بانک مقالات مدیریت بازرگانی
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1387; 7(28):129-150. |
| اسدي غلام حسين,عزيزي بصير سعيد |
|
سياست تقسيم سود براي ساليان متمادي يكي از چالش هاي مهم مسايل مالي بوده است. احتمالا بهترين ارتباط شناخته شده بين تغييرات سود شرکت ها و سود تقسيمي، مدلي است كه توسط لينتنر در سال 1956 پيشنهاد شده است. در اين تحقيق كلاسيك، لينتنر بيان مي كند كه سياست تقسيم سود شركت، بخش ثابتي از سودهاي جاري است. مدل هاي هموارسازي سود تقسيمي سنتي لينتنر (1956) و فاما و بابياك2 (1968) بيان مي كنند كه سود تقسيمي مبتني بر سودهاي جاري و گذشته است. مطالعات بسياري در زمينه عوامل تاثيرگذار بر سياست تقسيم سود و ميزان سود تقسيمي صورت گرفته است. تحقيق حاضر، پس از بحث در مورد سير تاريخي اين مطالعات و مقايسة آن ها، به بررسي ارتباط توان سودآوري و توان ايجاد وجه نقد (نقدينگي) شركت ها با سود تقسيمي مي پردازد. هم چنين، تحقيق حاضر تاثير نوع صنعتي را که شركت ها در آن حوزه فعاليت مي كنند، بر اين ارتباطات و سود تقسيمي، مورد بررسي قرار خواهد داد. |
| كليد واژه: سودآوري، نقدينگي، سود تقسيمي، سود هر سهم EPS |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1387; 7(28):151-176. |
| راد عباس,طالبي داوود,جلالي حامد |
|
اولويت بندي نيازمندي ها يکي از مباحث مهم در معماري سيستم هاي نرم افزاري و اطلاعاتي است. در معماري سيستم هاي نرم افزاري، پس از مشخص شدن نيازمندي هايي که بايد توسط سيستم ارضا شوند، با در نظر گرفتن محدوديت هايي اجرايي پروژه، نيازمندي ها بايد بر اساس اهميتشان اولويت بندي شوند تا زمان و منابع موجود براي اجراي پروژه، بر اساس اولويت نيازمندي ها به آن ها تخصيص يابد. اين کار موجب استفاده مطلوب تر از زمان و منابع پروژه مي شود و سبب مي شود که در زمان در نظر گرفته شده براي اجراي پروژه، محصولي حاصل شود که نيازمندي هاي با اولويت بالاتر را ارضا كند. از سوي ديگر، نيازمندي هاي همه سيستم نرم افزاري به دو دسته کلي نيازمندي هاي کارکردي و کيفي تقسيم مي شوند که اولي به توانايي اجرا و دومي به کيفيت اجراي وظايف سيستم مربوط مي شود . مبحث اولويت بندي نيازمندي ها در مورد نيازمندي کيفي اعمال مي شود. |
| كليد واژه: نيازمندي هاي كيفي، اولويت بندي نيازمندي ها، معيارهاي اولويت بندي، تكنيك AHP |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1387; 7(28):212-244. |
| يزدان پناه احمدعلي,حاجي كريمي عباسعلي |
|
اكثر كاربران شبكه جهاني اينترنت از آن به عنوان ابزاري در خدمت انتخاب هر چه بهتر استفاده مي كنند. آن ها در آينده ترجيح خواهند داد، از آن دسته «پايگاه هاي اطلاع رساني» بازديد كنند كه معتبر و قابل اعتماد هستند. براي پاسخ گويي به انتظارات و كسب رضايت كاربران، كسب و كارهاي «بر خط» شبكه جهاني نيازمند معرفي پايگاه هاي اطلاع رساني خود به عنوان «نشان تجاري» هستند. هدف اين پروژه سنجش رضايتمندي الكترونيكي از عملكرد پايگاه هاي اطلاع رساني داراي نشان تجاري است. پژوهش حاضر، مورد كاوي روي گروه شركت هاي «فن آور» تمركز كرده استوسپس با بررسي عوامل كليدي مدنظر مشتريان، به ارزيابي عملكرد پايگاه هاي اطلاع رساني تجاري پرداخته و منابع دارا بودن نشان تجاري معتبر و شناخته شده در بازار را با تجزيه و تحليل معيارها و شاخص هاي عملكرد پايگاه هاي اطلاع رساني به عنوان نشان تجاري مورد بررسي و تبيين قرار داده است. در پايان نيز مدلي براي سنجش رضايتمندي الكترونيكي از عملكرد پايگاه هاي اطلاع رساني به عنوان نشان تجاري ارايه شده است. |
| كليد واژه: نشان تجاري، کيفيت اطلاعات، کيفيت سيستم اطلاع رساني، رضايت مندي الکترونيکي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1387; 7(28):245-269. |
| گل دوست جويباري ياسر,نظري احد,بهرنگ نوبري خسرو |
|
هدف اين پژوهش، شناسايي عوامل کليدي موفقيت در انجام مطالعات «مهندسي ارزش» در ايران است. بدين منظور از مدل ماورر و پوکتاس جهت شناسايي اين عوامل بهره گرفته شد. اين دو مدل، 34 متغير را به عنوان عوامل اصلي موثر در انجام مطالعات مهندسي ارزش معرفي کردند. جامعه آماري اين پژوهش، 37 سازمان توليدي و خدماتي استان تهران و نمونه آماري، شامل 250 نفر از افراد درگير، فعال و يا مرتبط با موضوع مطالعات مهندسي ارزش اين سازمان ها بودند. بر اساس داده هاي گردآوري شده از پرسش نامه ها و با استفاده از روش هاي آماري آزمون دو جمله اي و تحليل عاملي، در نهايت هشت عامل کليدي در قالب سه گروه اصلي از بين 34 متغير برآمده از ادبيات تحقيق به عنوان عوامل اصلي موفقيت در انجام مطالعات مهندسي ارزش، در شرايط کنوني سازمان هاي توليدي و خدماتي استان تهران شناسايي شدند. |
| كليد واژه: مهندسي ارزش، عوامل موفقيت، تحليل عاملي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1387; 7(28):177-212. |
| لگزيان محمد,مرتضوي سعيد,كاظمي سيدحسين |
|
وجود رابطه بين دو مفهوم «شفافيت» و «اعتماد»، و تاثيرات متقابل آن ها، همواره مد نظر بسياري از صاحب نظران بوده است. اگر چه به نظر مي رسد که وجود تفاوت در سطح اعتماد و تقاضا براي شفافيت و رابطه اين دو مقوله با نوع كنترل اعمال شده، همواره مي تواند تعيين کننده انواع روابط حاکم بر افراد سازمان و به تبع آن، تاثيرگذار بر سازوكارهاي کنترلي متناسب با انواع روابط سازماني مذکور قلمداد شود، با اين حال، در مطالعات پيشين، ارتباط بين مفاهيم موجود (اعتماد، شفافيت و کنترل)، انواع روابط شناسايي شده و مدل پيشنهادي سازوكارهاي کنترلي درخور هر نوع رابطه، به شکل مطروحه در اين مقاله مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، اين مقاله به دنبال آن است که پس از تشريح مباني نظري در قالب تبيين نقش اعتماد، شفافيت و کنترل و تلفيق اثرات متقابل آن ها بر يکديگر، به بيان يک چارچوبي نظري براي ارايه چهار نوع رابطه سازماني (کارگزاري، خادميت، شراکت، يگانگي)، که در آميزه خاصي از سطح اعتماد و کنترل شکل مي گيرند از آنجا که هر يک از روابط مذکور، ساز و کار کنترلي خاص خود را طلب مي کند، بنابراين اين مقاله در ادامه به ارايه مدلي براي معرفي انواع روابط (برحسب ميزان اعتماد و نوع كنترل) و سازوكارهاي كنترلي مورد استفاده در هر يك از اين روابط، در چارچوب روابط سازماني خواهد پرداخت. |
| كليد واژه: اعتماد، شفافيت، كنترل، تئوري كارگزاري (عامليت)، تئوري خادميت، تئوري بازي ها، تئوري هويت اجتماعي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1387; 7(27):5-26. |
| الواني سيدمهدي,عبداله پور مونا |
|
اين مقاله به بحث در مورد نقش سرمايه اجتماعي در کارآفريني که امروزه بسياري از سازمان ها بر آن تاکيد دارند، پرداخته است. ابتدا به طور مختصر مفهوم کارآفريني سازماني بررسي مي شود و در ادامه، مطالعه اي که توسط ليائو و ولش در مورد سازمان ها انجام گرفته است، مطرح مي شود. مطالعات انجام شده در مورد سازمان ها را مي توان به سه دسته کلي طبقه بندي کرد: شاخه اول، مطالعات متمرکز بر "فرد"، شاخه دوم مطالعات متمرکز بر "فرآيند" و شاخه سوم، مطالعات متمرکز بر "نرخ". درنظر گرفتن مفهوم سرمايه اجتماعي در درک کارآفريني حايز اهميت است. از اين رو در ادامه مقاله، سرمايه اجتماعي در هر يک از اين دسته هاي فوق مورد بررسي قرار مي گيرد. از آن جا که سرمايه اجتماعي خود ابعاد متفاوتي دارد، به هر يک از ابعاد آن که شامل بعد ساختاري، رابطه اي و هنجاري است، و نيز ارتباط هر بعد با "تمايل" و "توانايي" که موردنياز کارآفريني است، پرداخته مي شود. در پايان اين بحث، با توجه به مباحث مطرح شده، مدلي از سرمايه اجتماعي مي آيد و رابطه سرمايه اجتماعي و کارآفريني سازماني به تفصيل شرح داده مي شود. |
| كليد واژه: سرمايه اجتماعي، کارآفريني، کارآفريني سازماني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1387; 7(27):27-39. |
| رضاييان علي,كشته گر عبدالعلي |
|
پژوهش حاضر با هدف شناسايي رابطه بين "هوش هيجاني" و "تعهد سازماني" انجام شده است. بدين منظور، پرسش نامه اي براي سنجش اين متغيرها طراحي و پس از اطمينان از روايي و پايايي ابزار اندازه گيري، در ميان نمونه اي متشکل از 84 نفر از کارکنان "بانک مسکن" توزيع شد. روش تحقيق حاضر "پيمايشي - هم بستگي" بوده است. |
| كليد واژه: هوش هيجاني، خودآگاهي، خودمديريتي، آگاهي اجتماعي، مديريت روابط، تعهد سازماني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1387; 7(27):41-57. |
| لاجوردي سيدجليل |
|
هوش عاطفي، عاملي براي تمايز مديران عالي و مياني است. پايه و اساس هوش عاطفي، خودآگاهي است. هوش عاطفي مجموعه گسترده اي از مهارت ها و خصوصيات فردي را در برمي گيرد. افراد با داشتن اين آگاهي ها مي توانند عواطف و رفتار خود را بهتر کنترل کنند، ديگران را به خوبي درک کنند، و با آن ها ارتباط بگيرند. |
| كليد واژه: رهبري، عملکرد، هوش عاطفي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1387; 7(27):91-130. |
| فرتوك زاده حميدرضا,وزيري جواد |
|
يکي از دغدغه ها و محورهاي اصلي تحول و بهبود در صنايع دفاعي با توجه به تنوع و حجم بالاي فعاليت ها، ترکيب دارايي ها در اين صنايع است. ترکيب بهينه دارايي ها معلول مديريت صحيح بر انواع آنها است. از آنجا که تعادل در ترکيب دارايي ها و به تبع آن ساختار مالي مي تواند با ايجاد قدرت مالي بر جريان توليد قدرت دفاعي اثر جدي داشته باشد، وزارت دفاع بر آن شد تا با طراحي و جاري سازي يک الگوي جامع، به تحول و بهبود در اين زمينه همت گمارد. |
| كليد واژه: تله هاي نقدينگي، خرد مالي، مديريت دارايي ها، ارزيابي مالي، صنايع دفاعي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1387; 7(27):131-154. |
| جهانيان رمضان* |
| * دانشگاه آزاد اسلامي، واحد کرج |
|
اين پژوهش با هدف تعيين ابعاد توانمندسازي مديران آموزشي، به منظور ارايه چارچوب مناسب براي مديران مدارس کشور، انجام پذيرفته است. بررسي ادبيات تحقيق در جهان نشان مي دهد که تاکنون توانمندسازي منابع انساني در سه رويکرد ارتباطي، انگيزشي و شناختي مورد مطالعه قرار گرفته است. بر همين اساس، براي دست يابي به هدف فوق، پژوهشي طي دو مرحله به روش پيمايشي در سطح ملي اجرا شد. |
| كليد واژه: توانمندسازي، رويکرد ارتباطي، رويکرد انگيزشي، رويکرد شناختي، تفويض اختيار، انگيزش خودکارآمدي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1387; 7(27):155-178. |
| عسگري غلام رضا,مقبل باعرض عباس,محمدي داريوش |
|
در اين مقاله، مفهوم هويت سازمان و شناسايي عناصر هويت ساز در سازمان هاي ايراني بررسي شده است. هم چنين، تعيين اولويت و اهميت عناصر هويت ساز در سازمان هاي منتخب ديگر، فعاليت مهم اين پژوهش است. جمع آوري و تحليل اطلاعات از شعبه هاي هفت بانک دولتي مستقر در شهر تهران نشان مي دهد، مولفه هاي: رفتار سازمان، شخصيت سازمان، ارتباط و نمادگرايي، عناصري هستند که هويت سازمان ها را ايجاد مي کنند. هم چنين، اهميت اين عناصر به ترتيب عبارت اند از: شخصيت سازمان، نمادگرايي، رفتار و ارتباطات سازمان. |
| كليد واژه: هويت، هويت سازمان، نمادگرايي، ارتباطات، رفتار سازمان، شخصيت سازمان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1387; 7(27):59-90. |
| خورشيدي غلامحسين,بانويي عارف |
|
تحقيقات انجام شده، از "اهميت منصفانه بودن قيمت" حکايت مي کنند؛ گرچه تاکنون تحقيقات اندکي در مورد منصفانه بودن قيمت انجام شده است. با توجه به جديد بودن نسبي موضوع و اهميت آن، در اين مقاله به بررسي اين موضوع مي پردازيم. ابتدا مباني نظري نامنصفانه درک شدن قيمت (عدم انصاف درک شده از قيمت) تشريح مي شوند و پس از بررسي عوامل موثر بر نامنصفانه درک شدن قيمت، پيامدهاي ناشي از آن توضيح داده مي شود. در پايان نيز، دستورالعمل هايي را براي مديران در ارتباط با نامنصفانه درک شدن قيمت ارايه مي کنيم. |
| كليد واژه: قيمت، منصفانه، انصاف درک شده از قيمت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1387; 7(26):5-19. |
| حميدي زاده محمدرضا,منجزي محمدنصير |
|
با توجه به اهميت امر تدارک و تامين کالا و مواد و نقش حساس و زيربنايي سيستم هاي تدارکاتي در تحقق اهداف متفاوت سازمان هاي توليدي، اين پژوهش در شرکت هاي ملي مناطق نفت خيز، جنوب بخش حفاري صورت گرفته است. در اين مقاله، با بررسي عملکرد واحد تدارکات شرکت هاي مذکور، امکان به کارگيري فرآيند سيستم MRP در آن ها مورد ارزيابي قرار مي گيرد تا از مشکلات پيش رو تا حدودي کاستي شود. |
| كليد واژه: مدل MRP؛ کارايي عملياتي تدارکات، کارايي مالي، هماهنگي دروني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1387; 7(26):21-38. |
| خواجه محمودآبادي جواد,عالم تبريز اكبر |
|
مدل "مقدار اقتصادي توليد "(EPQ )، يكي از مدل هاي كلاسيك كنترل موجودي است كه به طور گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد. مدل EPQ فرضيات متفاوتي دارد كه استفاده آن را در شرايط واقعي محدود مي كند. مقاله حاضر به توسعه اين مدل مي پردازد و فرض تحويل سفارش با نرخ ثابت و پيوسته را در نظر نمي گيرد و فرض مي كند كه سفارش را مي توان به صورت بسته هاي چند تايي تحويل گرفت. در شرايط جديد، هزينه هاي EPQ محاسبه و مدل سازي جديد ارائه مي شود. هم چنين براي محاسبه مقدار بهينه سفارش نيز يك الگوريتم ارائه مي شود. |
| كليد واژه: مدل EPQ، تحويل چندگانه، بهينه سازي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1387; 7(26):39-70. |
| طبرسا غلامعلي,اورمزي نوشين |
|
امروزه يکي از مهم ترين و با ارزش ترين سرمايه هاي هر سازماني، دانش است. تغييرات سريع و رشد روزافزون دانش و اطلاعات، هر سازماني را بر آن مي دارد تا براي بقا تمام تلاش خود را در مديريت دانش به کار گيرد. لذا سازمان ها در پي شناسايي عوامل زمينه ساز و نيز بستر سازي به منظور ايجاد مديريت دانش برآمده اند تا به موقع از منابع دانشي خود و محيط پيرامون بهره برداري کنند. |
| كليد واژه: مديريت دانش، فناوري اطلاعات، فرآيندهاي دانش، فرهنگ سازماني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |