمدي هاي آن، به کارگيري مواضع سنجيده و برخورد آگاهانه و فعال در برابر آن، نيازمند شناخت عميق و همه سويه آن است. |
| كليد واژه: مهدويت، جهاني شدن، دهکده جهاني، فرهنگ، انقلاب اطلاعات |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود زمستان 1389; 4(16):117-134. |
| حاج محمدي علي* |
|
اين نوشتار به بررسي تطبيقي مدل ارزش هاي خبري گالتونگ و روگ و مدل ارزش هاي خبري در حاکميت موعود (عج) مي پردازد. نخست، دو کارکرد راهبردي خبر و خبررساني در اسلام را تبيين کرده و بيان مي کند که از جمله مهم ترين نقش هاي خبررساني در اسلام، يکي مبارزه با انحراف، و ديگري آفرينش و تقويت ارزش هايي است که برآيند آن ها فرهنگ جامعه عدل کل را شکل مي دهد. |
| كليد واژه: ارزش هاي خبري، رسانه موعود، ارتباطات |
| |
|
نسخه قابل چاپ |