بانک مقالات رشته علوم تربیتی
| انديشه هاي نوين تربيتي بهار و تابستان 1385; 2(1-2):123-137. |
| ابوالقاسمي عباس,مهرابي زاده هنرمند مهناز,كيامرثي آذر,درتاج فريبرز |
|
در اين پژوهش، کارآمدي دو روش درماني شناختي و منطقي- هيجاني در کاهش اضطراب آزمون دانش آموزان و بهبود کارکرد تحصيلي بررسي شده است. نمونه پژوهش 36 دانش آموز سال دوم دبيرستان رشته رياضي از ناحيه هاي چهارگانه شهر اهواز بودند که اضطراب آزمون داشته اند. اين آزمودني ها به شيوه تصادفي به گروه هاي آزمايش و گواه گمارده شدند. اين پژوهش سه گروه دارد (هر گروه 12 نفر): يک گروه درمان شناختي؛ يک گروه درمان منطقي- هيجاني؛ و يک گروه گواه. براي مداخله، دو روش درماني شناختي و منطقي- هيجاني به کار گرفته شد. ابزار پژوهش، پرسش نامه هاي اضطراب آزمون و مصاحبه باليني بود. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي بهار و تابستان 1385; 2(1-2):139-168. |
| دركي سيمين* |
| * دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علامه طباطبايي |
|
در اين نوشتار نقش آموزش و پرورش در توسعه منابع انساني و اهميت آن در پديدآوري علم و دانش فني، بررسي شده است؛ به ويژه در روزگاري که ايران در انديشه پيوستن به روند جهاني شدن آموزش و پرورش و اقتصاد بر پايه دادوستدهاي جهاني است. نخست، با نگاهي گذرا سير دگرگوني و چگونگي پيدايش سازمان تجارت جهاني، و سپس ديدگاه گروه هاي همسو و ناهمسو با روند جهاني شدن اقتصاد با توسعه منابع انساني بررسي شده است. سپس، با نگرش به اين که اقتصاد ايران با محدود بودن ظرفيت هاي توليدي و پايين بودن بازده اقتصادي برآمده از کمبود نيروي انساني دانش آموخته و کارشناس روبه رو است، گفتارهايي آمده است درباره توسعه اقتصادي بر پايه توسعه منابع انساني از راه آموزش و پرورش، براي دستيابي به مشارکت پوياتر در روند جهاني شدن اقتصاد و آموزش و پرورش که راه ايران را در پيوستن به سازمان تجارت جهاني هموار مي کند. در پايان نيز، به تحليل بنيان ها و اصولي پرداخته شده است که بايد محور کوشش هاي سامان مند در راستاي گسترش آموزش و پرورش براي توسعه منابع انساني و افزايش پديدآوري دانش در جامعه باشد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي بهار و تابستان 1385; 2(1-2):169-186. |
| دژگاهي صغري,ضميران محمد |
|
از آنجا که تعيين هدف ها راهنماي همه فعاليتهاي آموزشي است، در اين پژوهش تلاش شده است اين کار بنيادي را با نگرش به تعريف انسان از ديدگاه ميشل فوکو بررسي کند. فوکو که با کندوکاو باريک بينانه در زمينه جنون و شيوه هاي بکارگيري مجازات، گسستي جدي در تاريخ انديشه بشري يافته بود، هستي انسان را نيز بر همين اساس روشن ساخت. او اين گسست ها را از ديدگاه اراده معطوف به قدرت و با تکيه بر دانش بررسي مي کند و انسان را برآيند سامان هاي دانايي متفاوت در حد فاصل ميان اين گسست ها مي داند. از چنين ديدگاهي، فوکو در توجه به شرايط شکل گيري سوژه انساني که مساله اصلي او در همه پژوهش هايش است، متوجه نقش سودمند قدرت در جامه «فن آوري هاي انضباطي» مي شود. همچنين، او با پيش کشيدن گفتار «فن آوري هاي خود» که بسيار بر آن پاي مي فشارد و درآمد کاوش هاي فراواني براي فيلسوفان آموزشي است، ديدگاهي نو براي آموزش مي گشايد. فوکو در کنار نقد جدي استقلال به سان هدف آموزشي از سوي آموزش گران آزادي خواه، خودآفريني را همچون هدف آموزشي پيش روي مي نهد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي بهار و تابستان 1385; 2(1-2):111-122. |
| رجبي غلام رضا* |
| * دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهيد چمران اهواز |
|
در اين پژوهش، پايايي و روايي مقياس باورهاي خودکارآمدي عمومي (GSE-10) در دانشجويان رشته هاي روان شناسي دانشگاه هاي شهيد چمران اهواز و آزاد مرودشت بررسي شده است. 293 دانشجوي روان شناسي از دانشگاه شهيد چمران اهواز و 294 دانشجوي روان شناسي از دانشگاه آزاد مرودشت به مقياس 10 گزينه اي باورهاي خودکارآمدي ويرايش ايراني پاسخ گفتند. با روش تحليل عاملي (تحليل سازه هاي بنيادي)، سازه اي با نام باورهاي خودکارآمدي عمومي به دست آمد که تبيين کننده 38.69 درصد واريانس گزينه هاي مقياس بود. ضرايب آلفاي کرون باخ براي کل مقياس 0.82، براي دانشجويان روان شناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز 0.84، و براي دانشجويان روان شناسي دانشگاه آزاد مرودشت 0.80 به دست آمده. همچنين ضريب روايي هم زمان براي مقياس باورهاي خودکارآمدي عمومي و مقياس عزت نفس روزن برگ بر روي 318 نفر از پاسخ گويان 0.30، در دانش جويان روان شناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز 0.20، و در دانشجويان روان شناسي دانشگاه آزاد مرودشت 0.23 برآورد شد که همه معنادار بود. بنابراين، يافته هاي پژوهش نشان مي دهد که مقياس GSE-10 را مي توان در پژوهش هاي روان شناختي و موقعيت هاي باليني براي جامعه بهنجار و نابهنجار به کار گرفت. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي تابستان و پاییز 1384; 1(2-3):7-21. |
| درتاج فريبرز,دلاور علي |
|
براي پژوهش درباره اثربخشي شبيه سازي ذهني فرآيندي و فرآورده اي بر بهبود کارکرد و پيش رفت تحصيلي دانش جويان، 66 آزمودني به شکل تصادفي انتخاب و به همين شکل در سه گروه 22 نفره شبيه سازي ذهني فرآيندي، شبيه سازي ذهني فرآورده اي، و گروه کنترل جاي گزين شدند. براي ارزش يابي پيش رفت تحصيلي، دو آزمون از محتواي کتاب با ارزش و حجم يک سان براي آزمون ميان ترم و پايان ترم در نظر گرفته شد. تمامي دانش جويان پيش از آزمون ميان ترم به آزمون کارکرد تحصيلي (EPT) پاسخ دادند. هفت روز پيش از آزمون پايان ترم آموزش هاي مربوط به شبيه سازي ذهني فرآيندي و فرآورده اي به گروه هاي مربوطه ارايه شد و آزمودني ها در آزمون پايان ترم شرکت کردند. پيش از آزمون پايان ترم آزمودني ها دوباره به آزمون کارکرد تحصيلي (EPT) پاسخ دادند. |
| كليد واژه: شبيه سازي فرآيندي، شبيه سازي فرآورده اي، كاركرد تحصيلي، پيش رفت تحصيلي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي تابستان و پاییز 1384; 1(2-3):23-38. |
| كريم زاده منصوره*,محسني نيك چهره |
| * دانشگاه آزاد |
|
در اين پژوهش، رابطه خودپنداري (تحصيلي، غيرتحصيلي، و کلي) را با پيش رفت تحصيلي در 300 دانش آموز دختر سال دوم دبيرستان در گرايش هاي رياضي – فيزيک و علوم انساني (در منطقه 6 تهران) بررسي نموده ايم. ابزار به کار گرفته شده در اين پژوهش، پرسش نامه توصيف از خود مارش (SDQ) بود و براي بررسي پيش رفت تحصيلي، از نمره درس هاي کلامي و رياضي، و ميانگين نيم سال آخر استفاده شد. |
| كليد واژه: پيش رفت تحصيلي، خودپنداره، خودپنداره تحصيلي، خودپنداره غيرتحصيلي، دختران |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي تابستان و پاییز 1384; 1(2-3):57-70. |
| باقري منصوره* |
| * دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا |
|
اين پژوهش براي تعيين ويژگي هاي مورد نياز برنامه هاي درسي آموزشي دوره هاي کارشناسي و کارشناسي ارشد کتاب داري و اطلاع رساني، براي پرورش کتابداران کارآمد انجام شده است. در بررسي سرفصل دروس، روش تدريش و شيوه هاي ارزيابي علمي دانشجويان که اکنون دردانشگاه ها به کار گرفته مي شود، از اساتيد رشته و دانش آموخته گان دوره هاي کارشناسي و کارشناسي ارشد شاغل در انواع کتابخانه ها و مراکز اطلاع رساني نظر خواهي شد. 66 نفر مدرس، 109 کارشناس، و 62 کارشناس ارشد به پرسش نامه ها پاسخ دادند. آنان ضمن اظهار نظر درباره برنامه هاي کنوني، ديدگاه خود را درباره برنامه مطلوب بازگو کردند. |
| كليد واژه: كتاب داري و اطلاع رساني، آموزش كتاب داري و اطلاع رساني، دوره كارشناسي، دوره كارشناسي ارشد، برنامه درسي، روش تدريس، شيوه هاي ارزش يابي علمي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي تابستان و پاییز 1384; 1(2-3):71-88. |
| رضايي شريف آبادي سعيد*,توكلي مرضيه |
| * گروه علوم کتاب داری و اطلاع رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا |
|
ورود انواع منابع اطلاعاتي، و از آن ميان مواد ديداري – شنيداري و چند رسانه اي به کتاب خانه هاي دانشگاهي، با نگرش به ويژگي ها و نقش بسيار موثر آن ها در يادگيري، آموزش، و پژوهش، به استقبال روزافزون کاربران از اين گونه منابع و تغيير کيفيت خدمات کتاب خانه ها انجاميده است. در اين نوشتار وضعيت کنوني مواد ديداري و شنيداري در کتاب خانه هاي مرکزي دانشگاه هاي دولتي ايران، و مشکلات و مسايل آن ها بررسي شده است. در پايان ، پيشنهاد شده است که فهرست هاي رايانه اي براي نگه داري و بازيابي داده هاي مواد ديداري - شنيداري با افزودن فيلدهاي نو پديد آيد تا کتاب داران و بايگان هاي مواد ديداري – شنيداري بتوانند با ارايه خدمات بهينه، نياز اطلاعاتي کاربر نهايي را در کم ترين زمان ممکن پاسخ گويند. |
| كليد واژه: كتاب خانه مركزي دانشگاهي ايران، مواد ديداري – شنيداري، چندرسانه اي، فهرست هاي رايانه اي، سازمان دهي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي تابستان و پاییز 1384; 1(2-3):111-129. |
| تقوي سيدمحمدرضا* |
| * دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز |
|
هدف اين پژوهش، هنجاريابي مقياس خودسنجي افسرده گي (DSRS)، براي دانش آموزان ايراني، به تفکيک جنس و سال تحصيلي بود که هم چنين به مقايسه ميزان افسرده گي در دو جنس و در دانش آموزان پايه هاي مختلف تحصيلي مي پردازد. از اين رو ، 10226 دانش آموز از نواحي مختلف 6 شهر بزرگ کشور، اصفهان، اهواز، تبريز، تهران، شيراز، و مشهد براي آزمون گزيده شدند. |
| كليد واژه: مقياس خودسنجي افسرده گي (DSRS)، هنجاريابي، دانش آموزان ايراني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي تابستان و پاییز 1384; 1(2-3):89-110. |
| سيدعباس زاده ميرمحمد,قلاوندي حسن |
|
هدف اين پژوهش، توصيف عيني، واقعي، و منظم ويژگي هاي جو سازماني دبيرستان هاي دخترانه نواحي دوگانه سازمان آموزش و پرورش اروميه و رابطه آن با روحيه دبيران آن ها است. جامعه بررسي شده در اين پژوهش، 761 نفر از دبيران دبيرستان هاي دوره متوسطه نواحي دوگانه شهرستان اروميه است که حجم نمونه آماري با فرمول کوکران 186 نفر برآورد شد. البته براي دست يابي به نتايج بهتر، حجم نمونه آماري 200 نفر در نظر گرفته شد. از دو ناحيه شهرستان، بر روي هم، 8 دبيرستان دخترانه، يعني 4 دبيرستان از هر ناحيه انتخاب شد که در هر کدام از دبيرستان ها 25 دبير به پرسش نامه پاسخ دادند. ابزار گردآوري داده ها پرسش نامه بود که بر اساس مقياس ليکرت تنظيم شد. روش آماري به کار رفته در اين پژوهش، آمار توصيفي براي تحليل توصيفي داده ها بود که با استفاده از آن داده ها گردآوري، طبقه بندي، و سازمان بندي شد، به گونه اي که به طور منطقي قابل فهم و با هم مرتبط باشد. هم چنين فرضيه هاي پژوهش به وسيله آمار استنباطي، با بهره گيري از روش هاي اسپيرمن، آناليز واريانس، و آزمون t تجزيه و تحليل شد. بررسي توصيفي يافته هاي پژوهش نشان داد که دبيرستان هاي بررسي شده در اين طرح داراي جو باز و دبيران شاغل نيز داراي روحيه بالا بودند. تحليل استنباطي داده ها نشان داد که جو سازماني با روحيه دبيران رابطه معنادار دارد که اين يافته با يافته هاي برآمده از تحليل توصيفي هم سو است به گونه اي که اين رابطه با باز بودن جو مدارس متوسطه دخترانه اعتبار بيش تري مي يابد، هم چنين، يافت هاي به دست آمده از آمار استنباطي نشان داد که متغيرهاي روحيه (دل بسته گي، عقلانيت، و همانندي) و جو مدارس باهم رابطه معنادار دارد به گونه اي که بالا بودن روحيه دبيران دبيرستان هاي دخترانه مناطق دوگانه، وجود رابطه معنادار را ميان متغيرهاي روحيه و جو سازماني بيش تر قوت مي بخشد، در ارتباط با متغيرهاي دموگرافيک مشخص شد که رابطه سن و پيشينه خدمت با روحيه دبيران معنادار است، اما رابطه معنادراي ميان رشته تحصيلي و روحيه دبيران ديده نشد. |
| كليد واژه: نگرش، روحيه، جو سازماني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي تابستان و پاییز 1384; 1(2-3):131-142. |
| بشارت محمدعلي* |
| * دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران |
|
در اين پژوهش رابطه سبک هاي دل بسته گي ايمن، اجتنابي، و دوسوگرا با هوش هيجاني در يک نمونه دانشجويي بررسي شده است. دويست دانشجوي دانشگاه تهران (107 دختر ، 93 پسر) با پر کردن مقياس دل بسته گي بزرگ سال و مقياس هوش هيجاني در اين پژوهش شرکت کردند. براي تحليل داده هاي پژوهش شناسه هاي آماري فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار، و آزمون هاي t ، هم بسته گي، و رگرسيون به کار گرفته شد. |
| كليد واژه: نگره دل بسته گي، سبك هاي دل بسته گي، هوش هيجاني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1384; 1(4):7-22. |
| حسينيان سيمين*,شفيعي نيا اعظم |
| * دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه الزهرا |
|
در اين پژوهش اثر آموزش مهارت هاي حل تعارض بر کاهش تعارض هاي زناشويي زنان بررسي شده است. نمونه پژوهش، 35 نفر از بانوان مراجعه کننده به فرهنگ سراي همت اصفهان بودند که به روش نمونه گيري در دست رس گزيده و به صورت تصادفي به دو گروه آزمايش و گواه دسته بندي شدند. براي گردآوري داده ها، گفت و گو و پرسش نامه تعارض هاي زناشويي به کار رفت. فرضيه اصلي پژوهش بررسي اثر بخشي آموزش مهارت هاي حل تعارض بر کاهش تعارض هاي زناشويي زنان بود که ميانگين هاي مستقل با روش آماري t تحليل و بررسي شد. |
| كليد واژه: تعارض زناشويي، آموزش مهارت هاي حل تعارض |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1384; 1(4):35-48. |
| كرامتي محمدرضا*,روشن مريم |
| * دانشکده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران |
|
دامنه تعارض در سازمان هاي امروز، به ويژه در مدارس، ضرورت بهره گيري از ترفندهاي موثر مديريت تعارض را افزايش داده است. نکته اساسي اين است که شناخت مديران از خود تا چه اندازه در کاربرد آنان از اين ترفندها موثر است. در اين پژوهش، رابطه خويشتن شناسي مديران با ترفندهاي آنان در مديريت تعارض بررسي شده است. جامعه آماري، همه مديران مدارس ابتدايي شهر بجنورد بود 132) نفر( که از اين ميان 63 نفر به روش نمونه گيري تصادفي نظام مند گزيده شدند. براي بررسي خويشتن شناسي مديران، پرسش نامه راجرز و براي سنجش ترفندهاي مديريت تعارض، پرسش نامه استاندارد شده ي پوت نام و ويل سون به کار گرفته شد. يافته ها نشان داد که خويشتن شناسي مديران رابطه اي معناداري با ترفند راه حل گرايي دارد؛ در حالي که رابطه آن با ترفند عدم مقابله و هم چنين ترفند کنترل معنادار نيست. |
| كليد واژه: خويشتن شناسي، ترفندهاي مديريت تعارض، مهارت هاي مديريتي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1384; 1(4):23-34. |
| رضويه اصغر*,خوش بخت فريبا |
| * دانشکده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شيراز |
|
يکي از عواملي که بر انگيزش کودکان تاثير مي گذارد، شيوه سوگيري انگيزشي والدين در برابر آن ها است. نظريه پردازاني که نظريه خود مختاري را در حوزه انگيزش مطرح کرده اند، ابزارهاي فراواني ساخته اند تا بتوانند جنبه هاي انگيزش را در افراد و موقعيت هاي گوناگون بررسي کنند. از اين ميان، مي توان مقياس ادراک از والدين، نمونه کودکان را نام برد که ادراک کودکان را از «سوگيري پدر و مادر» ارزيابي مي کند. |
| كليد واژه: مقياس ادراك از والدين، نمونه كودكان، نظريه خود مختاري، انگيزش |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| انديشه هاي نوين تربيتي زمستان 1384; 1(4):49-66. |
| مصحف هايده*,عابدي محمدرضا,بهرامي فاطمه |
|
يکي از فرضيه هاي بنيادين که پذيرش همه گاني يافته اين است که نگرش افراد به کارآفريني مي تواند سطح فعاليت آن ها را در اين زمينه تحت تاثير قرار دهد. نگرش بهترين پيش بيني کننده گرايش هاي کارآفرينانه است. نگرش آموختني است و بر پايه آموزش هاي خانوادگي، محيط اجتماعي، و کار پديد مي آيد؛ بنابراين، مي توان با آموزش و مداخله آن را دگرگون ساخت. |
| كليد واژه: نگرش، كارآفريني، نگرش كارآفرينانه، مشاوره شغلي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |