بانک مقالات رشته مدیریت
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):103-139. |
| حقيقي محمد*,حسين زاده ماشااله |
| * دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايران |
|
علي رغم تاکيد زياد به مصرف محصولات داخلي و تشويق مصرف کنندگان به اين موضوع، تاکنون تحقيق علمي منسجمي که ميزان گرايش مصرف کنندگان به محصولات داخلي و پيامد هاي آن را بررسي کند و نتايج آن معياري براي مقايسه با نتايج تحقيقات انجام گرفته در ساير کشور ها باشد، انجام نشده است. از اين رو در تحقيق حاضر ابتدا ميزان تمايل مصرف محصولات داخلي را در نمونه اي شامل 400 مصرف کننده در تهران، به صورت کمي اندازه گيري کرده و مقدار آن را با ساير نقاط جهان (که تحقيقات مشابه در آن انجام شده است) مقايسه مي شود. به اين منظور براي سنجش ميزان تمايل به مصرف کالاهاي داخلي، يک مقياس بين المللي به نام CETSCALE معرفي مي شود، سپس تاثير اين تمايل بر ارزيابي طبقات مختلف کالاهاي داخلي و خارجي، ترجيح محصولات داخلي و تمايل به خريد محصولات وارداتي از کشورهاي داراي تشابه مواضع از نظر سياسي، اقتصادي، فرهنگي و مذهبي مورد بررسي قرار مي گيرد. |
| كليد واژه: تمايل به مصرف کالاهاي داخلي، مقياس سنجش تمايل به مصرف کالاهاي داخلي، ارزيابي محصول، ترجيح محصول، تشابه مواضع |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):141-164. |
| حنفي زاده پيام*,حنفي زاده محمدرضا,خدابخشي محسن |
| * گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاهعلامه طباطبايي، تهران، ايران |
|
يکي از مهمترين مشکلات محققان بررسي کننده شکاف ديجيتالي، نبود مجموعه اي استاندارد از شاخص هايي است که اولا شکاف ديجيتالي ميان کشور ها را به طور مناسبي اندازه گيري کند، ثانيا آمار و اطلاعات آنها بتواند به وسيله بيشتر کشور ها جمع آوري شود و ثالثا به عنوان يک پايه و استانداردي براي آمارهاي قابل مقايسه جامعه اطلاعاتي استفاده شود. |
| كليد واژه: جامعه اطلاعاتي، روش آنتروپي، شاخص هاي اصلي شکاف ديجيتالي، شکاف ديجيتالي، فناوري اطلاعات و ارتباطات |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):165-191. |
| دانايي فرد حسن* |
| * گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران ايران |
|
صاحب نظران معتقدند انديشمنداني که مي خواهند نظريه پردازي کنند بايد از دو نوع دانش تخصصي برخوردار باشند، دانش نسبت به پديده اي که برآنند تا در مورد آن تئوري سازي کنند و دانش نسبت به روش شناسي هاي نظريه پردازي. کانون تمرکز اين مقاله مقايسه روش شناسي ها است. بر اين اساس چهار روش شناسي اصلي در نظريه پردازي در علم سازمان و مديريت، يعني روش شناسي دوبين، لين هام، ون دي وِن و کارلايل و کريستنسن مقايسه و رهنمودهاي در مورد نظريه پردازي ارايه خواهد شد. ضمن ارايه نقاط ضعف و قوت هر روش شناسي، پارادايم، نوع رويکرد، فرايند تئوري پردازي، رابطه پژوهشگر با کارگزار و معيار ارزيابي تئوري هر چهار روش شناسي با هم مقايسه مي شود. نتيجه گيري مي شود که اگر چه روش شناسي دوبين براي مبتديان نظريه پردازي فرآيند گام به گام دقيقي ارايه مي دهد ولي روش ون دي ون پيوند تنگاتنگ تري با عمل دارد، دو روش شناسي ديگر شباهت بيشتري با روش شناسي دوبين دارند. در عين هر چهار روش شناسي در حال حاضر مورد توجه تئوري پردازان قرار گرفته است. |
| كليد واژه: استقرايي، روش شناسي، قياسي، نابهنجاري علمي، نظريه پردازي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):193-218. |
| مشبكي اصفهاني اصغر*,ربيعه مسعود |
| * گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس |
|
در طي دهه گذشته، شرکت ها به شکل فزاينده اي به ارزش مديريت دانش و يادگيري سازماني پي برده اند و محققان چنين فرايند هايي را به شکل وسيعي مطالعه کرده اند. با وجود اين هنوز برخي نکات در مباحث کنوني دانش سازماني مبهم است. ‹‹شرکت ها نه تنها ياد مي گيرند، بلکه آنها فراموش نيز مي کنند››. در حقيقت مديريت دانش به دنبال خلق فرايند هايي است که نه تنها به يادگيري و حفاظت از دانش مفيد، بلکه براي عدم يادگيري و پرهيز از آنچه که مهم نيست هم به کار مي آيد. فراموشي همانند يادگيري ساده نيست و ممکن است زيان آور يا سودمند باشد و در دو بعد هدفمند و غير هدفمند قابل درک است. اما در هر حال به گونه چشم گيري هم در بعد مثبت و هم در بعد منفي بر رقابت پذيري يک شرکت موثر خواهد بود. |
| كليد واژه: رهبري فرهمند، زنجيره تامين صنعت خودرو ايران، فراموشي سازماني تصادفي، فراموشي سازماني هدفمند، مديريت دانش، يادگيري سازماني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):219-248. |
| منهاج محمدباقر*,هاشميان بجنورد ناهيد,افرازه عباس,سيفي عباس,فاضل زرندي محمدحسين |
| * دانشكده مهندسي برق، دانشگاه صنعتي اميركبير، تهران، ايران |
|
جهاني شدن اقتصاد، افزايش رقابت، پويايي و تلاطم محيطي باعث شده است که توليدات دانشي بخش عمده اي از توليدات سازمان هاي امروز را تشکيل دهد. برنامه ريزي براي اين نوع توليدات، به دليل ناملموس بودن آن دشوار است. طبقه بندي توليد منجر به شناخت بهتر هر طبقه و سهولت برنامه ريزي و تصميم گيري مي شود. |
| كليد واژه: توليد دانش، طبقه بندي توليد، مديريت دانش، کار دانشي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):65-91. |
| خايف الهي احمدعلي*,نوروزي محمدتقي,دانايي فرد حسن |
| * گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران |
|
توجه به موضوع رهبري خدمتگزار درسالهاي اخير، افزايش پيدا کرده است و انواع سازمان هاي تجاري، غير انتفاعي، آموزشي، و نيز سازمانهاي دولتي براي اداره سازمان خود اصول رهبري خدمتگزار را مورد استفاده قرار داده اند. اما در مورد موثر بودن اجراي رهبري خدمتگزار در اثربخشي سازمان ها، به ويژه سازمانهاي دولتي، ترديد هايي به وجود آمده است. با توجه به عجين بودن فرهنگ ايران با آرمان هاي خدمتگزاري و اهميت موضوع، اين مقاله در نظر دارد تاثير رهبري خدمتگزار بر اثربخشي سازمانهاي دولتي ايران را از دو مسير اثربخشي رهبري و اثربخشي پيروي، بيازمايد. بدين منظور متغيرهاي مدل نظري پژوهش، شناسايي شد و نظرسنجي مديران و کارکنان 22 سازمان دولتي قرار گرفت. از آزمون t استيودنت براي بررسي وضعيت کلي مولفه هاي پژوهش استفاده گرديد و براي آزمون فرضيه ها نيز، آزمون هاي آماري رگرسيون و همبستگي اسپيرمن به کار گرفته شد. در بررسي رابطه بين مولفه هاي تحقيق، کليه روابط مورد بررسي تاييد شدند، اما پايين بودن ميانگين نمره ابزار اندازه گيري رهبري خدمتگزار از ميانگين متوسط، به معناي اجراي ضعيف رهبري خدمتگزار و غلبه رهبري پدر سالارانه در سازمانهاي دولتي ايران است همچنين ارتباط ضعيف تحقق اثربخشي سازماني از مسير رهبري خدمتگزار اثر بخشي پيروي، به معناي عدم توجه بايسته به نقش پيروان در سازمان و اثربخشي سازماني است. |
| كليد واژه: اثربخشي رهبري، اثربخشي سازماني، اثربخشي پيروي، رهبري خدمتگزار، کارآيي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) زمستان 1388; 13(4 (پياپي 64)):249-280. |
| ناظمي شمس الدين*,مرتضوي سعيد,ملك عفت |
| * دانشكده علوم اداري و اقصادي، دانشگاه فردوسي، مشهد، تهران |
|
رقابتي شدن روزافزون بازار محصولات مختلف در سطح ملي و جهاني و تغييرات مداوم فناوري و نيازهاي مشتريان، ضرورت برنامه ريزي استراتژيک به ويژه توجه به موقعيت محصولات در چرخه عمر محصولات را بيش از پيش نمايان مي سازد. در اين پژوهش به منظور استفاده از مفهوم چرخه عمر محصول، مدل ليتل براي تدوين استراتژي براي محصولات منتخب يک شرکت توليدي، توزيعي در بازار شهر مشهد به کار گرفته شده است. به اين منظور ابتدا با استفاده از اطلاعات فروش شرکت مذکور، جايگاه محصولات منتخب در چرخه عمرشان مشخص شد. سپس براي تعيين موقعيت رقابتي محصولات منتخب از جامعه 931 عضوي خرده فروشان سطح شهر مشهد، با استفاده از روش نمونه گيري متناسب 97 خرده فروش به صورت تصادفي انتخاب و اطلاعات فروش آنها استفاده شد. پس از تعيين جايگاه محصولات منتخب در ماتريس ليتل، به ترتيب استراتژي هاي کلي «بهبود»، «توسعه طبيعي»، «توسعه طبيعي»، «بهبود» و «توسعه طبيعي»، روش هاي عمده «تغيير جهت»، «رشد»، «کسب تدريجي موقعيت»، «تجديد» و «راه اندازي»، و استراتژي هاي عمومي براي پنج محصول شرکت انتخاب شد. |
| كليد واژه: ماتريس پورتفوي، مدل برنامه ريزي استراتژيک ليتل، موقعيت رقابتي، واحد تجاري استراتژيک، چرخه عمر محصول |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):1-22. |
| الهي شعبان*,طاهري مهدي,حسن زاده خوشطينت عليرضا |
| * گروه مديريت فناوري اطلاعات، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران |
|
امنيت اطلاعات يک مساله حياتي است و امروزه سازمان ها در سراسر دنيا با آن روبه رو هستند. امنيت سيستم هاي اطلاعاتي هم فناوري و هم افراد (عوامل انساني) را در بر مي گيرد. در بيشتر تحقيقاتي که در زمينه امنيت سيستم هاي اطلاعاتي صورت گرفته، يک نوع ديد و رويکرد فني وجود داشته است. پژوهش حاضر در راستاي الگوي جديدي است که آن را "مساله انساني" و"مساله سازماني" مي نامند. اين الگو بر "امنيت اطلاعات رفتاري" تمرکز دارد و در آن بر اين نکته که کاربران و در کل عوامل انساني، ضعيف ترين و سست ترين عنصر آسيب پذير در مدل هاي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي مطرحند تاکيد مي شود. در اين پژوهش با در نظر گرفتن اهميت امنيت، براي سازمان هاي امروزي، يک مدل مديريتي براي بررسي نقش عوامل انساني در امنيت سيستم هاي اطلاعاتي ارايه مي شود. هدف اين پژوهش، به طور خاص شناسايي و مدل سازي سازه هاي مديريتي حياتي و اساسي موثر بر اثربخشي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي است. در اين راستا، سازه هاي "حمايت مديريت عالي، آموزش امنيتي، فرهنگِ امنيتي، مهارت امنيتي، تقويت خط مشي امنيتي، تجربيات و خودباوري افراد" به عنوان فاکتور هاي موثر بر اثربخشي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي معرفي مي شوند. روش شناسي اين مطالعه، ترکيبي از تکنيک هاي کيفي و کمي تحقيق است. از طريق تکنيک هاي کيفي و بررسي پيشينه موضوع، متغير هاي کليدي موثر بر امنيت سيستم هاي اطلاعاتي شناسايي شده اند. |
| كليد واژه: اثربخشي امنيتي، امنيت سيستم هاي اطلاعاتي، سازه هاي مديريتي، سيستم هاي اطلاعاتي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):23-64. |
| جعفري مصطفي*,اخوان پيمان,رضايي نور جلال |
| * دانشكده صنايع، دانشگاه علم و صنعت ايران |
|
اين تحقيق با استفاده از روش هاي تحليل چند متغير آماري، سعي در شناسائي فاکتور هاي بحراني موثر بر موفقيت مهندسي مجدد فرآيند ها را در يکي از شرکت هاي وابسته به صنايع دفاعي دارد. به همين منظور با توسعه و به کارگيري يک مدل تجويزي مهندسي مجدد در شرکت مذکور، مديريت فرآيند هاي سازماني صورت پذيرفته و پس از آن ميزان موفقيت آن با توزيع و تحليل پرسشنامه مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت. اين تحليل، در ابتدا با استفاده از آزمون ناپارامتري من ويتني يو، موفقيتاميز بودن اجراي فرآيند مهندسي مجدد با رويکرد تجويزي در شرکت مذکور را نشان داده و آنگاه با استفاده از تحليل عاملي، عوامل موثر بر موفقيت مهندسي مجدد فرآيند ها را در سه فاکتور اصلي دنبال مي کند. |
| كليد واژه: تحليل عاملي، تحليل مولفه هاي اصلي، رگرسيون چند متغيره، مديريت فرآيند ها، مهندسي مجدد فرآيند ها |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):93-118. |
| خدادادحسيني سيدحميد*,شيرخدايي ميثم,كردنائيج اسداله |
| * گروه مديريت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران |
|
در مدل هاي C2B از تجارت الکترونيکي، اعتماد مشتريان يکي از فاکتور هاي کليدي و از عناصر اصلي موفقيت در تجارت الکترونيکي است تا آنجا که بسياري از صاحب نظران کليد موفقيت در تجارت الکترونيک را ايجاد و استقرار فراگرد مطمئن و مورد اعتماد براي خريدار مي دانند. با وجود اين معنا و مفهوم اعتماد مشتري در تجارت الکترونيک و ابعاد و عوامل موثر بر آن در هاله اي از ابهام قرار دارد. |
| كليد واژه: اعتماد مشتري، تجارت الکترونيک، متغير هاي زيرساختي، متغير هاي فردي مشتريان، متغير هاي مربوط به شرکت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):119-157. |
| ذگردي سيدحسام الدين*,اسماعيلي مهدي |
| * بخش صنايع دانشكده فني و مهندسي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران |
|
فناوري اطلاعات و مدل هاي تعالي سازماني بر بيشتر سازمان هاي ايراني تاثير گذاشته است و اگر چه در مورد هريک از اين دو موضوع، تحقيقاتي به صورت گسترده در سراسر دنيا انجام گرفته است، اما تحقيقات تجربي معتبر اندکي در مورد ارتباط بين اين دو، به ويژه تاثير فناوري اطلاعات بر مديريت کيفيت فراگير و يا مدل هاي تعالي سازماني (به عنوان مدل هاي تکامل يافته مديريت کيفيت فراگير) وجود دارد. |
| كليد واژه: بنياد اروپايي مديريت کيفيت، تعالي سازماني، فناوري اطلاعات، مديريت کيفيت فراگير |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):159-180. |
| رضاييان علي*,شاهباز ناصر,مقبل باعرض عباس,مشبكي اصفهاني اصغر |
| * دانشکده مديريت و حسابداري دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران |
|
امروزه با تشديد فضاي رقابتي و تلاش شرکت ها در کسب سهم بيشتر از بازار، ضرورت تدوين مدل هاي جديد به منظور به کارگيري استراتژي هاي رقابتي بيش از پيش احساس مي شود. در اين راستا، توجه به بحث مديريت هزينه با هدف جلب رضايت مشتريان از يک سو و حفظ حاشيه سود مورد نظر توليدکنندگان از سوي ديگر، اهميت بسزايي يافته است. |
| كليد واژه: رفتار سازماني، ساختار سازماني، فناوري، مديريت تحول، مديريت هزينه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):209-238. |
| قرباني زاده وجه اله* |
| * دانشگاه تربيت مدرس تهران، ايران |
|
بسياري از نظريه پردازان مديريت، سازمان يادگيرنده را سيستمي زنده و رو به تکامل مي دانند که به طور مداوم از طريق دستيابي به دانش، عملکرد خود را بهبود مي بخشد. دو عنصر «انديشيدن به آينده يا آينده سازي» و «افزايش ظرفيت يادگيري» نقطه مشترکي است که همه نظريه پردازان سازمانهاي يادگيرنده بر آن تاکيد دارند. در هزاره جديد، سازمانهايي قادر به حفظ و ادامه حيات خواهند بود که يادگيرنده باشند و سازماني که يادگيري مولد نداشته باشد، نخواهد توانست در عصر حاضر به حيات خود ادامه دهد. |
| كليد واژه: رهبري، سازمان يادگيرنده، طرح سازماني، فرهنگ سازماني، ماموريت، استراتژي، نيروي انساني، يادگيري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):181-207. |
| صارمي محمود*,اژدري بهنام |
| * دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، تهران، ايران |
|
هدف از اين نوشتار، بررسي اثر توانمندي هاي چابکي شرکت هاي توليدي بر عملکرد توليدي آنهاست. متدلوژي اين بررسي مدل سازي علي با شبکه هاي بيز است. شبکه هاي بيز، ساختارهايي نموداري براي نمايش روابط احتمالي تعداد زيادي متغير و انجام استنباط احتمالي با آن متغيرها هستند. داده هاي اين پژوهش با همکاري شرکت هاي مهندسين انديشه فرافن، سازه گستر سايپا و گروه بهمن، نمونه اي از شرکتهاي سازنده قطعات و مجموعه هاي خودرو، گردآوري شده است. پرسشنامه اين مطالعه، با متدلوژي مفهوم سازي و معتبر سازي ابزار سنجش، توسعه يافته و سنجه هاي رتبه اي هر سازه، بر مبناي نشان گرهاي پرسشنامه، با به کار گيري تحليل خوشه اي K ميانگين به دست آمده است. از اين سنجه ها براي مدل سازي علي و آزمون فرضيه ها با کمک شبکه هاي بيز مورد استفاده استفاده شده است. سپس بهترين مدل با معيار اطلاعات بيز شناسايي شد. اين مدل روابط علي ميان توانمندي هاي چابکي و سنجه هاي عملکرد توليدي را نشان مي دهد که از آن مي توان در توسعه تئوري توليد چابک و پياده سازي توليد چابک در سازمان ها بهره برد. |
| كليد واژه: توليد چابک، شبکه هاي بيز، عليت احتمالي، عملکرد توليدي، مدل سازي علي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي مديريت در ايران (مدرس علوم انساني) تابستان 1388; 13(2 (پياپي 61)):239-270. |
| گل پرور محسن*,عريضي ساماني سيدحميدرضا |
| * دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي خوراسگان اصفهان، اصفهان، ايران |
|
امنيت اطلاعات يک مساله حياتي است و امروزه سازمان ها در سراسر دنيا با آن روبه رو هستند. امنيت سيستم هاي اطلاعاتي هم فناوري و هم افراد (عوامل انساني) را در بر مي گيرد. در بيشتر تحقيقاتي که در زمينه امنيت سيستم هاي اطلاعاتي صورت گرفته، يک نوع ديد و رويکرد فني وجود داشته است. پژوهش حاضر در راستاي الگوي جديدي است که آن را "مساله انساني" و"مساله سازماني" مي نامند. اين الگو بر "امنيت اطلاعات رفتاري" تمرکز دارد و در آن بر اين نکته که کاربران و در کل عوامل انساني، ضعيف ترين و سست ترين عنصر آسيب پذير در مدل هاي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي مطرحند تاکيد مي شود. در اين پژوهش با در نظر گرفتن اهميت امنيت، براي سازمان هاي امروزي، يک مدل مديريتي براي بررسي نقش عوامل انساني در امنيت سيستم هاي اطلاعاتي ارايه مي شود. هدف اين پژوهش، به طور خاص شناسايي و مدل سازي سازه هاي مديريتي حياتي و اساسي موثر بر اثربخشي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي است. در اين راستا، سازه هاي "حمايت مديريت عالي، آموزش امنيتي، فرهنگِ امنيتي، مهارت امنيتي، تقويت خط مشي امنيتي، تجربيات و خودباوري افراد" به عنوان فاکتور هاي موثر بر اثربخشي امنيت سيستم هاي اطلاعاتي معرفي مي شوند. روش شناسي اين مطالعه، ترکيبي از تکنيک هاي کيفي و کمي تحقيق است. از طريق تکنيک هاي کيفي و بررسي پيشينه موضوع، متغير هاي کليدي موثر بر امنيت سيستم هاي اطلاعاتي شناسايي شده اند. |
| كليد واژه: اثربخشي امنيتي، امنيت سيستم هاي اطلاعاتي، سازه هاي مديريتي، سيستم هاي اطلاعاتي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |