مقالات بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف
| برات نژاد محمدرضا، اكبري خانقاه مليحه |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: رفتار، عمل، فرهنگ، باور، ارزش، هنجار،، نماد، اسراف، ميانه روي |
|
خلاصه:
مصرف نوعي عمل اجتماعي است که تابع فرهنگ هر جامعه است. فرهنگ مجموعه اي از باورها، ارزشها، هنجارها و نمادهاست. عمل انسان با قواعد و هنجارهايي همراه است که اين قواعد و هنجارها مبتني بر ارزشها و باورهاست. مصرف نيز به عنوان يک عمل تابع هنجارهايي است و آنچه با عنوان الگوي مصرف از آن ياد مي شود در واقع همان هنجارهاي حاکم بر عمل مصرف است. اصضلاح الگوي مصرف يعني اصلاح هنجارهاي رايج بر عمل مصرف. به نظر ميرسد هنجارهاي حاکم بر رفتار مصرف در جامعه ما در حال حاضر تناسب چنداني با ارزشهاي موجود در متون و منابع ديني يعني کتاب و سنت ندارد واي بسا منبعث از فرهنگ مصرف گراي مدرن باشد. نخستين گام براي اصلاح الگوي مصرف شناخت ارزشهاي اسلامي مربوط به مصرف است. دراين مقاله تلاش شده تا با بهره گيري از برخي متون اصلي دين يعني قرآن و سخنان پيامبر و امام علي ارزشهاي مربوط به مصرف معرفي شوند. اين ارزشها اجمالا درحوزه مفهومي اسراف و ميانه روي قرار ميگيرند. به عبارت ديگر تکيه اساسي اين متون تاکيد بر ميانه روي و پرهيز از اسراف است. |
| موحدي محسن |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: سياست هاي فرهنگي، الگوي مصرف |
|
خلاصه:
بر اساس اهميت موضوع نقش سياست هاي فرهنگي در اصلاح الگوي مصرف، در اين پژوهش بر رابطه بين نهادهاي فرهنگي جامعه و اصلاح الگوي مصرف تاکيد مي شود. روش تحقيق از نوع پيمايشي است که در جامعه فرهنگيان شهرستان نجف آباد انجام شده است. سوالات تحقيق درباره نقش سياست هاي پنج نهاد مهم فرهنگي جمهوري اسلامي ايران تنظيم شده است. برخي نتايج و يافته هاي تحقيق عبارتند از: |
| موسوي مهري سادات |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: مصرف گرايي، مهارت هاي زندگي، فرهنگ توده اي، اصلاح الگوي مصرف |
|
خلاصه:
انسان از ديرباز براي رفع نيازها و اميال خود رو به مصرف آورده است. مصرف گرايي يعني استفاده از كالاها به منظور رفع نيازها و اميال که علاوه بر خريد كالاهاي مادي، در برگيرنده خدمات نيز مي باشد. در جوامع نوين مصرف گرايي به يك فعاليت اجتماعي اصلي تبديل شده است. براي مصرف گرايي مقدار زيادي وقت، انرژي، پول، خلاقيت و نوآوري تكنولوژيكي مصرف مي شود. مصرف گرايي نوين به شكل بي رويه يك آسيب اجتماعي است كه مستلزم شناخت علمي و سپس درمان اساسي، يا به عبارت ديگر برنامه ريزي در دو بعد خرد و كلان است. در مقاله حاضر ريشه هاي فرهنگي مصرف گرايي نوين مورد بررسي قرار گرفته و با توجه به لزوم برنامه ريزي در اين خصوص، آموزش مهارت هاي زندگي به عنوان يکي از شاخه هاي برنامه ريزي براي الگوي مصرف گرايي نوين پيشنهاد مي گردد. |
| غفوريان قاليباف مريم |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: اسراف، مصرف، دين |
|
خلاصه:
الگوي مصرف هر جامعه نقشي تعيين کننده در تخصيص منابع توليد، نوع کالاهاي توليدي و شيوه توزيع آنها دارد، زيرا تخصيص بهينه منابع براي توليد کالاها و ارايه خدمات به منظور تامين نيازهاي ضروري و حياتي جامعه و رفع فقر و محروميت، تا حد زيادي به شناخت الگوي صحيح مصرف و اجراي آن بستگي دارد و اين امر مبتني است بر جهت دهي معقول و منطقي به افکار، عقايد، آداب و رسوم و ارزشهاي مورد قبول جامعه يا به طور خلاصه، فرهنگ عمومي مردم مي باشد. اين مقاله اصلاح الگوي مصرف را از نظر ارزشهاي ديني به خصوص قرآن و روايات مورد بررسي قرار داده است. تا هم آگاهي و شناخت لازم براي تشخيص الگوي صحيح مصرف به دست آيد و هم در مرحله عمل، ويژگيهاي الگوي مناسب مصرف براي افراد جامعه از نظر دين روشن شود. |
| تشكيني احمد |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: الگوي مصرف، نان، دهک هاي درآمدي، هزينه هاي خانوار |
|
خلاصه:
اين مقاله با توجه به مشکلات فراوني همچون مصرف بالا، ضايعات فراوان و کيفيت پايين گندم، آرد و نان به تبيين الگوي مصرف و ارايه راهکارهايي براي اصلاح آن پرداخته است. نتايج اين مطالعه حاکي از آن است که ايران يکي از بزرگترين مصرف کنندگان نان در جهان به شمار مي رود. وجود عواملي همچون پايين بودن عملکرد در هکتار توليد، پايين بودن ضريب مکانيزاسيون، پايين بودن ظرفيت ذخيره سازي گندم و اعمال سياست خريد تضميني توسط دولت در سمت عرضه و عواملي همچون پرداخت يارانه از سوي دولت و پايين بودن قيمت نان در طرف تقاضا، از جمله مهمترين دلايل بروز الگوي ناصحيح مصرف اين محصول مي باشند. قيمت پايين نان در صورتي است که سهم مجموع انواع نان در سبد مصرفي حدود 0.91 درصد مي باشد، اگرچه اين سهم در دهک هاي پايين بالاتر است. همچنين بيشترين سهم در آناليز هزينه نان به ترتيب مربوط به هزينه هاي دستمزد و آرد مي باشد. در نهايت پيشنهاد شده است تا به منظور اصلاح الگوي مصرف در سمت توليد به حذف تدريجي سياست خريد تضميني، بهبود فناوري و افزايش ضريب مکانيزاسيون و به منظور اصلاح الگوي مصرف در سمت تقاضا به حذف تدريجي يارانه پرداختي از سوي دولت و آزادسازي قيمت نان اقدام شود. |
| همتي محمد، همتي اصغر، کرکه آبادي حميدرضا |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: خصوصي سازي، بهره وري، توليد ناخالص داخلي، نيروي کار، اصلاح الگوي مصرف |
|
خلاصه:
اندازه گيري ميزان تاثير خصوصي سازي بر بهره وري نکات سودمندي را در بر خواهد داشت. هدف اصلي در اين مقاله بررسي و اندازه گيري مقدار تاثير خصوصي سازي بر مصرف بهينه منابع (نيروي کار - سرمايه) و بهره وري است. همچنين اندازه گيري مقدار تاثير خصوصي سازي بر GDP (توليد ناخالص داخلي) از ديگر اهداف اين مقاله مي باشد. تکنيک مورد استفاده تحليل آناليز و ضريب همبستگي و محاسبه خط رگرسيون بين متغييرهاست که در سطح معني دار 95% بررسي مي شود. نرم افزار مورد استفاده spss و ExceL بوده که در آن از آمار 17 سال اخيرکشور از نظر خصوصي سازي بعنوان متغير مستقل و نيروري کار و GDP بعنوان متغير وابسته و در نهايت محاسبه سرانه بهره وري مورد توجه واقع مي شود. نتايج اين مقاله نشان مي دهد که ارتباط معناداري بين رشد خصوصي سازي و افزايش GDP و همچنين افزايش اشتغال زايي وجود دارد که در نهايت باعث مصرف بهينه منابع و رشد شاخص بهره وري در سطح ملي خواهد شد. |
| سريرافراز محمد |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: الگوي مصرف، اينترنت، تبليغات، تقاضا، قاچاق |
|
خلاصه:
علم اقتصاد بيان کننده تخصيص منابع کمياب در جهت ارضاي نيازهاي نامحدود بشري است. به بياني نيازمندي هاي بشر است که منجر به فکر، ايده و سپس اختراع و درنهايت توليد و توزيع و مصرف مي شود. امروزه با گسترش وسايل ارتباطي اعم از ماهواره ها، سايت هاي اينترنتي و ... مرزهاي زماني و مکاني شکسته شده و توليدکنندگان به منظور يافتن بازار محصولات خود بدون محدوديت دست به درج تبليغات در اين نمادهاي ارتباطي مي زنند. |
| طيبي سيدكميل، حيدري سميه |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: مصرف بخش خصوصي، سرمايه گذاري دولتي، درآمدهاي نفتي، تکنيک خود بازگشت با وقفه هاي گسترده |
|
خلاصه:
در ميان متغيرهاي اقتصادکلان مصرف بخش خصوصي يکي از مهمترين اجزاي تقاضاي کل اقتصاد است به نحوي که سهم بالايي از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص مي دهد. لذا شناسايي تابع مصرف خصوصي مي تواند جهت گيريها و سياست هاي اقتصادي آينده را در زمينه اصلاح الگوي مصرف مشخص کند. |
| معصومي محمود,ايزدپناه كرامت اله |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: ضايعات نان، تابع کاب - داگلاس، مشهد |
|
خلاصه:
بدون شك، صرفه جويي، پرهيز از اسراف و اصلاح الگوي مصرف، زمينه ساز پيشرفت و عدالت در تمام ابعاد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خواهد بود. با حركت در جهت اصلاح الگوي مصرف، سياستگذاري ها، خط مشي ها و برنامه ريزي ها، شكلي كارآمد و اثربخش به خود مي گيرد و موجب توزيع متوازن و منطقي منابع مي شود كه اين امر به نوبه خود شرايط را براي رفع محروميت ها و توسعه متوازن در سراسر كشور فراهم مي آورد. با توجه به آمار منتشر شده سالانه نزديک 30 درصد نان توليد شده در کشور و حدود يک هزار و 200 ميليارد تومان از يارانه توزيع شده توسط دولت در اثر ضايعات نان دور ريخته مي شود. بر اين اساس يکي از مهم ترين گام ها در جهت دستيابي به الگوي مصرف متعادل، اصلاح الگوي فعلي مصرف نان مي باشد. به همين منظور در مطالعه حاضر سعي شده است که با برآورد تابع سرانه ضايعات نان خانوارهاي شهر مشهد، عوامل موثر بر ضايعات نان شناسايي شده و سپس راه كارهايي براي اصلاح الگوي فعلي مصرف و كاهش ضايعات اين ماده غذايي ارايه شود. به اين منظور اطلاعات 352 خانوار مشهدي که به روش نمونه گيري تصادفي ساده در سال 1387 جمع آوري شده است به کار گرفته شد. برآوردها با استفاده از نرم افزار Eviews 5 و SPSS 11.5 انجام گرفتند. بر اساس نتايج حاصل از برآورد تابع ضايعات سرانه نان خانوارهاي مشهدي، درآمد، تعداد دفعات مراجعه به نانوايي در هفته، زمان معطلي در نانوايي، نرخ متوسط مصرف نان، ارزان تلقي نمودن قيمت نان از سوي خانوار، تحصيلات سرپرست خانوار، تحصيلات ساير افراد خانوار و روي دست حمل نمودن نان خريداري شده با ضايعات مصرف نان رابطه مستقيم داشته و ساير متغيرهاي وارد شده در الگو با سرانه ضايعات رابطه معکوس دارند. |
| خيرخواهان ابراهيم، خيرآبادي علي، معروفي داود |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: بهينه سازي، کيفيت محصولات و خدمات، مديريت انرژي، بهروري انرژي، صنعت ساخت و ساز، معماري قديم |
|
خلاصه:
تحولات پيچيده و پرشتاب جهاني در عرصه هاي مختلف و نيز اهميت و توجه روزافزون به بحث انرژي، بسياري از کشورهاي موفق جهان را بر آن داشته است تا اهداف، روشها و ساختار خود را در جهت شناخت هر چه بيشتر انرژي و نيز استراتژيهاي غير قيمتي کاهش مصرف انرژي، هدايت کنند. از اين رو هدف اصلي در اين مطالعه، طراحي و معرفي راهکارهاي بهينه سازي مصرف انرژي در صنعت ساخت و ساز مي باشد، به گونه اي که بدون کاهش رفاه و برخورداري از خدمات انرژي، تلفات انرژي کاهش يابد. براي اين منظور، در اين مطالعه، به بررسي تطبيقي و توسعه اي راهکارهاي کاربردي غيرقيمتي بهينه سازي مصرف انرژي در بخش ساخت و ساز کشور پرداخته شده است. |
| رضازاده حسين |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: سازمانهاي غيردولتي، جامعه مدني، اصلاح الگوي مصرف، مشارکت، فرهنگ سازي، نظارت |
|
خلاصه:
در دنياي آشفته كنوني با توجه به تغييرات سريع و پرشتاب نياز به حركتهاي جمعي (فكري و جسمي) انسانها جهت اداره امور عمومي مي باشد. در اين راستا، نقش مشاركتي سازمان هاي غير دولتي و تشكل هاي محلي به خوبي مي تواند مشكل گشا باشد. داوطلبانه بودن خدمات اين گونه سازمان ها و لمس نزديك تر معضلات - به دليل تشكيل شدن بي واسطه آن از سوي افراد جامعه - سبب خواهد شد تا سازمان هاي غير دولتي به خوبي بتوانند ضمن شناخت جنبه هاي آشكار و پنهان اين گونه معضلات، با كارآيي بيشتري به رفع آنها بپردازند. اين سازمانها به دليل مردمي بودنشان از نفوذ اجتماعي قابل توجهي برخوردارند و اين امتيازي است كه دستگاههاي دولتي به راحتي قادر به كسب آن نيستند. |
| سالاروند علي، سالاروند سعدي |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: اصلاح الگوي مصرف، لند فيل، زباله، برنامه ريزي، مديريت، توسعه پايدار، محيط زيست |
|
خلاصه:
امروزه توليد زباله به طرز چشمگيري رو به افزايش است به گونه اي که باعث ايجاد چالشهاي بسياري از جمله ايجاد عوارض و مشکلات زيست محيطي، تاثير سوء بر بهداشت و سلامت جوامع بشري و ساير معضلات به دليل تاثير بر سلامت آب،خاک و هوا بصورت مستقيم و غير مستقيم دارد، بدين منوال در آينده بجاي نگراني براي غرق شدن در آب به دليل تغييرات اقليمي و ذوب شدن يخهاي قطبها بايد بيشتر نگران غرق شدن در زباله ها بود. |
| سلاحورزيان امين، عارفي اعظم |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: اعتدال و ميانه روي، اصلاح الگوي مصرف، بهينه نمودن مصرف |
|
خلاصه:
سال 1388 با تدبير رهبر کبير انقلاب به عنوان سال «اصلاح الگوي مصرف» اعلام گرديد. اصلاح الگوي مصرف عبارت است از نهادينه كردن روش استفاده از منابع به قسمي كه سبب ارتقاي شاخص هاي زندگي مردم و كاهش هزينه ها شده و از اين منظر زمينه اي براي گسترش عدالت عمومي فراهم آورد. دين مقدس اسلام بهره بردارى مشروع از نعمتهاى الهى و زيباييهاى زندگى را مباح و روا و اسراف و زياده روى را حرام و ناروا مى داند. از نظر اسلام، در حوزه مصرف آنچه مهم است كم مصرف كردن نيست بلكه استفاده درست و صحيح مي باشد، زيرا اگر كم مصرف كردن به معناي ناديده گرفتن بخشي از نيازهاي فطري و طبيعي بشر باشد، مي تواند آسيب جدي به رشد و كمال آن بخش وارد سازد. حد مطلوب بهره مندي از نعمت هاي الهي آنست كه همراه با اعتدال و به قدر كفاف باشد، اعتدال و ميانه روي كه در قرآن و احاديث به آن اشاره شده است در واقع جلوگيري از اسراف است نه استفاده نکردن. اصلاح مصرف يك معروف اجتماعي است كه همه بايد از آن حمايت كنند. تلاش براي ترسيم يك الگوي مناسب مي تواند گام موثري در راه دستيابي به اين الگو باشد. در اين خصوص آموزش غير رسمي مصرف گرايي درست و نادرست از طريق رسانه ها و در نهايت تغيير باورهاي افراد به سمت مصرف متعارف و مورد نياز بسيار موثر خواهد بود. |
| علوي شاد عباس، واعظي حميده |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: راهبرد، اصلاح الگوي مصرف، برنامه ريزي استراتژيك، آينده پژوهي |
|
خلاصه:
برنامه ريزي استراتژيك با نگاهي به آينده و تمركز بر آينده پيش بيني شده، سعي در همگرايي با تغييرات مستمر و پيچيده برمبناي تجزيه و تحليل روندهاي كنوني دارد. اين نوع برنامه ريزي با تجزيه و تحليل هاي جامع محيطي چارچوبي به وجود مي آورد تا در قالب آن بتوان به فرصتها، چالشها، اتفاقات و بحرانهاي به وجود آمده، ازطريق مدلهاي از پيش تعيين شده پاسخ دهد. بر اين اساس برنامه ريزي استراتژيك بدون داشتن شناخت صحيح و منطقي از آينده امكان پذير نيست. از طرفي آينده پژوهي علم و هنر کشف آينده، شکل بخشيدن به دنياي مطلوب فردا و شناخت حرفه اي پارادايم هاي آينده پيش از وقوع آنهاست. در اين علم سعي برآن است که پيش از وقوع حوادث و شرايط آينده، آنها را پيش بيني کرد و از هم اکنون خود را براي رويارويي با آن آماده ساخت. در اين ميان بررسي، مطالعه و پيش بيني ميزان و نوع استفاده از منابع و چگونگي الگوهاي مصرفي دريك جامعه در آينده نه تنها به اتخاذ تصميماتي در زمينه برنامه ريزي چگونگي بهره بردار از منابع و تدوين الگوهاي مصرفي مي شود بلكه باعث خواهد شد برنامه هايي براي تنظيم بين عرضه و تقاضا در زمان حال نيز انجام گيرد. روش هاي مختلفي براي آينده پژوهي مصرف وجود دارد كه هر كدام آنها داراي مزايا و ضعف هاي خاص خود مي باشند و انتخاب هر كدام از اين روشها به به زاويه ديد ما از موضوع الگوي مصرف بستگي دارد. در اين مقاله سعي برآن است تا ضمن اشاره اي مختصر به ماهيت و اهميت آينده پژوهي و تاثير آن در برنامه ريزي درازمدت مصرف، مهمترين روش هاي آينده پژوهي مصرف، موثر در اصلاح الگوي مصرف معرفي شده و علاوه بر مقايسه اين روش ها با يكديگر پيشنهادات علمي و عملي در جهت برنامه ريزي اصلاح الگوي مصرف بر مبناي آينده پژوهي ارايه گردد. |
| شادمهري سعيد |
| بررسي و تحليل اصول، مباني، مدلها و راهكارهاي علمي و اجرايي اصلاح الگوي مصرف 1388;آبان 1388(1) |
| کلید واژه: فرهنگ سازي، اتوماسيون، بهره وري، اصلاح الگوي مصرف |
|
خلاصه:
اصلاح الگوي مصرف به معني نهادينه كردن روش صحيح استفاده از منابع كشور است. اين امر سبب ارتقاي شاخص هاي زندگي و كاهش هزينه ها مي شود و زمينه اي براي گسترش عدالت در راستاي اقتصاد شهري مطلوب قلمداد مي گردد. از طرفي بسياري از افراد با مشکلات ناشي از تبادل اطلاعات به صورت فرم ها و کاغذها در جريان کارهاي اداري و سازماني آشنا هستند. اين تبادل و ذخيره سازي فرم ها در حجم زياد مي تواند بسيار پيچيده باشد و روند پيشرفت کارها را با کندي روبه رو کند. گذار از دوره توليد دستي به صنعتي موجب گرديده كه بهره وري تا حد زيادي رشد يابد. دوره كنوني که به عصر اطلاعات معروف است، گسترش اتوماسيون در سازمان ها به عنوان يكي از شاخص هاي تکنولوژي اطلاعات به بهبود بهره وري كمك شاياني مي نمايد. امروزه بحث اتوماسيون اداري در سازمان هاي کوچک و بزرگ جايگاه خاصي يافته و نظر مديران را به خود جلب نموده است. به عنوان يكي از شاخص هاي فناوري اطلاعات، پياده سازي اتوماسيون اداري به عنوان هدفي اوليه و پايه اي جهت نيل به ديگر اهداف و سياست هاي تعريفي براي هر حيطه فعاليت تعريف مي شود. عدم دستيابي به آن اصولا امکان رسيدن به ديگر اهداف را ناممکن و يا بسيار سخت و با پرداخت هزينه هايي بسيار بيشتر از راه اندازي و اجراي سيستم هاي اتوماسيون اداري است. |