بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
| فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1390; 7(26):165-184. |
| رهدار احمد* |
| * پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي تهران |
|
بر اساس نظر کارل راجرز ـ يکي از بنيان گذاران روان شناسي انسان گرا ـ زندگي اصيل، زندگي اي است که بر اساس خواست طبيعي انسان شکل بگيرد. وي نتيجه مي گيرد که چون انسان دين دار به منظور جلب رضايت خداوند همواره از خواست طبيعي خود چشم پوشي مي کند، درست لحظه اي که کاملا دين دار است، کاملا با خودش بيگانه است. اين ديدگاه، ضمن غفلت از تفاوت اساسي زيست طبيعي و زيست فطري، تصوري محدود يا مبهم از برخي مفاهيم اساسي و ضروري در تبيين افعال انساني، ازجمله خواست طبيعي، محدوديت هاي کمال زا، غايت، عشق، قانون و ... دارد. نوشتار حاضر درصدد تقرير اجمالي اين نظريه و سپس نقد تفصيلي آن است. |
| كليد واژه: هويت، زندگي اصيل، زندگي عاريتي، طبيعت انساني، دين و فطرت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني پاييز 1390; 7(26):143-164. |
| بهشتي سعيد* |
| * دانشگاه علامه طباطبايي |
|
«فلسفه تعليم و تربيت اسلامي» يکي از علوم فلسفي اسلامي است که با روش تعقلي به بازشناخت و بازنگاشت منظم بنيان هاي فلسفي و نظري تعليم و تربيت اسلامي، از يک سو، و استنتاج و استنباط مدلول هاي تربيتي متناسب با آنها از سوي ديگر، مي پردازد. با توجه به تقدم معرفت شناسي بر جهان شناسي و انسان شناسي، و نيز ابداعي و ابتکاري بودن بخش مهمي از فلسفه حکيم صدرالمتالهين شيرازي و جامعيت و فراگيري آن در مقايسه با حکمت هاي مشايي و اشراقي، در اين مقاله، کوشش منظمي به عمل آمده است تا شماري از مهم ترين ديدگاه هاي معرفت شناختي فلسفه صدرايي استخراج، و به صورت منظم طبقه بندي و تدوين شده، آنگاه مدلول هاي تربيتي اين ديدگاه ها، در قالب اصول تربيتي، استنباط و معرفي شود. |
| كليد واژه: فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، معرفت شناسي، صدرالمتالهين، ديدگاه هاي معرفت شناختي، مدلول هاي تربيتي، اصول تربيتي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1390; 7(24):9-34. |
| عظيمي عسگر,رضانژاد عزالدين |
|
در اين نوشتار، آراي دو متکلم برجسته جهان اسلام از دو مکتب اماميه و اشاعره، در ذيل آيات امامت مقايسه و بررسي شده است. |
| كليد واژه: امامت، خلافت، شيعه، اهل سنت، قوشچي، محقق طوسي، اشاعره |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1390; 7(24):35-60. |
| علي پور محمدصادق,يوسفيان حسن |
|
مکتب تشيع يکي از مهم ترين مکاتب اسلامي است که يکي از ارکان مهم آن، نظريه امامت است. در طول تاريخ، انديشمندان شيعه براي اثبات اين نظريه استدلال هاي مختلفي از جمله استدلال هاي عقلي ارايه کرده اند. هدف اين نوشتار، بررسي استدلال هاي عقلاني متکلمان مکتب بغداد (شيخ مفيد، سيدمرتضي و شيخ طوسي) است؛ دانشمنداني که از مشهورترين متکلمان و فقيهان شيعه مذهب به شمار مي روند. بدين منظور ضمن روشن کردن معناي امامت در انديشه تشيع، به بررسي تطبيقي تعريف هاي متکلمان مورد بحث پرداخته، با تعيين ارکان امامت، توانايي هر استدلال در اين خصوص مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت. |
| كليد واژه: امام معصوم، قاعده لطف، تکليف بمالايطاق، عصمت، فلسفه امامت، نظريه امامت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1390; 7(24):61-86. |
| صادقي فدكي سيدجعفر* |
|
يكي از پرسش هاي مطرح در مورد واژگان و جملات قرآن کريم اين است که آيا خداوند متعال همانند روش متداول متون بشري، در آن واحد، از هريک از الفاظ و جملات قرآن در يک معنا و مفهوم استفاده کرده است يا معاني متعددي را اراده نموده است؟ |
| كليد واژه: معنا، چندمعنايي، اشتراك لفظي، حقيقت و مجاز، كنايه، ظاهر و باطن، زبان عرب، قرآن کريم |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1390; 7(24):87-111. |
| زكوي علي اصغر* |
| * گروه معارف اسلامي، دانشگاه علوم پزشکي مازندران |
|
در اين نوشتار، اين پرسش مطرح مي شود كه از منظر ملاصدرا و لايب نيتز، آيا آدمي در فطرت خويش نسبت به خداوند معرفت دارد يا خير؟ چرا و به چه معنا؟ |
| كليد واژه: ملاصدرا، لايب نيتز، خدا، مناد، فطري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1390; 7(24):113-127. |
| نعمتي سيدجواد* |
| * گروه معارف اسلامي، دانشگاه تهران |
|
از جمله خصوصيات مختص انسان که او را از ساير موجودات متمايز مي کند، عقل و دل (فطرت) است که داراي ابعاد مختلفي است. يکي از اين ابعاد، توجه به کمال خواهي و بي نهايت طلبي است. برخي پژوهشگران اسلامي تلاش کرده اند از اين طريق به اثبات باري تعالي بپردازند. |
| كليد واژه: براهين خداشناسي، کمال مطلق، نظم، امکان، حرکت، حدوث، عشق، صديقين |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1390; 7(24):129-152. |
| كشفي عبدالرسول,زارعيان فائزه |
|
اصل انتخاب طبيعي را چارلز داروين، طبيعت گرا و زيست شناس معروف انگليسي قرن نوزدهم، مطرح کرد. اين اصل که مبناي فرايند تکامل زيست شناختي محسوب مي گردد، از منظر بسياري از متالهان در تعارض با هدفمندي جهان خلقت و به تبع، در تعارض با انديشه خداباوري است. اين مقاله مي کوشد با تکيه بر آراي کيث وارد، فيلسوف برجسته معاصر، نشان دهد که تعارض يادشده، نه ريشه در خود اصل انتخاب طبيعي، که در برداشت ها و تفاسير نادرستي دارد که از اصل يادشده صورت گرفته است. |
| كليد واژه: نظريه تکامل، انتخاب طبيعي، خودآگاهي، خداباوري، چارلز داروين، کيث وارد |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1390; 7(24):153-175. |
| كرمي پور اله كرم* |
| * دانشگاه اديان و مذاهب |
|
اين مقاله مروري بر روش و رويکرد کليفورد گيرتز در باب دين و فرهنگ است. تحليلي از رويکرد او در اينکه چگونه آيين ها، مناسک و الگوهاي مشخص، خود را همچون «متن» بر پژوهشگر عرضه مي کنند و پژوهشگر به جاي رويارويي با واقعيت هاي ايستا، بي جان و منفعل، در روندي پويا و بازسازي شونده مبتني بر مشاهده و حضور، در ميدان جاي مي گيرد. |
| كليد واژه: کليفورد گيرتز، فرهنگ، دين، متن، آيين، الگو |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني بهار 1390; 7(24):177-199. |
| زارعي مهدي,رحيميان سعيد |
|
نگرش عقلاني يا تعبدي دو متفکر اسلام و مسيحيت، ملاصدرا و آکويناس نسبت به مساله وحدانيت الهي مورد واکاوي قرار گرفت. اگرچه در نظام توميستي بر وحدانيت الهي تکيه مي شود، ولي با مساله ديگري به نام تثليث مواجه مي شويم که آکويناس آن را حاصل نسبت هاي موجود در ذات الهي مي داند؛ هرچند براي خداوند، ذات واحدي را در نظر مي گيرد. |
| كليد واژه: توحيد، تثليث، عقلانيت، ايمان، ملاصدرا، آکويناس |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1390; 7(25):9-25. |
| نجاتي محمد*,بهشتي احمد (عارف) |
| * دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بندر عباس |
|
چکيده فارسي: چکيده عربي: |
| كليد واژه: كليدواژه فارسي: حس مشترک، تقليل گرايي، مطابقت، وحي، حکمت سينوي (كليدواژه عربي: الحس المشترک، الاختزالية، المطابقة، الوحي، الحکمة السينوية) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1390; 7(25):27-43. |
| كريم زاده قربانعلي,قراملكي احدفرامرز,قدردان قراملكي محمدحسن |
|
چکيده فارسي: چکيده عربي: |
| كليد واژه: كليدواژه فارسي: شر، الم، نيستي انگاري شر، شر ادراکي، فقدان اتصال، امر منافي، امر منافي العدمي (كليدواژه عربي: الشر، الألم، عدمية الشر، الشر الإدراکي، فقدان الإتصال، الأمر المنافي، الأمر المنافي العدمي) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1390; 7(25):45-70. |
| صادقي هادي* |
| * دانشكده علوم حديث |
|
چکيده فارسي: چکيده عربي: |
| كليد واژه: كليدواژه فارسي: سنت، الوهيت مسيح، تجسد، واقع گرايي، نجات، اوصاف خداوند، رويت سعيده (كليدواژه عربي: الموروث، الوهية المسيح، التجسيد، الواقعية، النجاة، أوصاف الله، الرؤية السعيدة) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1390; 7(25):71-87. |
| عيوضي محمدرحيم*,كشيشيان سيركي گارينه |
| * دانشكاه بين المللي امام خميني |
|
چکيده فارسي: چکيده عربي: |
| كليد واژه: كليدواژه فارسي: دين، عقلانيت، امام خميني، يورگن هابرماس، عقلانيت ابزاري، عقلانيت ارتباطي، عقلانيت ديني، عقلانيت مميزه، عقلانيت انتقادي (كليدواژه عربي: الدين، العقلانية، الإمام الخميني، يورغان هابرماس، العقلانية الأداتية، العقلانية الإرتباطية، العقلانية الدينية، العقلانية المميزة، العقلانية النقدية) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| فصلنامه انديشه نوين ديني تابستان 1390; 7(25):89-113. |
| کلانتري علي اكبر* |
| * گروه الهيات و معارف اسلامي، دانشگاه شيراز |
|
چکيده فارسي: چکيده عربي: |
| كليد واژه: كليدواژه فارسي: بغي، باغيان، خروج، امام عادل، سيره امام علي (ع)، ولي فقيه (كليدواژه عربي: البغي، البغاة، الخروج، الإمام العادل، سيرة الإمام علي (ع)، الولي الفقيه) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |