بانک مقالات مهدویت
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):13-30. |
| سبحاني نيا محمدتقي* |
| * دانشكده علوم حديث |
|
انديشه ورزان در راستاي زمينه سازي براي ظهور منجي عالم بشريت، وظايف معتقدان به آن حضرت را به دو دسته تقسيم مي کنند. دسته اي از وظايف، متوجه دولت ها و حکومت ها، و دسته اي ديگر مربوط به ملت ها و جوامع است. در اين مقاله که به بحث درباره وظيفه افراد جامعه در قبال حضرت مهدي اختصاص دارد، ضمن طرح نظريه اي با عنوان «نظريه تغيير»، از ظهور منجي به عنوان مهم ترين و اساسي ترين تغيير و تحول در جهان ياد شده است. سپس بيان مي شود که تحقق تغيير در امت ها به دست خداوند خواهد بود، اما لوازم و مقدمات آن به دست بشر و تحت اختيار اوست. آن گاه اثبات مي کند لوازم و مقدماتي که در اختيار بشر بوده و زمينه ساز تحقق تغيير ـ که همان ظهور منجي است ـ عبارت است از «ايمان يا اعتقاد به مهدي?» و ديگري، «عمل و رفتار مطابق و سازگار با اين اعتقاد». هم چنين اصلاح رفتار شخصي و پيروي از اصول ارزش هاي اخلاقي و عدالت محوري در رفتار را به عنوان نخستين اقدام عملي و رفتار زمينه ساز فرد در راستاي تحقق تغيير و ظهور منجي آخرالزمان معرفي مي کند. |
| كليد واژه: تغيير، عدالت، منجي، مهدي موعود، زمينه سازي براي ظهور، رسالت منتظران، اصلاح نفس، رفتار اخلاقي، انتظار |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود زمستان 1388; 3(12):107-127. |
| پورسيدآقايي زهراسادات* |
| * دانشگاه علامه طباطبايي |
|
اين نوشتار به بررسي تطبيقي ويژگي هاي شخصيت انسان منتظر با شخصيت سالم از ديدگاه روان شناسي کمال پرداخته است. از اين روي، پس از تبيين مفاهيم شخصيت، انتظار، روان شناسي کمال و مولفه هاي روان شناختي انتظار، به بررسي نقش هر يک از اين مولفه ها بر شخصيت انسان منتظر مي پردازد و آن گاه آن را با معيارهاي سلامت روان از ديدگاه روان شناسي کمال مقايسه مي کند. |
| كليد واژه: شخصيت، منتظر، روان شناسي کمال |
| |
|
نسخه قابل چا |
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):101-116. |
| اخوان كاظمي بهرام* |
| * دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه شيراز |
|
راه برد احياگري ايمان الهي و حيات مومنانه و توحيدي و ترويج و تقويت آن، جايگاهي اساسي و محوري در زمينه سازي ظهور و تداوم دولت مهدوي دارد و زيربناي ديگر راه بردها و دست آوردها مانند امنيت فراگير و همه جانبه در دولت مهدوي است، هم چنان که ايمان يا امنيت معنوي، در آموزه هاي قرآني و روايي، سرچشمه و مبناي اصلي تحقق حيات طيبه و ايمن و همه عطاياي الهي است. |
| كليد واژه: دولت مهدوي، ايمان الهي، امنيت، حيات طيبه، احياگري، زمينه سازي، راه برد |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):31-46. |
| داوودپور مرتضي* |
| * گروه جامعه شناسي، پژوهشكده مهدويت |
|
بحث ما در حوزه جامعه شناختي مسايل سياسي است. انسجام اجتماعي در هر جامعه، تابع نظام فرهنگي آن جامعه است. بايد گفت تعامل گروه هاي سياسي براي نهادينه کردن ارزش هاي جامعه و حرکت آنها در راستاي هم بستگي اجتماعي همواره دغدغه انديشه ورزان بوده است. |
| كليد واژه: انتظار فرج، گروه هاي سياسي، حزب، انسجام، هم بستگي اجتماعي، فرهنگي، هنجاري، جامعه پذيري، کنترل اجتماعي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):137-154. |
| مرتضوي سيدمحمد* |
| * دانشگاه فردوسي مشهد |
|
آينده بشر و پايان تاريخ، ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. اين حادثه در چه زماني و چگونه اتفاق خواهد افتاد و نقش انسان ها در آن حادثه جهاني چيست؟ گرايش به جبر و اختيار، دو گرايش مهم درباره نقش انسان ها در آن حادثه است. از بررسي آيات قرآن و روايات اسلامي و انديشه کلامي شيعه برمي آيد که انسان در رفتارش موجودي مختار و مسوول است. بنابراين، بايد در برابر عمل کرد خود و حوادث جامعه، احساس مسووليت کرد و پاسخ گو بود. هيچ تحولي در زندگي انسان و جامعه بشري بدون خواست و تلاش انسان به وقوع نخواهد پيوست. ظهور منجي نيز پديده اي به شمار مي رود که بناست در جامعه بشري اتفاق افتد و از اين قاعده مستثنا نيست. تا جامعه جهاني براي آن تحول آماده نشود و انسان هاي فداکار مقدمات آن را ايجاد نکنند، آن تحول اتفاق نخواهد افتاد. |
| كليد واژه: آخر الزمان، اختياري بودن ظهور، منجي، تلاش انسان ها، غيبت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):47-64. |
| فيروزآبادي سيدحسن* |
| * دانشگاه علوم پزشكي بقيه اله الاعظم |
|
«ترغيب و طوع مهدوي»، دو مفهوم مقدس و برگرفته از دعاي افتتاح و دعاي فرج منقول از امام صادق است که تصوير تحرک اجتماعي فراگير در جامعه موعود را نشان مي دهد و ويژگي ها، برنامه ها، اهداف و تعاليم روان شناسانه در اين محيط را بيان مي کند. اين مقاله براي توليد ادبيات اين دو مفهوم، ابتدا هدف و روي کرد بنيادين در ترغيب اجتماعي در جامعه منتظر را شناسايي مي نمايد و نظام تبليغي و فرهنگي را متناسب با آن ترسيم مي کند. هدف اصلي و نهايي جامعه منتظر، مستعدسازي حقيقي انسان ها، جز در پناه موعودشناسي، خداپرستي، اطاعت پذيري، کسب رضاي خداوند متعال و تقرب به درگاه او حاصل شدني نيست. بر اين اساس، ترغيب مهدوي، هدف اصلي تنظيم و نگارش اين مقاله است. در اين روي کرد، ابتدا خواست و نياز اصلي انسان ها، بر اساس روان شناسي انساني در ترغيب ديني، مشخص مي گردد و سپس با بررسي ادبيات انتظار، راه برد استقرار و برنامه اصلي براي پاسخ گويي به آن تبيين مي شود. از آن جايي که بيشتر اين امور را بايد در وظيفه دولت زمينه ساز جست وجو کرد، بررسي وظايف و تکاليف اين دولت و شناخت ماهيت و روي کرد آن، در زمره اهداف غايي مقاله قرار دارد. |
| كليد واژه: ترغيب، مهدويت، موعودگرايي، راه برد ظهور، جامعه منتظر، طوع مهدوي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):185-200. |
| فاضلي نيا نفيسه* |
|
جهان امروز با دو پديده متعارض روبه روست. از يک سو عدل، انصاف و اخلاق در نيروهاي اجتماعي و متن جامعه جهاني در حال رشد و فراگيري است. گرايش به معنويت و نياز به منجي در همه ملت هاي توسعه يافته و نيافته، در حال گسترش است. از سوي ديگر، خودبيني، انحصارگرايي و توسعه طلبي، هنوز در ميان برخي دولت ها ديده مي شود. در چنين شرايطي به نظر مي رسد، پريشاني، ناآرامي و اضطراب کنوني در عرصه بين المللي، محصول و نتيجه حاکميت زبان قدرت و سياست در تعيين وضعيت ملت ها، دولت ها و هنجارهاي بين المللي است. اين در حالي است که زبان عمومي مردم در سطح جهاني، زباني مفاهمه جو و برخاسته از فطرت است. زبان فطرت، فلسفه اي غني در مفاهمه و برخوردار از امکان ها و استعدادهايي است که خداي بزرگ، طينت همه آدميان را به آن مفطور کرده است. در اين راستا، انقلاب اسلامي پاسخي به ناکارآمدي زبان سياست و قدرت در عرصه منطقه اي و بين المللي بود. کاربست زبان فطرت از سوي انقلاب اسلامي و ايجاد انگيزه براي زمينه سازي ظهور منجي بر اساس اصول فلسفه تاريخ اسلامي ـ شيعي، طرح جديد ايران براي عبور از وضعيت آشوب زده بين المللي است. استخدام زبان فطرت در گفتمان انقلاب اسلامي در راستاي زمينه سازي ناشي از امکانات و استعدادهاي مشترک فطرت در انسان هاست. چه اين که فطرت، حامل ميراثي مشترک در بشر و متضمن ظهور مفاهيم بين الاذهاني در انسان هاست. شايد به همين دليل است که نقطه عزيمت همه تحولات از جمله زمينه سازي براي ظهور در گفتمان انقلاب اسلامي، توجه و تعمق در ظرفيت هاي فطرت است. |
| كليد واژه: مهدويت، انقلاب اسلامي، فطرت، تشيع، انتظار، زمينه سازي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):81-100. |
| عمادي عبداله* |
| * گروه روان شناسي، موسسه آينده روشن، پژوهشكده مهدويت |
|
يکي از بخش هاي مهم زمينه سازي دولت براي ظهور، در حوزه «انسان» انجام مي شود. از آن جا که علم روان شناسي، به مطالعه روان و رفتار انسان مي پردازد و شاخه هاي مختلف آن تمام عرصه هاي زندگي انسان را دربر مي گيرد، بايد بررسي شود که آيا اين علم مي تواند در دولت زمينه ساز و در جريان زمينه سازي نقشي ايفا کند يا خير، زيرا غفلت از مطالعه اين علم، در حقيقت غفلت از انسان و نقش آن در زمينه سازي ظهور است. علاوه بر اين، اگر بخواهيم روان شناسي را يکي از ابزارهاي زمينه سازي ظهور قرار دهيم، اين پرسش مطرح مي شود که آيا مي توان به کمک اين نظام موجود، به اين هدف نايل شد يا اين که لازم است در نظام روان شناسي، بر مبناي مولفه هاي مهدويت، تغيير و تحول اساسي رخ دهد. پژوهش حاضر با ارايه دو فرضيه، با روش توصيفي به بررسي اين موضوع مي پردازد و نتيجه مي گيرد که زمينه سازي ظهور حضرت مهدي به روان شناسي، و روان شناسي نيز به زمينه سازي ظهور نياز دارد. بنابراين، لازم است که روان شناسي موجود، به صورت روان شناسي زمينه ساز درآيد که داراي پنج ويژگي آرمان گرايي، خدامحوري، عدالت گستري، غايت انديشي و مهدي پژوهي است. |
| كليد واژه: مهدويت، روان شناسي، زمينه سازي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):201-222. |
| آيين ياسر* |
|
ايدئولوژي، دربر گيرنده سه عنصر «هويت»، «موعوديت» و «جهانيت» است که بر اساس تعريف اين عناصر، راه برد عملي هر مکتب شکل مي گيرد. مقاله حاضر کوشيده است در تبيين اختلافات و تعارضات ميان ايالات متحده امريکا و جمهوري اسلامي ايران، به سطح عميق تري از تحليل ها بپردازد و تقابل اين دو کشور را که رهبري دو جريان آينده گرايي را بر عهده گرفته اند، در تفاوت ايده ها جست و جو کند. |
| كليد واژه: هويت، موعوديت، جهاني شدن، آينده گرايي، جمهوري اسلامي ايران، مهدويت، ايالات متحده امريکا، يوتوپيانيسم، خشونت، صلح جهاني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):117-136. |
| صمدي قنبرعلي* |
| * گروه كلام و عرفان، پژوهشكده مهدويت |
|
موضوع زمينه سازي ظهور، ارتباط محکمي با نحوه نگرش ما به مفهوم و ماهيت انديشه انتظار و نيز رابطه اين آموزه ديني با شرايط، رفتار و تکاليف سياسي ـ اجتماعي جامعه منتظر دارد. در اين نوشتار، ضمن تبيين ماهيت و خاستگاه آموزه انتظار در فرهنگ شيعي، به بررسي رابطه انديشه انتظار با مساله زمينه سازي و مهم ترين ضرورت ها و الزامات آن و نيز ظرفيت هاي جهاني سازي انديشه انتظار، پرداخته شده است. |
| كليد واژه: انتظار، زمينه سازي، ظهور، آموزه، سلوک، انديشه، جهاني سازي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):65-80. |
| درويشي متولي حسين* |
|
جهاني شدن، با مفاهيمي چون فشردگي جهان، وابستگي بخش هاي گوناگون جهان، ادغام، هم گون سازي و گسترش تاثيرگذاري و تاثيرپذيري و ... همراه است. هم چنين آن را زمينه ساز شکل گيري سياست فرابين الملل دانسته اند. |
| كليد واژه: جهاني شدن، تعامل فرهنگ ها، مذهب، موعودگرايي، سياست خارجي، قدرت نرم، راه برد |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1388; 3(10):19-32. |
| پورسيدآقايي سيدمسعود* |
|
با غيبت امام دوازدهم، شيعيان، مسلمانان و همه جهانيان دچار محروميتي جانکاه و عميق شدند. شيعه در اين عصر با پذيرش مسووليت تاريخي خود براي خروج از اين محروميت، چشم به راه موعود و عصر ظهور، به انتظار ايستاد، انتظاري که بار سنگين رسالت زمينه سازي براي ظهور را با خود به همراه داشت، چرا که انتظار عمل است و برترين عمل ها (افضل الاعمال انتظار الفرج)، جهاد است و بهترين جهادها (افضل جهاد امتي انتظار الفرج). انتظار آمادگي است و زمينه سازي (من انتظر امراً تهيأ له)، آمادگي و زمينه سازي براي همه خوبي ها و زيبايي ها و رهايي از همه حرمان ها و محروميت ها. انتظار تعهد است و مسووليت (المنتظر لامرنا کالمتشحّط بدمه في سبيل الله) و اين همه يعني رسالت بزرگ شيعه و ميثاق تاريخي او در غيبت امام در هر صبح و شام (و انتظر الفرج صباحاً و مساءاً). |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود پاييز 1388; 3(11):155-184. |
| فواديان محمدرضا* |
| * گروه قرآن و حديث، موسسه آينده روشن، پژوهشكده مهدويت |
|
احاديثي در مجامع روايي شيعه وجود دارد که هر قيامي قبل از انقلاب جهاني حضرت مهدي را باطل و محکوم به شکست دانسته و رهبر آن را طاغوت و منحرف معرفي کرده و از پيروان ائمه خواسته که با آن قيام ها همراهي نکنند و در خانه هاي خود بنشينند تا نشانه هاي ظهور مانند خروج سفياني نمايان شود. |
| كليد واژه: زمينه سازي، نهي از قيام، طاغوت بودن قيام ها، نهي از تعجيل، قيام و مبارزه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود بهار 1388; 3(9):5-12. |
| سهرابي فرامرز* |
| * موسسه آينده روشن، پژوهشكده مهدويت |
|
آرزوها و خواهش هاي بلند همواره کانون همت مردان بوده است. آنان که روح بلند و همت والايي دارند و افق هاي دور را مي نگرند. پيداست که روح هاي کوچک و پست در پستوهاي پستي غنوده اند و هرگز به گوهر همت دست نمي يابند، «لا همّ? لمهين». |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشرق موعود تابستان 1388; 3(10):5-18. |
| سهرابي فرامرز* |
| * موسسه آينده روشن، پژوهشگاه مهدويت |
|
شايد بتوان گفت، جامع ترين بيان براي تعريف دعا، «طلب به معناي عام» است که طلب تکويني و سوال و درخواست فطري را شامل مي شود. در واقع دعا، طلب خلق از خالق هستي و ايجاد ارتباط با او از طريق زبان سر، زبان قلب و زبان تکوين است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |