دانلود مقالات برق
| زنجاني غيور سيدعليرضا، رفسنجاني سعيد |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: بهره وري، عوامل موثر و كارايي |
|
خلاصه:
امروزه بهره وري و نقش مهم آن در جهت پيشرفت و نيل كشورهاي جهان به مقاصد اقتصادي و سياسي و اجتماعي به خوبي روشن گرديده است و دولت ها و شركت ها سعي مي كنند با بكارگيري فنون و روش هاي مناسب هر چه بيشتر خود را به اين شاخصه ها نزديك كنند. ولي با كمال تاسف بايد اظهار نمود كه در كشور ما با وجود مطرح شدن اين بحث و واگذاري آن به يكي از ارگان هاي دولتي بزرگ جهت تبليغ، ترويج و بكارگيري آن هنوز گامي موثر برداشته نشده و جامعه ايراني با مفاهيم بهره وري و دستاوردهاي آن بيگانه مي باشد. |
| قندهاري ناصر، قلمبر خليل |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: ارزيابي، مكانيزاسيون، يكسان سازي، بهره وري اطلاعات، نظام كيفيت |
|
خلاصه:
وقتي به غايت و كنه جمله «اگر نتوانيد اندازه گيري كنيد، نمي توانيد كنترل كنيد و اگر نتوانيد كنترل كنيد، نمي توانيد مديريت كنيد، و اگر نتوانيد مديريت كنيد، نمي توانيد بهبود ايجاد كنيد.» پي ببريم آنگاه براي اندازه گيري كردن فعاليت هايمان، به دنبال تبديل و تعريف اهداف سازمان به شاخص هاي قابل اندازه گيري كمي، كيفيت كارهايمان خواهيم رفت تا بتوانيم بر اساس اين شاخص هاي تعريف شده عملكرد واحدهاي تحت پوشش مناطق و شركت هاي توزيع را مورد سنجش و ارزيابي قرار دهيم و در نهايت با مقايسه عملكرد با اهداف، اثربخشي فعاليت هاي سازمان را بررسي نماييم. علي رغم تدوين و ابلاغ شاخص ها و عوامل ارزيابي توسط وزارت نيرو متاسفانه در نحوه ارايه مستندات عوامل ارزيابي هيچگونه راهكار و روش مطلوب و يكساني ارايه نگرديده است. مضافا اينكه ارزيابان نيز در هر سال به يك صورت انتظارات خود را از واحد ارزيابي شونده درخواست مي نمايند كه اين خود، ارايه و تهيه مستندات عوامل ارزيابي را مشكل تر مي سازد. همچنين پس از استقرار نظام تضمين كيفيت در شركت هاي توزيع و عدم تعريف جايگاه ارزيابي و مميزي تهيه اطلاعات و مستندات و شاخص ها و عوامل ارزيابي در نظام تضمين كيفيت، حجم ثبت اطلاعات، در فرمت مناسب و يكسان را دو چندان كرده است. در اين مقاله در جهت آسان سازي ثبت اطلاعات و ايجاد فرم ها و جداول بهينه در بخش ارزيابي بهره برداري با استفاده از نرم افزار اكسل به عنوان قدم اوليه در مكانيزاسيون ارزيابي و تدوين بانك اطلاعاتي جامع از تمامي عوامل ارزيابي اقدام گرديده، سپس كليه مستندات در سيستم تضمين كيفيت تعريف شده و تهيه مستندات نه به صورت شب امتحاني بلكه در طول سال و روزانه در نرم افزار مذكور ثبت و آماده مي گردد، و سوابق و مستندات جاري مربوط به سيستم كيفيت و شاخص هاي عوامل ارزيابي يكسان انجام و درنهايت عامل مهم موفقيت شركت هاي توزيع در يكسان سازي تهيه مستندات شاخص ها و عوامل ارزيابي و پرهيز از روش سليقه اي بيان مي گردد. |
| خاقاني محمد |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: انگيزش، عملكرد، بهره وري |
|
خلاصه:
يكي از مهم ترين اهداف در هر سازماني ارتقا بهره وري سازمان مي باشد و به منظور افزايش بهره وري در هر سازمان مجموعه اي از عوامل موثر مي باشد كه در اين ميان نيروي انساني نقش كليدي دارد. |
| لادن مژگان |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: اهداف سازماني، شاخص، ارزيابي، معيار |
|
خلاصه:
ارزيابي در شركت هاي توزيع نيروي برق مي تواند به ابزاري كليدي براي حصول اطمينان ازتحقق اهداف سازماني تبديل شود. مقايسه نتايج ارزيابي در دوره هاي متوالي، اثربخشي فعاليت هاي مختلف نظير تغيير مديريت و روش ها، سازماندهي مجدد، خريد و به كارگيري تجهيزات و تكنولوژي جديد، آموزش پرسنل و ساير اقدامات ديگر را نشان مي دهد و مهم تر از آن با تحليل دقيق نتايج ارزيابي مي توان به فرصت ها و نقاط قوت، تهديدها و نقاط ضعف پي برد. |
| تنعمي محمدمهدي، صاحبي صادق، مصطفوي سيدمحمود |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: بهره وري، رضايت شغلي، انگيزه انتخاب، آموزش، معيار انتخاب |
|
خلاصه:
در اين تحقيق موضوع رضايت شغلي استخدام شدگان شركت توزيع نيروي برق استان مازندران بين سالهاي ٧٢ لغايت ٨٠ از ديدگاه انگيزه انتخاب شغل، نحوه انتخاب و جايگزيني و آموزش مورد بررسي قرار گرفته است. هدف مورد نظر اين مقاله آن است كه تعيين كند چه كسي بايد بر اساس دانش، مهارت، توانايي و قابليت ترقي جهت تصدي مشاغل سازمان انتخاب يا به مشاغل بالاتر انتصاب يابد، همچنين تاثير انگيزه انتخاب شغل بر رضايت شغلي و نگرش كاركنان نسبت به نحوه انتخاب، جايگزيني و آموزش كاركنان را تامين نمايد. در اين راستا جهت جمع آوري اطلاعات از روش توزيع پر سشنامه، جهت تجزيه و تحليل اطلاعات از نرم افزارهاي Fox, Spss و Excel، و روشهاي آماري از قبيل آزمون اسپيرمن و كندال استفاده شده است. بطور كلي نتايج و يافته هاي تحقيق بيانگر آن است كه اگر شغل با جنبه هاي شخصيتي و فطري شاغل منطبق نباشد موجب ايجاد عدم رضايت شغلي مي گردد بعلاوه بي اعتنايي به ابزارهاي انتخاب و نيازهاي آموزشي موجب اتخاذ تصميم هاي سليقه اي مي گردد. بر اساس نتايج حاصله پيشنهاد گرديد جهت انتخاب از روشهاي نوين و ابزارهايي از قبيل فرمهاي كاربردي موزون، ارزش نمونه كار، مصاحبه، و در صورت امكان از مراكز سنجش، آزمون توانايي ذهني و سوالات شخصيتي استفاده شود. بعلاوه جهت جايگزيني مديران از طرح جانشيني مديران بهره برد. همچنين با توجه به نقش آموزش در افزايش بهره وري نيروي انساني بر تداوم آموزشهاي مورد نياز كاركنان تاييد شده است. |
| معماري علي، دري بهروز، بهروزي لادن |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: بهره وري، كارراهه، فن آوري، نظام هاي مرتبط، گروه بندي مشاغل |
|
خلاصه:
فرهنگ بهره وري به عنوان فلسفه محوري سازمان ها، به رفتار، ارزش ها و الگوهاي كار شكل مي دهد. هدف نهايي فرهنگ بهره وري بهبود كيفيت زندگي كاري در سازمان ها و كيفيت خود زندگي است. براي رسيدن به اين هدف، فرهنگ بهره وري بايد سيستمي نهادينه را در خود جذب كند كه به صورت خودكار و پويا نسبت به تغييرات دروني و بيروني عكس العمل نشان دهد. لذا سازمان ها براي دستيابي به اين امر و افزايش بهره وري، برنامه هاي كارراه هاي را طرح ريزي مي كنند. |
| اصيلي غلام رضا، رشيدي محمدمهدي، فرهادي سيدمحمد |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: سازمان سنتي و يادگيرنده، اثربخشي، تكنولوژي اطلاعات، مرزگستري |
|
خلاصه:
بهر ه وري هم به درجه تاثيرگذاري بر اهداف سازمان اطلاق مي شود و هم به كيفيت كار توجه دارد و نكته مهم و اساسي توجه به نحوه ايجاد يك سازمان كارآ است. مقوله بهره وري نيازمند نگرشي جديد بر آن است كه از طريق سازمانهاي يادگيرنده ميتوان به آن دست يافت. |
| باصولي مهدي، اسعدي ميرمحمد، اعرابي محمدحسين |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: نظام پيشنهادها، اثربخشي، رضايت مندي |
|
خلاصه:
نظام پيشنهادها يكي از مفيدترين راهكارهاي مديريت مشاركتي است كه در آن كليه كاركنان اين امكان را مي يابند تا با ارايه نظريات و پيشنهادهاي خود، گامي در جهت ارتقا عملكرد سازمان بردارند. اين ابزار در سال هاي اخير در بسياري از سازمان هاي توليدي، خدماتي و اداري به كار گرفته شده و با پيامدهاي مطلوب مادي و معنوي همراه بوده است. در اين مقاله ميزان رضايت كاركنان شركت برق منطقه اي يزد از نحوه اجراي اين نظام و ميزان اثربخشي اين نظام در مولفه هاي مرتبط، مورد بررسي قرار مي گيرد. |
| عباسي فريده، اثباتي زينب |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: مشاركت، تصميم گيري، دانش، تمايل، آموزش و مديريت |
|
خلاصه:
مشاركت كاركنان در امور سازماني و باور به برتري عقل جمع بر راي فرد و اعتقاد به نقش استراتژيك نيروي انساني، به منزله ارزشمندترين سرمايه و عامل مهم رقابتي درسازمان، مديران را پذيراي پرورش توانايي هاي انسان در فضايي مشاركت جويانه مي كند. از آنجا كه امروزه موضوع مشاركت در كشورمان به ضرورتي ملي مبدل شده است و به علاوه چون صنعت برق در توسعه پايدار كشور نقشي اساسي و پيشگام بر عهده دارد، بررسي زمينه هاي مشاركت كاركنان وزارت نيرو در امور سازماني واجد اهميت است. از اين رو مقاله حاضر به بررسي زمينه هاي مشاركت كارشناسان در امور سازماني بخش برق (سازمان توانير، شركت هاي برق منطقه اي تهران، هرمزگان، خراسان، فارس، گيلان و آذربايجان) طي سالهاي ١٣٧٩-١٣٨٠ پرداخته و از روش زمينه يابي سود جسته است. |
| غياثي سيدمحمدحسين |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: سيستم اطلاعاتي مديريت، سايت اينترنت، اينترانت، شبكه، طراحي |
|
خلاصه:
ضرورت تهيه يك سيستم كاربردي كه در عين سادگي و راحتي، بتواند جوابگوي نيازهاي اطلاعاتي شركت توانير و كاربران در داخل سازمان باشد باعث طرح يك پروژه تحت عنوان تجزيه و تحليل و طراحي سيستم اطلاعات مديريت در دفتر آمار شركت برق منطقه اي يزد گرديد. متعاقب آن اين پروژه در راستاي اخذ پايان نامه تحصيلي كارشناسي ارشد مديريت منابع اطلاعات انجام شد و مورد استفاده كاربران شبكه داخلي شركت قرار گرفت. |
| ديانتي جمشيد، طالب زاده محمدرضا |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: هدف هاي برنامه، مدت زمان، هزينه اجرا، كيفيت |
|
خلاصه:
شركت هاي توزيع به جهت گستردگي فعاليت از جمله فعاليت هاي احداث شبكه هاي برق رساني، تعميرات و نگهداري شبكه هاي توزيع برق و فروش انرژي كه بر عهده دارند به عنوان منبع اصلي جذب درآمد در صنعت برق مي باشند. از سوي ديگر ماهيت بنيادي بخش توزيع در صنعت برق ويژگي هايي را در اين بخش سبب شده است منجمله: |
| همتيان حميد |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: مديريت پروژه، فنآوري اطلاعات، اينترنت، اينترانت |
|
خلاصه:
روند رو به رشد مديريت پروژه از دهه ۱۹۵۰ تكنون و جايگاه فن آوري اطلاعات در اين روند، بكارگيري شيوه هاي نوين مديريتي را جهت استفاده بهينه از امكانات، كاهش زمان و هزينه، ضروري مي نمايد. يكي از شيوه هاي نوين مديريت پروژه، بكارگيري محيط هاي اينترنت و يا اينترانت در مديريت پروژه ها مي باشد كه عبارت است از: بكارگيري قابليت هاي بالقوه دنياي گسترده وب جهت مديريت پروژه و تيم هاي پروژه. برخي از مزاياي بكارگيري اين سيستم به شرح زير مي باشد: |
| حاجي محمدي محمدرضا، عليزاده مجيد |
| همايش كيفيت و بهره وري در صنعت برق 1382;خرداد 1382(4) |
| کلید واژه: كنترل ريسك، مديريت ايمني و بهداشت، ارزيابي |
|
خلاصه:
صنعت برق به عنوان يكي از صنابع پرمخاطره همواره موردنظر بوده است و آمار و گزارشات نشان دهنده اين است كه سازمان هاي مربوطه بايستي سيستم مديريت جهت كنترل خطرات و ريسك هاي سازمان مستقر سازند. |