مقالات همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده
| فرزين نيا بابك، فرزين نيا محمد، فتاحي حسن علي |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: تدريس کارآفريني، دانشگاهها، برنامه ريزي استراتژيک، ضرورتها |
|
خلاصه:
بعضي از شركت هاي بزرگ و موفق که در حوزه کارآفريني فعاليت مي کنند، در مدت زمان كوتاهي با از دست دادن سهم بزرگي از بازار خود، به موقعيتي معمولي و حتي تاسف بار تنزل يافته اند و برخي به يكباره به جايگاه هاي ممتازي در صحنه رقابت مي رسند. به عقيده بسياري از متخصصان علم مديريت پاسخ بسياري از اين گونه مسايل را بايد در مفاهيمي به نام «استراتژي» و «برنامه ريزي استراتژيك» جستجو كرد. |
| اميرلطيفي فريبا، کريميان محمدتقي |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: كارآفرين، كارآفريني، فارغ التحصيلان دانشگاهي جوياي کار، محدوديت هاي خانوادگي، محدوديت هاي فرهنگي، آموزش هاي مناسب كارآفريني، نهادهاي حمايتي |
|
خلاصه:
در سالهاي اخير اقبال خانم ها به تحصيل در دانشگاه هاي کشور با توجه به پذيرش بالاي 60 درصدي آنها درکنکور از رشد چشمگيري برخوردار شده است. با اين وصف فارغ التحصيلان خانم در آينده اي نزديك بخش قابل توجهي از نيروهاي آماده به كار را تشكيل مي دهند که اشتغال آنها مي تواند چالش عمده اي براي دولت تلقي شود. در چنين شرايطي ترغيب و ترويج كارآفريني براي ايجاد کسب و کارهاي مستقل در بين دانش آموختگان خانم مي تواند نقش عمده اي را در فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي جامعه ايفا نمايد. |
| مداح مجيد |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: سرمايه انساني، كار آفريني، آموزش عالي، كسب و كار الكترونيك، رشد اقتصادي، ضريب همبستگي، مدل TEEE |
|
خلاصه:
يكي از عواملي كه در كنار كار و سرمايه به عنوان منبع رشد و توسعه اقتصادي مطرح است، وجود كارآفرينان يا انترپرنورها با ويژگيهاي پيش برنده اي مي مانند خلاقيت و نوآوري است. گسترش روحيه كارآفريني و تربيت و پرورش كار آفرينان در جامعه اثر مطلوبي بر رشد اقتصادي دارد چرا كه كارآفرينان با استفاده صحيح از امكانات اقتصادي و خلق فرصت هاي تجاري جديد موجب بهبود عملكرد بنگاههايي توليدي و خدماتي مي شوند. دانشگاهها و مراكز آموزش عالي از نهادهاي اثرگذار در تربيت كارآفرينان مي باشند كه در اين مقاله نقش مركز آموزش عالي در توسعه كار آفريني مورد بررسي قرار گرفته است. براي اين كار ابتدا مدلي با عنوان آموزش عالي، كار آفريني، رشد اقتصادي ارايه شده است سپس ضريب همبستگي خطي ميان نرخ رشد عملكرد شركت هاي تازه تاسيس به عنوان شاخص جانشين فعاليت هاي كارآفريني و نرخ رشد اقتصادي در سطح 14 كشور تحت بررسي محاسبه شده است. نتايج بدست آمده از مدل نظري و تحليل تجربي نشان مي دهد: |
| شفيع زاده حميد |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: کارآفريني، دانشگاه، آموزش، توسعه کارآفريني، آموزش کارآفريني |
|
خلاصه:
پرداختن به مقوله کارآفريني و تربيت دانش آموختگاني که داراي تواناييها و مهارت هاي لازم براي راه اندازي يک کسب و کار مناسب باشند، از وظايف اصلي هر دانشگاه محسوب مي شود که متاسفانه خلا آن کاملا محسوس است. در جهان رقابتي امروز دانشگاه هايي موفق هستند که قادر به بهره گيري بيشتر و بهتر از دانش باشند، چرا که ديگر مواد اوليه، زمين و ساير مواد طبيعي منبع مهم و اساسي به شمار نمي روند بلکه اين افراد کارآفرين هستند که سرمايه با ارزش دنياي جديد به حساب مي آيند. از اين رو بسياري از دانشگاه هاي کشورهاي پيشرفته و در حال توسعه، بهره گيري از کارآفريني را آغاز نموده اند و اين بذل توجه در قالب تدوين استراتژي ها، سياست ها و برنامه هاي علمي جهت بسط و تقويت روحيه و رفتار کارآفريني و مهمتر از آن آموزش کارآفريني در مراکز علمي و دانشگاهي ظاهر گرديده است. |
| علي بيگي اميرحسين، زرافشاني كيومرث |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: کارآفريني، کارآمدي، انگيزه پيشرفت، خلاقيت، استقلال طلبي، ريسک پذيري، کنترل دروني، دانشجو |
|
خلاصه:
اين تحقيق توصيفي- همبستگي به منظور تحليل ميزان روحيه کارآفريني دانشجويان دانشگاه رازي انجام شد. دانشجويان کارشناسي دانشگاه رازي جامعه آماري اين پژوهش را تشکيل دادند که تعداد380 نفر از آن ها بر اساس جدول کرجسي و مورگان با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. بر اساس يافته ها، نزديک به نيمي از دانشجويان دانشگاه رازي از نظر ميزان روحيه خودکارآمدي در سطح پايين قرار دارند. روحيه کارآفريني دانشجويان در زمينه هاي استقلال طلبي، کنترل دروني، انگيزه پيشرفت و خلاقيت بالاتر از حد ميانگين و در زمينه ريسک پذيري پايين تر از حد ميانگين است. تفاوتي بين ميزان استقلال طلبي، ريسک پذيري و خلاقيت دانشجويان سال اول و آخر وجود ندارد ولي ميزان کنترل دروني و انگيزه پيشرفت دانشجويان سال آخر از دانشجويان سال اول کمتر است. دانشجويان پسر نيز نسبت به دختران استقلال طلب تر و ريسک پذيرتر هستند. دانشجويان دانشکده هاي مختلف دانشگاه نيز از نظر ميزان روحيه کارآفريني اختلاف معني داري با هم ندارند. بين روحيه کارآمدي و روحيه کارآفريني هم رابطه مثبت معني داري حاکم است |
| كواري سيدحبيب اله |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: دوره هاي آموزشي، دانشجويان و فارغ التحصيلان، كارآفريني |
|
خلاصه:
در بيشتر تحقيقات بر روي بازار كارآمده است كه بيشتر فشار بيكاري روي مشاغل با دستمزد كم مي باشد مشاغلي كه احتياج به تحصيلات زيادي ندارد ولي در ايران آنچه به علت رشد ناگهاني دانشگاهها بخصوص پس از انقلاب اسلامي به چشم مي خورد فشار نيروي كار تحصيلكرده بر روي تعداد ثابتي از مشاغل دولتي است كه به هيچوجه اين شغل ها تكافوي فارغ التحصيلان را نمي دهد. براي ايجاد مشاغل جديد در همه نقاط دنيا حتي مراكز تجمع سرمايه نظير اروپاي غربي و امريكا نيز تاكيد بر دخالت صنايع كوچك و خود اشتغالي جهت كارآفريني است. اما ايجاد، اداره و موفقيت در اين صنايع نيز احتياج به ملزماتي دارد كه بايد توسط سيستم آموزشي تامين گردد. در آموزشهاي عالي تاكيد بر خصوصيات لازم براي فرد جهت ايجاد اشتغال يا لااقل انجام فعاليت حرفه اي به شكل مورد قبول بازار بسيار مهم است |
| آياني سپيده، عموزادخليلي حسين، توكلي مقدم رضا |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: آموزش کارآفريني، کسب و کار، اشتغال، خلاقيت |
|
خلاصه:
آموزش به عنوان جوهره کارآفريني و يکي از عوامل کليدي و رمز پيشرفت و حتي بقاي سازمان هاي نوين است. جامعه جهاني امروز پيوسته دچار تحول و دستخوش دگرگوني است. بسياري از مصاديق فناوري در دنياي امروز، ماحصل تسلسل زنجيره وار از يک سري آموزش ها و خلاقيت هاي نوع بشر در طول تاريخ است که روندي تکاملي را طي کرده و به موجوديت کنوني رسيده است. در اين مقاله پس از بيان اهميت آموزش کارآفريني، به مفاهيم، پيش نياز ها و اهداف کارآفريني پرداخته شد. سپس مبحث خلاقيت و ضرورت آن در کارآفريني بيان شده و در ادامه عوامل موثر در آموزش کارآفريني در غالب نقش دانشگاه، دولت، نظام آموزشي، جنسيت، ميزان درآمد و نرخ بيکاري بررسي گرديد. در پايان موانع دستيابي به اين مهم همراه با راهکار هاي گذر از آن مطرح شد |
| طباطبايي نيره السادات |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
امروزه توسعه کارآفريني براي دستيابي به ثروت، رفاه و اشتغال به طور کلي به امري اجتناب ناپذير براي توسعه کشورها مبدل گرديده است. در دنياي در حال تحول و پيشرفت امروز کاميابي از آن جوامع و سازمانهايي است که بين منابع کمياب و قابليت هاي مديريت و کارآفريني منابع انساني خود رابطه معناداري برقرار نمايند. کشورهايي نظير کره جنوبي، تايلند، تايوان، سنگاپور، مالزي و هندوستان که از لحاظ اقتصادي و اجتماعي بهبودهاي کاملا محسوس پيدا کرده اند، بلکه اکنون قابليت هاي جديدي در سرمايه عظيمي که آن را منابع انساني مي نامند، بيش از پيش متبلور شده که ادبيات علمي آنرا توسعه کارآفريني و عادت هاي کارآفرينانه تلقي مي کنند. |
| درگاهي پرهام، جوادي يداله |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: كارآفريني، كارآفرين، ويژگيهاي كارآفرينانه |
|
خلاصه:
در راستاي بررسي و تبيين ويژگيهاي كار آفرينانه و شناسايي عوامل زمينه اي مرتبط با آن در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر كرمان در سال تحصيلي 85-84، اين پژوهش انجام گرديده است. |
| فهيمي فر فاطمه، سريرافراز محمد |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: پارک علمي فناوري، دانشگاه کارآفرين، دانشگاه و صنعت، مراکز رشد |
|
خلاصه:
انتظارات جديد از دانشگاه ها ايجاب مي کند که دانشگاه ها در توسعه اقتصادي و اجتماعي کشور نقش محوري ايفا نمايند. تحقق اين خواسته از طريق تحول دانشگاه سنتي که وظيفه خود را تحقيق و تدريس مي دانست به دانشگاه کارآفرين امکانپذير است. يکي از برون دادهاي تعاملات دانشگاهيان و صنايع، پارک هاي علمي فناوري و مراکز رشد (انکوباتورها) مي باشد. اين دسته از مراکز نمود عيني يک دانشگاه کارآفرين مي باشند. اين مجموعه ها که معمولا در مجاورت قطبهاي دانشگاهي و يا صنعتي – اقتصادي شکل مي گيرند، ضمن ايجاد فضاي مناسب جهت انجام تحقيقات کاربردي و تجاري سازي نتايج آن و انتقال فناوري، موجبات رشد شرکتها و موسسات را از رهگذر هم افزايي ناشي از مجاورت فيزيکي اين واحدها و نيز کاهش هزينه هاي سرمايه گذاري، فراهم مي سازد. هم چنين اين مراکز مي توانند قابليت هاي کارآفريني شامل دانش، مهارت و نگرش کارآفريني را در دانش آموختگان ايجاد نمايد و دانش آموختگان به عنوان عاملان تغيير اجتماعي، اين قابليت ها را در جامعه ترويج دهند. |
| نيازي محسن |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: كارآفريني، زنان دانشگاهي، خانواده، باورهاي جامعه، ارزش ها، نظام تعليم و تربيت |
|
خلاصه:
با افزايش تقاضاي زنان براي ورود به نظام آموزش عالي و نياز آنها به كار بيرون از خانه، عوامل مهم فرهنگي و اجتماعي، نقش بسيار مهمي در اشتغال زنان ايفا مي كنند. به طوريكه طي سالهاي اخير، ميزان قابل ملاحظه اي از انديشه ها و آراي اجتماعي، در زمينه مسايل و محدوديت هاي اشتغال زنان دانشگاهي، به رشته تحرير درآمده است. از طرف ديگر، جامعه به منظور نيل به رشته پايدار كارآفريني را به عنوان يكي از مهمترين راهكارهاي مهم و اساسي مورد توجه ويژه اي قرار داده است. سهم كارآفريني زنان به ويژه زنان دانشگاهي و تحصيلكرده به عنوان بخش قابل توجهي از افراد جامعه در قبال مردان همواره مورد بررسي و تدقيق بوده است. در اين مقاله نگارندگان اين سطور ضمن به رسميت شناختن تفاوت هاي طبيعي زنان و مردان بر اين باورند كه نابرابري هاي جنسيتي موجود در جامعه زنان ايران، كه بيشتر جنبه اجتماعي و فرهنگي دارند، از قابليت كارآفريني زنان دانشگاهي مي كاهد. در اين زمينه به نقش خانواده، نظام تعليم و تربيت، باورهاي كليشه اي، ناهماهنگي انتظارات نقشي و مناسبات حاكم بر سازمان كار اشاره مي شود. همچنين به عواملي از جمله نگرش موافق اطرافيان، ارزشها و باورها، الگوهاي نقش، برقراري تعادل بين محيط خانواده و كار و آموزش به عنوان عوامل مهم در كارآفريني زنان دانشگاهي اشاره شده است |
| موزاني داوود |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: ساختار، مراكز كارآفريني |
|
خلاصه:
سازمان پديده اي اجتماعي به شمار مي آيد كه به طور آگاهانه هماهنگ شده و داراي حدود و ثغور نسبتا مشخصي مي باشد و براي تحقق هدف يا اهدافي، بر اساس يك سلسله مباني دايمي فعاليت مي كند. دانشگاه به عنوان يك سازمان مهم در اجتماع امروزي ميبايست جهت بقا و بهبود در جامعه از ساختار لازمي برخوردار باشد. ساختار عبارت است از الگوي روابط بين افراد، گروهها و واحدها در يك سازمان. ساختار سازماني تصريح مي كند كه وظايف، چگونه تخصيص داده شوند، چه كسي به چه كسي گزارش دهد و سازوكارهاي هماهنگي رسمي و همچنين الگوهاي تعاملي سازماني كه بايد رعايت شوند كدامند؟ |
| شريفي اميد، علي زاده حميدرضا، اسماعيلي پور اميدعلي، سليماني احمد |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: كارآفريني، دانشجو، دانشجويان كشاورزي، انگيزش، آموزش، مشوقها |
|
خلاصه:
بررسي روند روبه رشد كشورهاي توسعه يافته نشان دهنده آن است كه كارآفرينان در رشد اقتصادي و اشتغال زايي اين كشورها نقش فراواني داشته اند. يكي از كاركردهاي اصلي آموزش در سطوح مختلف بويژه آموزش عالي تربيت فارغ التحصيلان خلاق و كارآفرين است. نگاهي اجمالي به كارايي فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي و توانمنديهاي عملي آنها براي ايجاد تحول در بخش كشاورزي نشان دهنده اين واقعيت ناخوشايند است كه آموزش عالي كشاورزي در رسيدن به اين مهم از كارايي چنداني برخوردار نبوده است. در اين پژوهش موانع موجود در كارآفريني دانشجويان كشاورزي بررسي شده است. پس از بررسي مفهومي و نظري، با استفاده از روش تحقيق پيمايشي، پرسشنامه اي بر پايه مرور ادبيات تحقيق، اهداف مورد نظر وديدگاههاي صاحبنظران براي گرد آوري داده هاي ميداني تهيه و تدوين شد. پس از روايي و پايائي، پرسشنامه ها از سوي يك نمونه برگزيده (136 نفر) بر اساس روش نموگيري تصادفي تكميل شد. پس از گردآوري داده ها از نرم افزار آماري spss براي تحليل داده ها استفاده شد. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل عاملي به طبقه بندي موانع موجود در زمينه كارآفريني از ديدگاه دانشجويان نشان دهنده چهار عامل اساسي ميباشد كه حدود 66 درصد از واريانس ميان عوامل راتبيين مي نمايند. اين عوامل به ترتيب اهميت (ساختاري، زيربنايي)، (آموزشي)، (مشوقها) و (انگيزش) را شامل ميگرديدند. بر مبناي عوامل استخراج شده پيشنهاد هاي مقتضي ارايه شده است |
| سروشيان شهريار، رشيدي شريف آباد سياوش |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: کارآفريني سازماني، تحول پذيري، يادگيري سازماني، پاسخگويي |
|
خلاصه:
با توجه به اهميت كارآفريني هاي درون سازماني و تحول پذيري سازمان و رابطه مسقيم علت و معلولي اين دو اصطلاح با يكديگر، انتظار مي رود سازمانهاي ما بيشتر از وضع موجود در جهت ترويج و به كارگيري دو اصطلاح ياد شد، حركت كنند. |
| امين بيدختي علي اكبر |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: کارآفرين، دانشگاه کارآفرين، آموزش کارآفريني، توسعه صنعتي |
|
خلاصه:
در جهان رقابتي امروز سازمان ها، دانشگاه ها و کشورهايي موفق هستند که قادر به بهره گيري بيشتراز اطلاعات و دانش باشند. امروزه کشورهايي که به توسعه اقتصادي و صنعتي بها مي دهند حمايت از ايجاد بستر کاري به پايه فن آوري را به طور جدي در برنامه هاي خود به کار مي گيرند. کارآفرين با هدف تبديل فن آوري و دانش محققين به کسب و کار ايده اي زيباست. |