بانک مقالات شیعه شناسی
| شيعه شناسي پاييز 1387; 6(23):175-198. |
| موسوي مريم السادات,طاهري اسحاق |
|
بحث از مشيت خداوندي، مستلزم تبيين مساله قضا و قدر است. اسباب اختلاف عقايد در مساله قضا و قدر نيز به سبب اموري چون مذاق و مشرب، عقايد پيش از اسلام، نحوه معاشرت، علما و ... بوده است؛ ضمن آنکه بحث از اين مساله به دوره خاصي محدود نمي شود و همواره طي دوره هاي مختلف مطرح بوده و خواهد بود، تا به سبب آن «راسخان در علم» از مقلدان متمايز و نمايان گردند؛ براين اساس، هر کس از زاويه اي به اين مساله نگريسته و بدين شکل، فرقه هايي ايجاده شده است. |
| كليد واژه: قضا و قدر، مشيت الهي، سنن الهي، اضلال و هدايت الهي، علامه طباطبايي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي پاييز 1387; 6(23):199-221. |
| حجازي عليرضا,محمد زاده مرضيه |
|
ادبيات در قلمرو شعر و شاعري در ميان شيعيان از آغاز، مرتبتي بلند داشته است. شايد مهارت و توانمندي امامان شيعه در سرودن شعر و همچنين تشويق و تکريم آنها نسبت به شاعران متعهد و با اخلاص، انگيزه اي شد تا ابيات و سوگ سروده ها، براي کسب منافع مادي نباشد، بل براي رضايت خدا و دفاع از آل اله بر زبان آيد؛ از سوي ديگر، جدال هاي سياسي و شورشگري هاي انقلابي شيعيان در عصر اموي و عباسي، در گسترش و توسعه ادب شيعه مخصوصا در حوزه شعر و شاعري، نقش مهمي ايفا کرده است؛ به ويژه پس از حادثه عاشورا در کربلا و شهادت مظلومانه امام حسين (ع) و شماري از خاندان پيامبر (ص) روح حماسي شيعه در قالب نثر و نظم پرشور تجلي يافت؛ افزون بر آنکه مساله «غدير» نيز در اين ميان جايگاه بلندي در ادب شيعه دارد و غديريه هاي فراواني در قرون اوليه اسلامي سروده شده است. در اين مقاله، به نام چند تن از مرثيه سرايان پيشتاز و نمونه اي از شعرشان بسنده مي شود. |
| كليد واژه: عاشورا، شيعه، شاعران عرب زبان، اهل بيت، منقبت و مرثيت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي تابستان 1387; 6(22):37-76. |
| صفري فروشاني نعمت اله* |
| * جامعه المصطفي العالميه |
|
کتاب الارشاد شيخ مفيد علي رغم عظمت و جايگاه رفيع خود در تاريخ نگاري تشيع و نيز زندگي نامه نگاري ائمه (ع)، کمتر مورد بررسي درون متني قرار گرفته است؛ در حالي که به نظر مي رسد بررسي اي محتوايي و سندي، بتواند راهگشاي بسياري از ناگشوده ها باشد. در يک بررسي محتوايي مي توان در آغاز، پيگير سبک تاريخ نگاري شيخ و چگونگي ارتباط آن با مباني کلامي او شد؛ ضمن آنکه توجه به برخي از کاستي هاي کتاب، همچنين دقت در تناقضات يا تناقض نماها و کشف موارد مختلفي از گرته برداري هاي غير روشمند از منابع مختلف، از موارد ديگري است که لزوم بررسي اين گونه کتب را بيشتر آشکار مي سازد. |
| كليد واژه: شيخ مفيد، الارشاد، بررسي محتوايي، بررسي سندي، منابع، تاريخ نگاري، زندگي نامه نگاري ائمه (ع) |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي تابستان 1387; 6(22):77-106. |
| حجتي سيدمحمدباقر,ربيع نتاج سيدعلي اكبر |
|
در بررسي يک کتاب تفسير، علاوه بر دقت در روش ها و گرايش هاي مفسر آن کتاب و چگونگي استدلال و شيوايي بيان و سليس بودن کلمات و مستند بودن مطالب، کيفيت بهره گيري از منابع و مآخذ، مساله اي مهم و حياتي است. تفسير کشاف زمخشري يکي از منابع کيفي و کمي مهم تفسير مرحوم علامه محمد حسين طباطبايي است. علامه در تفسير الميزان که از جمله کامل ترين تفاسير شيعه است، مطالب فراواني از کشاف نقل کرده و در موارد گوناگوني براي تحکيم استدلال هاي لغوي، بلاغي و ... از آن بهره برده است. در اين نوشتار، با تطبيق و مقايسه دو تفسير، به چگونگي نقل الميزان از کشاف به سبک و روش علامه طباطبايي، در کيفيت نقل و بهره گيري از مطالب زمخشري خواهيم پرداخت. |
| كليد واژه: محمد حسين طباطبايي، محمود زمخشري، الميزان، الکشاف، مقايسه، تطبيق |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي تابستان 1387; 6(22):107-152. |
| رضايي سبحان,آشنا حسام الدين |
|
اين مقاله به دنبال توصيف و بازنمايي نظام جنسيت (سکسواليته) شيعي است و براي اين منظور از رويکرد ميشل فوکو در کتاب تاريخ جنسيت بهره گرفته و آن را در بستر متون مقدس شيعي به کار برده است. از نظر نويسنده، نظام جنسيت را مي توان يک مفهوم ديني تلقي کرد و آن را نظامي گفتماني دانست که در يک بستر زيست- فرهنگ مطرح شده است. براي اين تحليل، قرآن کريم (همراه با تفاسير ائمه معصومين (ع) و علماي شيعي) و کتاب النکاح وسايل الشيعه به عنوان مبناي کار تعيين شدند و از ديگر کتب حديثي براي تکميل دامنه نمونه هاي تحقيق استفاده شد. نتايج اين تحقيق، چنين نشان مي دهد: 1. نظام جنسيت شيعه، اهميتي بلامنازع در آيين شيعه دارد؛ 2. نگاه مثبت شيعه به روابط جنسي، زمينه آشکاري در تشويق اين نوع ارتباط غيرکلامي و روش هاي آن پديد آورده است؛ 3. در بينش شيعي، تولد انسان نشانه اي از حکمت و قدرت پروردگار است؛ 4. مذهب شيعه در متون مقدس خود به تعريف الگوها و مرزهاي نظام جنسيت پرداخته و استراتژي هاي گوناگوني را براي محافظت از هر کدام تعيين نموده است. |
| كليد واژه: نظام جنسيت، شيعه، قرآن، وسايل الشيعه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي تابستان 1387; 6(22):153-175. |
| علي نژاد ابوطالب* |
| * مرکز تخصصي تفسير |
|
براي شناخت راويان حديث، علمي به نام علم رجال سامان يافته که متکفل تبيين حالات و صفات راويان است. |
| كليد واژه: اصولي، اخباري، کتب اربعه، توثيق اجمالي، وضاعان، اخبار متعارض |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي تابستان 1387; 6(22):7-36. |
| تقي زاده داوري محمود* |
| * دانشگاه قم |
| الاهيات اجتماعي به آن بخش از دانش الاهيات اطلاق مي شود که به حيات اجتماعي انسان و عوارض و لوازم و تبعات آن حيات، همچون حکومت، تجارت، تعليم و تربيت، قضاوت، نکاح و طلاق، و جنگ و صلح مي پردازد. اين رشته بين رشته اي، خود از پنج بخش حديث اجتماعي، تفسير اجتماعي، فقه اجتماعي، کلام اجتماعي و اخلاق اجتماعي تشکيل مي شود. به شاخه هاي مذکور از آن جهت عنوان الاهيات اطلاق مي شود که همه آنها با متون ديني (قرآن مجيد و احاديث) سروکار داشته، هر يک با شيوه اي اختصاصي مدعيات، آموزه ها و احکام ديني را شرح، توضيح و تفريع و توجيه مي کنند. |
| كليد واژه: انديشه اجتماعي، معرفت اجتماعي، الاهيات اجتماعي، فلسفه اجتماع، فقه الاجتماع |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي تابستان 1387; 6(22):177-214. |
| چلونگر محمدعلي,باراني محمدرضا |
|
بغداد در دوره آل بويه شاهد تعامل در مفهوم همگرايي و واگرايي (تقابل) اماميه با فرقه هاي مختلف از جمله اشاعره بود. |
| كليد واژه: تعامل، همگرايي، واگرايي، تقابل، آل بويه، بغداد، اماميه، اشاعره |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي بهار 1387; 6(21):1-38. |
| عرب احمدي اميربهرام* |
|
فرقه بهره داوودي يکي از مذاهب منشعب از تشيع است که در سطح جهان چند ميليون نفر پيرو دارد. اساس اين فرقه بر انتخاب داوطلبانه آن قرار گرفته است، لذا افراد هر يک از جوامع بهره، آزادانه اين مذهب را پذيرفته اند و در قبول و يا رد آن آزاداند. |
| كليد واژه: شيعه، اسماعيليه، نزار، مستعلي، عقيده، باطن، ميثاق |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي تابستان 1387; 6(22):215-242. |
| سعيديان جزي مريم,منتظرالقائم اصغر |
|
يکي از روش هاي درک علل وقوع و سرانجام حوادث اثرگذار قرن اول هجري، شناخت نقش روابط قبيله اي حاکم بر مناطق شهري و فضاهاي عقيدتي و سياسي است. از اين ميان مي توان براي نمونه قبيله «نخع» را که شاخه اي از قبيله مشهور مذحج و يماني است، مورد بررسي قرار داد. اين قبيله به دليل آشنايي با اسلام در زمان حيات نبوي به واسطه امام علي (ع) و سکونت در عراق و مشارکت در حوادثي که به نوعي با تاريخ تشيع مربوط مي شود، مبحث اين مقال است. |
| كليد واژه: قبيله نخع، مذحج کوفه، شيعه، صفين، امام علي (ع) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي زمستان 1386; 5(20):7-31. |
| جمالي جمال* |
|
با اقدام نظامي آمريكا عليه عراق از 19 مارس 2003 و فروپاشي حكومت صدام، شيعيان عراق قدرت اصلي را در تعاملات سياسي- امنيتي اين كشور بر عهده گرفتند. اين واقعه، در كنار جنگ 33 روزه حزب اله لبنان و اسراييل (2006) كه باعث تبديل شدن حزب اله به يك بازيگر مهم و تاثيرگذار منطقه اي گرديد، به قوت گرفتن نقش و نفوذ ايران در تحولات منطقه خاورميانه به عنوان يك زير سيستم امنيتي- منطقه اي مهم منجر گرديد. اين روند باعث شد تا نخبگان سياسي- امنيتي محافظه كار اهل سنت منطقه، نسبت به افزايش قدرت و نفوذ شيعيان و به ويژه ايران و پيدايش يك «هلال شيعي» موثر در منطقه اظهار نگراني كنند؛ اما به نظر مي رسد در پشت طرح تهديد هلال شيعي، اهداف و سياست هاي ديگر نهفته باشد. |
| كليد واژه: ژئوپلتيك شيعه، هلال شيعي، حكومت شيعي در ايران، حزب اله لبنان، شيعيان عراق و هژموني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي زمستان 1386; 5(20):33-80. |
| حيدري فر مجيد* |
| * دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام) قم |
|
غدير سند هويت و شناسنامه شيعه است؛ غدير خاستگاه ايمان و پايگاه نيك انديشان و جايگاه نيكوكرداران و اميدگاه حقوق جويان و وعده گاه عاشقان ولايت است. با حذف حماسه باشكوه غدير از زندگاني مسلمانان، تحريف بس بزرگي در تاريخ رخ داد و انحراف بس ژرفي در افكار و رفتار مسلمانان پديد آمد. |
| كليد واژه: غدير، امامت، عترت، حماسه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي زمستان 1386; 5(20):81-95. |
| بستاني قاسم* |
| * دانشگاه شهيد چمران اهواز |
|
ماجراي فدك و محروم شدن اهل بيت (عليهم السلام) از آن، از ابعاد مختلفي قابل بررسي است. از جمله اين ابعاد، حديث «نحن معاشر الانبيا لانورث» مي باشد كه براي توجيه شرعي اقدام كنندگان به مصادره فدك و توسط آنان، مطرح گرديده است؛ اما اين حديث از نظر سند چه كيفيتي دارد؟ و از نظر معيارهاي نقد حديث و شناخت حديث صحيح از غير آن، در چه وضعيتي قرار دارد؟ آيا دلايل و قراين بر صحت آن دلالت دارند يا بر خلاف آن مي باشند؟ |
| كليد واژه: معاشر الانبيا، فدك، فاطمه (عليها السلام)، ابوبكر، حديث موضوع |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي زمستان 1386; 5(20):97-135. |
| حجازي عليرضا* |
| * دانشگاه قم |
|
در آغاز به اين سوال كه چرا قديمي ترين مرثيه فارسي در قرن چهارم به امام حسين (عليه السلام) اختصاص يافته است، پاسخ گفته شده و عواملي را كه باعث شده اند از زمان زندگاني و شهادت حضرت سيدالشهدا (عليه السلام) تا قرن چهارم اثري به دست ما نرسد، بيان داشته ايم؛ سپس مشكلات شيعيان و پيدايش زمينه هاي مناسب و تحولات سياسي شيعيان را در اين قرن، بررسي نموده ايم و دريافته ايم قديمي ترين مرثيه فارسي در رثاي حسين بن علي (عليه السلام) از كسايي مروزي (قرن چهارم) بوده است. در بخش دوم، شعر شاعران از آغاز تاكنون آمده كه اولين شاعر حسيني، كسايي مروزي در قرن چهارم بوده، سپس ناصر خسرو و سنايي و قوامي و انوري و ظهير و همين طور تا پايان قرن سيزدهم بيش از 72 شاعر كه در رثاي ابي عبداله (عليه السلام) شعري سروده اند، ذكر شده و تاثير فرهنگ عاشورا بر اشعارشان به خوبي پيداست. رشد و شكوفايي و غناي ادبيات فارسي دست كم در بخش مرثيه سرايي، مديون تاثير فرهنگ عاشورا مي باشد و اين مهم در اشعار شعرا محسوس و آشكار مي باشد. |
| كليد واژه: شعر فارسي، عاشورا، شيعه، حسين بن علي، مرثيه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| شيعه شناسي زمستان 1386; 5(20):137-155. |
| فتاحي زاده فتحيه,حيدري پروين |
|
تحقيق حاضر به بررسي منشا پيدايش شيعه و تفاوت آن با مذاهب ديگر مي پردازد كه مشتمل بر اين عناوين است: معناي شيعه از نظر لغت و اصطلاح و احاديث نبوي (صلي اله عليه و آله)، آغاز پيدايش شيعه- كه عده اي گفته اند در زمان حيات رسول خدا (صلي اله عليه و آله) بوده است و عده اي برعكس ابراز كرده اند كه بعد از حيات پيامبر (صلي اله عليه و آله) شيعه به وجود آمده است- و نيز درباره علل پيدايش مذاهب اسلامي و عوامل آن عبارتند از: تعصبات قبيله اي و گرايش هاي غربي، كج انديشي در فهم معارف كتاب و سنت، جلوگيري از تدوين احاديث پيامبر (صلي اله عليه و آله)، احبار يهود و راهبان مسيحي، برخورد با فرهنگ هاي بيگانه و اجتهاد در برابر نص و نيز در مورد عقايد كلامي- از نظر لغت و اصطلاح و زمان پيدايش كلام اماميه آمده است؛ و در آخر نتيجه و در ادامه، منابع و ماخذ به كار رفته در اين نوشتار آمده است. |
| كليد واژه: شيعه، پيدايش، احاديث نبوي، مذاهب، كلام اماميه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |