بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1386; 3(8):33-53. |
| سياري سعيده,قراملكي احدفرامرز |
|
تحويلي نگري از عمده ترين خطاهاي روش شناختي در پژوهش و به طور کلي در انديشه است؛ زيرا که مانع دست يابي به ديدگاهي فراگير درباره مساله مورد پژوهش مي شود. اين خطا در دين پژوهي به دليل ساختار چندتباري مسايل و چند ضلعي بودن پديدارهاي ديني، بيش از گستره هاي ديگر آسيب زاست. پژوهشگر، دين پژوهي را متناسب با چارچوب نظري ويژه با حصر توجه به يک نقش يا جنبه از دين جهت مي دهد. دگماتيسم تفکر سنتي، سوگيري مدرنيسم، کثرت گرايي و نسبيت گرايي پست مدرنيسم هر يك به نوبه خود موجب گسترش انديشه تحويلي و تقليلي در پديدارهاي ديني شده اند. درنگ در تاثير پيشينه ذهني پژوهشگر، انگيزه ها و تخصص وي، در استقرار برخي اولويتها در پديدار ديني، مي تواند بسياري از حصرگرايي ها و يکسونگري ها را از پژوهش پديدارهاي ديني حذف کند و زواياي پنهان رهيافتهاي تحويلي نگر نسبت به پديدارهاي ديني را روشن سازد. فراپست مدرنيسم بر آن است که ديدگاهي فراگير ارايه کند که در آن تکثر بازتابي از حقيقت باشند. |
| كليد واژه: تحويلي نگري، سنت گرايي، مدرنيسم، پست مدرنيسم، ديدگاه گرايي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1386; 3(8):55-81. |
| سالاري راد معصومه,رسولي پور رسول |
|
در حوزه زبان قرآن، قرآن پژوهان ديدگاههاي متعددي ارايه کرده اند که جامع ترين و مانع ترين آنها، نظريه علامه طباطبايي است. ايشان معتقد است زبان قرآن ترکيبي از زبانهاي متعدد است، زبان برخي از گزاره هاي قرآن، اخباري و توصيف گر وقايع عيني، اعم از عيني محسوس و يا غيرمحسوس است که پنج دسته از آيات قرآن اينگونه اند: |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1386; 3(8):83-105. |
| كشاورز مرتضي* |
| * دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ارسنجان |
|
رابطه اركان سه گانه معرفت از مباحث مهم معرفت شناسي است. ملاصدرا رابطه علم و معلوم را در مبحث وجود ذهني مطرح نموده و بر اساس اصول فلسفه خود معتقد است كه حقيقت علم حصول ماهيت و ذات شئي خارجي در ذهن است. علم گونه اي از وجود است كه قيام صدوري نسبت به نفس دارد. او رابطه علم و عالم را در بحث اتحاد عاقل و معقول تبيين نموده و به اتحاد جميع اقسام ادراك با مدرِك معتقد است، لذا مي توان گفت بحث «وجود ذهني» و «بحث اتحاد عاقل و معقول» از اين نظر در مباحث معرفت شناسي مكمل يكديگرند. |
| كليد واژه: وجود ذهني، عاقل، معقول، علم، ملاصدرا، اركان معرفت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1386; 3(8):107-131. |
| رعدي علي* |
| * دانشگاه آزاد اسلامي، واحد شهر ري |
|
طلوع فرهنگ غني و جامع اسلام، رويكرد مردم، به ويژه دانشوران و انديشمندان مسلمان و حتي غير مسلمانان را در پي داشت و آگاهي از روش رسول اله (ص) و پيشوايان شيعه و به کارگيري شيوه زندگي جهان شمول اين بزرگان در ابعاد مذهبي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي و بازآفريني دنياي آرماني عصر نبي مکرم اسلام، همواره آرزوي آنان بوده است. توجه به اخبار و احاديث، از راهکارهاي رسيدن به اين خواسته است، لذا علما ملزم به جمع آوري آن شدند، اما توجه بيش از حد به آن موجب کم بها شدن شاخه هاي ديگر علوم اسلامي و ظهور تفکري به نام «اخباريگري» در فرهنگ شيعه شد. زمينه مساعد و محدوده جغرافيايي و تاريخي ايران، بخصوص در ايامي که ايران يگانه کشور پرچمدار شيعه و داراي دولتمرداني شيعه بود، بر آمدن فرقه اخباريان را در حوزه فرهنگي شيعه اجتناب ناپذير نمود. گردآوري کتب اخبار فراوان، تقويت مباني اين گروه و تضعيف علم اصول فقه و اجتهاد از اثرات مثبت و منفي اين گونه تفكر بود. تبعات نامطلوب آن بي بها شدن علوم عقلي و عقل محوري و پيامد مطلوبش تاليف کتابهاي حديث بود. در اين مقاله بر آمدن اين فرقه و زمينه هاي فراز و فرود آن، به اختصار از قرون اوليه اسلام تا قرن سيزدهم هـ. ق. بيان شده است؛ اگر چه جاي تحقيقات گسترده همچنان خالي است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1386; 3(9):73-91. |
| مرتضوي سيدمحمد* |
| * گروه معارف اسلامي، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
انديشه خاورشناسان درباره باسواد بودن رسول خدا (ص) و اهداف و اغراض آنان از اين ادعا قابل بررسي است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1386; 3(8):133-153. |
| روحاني سيدسعيد* |
| * دانشگاه تهران |
|
در تعريف معرفت گزاره اي مي گويند: «معرفت باور صادق موجه است» و هر يك از سه جزء باور، صادق و موجه از شروط لازم و كافي در تحقق معرفت به شمار مي روند. اشكالات بسياري بر اين تعريف سه جزيي وارد شده است كه برخي از ناحيه عنصر توجيه مي باشد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1386; 3(8):155-174. |
| مصباحي عبداله* |
|
برهان امكان و وجوب كه از مهم ترين برهان هاي اثبات وجود خدا به شمار مي آيد، در گذر انديشه هاي بشري جايگاه ويژه اي به خود اختصاص داده است. در ميان انديشمندان، در طول تاريخِ انديشه هاي مربوط به مبدا هستي، فيلسوف و متفكر بزرگي را نمي توان يافت؛ مگر اينكه به گونه اي با اين برهان روبه رو شده است. و اين برهان از همين رهگذر تقريرها و نقدهاي گوناگوني را به خود ديده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فقه و اصول (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1388; -(1/83):11-42. |
| امام زاده سيدمحمد,عبدالهي حسن* |
| * دانشکده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد |
|
يکي از روش هاي دانشمندان گذشته، براي فراگيري بهتر و سريعتر علوم، به نظم کشيدن مطالب علمي بوده است. به اين نوع اشعار اصطلاحا شعر تعليمي گفته مي شود. |
| كليد واژه: ارجوزه، منظومه، فقه، فقها، شيعه، قرن سيزدهم و چهاردهم هجري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فقه و اصول (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1388; -(1/83):43-80. |
| ايرواني جواد,حائري محمدحسن |
|
اين نوشتار، تحقيقي درباره مساله لهو از ديدگاه فقهي است براي پاسخ به اين سوال كه آيا مي توان «حرمت لهو» را بسان قاعده اي فقهي اثبات نمود؟ خاستگاه بحث از آن جا است كه برخي فقيهان، در مسايل گوناگون، براي اثبات حكم، به حرمت لهو استناد مي كنند به گونه اي كه آن را مسلم گرفته اند. اين در حالي است كه عنوان لهو در مباحث فقهي، به شدت از اجمال مفهومي و تعيين مصاديق حرام آن رنج مي برد. روش بحث به شيوه فقهي و با تاکيد بر "نقش گزاره هاي قرآني در استنباط فقهي" و "تحليل محتوايي روايات" است. |
| كليد واژه: قرآن، حديث، قواعد فقهي، لهو، لغو، لعب |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فقه و اصول (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1388; -(1/83):81-112. |
| بهمن پوري عبداله,موحدي عظيم |
|
اختلاف آراي فقها امري است که در فقه کاملا ملموس و مشهود است. اين اختلاف نظرات مي تواند معلول علل مختلي باشد. از جمله: اختلاف در تقسيم بندي اخبار که شامل اختلاف نظر اخباريون و اصوليون مي شود. يا تعارض اخبار و راه هاي علاج آنها که تعارض خود مي تواند دلايل و عوامل متعددي داشته باشد. عواملي مانند پيش فرض هاي فقيه در مراجعه به منابع فقه و يا دامنه اطلاع او از موضوعات احکام نيز مي تواند از علل اختلاف آراي فقها باشد. همچنين سند يک روايت نيز از نظر فقيه مي تواند مقبول يا مردود باشد که خود در تصميم گيري فقيه نقش عمده دارد. دلايل ديگري نيز در اختلاف آراي فقها در رويکرد به اخبار نقش اساسي دارد که در اين جستارمورد بررسي قرار مي گيرد. |
| كليد واژه: سنت، تعارض، سند روايت، جهت صدور روايت، دلالت روايت، مفهوم روايت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فقه و اصول (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1388; -(1/83):113-136. |
| عبدالهي علي بيك حميده,قراملكي علي مظهر,مومني عابدين,امام سيدمحمدرضا |
|
اصل تحليل خمس اجمالا مسلم است. حکم تحليل خمس، از جانب اکثر ائمه (ع) صادر شده است. متعلق تحليل همه ائمه (ع)، اعم از متقدم و متاخر يکي بوده است. تحليل يک امام به عصر خودش اختصاص ندارد. علاوه بر اين تحليل مختصّ عصر حضور يا غيبت نيست. حکم تحليل خمس تنها متعلق به کسي نيست که رساندن حقّ ائمّه (ع) برايش امکان ندارد بلکه همه مکلفان را شامل مي شود. با تحليل، خمس ساقط مي شود نه اين که به ذمه تعلق گيرد. تحليل شامل فوايدي نمي شود که در ملک شيعه به دست مي آيد بلکه شامل فوايدي است که هنگام ملکيت غير، خمس به آن تعلق گرفته و با بخشش، بيع و ... به شيعه منتقل شده است. بنابراين علت تحليل، ورود اموال متعلق خمس به ملک شيعه است و غايت آن، پاکي ولادت، خوردني، آشاميدني و ... شيعه است. |
| كليد واژه: تحليل، خمس، شيعه، ائمه (ع)، غصب، حاکمان جور |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فقه و اصول (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1388; -(1/83):137-164. |
| علي مرادي امان اله,محسني دهكلاني محمد |
|
يكي از مسايل مربوط به مهريه در نكاح دايم، نصف شدن آن در برخي موارد است. هرگاه در عقد نكاح دايم، مهريه اي براي زوجه معين گردد ولي اين ازدواج قبل از آميزش، به موجب طلاق، منحل شود، زوجه مستحق نصف مهريه مفروض است. اين نظريه اي است كه اجماع فقيهان اماميه بر آن اقامه شده است. حال اگر جدايي ميان زوجين به سبب فوت زوج باشد حكم مساله چيست؟ آيا زوجه مستحق تمام مهريه تعيين شده است؟ و يا اينكه مانند طلاق قبل از دخول زوجه، صرفا مستحق نصف مهريه مي باشد؟ |
| كليد واژه: طـلاق قبل از آميزش، فـوت قبل از آميزش، تنصيف مهر، قـول مشهـور، راي نادر، نکاح |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فقه و اصول (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1388; -(1/83):207-230. |
| كشاورز علي,ناصري مقدم حسين |
|
در نظام جزايي اسلام براي بستگان مقتولي که به قتل عمد کشته شده است، حقي در مقابله به مثل با عنوان «حق قصاص» پيش بيني شده است. اما از بستگان مقتول، زوجين استثنا شده اند و چنين حقي براي آنان به رسميت شناخته نشده است، اگر چه که آن ها در صورت توافق بازماندگان بر ديه، از آن بهره مند مي شوند. بر همين اساس، ماده 261 ق.م.ا. مقرر مي دارد: «اولياي دم که قصاص و عفو در اختيار آن ها است همان ورثه مقتول اند مگر زن و شوهر که در قصاص و عفو و اجرا، اختياري ندارند». |
| كليد واژه: قتل، عمد، قصاص، ديه، ارث، زوجين، جزا، اولياي دم |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فقه و اصول (مطالعات اسلامي) بهار و تابستان 1388; -(1/82):43-69. |
| جواهري محمدرضا*,موسوي سيدرضا |
| * دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
اهانت به شخصيت هاي مقدس هر يک از اديان الهي، از جانب پيروان دين ديگر گفتگوي اديان را به بن بست مي کشاند. ولي احترام و تکريم آنان زمينه را براي برقراري ارتباط، تقريب اديان و تفاهم در راه شناخت حق فراهم مي آورد و آثار مثبت و سازنده اي دارد. آگاهي از احکام اديان الهي در مساله توهين به شخصيت هاي مقدس، از رويارويي و تقابل پيروان اديان مي کاهد و آنان را از توهين به مقدسات يکديگر باز مي دارد. اين پژوهش فقهي درصدد است بر اساس مدارک و منابع معتبر شرعي مسيحيت، حکم اهانت به مريم مقدس را به دست آورد. از اين رو نخست منابع اصلي پذيرفته شده از جانب مذاهب مسيحي شناسايي و معرفي شده و سپس فضايل مريم مقدس از درون کتاب و سنت مسيحي و آراي پاپ استخراج گرديده و در نهايت حکم و جزاي توهين به اين شخصيت بي نظير مسيحيت استنباط و ارايه شده است. |
| كليد واژه: مريم، شريعت، مسيحيت، توهين، مقدسات |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فقه و اصول (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1388; -(1/83):165-206. |
| قدسي سيدابراهيم*,كوهيان افضل دهكردي امين |
| * دانشكده حقوق و علوم سياسي، دانشگاه مازندران |
|
اعتقاد به مقدسات سابقه طولاني دارد و همزاد جوامع بشري مي باشد. از همان آغاز تشكيل جوامع ابتدايي، اعتقاد به مقدسات وجود داشته است و واژه مقدسات واژه اي است كه هم قابل توسعه و هم قابل تضييق مي باشد، از اين رو اگر محدوده آن مشخص نباشد و يا مصاديق آن به طور واضح مشخص نشود، مي تواند از طرفي بهانه اي باشد براي حكومتها تا از آن در مقابل مخالفين خود استفاده كنند و از طرفي ديگر زياده خواهان و معاندين مي توانند درصدد سست كردن اعتقادات و باورهاي اساسي جامعه برآيند، پس براي اينكه جلوي سوء استفاده اين دو گروه گرفته شود، بايد تا جايي كه ممكن است حدود آن و مصاديقش به طور كامل در قوانين مشخص شود. در مجموعه قوانين جزايي، قانونگذار نه تعريفي از مقدسات ارايه داده و نه مصاديقش را به طور دقيق مشخص كرده است، بدين خاطر در اين مقاله سعي بر آن شده است، تا مفهوم مقدسات، مقدسات در اديان توحيدي و اسلام و نيز مصاديق آن مشخص گردد و سپس ماهيت جرم توهين و عناصر تشكيل دهنده آن تحليل گردد. پژوهش صورت گرفته در اين مقاله مي تواند ابهام ها و اجمال هاي موجود در اين موضوع را از بين ببرد. |
| كليد واژه: مقدسات، توهين، مكان هاي مقدس، زمان هاي مقدس، ماه هاي حرام، اشيا مقدس، عناصر تشكيل دهنده جرم |
| |
|
نسخه قابل چاپ |