راسخون

مقالات كنفرانس احتراق ايران

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 1: مدلي براي محاسبه فاكتور جنس و كاربرد آن در محاسبات ايمني آتش در برجهاي تقطير
عابدي فسخودي روح اله، منطقيان مهرداد
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  ايمني حريق، فاكتور جنس، برج تقطير، انديس آتش و انفجار
خلاصه:

فاكتور جنس يكي مهمترين عوامل در محاسبات ايمني مي باشد. اين فاكتور بيانگر خطر زايي مواد موجود در محيط مورد مطالعه است. مقدار اين فاكتور در جداول به عنوان تابعي از عدد فعاليت و نقطه جرقه ارايه شده است. در اين مطالعه مدلي ارايه شده كه با استفاده دز دماي جوش نرمال (N.B.P) و درجه (API) مواد هيدروكربني مي تواند مقدار MF را بطور دقيق براي مواد هيدرروكربني چه در شرايط خالص و چه در برجهاي تقطير مورد محاسبه قرار دهد.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 2: تحليل عددي سينتيك احتراق ذرات آلومينيوم و بخار آب
بيدآبادي مهدي، صديقي محمد، شريفي نژاد فرشيد
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  سينتيك، احتراق ذرات، آلومينيوم، بخار آب
خلاصه:

در تحقيق حاضر، پس از بررسي پتانسيل واكنش آلومينيوم وبخار آب توسط تحليل تعادلي، با استفاده از زير مكانيزمهاي موجود، سينتيك واكنش براي رسيدن به حالت تعادل مورد بررسي قرار گرفته است. بر اساس نتايج بدست آمده از هر دو تحليل تعادلي و سينتيكي، دماي تعادل در حالت استوكيومتريك در حدود 3500K مي باشد. اما محصولات اصلي واكنش بر اساس تحليل تعادلي AlO(L), H, H بوده و بر اساس تحليل سينتيكي AlO, Al, H, H مي باشد كه اختلاف نتايج دو روش، از در نظر گرفتن تنها واكنشهاي فازي گازي در تحليل سينتيكي و عدم وجو جزء AlO در فاز گازي ناشي مي گردد.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 3: افزايش راندمان احتراق در بويلرهاي نيروگاهي از طريق تنظيم هواي اضافي
سهرابي كاشاني امير
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  احتراق، بويلر، تلفات انرژي، نيروگاه، دودكش
خلاصه:

بررسي عملكرد احتراق در بويلرهاي نيروگاهي يكي از مباحث مهم در تعيين تلفات انرژي خروجي از دودكش يك نيروگاه حرارتي مي باشد. عوامل موثر دروضعيت احتراق در بويلرها متاثر از پارامترهاي متعددي مي باشد كه در اين مقاله، مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. در اين تحقيق در ابتدا به عملكرد احتراق در يك بويلر نيروگاهي در قالب محاسباتي مربوط به موازنه هاي انرژي و مواد در واكنشها و ميزان هواي مورد نياز احتراق در شرايط ايده آل و واقعي پرداخته مي شود. پس از آن به اختصار به وضعيت موجود احتراق در بويلرهاي نيروگاه هاي كشور از نظر تنظيم هواي مورد نياز احتراق اشاره مي گردد. بررسي تلفات انرژي در بويلرهاي نيروگاهي به ويژه تلفات ناشي از عدم تنظيم نسبت هوا به سوخت ازمهمترين مباحثي است كه در اين مقاله مطرح مي شود. در انتها راهكارهاي مناسب به منظور كاهش تلفات انرژي از دودكش از طريق تعيين شرايط بهينه احتراق در بويلر ارايه مي گردد.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 4: بررسي تاثير تزريق چند مرحله اي سوخت بر عملكرد و آلايندگي موتور ديزل پاشش مستقيم
حسين پور سيامك، راه حق هومن
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  تست آلايندگي موتور، شبيه سازي عملكرد و آلايندگي موتور، تزريق چند مرحله اي سوخت
خلاصه:

هدف از اين مقاله ارايه و بررسي تستهاي عملكرد و آلايندگي انجام شده بر روي موتور PR4-236V و شبيه سازي فرايند پاشش سوخت و احتراق دراين موتور، جهت مطالعه اثر تزريق چند مرحله اي سوخت بر روي فرايند احتراق و آلاينده هاي خروجي به كمك كد كامپيوتري KIVA مي باشد. تستهاي انجام شده بمنظور رساندن سطح آلايندگي موتور به محدوده تعيين شده در استانداردهاي الايندگي اروپا انجام شده است كه در اين تحقيق با توجه به محدوديتهاي آزمايش از شبيه سازي براي تكميل اين موضوع استفاده گرديده است. آزمايش هاي انجام شده بر روي پارامترهاي تزريق سوخت بوده و شامل بررسي تاثير تغيير در زمان پاشش و فشار پاشش سوخت در موتور مورد نظر مي باشد. آزمايشات توسط كد كامپيوتري شبيه سازي شده و نتايج ارايه شده، نشانگر دقت و پايداري كد در شبيه سازي عملكرد و آلايندگي موتور مورد مطالعه مي باشد. علاوه بر آن، پاشش چند مرحله اي سوخت مدلسازي شده و نتايج حاصل بيانگر كاهش آلاينده هاي توليدي با استفاده از تزريق چند مرحله اي مناسب مي باشد.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 5: تعيين رفتار حرارتي مشعلهاي متخلخل تحت شرايط كاركرد مختلف
گنجعليخان نسب سيدعبدالرضا، اميدپناه محمد
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  مشعلهاي متخلخل، انرژي تشعشعي، آنتالپي گاز
خلاصه:

مشعلهاي متخلخل نمونه اي نسبتا جديدي از مشعلهاي حرارتي بوده كه ويژگي هاي مثبت زيادي نسبت به مشعلهاي معمولي دارند. در كار حاضر سعي شده است با حل عددي معادلات حاكم رفتار حرارتي اين نوع مشعلها شناسايي شده و اثر پارامترهاي مختلف بر عملكرد اين گونه سيستم ها مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد و در اين راستا معادله انرژي براي جريان گاز، معادله انرژي براي محيط متخلخل و معادلات انتقال حرارت تشعشعي بر پايه مدل دو شار حرارتي بطريق عددي حل شده و توزيع درجه حرارت و شار تابشي در طول مشعل بدست آمده است. نتايج نشان مي دهند كه خواص اپتيكي محيط متخلخل در مشخصه هاي حرارتي اين مشعلها نقش بسزايي داشته و مشعلهايي با ضخامت اپتيكي زياد و ضريب خش تشعشعي كم در تبديل انتالپي گاز به انرژي تشعشعي كارآتر هستند. مقايسه بين نتايج كار حاضر بانتايج مطالعات ديگر محققين كه از مدلهاي تشعشعي متفاوتي استفاده كرده اند تطابق قابل قبولي را نشان مي دهد.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 6: بررسي تاثير احتراق غني شده از اكسيژن در بويلر فوق بحراني نيروگاه حرارتي
حسينعلي پور سيدمصطفي، رحمتي افشين، ميرعمادي محمدامين
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  فوق بحراني، اكسيژن، احتراق
خلاصه:

موضوع اين مقاله احتراق غني شده از اكسيژن مي باشد كه در طي آن به بررسي تاثير استفاده از هواي غني شده از اكسيژن در بويلرهاي فوق بحراني موجود مي پردازد. هدف اصلي در اين مقاله محاسبه مقدار كاهش حاصله در سطوح انتقال حرارت در اثر بكارگيري اين روش است كه در كنار آن به مقدار توليد و انتشار آلاينده ها و همچنين مقدار كاهش مصرف سوخت نيز توجه شده است. محاسبات بر اساس حل معادله احتراق براي بويلر موجود و يافتن سطح انتقال حرارت لازم براي بويلر جديد كه از هواي غني شده از اكسيژن استفاده مي كند، انجام شده است.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 7: كاهش تلفات انرژي گرمايي در گلخانه ها، مرغداريها و سالنهاي مسقف ورزشي با كنترل پارامترهاي ورودي هوا گرمكنهاي مورد استفاده
رشيدي علي محمد، پاكنژاد مراد، ويسي فرزاد، اتابكي علي
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  مبدل حرارتي، تلفات حرارتي، گرمايش توام با تهويه، دبي هواي دمشي، آهنگ مصرف سوخت
خلاصه:

در مقاله حاضر اتلاف انرژي گرمايي در مكانهايي كه نيازمند گرمايش همزمان با تهويه هستند، از ديدگاه تجهيزاتي مورد بررسي آزمايشگاهي قرار گرفته است. مطابق نتايج حاصل براي حداقل شدن تلفات حرارتي مبدل مورد استفاده و كاهش مصرف سوخت تنظيم آهنگ مصرف سوخت، دماي پيشگرم آن و دبي هواي دمشي بر اساس تغييرات روزانه و فصلي دما ضروري است. با بكارگيري دمنده هاي قادر به تامين جريان هوا با دبي نزديك به حد بالايي مجاز، استفاده از چند مبدل با ظرفيت حرارتي پايين تر بجاي يك مبدل با ظرفيت حرارتي بالا (حاصل از كاركرد مشعل با حداكثر آهنگ مصرف سوخت) و پيشگرم كردن سوخت مي توان تلفات گرمايي مبدل هاي مورد استفاده را به ميزان قابل توجهي كاهش داد.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 8: بررسي اثرات متقابل قطره سوخت با هواي داغ در محفظه احتراق
خادم جواد
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  قطره، تبخير، خرد شدن
خلاصه:

در مقاله حاضر تغييرات جرم، مومنتوم و انرژي بين يك قطره و هواي داغ در يك محفظه احتراق مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است. سرعت، شعاع و جرم قطره بستگي به شرايط جريان در اطراف قطره دارد. عواملي از قبيل اثر نيروي مقاوم در برابر حركت قطره، انتقال حرارت، تبخير و خرد شدن (splitting) در نظر گرفته شده اند. نيروي مقاوم توسط فرمولي كه وابسته به عدد رينولدز و عدد ماخ مي باشد، محاسبه شده و براي مدلسازي تبخير از يك مدل غير تعادلي بهره گرفته شده است. همچنين از عدد وبر (Weber number) به عنوان معياري براي خرد شدن قطره استفاده شده است. نتايج براي سوخت دكان (CH) كه در محفظه اي از هواي داغ ساكن پاشيده شده است. محاسبه گرديده و با مقادير آزمايشگاهي موجود مقايسه شده است.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 9: توسعه مدل احتراق مثلثي جهت شبيه سازي احتراق در موتور اشتعال جرقه اي
خزائي پدرام، مدرس رضوي سيدمحمدرضا
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  مدل مثلثي، نرخ سوختن، زمان احتراق، تاخير در احتراق، ماكزيمم نرخ سوختن
خلاصه:

در اين مقاله از يك مدل نرخ سوختن مثلثي توسعه داده شده براي تخمين نرخ حرارت آزاد شده در موتور استفاده مي شود. متغيرهاي اين مدل عبارتند از: مدل زمان تاخير در اشتعال، مدت زمان سوختن، ماكزيمم نرخ سوختن، و زاويه اي كه درآن ماكزيمم نرخ سوختن رخ مي دهد. در اين تحقيق تابع بهينه براي هر يك از اين متغيرها براي يك موتور چهارسوپايه تك سيلندر معرفي شده است. نتايج تخميني از مدل توسعه داده شده و نتايج آزمايشگاهي نشان مي دهد، اين مدل مي تواند به خوبي نرخ سوختن را در شرايط عملكردي مختلف موتور پيش بيني نمايد.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 10: آناليز حرارتي مشعل متخلخل
خاموشي فاطمه، منصوري سيدحسين، گنجعليخان نسب سيدعبدالرضا
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  مشعل متخلخل، انرژي تشعشع، شار تشعشعي
خلاصه:

كار حاضر آناليز حرارتي مشعل متخلخل است. احتراق در مشعل با فرض دماي آدياباتيك شعله در نظر گرفته شده است. فاز گاز و جامد در تعادل حرارتي نيستند و از اين رو معادلات انرژي به صورت جداگانه براي هر فاز نوشته مي شود. فاز جامد قادر به جذب، پخش و صدور انرژي مي باشد اما فاز گازي در برابر تشعشع شفاف عمل مي كند. قسمت تشعشعي معادله انرژي به روش دو شار حرارتي مدلسازي شده و با حل معادلات انرژي به روش عددي، توزيع درجه حرارت فاز گاز، جامد و شار حرارتي در طول مشعل به دست آمده است سپس اثر پارامترهاي مختلف نظير ضخامت لايه متخلخل مشعل، ضريب پخش، ميزان هواي اضافي بر توزيع درجه حرارت و شار حرارتي بررسي شده است.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 11: تحليل غير خطي ناپايداري احتراق
مطهر صادق، صداقت احمد
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  ناپايداري داريوس، لاندا، كوپلينگ غير خطي، امواج اكوستيك، شعله خميده
خلاصه:

در اين مقاله يك مدل رياضي براي ناپايداري احتراق در اثر كوپلينگ غير خطي شعله و امواج اكوستيكي ارايه شده است. در اين مدل ابتدا با در نظر گرفتن يك انرژي فعالسازي بزرگ و يك عدد ماخ كوچك فرمولهاي كلي به دست مي آيند. سپس صورت غيرخطي ضعيف شده ناپايداري داريوس - لاندا در مورد شعله خميده و مود اكوستيكي در حضور ميدان جاذبه بررسي مي شود. از نتايج به دست آمده مشاهده مي شود كه كوپلينگ غير خطي باعث رشد در سرعت تقويت امواج مي شود.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 12: محاسبه پارامترها و فرايندهاي ترموديناميكي و احتراقي مولد گاز در موشك هاي سوخت مايع
كريمي حسن، قنادي مهدي
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  موتور سوخت مايع، پيشران، مولد گاز، محفظه احتراق، قابليت عملكرد
خلاصه:

در موشك هاي سوخت مايع از محصولات مولد گاز جهت توليد نيروي لازم براي حركت توربين و يا تحت فشار قرار دادن سوخت و اكسيد به منظور انتقال آنها با دبي و فشار لازم به محفظه احتراق استفاده مي شود. بنابراين شناخت و پيش بيني رفتار مولد گاز به ازاي شرايط مختلف كاركرد مي تواند در كاهش هزينه تست ها و همچنين تحليل دقيق تر نتايج موثر باشد.
جهت تعيين پارامترهاي ترموديناميكي و احتراقي مولد گاز دو مولفه اي لازم است كه مشخصات محصولات احتراق به دست آيد. در اين پژوهش روش هاي محاسبه ترموديناميكي و احتراقي در مولد گاز مايع در نسبت هاي مختلف مولفه هاي اكسيدكننده به سوخت (K) به صورت تحليلي مورد بررسي قرار گرفته است.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 13: بررسي تشكيل آلاينده ها در احتراق گاز طبيعي
غفوريان مرشديزدي اكبر، خاني ونداد
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  سينتيك شيميايي، احتراق، گاز طبيعي، آلاينده، CO ،NO
خلاصه:

با استفاده از سينتيك شيميايي، وابستگي غلظت آلاينده هاي CO، NO و CO در احتراق گاز طبيعي به نسبت تعادل بدست آمده است. براي اين مدلسازي از مكانيزم GRI نسخه سه استفاده شده است. مدل فيزيكي مورد استفاده دستگاه احتراق همگن با حجم ثابت (يا شاك تيوب) مي باشد. براي حل معادلات از كد حلگر DVODE استفاده شده است. نتايج اين پژوهش نشان مي دهد كه مقدار ماكزيمم غلظت CO در دماي اوليه 1000 درجه كلوين در نسبت تعادل 2.70 و مقدار ماكزيمم غلظت NO در شرايط فوق الذكر در نسبت تعادل 0.81 بدست مي آيد.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 14: تشخيص وقوع دو پديده كوبش در موتورهاي احتراق داخلي با استفاده از سيگنال شتاب بدنه
صادقي مرتضي، پيروزپناه وهاب، اتفاق ميرمحمد، ارجمندي تاش هادي
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  موتورهاي احتراق داخلي، كوبش موتور، مدل پارامتريك ARMA
خلاصه:

مقاله ارايه شده شامل مدلسازي وقوع فرايند كوبش در موتورها احتراق داخلي بر اساس مدل پارامتريك ARMA مي باشد. بدين معني كه با استفاده از شتاب سنج متصل به بدنه موتور و با مدلسازي سيگنالهاي لرزش بدنه توسط مدلARMA  معيار مشخص، قابل قبول و بسيار ساده اي براي تشخيص وقوع و يا عدم وقوع كوبش ارايه شده است. بكارگيري سنسور تاكومتر (سرعت سنج) جهت مشخص كردن زاويه دوران ميل لنگ به موازات سنسور شتاب باعث افزايش دقت اين روش در مقايسه با روشهاي مشابه قبلي شده است.

mehdi0014 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 287351
|
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
 15: بهينه سازي مشعل كوره هاي پريوديك پخت كاشي و سراميك
احمدي كيا حسين، فدايي عباس
كنفرانس احتراق ايران  1384;بهمن 1384(1)
کلید واژه:  سراميك، كوره، مشعل، احتراق
خلاصه:

كيفيت احتراق، چگونگي انتقال حرارت در كوره و فرايند زماني، پخت نقش زيادي در كاهش مصرف سوخت، كاهش ضايعات و افزايش كيفيت محصولات سراميكي و كاشي دارند. تغييرات زماني دماي كوره و دبي سوخت براي پخت كاشي خام و لعاب در يك كارخانه اندازه گيري شده و مشخصات هندسي، عملكرد حرارتي، آلودگي زيست محيطي و مزايا و معايب آن مورد ارزيابي قرار گرفته است. سپس با توجه به موازنه حرارتي يك كوره پريوديك سنتي در همدان و تعيين ميزان مصرف سوخت، دبي هوا، تلفات حرارتي و بازده گرمايي، يك مشعل مدرن اتوماتيك خاص اين نوع كوره ها طراحي و ساخته شده است. مشعل ساخته شده در شرايط مختلف كوره مورد آزمايش قرار گرفته است. اين مشعل هيچ محدوديتي در استفاده براي كوره هاي پخت كاشي و سراميك مختلف ندارد. استفاده از اين مشعل موجب صرفه جويي سوخت به ميزان 27 تا 37 درصد و كاهش زمان پخت به اندازه 72% شده است. همچنين ضايعات كاهش يافته و كيفيت توليد بالا رفته است.