بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
| مشاوره و روان درماني خانواده تابستان 1390; 1(1):115-130. |
| پاداش زهرا*,فاتحي زاده مريم السادات,عابدي محمدرضا |
| * دانشگاه اصفهان |
|
هدف: محققان حوزه هاي روان شناختي، علوم زيستي و علوم اجتماعي به اهميت نقش شادي در بهداشت رواني، سلامت جسماني، کارآمدي، بهره وري و مشارکت اجتماعي اشاره نموده اند و به ارايه انواع روش هاي افزايش شادي پرداخته اند. اين پژوهش به بررسي تاثير آموزش روان درماني مبتني بر بهبود کيفيت زندگي بر شادکامي زنان و مردان متاهل شهر اصفهان پرداخته است. |
| كليد واژه: شادکامي همسران، کيفيت زندگي درماني، شادکامي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشاوره و روان درماني خانواده زمستان 1390; 1(3):399-412. |
| مجرد كاهاني اميرحسين*,قنبري هاشم آبادي بهرام علي |
| * دانشگاه فردوسي مشهد، دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي، گروه آموزشي روانشناسي |
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي مداخلات آموزشي رواني گروهي بر عملکرد خانواده بيماران مبتلا به اختلالات خلقي انجام شد. |
| كليد واژه: مداخلات آموزشي رواني گروهي، عملکرد خانواده، اختلالات خلقي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشاوره و روان درماني خانواده پاييز 1390; 1(2):139-160. |
| يوسفي رحيم*,عابدين عليرضا,فتح آبادي جليل,تيرگري عبدالحكيم |
| * گروه روان شناسي، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه تربيت معلم آذربايجان |
|
زمينه و هدف: اغلب مداخله ها و روشهاي زوج درماني در صدد ارتقا خودآگاهي و بينش زوجين هستند. بينش شناختي به عنوان توانايي ارزيابي و تصحيح باورهاي تحريف شده و تفسيرهاي نادرست تعريف شده است. هدف پژوهش بررسي اثربخشي مداخله هاي آموزش گروهي طرح واره محور و سبک زندگي محور در افزايش سطح بينش شناختي زوجين داراي نارضايتي زناشويي است. |
| كليد واژه: مداخله، طرح واره، سبک زندگي، بينش شناختي، زوجين |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشاوره و روان درماني خانواده پاييز 1390; 1(2):161-170. |
| سپهريان آذر فيروزه*,قلاوندي حسن |
| * دانشگاه اروميه، دانشكده ادبيات و تعلوم انساني، گروه علوم تربيتي |
|
مقدمه: تعارضات زناشويي نقش به سزايي در عدم موفقيت و ناپايداري کانون خانواده دارد. تحقيق حاضر درصدد بر آمده است تا تاثير آموزش تيپ هاي شخصيت اينه گرم را بر کاهش تعارضات زناشويي مورد مطالعه قرار دهد. |
| كليد واژه: تعارضات زناشويي، تيپ هاي شخصيت، انيه گرم |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشاوره و روان درماني خانواده پاييز 1390; 1(2):192-211. |
| يوسفي ناصر*,سهرابي احمد |
| * گروه روان شناسي و مشاوره، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه كردستان، سنندج |
|
با مطالعه با هدف مقايسه اثربخشي خانواده درماني مبتني بر حضور ذهن (MBFT) و خانواده درماني فراشناختي (MCFT) بر کيفيت روابط زناشويي در مراجعان در آستانه طلاق صورت گرفت. |
| كليد واژه: خانواده درماني مبتني بر حضور ذهن، خانواده درماني فراشناختي، کيفيت روابط زناشويي، طلاق |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشاوره و روان درماني خانواده تابستان 1390; 1(1):39-53. |
| رجبي غلامرضا*,قرباني فردين,خجسته مهر رضا |
| * دانشگاه شهيد چمران اهواز، گروه مشاوره |
|
مقدمه: زندگي افراد متاهل متاثر از کيفيت زندگي آنها است که شامل درک افراد از موقعيت خود در زندگي از نظر فرهنگ، سيستم ارزشي که در آن زندگي مي کنند، اهداف، انتظارات، استانداردها و اولويت هايشان مي باشد. |
| كليد واژه: ايدئولوژي جنسيتي، نقش هاي زناشويي، هوش هيجاني، کيفيت زندگي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشاوره و روان درماني خانواده تابستان 1390; 1(1):54-64. |
| حميد نجمه*,بشليده كيومرث,عيدي بايگي مجيد,دهقاني زاده زهرا |
| * دانشگاه شهيد چمران اهواز، گروه روانشناسي باليني |
|
هدف: طلاق از استرس زاترين فقدان ها مي باشد و موجب آشفتگي هاي هيجاني و مشکلات رفتاري در افراد مي شود، در اين ميان آسيب پذيري زنان از پيامدهاي طلاق بيشتر از مردان است. هدف از پژوهش حاضر بررسي اثربخشي شناخت درماني مذهب محور بر افسردگي زنان مطلقه بوده است. |
| كليد واژه: روان درماني شناختي - رفتاري مذهب محور، افسردگي، زنان مطلقه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مشاوره و روان درماني خانواده تابستان 1390; 1(1):65-81. |
| عريضي ساماني سيدحميدرضا,صادقي ميثم,ديباجي سيدميثم* |
| * دانشگاه اصفهان، گروه روانشناسي |
|
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسي تعارض تکاليف کار با تکاليف زندگي خانوادگي در مراحل رشدي و تحصيلي مختلف بوده است. زمينه نظري اين پژوهش مبتني بر برخورد مراحل رشد رواني اجتماعي اريکسون (سه مرحله آخر) با دنياي کار و تاثير آن بر زندگي خانوادگي بوده است. |
| كليد واژه: تداخل کار - خانواده، مراحل رشدي، سطح تحصيلات |
| |
| مشاوره و روان درماني خانواده تابستان 1390; 1(1):82-100. |
| بشليده كيومرث*,هاشمي شيخ شباني سيداسماعيل |
| * دانشگاه شهيد چمران اهواز، گروه روانشناسي |
|
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي رابطه ميان دو بعد عزت نفس (خودارزنده سازي و خودناارزنده سازي) با سلامت رواني با ميانجي گري فرسودگي شغلي است. |
| كليد واژه: عزت نفس، سلامت روان، فرسودگي شغلي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات آموزش و يادگيري (علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز) بهار و تابستان 1389; 2(1 (پياپي 2-58)):12-32. |
| اسدپور كبري,حسين چاري مسعود |
|
در عصر حاضر، بشر به لحاظ روحي و رواني بيش از گذشته مضطرب، افسرده و تنها به نظر مي رسد و براي رهايي از اين حالت ها، به راه هاي گوناگون گريز از متن و واقعيت زندگي متوسل مي شود. افزايش آمار خودکشي، طلاق، اعتياد به مواد مخدر، اعتياد به مواد توهم زا، مصرف بالاي داروهاي آرام بخش و رشد روزافزون خشونت و جرايم، مويد اين مساله است. بهره مندي از امکانات مادي، تمام نيازهاي انسان امروز را برطرف نساخته بلکه مشکلات روحي او را بيشتر و پيچيده تر کرده است. پرداختن به «معناي زندگي» يکي از موضوعاتي است که فلسفه ورزي و تامل در آن مي تواند اميدبخش باشد. معناي زندگي يکي از مهم ترين موضوعات فلسفي، روان شناختي و ديني است که از چشم اندازهاي گوناگون مي توان به آن نگريست. دين نگاهي فرا دنيوي به زندگي دارد و انسان را به سوي ارزش هايي والاتر از حيات مادي محض دعوت مي کند. راه تحقق و تعميق معناي زندگي نهادينه سازي سازه ها و مولفه ها معناي زندگي است که اين امر تنها از مجراي تعليم و تربيت امكان پذير است. با توجه به اهميت و نقش تعليم و تربيت در معنادار کردن زندگي براي افراد و نقش کليدي کتاب هاي درسي در انتقال مفاهيم، در اين پژوهش کتاب هاي دين و زندگي سه پايه در دوره دبيرستان بر اساس مولفه هاي معناي زندگي از نظر اسلام مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. بنابراين هدف از انجام اين پژوهش تحليل محتواي کتاب هاي دين و زندگي پايه اول، دوم و سوم دبيرستان، به منظور تعيين ضريب درگيري دانش آموزان با محتوا و پرسش هاي کتب مذکور بوده است. براي اين کار، پس از مشخص کردن مولفه هاي مورد نظر به عنوان ملاک هاي تحليل و تعيين پاراگراف هاي هر درس به عنوان واحد تحليل، بر اساس روش رمي به تحليل محتواي متن و پرسش ها اقدام گرديد. نتايج تحليل حاکي از آن است که ميزان توجه به مولفه هاي معناي زندگي، در کتاب اول و سوم دبيرستان در حدي پايين تر از متوسط (ضريب درگيري پايين تر از يک) و کتاب دوم دبيرستان در حد بالاتر از متوسط (ضريب درگيري بالاتر از يک) بود. |
| كليد واژه: معناي زندگي از منظر اسلام، تحليل محتوا، كتاب هاي دين و زندگي، دوره متوسطه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات آموزش و يادگيري (علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز) بهار و تابستان 1389; 2(1 (پياپي 2-58)):33-47. |
| بشارت محمدعلي,نادعلي حسين,عزيزي كورش |
|
هدف اصلي اين پژوهش بررسي رابطه هوش هيجاني و سبک هاي مقابله با استرس شامل سبک مقابله مساله محور، سبک مقابله هيجان محور مثبت و سبک مقابله هيجان محور منفي بود. چهارصد و سيزده دانشجوي دانشگاه تهران (140 پسر و 273 دختر) در اين پژوهش شرکت کردند. از آزمودنيها خواسته شد مقياس هوش هيجاني و مقياس سبک هاي مقابله تهران را تكميل کنند. براي تحليل داده هاي پژوهش از شاخص ها و روش هاي آماري شامل فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار، آزمون تحليل واريانس چند متغيره، ضرايب همبستگي و تحليل رگرسيون استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد كه هوش هيجاني با سبک هاي مقابله مساله محور و هيجان محور مثبت همبستگي مثبت و با سبك مقابله هيجان محور منفي همبستگي منفي دارد. هوش هيجاني از راه مولفه هاي تنظيم و مديريت هيجان ها، بهره وري يا تسهيل هيجاني و ارزيابي و ادراک هيجاني، استفاده از سبک هاي مقابله مساله محور و هيجان محور مثبت را افزايش و استفاده از سبك مقابله هيجان محور منفي را کاهش مي دهد. |
| كليد واژه: هوش هيجاني، استرس، مقابله |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| به پژوه احمد,افروز غلامعلي,ساداتي سميه سادات,ملتفت قوام |
|
هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه ابعاد جهت گيري هدفي با خلاقيت در دانش آموزان پايه سوم دبيرستان شاغل به تحصيل در مدارس استعدادهاي درخشان شهر شيراز بود. در اين پژوهش، 203 نفر دانش آموز دبيرستاني (100 دانش آموز دختر و 103 دانش آموز پسر) شركت داشتند. داده هاي پژوهش از طريق پرسشنامه جهت گيري هدفي اليوت و مك گريگور و پرسشنامه خلاقيت عابدي جمع آوري گرديد و سپس با استفاده از روشهاي آماري تحليل رگرسيون چندمتغيره و تحليل واريانس، مورد تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد که رابطه معناداري بين ابعاد جهت گيري هدفي با خلاقيت وجود دارد. بدين ترتيب كه ابعاد جهت گيري هدفي 21 درصد از متغير خلاقيت را پيش بيني مي كند؛ به طوري كه از اين ميان جهت گيري عملكردي- اجتنابي و جهت گيري عملكردي - رويكردي به صورت منفي و جهت گيري تبحري - رويكردي به صورت مثبت سهم معناداري در پيش بيني خلاقيت داشته اند. در حالي که بين جهت گيري تبحري - اجتنابي با خلاقيت، رابطه معناداري وجود نداشت. همچنين يافتههاي به دست آمده نشان داد که دانش آموزان دختر و پسر از نظر ابعاد جهت گيري هدفي و خلاقيت تفاوت معناداري داشتند. |
| كليد واژه: خلاقيت، جهت گيري هدفي، دانش آموزان استعدادهاي درخشان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات آموزش و يادگيري (علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز) بهار و تابستان 1389; 2(1 (پياپي 2-58)):69-94. |
| پيرمحمدي غلام رضا,خدايي علي,يوسفي هادي,شريعتي فرهاد,دستا مهدي |
|
پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين سبک هاي تفکر و رويکردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دختر و پسر انجام شد. 386 دانشجو [156 پسر (SD=2.1, M=22.1) و 230 دختر (SD=1.8, S=21.1)] به فهرست سبک هاي تفکر و پرسشنامه تجديدنظر شده فرايند مطالعه پاسخ دادند. در اين مطالعه، براي بررسي پيشرفت تحصيلي دانشجويان، ميانگين کل نمرات دانشجويان شركت کننده از طريق آموزش هر دانشکده، جمع آوري شد. در بخش تحليل داده ها، به منظور بررسي رابطه بين سبک هاي تفکر و رويکردهاي يادگيري با پيشرفت تحصيلي، از چند طرح تحليل رگرسيون گام به گام و براي بررسي نقش تفاوت هاي جنسي بر سبك هاي تفکر و رويکردهاي يادگيري، از چند طرح تحليل واريانس چندمتغيري، استفاده شد. نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد که ابعاد چندگانه سبک هاي تفکر، شامل كاركردها، سطح ها، شکل ها، حوزه ها، گرايش ها و رويکردهاي يادگيري سطحي و عميق، سطوح متمايزي را از تغييرپذيري نمرات پيشرفت تحصيلي دانشجويان تبيين کردند. نتايج تحليل واريانس چندمتغيري نشان داد كه از نظر سبک هاي تفکر کلي، دروني، آنارشيست، سلسله مراتبي و سلطنتي، تفاوت بين دو جنس معنادار بود. در مجموع، نتايج پژوهش حاضر، ضرورت بازشناسي نقش سبک هاي تفکر و رويکردهاي يادگيري را در پيش بيني پيشرفت تحصيلي دانشجويان مورد تاكيد قرار مي دهد. تلويحات يافته هاي پژوهش حاضر براي معلمان بحث مي شود. |
| كليد واژه: سبک هاي تفکر، رويکردهاي يادگيري، پيشرفت تحصيلي، تفاوت هاي جنسي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات آموزش و يادگيري (علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز) بهار و تابستان 1389; 2(1 (پياپي 2-58)):95-124. |
| حياتي زهير,جوكار طاهره |
|
منابع مرجع الکترونيکي از مهم ترين فناوري هايي به شمار مي آيد که در سال هاي اخير محيط کتابخانه ها را دستخوش تحولات مثبتي نموده است. با در نظر گرفتن منابع مذکور به عنوان يک نوآوري در محيط کتابخانه ها تحقيق حاضر به بررسي روند اشاعه منابع مرجع الکترونيکي رد محيط کتابخانه هاي دانشگاهي پرداخته است. براي اين منظور نظريه اشاعه نوآوري ها از جامعه شناس معروف اورت ام. راجرز به عنوان چارچوب نظري تحقيق انتخاب گرديد. |
| كليد واژه: نظريه اشاعه نوآوري ها، منابع مرجع الکترونيکي، منابع مرجع، فرايند اشاعه نوآوري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| مطالعات آموزش و يادگيري (علوم اجتماعي و انساني دانشگاه شيراز) بهار و تابستان 1389; 2(1 (پياپي 2-58)):125-139. |
| مهرابي زاده هنرمند مهناز,حسين پور محمد,مهدي زاده ليلا |
|
پژوهش حاضر، با هدف بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر سازگاري زناشويي زنان متاهل 40-20 ساله تحت آموزش نهضت سوادآموزي، با كنترل طول مدت ازدواج انجام شده است. جامعه آماري اين پژوهش، شامل کليه زنان متاهل 40-20 ساله تحت آموزش نهضت سواد آموزي شهر اهواز در سال 86 بود. نمونه اي مشتمل بر 50 نفر از اين زنان، به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شده و در گروه آزمايش و کنترل گمارده شدند. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه سازگاري زناشويي لاک - والاس استفاده شد. طرح پژوهش، از نوع طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. پس از انتخاب تصادفي گروه هاي آزمايشي و کنترل، مداخله آزمايشي (آموزش مهارت هاي زندگي) بر روي گروه آزمايشي، به مدت 10 جلسه 70-60 دقيقه اي و 2 جلسه در هفته اجرا شد و پس از اتمام برنامه آموزشي، از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد. داده هاي به دست آمده با استفاده از روش آماري تحليل کوواريانس، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. سطح معني داري در اين تحقيق، p=0.05 در نظر گرفته شد. نتايج حاصل از تحليل داده ها نشان داد، آموزش مهارت هاي زندگي، بدون کنترل و با کنترل طول مدت ازدواج، مي تواند باعث افزايش سازگاري زناشويي زنان متاهل گروه آزمايش در مقايسه با کنترل شود. در آموزش مهارت هاي زندگي با استفاده از شيوه هاي کارآمد گوش فرا دادن، صحبت کردن، ارايه پاسخ هاي غيرکلامي موثر، کيفيت رابطه بين زوجين ارتقا مي يابد. همچنين، فراگيري مهارت حل مساله باعث ارايه راهکارهاي موثر، در هنگام وقوع مشکل و در نتيجه افزايش ميزان رضايت و خشنودي آن ها از زندگي زناشويي مي شود. |
| كليد واژه: مهارت هاي زندگي، سازگاري زناشويي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |