بانک مقالات گوناگون از کلیه رشته ها
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):93-123. |
| دهنوي حسن علي* |
| * سازمان سنجش آموزش كشور |
|
نقش پيشينه خانوادگي در پيشرفت تحصيلي از جمله مسائلي است كه انديشمندان علوم تربيتي و آموزشي همواره در تبيين و ميزان تأثير آن كوشيدهاند. ميزان تأثير آموزش و ارتقاي تحصيلي در فرايند قشربندي اجتماعي نيز مورد توجه خاص جامعهشناسان است. |
| كليد واژه: پيشينه اجتماعي (خانوادگي) ، طبقه اجتماعي، تحصيلات والدين، شغل والدين، آزمون سراسري، نمره كل، متقاضيان آموزش عالي و داوطلبان پذيرفته شده |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):55-71. |
| شريعت زاده مهدي,چيذري محمد,نوروزي اميد |
|
اين پژوهش با هدف طراحي و ارائه الگويي براي ايجاد سازگاري و انطباق بين نظام آموزش متوسطه كشاورزي و توقعات بازاركار صورت گرفته است. در اين مطالعه از دو نوع روش توصيفي و اكتشافي استفاده شده است. جامعة آماري اين پژوهش كلية خبرگان و مجريان آموزش متوسطه كشاورزي و كارفرمايان شركتهاي كشت و صنعت در كشورند. نمونة آماري در مورد خبرگان به شيوه تمام شماري و به تعداد 39 نفر و در مورد مجريان و كارفرمايان شركتهاي كشت و صنعت به ترتيب شامل 98 و 38 نفر است كه به شيوه نمونهگيري تصادفي چند مرحلهاي انتخاب شدهاند. الگوي اقتضايي، برگرفته از مطالعات ميداني و در قالب نظرخواهي از خبرگان، مجريان آموزش متوسطه كشاورزي و كارفرمايان شركتهاي كشت و صنعت، در مورد الگوي نظري است و الگوي پيشنهادي نيز حاصل دادهپردازيهاي تكميلي در زمينه الگوي اقتضايي است. در الگوي پيشنهادي دو مقوله اصلي تربيت نيروي انساني مورد نياز بازار کار کشاورزي]عرضه[ و تقاضاي بازار کار کشاورزي به عنوان متغيرهاي وابستهاي در نظر گرفته شدهاند. نتايج به دست آمده نشان ميدهدکه مولفه تربيت نيروي انساني مورد نياز بازاركار كشاورزي بالاترين همبستگي را با متغير فرايند جذب و پذيرش دارد. همچنين، مولفه تقاضاي بازاركار كشاورزي نيز متأثر از سازههاي اشتغال، سطوح حرفهاي و ويژگيهاي حرفهاي نيروي كار است و نتايج به دست آمده از انجام دادن رگرسيون چند متغيره نشان ميدهد كه ويژگيهاي حرفهاي نيروي كار، بالاترين همبستگي را با تقاضاي بازاركار كشاورزي داراست.
|
| كليد واژه: سازگاري، بازاركار، توقعات، نظام آموزش متوسطه كشاورزي، خبرگان آموزش متوسطه كشاورزي و مجريان آموزش متوسطه كشاورزي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي زمستان 1383; 10(4 (34)):151-161. |
| فرهادي سيدمحمد,رشيدي محمدمهدي,اصيلي غلام رضا |
|
مديريت عملكرد طي سالهاي اخير به طور گستردهاي به نقد كشيده شده و تعاريف جامعي از اهداف و عملكردهاي آن در حوزه مديريت منابع انساني ارائه شده است. نگاهي گذرا به سير تكاملي آن نشان ميدهد كه در الگوهاي سنتي و كلاسيك مديريت به مديريت عملكرد به مثابه كنترل وظايف و كاركردهاي مدير و سازمان توجه شده است، ولي امروزه به صورت يك فرايند پويا، مستمر، كيفي و متقابل ]مدير و كاركنان[ و به عنوان پاره سيستم اصلي مديريت منابع انساني انگاشته ميشود. در اين فرايند مديريت عملكرد كاركردي فراتر از اعطاي پاداش، تاكيد بر تقويت رفتار، ايجاد ارتباط بين مديران و كاركنان و توسعه منابع انساني و درنهايت، عملكرد و سنجش دانش سازمان دارد. از طرفي، ويژگيهاي خاص و پيچيده سازمانهاي تحقيقاتي ايجاب ميكند تا با آگاهي از چالشهاي جديد مديريت عملكرد و اهميت آن در موفقيت اينگونه سازمانها دامنه كار از شيوه هاي رايج ارزيابي كه صرفاً به سنجش بعضي از عوامل انتزاعي مي پردازد، فراتر رود و مدلي موثر مبتني بر عملكرد و سنجش دانش كاركنان ارائه شود. در اين مقاله ضمن معرفي اجزاي مرتبط با اين كاركرد، رويكردهاي جديد و درنهايت، مدل پيشنهادي ارائه مي شود.
|
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز 1383; 10(3 (33)):1-28. |
| صباغيان زهرا,ميرمعيني ليلا سادات |
| در اين مقاله ميزان اثربخشي کارگاههاي آموزشي برگزار شده در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي و دانشگاه شهيد بهشتي بررسي ميشود. جامعه آماري در اين پژوهش کليه اعضاي هيات علمي شرکت کننده در کارگاهها و نمونههاي پژوهش 70 نفر از شرکت کنندگان در کارگاه آموزشي روش تحقيق، روش تدريس و کامپيوتر طي سالهاي 78 تا 80 است که از طريق روش نمونه گيري تصادفي طبقهاي انتخاب شدهاند. به منظور جمع آوري دادهها از پرسشنامه با طيف ليکرت استفاده شده و تجزيه و تحليل دادهها از طريق محاسبه آزمونهاي خي دو، کراسکال واليس و يومن - ويتني صورت گرفته است.
نتايج پژوهش عبارتاند از: 1. کارگاههاي آموزشي انگيزش شغلي اعضاي هيات علمي را افزايش دادهاند. 2. کارگاههاي آموزشي در بهرهگيري اعضاي هيات علمي از تکنولوژي آموزشي در کلاس درس تاثير مثبت دارند. 3. کارگاههاي آموزشي بر مشارکت دادن دانشجويان در مباحث و تصميمگيري کلاسي توسط مدرسان تاثير مثبت دارند. 4. کارگاههاي آموزشي موجب افزايش مهارتهاي پژوهش در اعضاي هيات علمي ميشوند و همچنين، مهارتهاي تدريس از جمله بحث گروهي، تهيه طرح درس و روشهاي تدريس فعال را در اعضاي هيات علمي افزايش ميدهند. 5. کارگاههاي آموزشي بر ايجاد فرصتهاي برابر يادگيري براي مدرسان و همچنين، يادگيري مشارکتي و گروهي اعضاي هيات علمي تاثير مثبت دارند. با توجه به نتايج بيان شده به طورکلي، کارگاههاي آموزشي از اثربخشي لازم برخوردارند و ديدگاه اعضاي هيات علمي دو دانشگاه نسبت به تاثيرکارگاههاي آموزشي بر افزايش مهارتهاي تحقيق، تدريس و کامپيوتر يکسان است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز 1383; 10(3 (33)):29-56. |
| لياقت دار محمدجواد,عابدي محمد,جعفري سيدابراهيم,بهرامي فاطمه |
|
هدف اصلي پژوهش حاضر مقايسه ميزان تأثير روش تدريس بحث گروهي با روش تدريس سخنراني بر پيشرفت تحصيلي و مهارتهاي ارتباطي دانشجويان دانشگاه اصفهان است. روش پژوهش حاضر نيمه تجربي است. براي اجراي پژوهش چهار كلاس انتخاب شد، دوكلاس به عنوان گروه گواه و دو كلاس به عنوان گروه آزمايش. در يك ترم تحصيلي در دو كلاس روش بحث گروهي و در دو كلاس روش سخنراني اجرا شد. درنهايت، نمرات آزمون پيشرفت تحصيلي و آزمون مهارتهاي ارتباطي دانشجويان هر دو گروه با هم مقايسه شد. داده ها با آزمون تحليل كواريانس، مانوا و t مستقل تحليل شد. نتاج پژوهش نشان داد كه در مجموع، روش تدريس بحث گروهي از نوع گروههاي پنج نفره بر افزايش پيشرفت تحصيلي و نيز مهارتهاي ارتباطي دانشجويان مؤثرتر از روش سخنراني است. به علاوه، فرضيه سوم پژوهش در باره پيشرفت تحصيلي دانشجويان تأييد شد، به اين صورت كه روش بحث گروهي براي پسران مؤثرتر از دختران بود، لكن اين فرضيه در مورد مهارتهاي ارتباطي رد شد. |
| كليد واژه: روشهاي تدريس، سخنراني، بحث گروهي، مهارتهاي ارتباطي، پيشرفت تحصيلي و دانشجويان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز 1383; 10(3 (33)):57-98. |
| آراسته حميدرضا* |
| * موسسه پژوهش و برنامه ریزي آموزش عالي |
|
اجراي قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران در دستور کار دولت قرار گرفته است. در اين برنامه "پاسخگويي مراکز علمي، پژوهشي و آموزشي کشور به تقاضاي اجتماعي، فرهنگي و صنعتي" تاکيد شده است. از اين رو، ايجاد ارتباط بين صنعت و دانشگاه اهميت بسياري يافته است. هدف از نگارش اين مقاله، بررسي ماهيت ارتباط دانشگاه و صنعت و ارايه پيشنهادهايي براي کمک به رشد و توسعه اين ارتباط است. |
| كليد واژه: |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز 1383; 10(3 (33)):99-120. |
| فيضي كامران,رحماني محمد |
|
زندگي بشر از ابتداي تاريخ تاكنون براي رسيدن به كمال و پيشرفت پر از نشيب و فرازهاي گوناگون بوده است. آنچه در سالهاي اخير مشاهده مي شود، حاكي از رشد صعودي و حيرت انگيز نرخ تحولات به مدد فناوري اطلاعات و افزايش روزافزون دانش و آگاهي آدمي است. بديهي است كه روشهاي قديمي توليد و توزيع دانش كه براساس ارتباطات چهره به چهره طراحي شدهاند، به تدريج كارايي خود را از دست ميدهند و لزوم استفاده از ابزارهاي نوين احساس ميشود. به منظور پاسخگويي به اين نياز، يادگيري الكترونيكي كه صورت تكامل يافتهاي از روشهاي قديمي آموزش و يادگيري با استفاده از فناوري اطلاعات است، از اوايل دهه مطرح و به سرعت به عنوان روش برتر يادگيري در عصر دانش و آگاهي معرفي شد. در اين مقاله ابتدا مفهوم يادگيري الكترونيكي و يادگيري مبتني بر وب مورد بررسي قرار ميگيرد و سپس به مسائل و موانع فرا روي پياده سازي آن اشاره ميشود. همچنين، با تشريح پژوهشهاي ميداني انجام گرفته و تحليل نتايج به دست آمده، مهمترين مسائل و موانع شناسايي شده در راه پياده سازي يادگيري الكترونيكي در سطح آموزش عالي ايران معرفي ميشود. در پايان مقاله ضمن تحليل محتوايي مطالعات ميداني اين تحقيق، راهكارهايي ارائه شده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز 1383; 10(3 (33)):121-162. |
| فاضلي نعمت اله*,شمس ناصر |
| * دانشگاه علامه طباطبايي |
|
در اين مقاله مراودات معرفتي و مبادلات دانشگاهي بين ايران و غرب (آمريکا و اروپا) بررسي ميشود. رهيافت نظري و روش شناختي آن انسان شناختي و مردم نگارانه است و به بازشناسي زمينه تاريخي و اجتماعي تجربه ارتباطات علمي و دانشگاهي ايران و غرب مي پردازد. در اين مقاله مشکل پايين بودن ميزان ارتباطات علمي و دانشگاهي و تاريخچه اين ارتباطات از بعد از اسلام تاکنون در ايران، وضع کنوني آن، ضرورتها، امکانات و محدوديت ايران در اين زمينه و بالاخره، راهبردها و خط مشي ممکن براي توسعه اين ارتباطات بررسي شده است |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي پاییز 1383; 10(3 (33)):163-193. |
| دانايي فرد حسن* |
| * دانشگاه تربيت مدرس |
| در اقتصاد كشاورزي زمين، نيروي كار و منابع طبيعي و در اقتصاد صنعتي سرمايه، ماشينآلات و مديريت عوامل مؤثر بر توليد و تعيين كننده استاندارد زندگي محسوب ميشوند، ولي اقتصاد دانش محور نگاهي نو به علل رشد اقتصادي بلند مدت دارد. در اقتصاد دانش محور علم، فناوري، نوآوري و كارآفريني عوامل موثر بر رشد اقتصادي قلمداد ميشوند. از اين رو، در نظريه هاي جديد رشد اقتصادي دانش به عنوان نوعي متغير برونزا [در اقتصاد] به شمار نميرود، بلكه بخش اصلي و كليدي نظام اقتصادي محسوب ميشود. دانش به عنوان اصليترين نوع سرمايه تلقي ميشود و رشد اقتصادي ريشه در انباشت دانش دارد، زيرا انباشت دانش منشأ فناوري، نوآوري و كارآفريني است. بر اين اساس، نهادهاي توليد و اشاعه دهندة دانش از جمله دانشگاه، نقش كليدي در اقتصاد دانش محور ايفا ميكنند. در اين مقاله ضمن تعريف اقتصاد دانش محور و طبقهبندي دانش، چالشها و نقشهاي دانشگاه در اقتصاد دانش محور نيز مورد بحث قرار ميگيرد. در پايان مقاله نتيجهگيري ميشود كه به دليل محوري بودن انباشت دانش در اقتصاد دانش محور و نقش كليدي دانشگاه در توليد انواع دوگانه دانش؛ يعني نرم افزار و مهارتافزار و تعامل اين دو دانش با سختافزار، بايد تماميت نهادي دانشگاه حفظ شود تا اقتصاد دانش محور بتواند به شكوفايي خود ادامه دهد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1383; 10(2-1 (32-31)):1-38. |
| سنجري احمدرضا*,بهرنگي محمدرضا |
| * دانشگاه شهيد ستاري |
| هدف از پژوهش حاضر بررسي و شناسايـي بهرهوري تحقيقات و فرهنگ سازماني حاكم برآن در يكي از دانشـگاههاي مستقر در تهران و ارائه راهكارها و مدل مرتبط با مديريت فرهنگ سازماني به منظور رفع مشكلات و تنگناها و بهبود و توسعه تحقيقات در اين دانشگاه است. با توجه به ماهيت، اهداف و سؤالات ويژة تحقيق، از روش تحقيق مطالعه موردي استفاده شد. جامعه آماري تحقيق 165 نفر اعضاي هيئت علمي محقق (استاديار به بالا) بود كه در سال 82-1381 به امر پژوهش و آموزش اشتغال داشتند. از ميان اين جامعه، تعداد 115 نفر به روش نمونهگيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزار گردآوري اطلاعات شامل شاخصهاي بهرهوري تحقيقات و يك پرسشنامه فرهنگ سازماني است. براي تجزيه و تحليل دادههاي آماري شاخصهاي بهرهوري تحقيقات كه غالباً به صورت درصد، نسبت و نرخ رشد است ، از ميانگين هندسي و براي تحليل دادههاي فرهنگ سازماني كه در مقياس فاصلهاي به دست آمد، از آمار استنباطي آزمون معنيداري t براي محاسبه تفاوت ميانگينها در دو جامعه همگون (وابسته) با درجه آزادي 99= df و سطح معني داري 05/ 0=α استفاده شد. نتايج پژوهش بيانگر آن است كه شاخصهاي بهرهوري تحقيقات در دانشگاه مورد مطالعه شامل بهرهوري پژوهشگران، بهرهوري علمي (توليد دانش ) و بهرهوري اعتبارات پژوهشي چندان مطلوب نيست. ميانگين عددي شاخصهاي دهگانه فرهنگ سازماني مشتمل برخلاقيت، ريسك پذيري، سبك رهبري، حمايت مديريت، يكپارچگي و هماهنگي، كنترل، هويت سازماني، نظام پاداشها، سازش با پديده تعارض و الگوي ارتباطات در مقياس ليكرت كمتر از 3 و مبيّن فرهنگ سازماني ضعيف حاكم بر تحقيقات اين دانشگاه است. همچنين، فرهنگ سازماني تحقيقات در وضعيت موجود هر يك از دانشكده هاي علوم تربيتي و روانشناسي، شيمي، علوم پايه، تربيت بدني، ادبيات و علوم انساني، رياضي و كامپيوتر با فرهنگ سازماني در وضعيت مطلوب در همان دانشكدهها متفاوت و اين تفاوت معنيدار است. اين امر حكايت از شكاف و فاصله ميان فرهنگ سازماني موجود و فرهنگ سازماني مطلوب تحقيقات دانشگاه دارد. ضمن اينكه بين نظرهاي اعضاي هيئت علمي (استاديار به بالا) دانشكده ها درخصوص معني داري شاخصهاي فرهنگ سازماني در دو وضعيت موجود و مطلوب تحقيقات، همپوشي و همبستگي مثبت وجود داشته است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1383; 10(2-1 (32-31)):31-60. |
| خليلي عراقي سيدمنصور,سوري علي |
| در اين مقاله تغييراتي كه طي دوره 73-1365 در اشتغال رخ داده است، برحسب تحصيلات شاغلان و عوامل مؤثر بر آن بررسي ميشود. اين عوامل شامل تغييرات در بازار داخلي و خارجي، تغيير تكنولوژي يا تغيير در روابط بين بخشي، محدود كردن واردات به نفع توليد داخلي و تغيير در بهرهوري نيروي كار است. اثر اين عوامل بر حسب سطح سواد شاغلان و به تفكيك بخشهاي كشاورزي، صنعت، معدن و كل كشور مورد بررسي قرار گرفته است. نتايج به دست آمده نشان ميدهد كه تغييرات در اشتغال عمدتاً ناشي از بازار داخلي بوده است. اين وضعيت تقريباً براي شاغلان مختلف برحسب تحصيلات به چشم ميخورد. از طرف ديگر، نقش صادرات در اشتغال طي دوره مورد بررسي بسيار اندك بوده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1383; 10(2-1 (32-31)):61-90. |
| فاضلي عصمت* |
| * مؤسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي |
| مشاوره عامل مؤثري براي حل بسياري از مسائل دانشجويان است. درحال حاضر، هر يك از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي ايران داراي يك مركز مشاورة دانشجويي است كه در آن خدمات مشاوره به دانشجويان ارائه ميشود. هدف اصلي پيمايش مقطعي حاضر بررسي تأثير مشاوره در پيشرفت تحصيلي دانشجويان است. الگوي نظري اين پژوهش شامل عواملي مانند بهبود روابط متقابل درخانواده، كسب يا ارتقاي مهارتهاي اجتماعي، كسب و ارتقاي خودپنداري مثبت و شغليابي و رضايت شغلي مي باشد. فرض بر اين است كه ياري رساندن به دانشجويان در اين زمينه ها در حل مسائل تحصيلي و در نهايت، پيشرفت تحصيلي آنان مؤثرخواهد بود. جامعة آماري اين تحقيق مراكز مشاورة دانشجويي بودند. يافته ها حاكي از آن است كه بين مراكز مشاورة دانشجويي از نظر دارا بودن فضا و نيرويانساني متخصص تفاوت چشمگيري وجود دارد؛ ارائة خدمات بعضي از آنها، از نظر اينكه قادر به رفع نيازهاي روز افزون دانشجويان باشند، محدود است. ضريب همبستگي پيرسون نشان مي دهد كه در ميان عوامل چهارگانة كليدي مدل نظري همبستگي وجود دارد. همچنين، نتايج عمليات رگرسيوني و مدلسازي معادله ساختاري نشان ميدهد كه مراكز مشاورة دانشجويي ميتوانند درموارد چهارگانة مذكور در مدل نظري به دانشجويان كمك كنند و اين امر مي تواند در حل مسائل آموزشي به پيشرفت تحصيلي مؤثر منجر شود. مهمترين عامل در فرايند ارائة اين خدمات، كمك به كسب و ارتقاي خود پنداري مثبت در دانشجويان است. با توجه به تأثير خدمات مراكز مشاورة دانشجويي، تقويت و توجه بيشتر به اين نهادهاي ارزشمند ضروري به نظر ميرسد. |
| كليد واژه: مراكز مشاورة دانشجويي، پيشرفت تحصيلي، بهبود روابط متقابل درخانواده، آموزش مهارتهاي اجتماعي، ارتقاي خودپنداري مثبت، شغليابي و رضايت شغلي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1383; 10(2-1 (32-31)):91-130. |
| مرديها سيدمرتضي* |
| * دانشگاه علامه طباطبايي |
| آزمون ورودي دانشگاه در ايران به شكلي كاملاً متمركز و با تكيه بر مهارت تستزني برگزار ميشود. تمايل دانشآموختگان دبيرستان براي ورود به دانشگاه دولتي به گونهاي است كه رقابتي دشوار را ناگزير ميكند. از مجموع آن شيوه برگزاري آزمون و اين تمايل براي تحصيلات دانشگاهي، وضعيتي به وجود آمده است كه تربيت نيروي متخصص و نيز افزايش سطح فرهنگ جامعه را از طريق دانشگاه به فعاليتي با كارآمدي كم و هزينه بالا تبديل كرده است. در مقاله حاضر با بررسي مشكلات شيوه جاري برگزاري كنكور، مجموعه راه حلهايي ارائه ميشود كه به طور پلكاني و به صورت گام به گام ميتواند به حذف عملي كنكور و كاهش مشكلات ناشي از رقابت دشوار آن منجر شود. خلاصه راهحل موردنظر، توزيع انواع تراكم است، از تراكم آموزشعالي در دانشگاه و به خصوص دانشگاه دولتي تا تراكم سنجش توانايي علمي داوطلبان در يك امتحان متمركز مبتني بر تست. روش تحقيق اين مقاله تحليل ثانوي دادههاي رسمي با اتكا به مصاحبه با كارشناسان بوده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1383; 10(2-1 (32-31)):171-198. |
| عزيزي نعمت اله* |
| * دانشگاه كردستان |
| تحولات اقتصادي – اجتماعي متعددي كه در جوامع بشري به دليل وقوع تغييرات سريع تكنولوژي و علمي درحال شكلگيري است، تجديد نظر و بازنگري اهداف آموزش عالي، محتواي برنامههاي درسي و شيوههاي آموزشي را ضروري ساخته است. بررسي مختصري از اصلاحات آموزشي در اكثر كشورهاي جهان روشنگر اين نكته است كه يكي از جنبههاي مهم اين اصلاحات تلاش براي ايجاد پلي بين نظام آموزشي و نظام اقتصادي آن جوامع است. حجم سرمايهگذاريهاي انجام شده در امر تعليم و تربيت و گسترش تحقيقات و مطالعاتي كه در راستاي بهبود كيفيت آموزش و پرورش به طور عام و آموزش عالي به طور خاص انجام ميگيرد، مبين نقش كليدي اين نهاد مهم اجتماعي در هدايت جريان توسعه همه جانبه جوامع در نيل به اهداف آن است. همچنين، در كوشش براي كاهش نرخ بيكاري در ميان تحصيلكردگان تحكيم ارتباط نظام آموزش عالي با شرايط و نيازهاي اقتصادي بازار كار را بسيار اساسي مينمايد. در اين مقاله سعي ميشود كه علاوه بر تحليل مباني نظري در خصوص ارتباط آموزش عالي با بازاركار، راهبردهاي مناسبي براي استحكام و تداوم پيوند اين دو بخش مهم اجتماعي و اقتصادي ارائه شود. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي بهار و تابستان 1383; 10(2-1 (32-31)):199-218. |
| قديريان عباسعلي* |
| * پژوهشگاه صنعت نفت - ايران |
| اقتصاد دانش همه چيز و ازجمله جريان ايجاد ايده هاي جديد در مديريت ، روشها و ساختار سازمانها را تحت تأثير قرار خواهد داد. اين تغييرات باعث خواهد شد كه نقش مديريت در سازمان دگرگون شود و مهارتهاي موردنياز آنها نيز تغيير يابد. در عصر جديد تمركز رهبران بر داراييهاي معنوي، طرح آرمانهاي سازماني، نقل داستانهاي موفقيت سازمان و تغييرات سازمان خواهد بود. بنابراين، رهبران در عصر جديد به عنوان معلم ، طراح و خدمتگزار بايد به طور مستمر تغيير يابند و هويت جديدي از خود خلق كنند. آنها بايد بتوانند به سرعت خود را با شرايط جديد تطبيق دهند، گذشته خود را فراموش و نقشها و روابط جديدي براي خود خلق كنند. آنها بايد بتوانند تيمهاي كاري و گروههاي ذينفع متفاوت را به كار گيرند و سبكهاي متفاوت مديريتي را در آن واحد به كار برند. در اين مقاله به نقش و مهارتهاي مورد نياز رهبري در عصر جديد و توصيف وظايف و نقشهاي لازم در هدايت سازمان به ويژه سازمانهاي يادگيرنده با ارائه مدلهاي مؤثر در كسب و كار و فرهنگ ريسك پذيري پرداخته ميشود و درنهايت، به ضرورتهاي نوين آموزشي اشاره خواهد شد. |
| كليد واژه: اقتصاد دانش ، رهبري، مدل كسب و كار، ريسك پذيري و يادگيري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |