دانلود مقالات حمل و نقل ریلی
| حيدريان غزاله، جعفري حميدرضا، ركني بشير |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
تعين توان بالقوه سرزمين (Evaluation of Capability) به عنوان يک ابزار برنامه ريزي راهبردي استفاده از سرزمين، فرآيند ارزيابي اثرات محيط زيستي (EIA) پرژه هاي خطي نظير راه آهن را، هدفمند و مکاندار ساخته و در واقع کاربرد آنرا منطقي و عملي تر مي سازد، در تحقيق حاضر پروژه قطار سريع اسير اصفهان – تهران بعنوان مطالعه موردي انتخاب گرديده است. از پردازش داده هاي انتخاب شده جهت ارزيابي توان اکولوژيکي منطقه مطالعاتي، به کمک سامانه اطلاعات جغرافيايي مشخص گرديد که در حدود 68.5 درصد از کل مساحت محدوده انتخاب شده براي اجراي طرح از توان طبقه 1 (مناسب) براي توسعه، 15.5 درصد از داراي توان طبقه 2 و 15.9 درصد از سطح کل منطقه نيز داراي توان طبقه 3 (نامناسب) براي توسعه مي باشد. همچنين بر اساس ازيابي اثرات محيط زيستي صورت گرفته، مهمترين پيامد منفي ناشي از اجراي طرح آلودگي صوتي و ارتعاش ناشي از تردد قطار در دوران بهره برداي خواهد بود. با توجه به شاخص هاي آسيب پذيري (Vulnerability Index) پيش بيني شده براي پهنه مطالعاتي که هرکدام داراي توان متفاوتي جهت توسعه بوده اند، در فاز ساختماني پهنه شماره 2 که از لحاظ توسعه داراي توان نامناسبي بوده (طبقه 3)، بيشترين آسيب پذيري از پيامدهاي منفي اجراي طرح را خواهد داشت. پهنه شماره 1 (با توان طبقه 2)، نيز بدليل توان اکولوژيکي نسبتا خوبي برخوردار بوده از لحاظ آسيب پذيري در جايگاه آخر قرار مي گيرد، در مرحله بهره برداري از طرح نياز به ترتيب پهنه شماره 3، 2 و 1 آسيب پذير شناخته شده اند. در اين مقاله سعي شده تاب اب تلفيق دو روش ارزيابي محيط زيستي، ضمن هدفدار نمودن فرآيند ارزيابي اثرات، اثر بخشي از راهکارهاي برنامه هاي مديريت و و پايش محيط زيستي پروژه به منظور تقليل آثار و پيامدهاي منفي بيشتر گردد. |
| شكوهي دولت آبادي نادر، صيادي حسن |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: چرخ - محور، معادلات ديناميكي، نيروهاي تماسي، تئوري هرتز |
|
خلاصه:
بستر حركت خودروهاي ريلي در هر كشور، خطوط راه آهن موجود در آن كشور مي باشد. با توجه به انتقال نيروهاي تماسي از طريق ريل به واگن، شرايط و هندسه خطوط راه آهن مي تواند نقش تعيين كننده اي در رفتار و پاسخ ديناميكي ترن داشته باشند. در اين مقاله با در نظر گرفتن شرايط خط قديم تهران - قم به عنوان بستر حركت، معادلات ديناميكي حركت يك چرخ - محور شبيه سازي شده و نتايج با حالت حركت بر روي ريلهاي نو مقايسه شده است. نتايج بدست آمده تاثير بسيار زياد شرايط خط در مقدار نيروهاي تماسي را نشان مي دهد به طوري كه در نظر نگرفتن شرايط واقعي هندسي و سايش در خطوط بهره برداري، مي تواند خطاي بسيار زيادي را در محاسبه نيروهاي تماسي و به تبع آن در طراحي محصول ايجاد نمايد. |
| ساري صراف بهروز، وليزاده كامران خليل، مجيدي عثمان |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: ايمني جاده اي، تصادفات، محور ساري - رامسر، مخاطرات اقليمي |
|
خلاصه:
تصادفات جاده اي يكي از عوامل بسيار مهم مرگ و مير و صدمات شديد جاني و مالي است. از ميان عواملي كه در بروز تصادفات جاده اي نقش دارند سهم پديده هاي اقليمي چون لغزندگي در سطح جاده، برف، كولاك، مه، بهمن و يخبندان قابل ملاحظه مي باشد. در اين مقاله، تصادفات جاده اي محور ساري - رامسر در وضعيت هاي جوي باراني، برفي، مه آلود، ابري و صاف در يك دوره سه ساله (1386-1384) بررسي شده است. به منظور بررسي نقش اين پديده ها در بروز تصادفات جاده اي از داده هاي ايستگاههاي هواشناسي ساري، رامسر، نوشهر و رامسر استفاده شد؛ همچنين وضعيت جوي لحظه وقوع تصادف با استفاده از اين داده ها تعيين شد و اطلاعات تفصيلي مربوط به تصادفات در دوره مطالعه شده نيز از بانك اطلاعات تصادفات جاده اي نيروي انتظامي استخراج شد. در ادامه با كلاسه بندي فراواني تصادفات به وقوع پيوسته در كيلومترهاي مختلف با توجه به شرايط جوي(آفتابي، باراني و ...)، اقدام به تهيه نقشه پهنه بندي ميزان خطر با توجه به اين داده ها به گرديد. از بررسي نقشه هاي پهنه بندي Arc GIS كمك نرم افزار ميزان خطر تصادفات مشخص گرديد كه در شرايط هواي آفتابي كيلومترهاي 224 تا 243، در شرايط هواي ابري كيلومترهاي 222 تا 243، در هواي باراني كيلومترهاي 161 تا 243، در هواي برفي، كيلومترهاي 40 تا 73، در هواي مه آلود كيلومترهاي 111 تا 161 در شرايط نامساعد جوي كيلومترهاي 225 تا 243 و در تمامي شرايط جوي 171 تا 243 داراي حداكثر فراواني تصادفات هستند كه از اين لحاظ جزء نقاط خطرناك محسوب مي شود. |
| رئوفي سوسن، ابراري سيروس، بازرگان سارا |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: تصادفات جاده اي، كمكهاي اوليه، آموزش |
|
خلاصه:
در حال حاضر سوانح رانندگي اصلي ترين عامل مرگ زودرس و از دست رفتن عمر مفيد در ايران است سازمان بهداشت جهاني در گزارش سهم قربانيان سوانح رانندگي در جهان را دو درصد از مجموع فوتي ها عنوان كرده در حالي كه اين رقم در ايران ده درصد مي باشد. اكنون تصادفات جاده اي در ايران بيش از بيست برابر كشورهاي صنعتي است. |
| معصومي فرشته، معصومي محمدرضا، جعفريه فرشاد |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: الگوريتم كلوني مورچه (ANT)، سامانه اطلاعات جغرافيايي (GIS)، فرومون (Pheromone)، مساله فروشنده دوره گرد (TSP) |
|
خلاصه:
همه روز شاهد تصادفات و سوانح تلخ درجاده هاي كشورمان هستيم صدمات جاني و مالي ناشي از اين حوادث همواره ذهن بشر را به خود جلب كرده تا درصدد پيدا كردن راهي باشد كه ميزان خسارات و صدمات ناشي از اين حوادث را با اقدام به موقع به حداقل برساند. |
| فهري فرزاد، ذوالفقاري راد محقق، اميرپاشايي نويد |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: ايمني خودرو، امنيت، فناوري ايمن ساز ضد چپ شدگي، مخازن گاز طبيعي |
|
خلاصه:
مقايسه آماري وضعيت ايمني خودروهاي ساخت داخل با خودروهاي روز جهان نشان ميدهد كه به رغم توجه جهاني به موضوع ايمني خودرو و رشد فزاينده شركتهاي معتبر جهاني دراين زمينه، اين مبحث مهم در ايران همچنان با بي توجهي توليدكنندگان و مصرف كنندگان مواجه است. |
| سعيديان طبسي بجستاني ماشااله، خواجوي كسري، فرهادملاشاهي حميد، خادم قائيني آسيه |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: نظريه قابليت اعتماد، شاخص قابليت اعتماد، قوس افقي، طرح هندسي راه، سطح ايمني |
|
خلاصه:
اساسا استانداردهاي طرح هندسي راه، بر پايه قضاوتهاي مهندسي به وجود آمده و به ندرت، با مطالعه روي تصادفات قابل استنتاج مي باشد. لذا ارزيابي تاثير اين استانداردها در مسايل ايمني راه دشوار بوده و لازم است پيش از احداث راه رويكردهايي پيشگيرانه در مرحله طراحي هندسي راه ارايه شود. |
| اميني بهنام، حضرتي رضا |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: روسازي، يخ زدايي، استات كلسيم منيزيم، نمك – ماسه |
|
خلاصه:
روسازي سرمايه ملي هر كشوري به حساب مي آيد و بخش عمده اي از بودجه عمراني صرف ترميم و نگهداري روسازي مي شود. از جمله مشكلات اساسي در اين خصوص تاثيرات منفي يخ زدگي روسازي در مناطق مستعد عمدتا كوهستاني است كه علاوه بر هدر دادن منابع فراوان مالي، خسارتهاي جاني زيادي را نيز به دنبال دارد. در ايران براي جلوگيري از يخ زدگي و اجراي عمليات يخ زدايي قشر رويه از سيستمهاي سنتي كه همان پخش نمك و شن مي باشد استفاده مي شد و كه اين سيستم نيز مشكلات متعددي را به دنبال دارد. |
| درگاهي محمدمهدي، جميلي جعفر |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: سيستم اطلاعات جغرافيايي، سيستم حمل و نقل هوشمند، مكانيابي، ITS و GIS |
|
خلاصه:
حمل و نقل جاده اي در ايران به عنوان اساسي ترين سيستم حمل و نقل و زيربناي اقتصاد همواره در برنامه ريزي كلان كشور مورد توجه و اهميت خاص قرارگرفته است آماري بالاي تصادفات و تلفات جاده اي در ايران بيانگر عدم ايمني در جاده هاي ايران مي باشد. لذا در عصري كه از آن به عنوان عصر ديجيتال نام برده مي شود علم فناوري اطلاعات به عنوان ابزاري كارآمد و ضروري مي تواند ياري رسان مديريت حمل و نقل و ارتقاي ايمني در جاده باشد. |
| عرب داوودرضا، پورياري مقصود، رجبي هشجين مهدي |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: مانور، مدل مديريت مانور، حادثه سيل در بخش ريلي، افزايش آمادگي |
|
خلاصه:
طراحي و برگزاري انواع مانورها به عنوان يكي از اجزا كليدي فازهاي آمادگي و پيشگيري در مديريت بحران و مديريت ريسك مطرح مي باشد، كه اين مساله از نقش غيرقابل انكاري در افزايش سطح آمادگي پرسنل نهادهاي مسوول جهت مقابله با شرايط اضطراري برخوردار است. با توجه به اينكه افرادي كه در شرايط بحراني، اضطراري و وقوع بلايا عهده دار مسووليت مي باشند از فرصت كافي جهت كسب تجربه در زمينه نحوه مقابله موثر و كارآمد با اين شرايط برخوردار نبوده و از طرف ديگر برنامه ريزان به ندرت از شانس واقعي براي ارزيابي ميزان اثربخشي طرح مقابله خود برخوردار مي باشند. لذا برگزاري انواع مانورها (كه گاهي از آن مي توان به عنوان شبيه سازي شرايط واقعي نيز نام برد) مي تواند براي رفع اين خلا تا ميزان قابل ملاحظه اي موثر باشد. حادثه سيل از جمله حوادث طبيعي مي باشد كه بروز آن سالانه خسارات به نسبت زيادي را به صورت مستقيم و غيرمستقيم به زيرساختهاي بخش ريلي وارد نموده و سامانه حمل و نقل ريلي كشور را تحت تاثير قرار ميدهد. لذا لازم است كه اقدامات لازم از جمله برگزاري مانور براي كاهش سطح آسيب پذيري سامانه حمل و نقل ريلي و براي مقابله با حوادث احتمالي مدنظر مسوولين امر قرار گيرد. |
| مصطفيان مهدي، مظفري مرضيه |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: مديريت ايمني راهها، مهندسي ارزش، رويكرد سيستمي، تحليل كاركرد |
|
خلاصه:
تدوين طرح هاي مديريت ايمني راهها با توجه به گستردگي و اهميت آنها با چالشهاي ويژه اي مواجه است. عملا چنين طرح هايي بايستي توانايي پاسخگويي به وضعيت افق طرح در اين حوزه را داشته و همچنين با توجه به چند رشته اي و بين رشته اي بودن نيازمند جامع نگري ويژه و ايجاد تعاملات مناسب بين تخصص هاي گوناگون است. بكارگيري مهندسي ارزش با توجه به خصوصيات جامع نگرانه، استفاه از تيم چند رشته اي اجماع نظر ذينفعان و بهره گيري از خلاقيت خود مي تواند در بهبود و افزايش كارايي اين طرح ها تاثيرگذار باشد. از طرفي اگر مديريت ايمني در راههاي ايران به عنوان سيستمي با مشخصه هاي خاص خود فرض شود. لازم است در ابتدا يك تحليل كاركردي دقيق از اين سيستم به عمل آيد و سپس با ارزيابي اجزاي مختلف اين سيستم مي توان مواردي كه نيازمند توجه بيشتر هستند را يافته و بر اساس ضرورت توجه، مرتب نمود. اهميت اقدام فوق الذكر هنگامي بيشتر روشن مي شود كه پيچيدگي و در هم تنيدگي مولفه هاي ايمني راهها مورد توجه قرار گيرد. در چنين ساختاري بهبود كاركردهاي بحراني خواهد توانست به ميزان قابل توجهي ساير اجزا سيستم را به سمت بهبود رهنمون سازد. دراين مقاله سعي شده است كه ضمن ارايه يك روش (متدولوژي) علمي با استفاده از مهندسي ارزش،گامهاي اوليه در اين مسير برداشته شود. |
| آيتي اسماعيل، فرهادملاشاهي حميد |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: ايمني راه، PAYD، تصادفات، حق بيمه، تلفات جاده اي |
|
خلاصه:
هرچند اتومبيل در اجتماعات امروزي، حلال بسياري از مشكلات بوده و تسريع كارها كمك مي كند اما مسايل و مشكلاتي را هم در پي آورده است. ترافيك، پديده اي ناخوشايند است كه بسياري از ملت ها را دچار اضطراب و نگراني هاي اجتماعي - رواني كرده و نارسايي هايي را به وجود آورده است امروزه بررسي و يافتن راه حلي براي معضلات اين وسيله رفاهي و مسايل انساني - رواني - اجتماعي ناشي از آن در اولويت قرار گرفته است. |
| آيتي اسماعيل، ذاكري سردرودي جبارعلي، صادقي علي اصغر |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: گذرگاه ريلي - جاده اي، مدل شدت تصادف، مدل دو جمله اي منفي |
|
خلاصه:
هرساله تصادفات در محل گذرگاههاي ريلي نه تنها سبب كشته و مجروح شدن عده اي از استفاده كنندگان از جاده و نيز مسافرين راه آهن مي شود. بلكه خسارات سنگيني هم از نظر متوقف شدن سرويس دهي راه و راه آهن و هم از نظر صدمه ديدن به تجهيزات مربوطه وارد مي كند. در بين انواع تصادفات جاده اي، تصادفات بين قطار و وسيله نقليه جاده اي در زمره شديدترين تصادفات مي باشد شناسايي عوامل مهم اثرگذار در شدت تصادف باعث اتخاذ سياستهاي بهتر در كاهش آن مي شود. همچنين در بحث نقاط حادثه خيز علاوه بر شناسايي محلهاي داراي خطر بالقوه تعدادزيادي تصادف شناسايي نقاط با احتمال وقوع تصادف شديد نيز مساله مهمي است كه بايد به آن توجه شود. عرض جاده نوع جاده، سرعت قطارهاي عبوري، وجود قوس جاده در محل گذرگاه، مسافت ديد بر اساس ارزيابي كارشناس و وجود سرعت گير مشخصه هايي هستند كه از نظر آماري معني دار بوده و در مدل ارايه شده وارد شده است با توجه به ضرايب بدست آمده براي هر مشخصه و تغييرات احتمالي در آينده مي توان نمايي از وضعيت ايمني هر گذرگاه در نظر گرفت. استفاده از اين مدل به منظور اولويت بندي ايمن سازي گذرگاهها، پيش بيني وضعيت آينده هر گذرگاه با تغيير شرايط گذرگاه، تخصيص منابع و ... در راه آهن كشور پيشنهاد مي شود. |
| حيدري محمدمهدي |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: خودرو، مدلسازي كامپيوتري، واژگوني، تصادف رانندگي، آزمايشها |
|
خلاصه:
آمارهاي راهنمايي و رانندگي اين گونه نشان مي دهند كه ميزان تخلفات ناشي از سوانح راهنمايي و رانندگي برحسب محل وقوع حوادث، تصادفات برون شهري است كه در اين بين واژگوني خودروها علت اصلي سوانح جاده اي است. آمار تصادفات جاده اي در ايران 20 برابر ميانگين جهاني است و به عبارتي 2.5 درصد تخلفات رخ داده در نقاط مختلف دنيا مربوط به ايران است. با توجه به اين توضيحات لزوم بررسي علل واژگوني خودروها از اهميت زيادي برخوردار است. در اين مقاله با استفاده از قابليت هاي برنامه كامپيوتري PC-CRASH مدلسازي از حركت وسايل نقليه صورت گرفته و روند واژگون شدن خودرو ارايه و مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است. عوامل موثر و مهم شامل مشخصات جاده و تقاطع ها ارتفاع مركز ثقل خودرو و پارامترهاي ديگر شامل سرعت خودرو و فاصله ها و ... در زمان مدلسازي ارزيابي و لحاظ گرديده است. تاثير هر يك از ايان پارامترهاي معرفي شده بر نتايج مدل سازي كامپيوتري نيز تعيين و مشخص شده است. استفاده از اين برنامه سرعت بررسي تصادفات را بالا مي برد. ازجمله امكانات اين برنامه لحاظ كردن نظرات كارشناس تصادفات رانندگي در مدلسازي است كه اعتبار صحت و دقت نتايج مدلسازي را بالا مي برد. |
| باقري خليلي فاطمه، شيخ الاسلامي عبدالرضا |
| کنفرانس ملي تصادفات و سوانح جاده اي و ريلي 1388;آذر 1388(1) |
| کلید واژه: تصادفات، شبكه هاي عصبي، رگرسيون لگاريتم طبيعي، آزادراه |
|
خلاصه:
آناليز تصادفات و پيشگيري از وقوع آن موضوعات بسيار مهم در مطالعات حمل و نقل مي باشد چون اين مساله با جان انسانها در ارتباط است. با توجه به قدرت بالاي مدل شبكه هاي عصبي در پيش بيني و طبقه بندي مشكلات و مسايل، در اين مقاله تعداد تصادفات آزادراههاي برون شهري كشور بر اساس عوامل تاثيرگذارد در بروز تصادفات ترافيكي با استفاده از تكنيك و مدلهاي شبكه هاي عصبي برآورد شده كه آزاد راه تهران - قم به صورت مطالعه موردي مورد نظر قرار گرفته است. پارامترهاي موثر در تصادفات آزادراهها كه در اين مقاله در نظر گرفته شده شامل درصد وسايل نقليه ميانگين سرعت وسايل نقليه، درصد وسايل نقليه غيرسواري و پارامتر فصل (سرد و گرم) مي باشد و تعداد تصادفات در ماه به عنوان متغير خروجي مدل مورد محاسبه قرار گرفته است. براي اعتبار سنجي مدل، خروجيهاي مدل شبكه عصبي با خروجي هاي مدل رگرسيون لگاريتم طبيعي مورد ارزيابي قرار گرفته است و مشخص شده است كه مدل شبكه عصبي از كارايي بهتري نسبت به مدل رگرسيون لگاريتم طبيعي برخوردار است. |