بانک مقالات راهنمایی و مشاوره
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره پاييز 1383; 3(11):47-64. |
| منصور لادن,اديب راد نسترن |
| اين تحقيق به بررسي مقايسه بين تعارض زناشويي ابعاد آن در مراجعين زن مرکز خدمات مشاوره اي و زنان عادي مي پردازد. به دليل محدوديت هاي موجود با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي تعداد صد نفر (100) از زنان متأهل باسواد که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته و داراي فرزند بودند و به مرکز مشاوره شهيد بهشتي با قصد حل مشکلات زناشويي مراجعه کرده اند و صد نفر(100) از زنان معمولي که به مرکز مشاوره مراجعه نکرده بودند. انتخاب گرديده و به پرسشنامه زناشوييMCQ پاسخ دادند، داده هاي پژوهش نشان مي دهد اگر چه در افراد نمونه تعارض زناشويي به طور معنادار وجود ندارد، ولي بين ابعاد تعارض اين دو دسته افراد تفاوت معني دار وجود دارد. همچنين بين ابعاد تعارض زناشويي در مراجعين زن با برخي ويژگي هاي شخصي از جمله: سن زن، شغل زن، شغل همسر، مدت ازدواج و سطح درآمد خانواده رابطه معني داري وجود دارد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره پاييز 1383; 3(11):31-46. |
| ذوالفقارپور محبوبه,حسينيان سيمين,يزدي سيده منوره |
|
اين پژوهش به بررسي رابطه ميان ساختار قدرت در خانواده با رضامندي زناشويي بين زنان کارمند و خانه دار شهر تهران مي پردازد. نمونه پژوهش شامل 200 نفر زن (100 نفر کارمند 100 نفر خانه دار) مي باشد که به روش نمونه گيري خوشه اي تصادفي انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش عبارتند از: 1- پرسشنامه ENRICE که براي بررسي رضامندي زناشويي بکار گرفته شد و 2- پرسشنامه محقق ساخته 41 سوالي که ساختار قدرت در خانواده را اندازه گيري مي کند. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار و تابستان 1383; 3(10-9):9-41. |
| ثنايي ذاكر باقر*,حقيقت جو فاطمه |
| انگيزه نگارش اين مقاله تأسيس "سازمان نظام روانشناسي و مشاوره جمهوري اسلامي ايران" و ضرورت طرح خط مشي چنين سازماني براساس تجارب تاريخي مشابه در جهان است. لذا تکيه اصلي مقاله مروري بر تلاش روانشناسان و مشاوران جهان در بعد کسب هويت حرفه اي (تخصصي) و دستاوردهاي آنهاست. علل شکل گرفتن سازمانهاي صدور صلاحيت نامة تفاوت چهار مفهوم اساسي "صلاحيت بخشي"، "پروانه"، "گواهينامه"، و "اعتبار بخشي" و نکات مربوط به هر کدام توصيف شده است. "صلاحيت بخشي" يک مفهوم کلي است. "پروانه" و "گواهينامه" مربوط به صلاحيت افراد و شرايط کسب آنهاست. "اعتبار بخشي" مربوط به صلاحيت مؤسسات آموزش عالي براي صدور مدارک علمي مورد تأييد "سازمان نظام..." است. تدوين شرايط صحيح اعطاي "صلاحيت نامه" به افراد و مؤسسات و اعمال عملکرد علمي و اخلاقي راه درازي است که "سازمان نظام..." براي معماري و سازمان دادن به روانشناسي و مشاوره کشور در پيش دارد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره پاييز 1383; 3(11):65-78. |
| نوابي نژاد شكوه,فلاح زاده هاجر |
|
هدف از اين تحقيق بررسي تاثير روان درماني شناختي، آرامسازي عضلاني و ترکيب اين دو روش در کاهش فشار خون اساسي زنان (59- 25 سال) شهر تهران بود. به همين منظور 60 زن که فشار خون بالاتر از 140 HHmg داشتند به صورت تصادفي در يکي از چهار گروه زير قرار داده شدند. اين گروه ها عبارتند از : 1) گروه شناخت درماني 2) گروه آرامسازي عضلاني 3) گروه ترکيبي (ترکيب آرامسازي و شناخت درماني) و 4) گروه کنترل. درمان در 8 جلسه انجام شد. فشار خون افراد توسط يک پرستار که از اهداف درمان بي اطلاع بود، قبل و بعد از دوره درمان اندازه گيري شد. داده ها با استفاده از تحليل واريانس يک طرفه و آزمون شفه، تحليل شد. نتايج کاهش معنادار در فشار خون گروه هاي آزمايشي نسبت به گروه کنترل نشان داد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره پاييز 1383; 3(11):79-102. |
| كفاش زهرا,نصراصفهاني احمدرضا,كردآبادي محمد |
|
اگر چه تغيير و تحول به عنوان اصلي اجتناب ناپذير در هر نظام آموزشي مورد توجه است، اما مهمتر از آن، پژوهش در زمينه مفيد بودن اين تغييرات است. به همين منظور، هدف اين پژوهش، بررسي تطبيقي برخي از مسايل هدايت تحصيلي و سازشي دانش آموزان شاخه نظري در نظام سالي واحدي، نسبت به نظام نيمسالي واحدي در شهرستانهاي کاشان، آران و بيدگل است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار و تابستان 1383; 3(10-9):42-59. |
| نريماني محمد* |
|
براي اين که بتوان به ترک اعتياد افراد کمک کرد در کنار مرحله سم زدايي استفاده از فنون روان درماني و بعد از آن در مرحله توانبخشي ضرورتي دو چندان پيدا مي کند هدف اصلي اين مطالعه ارايه مدل توانبخشي مناسب مبتني بر فنون درمان شناختي رفتاري بوده است تا اين مدل در مراکز درماني مورد استفاده قرار گيرد و نشان داده شود که اين مدل در ترک اعتياد و توانبخشي افراد معتاد چقدر موثر است. در اين طرح براي جمع آوري اطلاعات از تکنيک مصاحبه استفاده شده است، همچنين براي رسيدن به اهداف مطالعه از روش تحقيق تک آزمودني از نوع طرح AB استفاده شده است. نتايج مطالعه نشان مي دهد که در مرحله سم زدايي و توانبخشي معتادين استفاده از فنون درمان شناختي رفتاري اثربخشي بالاتري دارد. |
| كليد واژه: اعتياد، توانبخشي، روان درماني شناختي رفتاري، معتاد |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار و تابستان 1383; 3(10-9):60-82. |
| جلالي مهدي,احمدي سيداحمد,مولوي حسين |
|
اين پژوهش به بررسي تاثير جرات آموزي به شيوه شناختي- رفتاري در مقايسه با شيوه رفتاري بر رفتار جراتمندانه دانش آموزان پرداخت. آزمودنيها 27 دانش آموز کم جرات پسر دبيرستاني شهرستان بيرجند بودند که به وسيله آزمونهاي مقياس ترس از ارزيابي منفي و پرسشنامه جرات ورزي (درجه ناراحتي، نرخ بروز رفتار) مورد ارزيابي قرار گرفته و به طور تصادفي در دو گروه آزمايشي و يک گروه کنترل جايگزين شدند. و تعداد 6 جلسه دو ساعته جرأت آموزي گروهي به شيوه رفتاري براي گروه آزمايش يک و تعداد 6 جلسه جرأت آموزي گروهي به شيوه شناختي- رفتاري براي گروه آزمايش 2 برگزار شد. بلافاصله پس از درمان و يک ماه پس از آن ارزيابي هاي مرحله دوم و مرحله سوم با استفاده از همان آزمونها انجام شد. و سرانجام با استفاده از تحليل مانوا و آزمون پيگيري LSD با استفاده از نرم افزار کامپيوتريSPSS نتايج تحليل شد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار و تابستان 1383; 3(10-9):83-102. |
| رجبي غلام رضا,عطاري يوسف علي |
| تحقيق حاضر به منظور بررسي ويژگيهاي روانسنجي (پايايي، روايي و تحليل عوامل) پرسشنامه افسردگي کودکان (کواکس، 1918) در دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمايي و اول دبيرستان اهواز مي باشد. 400 دانش آموز دختر و پسر مدارس راهنمايي و دبيرستاني با روش تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. نتايج تحليل عوامل با استفاده از تحليل مؤلفه هاي اصلي شش عامل را به دست داد. در اين ميان، عامل اوّل بيشترين سهم واريانس سؤالات پرسشنامه را تبيين مي نمايد. به علاوه، ضرايب پايايي باز- آزمايي 0.81، تنصيف 0.83 و آلفاي کرونباخ 0.88 براي کل پرسشنامه به دست آمد.همچنين ضريب همبستگي بين پرسشنامه افسردگي کودکان و فرم کوتاه مقياس افسردگي کودکان 0.36 در کل نمونه، 0.55 براي دختران و 0.22 براي پسران محاسبه شد. به علاوه، از مجموع 400 دانش آموز 101 نفر (25.6 درصد) از آنها افسرده تشخيص داده شدند. (يک انحراف معيار بالاي ميانگين)تحليل واريانس عاملي نشان داد که بين دانش آموزان دختر و پسر و دانش آموزان عرب زبان و فارس زبان از لحاظ ميزان افسردگي تفاوت وجود ندارد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره بهار و تابستان 1383; 3(10-9):103-117. |
| فراست زهرا,نوابي نژاد شكوه,ثنايي ذاكر باقر |
| پژوهش حاضر به منظور بررسي و مقايسه منبع کنترل و رضايت زناشويي در بين زنان شاغل و خانه دار صورت گرفته است. هدف از اجراي اين پژوهش، بررسي تأثير منبع کنترل بر رضايت زناشويي زنان شاغل و خانه دار و مقايسه هر يک از اين متغيرها در بين اين دو گروه بوده است. و جامعه پژوهش شامل کليه معلمان شاغل در دبيرستان و زنان خانه دار شهر تهران بوده است. نمونه تحقيق 200 نفر زنان شاغل (معلم) و خانه دار که از طريق مراجعه به دبيرستانهاي 5 منطقه آموزش و پرورش تهران به شيوه خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه منبع کنترل راتر I-E و رضايت زناشويي (Enrich) بود. جهت تجزيه و تحليل يافته ها، علاوه بر روشهاي آمار توصيفي از آزمونt و تحليل واريانس يک طرفه استفاده شد. در نهايت، تحليل آماري بر روي داده هاي اين پژوهش نشان مي داد که بين منبع کنترل و رضايت زناشويي در زنان شاغل و خانه دار رابطه معناداري وجود ندارد از طرف ديگر، يافته ها نشان مي دهد که بين منبع کنترل زنان شاغل و خانه دار تفاوت معنادار وجود دارد مبني براينکه زنان خانه دار، منبع کنترل بيروني تري نسبت به زنان شاغل داشتند. همچنين نتايج حاکي از اين است که بين ميزان رضايت زناشويي زنان شاغل و خانه دار تفاوت معناداري وجود دارد و زنان خانه دار رضايت بيشتري از زندگي زناشويي خود دارند. اما در ساير ابعاد يعني تأثير سن، تعداد فرزندان، مدت ازدواج و ميزان درآمد خانواده بر رضايت زناشويي تأثير معناداري به دست نيامد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1386; 6(22):7-25. |
| بوستاني پور عليرضا,ثنايي ذاكر باقر,كيامنش عليرضا |
|
در طول سال ها، محققان در زمينه خانواده درماني و مشاوره ازدواج به دنبال سنجش اعتبار و كارايي الگوهاي درماني بوده اند. از سوي ديگر توسعه تلاش هاي مربوط به بهداشت رواني در جهان، اهميت مطالعه تاثير درماني الگوهي مختلف را برجسته تر كرده است. در واقع سوال مهم اين است كه، كدام نوع درمان بهتر است؟ در اين ميان فراتحليل با يكپارچه كردن نتايج حاصل از انجام تحقيقات مختلف، به مقايسه ميزان تاثير الگوهاي درماني مختلف مي پردازد. پژوهش حاضر نيز بر آن است تا با استفاده الگوي پژوهشي فراتحليل، ميزان اثرگذاري الگوي شناختي- رفتاري را در كاهش مشكلات زناشويي مورد بررسي قرار دهد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1386; 6(22):27-40. |
| موسوي سيداسماعيل,نوابي نژاد شكوه,عاطف وحيد محمدكاظم |
|
پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير روابط قبل از ازدواج بر تعارضات زناشويي در دانشجويان متاهل دانشگاه هاي دولتي شهر تهران انجام شده است. حجم نمونه مورد بررسي 80 نفر مي باشد كه با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده و آزمودني ها به دو پرسش نامه، پرسش نامه شماره يك كه صرفا يك پرسش نامه اطلاعاتي، جمعيت شناختي است و عدم رابطه يا وجود رابطه قبل از ازدواج را مي سنجد و ديگري پرسش نامه MCQ پاسخ داده اند. روش آماري مورد استفاده شامل آزمون T براي مقايسه بين ميانگين هاي دو گروه مستقل مي باشد. نتايج نشان داد كه 1- تعارضات زناشويي در دانشجوياني كه قبل از ازدواج رابطه داشته نسبت به افرادي كه رابطه نداشته اند كمتر است و تفاوت بين اين دو گروه معنادار مي باشد. 2- كاهش همكاري زوجين در دانشجوياني كه رابطه داشته اند نسبت به افرادي كه رابطه نداشته اند كمتر بوده و نتايج حاصله نشان داد بين اين دو گروه نيز تفاوت معناداري وجود دارد. 3- با وجود اين كه كاهش رابطه جنسي زوجين در دانشجوياني كه رابطه داشته اند نسبت به افرادي كه رابطه نداشته اند كمتر است ولي اين تفاوت معنادار نمي باشد. 4- ميزان افزايش واكنش هيجاني نيز در دانشجوياني كه رابطه داشته اند كمتر از گروه ديگر بوده است و اين تفاوت نيز معنادار مي باشد. 5- در دو مولفه كاهش رابطه با خانواده همسر و دوستان و افزايش رابطه فردي با خويشاوندان خود گرچه تفاوت به نفع دانشجوياني كه رابطه داشته اند مي باشد ولي اين تفاوت معنادار نيست و در مجموع بين دو گروه تفاوت معناداري وجود دارد و دانشجوياني كه قبل از ازدواج رابطه داشته اند نسبت به دانشجوياني كه قبل از ازدواج رابطه نداشته اند كمتر امور مالي را از يكديگر جدا مي كنند. |
| كليد واژه: روابط قبل از ازدواج، تعارضات زناشويي (همكاري زوجين، رابطه جنسي، واكنش هيجاني، روابط خانوادگي)، دانشجو |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1386; 6(22):41-56. |
| اسدي جوانشير,برجعلي احمد,جمهري فرهاد |
|
اين تحقيق به منظور بررسي رابطه بين عامل هاي هوش هيجاني، فرسودگي شغلي و سلامت روان كاركنان يك مجتمع صنعتي برنامه ريزي شد. براي اين منظور كاركنان مرد شركت ايران خودرو به عنوان جامعه آماري اين تحقيق انتخاب شدند و نمونه مورد نياز تحقيق در حدود 150 نفر با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي منظم انتخاب شدند. ابزارهاي تحقيق عبارتند از سه پرسش نامه هوش هيجاني، سلامت روان (GHQ) و فرسودگي شغلي. براي تحليل داده ها از شيوه هاي آماري تحليل رگرسيون گام به گام، همبستگي و ساير شاخص هاي آمار توصيفي استفاده شد. در بررسي فرضيه اول نتايج حاصل از تحليل رگرسيون نشان داد كه عامل هوش هيجاني نقش تعيين كننده اي در تبيين تغييرات و پراكندگي متغير فرسودگي شغلي ايفا مي كند و به طور كلي در حدود 61% از تغييرات آن را تبيين مي كند. فرضيه دوم تحقيق نيز مبني بر وجود رابطه مثبت بين عامل هوش هيجاني و عامل سلامت روان به خوبي تاييد شد و بررسي ها علاوه بر رابطه معنادار بين زيرعامل هاي هر دو عامل نشان داد كه هوش هيجاني در حدود 50% از تغييرات و پراكندگي عامل سلامت روان را تبيين مي كند، اما رابطه بين عامل هاي سلامت رون و فرسودگي شغلي در تحليل رگرسيون معنادار به دست نيامد. |
| كليد واژه: هوش هيجاني، سلامت روان، فرسودگي شغلي، تحليل رگرسيون |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1386; 6(22):73-88. |
| شاه قليان مهناز,جان نثار شرق راحله,عبدالهي محمدحسين |
|
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه هوش هيجاني وسبك هاي مقابله با استرس با الگوهاي ارتباطي ميان زوجين است. تعداد 60 زوج از زوجين ساكن شهرستان كرج كه به طور تصادفي انتخاب شده بودند مقياس رگه فراخلقي را براي اندازه گيري هوش هيجاني، پرسش نامه مقابله با موقعيت تنش زا و پرسش نامه الگوهاي ارتباطي را تكميل كردند. داده ها با استفاده از همبستگي، آزمون t و تحليل رگرسيون تجزيه و تحليل شد. نتايج نشان داد هوش هيجاني با الگوي ارتباط سازنده متقابل رابطه مثبت معنادار دارد. از ميان سبك هاي مقابله با استرس نيز سبك مساله مدار رابطه مثبت و معنادار و دو سبك هيجان مدار و اجتنابي رابطه منفي و معناداري با الگوي ارتباط سازنده متقابل نشان دادند. همچنين يافته ها نشان داد دو متغير هوش هيجاني و سبك مساله مدار مي توانند تبيين كننده تغييرات در متغير الگوي ارتباط سازنده متقابل باشند. |
| كليد واژه: سبك هاي ارتباطي، سبك هاي مقابله، هوش هيجاني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1386; 6(22):57-72. |
| مكملي زهرا,عابدي محمدرضا |
|
اين پژوهش با موضوع بررسي تاثير درمان گروهي مواجهه و بازداري از پاسخ بر كاهش علايم اختلال وسواس فكري - عملي بر روي بيماران سرپايي مراجعه كننده به مراكز خدمات روانشناختي اصفهان اجرا گرديد. تعداد 12 بيمار مبتلا به اختلال وسواس فكري - عملي كه نمره افسردگي آنها 22 يا كمتر بود و به اختلالات شخصيت دچار نبودند به روش تصادفي زماني از ميان جامعه پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفي در دو گروه 6 نفري شامل يك گروه آزمايشي و يك گروه كنترل قرار گرفتند. پرسش نامه وسواس فكري - عملي مادزلي به عنوان پيش آزمون در مورد دو گروه اجرا گرديد. گروه آزمايشي به مدت يك ماه درمان مواجهه و بازداري به شيوه گروهي را دريافت كردند و آزمودني هاي گروه كنترل در ليست انتظار قرار گرفتند. نتايج تحليل واريانس چند متغيره نشان داد كه درمان گروهي مواجهه و بازداري از پاسخ در مقايسه با گروه كنترل به كاهش معنادار علايم اختلال وسواس فكري - عملي در مرحله پس آزمون شده بود (P<0.000). اين بهبودي در پيگيري يك ماه بعد همچنان مشهود بود (P<0.000). در نتيجه روش مواجهه و بازداري از پاسخ به شيوه گروهي تاثيرات مثبت موثري در كاهش علايم وسواس فكري - عملي دارد و مي تواند جايگزيني مناسب در درمان اختلال وسواس فكري - عملي باشد. |
| كليد واژه: درمان گروهي، مواجهه و بازداري از پاسخ، اختلال وسواس فكري - عملي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| تازه ها و پژوهشهاي مشاوره تابستان 1386; 6(22):89-106. |
| ربيعي محمد,صالحي نجف آبادي رضوان,سيادت سيدعلي |
|
هدف از مقاله حاضر بررسي نيازهاي راهنمايي و مشاوره دانشجويان دانشگاه آزاد شهركرد بوده است. به اين منظور از بين كليه دانشجويان، 500 نفر به شيوه نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده و با پرسش نامه سنجش نيازهاي راهنمايي و مشاوره مورد ارزيابي قرار گرفتند. نتايج پژوهش نشان داد 68 درصد از دانشجويان به انواع خدمات راهنمايي و 42 درصد از آنان به انواع خدمات مشاوره نيازمندند. اولين و بارزترين نيازها، مربوط به روش افزايش اعتماد به نفس و روش تمركز حواس و كمترين نيازها مربوط به روش سازگاري با محيط جديد دانشگاه و روش كارآفريني مي باشد. ساير يافته هاي پژوهش نشان داد كه نيازهاي راهنمايي و مشاوره زنان و مردان و متاهلين و مجردين متفاوت مي باشد. |
| كليد واژه: نياز، راهنمايي، مشاوره، دانشجويان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |