مقالات همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده
| صالحي عمران ابراهيم، رستمي فرخنده |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: آموزش عالي، كار آفريني، دانشجو |
|
خلاصه:
آموزش كارآفريني مهم ترين تلاشي است كه بستر لازم براي فراگيري دانش و مهارتهاي ضروري را براي افراد علاقمند مخصوصا دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهي كه جوياي مشاغل ارضاكننده و چالش انگيز هستند فراهم مي كند. آموزش عالي بايد بتواند با ارايه برنامه هاي آموزشي مناسب در بروز ويژگيهايي مانند استقلال طلبي، ريسك پذيري، خلاقيت، خود باوري و آينده نگري در دانشجويان موثر باشند و تواناييهاي بالقوه دانشجويان را شناسايي كند و اين توانايي را بين آنها ايجاد كند كه دانش آموخته گان به جاي جستجوي كار خودشان به عنوان نيروي مولد علاوه بر ايجاد كسب و كار براي خود براي ديگران نيز كار ايجاد كنند. بنابراين هدف اصلي تحقيق حاضر زمينه يابي آموزش هاي دانشگاهي در پرورش روحيه كارآفريني دانشجويان مي باشد. نتايج بدست آمده از تجزيه و تحليل داده ها بيانگر آن است كه برنامه هاي آموزشي دانشگاه زمينه پرورش كارآفريني را براي دانشجويان فراهم نكرده است. نتايج آزمون تحليل واريانس براي مقايسه عملكرد برنامه هاي آموزشي در دانشكده هاي مختلف نشان داد كه هيچكدام از دانشكده ها عملكرد بهتر يا بدتري نسبت به ساير دانشكده ها در پرورش روحيه كارآفريني نداشته است و ميزان برخورداري دانشجويان از روحيه كارآفريني در 14 دانشكده مورد مطالعه تفاوت معناداري با هم نداشته است. همچنين نتايج آزمون تي تست براي مقايسه ميانگين روحيه كارآفريني زنان دانشجو و مردان دانشجو نشان داد كه بين جنسيت و روحيه كارآفريني رابطه معناداري وجود نداشته است |
| كردنائيج اسداله، زالي محمدرضا |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: كارآفريني، آموزش كارآفريني، نظام آموزش و پرورش، چالشهاي آموزش كارآفريني |
|
خلاصه:
ابلاغ سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي به منظور شتاب بخشيدن به رشد اقتصاد ملي، ارتقا كارآيي بنگاه هاي اقتصادي و بهره وري منابع مادي و انساني و فناوري، افزايش رقابت پذيري در اقتصاد ملي، افزايش سهم بخش هاي خصوصي و تعاون دراقتصاد ملي، كاستن از بار مالي و مديريتي دولت در تصدي فعاليت هاي اقتصادي، افزايش سطح عمومي اشتغال، تشويق به سرمايه گذاري بهبود درآمد خانوارها، توسعه سرمايه انساني دانش پايه و متخصص، چالشي هاي را فراروي نهادهاي آموزشي به مانند آموزش و پرورش قرار داده است. |
| مهرآرا اسداله |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: کارآفريني، کار آفريني سازماني، اخلاق، اخلاق حرفه اي |
|
خلاصه:
در اقتصاد رقابتي و مبتني بر بازار كه با تحولات و تغييرات سريع و شتابان بين المللي و گذر از جامعه صنعتي به جامعه اطلاعاتي و تغيير اقتصاد ملي به اقتصاى جهاني، از كارآفريني (entrepreneurship) به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادى و تشخيص فرصت ها و استفاده از منابع جهت پياده کردن ايده ها در شکل سازمان ها و مخاطرات برنامه ريزي شده، ياد مي شود و کارآفرينان کساني هستند که فرصت هارا تشخيص داده و به موفقيت در امور توليدي، تجاري و خدماتي تبديل مي کنند. |
| فيع زاده رضا |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: استراتژي كار آفريني، سيستم آموزش عالي، كسب و كار الكترونيك، مديريت جامع يادگيري، سازمان يادگيرنده |
|
خلاصه:
در جهان امروز تفكر نوآوري و كارآفريني و استفاده از آن در سازمان ها امري اجتناب ناپذير است. همانطور كه تولد و مرگ سازمان ها به بينش، بصيرت و توانايي هاي موسسين بستگي دارد، رشد و بقاي آنها نيز به عواملي نظير توانايي، خلاقيت و نوآوري منابع انساني شان وابسته است. ظهور روشهاي نوين آموزش عالي در سالهاي اخير و ضرورت توجه به تحول پارادايم هاي كسب و كار در اثر اين پديده يكي از مهم ترين چالش هاي پيش روي كار آفرينان است. اين مقاله تلاش مي كند تا با طرح استراتژي كار آفريني از طريق سيستم آموزش عالي ابتدا اين دو مقوله را که امروزه اهميت بسزايي در ايجاد سازمانهاي نوين يافته مورد بررسي قرار داده و سپس ارتباط بين اين دو مفهوم را با طرح چهار پارادايم تشريح نمايد. |
| ابراهيمي سيدكاظم، زارعي عظيم |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: نظام آموزش کارآفريني، مدلهاي تصميم گيري چندشاخصه |
|
خلاصه:
در حال حاضر نقش و جايگاه کارآفريني به عنوان يکي از عوامل به يقيين تعيين کننده در فرايند توسعه سازمان ها و کشورها توجه صاحبنظران علمي و مديران را بيش از پيش به خود جلب نموده است. کوشش هاي فراوان صاحبنظران علمي در شناخت هر چه بيشتر و رفع تنگناهاي علمي گسترش کارآفريني و همچنين تلاش مديران در جهت پياده سازي موفق الگوها و دست آوردهاي علمي اين حوزه گواهي روشن بر اين مدعا مي باشد. در اين خصوص نظام آموزش کارآفريني با رسالت تربيت کارآفرينان متعهد و متخصص مورد نياز کشور نقش قابل توجهي را بر عهده دارد. اگر هدف غایي نظام آموزش کارآفريني ايجاد و ارتقا مهارتهاي مورد نياز کارآفرينان مفروض پنداشته شود، آنگاه در حالت ايده آل طراحي و برنامه ريزي اين نظام بايد به گونه اي صورت گيرد که کليه خواسته ها، نيازها و مهارتهاي مورد نياز کارآفريني به شکل مطلوب برآورده گردد. به نظر مي رسد اين امر در مقام عمل به دليل محدوديتهاي متعدد پيش روي نظام آموزش کارآفريني کمتر احتمال تحقق دارد. لذا تعيين اولويت هاي آموزش کارآفريني خواسته يا ناخواسته ضرورت پيدا مي کند که اين امر نيز به نوبه خود تحت تاثير شناسايي کامل، به موقع و صحيح نيازها، خواسته ها و مهارتهاي مورد نياز کارآفريني و اولويت بندي آنها مي باشد. چنين فضايي از تحقيق و تصميم گيري تطابق کاملي با مفروضات و مفاهيم مدلهاي تصميم گيري چند شاخصه دارد. در اين مقاله نحوه استفاده از اين مدلها در تعيين اولويت هاي اوليه نظام آموزش کارآفريني مورد توجه قرار گرفته است |
| تدين اعظم |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: کارآفريني، آموزش کارآفريني، آموزش عالي |
|
خلاصه:
امروزه کارآفريني به عنوان موتور اقتصادي در کشورها محسوب مي شود و دانشگاهها در سراسر دنيا اقدام به راه اندازي دوره ها و رشته هاي کار آفريني نموده اند. اين مقاله سعي دارد ضمن معرفي مقوله کار آفريني، و بيان ديدگاههاي مختلف در اين زمينه به آموزش کار آفريني و سابقه آن در جهان و ايران پرداخته و نقش مراکز آموزش عالي را در اين زمينه بررسي نمايد |
| بني سي پريناز |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: دانشگاه، هزاره سوم، کارآفريني |
|
خلاصه:
آگاه سازي و ايجاد فرهنگ و روحيه فرهنگ و روحيه كارآفريني، انتقال دانش فني و مهارت هاي خاص كارآفريني، آماده سازي مخاطبان براي پژوهش در مقوله كارآفريني، ايجاد اشتغال و راه اندازي كسب و كار، و تحكيم و حفظ بقاي كسب و كارهاي نوپا، از جمله اهدافي هستند كه توسط دوره هاي آموزشي كارآفريني تعقيب مي شوند. |
| عرفاني عليرضا |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: کارآفريني، کارآفريني دانش محور |
|
خلاصه:
همانگونه که در عصر حاضر، اقتصاد از حالت اقتصاد کشاورزي محور و اقتصاد صنعت محور فراتر رفته و به اقتصاد دانش محور تبديل شده است، کارآفريني نيز از حالت کارآفريني منابع محور (مربوط به دوره اقتصاد کشاورزي محور) و کارآفريني تجربه محور( مربوط به دوره اقتصاد صنعت محور) عبور کرده و کارآفريني دانش محور شده است. کارآفريني دانش محور سه نوع است: کارآفريني براي توليد دانش، کارآفريني براي اشاعه دانش، و کارآفريني براي بهره برداري از دانش. هرسه نوع کارآفريني ممکن است در يک دانشگاه وجود داشته باشد. نگاه سنتي به وظايف دانشگاه ها بيانگر اين موضوع است که دانشگاه ها فقط بايد در زمينه کارآفريني هاي توليد و اشاعه دانش فعاليت کنند و بهره برداري از دانش موجود را به عهده موسسات و بنگاه هاي تجاري و اقتصادي واگذارند. اما انواع کارآفريني هاي دانش محور اثر متقابل بر هم دارند و در کنش متقابل موجب توسعه اقتصادي مي شوند. توسعه فعاليت هاي کارآفريني و مبتني بر بازار به معناي تضعيف ماموريت هاي سنتي دانشگاه ها نيست. بين ماموريت هاي جديد و سنتي دانشگاه ها پيوستگي وجود دارد. آنچه که در حال اتفاق افتادن است اين است که اين ماموريت ها به طرف توازن و تجانس بيشتر پيش مي روند. بين افزايش فعاليت هاي کارآفريني و ارزش هاي آکادميک تضادي وجود ندارد به گونه اي که بطور همزمان و با همزيستي کامل و به صورت ترکيبي مي توانند در يک دانشگاه وجود داشته باشند. |
| سلسله مينو، شريعت مريم |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: كارآفريني، مديريت دانش، چرخه مديريت دانش، كارآفريني و مديريت دانش |
|
خلاصه:
فقدان زنجيره يكپارچه از تحقيق، فن آوري و توسعه و فاصله قابل توجه بين تبديل ايده هاي علمي و تحقيقاتي به محصولات و خدمات از واقعيت هاي جهان كنوني است. كشورهاي توسعه يافته جهان براي حل اين چالش، كل نظام علمي و فن آوري و صنعتي جامعه، از ايجاد ايده تا تجاري سازي محصول نهايي را در يك نظام كلي تحت عنوان نظام نوآوري در كنار هم و در تعامل با هم در نظر مي گيرند، يكي از اجزاي اين نظام پارك هاي علم و فن آوري هستند كه نقشي مهم در نوآوري تكنولوژيك و اقتصادي كشورهاي مختلف و كارآفريني دارند. پارك ها از مزاياي نزديكي به منابع مهم سرمايه معنوي، زيرساخت هاي مناسب و سياست هاي راهنمايي كننده بهره مند مي شوند و شركت هاي مبتني بر فن آوري و موسسات دولتي را در يك محيط مديريت شده حمايت مي كنند و بنابراين تعامل، توسعه فن آوري و رشد اقتصادي را تسهيل مي كنند. پارک ها و مراکز رشد علم و فن آوري، متناسب با نيازهاي صنعت براي رسيدن به انواع نوآوري ها و بهره برداري مناسب از دستاوردهاي حاصل در عرصه توسعه فن آوري نقش موثري دارد، اهداف خويش را هرچه پرشتاب تر دنبال مي کند |
| آراسته مجيد، اخوان صراف احمدرضا |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: كارآفريني، فناوري اطلاعات و ارتباطات، زنان |
|
خلاصه:
در سالهاي اخير، زنان که نيمي از جمعيت کشور را تشکيل مي دهند، گرايش بيشتري به تحصيلات دانشگاهي پيدا کرده اند و نرخ ورود زنان به دانشگاه ها سال به سال در حال افزايش است. جذب اين تعداد نيروي تحصيل کرده در سازمان هاي دولتي که اکثرا با مازاد نيروي انساني مواجه هستند، عملي نبوده و بخش خصوصي نيز با توجه به دامنه محدود فعاليتش در ايران نتوانسته است در اين زمينه موفقيت قابل توجهي بدست آورد. بدين ترتيب نرخ بيکاري در ميان بانوان تحصيل کرده به صورت قابل توجهي در حال افزايش مي باشد. |
| مهرآرا اسداله |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: فرهنگ، کارآفريني، کارآفريني فرهنگي، کارآفريني بومي، توسعه، توسعه فرهنگي |
|
خلاصه:
امروزه ملاحظات فرهنگي با شتاب به درون جهان انديشه و عمل توسعه در ابعاد مختلف سياسي و اقتصادي منتقل و راهبرد مردم محور توسعه انساني را جايگزين راهبرد كالا محور توسعه اقتصادي نموده اين مفهوم پردازي توسعه، فرهنگ را از حاشيه خارج و در پارادايم هاي توسعه، فرهنگ به عنوان يك متغير ميانجي موثر در ساختار نيازها و خواست هاي جوامع نقش مهمي دارد. |
| سماوي حميده، رضايي مقدم كورش |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: نوآوري، کارآفريني، مديريت کيفيت فراگير، آموزش عالي کشاورزي |
|
خلاصه:
نوآوري به عنوان ويژگي و ابزار خاص کارآفريني، نقش بسيار مهمي در توسعه اقتصادي و اجتماعي جامعه به ويژه توسعه کشاورزي و روستايي کشور ايفا مي کند. يکي از عوامل اصلي و کليدي در خلق نوآوري و حمايت از آن در سازمان ها، مديريت و فرهنگ سازماني است. در اين راستا، مديريت کيفيت فراگير به عنوان روش نوين مديريتي و با قابليت هاي کارآفريني پس از نهادي شدن در سازمان، به ابزاري براي بهره گيري و بهره برداري از کليه منابع انساني، مالي و فن آوري تبديل مي گردد. در اين مقاله، عناصر و اصول کاربردي مديريت کيفيت فراگير در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي کشاورزي مورد بررسي قرار گرفته و کاربرد آنها در ايجاد نوآوري و افزايش اثربخشي فعاليت هاي کارآفريني در بخش کشاورزي بيان مي گردد. در انتها نيز پيشنهاداتي براي اين منظور ارايه مي شود |
| تجويدي مينا |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
كارآفريني به عنوان يك پديده نوين در اقتصاد نقش موثري را در توسعه و پيشرفت اقتصادي كشورها يافته است. كارآفريني در اقتصاد رقابتي و مبتني بر بازار امروزه داراي نقش كليدي است. به عبارت ديگر در يك اقتصاد پويا، ايده ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغيير مي باشند و در اين ميان كارآفرين است كه الگويي براي مقابله و سازگاري با شرايط جديد را به ارمغان مي آورد. از اين رو در يك گسترده وسيع تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (مصرف كنندگان، توليد كنندگان و سرمايه گذاران) بايد به كارآفريني بپردازند و به سهم خود كارآفرين باشند. |
| رجبي نسب علي اكبر، ابن علي لطف اله |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
تركيب جمعيتي جوان كشور، ضرورت ايجاد فرصتهاي شغلي و نيز نوسانات بهاي نفت سه عامل عمدد و تعيين كننده هستند كه موجب گرديده سياستگذاران و تصميم سازان كشور به منابع درآمد سهل الوصول ديگري به جز نفت بينديشند بي شك ابتكار، خلاقيت و نوآوري نيروي انساني توسعه يافته خصوصا در بخش كشاورزي بعد از نفت از جمله آن منابع مي باشد. |
| ميرزامحمدي محمدحسن، پورطهماسبي سياوش، تاجور آذر |
| همايش ملي آموزش عالي و كارآفريني گذشته، حال، آينده 1386;6 اسفند، 1386(1) |
| کلید واژه: کارآفريني، آموزش، آموزش عالي، موانع، راهکارها |
|
خلاصه:
امروزه آموزش کارآفريني به يکي از مهمترين و گسترده ترين فعاليت هاي دانشگاههاي خارجي تبديل شده است. آنچه در اين دوره ها بيشتر مورد توجه قرار گرفته است اهداف آموزشي، مناسب بودن محتواي دوره هاي آموزشي، کارآفرينانه بودن شيوه هاي تدريس، ايجاد گسترش مفهوم و فرهنگ کارآفريني در محيط دانشگاه، ايجاد تحرک براي توسعه اقتصادي، ترغيب دانشگاه ها به برگزاري دوره ها و کارگاههاي آموزش کارآفريني، گسترش پژوهشها در خصوص کارآفريني و کارآفرينان، حمايتهاي اطلاعاتي، مشاوره اي و مالي لازم به منظور راه اندازي فعاليت هاي کارآفرينانه از سوي دانشجويان و دانش آموختگان، ترکيب اعضاي برگزارکننده دوره ها و فعاليت هاي آموزشي کارآفريني، اثربخشي دوره هاي کارآفريني، تطبيق و هماهنگي دوره هاي آموزشي و تسهيل شرايط كارآفريني و ارايه راهكارهاي آن موارد ياد شده با يکديگر به منظور تربيت دانش آموختگاني کارآفرين است. |