بانک مقالات رشته مدیریت
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):271-296. |
| مهرگان محمدرضا*,كامياب مقدس امين,كاظمي عاليه |
| * دانشکده مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايران |
|
هدف از اين پژوهش بررسي روابط مستقيم و غير مستقيم بين ابعاد مديريت کيفيت فراگير (TQM) و عدالت رويه اي ادراک شده با تعهد سازماني است به منظور دستيابي به اهداف پژوهش، از تعدادي سازمان هاي ارايه دهنده خدمات در شهر اصفهان، 294 نفر به صورت تصادفي براي پاسخگويي به پرسشنامه هاي پژوهش انتخاب شدند. ابزار هاي مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه مديريت کيفيت فراگير (TQM) از بروکزوزيتز (1999) با 24 سوال، پرسشنامه عدالت رويه اي از نيهوف و مورمن (1993) با 15 سوال و دو پرسشنامه تعهد عاطفي و تعهد تداومي از مير و آلن (1999) و هوم و گريفيت (1991) به ترتيب با 3 و 5 سوال بوده است. پرسشنامه هاي ياد شده براي اولين بار براي اين پژوهش ترجمه و آماده شده اند. شواهد روايي و پايايي ابزار هاي مورد استفاده بررسي و تاييد شده است. داده هاي حاصله با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و تحليل مسير مورد مطالعه شده است. يافته ها حاکي از آن است که بين ابعاد مديريت کيفيت فراگير و عدالت رويه اي با تعهد عاطفي رابطه مثبت و معني دار (01.0P<) وجود دارد. از بين ابعاد مديريت کيفيت فراگير نيز ديدگاه مديريت و رهبري و استفاده از اطلاعات در کنار عدالت روي هاي ادراک شده با تعهد تداومي رابطه مثبت و معني دار دارد. نتيجه حاصل از تحليل مسير نيز نشان مي دهد تعهد عاطفي (و نه عدالت رويه اي ادراک شده و نه ابعاد مديريت کيفيت فراگير) با تعهد تداومي (استمرار خدمت) داراي رابطه يک سويه و مستقيم است. همچنين بين عدالت رويه اي با تعهد عاطفي و بين ابعاد مديريت کيفيت فراگير با عدالت رويه اي ادراک شده رابطه يک سويه و مستقيم وجود دارد. تلويحات تاثيرات مديريت کيفيت فراگير بر تعهد عاطفي و تداومي (استمرار خدمت) در پايان تحليل شده است. |
| كليد واژه: تعهد تداومي (استمرار خدمت)، تعهد عاطفي، عدالت رويه اي ادراک شده، مديريت کيفيت فراگير |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني تابستان 1388; 1(3):25-49. |
| علي خاني محمدحسين* |
| * دانشگاه جامع امام حسين عليه السلام |
|
در اين پژوهش پي آمدهاي قصد نشده ناشي از جو سازماني يك مجتمع دانشگاهي در دو مرحله مورد بررسي قرار گرفت. در مرحله اول، 86 نفر از استادان و 288 نفر از دانشجويان به روش نمونه گيري تصادفي به عنوان جمعيت نمونه انتخاب شدند و با استفاده از پرسش نامه، جو سازماني مجتمع، به روش توصيفي مورد سنجش قرار گرفت. براي تحليل داده ها، از شاخص هاي آمار توصيفي، آزمون t مستقل، تحليل واريانس تك متغيري و چندمتغيري استفاده شد. |
| كليد واژه: جو سازماني، پي آمدهاي پنهان، اطاعت پذيري، عزت نفس |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني تابستان 1388; 1(3):1-23. |
| ابطحي سيدحسين,موسوي سيدمحمد |
|
در سال هاي اخير، منابع انساني در سازمان ها جايگاه محوري پيدا كرده و عاملي استراتژيك براي اداره سازمان به شمار مي رود. پژوهش حاضر، به منظور تدوين استراتژي هاي مطلوب منابع انساني در يكي از سازمان هاي معنوي كشور انجام گرفته است. داده هاي تحقيق از طريق پرسش نامه، مصاحبه با مديران و كارشناسان سازمان و نيز مطالعه گزارش هاي موجود استخراج گرديده است. براي تدوين استراتژي هاي منابع انساني از روش هاي تجزيه و تحليل SWOT و PEST استفاده شده است. هم چنين از مراحل مقدماتي تا ارايه استراتژي ها، از آزمون دلفي بهره گيري شده است. بر اساس نتايج تحقيق، سازمان مورد مطالعه، در فرآيند ورودي منابع انساني از نظر عوامل داخلي و خارجي از وضعيت مناسبي برخوردار بوده و بالاتر از حدمتوسط است؛ زيرا، جمع امتياز نهايي عوامل داخلي و خارجي از 5/2 بيش تر است. در فرآيند هاي خروجي و نگه داري منابع انساني، سازمان، از نظر عوامل خارجي وضع مناسبي ندارد و پايين تر از حدمتوسط است؛ زيرا جمع امتيازنهايي عوامل داخلي و خارجي داخلي كم تر از 5/2 است. بنابراين، بهتر است سازمان در فرآيند ورودي منابع انساني، استراتژي هاي تهاجمي و در فرآيندهاي نگه داري و خروجي، استراتژي هاي تدافعي را مورد تاكيد قراردهد. يافته هاي تحقيق، مبين اين نكته است كه سازمان مورد مطالعه با اجراي موفق استراتژي هاي پيشنهادي مي تواند موجب هم افزايي فعاليت ها و ايجاد انسجام و هم آهنگي بين سياست هاي منابع انساني با استراتژي هاي كلي گردد. |
| كليد واژه: استراتژي منابع انساني، تجزيه و تحليل Swot، تجزيه و تحليل Pest |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني تابستان 1388; 1(3):81-100. |
| پورسعيد سيدمسعود* |
| * دانشگاه جامع امام حسين عليه السلام |
|
مطابق ديدگاه يادگيري اجتماعي، يادگيري مي تواند با مشاهده رفتار ديگران و پي آمدهاي حاصل از رفتار آنان اتفاق بيفتد. هنگامي كه فرد رفتاركارآفرينانه را از يك كارآفـرين مشاهده مي كند و فرد كارآفـرين نيز مورد حمايت اطـرافيان قـرار مي گيرد، اين رفتار در فرد مشاهده كننده تقويت شده و پس از طي فرآيندهاي يادگيري، فعاليت كارآفرينانه را آغاز خواهد كرد. |
| كليد واژه: توسعه منابع انساني كارآفرين، رفتار كارآفرينانه، الگوبرداري، نظريه يادگيري اجتماعي، خودكارآمدي، نظريه بنيادي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني تابستان 1388; 1(3):101-125. |
| فرهي بوزنجاني برزو,حسن بيگي محمود,هوشنگي مهدي |
|
با توجه به اهميت فوق العاده و بسيار مهمِ دوران خدمت سربازي و نيز جوان بودن اغلب داوطلبان خدمت زير پرچم؛ پرداختن به مسايل و مشكلات رفتاري سربازان وظيفه؛ بسيار ضروري به نظر مي رسد. مقاله حاضر در راستاي اجراي پژوهشي به منظور مطالعه مشكلات و مسايل رفتاري سربازان وظيفه در يك يگان سازمان نظامي و دسته بندي و شناخت دقيق اين عوامل ارايه شده است. هدف اين پژوهش، شناسايي و بررسي ميزان اهميت هر يك از عوامل تاثيرگذار بر ايجاد مشكلات رفتاري كاركنان وظيفه و دست يابي به راه كارهايي در جهت كاهش اين گونه رفتارها مي باشد. براي دست يابي به يك الگوي جامع در اين زمينه، از سه حوزه نظري علوم روان شناسي، جامعه شناسي و مديريت استفاده شده و عوامل تاثيرگذار بر ايجاد رفتارهاي مخرب از سوي سربازان وظيفه دسته بندي شده است. براي تجزيه و تحليل آماري داده هاي تحقيق، از دو آزمون تحليل عامل اكتشافي و فريدمن استفاده شده است. هم چنين، براي تعيين ميزان هم بستگي بين عوامل از آزمون هم بستگي پيرسون استفاده شده است. نتايج حاصل حاكي از آن است كه در 5 عامل با ترتيب اهميت نسبي: عوامل مديريتي (رفتارهاي تعاملي مخرب فرماندهان با سربازان)، عوامل فردي (رفتارهاي مخرب شغلي سربازان)، عوامل كنشي (رفتارهاي تعاملي مخرب سربازان در محيط پادگان)، عوامل روان شناختي و عوامل ساختار سازماني، بر ايجاد مشكلات رفتاري سربازان وظيفه تاثيرگذار است. نتايج آزمون هم بستگي پيرسون نيز معنادار بودن رابطه بين عوامل پنج گانه فوق را با ايجاد مشكلات رفتاري كاركنان وظيفه تاييد كرده است. |
| كليد واژه: خدمت سربازي، رفتارهاي شغلي، كاركنان وظيفه، سرباز |
| |
|
نسخه قابل چا |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني تابستان 1388; 1(3):127-145. |
| اعرابي سيدمحمد,هدايتي سيدهاشم |
|
نگرش استراتژيك در دهه اخير از جايگاه ويژه اي در عرصه مديريت برخوردار شده است. رويكرد استراتژي موجب شد كه مقوله محيط، حضوري جدي در عرصه مديريت پيدا كند. از يك قرن پيش، مدل هاي متعدد و متنوعي از سوي انديشمندان و پژوهشگران ارايه شده و به تدريج ضمن تكميل اين مدل ها، متغيرهاي بيش تري در فرآيند تدوين استراتژي مورد توجه قرار گرفته بود كه فرهنگ از آن جمله است. فرهنگ در ساليان اخير به عنوان يك رويكرد در فرآيند مديريت استراتژيك جاي گرفته است. از نظر محققان، رويكرد هاي اجتماعي كه به مثابه مفروضات فرهنگي بر گزينش الگوهاي استراتژي تاثير مي گذارند، به دو دسته اصلي تقسيم مي شوند: 1- رويكرد هاي عقلايي 2- رويكرد هاي شهودي. اين كه كدام رويكرد در كدام جامعه و سازمان از كارآيي و اثربخشي بيش تري برخوردار است، بستگي به فرهنگ حاكم بر آن جامعه و سازمان و نيز رويكردهاي اجتماعي غالب دارد. |
| كليد واژه: استراتژي فرهنگ، تدوين استراتژي، فرهنگ سازماني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني تابستان 1388; 1(3):51-80. |
| تونكه نژاد ماندني,داوري علي |
|
در بررسي مفهوم توسعه منابع انساني، مدل هاي مزبور به دو رويكرد حوزه اي و وظيفه اي تقسيم مي شوند. اين مقاله با بهره گيري از مدل هاي وظيفه اي و حوزه اي و بر اساس نظريه عمومي عمل به تشريح مدل توسعه منابع انساني از ديدگاه جامعه شناختي مي پردازد. هدف اصلي اين پژوهش، سنجش ابعاد چهارگانه توسعه منابع انساني؛ هويت بخشي؛ يك پارچگي؛ موفقيت؛ و سازگاري با محيط در كاركنان ستادي شركت ملي نفت ايران است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه براي هر سه گروه مديران، كارشناسان و كاركنان عملياتي، توجه به چهار بعد هويت بخشي، يك پارچگي، موفقيت و سازگاري با محيط لازم و ضروري است. هم چنين نتايج پژوهش نشان مي دهد كه اهميت ابعاد توسعه منابع انساني به جز بعد هويت بخشي و حفظ فرهنگ سازمان، در بين سه گروه متفاوت است. |
| كليد واژه: توسعه منابع انساني، ابعاد چهارگانه، نظريه عمومي عمل، مدل I- A |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني تابستان 1388; 1(3):147-170. |
| خنيفر حسين,جندقي غلام رضا,شريعتي فاطمه,زروندي نفيسه |
|
در دنياي امروز، به دليل اهميت ارتباطات، گوش دادن موثر داراي اهميت ويژه اي است. مديران، با گوش دادن موثر مي توانند به نتايج مطلوب از جمله تعهد سازماني دست يابند. اين تحقيق، در دو سازمان تامين اجتماعي و جهاد كشاورزي استان قم صورت گرفته است كه نمونه آماري آن 210 نفر از كاركنان را در برمي گيرد. تعداد 30 پرسش نامه به طور تصادفي در جامعه مورد مطالعه توزيع و پس از جمع آوري پرسش نامه ها ضريب پايايي (آلفاي كرونباخ ) 92/0 به دست آمد و با اصلاحات نهايي به 95/0 رسيد. براي سنجش روايي، تعداد 15 پرسش نامه با نظر استادان، مدرسان و كارشناسان مديريت توزيع و با انجام اصلاحات، نهايي شد. پرسش نامه ها در سه بخش جمعيت شناختي و بررسي تعهد سازماني با 30 سوال و بررسي شنود موثر با 15 سوال تنظيم شد. نتايج تحقيق، حاكي از آن است كه بين مولفه مهارت شنود موثر و تعهد سازماني كاركنان، رابطه مثبت و معنا داري وجود دارد. هم چنين، بين مهارت شنود موثر و تعهد عاطفي، مستمر و هنجاري رابطه اي معنادار و مثبت وجود دارد. بر اساس آزمون هاي انجام شده بر روي داده ها، از نظر رابطه مهارت شنود موثر با تعهد، مولفه هاي تعهد مستمر و تعهد عاطفي در رتبه اول و تعهد هنجاري در رتبه دوم قرار گرفت. |
| كليد واژه: ارتباطات، تعهد سازماني، ارتباطات موثر، شنود موثر |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني بهار 1388; 1(2):1-27. |
| آذر عادل,خايف الهي احمدعلي,دانايي فرد حسن,علي پوردرويشي زهرا |
|
اين مقاله با يك رويكرد فراگير، به آزمون ارتباط تمام وظايف مديريت منابع انساني با هر سه بعد ادراك عدالت كاركنان؛ يعني عدالت توزيعي، رويه اي و مراوده اي پرداخته است كه اين امر تاكنون در مطالعات منابع انساني سابقه ندارد. هدف مقاله، طراحي يك مدل مديريت منابع انساني منصفانه، جهت تبيين تاثير هركدام از وظايف مديريت منابع انساني بر ادراك عدالت كاركنان مي باشد. روشِ تحقيق پيمايشي بوده و در سه بانك ملت، تجارت و كشاورزي اجرا شده است. عوامل مربوط به وظايف مديريت منابع انساني منصفانه، ازطريق تحليل عاملي تاييد شده اند و آزمون مدل، با روش معادلات ساختاري انجام شده است، ادراك عدالت نيز با دو روش قطعي و فازي اندازه گيري شده و آزمون تفاوت مدل مديريت منابع انساني منصفانه، با داده هاي قطعي و فازي ادراك عدالت صورت گرفته است كه دو مدل قطعي و فازي، تفاوت معني داري داشته اند. نتيجه اين تحقيق، مجموعه اي از ويژگي هاي نظام مند مديريت منابع انساني است كه به ادراك عدالت منجر مي شود و در راستاي پرورش تعهد و انگيزش در كاركنان ـ به عنوان برجسته ترين منبع راهبردي سازمان ـ مديران و محققان سازماني را ياري مي نمايد. |
| كليد واژه: وظايف مديريت منابع انساني، ادراك عدالت، مديريت منابع انساني منصفانه، اندازه گيري فازي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني بهار 1388; 1(2):29-55. |
| نيكوكار غلام حسين,اعرابي سيدمحمد,فرهي بوزنجاني برزو,عيسايي حسين |
|
اين مقاله، بخشي از نتايج و دست آوردهاي تحقيقي مي باشد كه درخصوص طراحي و تبيين الگوي كنترل استراتژيك سيستم هاي لجستيكي انجام شده است. روش تحقيق، توصيفي تحليلي و جامعه نمونه ي آماري آن را مديران و كارشناسان سازمان هاي لجستيكي تشكيل مي دهند و از پرسش نامه به عنوان ابزار اندازه گيري استفاده شده است. پرسش نامه تحقيق، به صورت قطبي براي دو وضعيت صلح و جنگ طراحي شده است. براي تجزيه و تحليل داده هاي گردآوري شده، از نرم افزار SPSS استفاده شده است و براي تجزيه و تحليل اطلاعات فردي با توجه به ويژگي ها و كاركردهاي تحليل عاملي تاييدي، در اين پژوهش براي سنجش روايي سازه ابزار اندازه گيري و آزمون رابطه عوامل موثر بر الگوي پژوهش از مدل معادلات اندازه گيري و براي رتبه بندي و اولويت بندي آن ها از آزمون فريدمن استفاده شده است و در نهايت با در نظر داشتن عوامل موثر در الگوي تعيين رابطه و اولويت بندي اين عوامل، الگوي كنترل استراتژيك انسان محور براساس دو نقطه مرجع استراتژيك: 1- ميزان توجه و 2- انعطاف پذيري طراحي گرديد. در اين الگو؛ چهارگونه استراتژي كنترلي: 1- تعهد محوري 2-مشاركت محوري 3- اعتماد محوري و 4- رابطه محوري با اولويت بندي زمان صلح و جنگ تعيين شده است كه نتايج آزمون ها حاكي از برخورداري الگو از انسجام و يك پارچگي لازم مي باشد. |
| كليد واژه: كنترل استراتژيك، لجستيك، مشاركت محوري، اعتمادمحوري، انسان محوري، تعهد محوري، رابطه محوري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني بهار 1388; 1(2):85-105. |
| قرباني زاده وجه اله,خالقي نيا شيرين |
|
امروزه توانمندسازي كاركنان از مباحث مهم مديريت منابع انساني سازمان ها به حساب مي آيد و در اين ميان مهم آن است كه هر كدام از افراد سازمان چه احساسي نسبت به توانمندبودن خود دارند. با مرور ادبيات و نوشته هاي مربوط به توانمندسازي كاركنان، نقش و جايگاه دانش ضمني و تبديل آن به دانش صريح و قابل انتقال در بين ساير كاركنان به روشني قابل توجه مي باشد. اين مقاله به بررسي رابطه انتقال دانش ضمني با احساس توانمندي كاركنان در دانشگاه هاي پيام نور استان مازندران مي پردازد. پژوهش از نوع پيمايشي بوده و داده هاي موردنياز با استفاده از ابزار پرسش نامه و به روش نمونه گيري تصادفي از بين تعداد 173 نفر از كاركنان جامعه مورد مطالعه و گردآوري شده است. براي آزمون فرضيات از آزمون همبستگي اسپيرمن استفاده شده است. نتايج تحقيق بيان گر وجود رابطه معني دار بين متغيرهاي پژوهشي است. به اين معني كه بين انتقال دانش ضمني از يك سو و توانايي كاركنان در تصميم گيري، پذيرش مسووليت تصميم گيري از سوي كاركنان، دسترسي كاركنان به ابزارهاي مرتبط با تصميم گيري و اجرا و در نهايت، پذيرش مسووليت پي آمدهاي تصميم از سوي كاركنان از ديگر سو، رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. |
| كليد واژه: مديريت دانش، انتقال دانش ضمني، توانمندسازي، تصميم گيري، مسووليت پذيري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني بهار 1388; 1(2):57-83. |
| شيخ زاده رجب علي* |
| * حوزه مديريت عملكرد |
|
تغيير و تحولات سريع و توسعه روزافزون ارتباطات و هم چنين تحولات شگرف دانش مديريت، وجود نظام ارزيابي عملكرد سازماني اثربخش را براي سازمان ها اجتناب ناپذير نموده است. مدل هاي مختلف و متنوعي براي ارزيابي عملكرد سازماني از سوي انديشمندان اين حوزه ارايه گرديده است كه سازمان ها متناسب با نوع سازمان، ماموريت، ساختار، نيروي انساني خود از آن استفاده مي نمايند، لذا سازمان هاي ماموريت محور نيز از اين امر مستثنا نبوده و همه سازمان ها نياز به الگويي براي ارزيابي عملكرد خود دارند. |
| كليد واژه: ارزيابي عملكرد، مديريت عملكرد، روش ارزيابي متوازن (BSC)، مدل تعالي سازماني (EFQM) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني بهار 1388; 1(2):107-125. |
| اسكندري مجتبي,عابدي علي نقي |
|
نيروي انساني يكي از منابع مهم و اساسي سازمان ها قلمداد مي شود و سازمان ها براي رسيدن به اهداف، نيازمند به نيروي انساني كارآمد و توانمند مي باشند؛ بنابراين، حفظ و نگه داري اين منبع مهم، يكي از ضروريات سازماني تلقي مي شود. اين مقاله كه محصول پژوهش ميداني است، وضعيت حفظ و نگه داري كاركنان يكي از نيروهاي مسلح را مورد بررسي قرار داده و راه كارهاي علمي براي بهبود آن ارايه مي دهد. |
| كليد واژه: حفظ و نگهداري، نيروهاي مسلح، رضايت شغلي، كار راهه شغلي، حقوق و دستمزد |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني بهار 1388; 1(2):147-172. |
| زكي محمدعلي* |
| * دانشگاه امام حسين عليه السلام |
|
آموزش و پرورش به عنوان يكي از نهادهاي اجتماعي، از نقش و جايگاه مهمي در جامعه برخوردار است. نقطه آغازين تحليل هاي جامعه شناسي آموزش و پرورش، بررسي نظام اجتماعيِ مدرسه متاثر از نظريات پارسونز است. مدل كاركردهاي چهارگانه نظام اجتماعي پارسونز (AGIL)، زمينه اي مناسب (از نظر جامعه شناسي)، براي تحليل بهره وري نيروي انساني معلمان مدارس فراهم مي نمايد. |
| كليد واژه: بهره وري نيروي انساني، پارسونز، تحقيق پيمايشي، معلمان، اصفهان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت منابع انساني بهار 1388; 1(2):127-146. |
| تيموري ابراهيم,آبرومند جمال |
|
با توجه به اين كه هدف هر سازمان، مبناي تدوين استراتژي هاي كلي و كاركردي آن است، در اين مقاله، با تشريح الگوهاي هم آهنگي استراتژيك با سه رويكرد عقلايي، طبيعي و تركيبي، الگوي هم آهنگي بين استراتژي و ساختار مورد مطالعه قرار گرفته است. مقاله با نگاه به سطح استراتژيك در تلاش است تا با هدف دست يابي به انسجام، هم آهنگي و ايجاد هم افزايي در شرايط زماني كه مديران و رهبران دچار نگراني جدي درخصوص افزايش بهره وري و بالا بردن عملكرد سازمان مي باشند به اين سوال پاسخ دهد كه چه گونه بين استراتژي سازمان و استراتژي ساختار هم آهنگي و ارتباط برقرار مي شود. |
| كليد واژه: استراتژي سازمان، نقاط مرجع استراتژيك، هم آهنگي ساختار و استراتژي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |