بانک مقالات مهدویت
| مشرق موعود بهار 1388; 3(9):151-151. |
| قاسمي قمي جواد* |
| * گروه اديان، پژوهشكده مهدويت |
|
حيات مسيحيت به عنوان يکي از اديان زنده جهان، در گرو اعتقاد به آموزه بازگشت مسيح، در همه ابعاد آن است. از محورهاي اساسي اين آموزه، رجعت يا بازگشت شکوه مند مسيح در آخر الزمان است که اتفاقا از باورهاي غالب جامعه مسيحي به شمار مي رود. وقتي جزاي ايمان به مسيح، زيستن در او و زنده شدن با او و حيات ابدي در ملكوت آسمان ها در كنار او باشد، بي شک يک مسيحي مؤمن همواره در انتظار بازگشت شکوه مند او خواهد بود تا با مسيح در ملکوت الهي بزيد. عهد جديد به عنوان مانيفست باورهاي مسيحي، نمودار روشني از اين رجعت براي مسيحيان ارايه مي کند. اين آموزه در بخش هاي قديمي تر عهد جديد مانند رساله اول و دوم پولس به تسالونيكيان به خوبي منعكس شده است. در اين مقاله، بر آنيم تا با کنکاشي درباره اين موضوع، شمه اي از آيات مربوط را بررسي و از اين رهگذر به ارزش الهياتي آن پي ببريم. بايد توجه داشت که رستاخيز مردگان، داوري نهايي و نيز پايان دوران از موضوع هاي مرتبطي است که معمولا به دليل پيوند محکمي که با بازگشت مسيح دارند، در يک رديف مورد پژوهش قرار مي گيرند. |
| كليد واژه: بازگشت مسيح: The second coming of the lord، فرجام شناسي: Eschatology، نجات شناسي: Soteriology، ظهور و تجلي عيسي: Epiphany، وعده رهايي (نجات) The promise of Redemption، منجي: Redeemer، رستاخيز: Resurrection، داوري عمومي: General Judgment، پيروان انجيل Evangelicals، تجديد حيات مسيحيت: Renascens christianis، دوره آخرالزمان: Eschaton، کتاب مکاشفه: Apocalypse، پايان جهان (دوران) The End، هزاره گرايي: Millenarianism يا Millennialism، مكاشفه: Revelation، دجال، ضد مسيح: Antichrist |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود بهار 1388; 3(9):158-158. |
| قاضي خاني حسين* |
| * مركز تخصصي حوزه علميه قم |
|
بحث در اثبات وجود امام دوازدهم شيعيان امامي، در گذر تاريخ همواره مطرح بوده است. امروزه افرادي مانند احمد الكاتب وجود وي را رد و بحث نواب اربعه را ساختگي برمي شمارند. مقاله حاضر درپي جواب گويي به اين گونه بحث هاست. |
| كليد واژه: امام مهدي، وكلاي امام زمان، منصب وكالت، نواب |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود بهار 1388; 3(9):309-309. |
| آيتي نصرت اله* |
| * گروه قرآن و حديث، پژوهشکده مهدويت |
|
يکي از کتاب هاي مفصل و مورد توجهي که در سال هاي اخير در نقد اعتقادهاي شيعه نوشته شده است، کتاب اصول مذهب الشيعه الاماميه الاثني عشريه، عرض و نقد نوشته دکتر ناصر القفاري است. در اين کتاب، همه باورهاي شيعه و از جمله انديشه مهدويت، مورد تهاجم قرار گرفته است. کوشيده ايم در سلسله مقاله هايي، به شبهه هاي اين کتاب درباره انديشه مهدويت پاسخ دهيم. در بخش دوم اين سلسله مقالات، ده شبهه درباره حيات مادر امام مهدي و چگونگي تولد آن حضرت، نقل و سپس نقد خواهند شد. |
| كليد واژه: امام مهدي، شبهات، ناصر القفاري، اصول مذهب الشيعه، غيبت، نرجس |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود بهار 1388; 3(9):310-310. |
| جعفري جواد* |
|
يکي از دلايل اثبات تولد و وجود حضرت حجت بن الحسن العسکري، احاديثي است که شيعه و سني به تواتر نقل کرده اند و در آنها پيامبر به دوازده نفر بودن جانشينان خود تصريح کرده است. اين احاديث، به اختصار، احاديث دوازده امام (خليفه) ناميد مي شود. البته برخي احاديث اهل تسنن و بيشتر روايات شيعه، افزون بر بيان تعداد جانشينان، به صفات و ويژگي آنان نيز پرداخته اند. از مهم ترين نکاتي که در اين روايات آمده، معرفي قائم دوازده جانشين و خبر از غيبت ايشان است و هم چنين پدر و جد او را نيز معرفي کرده است. اين احاديث به دوگونه به تولد و وجود حضرت حجت?دلالت مي کند: يکي به صورت عام، يعني استدلال به همان عدد دوازده که مورد اتفاق شيعه و سني است و ديگري با متن، يعني استدلال به صفات و ويژگي هايي که در متن روايات آمده و امام دوازدهم را که همان قائم است، مشخص و معين کرده است. |
| كليد واژه: احاديث دوازده امام، شبهه هاي احمد الکاتب، تولد و وجود امام زمان، شبهه در امامت، شبهه هاي مهدوي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود زمستان 1387; 2(8):5-24. |
| پورسيدآقايي سيدمسعود* |
|
گفتمان مهدويت و روي کرد نوين و جدي به اين آموزه بلند و بالنده، به عنوان تنها راه فراروي انسان معاصر، در سال هاي اخير از رشد فزاينده اي برخوردار بوده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود بهار 1388; 3(9):293-293. |
| داعي نژاد سيدمحمدعلي* |
| * موسسه آينده روشن، جامعه المصطفي |
|
در بيان کلمات معصومان و سخنان ائمه، استدلال هاي روشني وجود دارد که خداوند براي هدايت انسان ها به سوي کمال شان پيامبران و اماماني فرستاده است تا بدين وسيله، حجت بر بندگانش تمام شود. براي نمونه، روايت اول کتاب الحجه اصول کافي بر چهار مساله ضرورت وجود حجت، ويژگي هاي حجت، ضرورت استمرار وجود حجت (حتي در دوران خاتميت) و راه شناخت حجت دلالت مي کند. تبيين و تحليل اين روايت، نشان گر آن است که قواعد عقلي نيز ضرورت امامت و استمرار آن را ثابت مي کند که در اين نوشتار، اين قواعد به اختصار تبيين مي شود. |
| كليد واژه: حکيم، متعالي، حجت، رسول، امام، خاتميت، مهدويت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود زمستان 1387; 2(8):167-182. |
| كريمي مرتضي* |
|
آموزه ها درباره فرجام شناسي يعني ماشيح باوري و رستاخيز، هميشه به گونه متقابل با هم تطبيق مي يافته اند. «اراده»، واژه و مفهومي محوري است که زيربناي هردو را تشکيل مي دهد. رستاخيز به معناي عملي از اراده الهي و هدف آينده ابدي ظهور مسيح که رستاخيز را دربر دارد فعال کردن اراده بشر به منزله «تصوير هم ساني سازه خداوند» به شکل اخلاقي کردن جهان بشري است. در واقع، تحقق (نظام دهنده) اخلاق با رستاخيز يکي است. |
| كليد واژه: آيين يهود، فرجام شناسي اخلاقي، مسيحاباوري، ماشيح، رستاخيز، ملکوت مسيحايي خدا |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| سهرابي فرامرز* |
|
جهان اسلام با توجه به گستره و عمق آموزه هاي آسماني خود به خوبي در مي يابد که جامعه اسلامي در احاديث نبوي، امت چشم انداز نگر، برنامه محور و تلاش گر ناميده شده است؛ «افضل اعمال امتي انتظار الفرج من اله عزوجل»، «افضل جهاد امتي انتظار الفرج». بدين سان راز و رمز هويت امت خويش را با انتظار و چشم اندازنگري آورده است، و هم چنان نسبت افضل اعمال را با اين چشم انداز که همان برنامه محوري است، يادآور شده است. در نهايت نيز به شاخص تلاش گري اشاره فرموده است که «...اعمال....»، «...جهاد...». |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1387; 2(7):11-34. |
| آيتي نصرت اله* |
| * موسسه آينده روشن (پژوهشکده مهدويت) |
|
نويسنده کتاب اصول مذهب الشيعه الاماميه الاثني عشريه: عرض و نقد که مدعي است شيعيان براي امام مهدي (ع) شاني پيامبرانه قائلند بر اين باور است که به اعتقاد شيعيان امام مهدي (عج) که او دين اسلام را نسخ مي کند و شريعت جديدي پي مي افکند به او براي ادعاي خود به روايات گوناگوني استناد جسته است. در اين بخش از مقاله شش دسته از روايات مورد نظر ايشان که به گمان وي حاوي شش اشکال است نقل و سپس نقد و بررسي مي شوند. مهم ترين نقدي که بر اين بخش از سخنان او وارد است اين است که وي در مقام فهم مقصود روايات راه انصاف نپيموده و به گزينش معنادار پاره اي از روايات و تغافل از ساير روايات مربوط پرداخته است. در حالي كه اگر مجموعه روايات در کنار يک ديگر نشانده شوند و با توجه به يک ديگر تفسير شوند معنايي روشن و بدون ابهام و اشکال خواهند داشت. |
| كليد واژه: امام مهدي (عج)، شبهات، ناصر القفاري، ختم نبوت، سنت جديد، سنت نبوي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1387; 2(7):35 -66. |
| جعفري جواد* |
| * موسسه آينده روشن (پژوهشکده مهدويت) و مدير گروه قرآن و حديث |
|
شيعيان و اهل تسنن احاديثي را به تواتر روايت کرده اند که بنابر آنها، پيامبر(ص) جانشينان خود را دوازده نفر خوانده است. اين احاديث که از دلايل اثبات تولد و وجود حضرت حجه بن الحسن العسکري (عج) به شمار مي روند، به اختصار «احاديث دوازده امام» (خليفه) ناميده مي شود. البته برخي از روايت هاي اهل تسنن و اکثر روايت هاي شيعيان علاوه بر شمار جانشينان، اسامي، صفات و ويژگي آنان را نيز بيان کرده اند. معرفي قائم دوازدهم، خبر از غيبت و کيستي پدر و جد ايشان، از مهم ترين نکاتي است که اين روايت ها بدان پرداخته اند. |
| كليد واژه: احاديث دوازده امام (ع)، شبهه هاي احمد الکاتب، تولد و وجود امام زمان (عج)، شبهه در امامت، شبهه هاي مهدوي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود زمستان 1387; 2(8):125-150. |
| برهاني محمدجواد* |
|
دگرگوني هايي فراوان در دوران حكومت جهاني حضرت مهدي رخ خواهد داد كه در واقع، انقلابي همه جانبه در قلمرو حكومت آن حضرت به شمار مي رود. از جمله دگرگوني ها كه در زمان ظهور رخ خواهد داد، دگرگوني در عرصه روابط اجتماعي، فرهنگي، امنيت اجتماعي، اقتصادي و نهاد آموزش و پرورش و در رفتار اجتماعي مردم تبلور مي يابد. |
| كليد واژه: حکومت، حکومت جهاني، دگرگوني اجتماعي، عدالت اجتماعي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1387; 2(7):131-140. |
| اصلاني مختار* |
| * موسسه آينده روشن (پژوهشکده مهدويت) |
|
اقوال مختلفي درباره نام و نسب مادر حضرت مهدي (عج) ذکر شده است. عالماني چون کليني، مسعودي، نعماني، شيخ صدوق، شيخ مفيد، شيخ طوسي، ابن خلکان، شيهد اول و... درباره نام و نسب مادر آن حضرت نظرياتي داشته اند. کليني او را کنيزي سياه از استان هاي شمالي سوران به نام (نوبه)، نعماني، مسعودي، شيخ مفيد و ابن خلکان مادر آن حضرت را کنيزي تربيت يافته در خانه حکيمه خاتون، شهيد اول نام مادر آن حضرت را صيقل و شيخ صدوق، طوسي، طبري و اکثر محققان پس از شيخ طوسي مادر آن حضرت را نجس دختر پادشاه روم معرفي کرده اند. با وجود اين که اکثر محققان کوشيده اند حديث شيخ صدوق را اثبات کنند، به اين حديث نيز اشکالاتي کرده اند که اين مقاله آنها را بررسي مي کند. |
| كليد واژه: نرجس، روم، پادشاه، قصر، کنيز، حضرت مهدي (عج)، جنگ، مسيح، قيصر، اسير |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1387; 2(7):141-162. |
| بياري علي اکبر* |
| * موسسه آينده روشن (پژوهشکده مهدويت) |
|
باور به مهدي (عج) از اصيلي ترين باورها نزد شيعيان آن حضرت است. اين باور در رفتارهاي آنان تجلي مي يابد. حضور مهدي باوران در مسجد مقدس جمکران و سه شنبه شب ها، نمونه اي از اين رفتارهاست. در اين ميان، رفتارهايي وجود دارد که با آموزه هاي مهدويت چندان سازگار نيست. اين نوشته به عمده ترين آسيب هاي رفتاري مي پردازد که جنبه اجتماعي دارد. نويسنده با حضور در آن مکان شريف در شب هاي چهارشنبه آن آسيب ها را توانسته برشمرد. |
| كليد واژه: آسيب، آسيب شناسي، مهدويت گرايي، مهدي باوران، مسجد مقدس جمکران |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1387; 2(7):163-173. |
| الاميرکاني جيمز انس* |
|
فرجام شناسي، از آموزه هاي الهياتي ديني است که به دليل مرتبط بودن با آينده ناديده بشر از مباحث جذاب و تاثيرگذار در اديان به شمار مي رود. در اين ميان، اديان ابراهيمي تصوير روشن تري از آينده براي پيروان خود ترسيم کرده اند، چنان که در ديني هم چون مسيحيت اين آموزه اصلي و کلامي و تاثيرگذار در اعتقادات به شمار مي رود. بازگشت دوباره مسيح و داوري نهايي و بهشت و دوزخ از جمله مباحث فرجام شناختي در آيين مسيحيت است. درک درست اين انديشه در مسيحيت، نيازمند آشنايي بي واسطه با آراء و نوشته هاي الهياتي انديشه ورزان و صاحب نظران اين دين است که در هر يک از سه فرقه کاتوليک، ارتدوکس و پروتستان قلم زده اند. در آيين پروتستان از آثار ارزش مند الهياتي، کتاب نظام التعليم في علم اللاهوت القويم نوشته کشيش جيمز انس الاميرکاني است. از ويژگي بارز اين کتاب شکل پرسش و پاسخي آن و نيز استنادات بي شمار به کتاب مقدس است که نويسنده در ميان مباحث، ضمن طرح انديشه هاي کاتوليکي به نقد آنها نيز مي پردازد. |
| كليد واژه: بازگشت مسيح، رستاخيز عمومي، داوري نهايي، پايان جهان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1387; 2(6):7-22. |
| جاويد محمدجواد* |
|
بشر معاصر در آخر زمان نيست، اما به گونه اي رفتار مي کند که گويي در آن است. آيا اين رفتار بازتاب طبيعي سبک زندگي امروز بشر است؟ برخي از فيلسوفان و جامعه شناسان، دوره معاصر را دوره گذار از قرائت ها و روايت هاي کلان مي نامند. بيشتر معتقدند همگان در برزخي به سر مي بريم که آينده آن تاريک و گذشته اش برآمده از خطا و اشتباه است. بشر امروزي ديگر نه ادعاي بندگي دارد و نه سمت خدايي را مي پسندد. از گذشته بريده و به آينده بدبين است. لذا همه چيز را مي پذيرد و هيچ چيز را بر نمي گزيند. بسياري اين دوره را عصر پسامدرن يا فراتجدد مي نامند. اما نياز به پيامبر معنوي در کدامين دوره بيشتر است؛ دوره اي که برخي از روي يأس و برخي از روي ترس آن را عهدي متفاوت با پيش مي بينند، يا دوره اي که انسان خود را خدا ناميد و از آسمان بريد؟ به ديگر سخن، چه زماني اين بشر خاکي به پيامبران نياز دارد؛ در عهد کودکي و بازي، عصر غرور و جواني يا هنگام پيري و کوري؟ در مرحله دوم چگونه پيامبري او را متقاعد و قانع مي سازد؟ اين نوشتار با مفروض برشمردن مساله حيراني بشر امروزي، به دنبال يافتن طرح پاسخي به پرسش هاي فوق است. اساس سخن در فرضيه «گفتمان پيامبري خاتميت ندارد» نهفته است و اصل مهدويت از علايم حيات جاويدان اين گفتمان به شمار مي رود. گفتمان مهدويت نيز در چارچوب قوانين طبيعت ظهور مي يابد. |
| كليد واژه: قانون طبيعي، پسامدرنيسم، مهدويت، گفتمان، پيامبري، اسلام، جامعه، آخرزمان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |