بانک مقالات قرآنی
| علوم قرآن و حديث (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1387; 40(3/81):135-163. |
| شمشيري رحيمه,جلالي مهدي |
|
يكي ازاصول چهارگانه رجالي شيعه الفهرست اثر ابوجعفرمحمد بن حسن بن علي بن حسن طوسي معروف به شيخ الطايفه است.اين كتاب چنان كه از نام آن پيداست نوشته شد تا بيانگر اسامي آثار و تاليفات شيعه باشد؛ اما از آن جا كه در جنب اطلاعات كتاب شناسي، فوايد رجالي گوناگوني در آن ديده مي شود، از سوي دانشمندان مسلمان به عنوان يكي از چهار كتاب اصلي رجال شناخته گرديده است. |
| كليد واژه: شيخ طوسي، فهرست نگاري، الفهرست، مولفات شيعه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| علوم قرآن و حديث (مطالعات اسلامي) پاييز و زمستان 1387; 40(3/81):165-189. |
| نقي زاده حسن* |
| * دانشگاه فردوسي مشهد |
|
روايت «من کذب علي متعمدا» از احاديث متواتري است كه فريقين آن را به نقل از پيامبر (ص) در مجامع روايي خود ذکر کرده اند؛ اما هنوز درباره اعتبار سند، سلامت متن و جنبه هاي دلالي آن، زمزمه هايي به گوش مي رسد. برخي از مستشرقان اصل اين حديث را مجعول و اندکي از حديث پژوهان معاصر قسمتي از متن آن را مدرج تلقي كرده اند. |
| كليد واژه: حديث متواتر، من کذب علي متعمدا، وضع حديث، حديث مدرج، مستشرقان و حديث، ابوريه و حديث |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم تابستان 1390; 1(2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)):7-29. |
| نجارزادگان فتح اله* |
| * دانشگاه تهران، پرديس قم، گروه علوم و قرآن |
|
مفسران فريقين، درباره معناى امامت، در آيه امامت حضرت ابراهيم (بقره/124) اختلاف نظر جدى دارند. اين اختلاف ها با مباحث كلامى آميخته شده و دامنه موضوع را فراختر کرده و به همين دليل، اصطلاح شناسى امام در قرآن را دشوار ساخته است. |
| كليد واژه: امامت، حضرت ابراهيم، اطاعت مستقل، تفويض دين |
| |
| كتاب قيم تابستان 1390; 1(2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)):31-51. |
| نكونام جعفر* |
| * گروه علوم قرآن و حديث، دانشگاه قم |
|
مراجعه به معهودات عرب عصر نزول و تفسير آيات قرآن بر پايه آنها، پرده از مراد الهي در آيات مجمل بر مي دارد. يکي از آن آيات، آيه 19 سوره الرحمن است که در اين مقاله، از آن به آيه «مرج البحرين» تعبير مي شود. در اين آيه و آيات مشابه، از دو دريايي سخن رفته است که به هم تلاقي مي کنند، اما بر هم غلبه پيدا نمي کنند. يکي از آنها شيرين و گوارا (فرات) و ديگري شور و تلخ است و از آنها مرواريد و مرجان استخراج مي شود و در آن کشتي راني صورت مي گيرد. در اين آيات، خطاب به عرب عصر نزول گفته شده است که شما از اين دريا، حليه (مروايد و مرجان) و گوشت تازه (ماهي) استخراج مي کنيد و در آن به کشتي راني براي کسب روزي مي پردازيد. تنها درياي شيريني که در جزيره العرب به صورت دايمي به دريا مي ريزد، درياي اروند (شط العرب) است که از به هم پيوستن دو رود دجله و فرات و سپس کارون تشکيل مي شود و در کرانه بصره به خليج فارس مي ريزد. از صدر اسلام نام «بحرين» بر منطقه بصره تا عمان اطلاق مي شده است. مجمع الجزاير بحرين مرجاني و مرواريد بحرين معروف است. مرجان هم واژه اي فارسي است. اين قرائن در کنار هم مويد اين است که مراد از «بحرين» ياد شده در آيات قرآن همين منطقه است. |
| كليد واژه: بحرين، لولو، مرجان، رود اروند، دجله، فرات، خليج فارس |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم تابستان 1390; 1(2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)):53-78. |
| ميرجليلي علي محمد* |
| * دانشگاه يزد |
|
نزول قرآن كريم، تاثيرهاي فراواني بر جامعه بشري و به ويژه بر مناطق عربي از نظر فرهنگي، اجتماعي، سياسي، نظامي و ... بر جاي گذاشت. يكي از آن ها، تاثير قرآن بر زبان عربي است. در اين مقاله، پنج مورد از تاثيرهاي قرآن بر زبان عربي مورد بررسي قرار مي گيرد كه عبارت است از: |
| كليد واژه: قرآن، تاثير، زبان عربي، لغت، عرب |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم تابستان 1390; 1(2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)):99-123. |
| نقي پورفر ولي اله,حاج خليلي رضا |
|
سياق، به عنوان چارچوب و فضايي که پيام الهي در آن صورت يافته، در رفع ابهام از ظاهر آيات، کارکرد اساسي دارد. کارکرد سياق، بر اصول بنيادي وحدت پيکر و عدم تعارض آيات قرآن استوار است. در صورت فراهم بودن شرايط کارکرد (وحدت موضوع و وحدت جهت موضوع)، قرينه هاي متصل و منفصل کلام بستر ظهور سياق قرار مي گيرند. با ظهور ابهام در کلام، يا قرينه اي دال بر رفع آن وجود دارد و يا ندارد. در صورت وجود، يا متصل است و يا منفصل. متصل يا دروني است و يا بيروني. دروني يا لفظي است و يا لبي. و بيروني يا قبل از کلام قرار دارد و يا بعد از آن. منفصل يا در همان سوره است و يا در سور ديگر. با اين مبنا در مقاله حاضر، پس از بيان دو اصل بنيادي وحدت پيکر و عدم تعارض آيات، به تبيين قرائن کلام پرداخته و با اين مباني تعريف سياق ارائه گرديده است. سپس، شرايط کارکرد سياق را معرفي و محدوده کارکرد آن را با طرحي نوين، در پنج گونه به بحث و بررسي نشسته ايم: |
| كليد واژه: سياق، وحدت پيکر، عدم تعارض، قرائن، وحدت موضوع، وحدت جهت موضوع |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم تابستان 1390; 1(2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)):125-146. |
| سعيدي روشن محمدباقر* |
| * پژوهشگاه حوزه و دانشگاه |
|
برخورداري قرآن از مراتب متعدد معناي ظاهري و باطني، از مباني پذيرفته شده و تاثيرگذار در تفسير و تاويل قرآن است. اما رازگشايي از ماهيت باطن و حل اين معما که باطن کدام سنخ از معناست، مي تواند گامي اثربخش در فرايند معني شناسي قرآن کريم باشد. بررسي معنا و حقيقت باطن قرآن و ارزيابي اين جنبه که آيا باطن، مدلول لفظي است يا سنخي از معناي غير لفظي؟ يا آن که اساسا، باطن را مراتب و لايه هايي است که برخي مراتب آن، از سنخ مدلول لفظي و مراتب ديگر آن، هويت غير لفظي باشد. علاوه بر اين، تامل در اين موضوع که معاني باطني، مقصود گوينده است يا رهيافتي است که خواننده در پرتو نگريستن به قرآن بدان دست مي يابد و همچنين بررسي امکان فهم همگاني معاني باطني قرآن و حدود و شرايط آن از جمله مباحثي است که در اين پژوهش به آنها پرداخته مي شود. |
| كليد واژه: قرآن، باطن، ظاهر، معنا، مدلول لفظي، مدلول مطابقي، خواننده محوري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم تابستان 1390; 1(2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)):147-170. |
| عرب مرتضي,نقي زاده حسن |
|
از جمله راويان احاديث شيعه، محمد بن سنان (م. 220 ق) است که به رغم قرار گرفتن وي، در سلسله سند رواياتي که تعداد آن ها از هشتصد مورد فراتر رفته است، در اعتبار او ميان علماي اماميه اختلاف شديدي روي داده است. اين پژوهش، به نقل و بررسي گفتار عالمان رجالي در اين رابطه پرداخته و کوشيده است تا از طريق بررسي احاديث مستند به راوي مذکور، شناخت دقيق تري از احوال وي به دست دهد. مقاله، در پايان با توجه به جمع بندي ديدگاه ها و نيز ماهيت روايت هاي محمد بن سنان، به وثاقت وي ملتزم گرديده و تضعيف اين راوي را با تمايل او به غلو، در برهه اي از حياتش، نوع روايت هاي او و نيز، سوء استفاده غاليان از اين راوي، مرتبط مي داند. |
| كليد واژه: رجال شيعه، محمد بن سنان، جرح، تعديل، غلو، غاليان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم تابستان 1390; 1(2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)):171-195. |
| جلالي مهدي* |
| * دانشكده الهيات، دانشگاه فردوسي مشهد |
|
شيخ صدوق (381 ق)، شخصيت نامدار حديثي شيعه، در سده چهارم هجري است. او که در شيعه، به عنوان رئيس المحدثين شناخته مي شود، از اخباريان متقدمي است که در عرصه حديث، به شکل گسترده اي وارد شده و ضمن گزارش حجم عظيمي از روايات فريقين - به ويژه روايات شيعه – اغلب، به بررسي محققانه و عالمانه آنها پرداخته و ضمن برنمودن نقاط قوت و ضعف احاديث و اخبار، به شرح و تبيين آنها در زمينه اي گسترده و ذيل موضوعاتي متنوع مبادرت ورزيده است. در اين رويکرد، موضع شيخ صدوق به مواضع اصول گرايان شيعه نزديک است. با وجود اين، او در جايگاه هايي از آثار خود، از اين امور مهم غافل مانده و با روايات برخوردي سطحي کرده است. بنابراين، كارنامه علمي شيخ صدوق در عرصه تعامل با احاديث، يكنواخت نيست؛ بلکه فراز و فرود دارد. فراز كارنامه او مزاياي بسياري دارد که طيف وسيعي از مسائل مرتبط با حديث مانند: رجال، جرح و تعديل، درايه و فقه الحديث، تفسير و تاويل احاديث را شامل مي گردد و رويکرد شيخ صدوق به اين مسائل، ايجابي توام با اهتمام و توجه است. از سوي ديگر، فرود کارنامه صدوق است که آن نيز عموما با همين مسائل مرتبط است، ليکن با کميت کمتر و طيف محدودتر؛ و رويکرد شيخ صدوق به آن، سلبي توام با عدم اهتمام و توجه است. در اين رويکرد، موضع او به مواضع اخباريان - به خصوص اخباريان متاخر شيعه - نزديک مي شود. |
| كليد واژه: حديث، صدوق، کارنامه حديث نگاري، فراز، فرود، اخباريان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم تابستان 1390; 1(2 (پياپي 2) (ويژه علوم قرآن و حديث)):79-97. |
| نورمحمدي محمدرضا,مردان پور شهركردي الهام,راستي مريم |
|
سلامت، در فرهنگ متعالي اسلام، به عنوان يک ارزش مطرح شده و شفابخشي قرآن و راهکارهايي که براي مقابله با فشارهاي روحي و تامين بهداشت رواني انسان بيان کرده، مورد توجه بسياري از پژوهشگران بهداشت رواني قرار گرفته است. از اين رو، اين پژوهش با هدف استخراج آياتي که در زمينه عرضه راهکارهاي معنوي، جهت تامين بهداشت رواني انسانها در قرآن وجود دارد، انجام گرديد. راهکارهاي معنوي استخراج شده از آيات قرآن، در چهار محور قابل دسته بندي هستند که عبارتند از: |
| كليد واژه: قرآن، بهداشت رواني، انسان، راهکارهاي معنوي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم بهار 1390; 1(1 (پياپي 1) (ويژه علوم قرآن و حديث)):9-39. |
| دهقان منگابادي بمانعلي,حائري محمود,حيدري فاطمه |
|
چکيده فارسي: چکيده عربي: |
| كليد واژه: كليدواژه فارسي: حقوق فطري، قرآن، اسلام، کرامت انساني، حقوق بشر (كليدواژه عربي: الحقوق الفطرية، القرآن، الإسلام، الکرامة الإنسانية، حقوق البشر) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم بهار 1390; 1(1 (پياپي 1) (ويژه علوم قرآن و حديث)):41-64. |
| طيب حسيني سيدمحمود* |
| * پژوهشگاه حوزه و دانشگاه |
|
چکيده فارسي: چکيده عربي: |
| كليد واژه: كليدواژه فارسي: ظن، قرآن، معناشناسي، اضداد، مفردات قرآن (كليدواژه عربي: القرآن، ظن، معرفة المعني، الأضداد، مفردات القرآن) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم بهار 1390; 1(1 (پياپي 1) (ويژه علوم قرآن و حديث)):65-94. |
| ملايوسفي مجيد,اردمه زهرا |
|
چکيده فارسي: چکيده عربي: |
| كليد واژه: كليدواژه فارسي: قرآن، گناه، معرفت، عوامل غير معرفتي، معرفت شناسي (كليدواژه عربي: القرآن، الخطيئة، المعرفة، العوامل الغير المعرفية، علم المعرفة) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم بهار 1390; 1(1 (پياپي 1) (ويژه علوم قرآن و حديث)):95-119. |
| رضايي كرماني محمدعلي,حسيني بي بي زينب |
|
چکيده فارسي: چکيده عربي: |
| كليد واژه: كليدواژه فارسي: امشاج، ريشه شناسي، تطور معنايي، روابط مفهومي، معناشناسي (كليدواژه عربي: أمشاج، معرفة الحروف الأصلية، التطور الدلالي والمعنوي، الإرتباط الدلالية، معرفة المعني والمفهوم) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| كتاب قيم بهار 1390; 1(1 (پياپي 1) (ويژه علوم قرآن و حديث)):121-141. |
| شاكر محمدكاظم,لطفي محمدحسين |
|
چکيده فارسي: چکيده عربي: |
| كليد واژه: كليدواژه فارسي: قانون اساسي، حقوق اساسي، حاکميت ديني، حکومت نبوي، جامعه مدني (كليدواژه عربي: القانون الأساسي، الحقوق الأساسية، الحاکمية الدينية، الحکومة النبوية، المجتمع المدني) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |