بانک مقالات رشته کتابداری
| كتابداري و اطلاع رساني بهار 1385; 9(1 (مسلسل 33)):63-80. |
| شهبازي مهري* |
| * دانشگاه پيام نور اصفهان |
|
امروزه اطلاعات به عنوان ابزاري قدرتمند جهت تثبيت موقعيت هر کشور و حتي هر فرد مطرح است و بر اين اساس بايد در اختيار عموم قرار گيرد. اين در حالي است که پيشرفت تکنولوژي اطلاعات سمت و سوي اشاعه اطلاعات را در سطح جهان تغيير داده است. مقاله حاضر برآن است تا با جهت گيري به سمت اين تکنولوژي، چگونگي به کارگيري ابزارهاي لازم جهت گسترش و اشاعه اطلاعات در روستاها و مناطق محروم را به عنوان طبقه اي از يک جامعه، مورد بررسي قرار دهد. ايجاد مراکز IT روستايي و در کنار آن ساماندهي به وضعيت اين مرکز از طريق ايجاد مراکز خدمات رساني به مراکزIT روستايي، از مهم ترين اقدامهايي است که در اين زمينه مي توان انجام داد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني بهار 1385; 9(1 (مسلسل 33)):35-62. |
| دياني محمدحسين,تجدد نسترن |
|
در اين پژوهش، دو فرضيه زير مورد بررسي قرار گرفته است: |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني بهار 1385; 9(1 (مسلسل 33)):81-90. |
| حسن زاده محمد* |
| * دانشگاه فردوسي مشهد |
|
توسعه به لحاظ علمي و نظري با پيچيدگيهاي خاصي رو به روست. توسعه، فرايندي فراگير است که تمامي جنبه هاي زندگي اجتماعي را در بر مي گيرد. چون تغيير به عنوان اصل اساسي و رکن اصلي توسعه تلقي مي شود و تغيير بدون داشتن اطلاعات يا ممکن نيست يا به نتيجه مناسب نمي انجامد، اطلاع رساني در راستاي توسعه بايد در راس برنامه ريزيها قرار گيرد. اين مقاله با مرور نوشته هاي پنج تن از نويسندگان و انديشمندان در حوزه توسعه و اطلاعات، از يک سو مباني نظري موجود در مورد توسعه را بررسي و از سوي ديگر، نقش اطلاعات، مراکز اطلاع رساني و مديريت اطلاعات را در تسريع فرايند توسعه تبيين مي نمايد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني بهار 1385; 9(1 (مسلسل 33)):91-112. |
| دانش فرشيد* |
| * دانشگاه شهيد چمران اهواز |
|
اين پژوهش با مرور و بررسي منابع مختلف، مسووليتها، نقشها و مهارتهاي مورد نياز کتابداران سيستمها را براي مديريت فناوريهاي نوين کتابخانه اي آشکار مي سازد، همچنين دوره هاي آموزشي رسمي و تخصصي کتابداري سيستمها و نيازهاي آموزشي مهم اين گروه از کتابداران را جهت انجام وظايف محوله شرح مي دهد. سپس در مورد شغل سيستمها به بحث و بررسي پرداخته و در نهايت افرادي را که داراي ويژگيهاي مورد نظر جهت تصدي اين شغل هستند، معرفي مي نمايد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني بهار 1385; 9(1 (مسلسل 33)):113-124. |
| رنجبر جهانگير* |
| * كتابخانه منطقه اي علوم و تكنولوژي |
|
در طول سالهاي اخير، دنياي بازيابي اطلاعات به طور چشمگيري با افزايش گسترده دستيابي به منابع تمام متن قابل جستجو و افزايش موتورهاي جستجوي قوي، دگرگون شده است. در اين محيط جديد بازيابي اطلاعات، منطقي است چنانچه بپرسيم آيا جايي براي اصطلاحنامه ها باقي مانده است. برخي صاحبنظران برجسته در اين حوزه معتقدند که جايي براي اصطلاحنامه ها (يا چيزي شبيه آنها) وجود دارد. اصطلاحنامه ها به منظور حفظ و تداوم ارزش وجودي خود بايد تغيير کنند و پيش بيني دقيق چگونگي اين تغييرات، دشوار است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني بهار 1385; 9(1 (مسلسل 33)):125-142. |
| خاصه علي اكبر* |
| * دانشگاه شيراز |
|
ظهور و شيوع سيل آساي منابع الکترونيکي بر روي وب، مشکلاتي را عايد کتابداران و متخصصان اطلاع رساني ساخته است، از جمله اينکه چگونه اين منابع را توصيف و دستيابي موضوعي به آنها را فراهم کنند تا از اين طريق کشف و بازيابي آنها را تسهيل نمايند. گذشت زمان نشان داده است کارايي سرعنوانهاي موضوعي کتابخانه کنگره در محيطهاي الکترونيکي، محدود و تا حدودي غيرممکن مي نمايد. از اين رو، تهيه طرحي که حاوي سرعنوانهايي غني، ساده، قابل فهم و مهم تر از همه منطبق با محيط الکترونيکي باشد، مي تواند مفيد واقع شود. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني بهار 1385; 9(1 (مسلسل 33)):143-174. |
| نوروزي چاكلي عبدالرضا* |
| * دانشگاه فردوسي مشهد |
|
گروههاي مختلف جستجوگران تحت تاثير عوامل و شرايط گوناگوني قرار دارند و به همين دليل رفتارهاي اطلاع يابي متفاوتي را از خود بروز مي دهند. از مهم ترين اين موارد که در تحقيق حاضر مورد بررسي قرار گرفته است، مي توان به عوامل شخصي و شناختي، اجتماعي و محيطي، و قابليتهاي نظام اشاره کرد. نظر به اهميت فراوان هر يک از اين مولفه ها در فرايند رفتارهاي اطلاع يابي جستجوگران، ضروري است تا ضمن بررسي و شناخت صحيح اين مجموعه، عوامل علاوه بر حمايت و هدايت متخصصان اطلاع رساني در پشتيباني مطلوب تر از جستجوگران اطلاعات، به طراحان نظامها نيز بينش و آگاهي بيشتري در زمينه طراحي نظامهاي کاربر مدار، ارايه نمود. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني زمستان 1384; 8(4 (مسلسل 32)):5-32. |
| علي دوستي سيروس,نظري مريم |
|
اشتراک منابع به عنوان يکي از راههاي ضروري غلبه بر محدوديتهاي کتابخانه ها در پاسخگويي به نياز مراجعان، در قالب برنامه ها و اقدامهاي گوناگون و بر اساس محورهاي مختلفي قابل انجام است، اما آنچه پيش از طراحي و اجراي هر گونه برنامه اي بايد از آن اطمينان حاصل کرد، ميزان موفقيت اين برنامه ها و آگاهي از عواملي است که بر ميزان موفقيت آنها تاثيرگذار هستند. در اين مقاله ابتدا عوامل موفقيت اشتراک منابع و همکاري بين کتابخانه ها که در نوشته ها به آنها اشاره شده است ارايه گرديده اند و سپس براي شناخت و تحليل بهتر، اين عوامل با ديد سيستمي و استراتژيک دسته بندي و تحليل شده اند. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني زمستان 1384; 8(4 (مسلسل 32)):33-58. |
| نقدي علي,داورپناه محمدرضا |
|
با استفاده از روش کتابسنجي، وضعيت کلي کتابهاي ترجمه شده بر اساس متغيرهايي نظير: موضوع، زبان، نويسنده، کشور اصلي محل نشر، تجديد چاپ، نوع فعاليت ناشران، جنسيت و فعاليت مترجمان در زمينه هاي علوم پايه، مهندسي، کشاورزي، پزشکي بين سالهاي 1379-1370 در سطح کشور به تصوير کشيده است. همچنين سمت و سوي دانش انتقال يافته، ميزان حضور علمي کشورهاي مختلف در ايران و رابطه زمينه هاي موضوعي کتابهاي ترجمه شده با متغيرهايي نظير زبان و کشور در حوزه هاي مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است. نتايج نشان مي دهد که از کل 6677 عنوان کتاب مترجم در طول سالهاي مورد بررسي در رده موضوعي علوم 2484 عنوان، پزشکي 2206 عنوان، مهندسي 1568 عنوان و کشاورزي 419 عنوان کتاب ترجمه شده است. بيشترين کتابهاي ترجمه شده از زبان انگليسي با فراواني 2/87 درصد است. دو کشور انگلستان و آمريکا به ميزان 91/79 درصد در عرصه کتابهاي ترجمه شده حوزه هاي چهارگانه حضور داشته ا ند. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني بهار 1385; 9(1 (مسلسل 33)):175-199. |
| آدالين پائول تي,سوانسون جودي |
|
با گذر کردن از صفحات وب ايستا، کتابخانه Cal Poly خدمات جديد و تعاملي مبتني بر وب را براي دانشجويان و اعضاي هيات علمي با استفاده از قدرت جاوا و توانايي پايگاههاي اوراکل طراحي کرده است. در نتيجه کتابخانه توانسته است به گونه اي، رهبري را در سطح دانشگاه در رابطه با محيط آموزشي ديجيتالي ايجاد کند. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني زمستان 1384; 8(4 (مسلسل 32)):163-172. |
| وي آر.دي* |
|
اين مقاله سرفصلهايي از خصوصيات و عوامل مهم براي راه اندازي خدمات ديجيتالي جهت کليه مخاطبان و جامعه آموزشي K-12 ارايه مي دهد. وجوه کيفيت، مجموعه استانداردهايي تلقي مي شوند که سازمانها در ايجاد و نگهداري خدمات مرجع ديجيتالي به منظور مشارکت در شبکه ميز مرجع مجاري (Virtual Reference Desk) به کار مي گيرند. هدف اين شبکه حمايت از خدمات مرجع ديجيتالي’AskA’ يا پرسش / پاسخ اينترنتي مشارکتي براي پذيرش پرسشهاي بسيار زياد و خارج از دامنه توان هر واحد مشارکت کننده است، ولي مي تواند در تمام خدمات مرجع ديجيتالي و کنسرسيومها کاربرد داشته باشد. |
| كليد واژه: خدمات مرجع ديجيتالي، استاندارد در خدمات مرجع ديجيتالي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني زمستان 1384; 8(4 (مسلسل 32)):85-94. |
| رزمي سيدعلي اكبر* |
| * دانشگاه فردوسي مشهد |
|
در جريان تحقيق تفاوت عمده اي در علوم انساني و اجتماعي در مقايسه با علوم تجربي ديده مي شود. وجود احساسات طرفدارانه يا مخالفت جويانه و نيز احساس مشخص بودن نتيجه دو آفت عمده اي هستند که دقت بيشتر در تحقيقات اين علوم را ضروري مي سازند. طرفداري از يک دين، يک حزب سياسي، يک شهر، يک تيم ورزشي و... مثالهايي هستند که به وفور در موضوعات تحقيق وجود داشته و خطر عدم رعايت امانت و تغيير غير موجه نتيجه را ايجاد مي نمايند. اقدامات ضروري و نکات لازم الرعايه براي جلوگيري از اين مشکل (عدم رعايت بي طرفي) يکي از محور هاي اساسي بحث روش تحقيق مي باشد که پس از تبيين ابعاد اين مشکل موضوع اين مقاله مي باشند. اين اقدامات براي پنج مرحله عمده تحقيق يعني انتخاب همکاران، تبيين يا اصلاح موضوع، انتخاب روشهاي تحقيق، انتخاب منبع و بالاخره تجزيه وتحليل و جمع بندي نتايج پيشنهاد و توضيح داده شده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني زمستان 1384; 8(4 (مسلسل 32)):59-84. |
| اسفندياري مقدم عليرضا,پريرخ مهري |
|
دسترسي به منابع مرتبط از ميان انبوه منابع موجود در اينترنت يکي از دغدغه هاي جدي کاربران به شمار مي رود. افزايش روزافزون تعداد موتورها و عدم توانايي آنها در جستجوي بسياري از اطلاعات موجود در اينترنت، موجب طراحي فراموتورها شد. پرسش مطرح اين است که آيا اين ابزارهاي کاوش مي توانند بسياري از نيازهاي کاربران را در دسترسي به اطلاعات موجود در اينترنت پاسخ دهند؟ پژوهش به منظور بررسي امکانات جستجوي فراموتورهاي کاوش، ضريي بازيافت آنها و نيز تفاوت رتبه بندي با موتورهاي جستجوي مشترک زير پوشش، انجام شده است. يافته ها نشان داد که فراموتورها از امکانات جستجوي مناسب برخوردارند و مي توان براي کاوش و بازيابي مدارک مرتبط و مناسب تا حد زيادي به آنها اعتماد کرد. افزون برآن مشخص شد که بين رتبه بندي موتورها و فراموتورهاي کاوش، تفاوت معني داري وجود دارد. در نهايت، فراموتورهاي داراي ضريب بازيافت و امکانات جستجوي بيشتر معرفي و راهکارهايي براي استفاده از فراموتورهاي جستجو به همراه پيشنهادهايي براي پژوهشهاي آينده ارايه شد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني زمستان 1384; 8(4 (مسلسل 32)):95-108. |
| مهراد جعفر,رهايي سيما |
|
هدف تحقيق بررسي نگرش دانش آموزان دختر و پسر سالهاي سوم دبيرستان و پيش دانشگاهي ناحيه يک آموزش و پرورش شهر شيراز درباره کتابخانه مدرسه بود. جامعه آماري پژوهش را دانش آموزان پسر شاغل به تحصيل در 72 مرکز آموزشي و دانش آموزان دختر شاغل به تحصيل در 78 دبيرستان در ناحيه يک آموزش و پرورش شهر شيراز تشکيل مي داد. نگرش دانش آموزان نسبت به کتابخانه به چندين زيرمقياس و مقوله که همگي روي هم نگرش کلي دانش آموزان نسبت به کتابخانه مدرسه خود را تشکيل مي دادند تقسيم شد و علاوه برسنجشديدگاه دانش آموزان نسبت به هر يک از مقوله ها و نگرش کلي آنان، تاثير دو متغير جمعيت شناختي جنسيت و پايه تحصيلي آنان نيز بر عقايدشان مورد بررسي قرار گرفت. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتابداري و اطلاع رساني زمستان 1384; 8(4 (مسلسل 32)):109-122. |
| سالاري محمود* |
| * كتابخانه عمومي سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي |
|
اين مقاله بر نقش و تاثير تحولات اجتماعي، فرهنگي و فناوري در کارکردهاي کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني تاکيد مي ورزد. در اين بررسي ضمن طرح پيش بينيهاي گوناگون صاحب نظران علوم کتابداري و اطلاع رساني در مورد آينده کتابخانه ها به نقد برخي از نظرات آنها پرداخته شده است. در ادامه موضوع اصلي مورد بررسي در دو مقوله به شرح زير آورده شده: |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |