بانک مقالات الهیات و معارف اسلامی
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1387; -(79 (ويژه فقه و حقوق اسلامي)):123-154. |
| عبدالهي عبدالكريم* |
| * دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
مقاله حاضر، مشتمل بر بيان حد مسافت شرعي با استناد به مفهوم لغوي سفر، مفاد روايات و ديدگاه برخي از فقيهان است مبني بر اين که ملاک و ميزان در تحقق مسافت موجب قصر نماز در سفر شرعي، پيمودن حداقل يک روزه راه معمولي با وسايل عمومي است به گونه اي که موجب مشقت و خستگي شخص مسافر شود تا از باب تخفيف و تسهيل، نماز را کوتاه بگزارد. |
| كليد واژه: حد سفر، مسافت شرعي، قصر نماز |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1387; -(79 (ويژه فقه و حقوق اسلامي)):155-195. |
| عنايتي راد محمدجواد*,قراملكي علي مظهر,امام سيدمحمدرضا |
| * دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
قانون مجازات اسلامي، برگرفته از فتاواي مشهور فقيهان شيعه، همه موارد شش گانه خون بهاي مسلمان را «اصل» دانسته و بزه كار را در انتخاب هر يك از اين موارد، آزاد گذارده است. |
| كليد واژه: قانون مجازات اسلامي، قتل، اصول شش گانه ديه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) بهار 1387; -(79 (ويژه فقه و حقوق اسلامي)):197-219. |
| کلانتري علي اكبر* |
| * دانشكده ادبيات، دانشگاه شيراز |
|
در عرصه پژوهشهاي ديني، احاديث و روايات منقول از ائمه معصومين (عليهم السلام) به صورت «خبر واحد» از مهمترين ادله و مستندات به شمار مي رود. چنان که مي دانيم بخش قابل توجهي از اين روايات، ناظر به احکام غير فقهي از قبيل مسايل اعتقادي، علوم و معارف قرآني، امور تاريخي و مانند آنهاست. |
| كليد واژه: خبر واحد، حجيت، عدم حجيت، سيره عقلا، روايات فقهي، روايات غيرفقهي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1387; -(1/81 (ويژه فقه و اصول)):17-33. |
| ايزدي فرد علي اكبر* |
| * دانشكده گروه حقوق و علوم سياسي، دانشگاه مازندران |
|
از جمله معاملات رايج ميان مردم، قرض دادن به يکديگر است. مال مقروضه گاه به صورت عين مال است مانند طلا و برنج و گاه پول رايج يعني اسکناس مي باشد. با توجه به اين که در پول امروزي موضوع تورم و کاهش ارزش اقتصادي آن مطرح است، بدون شک در قرض دادن با اسکناس، وام دهنده از لحاظ ارزش اقتصادي همان پولي را که سال قبل به وام گيرنده داده بود، نمي گيرد. براي جبران خسارت و جلوگيري از ضرر، بعضي معتقدند که مي توان از ابتدا برابري ارزش اسکناس با طلا يا کالاي ديگر را شرط نمود. عده اي «توان خريد» را مبناي اداي دين در نظر گرفته اند. برخي ديگر به دليل مثلي بودن اسکناس، معتقدند همان مقدار پولي که قرض داده شده، بايد برگردانده شود، و بالاخره گروهي «نرخ تورم» را به عنوان معيار محاسبه مطرح کرده اند. |
| كليد واژه: قرض، اسکناس، تورم، توان خريد، تاديه، خسارت تاخير، ربا |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1387; -(1/81 (ويژه فقه و اصول)):35-73. |
| جهانگيري محسن*,ناصري مقدم حسين* |
| * دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
تاريخ فقه اسلامي شاهد شكل گيري دو جريان به ظاهر هم سو و مشابه- هر چند در دو مقطع زماني و با جلوه هاي متفاوت- بوده است. يك جريان، جنبش اخباريه در مكتب اماميه است كه با رويكردي تازه در باب شريعت ورزي، ضمن نفي اجتهاد، عقل را در رسيدن به احكام شرعي، ناتوان مي شمارد. |
| كليد واژه: اخباريه، سلفيه، اصول گرايي، اجتهاد، عقل، فقه، شريعت، احكام |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1387; -(1/81 (ويژه فقه و اصول)):75-96. |
| محسني دهكلاني محمد*,علي مرادي امان اله |
| * دانشگاه آزاد اسلامي، واحد بابل |
|
زنا، تنها به واسطه تعدد و تكرر اقرار (چهاردفعه) اثبات مي شود و اقرار به كمتر از آن موجب ثبوت حد نيست. اين نظريه اي است كه مشهور فقهاي اماميه بدان قائلند. در اين ميان، ابن ابي عقيل عماني در برابر جريان مشهور قرار گرفته و معتقد است اين گونه جرايم به وسيله يك اقرار نيز قابل اثبات است. |
| كليد واژه: زنا، ادله اثبات، اقرار، اشتراط تعدد، راي شاذ |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1387; -(1/81 (ويژه فقه و اصول)):97-130. |
| زارعي محمدمهدي*,عبدالهي عبدالكريم |
| * دانشگاه فردوسي مشهد |
|
يکي از رمزهاي اساسي ماندگاري دين مبين اسلام، اخلاقي بودن آموزه هاي آن است. فقه يا حقوق اسلامي که به رفتارهاي مکلفين و مهارتهاي زندگي آنان جهت مي دهد با اخلاق عملي به طوري در هم آميخته است که مي توان گفت در اسلام، همه احکام شرعي در عرصه هاي مختلف زندگي با صبغه اخلاقي ظاهر مي شوند و اين ظهور، نتيجه دخالت و تاثير اخلاق در فرايند استنباط احکام فقهي توسط فقيهان است. |
| كليد واژه: کفائت، اخلاق، زوجين، مروت، سازگاري، خانواده |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1387; -(1/81 (ويژه فقه و اصول)):131-157. |
| کلانتري علي اكبر* |
| * دانشكده ادبيات، دانشگاه شيراز |
|
از راهکارهاي مهم در فرايند اجتهاد و استنباط احکام شرعي، تنقيح مناط است. با اعمال اين شيوه مي توان، به ملاک حکم دست يافت و به آن قطع پيدا نمود و از اين رو بر خلاف قياس مستنبط العله، مورد قبول فقيهان شيعه است. |
| كليد واژه: تنقيح مناط قطعي، قياس مستنبط العله، قياس منصوص العله، الغاي خصوصيت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1387; -(1/81 (ويژه فقه و اصول)):159-188. |
| كلانتري خليل آباد عباس*,قبولي درافشان سيدمحمدتقي |
| * دانشگاه فردوسي مشهد |
|
يکي از مهم ترين مباحث فقه اسلامي که مورد مناقشه فقها قرار گرفته، لزوم يا عدم لزوم تفحـص از عدالت مجهول الحال و ميزان آن است. مشهور فقها قائلند کـه اگر فرد مجهول الحال به عملي که در آن عدالت شرط شده است، اقدام کند، تفحص از عدالت او لازم است، اما در مورد مقدار آن با هم اختلاف دارند. گروهي از فقها هم گفته اند که تفحص از عدالت مسلمان شرط نيست. در اين مقاله، ابتدا ديدگاههاي فوق مورد بررسي قرار مي گيرد و در پايان، نگارنده با توجه به ثمره فرق بين طريقي و موضوعي بودن عدالت، ملاکي براي ميزان تفحص از عدالت در موارد مختلف، ارايه مي دهد. |
| كليد واژه: عدالت، مجهول الحال، تفحص، طريقيت، موضوعيت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) پاييز و زمستان 1387; -(1/81 (ويژه فقه و اصول)):189-204. |
| وحدتي شبيري سيدحسن* |
| * دانشكده حقوق، دانشگاه قم |
|
امروزه در جامعه ايراني و برخي جوامع ديگر اينچنين مرسوم شده است كه براي اعتبار بيشتر ازدواج، مهريه هاي سنگين در نظر مي گيرند و به نظر عوام هر چقدر مهر بيشتر باشد نهاد نكاح استحكام بيشتري مي يابد. با صرف نظر از بار منفي اين رسم و عادت از بعد اخلاقي، از نظر حقوقي نيز تعيين مهريه هاي سنگين مي تواند پيامدهايي را به دنبال داشته باشد. وضعيت حقوقي اين نوع مهريه ها موضوع مقاله حاضر است. فرضيه تحقيق آن است كه سنگين بودن مهر به خودي خود موجبي براي بطلان آن نيست. ولي اگر مهر، بالاتر از توان عرفي مرد در نظر گرفته شود به گونه اي كه زن در هنگام ازدواج بداند كه وي قدرت فعلي براي پرداخت آن را ندارد، ديگر حق حبس نخواهد داشت. در اين پژوهش به قانونگذار توصيه شده تا به عنوان ثانوي، حداكثري را براي اجراي ماده 1085 ق. م. در خصوص مهر در نظر گيرد. |
| كليد واژه: مهر، ازدواج، قانون مدني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1386; -(78 (ويژه علوم قرآن و حديث)):71-107. |
| پيروزفر سهيلا* |
| * دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
دانشمندان علوم اسلامي سبب نزول را رويدادي مي دانند که هم زمان با آن يا اندکي پس از آن، آيه يا آياتي در گزارش، تحليل يا نقد آن نازل شده است. بيشتر قرآن پژوهان و مفسران، اسباب نزول را ابزار مهمي براي فهم آيات الهي دانسته و به گستردگي فوايد آن را مورد توجه قرار داده و نمونه هايي از آن را گزارش کرده اند. در اين ميان، نوع نگاه برخي به اسباب نزول متفاوت است و به تعامل ميان فضاي جامعه و نزول آيات نظر دارند. در اين نوشتار، ضمن بررسي گفتار دانشمندان، بيان شده است که آياتي که ناظر به جريان يا حادثه خاصي است صرفا نشان گر واقع نگري آيات الهي است. گروهي ديگر اسباب نزول را ابزاري مهم در تفسير نمي دانند و آفتهاي مراجعه به آن را يادآور مي شوند. |
| كليد واژه: قرآن، سبب نزول، تفسير، واقع نگري، لوح محفوظ |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1386; -(78 (ويژه علوم قرآن و حديث)):109-144. |
| قبادي مريم,مهدوي راد محمدعلي |
|
مساله اصلي اين نوشتار، چيستي و چگونگي غلو شيعي، به عنوان يكي از آسيبهاي ديني - اعتقادي است. از جمله راههاي اصولي رسيدن به حل اين گونه مسايل، كسب شناختي دقيق از زوايا، نمادها و نمودهاي آن است و آن نيز به نوبه خود در گرو ريشه يابيهاي تاريخي و فرهنگي و نيازمند مطالعه در زمينه هاي روان شناسي، انسان شناسي و جامعه شناسي است. اما اين نوشته تنها با واكاوي مختصري در تاريخ غلو، به مهم ترين مباني و اصول فكري غلو غيرالحادي و تحليل برخي محورهاي اساسي آن پرداخته و البته بهترين و استوارترين راه داوري در اين زمينه را بررسي آثار و نتايج مترتب بر اين نوع انديشه، از جمله اباحه گري و تاويل هاي ناروا، ديده است. |
| كليد واژه: كوفه، غلو غيرالحادي، تفويض، علم غيب، اباحه گري، تاويل |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1386; -(78 (ويژه علوم قرآن و حديث)):41-69. |
| ايزدي فرد علي اكبر* |
| * گروه حقوق، دانشگاه مازندران |
|
کتاب «کنزالعرفان في فقه القرآن» اثر فاضل مقداد (م. 826 ق) يکي از کتابهاي معتبر در تحليل فقهي ـ تفسيري آيات الاحکام است. اين کتاب به دليل ويژگي ها و امتيازهاي فراوانش در تفسير فقهي آيات، همواره مورد توجه ارباب دانش و اساتيد فن بوده است. در اين مقاله، ضمن اشاره به مهم ترين ويژگي هاي فقهي آن، از جمله تفسير آيات الاحکام به ترتيب ابواب فقهي، طرح دقيق اصطلاحات فقهي و ارايه تعريف جامع و مانع از آن، استفاده از استدلال هاي عقلي در تحليل و استنباط احکام، به کار بردن قواعد فقهي در تبيين آيات و بهره گيري از اقوال فقيهان اماميه و عامه در تفسير آيات الاحکام، برخي از آرا خاص فقهي و نظريات تامل برانگيز او مورد مطالعه و نقد و بررسي قرار مي گيرد. |
| كليد واژه: کنزالعرفان، تفسير فقهي، قواعد فقهي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1386; -(78 (ويژه علوم قرآن و حديث)):145-177. |
| نظري توكلي سعيد* |
| * دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي |
|
غدير خم توانست در خلال چهارده قرن گذشته دو جريان شيعه و سني را ايجاد کند که مهمترين عامل در پيدايش آن ها اختلافي است كه پيروان اين دو جريان در فهم آن حادثه پيدا كرده اند، اختلاف در فهمي كه به ظاهر معلول معنا شناسي واژه «مولي » است. |
| كليد واژه: مولي، اولي، ولايت، خلافت، غدير خم، اميرالمومنين |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| الهيات و معارف اسلامي (مطالعات اسلامي ) زمستان 1386; -(78 (ويژه علوم قرآن و حديث)):179-210. |
| قنوات عبدالرحيم,منتظرالقائم اصغر,چلونگر محمدعلي |
|
نخستين تاريخ هاي خراسان بزرگ در عصر اسلامي، در فاصله نيمه سده دوم تا نيمه سده سوم هجري همزمان توسط تاريخ نگاران عراق (ابومخنف، هشام كلبي، ابوعبيده معمر بن مثني و مدائني) و خراسان (حفص بن منصور مروزي و سلمويه بن صالح) به رشته تحرير درآمدند. هدف اوليه آثار عراقيان به دست دادن تاريخ پيروزيهاي اعراب مسلمان در اين منطقه بود، ولي عملا به ابعاد ديگري از تاريخ اين مهم ترين ايالت شرق دنياي اسلام نيز پرداختند. مورخين خراساني نيز فتوحات، اوضاع سياسي و مالي منطقه را مورد توجه قرار دادند. از اين كتب، هيچ نسخه مستقلي در دست نيست، ولي بخشهايي قابل توجه از شماري از آنها در كتب نويسندگان دوره هاي بعد نقل شده و اين چنين زمينه بازسازي آنها فراهم آمده است. نتيجه كوشش در اين زمينه، احياي چند اثر مهم از ميراث تاريخ نگاري اسلامي است. |
| كليد واژه: خراسـان، نخستين تاريخ ها، مكتب تاريخ نگـاري عراق، مورخان خراساني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |