بانک مقالات رشته کودکان استثنایی
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1385; 6(4 (پياپي 22)):855-870. |
| شجاعي ستاره,همتي علم دارلو قربان* |
| * دانشگاه تهران |
|
هدف: پژوهش حاضر براي برسي تاثير ورزش صبحگاهي در کاهش پرخاشگري کودکان کم توان ذهني آموزش پذير انجام شده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1385; 6(4 (پياپي 22)):871-892. |
| يوسفي فريده* |
| * دانشگاه شيراز |
|
هدف: در مطالعه حاضر هدف، بررسي رابطه راهبردهاي شناختي تنظيم هيجان (CERQ) و رابطه آن با افسردگي و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمايي استعدادهاي درخشان شيراز بود. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1385; 6(4 (پياپي 22)):893-916. |
| شيباني شهناز,يوسفي لويه مجيد*,دلاور علي,غفاري مجلج محمد |
| * دانشگاه آزاد اسلامي تهران مرکزي |
|
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعيين تاثير قصه درماني بر کاهش علايم افسردگي کودکان بوده است. |
| كليد واژه: قصه درماني، افسردگي کودکان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1385; 6(4 (پياپي 22)):917-930. |
| برهمند اوشا,نريماني محمد*,اماني ملاحت |
| * دانشگاه محقق اردبيلي |
|
هدف: هدف اين تحقيق تعيين ميزان شيوع اختلال حساب نارسايي در ميان دانش آموزان دبستاني شهر اردبيل بوده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي زمستان 1385; 6(4 (پياپي 22)):931-954. |
| دستجردي كاظمي مهدي*,سليماني زهرا |
| * پژوهشکده کودکان استثنايي، پژوهشگاه آموزش و پروش |
|
هدف: هدف از اين مقاله، معرفي و توصيف آگاهي واج شناختي است. آگاهي واج شناختي که عبارتست از آگاهي از ساختمان آوايي کلمات، مهارتي است فرا زباني و داراي سه سطح واجي، هجايي و درون هجايي. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1385; 6(3 (پياپي 21)):713-734. |
| ياوري ماه نيا*,يارياري فريدون,رستگارپور حسن |
|
هدف: بررسي تاثير نرم افزار كمك آموزشي رايانه اي طراحي شده (حساب يار) براي آموزش شمارس، جمع و تفريق دانش آموزان با نارسايي يادگيري خاص در حساب بوده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1385; 6(3 (پياپي 21)):735-768. |
| ميكاييلي منيع فرزانه*,فراهاني محمدنقي |
| * دانشگاه اروميه |
|
هدف: در اين مطالعه تلاش شد مدل پردازش واج شناختي در نمونه اي از دو زبانه هاي عادي و نارساخوان تركي - فارسي زبان آموزش شود. |
| كليد واژه: خواندن، نارساخواني، مدل پردازش واج شناختي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1385; 6(3 (پياپي 21)):769-786. |
| مينايي اصغر* |
| * پژوهشكده كودكان استثنايي، پژوهشگاه آموزش و پرورش |
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسي ساختار عاملي فرم گزارش معلم آخنباخ با استفاده از رويكرد تحليل عاملي تاييدي به اجرا درآمد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1385; 6(3 (پياپي 21)):787-804. |
| غباري بناب باقر*,استيري زهره |
| * دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران |
|
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسي ويژگيهاي شخصيتي و سبك دلبستگي مادران كودكان عادي و مادران كودكان در خودمانده مي باشد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي پاييز 1385; 6(3 (پياپي 21)):805-824. |
| رضايي دهنوي صديقه*,سيف نراقي مريم |
| * دانشگاه علامه طباطبايي |
|
هدف: پژوهش حاضر با هدف كلي «بررسي انواع غلطهاي املايي بريل فارسي در بين دانش آموزان مقطع ابتدايي مشغول به تحصيل در مراكز ويژه آموزش نابينايان در شهرهاي تهران و اصفهان» انجام شده است. اهداف ويژه تحقيق شامل طبقه بندي انواع غلطهاي املايي بريل، تعيين شايع ترين انواع غلط در پايه هاي اول تا پنجم، مقايسه شيوع انواع غلط با توجه به پايه تحصيلي، جنس دانش آموزان و سطح عملكرد آنها در درس املاست. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1385; 6(2 (پياپي 20)):603-622. |
| يوسفي لويه مجيد*,متين آذر |
| * دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركزي |
|
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير قصه درماني بر راهبردهاي رويارويي كودكان با مشكلات يادگيري است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1385; 6(2 (پياپي 20)):623-638. |
| نريماني محمد*,بيابان گرد اسماعيل,رجبي سوران |
| * دانشگاه محقق (اردبيلي) |
| هدف: اين پژوهش به بررسي كارآمدي روان نمايشگري بر مهارت هاي اجتماعي و عزت نفس كودكان نارساخوان در دبستان هاي منطقه 1 آموزش و پرورش شهرستان اردبيل پرداخته است. روش: نمونه پژوهش 31 نفر از دانش آموزان دختر و پسر 13 ساله نارساخوان در پايه پنجم ابتدايي مدارس دولتي در سال تحصيلي 85-1384 بودند كه پس از دو مرحله نمونه گيري، به روش تصادفي خوشه اي چند مرحله اي و اجراي مصاحبه با معلم، والدين و كودك و با استفاده از فرم مخصوص بررسي وضعيت كودك از لحاظ خواندن انتخاب شدند (16 نفر گروه آزمايش و 15 نفر گروه كنترل). در مرحله بعدي پيش آزمون از دو گروه با استفاده از آزمون مهارت هاي اجتماعي استفنز (SBA) و آزمون عزت نفس كوپراسميت (SEI) گرفته شد. سپس گروه آزمايش به مدت ده جلسه گروهي تحت درمان روان نمايشگري قرار گرفتند و در پايان مجددا پس آزمون بر روي دو گروه انجام گرفت. يافته ها: تحليل و مقايسه اطلاعات به دست آمده از تفاضل پيش آزمون- پس آزمون نشان داد كه اجراي روان نمايشگري مهارت هاي اجتماعي و عزت نفس دانش آموزان را افزايش مي دهد. همچنين تحليل زيرمقياس هاي آزمون مهارت هاي اجتماعي نتايج مطالعه نشان داد كه اجراي روان نمايشگري بر مهارت هاي ميان فردي و رفتارهاي مربوط به كار كه از ابعاد آزمون مهارت هاي اجتماعي هستند، اثر معنادار دارد، اما در رابطه با اثر روان نمايشگري بر رفتارهاي مربوط به خود و رفتارهاي مربوط به محيط، نتيجه معناداري به دست نيامد. نتيجه گيري: براي افزايش مهارت هاي اجتماعي و عزت نفس دانش آموزان نارساخوان مي توان از فنون روان نمايشگري استفاده كرد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1385; 6(2 (پياپي 20)):623-638. |
| زندي بهمن*,نعمت زاده شهين,سمايي سيدمهدي,نبي فر شيما |
| * دانشگاه پيام نور |
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور طبقه بندي خطاهاي املايي دانش آموزان و تعيين توزيع فراواني خطاها درهر طبقه و بررسي چگونگي پردازش املايي صورت هاي زبان فارسي در كودكان مورد مطالعه با توجه به اطلاعات زباني و غيرزباني انجام شده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي تابستان 1385; 6(2 (پياپي 20)):639-660. |
| ملك پور مختار*,فراهاني حجت اله,آقايي اصغر,بهرامي علي |
| * دانشگاه اصفهان |
|
هدف: هدف از اين تحقيق بررسي تاثير آموزش مهارت هاي زندگي بر ميزان فشار رواني مادران كودكان عقب مانده ذهني و عادي شهرستان مباركه در استان اصفهان بود. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش در حيطه كودكان استثنايي بهار 1385; 6(1 (پیاپی 19)):497-514. |
| رضايي اكبر*,سيف نراقي مريم |
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور مقايسه ويژگيهاي روان شناختي دانش آموزان نارسانويس و عادي اجرا شد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |