بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1383; -(66-65):165-187. |
| عاشوري تلوكي نادعلي* |
| * دانشگاه آزاد اسلامي، واحد نجف آباد |
|
پيامبر گرامي اسلام (ص) در حديث معروف اربعين که شيعه و سني آن را به طرق متعدد روايت کرده اند، توصيه اکيدي به گردآوري، نگارش و حفظ چهل حديث نموده است. اين حديث، محور اصلي "اربعين نگاري" و مهم ترين عامل و انگيزه مسلمانان در نگارش کتابهاي اربعين بوده است. در اين کتابها چهل حديث از احاديث معصومين در موضوعات مختلف اعتقادي و اخلاقي گردآوري شده و بعضا مورد شرح و توضيح قرار مي گرفته است. اين سنت پسنديده تا آنجا ريشه دار و عميق بوده است که حتي در ادب پارسي نيز تاثير گذاشته و کتابهايي زير عنوان چهل طوطي، چهل فصل، چهل ناموس، چهل باب، چهل صباح و غيره تحت تاثير آن پديد آمده است. يکي از اين کتابها که در اوايل قرن يازدهم هجري به نگارش در آمده الاربعون حديثا نام دارد که به دست عالمي فرزانه، به نام ميرمحمد زمان سمناني معاصر شيخ بهائي تاليف شده است. اين مقاله تلاشي است در جهت معرفي اين اثر ارزشمند و مولف آن. |
| كليد واژه: اربعين، حديث اربعين، اربعين نويسي، محدث سمناني، الاربعون حديثا |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1383; -(66-65):211-222. |
| محمودپور محمد* |
| * دانشکده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
واژه حنيف و جمع آن حنفاء دوازده بار در قرآن به کار رفته و در متون روايي و تاريخي معاني متعددي از آن استفاده شده است. نگارنده در اين نوشتار قبل از هر چيز به ريشه شناسي آن پرداخته و پس از استخراج معاني لغوي و سير تحول آن در زبان عربي بيان مي کند که با توجه به قرآن و سنت نبوي و اسناد و مدارک موجود، واژه حنيف در صدر اسلام در آغاز کاربرد مجازي داشته و به مرور، به صورت اصطلاحي و در معناي "مسلمان" به کار رفته است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1383; -(66-65):223-250. |
| معارف مجيد* |
| * دانشکده الهيات، دانشگاه تهران |
|
از مسائل مهم در حوزه "فقه الحديث" توجه به رابطه اجمال و تبيين در روايات است. اصل نخست در مورد روايات، واضح و غير مجمل بودن آنهاست، اما به دلايلي بسياري از روايات از نوعي اجمال برخوردار شده که در مقام دسته بندي مي توان از دو نوع اجمال به صورت ذاتي و عرضي سخن به ميان آورد. هر کدام از موارد ياد شده، تقسيمات فرعي ديگري دارد که در اين مقاله ضمن پرداختن به آنها، مهمترين طرق تبيين مجملات نيز گزارش مي شود. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1383; -(66-65):251-264. |
| معتمدي منصور* |
| * دانشکده الهيات-دانشگاه فردوسي مشهد |
|
بيش از پنجاه سال از کشف متون نجع حمادي مصر مي گذرد. اين متون به جماعتي از گنوسيان مسيحي تعلق داشت که از بدنه اصلي مسيحيت بريده بودند. متون مذکور از جهات متعددي در مطالعات دين شناختي و حتي اسلام شناختي داراي اهميت فراوانند. يکي از جهات اهميت آنها در مطالعات اسلامي اين است که چند انجيل بسيار کهن در ميان اين متون وجود دارند که حتي متقدمتر از اناجيل رسمي مسيحيانند. از طرفي، از قرآن مي توان چنين برداشت کرد که انجيل اصيل و حقيقي کتابي غير از اناجيل مورد قبول مسيحيت است. در اناجيل نجع حمادي، هم به تفاوت هاي عقيدتي با مسيحيت رايج بر مي خوريم و هم در آنها مواردي را مي توان نشان داد که با تعاليم قرآن همانندي هايي دارند اما در عهد عتيق و جديد نمي توان از آنها سراغ گرفت. با اين همه، نمي توان ادعا کرد که انجيلي که مطمح نظر قرآن يا سنت اسلامي قرار دارد قطعا و عينا، يکي از اناجيل موجود در متون نجع حمادي است. از ميان انجيلهاي نجع حمادي، انجيل توماس احتمالا کهن تر از انجيل هاي رسمي مسيحيت است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1383; -(66-65):265-282. |
| هوشنگي ليلا* |
| * بنياد دائره المعارف اسلامي، تهران |
|
اهميت و ضرورت شناخت تاريخ جوامع يکتاپرستي که در شش سده نخست ميلادي در شبه جزيره عربستان حضور داشته اند و نقشي که اين شناخت در شاخه هاي مختلف مطالعات اسلامي دارد بي نياز از توضيح است. همچنين، آگاهي از اصول اعتقادي و آموزه هاي ديني جوامع يهودي و مسيحي مي تواند راهگشاي پژوهشگران در فهم عميق تر گزارش هاي قرآني و نيز مطالعات قرآني و جريانهاي فکري اخير مرتبط با اين حوزه در خارج از جهان اسلام باشد. نگارنده در اين نوشتار بر آن است تا تصويري کلي از سابقه حضور مسيحيان در شبه جزيره عربستان، پراکندگي آنها و مراکز اصلي و مهم ايشان ارائه دهد. در اين ميان، نظر به حضور گسترده تر نسطوريان و فعاليتهاي فرهنگي و تبشيري آنان، به بيان تاريخچه مختصري از پيشينه کليساي نسطوري، مرکز عمده فرهنگي و کليساي آنان در حيره پرداخته مي شود. درک مباني اعتقادات يکتاپرستانه مسيحيان بدون آگاهي از آموزه هاي اساسي مسيحيت، تثليث و تجسد و مسيح شناسي، امکان پذير نيست. به ويژه آنکه به سبب مباحث مسيح شناختي بود که مسيحيت سرياني کلا از بدنه اصلي کليسا جدا شد. گزارش اجمالي اين مباحث از منظر تاريخ کليسا مي تواند در مطالعات مقايسه اي کاربرد يابد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1383; -(64):9-28. |
| اسماعيل آبادي عليرضا* |
|
هر كدام از نظامهاي حقوقي، مسئوليت پزشك را از بعدي بررسي كرده و به راهي رفتهاند؛ برخي آن را از بعد قراردادي بررسي ميكنند و برخي ديگر، مسئوليت پزشك را قهري و تعهد پزشك به درمان را ناشي از حكم قانون و اخلاق ميدانند. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1383; -(64):29-60. |
| سلماني ايزدي ناصر* |
| * دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه سبزوار. |
|
عرف يكي از مقولههايي است كه براي انطباف پارهاي از احكام فقهي با مقتضيات زمان و مكان سخت به كار ميآيد.در مقالة حاضر، پس از ارائه تعاريف لغوي و اصطلاحي عرف از اركان و عنصر معنوي عرف سخن رفته است.سپس، مفهوم عرف از ديدگاه فقها مورد بررسي قرار گرفته است.در تفاسير قرآن هم به تناسب بحث از آيات مرتبط با عرف، به مفهوم عرف از ديدگاه مفسران شيعه و سني توجه شده است.در بخش ديگر هم به ارتباط ميان عرف و شيوة عقلا عنايت شده و از حجيت عرف در فقه اهل سنت و امكان مقبوليت آن در فقه شيعه سخن رفته است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1383; -(64):61-90. |
| عبدالهي علي بيك حميده* |
| * دانشگاه قم. |
|
اكراه در لغت و در اصلاح وادار كردن كسي بر كاري، از روي اجبار است.با وجود هفت شرط، اكراه محقق ميشود.در اكراه بر محرمات، ملاك، عجز از تلخص از تهديد مكره و دفع ضرر است و مجرد ادعاي اكراه از مجرم پذيرفته ميشود ولي در معاملات فقط با عدم رضايت، اكراه صادق است و ملاك در رفع حكم وضعي نيز عدم رعايت است و صرف ادعاي اكراه پذيرفته نيست.اكراه به دو قسم تقسيم ميشود: اكراه به حق و اكراه به ناحق.اكراه به حق جايز است و اكراه به ناحق حرام است.حكم تكليفي مكره اين است كه انجام حرام و ترك واجب به استثناي قتل نفس بر او جايز است و حكم وضعي آن اين است كه قصاص، حد، ضمان و ... از مكره برداشته ميشود.مدرك قاعده آيه 106 از سورة نحل، آيات مدرك قاعده اضطرار، سنت، اجماع و عقل. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1383; -(64):61-90. |
| عبدالهي علي بيك حميده* |
| * دانشگاه قم. |
|
اكراه در لغت و در اصلاح وادار كردن كسي بر كاري، از روي اجبار است.با وجود هفت شرط، اكراه محقق ميشود.در اكراه بر محرمات، ملاك، عجز از تلخص از تهديد مكره و دفع ضرر است و مجرد ادعاي اكراه از مجرم پذيرفته ميشود ولي در معاملات فقط با عدم رضايت، اكراه صادق است و ملاك در رفع حكم وضعي نيز عدم رعايت است و صرف ادعاي اكراه پذيرفته نيست.اكراه به دو قسم تقسيم ميشود: اكراه به حق و اكراه به ناحق.اكراه به حق جايز است و اكراه به ناحق حرام است.حكم تكليفي مكره اين است كه انجام حرام و ترك واجب به استثناي قتل نفس بر او جايز است و حكم وضعي آن اين است كه قصاص، حد، ضمان و ... از مكره برداشته ميشود.مدرك قاعده آيه 106 از سورة نحل، آيات مدرك قاعده اضطرار، سنت، اجماع و عقل. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1383; -(64):91-122. |
| فوزي يحيي* |
| * دانشگاه بينالمللي امام خميني، قزوين. |
|
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، جريان اسلامگرايان و فقهاء شيعه ضرورتاً ميبايست موضعگيري در خصوص مسائل مختلف بپردازد و به صورت شفاف و موردي ديدگاههاي فقهي را براي طراحي سياستها و برنامهها و اداره كشور مطرح سازند و در اين راستا ميبايست در موضعگيريهاي خود از يك سو، به مباني فقهي خود وفادار بمانند و از سوي ديگر پيشرفت و توسعه كشور را تعقيب كنند و در واقع الگوي بدليلي از نوسازي كه بتواند دستاوردهاي عقلاني جهان مدرن را در جامعهاي اسلامي تحقيق بخشد ارائه نمايند.در نتيجه، آنان در سالهاي بعد از انقلاب با سئوالات و چالشهاي جدي ذهني و عيني در حوزههاي مختلف مواجه شدند كه مجموعة اين عوامل ذهني و عوامل تأثيرات مهمي در فقه سياسي شيعه برجاي گذارد.در اين مقاله تلاش گرديده است تا به اين سئوالات پاسخ داده ميشود كه: به قدرت رسيدن اسلام شيعي در ايران چه تأثيري بر فقه سياسي شيعه برجاي گذارده است؟و اين تأثيرگذاري در چه حوزههايي اتفاق افتاده است؟كه در پاسخ به اين سئوالات با روشي تاريخي تحليلي، ضمن اشاره به ابعاد تعامل فقهاء شيعي در عرصههاي مختلف سياسي، اجتماعي و اقتصادي بعد از انقلاب و بررسي چالشهاي فقهي مهم فراروي آنها در حوزههاي مختلف، تأثير و پيامدهاي اين چالشها بر فقه سياسي شيعه مورد بحث قرار گرفته است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1383; -(64):123-166. |
| موسوي سيدرضا* |
| * دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
موضوع حق التأليف و حق ابتكار از پديدههاي نوظهور ميباشد كه در محافل حقوقي جهان اخيراً مطرح شده است و دولتها هم در تنظيم مقررات پايدار براي تعيين روابط ميان توليدكنندگان و مصرف كنندگان آفريدههاي فكري و كالاهاي فرهنگي با چالشهايي روبرويند. |
| كليد واژه: حق ابتكار، حق تاليف، كپي رايت، مالكيت مادي و معنوي، مال، حرمت كتمان علم، حق قاعده لاضرر |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1383; -(64):167-190. |
| ناصري حسين* |
| * دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي |
|
فقه و حقوق دو دانش همگن و هر دو از دانشهاي رفتاري و دستوريند و در بسياري از نقاط مانند بخشهايي از اهداف، مسايل، متدولوژي، منابع و ... تقارب و تجانس دارند. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) تابستان 1383; -(64):191-211. |
| نفيسي كاظم,كياست پور احمد |
|
تعيين جهت قبله از ابتداي ظهور اسلام، در بين مسلمانان از اهميت خاصي برخوردار بوده است.در اين مقاله ضمن بررسي اجمالي كوششهاي گذشتگان، روش جديد و نسبتاً دقيقي ارائه شده است، كه ابزار آن يعني خورشيد به راحتي در دسترس همگان است.با داشتن يك جدول، به راحتي ميتوان دانست كه در هر روز از سال در هر محل معين، خورشيد در چه ساعتي از روز دقيقاً در راستاي قبله قرار مي گيرد، به طوري كه امتداد ساية يك شاخص، راستاي قبله را نشان ميدهد.بدين منظور يك برنامه كامپيوتري تهيه شده است كه ورودي آن تنها، طول و عرض جغرافيايي و تاريخ (سال و ماه و روز) و خروجيش ساعت انطباق خورشيد با راستاي قبله است.اين برنامه در سه مرحله كار ميكند: 1- تعيين دقيق جهت قبله با در نظر گرفتن طول و عرض جغرافيايي محل؛ 2- تعيين دقيق بعد و ميل خورشيد در روز مورد نظر؛ 3- به دست آوردن ساعت انطباق سمت خورشيد با جهت قبله. در اين مقاله بيشتر به جنبة آموزشي مسأله تأكيد شده است و لذا برخي مفاهيم با تفضيل مطرح ميگردد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1383; -(63):11-48. |
| امامي نميني محمود* |
| * گروه حقوق، دانشگاه مازندران. |
|
صحت اعمال حقوقي معلّق، مورد اختلاف نظر فقيهان و حقوقدانان است.ليكن با بيان ادله طرفداران بطلان و صحت تعليق و ملاحظه مصاديق قانوني اعمال حقوقي باطل و صحيح، در مييابيم كه اصل، در عقود و ايقاعات و تعهدات معلّق، بر صحّت است و استثنائاً در موارد خاص، عمل حقوقي معلّق، باطل است و قانون و منطق عرف نيز برآن صحّه مينهد. در اين مقاله، جهت احتراز از اطاله بحث، متعرّض آثار اعمال حقوقي معلّق (از نقل و كشف) نميشويم. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1383; -(63):83-124. |
| عبدالهي علي بيك حميده* |
| * دانشگاه قم. |
|
اضطرار، احتياج و ناگزير بودن از چيزي است. قاعده اضطرار، وظيفه عملي مضطر را تبيين ميكند و در فقه از طهارت تا ديات كادبرد دارد، ولي فقها عمده بحث را در كتاب اطعمه و اشربه آورده و از آن سه تفسير ارائه دادهاند: الف) ترس از تلف جان خود ب) ترس، اعم از ترس جان، عضو و ... ج) ترسي كه فقط جنبه فردي ندارد، بلكه به خاطر ديگران است.ريشههاي اضطرار، اكراه، تقيّه، ضرر و ضرورت است در مقاله حاضر، موضوع بحث اضطراري است كه منشأ آن ضرورت است. قرآن صريحاً تكليف را مضطر برداشته است، به شرط آن كه ستمگر، متجاوز و متمايل به گناه نباشد. در روايتهاي كبري كلياي آمده است كه " هيچ حرامي نيست مگر آن كه خدواند آن را در حال اضطرار حلال كرده است" . عقلاً ترك واجب و انجام حرام، بر اساس باب تزاحم، جايز است. اجراي قاعده اضطرار شرايطي دارد: الف) امتناني بودن ب) رافعيت به اندازه رفع ضرورت ج) غيراختياري بودن د) رعايت تدريج و ترتيب در انجام محرمات. بعضي مدلول قاعده را رخصت و بعضي عزيمت ميدانند. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |