مقالات نقش اخلاق در علوم و فناوری
| اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1387; 3(4-3):71-76. |
| مظاهري اسدي مهناز*,خاني جزني جمال |
| * گروه محيط زيست، پژوهشكده بيوتكنولوژي، سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران |
|
زمينه: محققين فناوري زيستي اين علم را شاهراه اقتصاد در آينده و بخصوص در بحث غذا مي دانند. غذا نقش بسيار مهمي را در جوامع مختلف ايفا مي كند. تلاش هاي اخير براي تغيير آنچه به عنوان غذا توليد مي شود و چگونگي توليد آن و اصل برابري بنيادين از اصول مهم به شمار مي رود. با آنكه فناوري زيستي، فناوري حاصل از قوانين خلقت است، ولي تاكنون خطرات بالقوه ناشي از استفاده اين فناوري تا حدي شناخته شده و اهميت عوارض آنها ممكن است. غيرقابل جبران باشد. كشورهاي در حال توسعه به طور روز افزوني با ورود سازواره هاي دست ورزي شده ژنتيكي و فراورده هاي آن مواجه هستند. افزايش واردات اين محصولات در كشورهاي جهان سوم نتيجه فشار كشورهاي توليد كننده است، كه مايلند مازاد توليد خود را به كشورهاي توسعه نيافته ارسال نمايند. وقتي بحث واردات يا صادرات محصولي با ويژگي خاص سازواره هاي دست ورزي شده ژنتيكي به وجود مي آيد. يعني اين محصولات وارد محيط زيست بشر مي شوند. سوالات اخلاقي در مورد اين فناوري و بخصوص فناوري زيستي محيط زيست مانند چگونگي تفكيك مسايل غريزي و احساسي از قوانين اخلاقي، يا اجبار شركت ها در مورد قراردادن اطلاعات مربوط به فراورده هاي بيولژيك شان و مجاز بودن تجارت مخفي مواد ژنتيكي و ... از مواردي است كه امروزه مورد بحث بسياري از محافل علمي و اخلاقي است. كشورهاي متعددي در دنيا داراي اقتصاد وابسته به فناوري زيستي نوين هستند. ثبت رسمي موجودات زنده توسط شركتهاي انحصاري به عنوان يك امتياز مطرح مي شود. صاحب امتياز ژن، مكلف به رعايت حقوق ديگران (توسط كس ديگري به ثبت نرسيده باشد) و رعايت قوانين عمومي (از نظر ايمني زيستي و اخلاق زيستي) مي باشد. دزدي زيستي به منظور علمي، تجاري و سودخواهي شركت ها انجام مي گيرد. |
| كليد واژه: اخلاق زيستي، ايمني زيستي، فناوري زيستي نوين، سازواره هاي دست ورزي شده ژنتيكي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1387; 3(4-3):77-84. |
| عباس زاده جهرمي محمد* |
| * گروه معارف اسلامي، مجتمع آموزش عالي جهرم |
|
زمينه: توجه به رابطه بين اخلاق و علم اندوزي انسان مي تواند در تعالي جايگاه مراكز علمي كشور نقش به سزايي ايفا نمايد. اصل وجود اين رابطه، طبق آنچه كه از متون ديني استفاده مي شود مسلم است؛ لكن كمتر مباني فلسفي اين رابطه بررسي شده است. |
| كليد واژه: اخلاق، ادراك، عقل نظري، عقل عملي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1387; 3(4-3):85-89. |
| خورشيديان اعظم,مومني سيده نفيسه*,علاالديني مژگان,اعتماد مقدم شهرو |
| * مركزتحقيقات دندانپزشكي، دانشگاه علوم پزشكي ايران |
|
زمينه: اخلاق پزشكي، نظام ساختارمند و كاربردي، جهت ارايه راهكارهاي مناسب در ارتباط با مشكلات اخلاقي مطرح در حيطه علوم پزشكي مي باشد و دندانپزشكي نيز همانند ساير شاخه هاي علوم پزشكي نيازمند چنين ساختاري است. رفتارهاي اخلاقي در دندانپزشكان، انعكاسي از تاكيد بر آموزش اصول اخلاقي در طول دوره تحصيل آنها مي باشد. دوره دانشجويي بهترين زمان براي يادگيري اصول و شيوه به كاربردن اخلاق حرفه اي است كه نتيجه آن برقراري ارتباط درست با بيماران و همكاران مي باشد. در اين مطالعه تاكيد بر آموزش اخلاق، متناسب با شرايط رشته دندانپزشكي است. |
| كليد واژه: اخلاق در دندانپزشكي، آموزش اخلاق |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1387; 3(4-3):91-96. |
| خاني جزني جمال* |
| * گروه فرهنگ و فناوري، سازمان پژوهشهاي علمي صنعتي ايران |
|
ارزشهايي چين اخلاق، وجدان، تعهد، مسووليت پذيري و ... در تبديل انديشه نوبه محصول و ارايه آن به بازار چون واكنشگر در معادلات شيميايي، عمل مي نمايند و سبب مي شوند تا فرايند كارآفريني تحت تاثير اين عوامل در مدتي كوتاه تر به نتيجه برسد. از سوي ديگر موجب جلب اعتماد جامعه كارآفرين و گروه كارآفريني در راستاي آينده نگري و عملياتي كردن انديشه هاي جديد خواهد شد. اين ارزشها در تعامل با عوامل اقتصادي و فرهنگي كارآفريني كه اساس آن نيز به شمار مي روند، سبب اعتماد بيشتر گروههاي درگير فضاهاي مذكور و نيز جامعه مي شود و به حد نهايي خود يعني ايثار كارآفرين وگروه كارآفريني مي رسد. در اين حال، به دليل افزايش اعتماد به كارآفرين و گروه كارآفريني و نيز تلاش مضاعف آنان در سايه ارزشهاي اخلاقي، توسعه اقتصادي و فرهنگي جامعه، امري قطعي و اجتناب ناپذير است. توزيع عادلانه درآمد، افزايش سرمايه گذاري و تمامي عوامل اقتصادي و اجتماعي به طور غيرمستقيم دستخوش اين ارزشها مي شوند. |
| كليد واژه: اخلاق كار، وجدان كار، كارآفريني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري پاييز و زمستان 1387; 3(4-3):97-105. |
| اميني فسخودي عباس* |
| * گروه جغرافيا، دانشگاه اصفهان |
|
زمينه: مقاله پيش رو، مفهوم اخلاق را به طور كلي و اخلاق تجاري را به طور ويژه مورد بررسي قرار داده و مباحثي در خصوص پويايي اخلاق در جامعه و پويايي اخلاق تجاري در بازار ارايه مي نمايد. فرهنگ و زمان دو عامل تاثيرگذار بر اخلاق و اخلاق تجاري به شمار مي آيند. به طور كلي آنچه كه از اخلاق و اخلاق تجاري مستفاد مي شود، همان چيزي است كه در زماني خاص و در شرايط فرهنگي ويژه اي، ملاك مقبوليت و يا عدم مقبوليت امري تلقي مي شود. امري كه ثابت نبوده و با گذشت زمان دستخوش تغيير مي شود. آنچه در گذشته امري اخلاقي تلقي مي شد، معلوم نيست كه امروزه نيز همان وضعيت را داشته باشد و آنچه كه امروزه امري اخلاقي ارزيابي مي شود، ممكن است در آينده همينگونه ارزيابي نگردد. |
| كليد واژه: اخلاق، اخلاق تجاري، اقتصاد اجتماعي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):1-14. |
| رهنما حسن* |
| * پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي، کرج |
|
زمينه: بيوتکنولوژي کشاورزي و بويژه مهندسي ژنتيک با توليد محصولات تراريخته فرصتي براي کاهش فقر، ايجاد امنيت غذايي، رفع سوء تغذيه و جلوگيري از تخريب منابع طبيعي و افزايش توانايي در اصلاح نباتات ايجاد نموده است. با اين وجود، ورود بيوتکنولوژي در تحقيقات کشاورزي و توليد محصولات تراريخته، در بسياري از کشورها با چالش هايي از جنبه هاي اخلاقي، اجتماعي، فرهنگي، زيست محيطي، ايمني زيستي، تجاري و اعتقادي مواجه شده است. آنچه مسلم است هر فناوري در کنار مزاياي فراوان خود، مواردي از خطر يا ريسک را نيز به همراه دارد. اين موضوع ذات هر فناوري بوده و در واقع هيچ يک از فناوري ها به طور 100 درصد ايمن نيستند. بديهي است، زماني که يک فناوري جديد بتواند مشکلي از مشکلات بشر را حل نموده و نسبت به ساير فناوري ها مشکل خاصي ايجاد ننمايد، بهره گيري از آن اخلاقي خواهد بود. استدلال هاي غيرمنطقي و غيرعلمي جهت مخالفت با يک فناوري جديد هم به همان اندازه غيراخلاقي است. به همين دليل اگر محصولات تراريخته بتوانند به هر طريقي مشکلات ناشي از روش هاي کشاورزي سنتي را به حداقل رسانده بدون اينکه خود مشکل جديدي ايجاد کنند، از نظر فني و اخلاقي استفاده از آنها ارجحيت خواهد داشت. |
| كليد واژه: اخلاق زيستي، کشاورزي، محصولات تراريخته، مهندسي ژنتيک |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):23-30. |
| حق شناس محمد*,ذاكري سيدمحمدحسين |
| * بخش انرژي و معماري، گروه معماري، پرديس هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران |
|
زمينه: روند تحولات صنعتي قرن نوزدهم بعد از انقلاب صنعتي رشد فزاينده اي پيدا كرد و در نتيجه آن، حجم زيادي از آلودگي ها وارد محيط شد و خسارات زيادي به طبيعت وارد آمد. مفهوم سنتي توسعه كه حول محور رشد اقتصادي دور مي زد تا قبل از دهه 70 ميلادي تفكر غالب در جهان را شکل مي داد. در نتيجه، اكثر كشورها بي محابا براي رشد اقتصادي بيشتر از طبيعت بهره گرفتند و به تبع آن خسارات جبران ناپذيري به طبيعت وارد گرديد. از آن جا که کشور ايران هم از اين بحران در امان نبوده، لزوم بازنگري عملکرد اخلاقي در زمينه محيط زيست احساس مي شود. هدف از مقاله حاضر بررسي چرايي و چگونگي بروز اين بحران و بررسي راه هاي برون رفت از آن با توجه به ديدگاه هاي اسلام است. |
| كليد واژه: اخلاق زيست محيطي، اسطوره گرايي، انسان محوري، طبيعت گرايي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):15-22. |
| ذكاوتي قراگوزلو علي* |
| * دانشگاه تربيت معلم |
|
زمينه: نگاه اين مقاله به تفاهم انساني، نگاه جامعه شناسانه و مربيانه است. تفاهم انساني فرايندي پايان ناپذير است كه با پرهيز از انواع خشونت آغاز مي شود. روشن ترين طريق بررسي خشونت زدايي، نهادن آن در منظر و مجلاي كنش اختياري و عقلاني و اختياري آدمي يعني عمل اخلاقي و هموارترين طريق تضمين آن، پرداختن به تفاهم انساني است. اين انديشه سرشار از پيام تربيتي مهم است. تفاهم انساني پيش نياز عمل اخلاقي است. |
| كليد واژه: تفاهم انساني، تربيت اخلاقي، خشونت زدايي، حل اختلاف، خشونت فرهنگي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):31-42. |
| فتوحي قزويني فرانك*,خزاعي زهرا |
| * گروه مهندسي کامپيوتر، دانشگاه قم |
|
زمينه: آموزش از راه دور، در دانشگاه مجازي، امکان يادگيري خارج از محيط کلاس و دانشگاه را به دانشجو مي دهد، محدوديت هاي جغرافيايي را از بين مي برد و فرصت يادگيري را براي تمام اشخاصي که در غير اين صورت، موقعيت استفاده از سيستم آموزش عالي را نداشتند، فراهم مي آورد. در اين مقاله، بر اساس روش کتابخانه اي-تحليلي، به بررسي ميزان همگامي دانشگاه مجازي با دانشگاه سنتي، در اجراي وظايف آموزش عالي، روش هاي نوين براي رسيدن بدين مقصود و مشکلات اخلاقي جديد اين حوزه، پرداخته شده است. سازگاري يا ناسازگاري عملكرد اين نوع دانشگاه با اهداف آموزش عالي، از راه بررسي انتقال ارزش هاي علمي، آزادي بيان افکار، امکان استفاده از روش هاي مختلف تدريس، نحوه انتقال ارزش هاي اجتماعي و رعايت مساوات و برابري و استفاده از امکانات مورد بررسي قرار گرفته است. همنوايي با دانشگاه سنتي در هر بخش، توسعه مباحث جديدي مانند بلاگ، ويکي، اجتماعات شبکه اي، شبيه سازي محيط دانشگاه، بازي هاي آموزشي و آموزش سيار را مي طلبد. در اين سبک يادگيري، محتويات به روش متمايزي ساخته و پخش مي شوند که مسايل اخلاقي جديدي را به وجود مي آورند. |
| كليد واژه: دانشگاه مجازي، اصول اخلاقي، ارزش هاي علمي، ارزش هاي اجتماعي، تساوي ديجيتالي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):43-50. |
| علي پور احمد*,شالباف عذرا |
| * گروه روانشناسي، دانشگاه پيام نور |
|
زمينه: اخلاق در آموزش مجازي پيشگيري از بروز مصاديق گوناگون غيراخلاقي در محيط آموزش مجازي است. تدوين مسووليت هاي اخلاقي سازمان هاي آموزش مجازي در قبال حقوق خود و ديگران، به سبب جريان آزاد و فراخ دامني گستره ارتباطات الکترونيکي، ضروريست. |
| كليد واژه: اخلاق، آموزش مجازي، مفهوم سازي، کدهاي اخلاقي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):51-60. |
| اكرمي سيدمحمد*,باستاني امير |
| * گروه ژنتيک پزشکي، دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تهران |
|
زمينه: دستگاه عدالت كيفري همه روزه با جرايمي مواجه است كه نمي تواند هيچ رد و نشاني از مرتكبين آنها بيابد. در دهه گذشته پزشكي قانوني ژنتيك توانسته است با استفاده از روش تحليل داده هاي ژنتيكي از يافته هاي برجاي مانده در صحنه جرم، امكان شناسايي بهتر و رسيدگي مطمئن تري را به دست آورد. اما از طرف ديگر جمع آوري و استفاده ناروا از داده ها ممکن است اصول اخلاقي و حقوقي رضايت آگاهانه، احترام به حريم خصوصي فردي و اصل رازداري را خدشه دار سازد. |
| كليد واژه: داده هاي ژنتيک، پزشکي قانوني ژنتيک، رضايت آگاهانه، حق حريم خصوصي، اخلاق پزشکي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):61-70. |
| آذر عادل*,ربيعه مسعود,قيطاسي فاطمه |
| * گروه مديريت، دانشكده علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس |
|
زمينه: اخلاق در تصميم گيري و علم مديريت (تحقيق در عمليات) به تازگي مطرح و جذابيت خاصي براي محققين اين رشته علمي فراهم نموده و چشم انداز تحقيقاتي فراواني براي آن مي توان متصور بود. علم مديريت به دليل ماهيت استراتژيک آن در کمک به تصميم گيري در حوزه انساني نسبت به ساير علوم از اهميت خاصي برخوردار است چرا که هر تصميم در اين حوزه مي تواند بر اقشار مختلف جامعه، محيط و طبيعت اثرگذار باشد. از جمله طرق موثر به منظور وارد ساختن مباحث اخلاقي در امور روزمره انساني لحاظ اخلاق در تصميم گيري و متعاقبا تحقيق در عمليات به عنوان يک سيستم پشتيباني تصميم مي باشد. |
| كليد واژه: اخلاق، علم مديريت، تحقيق در عمليات، سوگندنامه تحقيق در عمليات |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):71-82. |
| سرلك نرگس* |
| * گروه حسابداري، دانشگاه قم |
|
زمينه: حسابداري در دنياي پيشرفته اقتصادي امروز حرفه اي است حياتي، زيرا سامانه اقتصادي جاري بدون آن نمي تواند، وجود داشته باشد. برجستگي متمايز کننده حرفه حسابداري پذيرش مسووليت نسبت به عموم است. جامعه انتظارات فراواني از اهل اين حرفه دارد و مردم بايد به کيفيت خدمات پيچيده ارايه شده توسط حرفه حسابداري اعتماد داشته باشند. از اين رو اطلاعات ارايه شده توسط حسابداران بايد به طور قابل توجهي کارآمد، قابل اتکا، واقعي و بي غرضانه باشد، پس حسابداران نه تنها بايد واجد شرايط و صلاحيت حرفه اي باشند، بلکه بايد از درجه بالايي از صداقت و درستکاري حرفه اي نيز برخوردار و آبرو و حيثيت حرفه اي از مهم ترين دارايي هاي آنها باشد. در نتيجه اخلاق حسابداري براي حسابداران حرفه اي و افرادي که به خدمات حسابداري تکيه دارند اهميت زيادي دارد. با وجود اين به نظر مي رسد در ايران، از لحاظ نظري، به اين مهم پرداخته نشده است. |
| كليد واژه: اخلاق حسابداري، اخلاق حرفه اي، رفتار حرفه اي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):83-92. |
| خالقي نرگس* |
| * گروه کتابداري و اطلاع رساني، دانشگاه قم |
|
زمينه: اخلاق پژوهش، شاخه اي از اخلاق حرفه اي است و به اصول اخلاقي اي که پژوهش را از آغاز تا پايان کار هدايت مي کنند، مي پردازد. تاکنون، بيشترين توجه به اخلاق پژوهش در حوزه پزشکي بوده است، در حالي که به نظر مي رسد اخلاق پژوهش در حوزه علوم اجتماعي و انساني، به اين دليل که يافته ها و نتايج اين گونه پژوهش ها، هم به فرد و هم به محيط فراتر از جامعه علمي مربوط مي شود و با ابعاد مختلف زندگي بشر در ارتباط است، اهميت بيشتري دارد. از اين رو، هدف مقاله حاضر، پرداختن به اخلاق پژوهش در حوزه علوم اجتماعي و تاکيد بر لزوم تدوين انجمن هايي يا کميته هايي به منظور نظارت بر مسايل اخلاقي پژوهش است. |
| كليد واژه: اخلاق در پژوهش، اخلاق انتشار نتايج پژوهش، اخلاق پژوهشگر، کميته اخلاق پژوهش |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اخلاق در علوم و فناوري بهار و تابستان 1387; 3(2-1):93-104. |
| عريضي حميدرضا*,گل پرور محسن |
| * دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه اصفهان |
|
زمينه: عدالت مفهومي در آميخته با ارزش هاي اخلاقي و اجتماعي است. به معناي ديگر در حوزه اخلاق و بويژه اخلاق اجتماعي، توجه به عدالت و انصاف از اساسي ترين موضوعات ارزشي است. هدف پژوهش حاضر بررسي نقش ارزشيابي و اهميت عدالت بر خشنودي از پرداخت با توجه به متغير ميانجي ادراک عدالت توزيعي بود. |
| كليد واژه: ارزشيابي عدالت، ادراک عدالت توزيعي، خشنودي از پرداخت، معادلات ساختاري، الگوي مفهومي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |