بانک مقالات علوم ارتباطات اجتماعي
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) زمستان 1389; 17(4 (پياپي 64)):31-50. |
| غلامرضا علي اصغر* |
| * دانشکده صداوسيما / سازمان صداوسيما |
|
شيواترين و رساترين ابزار بيان و انتقال مفاهيم و انگاره هاي مورد نظر الهي، در کتاب هاي آسماني، بويژه قرآن مجيد، روايت و به تصوير کشيدن وقايع و اتفاقات مورد نظر، در قالب «قصه» بوده است. |
| كليد واژه: روايت، ساختار، قرآن، قصه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) زمستان 1389; 17(4 (پياپي 64)):51-77. |
| قاسمي وحيد,ملك احمدي حكيمه* |
|
پژوهش حاضر که به شيوه پيمايشي صورت گرفته به مطالعه اعتياد اينترنتي و رابطه آن با جذابيت اينترنت و رفع نيازها از طريق اين رسانه پرداخته است. جامعه آماري اين پژوهش تمامي کاربراني بوده اند که در بهار سال 1388 در کافي نت هاي شاهين شهر اصفهان از اينترنت استفاده کرده اند و از ميان آنها به روش نمونه گيري سهميه اي و بر مبناي منطقه جغرافيايي و زمان مورد استفاده از اينترنت تعداد 170 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. به منظور سنجش اعتياد به اينترنت، از مقياس اعتياد به اينترنت يانگ و همچنين دو پرسشنامه محقق ساخته ديگر براي سنجش سازه هاي جذابيت اينترنت و استفاده از اينترنت براي رفع نيازها استفاده شد. يافته ها نشان داد که 2.3 درصد افراد داراي اعتياد شديد و 27.1 درصد داراي اعتياد متوسط به اينترنت هستند و همچنين 70.6 درصد در گروه کاربران معمولي قرار دارند. نتايج بررسي مدل ساختاري تدوين شده نيز بيانگر آن بود كه ارضاي نيازها و جذابيت و تازگي محيط اينترنت داراي توان بالا و معناداري در تبيين اعتياد به اينترنت هستند؛ هر چند جذابيت و تازگي محيط اينترنت از توان تبيين كنندگي بالاتري در مقايسه با ارضاي نياز برخوردار است. |
| كليد واژه: اعتياد به اينترنت، ارضا نيازها در اينترنت، جذابيت و تازگي اينترنت، کاربران، کافي نت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) زمستان 1389; 17(4 (پياپي 64)):11-29. |
| جعفرياني حسن*,دعايي حبيب اله |
| * دانشگاه فردوسي مشهد |
|
ارتباطات ويروسي، با محوريت وجود پيام ويروسي، به تازگي کاربردهاي بسياري يافته است. وجود ويروس در پيام ها باعث مي شود پيام، خاصيت خود تکراري پيدا کند و سرعت توزيع آن در بين مخاطبان افزايش يابد. هدف پژوهش حاضر نيز مطالعه تاثير ويروس هاي قابل استفاده در پيام ها، بر سرعت انتقال پيام بوده است. به اين منظور مدل جامع ارتباطات ويروسي با بررسي ادبيات موضوع و ديدگاه هاي انديشمندان اين حوزه طراحي شد. براي سنجش اين مدل تعداد 57 کارشناس که با روش نمونه گيري خوشه اي از بين جامعه آماري کارشناسان واحدهاي روابط عمومي شهرستان بجنورد انتخاب شده بودند به پرسشنامه اي محقق ساخته مشتمل بر 7 عامل و 42 گويه پاسخ دادند. نتايج بررسي معادلات ساختاري مدل نشان داد، تعجب، سرور و ترس بر سرعت انتقال پيام تاثير مثبت دارند. ويروس غم بر سرعت انتقال پيام تاثير منفي مي گذارد و خشم و تنفر تاثيري بر سرعت انتقال پيام ندارند. |
| كليد واژه: ارتباطات ويروسي، انتقال پيام، ترس، تعجب، تنفر، خشم، سرور، غم |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) زمستان 1389; 17(4 (پياپي 64)):79-104. |
| رباني خوراسگاني رسول,عباس زاده محمد,محمودمولايي كرماني بتول* |
| * دانشگاه اصفهان |
|
هدف پژوهش حاضر که به شيوه پيمايشي صورت گرفته، بررسي تاثير رسانه هاي جمعي بر احساس ناامني زنان در ابعاد مالي، جاني، فکري و حقوقي و همچنين احساس قرباني شدن آنان در جامعه آماري دانشجويان دختر دانشگاه اصفهان بوده است که از ميان آنان 370 نفر به شيوه نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شده اند. روش آماري به کار رفته، شامل رگرسيون چند متغيره و تحليل مسير بوده و براي محاسبه ضرايب مسير، از برآوردهاي روش آموس استفاده شده است. |
| كليد واژه: احساس ناامني، پايگاه اجتماعي ـ اقتصادي، ترس از قرباني شدن، دانشگاه اصفهان، رسانه هاي جمعي، معادلات ساختاري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) زمستان 1389; 17(4 (پياپي 64)):105-131. |
| فتحي نيا محمد* |
| * دانشگاه علامه طباطبايي / مرکز تحقيقات صداوسيما |
|
رفتارهاي نابهنجار و خشونت آميز تماشاگران فوتبال يکي از معضلات پيش روي اين ورزش پرطرفدار است که افزون بر زيان هاي اقتصادي، به لحاظ فرهنگي ـ اجتماعي و سياسي نيز منشا برخي آسيب هاست. رسانه ها و بويژه تلويزيون، به عنوان يکي از مهم ترين منابع شكل دادن به ذهنيت تماشاگران پيش از ورود به ورزشگاه، نقش موثري در كنترل يا دامن زدن به رفتارهاي نابهنجار تماشاگران در بازي هاي حساس ـ نظير بازي هاي شهرآورد ـ دارند. بر اين اساس، مقاله حاضر، به بررسي عملكرد برنامه هاي ورزشي هفتگي تلويزيون قبل و بعد از شهرآوردهاي شصت و يکم و شصت و سوم استقلال و پرسپوليس از اين منظر پرداخته است. بر اساس نتايج به دست آمده، اين برنامه ها نه تنها توجه کافي به مساله فرهنگ سازي در خصوص رفتار مناسب تماشاگران فوتبال در ورزشگاه ها نداشته اند، بلکه در برخي موارد با پرداختن به حاشيه هايي نظير اشتباه هاي داوري در بازي هاي گذشته يکي از تيم هاي حاضر در شهرآورد، مصاحبه هاي جنجالي و تحريک کننده با بازيکنان و مربيان تيم ها، پيش بيني قطعي نتيجه بازي به نفع يکي از تيم ها و طرح و گسترش شايعات، تماشاگران را با ذهنيتي منفي به ورزشگاه مي فرستاده اند و به رفتارهاي خشونت آميز آنان در حين تماشاي بازي و بعد از آن دامن زده اند. |
| كليد واژه: برنامه هاي ورزشي تلويزيون، بازيکنان، خشونت، فوتبال، هواداران، يادگيري اجتماعي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) زمستان 1389; 17(4 (پياپي 64)):133-157. |
| عقيلي سيدوحيد,باستي حمداله* |
|
هدف از پژوهش حاضر که به شيوه پيمايشي صورت گرفته، مطالعه و شناخت ديدگاه کارشناسان علوم ارتباطات درباره نقش و جايگاه شبکه هاي راديويي جمهوري اسلامي ايران در ايجاد و تقويت مشارکت اجتماعي بوده است. به اين منظور 139 نفر از اساتيد و دانشجويان مقاطع کارشناسي ارشد و دکتراي دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان نمونه اي از کارشناسان به شيوه تصادفي انتخاب شدند و به پرسشنامه اي محقق ساخته پاسخ دادند. |
| كليد واژه: راديو، راديوهاي تخصصي، راديوهاي عمومي، رسانه هاي جمعي، مشارکت، مشارکت اجتماعي، نقش |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) زمستان 1389; 17(4 (پياپي 64)):159-185. |
| رضاقلي زاده بهنام* |
| * صداوسيما |
|
هدف اين پژوهش که به شيوه اسنادي صورت گرفته، مطالعه نقش رسانه ها در بازنمايي مناطق مقصد و همچنين پيوند بين گردشگري و رسانه از ديدگاه هاي مختلف بوده است. |
| كليد واژه: بازنمايي رسانه اي، تصور از مقصد، رسانه، روزنامه نگاري گردشگري، گردشگري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) پاييز 1389; 17(3 (پياپي 63)):11-38. |
| معتمدنژاد كاظم,معظمي گودرزي حبيب اله* |
|
حمايت از حقوق ارتباطي، انديشه حقوقي جديدي در حوزه ارتباطات است. در مقاله حاضر کوشش شده است انديشه نو پاي «حقوق ارتباطي» مطرح شده در جهان، با عمري کمي بيش از يک دهه معرفي شود. بنابراين، تمرکز آن بر بحث و بررسي ابعاد مفهومي «حقوق ارتباطي» و ارايه يک مطالعه اسنادي درباره اين مفهوم است و در کنار آن به عنوان روش مکمل، پژوهشي ميداني در قالب روش کيو اجرا شده است تا مشخص شود برخي از مسايل مهم در اين حوزه مانند دسترسي، توانمندي و کاربري در خصوص اطلاعات، تا چه ميزان مورد توجه و مداقه ايرانيان (کارشناسان و روزنامه نگاران) قرار دارد. |
| كليد واژه: جامعه اطلاعاتي، حق ارتباطي، حقوق ارتباطي، حقوق ارتباطات، حقوق بشر ارتباطي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) پاييز 1389; 17(3 (پياپي 63)):39-67. |
| خجسته باقرزاده حسن* |
| * دانشكده صدا و سيما |
|
در پژوهش حاضر که با هدف مطالعه و شناخت اصول و مباني کنش جمعي کاربري موسيقي در راديو صورت گرفته است، با اشاره به پيچيدگي درک ماهيت موسيقي، از اين مقوله به عنوان يک پديده اجتماعي ياد شده است چنان که تغيير و تحولات اجتماعي تاثير اجتناب ناپذيري بر موسيقي به جا مي گذارد. |
| كليد واژه: تهيه کنندگان، راديو، غنا، کنش جمعي، مخاطبان، موسيقي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) پاييز 1389; 17(3 (پياپي 63)):69-90. |
| علي عسگري عبدالعلي,زارعي آسيه* |
|
متخصصان ارتباطات، سازمان رسانه را بسيار پيچيده مي دانند. مولفه هاي متعدد اجتماعي و فرهنگي موثر بر فعاليت رسانه اي و پيچيدگي مسايل انساني، ابهام را در توليد و عرضه محصولات رسانه ها بالا مي برند و مديريت را با مخاطرات زيادي مواجه مي کنند. انتخاب تجربي يا سليقه اي روش مديريت نيز گاه باعث مي شود روش هاي مورد استفاده، با وجود صرف هزينه هاي کلان، موفقيت چنداني به همراه نداشته باشند و حتي در برخي موارد نتيجه عکس بدهند. بنابراين تحقيق حاضر با هدف شناسايي و معرفي ديدگاه و روشي مناسب در مديريت رسانه که اين پيچيدگي ها و ابهامات را در نظر بگيرد و رشد سازمان را موجب شود، صورت گرفته است. |
| كليد واژه: روش شناسي، روش هاي سيستمي، سازمان رسانه، سازمان هاي پيچيده، مديريت رسانه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) پاييز 1389; 17(3 (پياپي 63)):91-114. |
| فرهنگي علي اكبر,قراگوزلو عليرضا,صلواتيان سياوش* |
| * دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقيقات |
|
در اقتصاد آنچه تعيين کننده ارزش هر کالايي است، ميزان کميابي آن است. افزايش تصاعدي شمار رسانه ها و بمباران اطلاعاتي مخاطبان از سوي آنها باعث شده است که عنصر کمياب در حوزه اقتصاد رسانه، به جاي اطلاعات، توجه مخاطبان به رسانه ها و اطلاعات ارسالي از سوي آنها باشد. کميابي توجه، سبب پديد آمدن نظريه جديدي درباره ماهيت اقتصاد به نام «اقتصاد توجه» شده است. بر اين اساس، هدف مقاله حاضر، معرفي نظريه «اقتصاد توجه» و بررسي نقش آن در اقتصاد رسانه هاست. |
| كليد واژه: اقتصاد رسانه، اقتصاد توجه، اندازه گيري توجه، توجه، مديريت توجه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) پاييز 1389; 17(3 (پياپي 63)):145-167. |
| خيامي عبدالكريم*,بشير حسن |
| * دانشگاه باقرالعلوم |
|
امروزه برنامه ريز ي براي تبديل چشم اندازها و شعارهاي منتخب شبکه هاي راديويي به طرح برنامه و سپس برنامه سازي، به عنوان مساله اي جدي وگاه مبهم، پيش روي مديران و برنامه ريزان اين رسانه قرار گرفته است. زيرا روش هاي سنتي و تجربي اتخاذ شده در اين زمينه از نواقص و ضعف هايي چون ايستا بودن يا فقدان جامعيت رنج مي برند. |
| كليد واژه: برنامه ريزي، تحليل گفتمان، راديو، گفتمان، نظام اجتماعي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) پاييز 1389; 17(3 (پياپي 63)):115-143. |
| كيا علي اصغر,منصور كيايي نادر* |
| * دانشگاه علامه طباطبايي |
|
هدف پژوهش حاضر مقايسه وضعيت بازنمايي و سير تحولات گفتمان فرهنگي مجلات عامه پسند دهه هاي 60، 70 و 80 بوده است. بر اين اساس با به کارگيري تلفيقي از روش هاي کمي و کيفي، مانند تحليل محتوا و نشانه شناسي سعي شده است به پرسش هاي مهمي درباره ساختار روايي و زيبايي شناختي، گرايش هاي خرده فرهنگي و ارزش هاي بازنمود شده در مجلات عامه پسند، پاسخ داده شود. براي اين منظور، 144 شماره از 6 مجله جوانان امروز، زن روز، خانواده، روزهاي زندگي، همشهري جوان و دختران مورد تحليل محتوا قرار گرفت. همچنين در کنار تحليل محتوا، روي جلد 52 شماره از همين مجلات در سال هاي مورد مطالعه، با کمک روش نشانه شناسي تصويري، بررسي شد. بر اساس يافته هاي اين پژوهش، مجلات عامه پسند در بازنمايي فرهنگي دچار نوعي آشفتگي بوده اند که مي توان آن را وضعيت فرهنگي از هم گسيخته خواند، به گونه اي که مدام در ميان بازنمايي مولفه هاي فرهنگي عامه پسند و سبک زندگي از يک طرف و مولفه هاي فرهنگي نظام معيار و فرهنگ بومي و محلي از طرف ديگر، در حرکت هستند و همين امر تحليل نظام هويتي آنها را دشوار مي سازد. |
| كليد واژه: بازنمايي فرهنگي، گفتمان، گفتمان فرهنگي، مجلات عامه پسند، نشانه شناسي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) پاييز 1389; 17(3 (پياپي 63)):169-195. |
| حيدري علي مراد* |
| * دانشگاه حضرت معصومه (س) / شوراي علمي، گروه فقه و حقوق ارتباطات، پژوهشكده باقرالعلوم (ع) |
|
بخش مهمي از برنامه هاي رسانه اي، مصاحبه هايي است که با اشخاص مختلف، از گروه هاي مختلف انجام مي گيرد. بدون شک، مصاحبه شوندگان از حقوقي برخوردارند که از جانب رسانه ها بايد رعايت شود. در اين مقاله، مهم ترين حقوق مصاحبه شوندگان مورد بررسي قرار گرفته است. آزادي در انجام مصاحبه، شامل حق اعلام رضايت در شروع و ادامه مصاحبه؛ رعايت حريم خصوصي مصاحبه شونده در قالب حق افشا نشدن هويت يا پخش نشدن صدا، تصوير و ساير اطلاعات مربوط به هويت؛ حق مالکيت فکري بر مصاحبه در قالب حق فروش محتواي آن، حق اصلاح، سانسور و جلوگيري از پخش قسمت هايي از مصاحبه؛ و در نهايت، بحث استناد قضايي به محتواي مصاحبه از جمله اين حقوق است. البته ضمانت اجراي برخورداري از کليه اين حقوق، «حق اعلام حقوق مصاحبه شونده» است. |
| كليد واژه: آزادي مصاحبه، احقاق حق، استناد قضايي، حريم خصوصي، مالکيت معنوي، مصاحبه شونده |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهشهاي ارتباطي (پژوهش و سنجش) زمستان 1387; 15(56):7-27. |
| آقايي سيدداوود* |
| * دانشگاه تهران |
|
مقاله حاضر با هدف ارزيابي نقش رسانه ها (مکتوب، ديداري، شنيداري و الکترونيکي) از بعد نظري در مديريت بحران ها تدوين شده است و درصدد پاسخ به اين پرسش است که به لحاظ نظري، رسانه ها در مساله مديريت بحران از چه جايگاهي برخوردارند و نظريه هاي مطرح چگونه نقش رسانه ها در اين زمينه را تبيين مي کنند؟ امروزه يکي از مولفه هاي اساسي در مديريت بحران، کار با رسانه هاست، همچنان که تلاش براي فهم تعامل بين اين دو سيستم نيز از وظايف خطير دانش پژوهان به شمار مي رود. در اين مقاله به بررسي اين نکته ها پرداخته شده است: الف) رسانه ها نقش اساسي را در شکل دهي به افکار عمومي ايفا مي کنند. ب) اين نقش از رويکرد هاي نظري مختلف قابل تبيين است. ج) رسانه قادر به توليد، نشر و جهت دهي به افکار است. از اين رو، مي توان از آن به عنوان ابزاري براي مديريت بحران استفاده کرد. |
| كليد واژه: بحران، رئاليسم، رسانه، مارکسيسم، مديريت بحران، موج |
| |
|
نسخه قابل چاپ |