دانلود مقالات حمل و نقل ریلی
| دارابي بابك، فضلي وهاب |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
در اين مقاله سعي شده است يكي از مكانيزم هاي مهم كه در برخي از بوژي هاي واگنهاي مسافري بنا به ملاحظاتي تعبيه شده است، تشريح گردد. در ادامه به بيان برخي مشكلات ايجادشده در بهره برداري از مكانيزم Anti-Roll در بوژي واگنهاي فرانسوي كه باعث عملكرد منفي آن شده است پرداخته مي شود. |
| ميرچي غلام حسين، صادقي مهر محسن |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
انتخاب پروفيل بهينه و راه حل دستيابي به آن از موضوعات مورد علاقه راه آهن هاي كشور هاي مختلف مي باشد، در اين مقاله به بررسي تنش هاي تماسي در بين چرخ و ريل جهت پروفيل هاي مختلف پرداخته شده است و تلاش شده تا رويه انتخاب پروفيل بهينه با توجه به شرايط خط (نوع پروفيل ريل، شيب زير خط، مقدار دِور) ارايه گردد، در ابتدا جهت آشنايي، مقدماتي ارايه شده، سپس به تعريف مساله و روش حل آن و در انتها به بررسي نتايج بدست آمده پرداخته شده است. |
| اوحدي امين، رضواني محمدعلي، سعيدي حسين |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: سوپاپ توزيع (Distributor Valve)، شبيه سازي، سيستم ترمز، قطار مسافري |
|
خلاصه:
يکي از اجزاي حساس و بحراني در ايجاد اطمينان از عملکرد درست يک وسيله نقليه ريلي، سيستم ترمز آن مي باشد. در اين مقاله به شبيه سازي عملكرد سوپاپ توزيع به عنوان مغز فرمان دهنده در انجام عمليات ترمز گيري در واگن هاي مسافري پرداخته شده است. شبيه سازي از طريق مدل كردن فرمول هاي حاكم بر جريان سيالات و با استفاده از نرم افزار MATLAB انجام گرفته است. مزيت اين روش عدم استفاده از معادلات فضاي حالت مي باشد که باعث ايجاد سهولت و سادگي در پياده سازي سيستم هاي نيوماتيکي پيچيده اي نظير سوپاپ توزيع گرديده است. نتايج شبيه سازي به صورت دياگرام هاي فشار بر حسب زمان مي باشد كه از مقايسه اين گراف ها با گراف هاي بدست آمده از تست عملي که توسط آزمايشگاه تست ترمز دانشکده مهندسي راه آهن دانشگاه علم صنعت ايران و دستگاههاي تست شرکت کنور بدست آمده اند، مي توان دقت شبيه سازي انجام شده را به اثبات رساند. نتيجه بدست آمده را مي توان در کاربردهايي نظير بهينه سازي ساختار سيستم ترمز، تعيين دقيق زمان تعمير و نگهداري و تعويض قطعات, خطا يابي و تاثير عوامل مختلف در پروسه ترمز گيري و همچنين تعيين دقيق تاثير خرابي هر کدام از قطعات بر عملکرد سيستم ترمز و تغيير در خط ترمز قطار استفاده نمود. |
| دهقاني سانيج حميدرضا |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: آلودگي صوتي، مترو، راه آهن شهري، تراز فشار صوت،NEF |
|
خلاصه:
انسان سالم محور اصلي توسعه پايدار است و بنابراين محيط زيست سالم ضامن سلامتي آن است. مخاطرات مختلفي در محيط زندگي انسان سلامت او را به خطر مي اندازد و يا باعث آزردگي شده و حتي نارضايتي عمومي را بوجود مي آورد. |
| نزهتي شعاري مهرداد |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: کنترلرهاي PID، کنترل کننده هاي FPID، پايدارسازي در سيستمهاي قدرت |
|
خلاصه:
پايدارسازهاي متداول PID سالها براي حذف نوسانات سيستمهاي قدرت و جلوگيري از ناپايداري اين سيستمها در شرايط رخداد اختلالهاي مختلف استفاده شده اند. اين پايدارسازها ضرايب ثابتي دارند که عملا کارايي آنها را براي فقط شرايط خاصي از خطا محدود ميکنند. اين پايدارسازها عملا براي شبکه هايي که احتمال خطاي پاييني داشته باشند يا اينکه همواره احتمال وقوع نوع خاصي خطا خيلي بيشتر از بقيه انواع آن باشد، مناسب هستند. در اين مقاله يک کنترلرPID فازي (FPID) معرفي ميشود که در آن ضرايب يک کنترلرPID بصورت وفقي تعيين ميشود. عملا اين کار بازدهي پايدارساز را در شرايط مختلف کاري و انواع مختلف خطاها بهبود ميدهد. |
| ميرآبادي احمد، قنادپور سيدفريد، صنديدزاده محمدعلي |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
در اين مقاله روشهاي مختلف گزارش مقدمه اي بر بلاک بندي خطوط راه آهن و تاثير آنها بر سرفاصله و هدوي در خطوط مورد بررسي قرار گرفته اند. روشهاي بلاک بندي خطوط در سيستمهاي دو نمايي، سه نمايي، چهار نمايي و چند نمايي مورد تحليل قرار گرفته و شبيه سازي شده اند. اثرات پارمترهاي سرعت و سرفاصله در مرحله طراحي خطوط و همچنين در مرحله بهره برداري مورد اشاره قرار گرفته اند. |
| رباني مسعود، ضيايي محسن، معنوي زاده ندا |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: بحران، الگوهاي رياضي، برنامه ريزي بحران، برنامه ريزي منابع |
|
خلاصه:
برنامه ريزي، سازماندهي و هدايت منابع در هنگام بحران از موضوعات اساسي در مديريت بحران قلمداد مي شود. در مقاله حاضر براي سه وضعيت بحران و با استفاده از برنامه ريزي رياضي اقدام به تخصيص منابع شده است. مي توان مديريت منابع را از منظر بحرانهاي طبيعي، بحرانهاي صنعتي مورد توجه قرار داد. لذا ضرورت برنامه ريزي و آمادگي قبلي بعنوان بخشي از اقدامات پيشگيرانه مطرح مي باشند. در اين مقاله سه استراتژي براي وضعيتهاي بحران ارايه شده است. در كليه موارد محدوديتهايي پيش بيني و مساله در استراتژيهاي مختلف فرموله شده است. مثالهاي عددي در خصوص كارآيي مدلها در قسمت انتهايي مدلها ارايه شده است. |
| موحدي محمدمهدي، تودرباري علي اصغر |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: روند (trend)، بهره وري، راه آهن، وا گن، شاخص، کارايي |
|
خلاصه:
اندازه گيري و ارزيابي بهره وري مقدمه برنامه ريزي براي بهبود آن به شمار مي رود. وقتي بهبود مستمر مورد نظر باشد، اندازه گيري و ارزيابي بهره وري مي تواند نقطه شروع و بخشي از آن باشد. براي اينکه ارزيابي درست باشد، بهتر است به جاي يک دوره روند دوره ها و به جاي يک شاخص چند شاخص مهم بررسي شوند در اين مقاله سعي شده تا با ارايه مدلي در اين زمينه به اندازه گيري و بررسي چندين شا خص بهره وري طي سالهاي گذشته پرداخته در اين مقاله پنج شاخص بهره وري در نظر گرفته شده و با در نظر گرفتن اطلاعات عملکرد راه آهن طي سالهاي 1370الي1383 روند کلي بهره وري نعيين و مورد تحلِل قرار گرفته است. با استفاده از نتايج حاصله، پيشنهاداتي براي افزايش بهره وري راه آهن جمهوري اسلامي ايران در سالهاي آينده ارايه شده است. |
| قصيري كيوان، پيشداد سارا |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: ارزيابي کيفيت خدمات، فناوري اطلاعات، SERVQUAL، حمل و نقل، تحليل عاملي، تحليل شکاف |
|
خلاصه:
خدمات درون سازماني نقشي غير قابل انکاري در جهت گيري استراتژي هاي سازماني ايفا مي کند و از جمله اين خدمات که اخيرا مورد توجه قرار گرفته است، خدمات فناوري اطلاعات (IT) مي باشد که هزينه قابل توجهي را از مجموع هزينه هاي سازمان به خود اختصاص مي دهد. بنابراين سنجش عملکرد واحدهاي عرضه کننده اين خدمات، به صورت يکي از جنبه هاي مهم نظارت سازماني درآمده است. در اين تحقيق، با استفاده از دو مدل SERVQUAL و WebQUAL در راه آهن جمهوري اسلامي ايران به ترتيب کيفيت خدمات پشتيباني IT و سايت آن ارزيابي مي شود. با انجام تحليل عاملي نتيجه گيري مي شود که خدمات IT بر ابعاد مدل هاي ارزيابي کيفيت خدمات تاثيرگذار است و در نتيجه آن ابعاد جديدي معرفي خواهد شد. ابعاد جديدي که براي خدمات پشتيباني IT معرفي گرديده اند به ترتيب عبارتند از: اطلاع رساني، اطمينان و امنيت، همدلي، نماي واحد IT و تعهد زماني. همچنين ابعاد جديد کيفيت سايت شامل: نماي اوليه، راحتي و اطمينان، شفاف بودن تعاولات، اطلاعات، موضع گيري سايت و ارايه اطلاعات، هستند. |
| فتوحي اردكاني محمد، صفايي كفاش عباس، جندقي علايي عباس، مرادي بهرام، نادري حسين |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: GPS, GIS, RFGPS (Radius finding from GPS data), DGSRail (Data Gathering System for iranian Railway)، شعاع قوس، خيز قوس |
|
خلاصه:
يکي از پر هزينه ترين مراحل ساختاردهي به اطلاعات و راه اندازي سيستم GIS توليد و گردآوري اطلاعات (80-70% از کل هزينه راه اندازي) مي باشد از طرفي سيستم تعيين موقعيت جهاني GPS، بعنوان يکي از کارآمدترين، سريعترين، ارزانترين و متداولترين روش هاي برداشت اطلاعات (با توجه به دقت قابل استحصال) شناخته شده است. |
| شاهي يوسف، ممدوحي اميررضا، افروغ نامدار |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: انتخاب قطار، مدل لوجيت چندگانه، توابع مطلوبيت |
|
خلاصه:
برنامه ريزي و سياست گذاري در سيستم حمل و نقل ريلي بدون در نظر گرفتن مكانيزم هاي رفتاري مسافرين در قبال گزينه هاي مجموعه انتخاب (قطارهاي موجود) و ميزان تاثيرگذاري عوامل مختلف بر انتخاب مسافرين، قابل اعتماد نمي باشد. هدف اين مقاله مدل سازي انتخاب قطار و تعريف و بررسي عوامل تاثيرگذار بر انتخاب مسافرين از بين قطارهاي موجود با استفاده از مدل هاي انتخاب لوجيت چندگانه است. در اين مطالعه مجموعه انتخاب هاي ممكن، كليه قطارها با درجه ها و سطوح مختلف خدمات در مسير تهران - مشهد مي باشد. داده هاي مورد استفاده در اين مطالعه، ارجحيت هاي اظهار شده مسافران مي باشد كه از طريق پرسشنامه و انجام پرسشگري جمع آوري شده است. كليه قطارها در هفت گروه طبقه بندي و مدل نهايي نيز براي اين 7 گزينه ارايه شده است. روش پرداخت مدل انتخاب قطار از نوع درست نمايي بيشينه مي باشد. متغيرهاي متفاوتي از خصوصيات گزينه ها و مشخصات اقتصادي - اجتماعي افراد با ضرايب مختلف در مدل معني دار است كه تحليل اين متغيرها مي تواند ابزار كارآمدي در سياستگذاري هاي عرضه و مديريت تقاضا و يا شناسايي مكانيزم هاي انتخاب انواع مختلف قطار باشد. |
| حساس دليرخواه فاطمه، شاهرخي محمدرضا، رضواني محمدعلي |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: ارزيابي ترمز، محاسبات، نيروي ترمزي، درصد ترمز، راه ترمز |
|
خلاصه:
همان گونه که افزايش سرعت سير قطار و بهبود کيفيت حرکت آن بسيار مهم است، کاهش سرعت و توقف قطار در کوتاهترين زمان ممکن براي جلوگيري از سوانح نيز اهمين بالايي دارد. از ايستادن قطار تحت تاثير نيروهاي مقاوم در برابر حرکت صورت مي گيرد، ولي ميزان اين نيروها به اندازه اي نيست که موجب توقف قطار در فاصله کوتاهتري گردد. بنابراين افزايش نيروهاي مقاوم بايد به صورت مصنوعي صورت پذيرد، اين فرآيند ترمز ناميده مي شود. بنابراين ارزيابي و تخمين نيروهاي ترمزي در وسايط نقليه ريلي به عنوان معياري از سيستم ترمز و همچنين صحت عملکرد ا زاهميت به سزايي برخوردار است. |
| يقيني مسعود، نوري مهدي، قلي پورثمين مسعود |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: فناوري اطلاعات، برنامه ريزي منابع سازمان، يکپارچگي اطلاعات |
|
خلاصه:
در قرن بيست و يکم، يکي از احتياجات حياتي هر سازمان، استفاده بهينه از فناوري اطلاعات و به خدمت گرفتن توانمندي هاي فناوري اطلاعات در جهت توسعه و بهبود خدمات به مشتريان مي باشد. صنعت حمل و نقل ريلي ايران نيز از اين بازار رقابتي عقب نمانده و به منظور جذب و حفظ مشتريان خود، به مکانيزه نمودن سيستمهاي سنتي و دستي توجه خاصي نموده، و در اين راستا اقدامات قابل توجهي نيز صورت گرفته است. با توجه به ارتباطات تنگاتنگ بسياري از اين سيستم ها و اهميت اطلاعات توليد شده توسط هر يک، بدون در نظر گرفتن ارتباطي يکپارچه و کارا هيچ يک از سيستم هاي راه اندازي شده کارايي مناسب را نداشته و نمي توان از اطلاعات آن در بخشهاي ديگر راه آهن استفاده نمود. در سالهاي اخير برنامه ريزي منابع سازمان (ERP) به عنوان بهترين راه حل به منظور يکپارچه کردن کليه اطلاعات سازمانها مطرح شده است. اين مقاله حاصل يک پروژه تحقيقاتي 7 ماهه از بهمن 84 تا مرداد 85 به منظور طراحي سيستم برنامه ريزي منابع سازمان براي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، همچنين چگونگي فراهم نمودن شرايط لازم جهت اجراي موفق ERP در راه آهن ايران مي باشد. |
| مصطفي توفيق داوود، نصيري محمدعلي |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: راه آهن برقي، سيستم تغذيه، شبكه بالا سري، پست كششي، سيم تماس ، (AT(Auto transformer و (BT(Booster transformer |
|
خلاصه:
براي تامين انرژي الكتريكي مورد نياز لوكوموتيوبرقي با تغذيه AC معمولا از سه نوع سيستم تغذيه: ساده (BT,(SF (بوستر ترانسفورمر) و (Auto transformer) AT استفاده مي شود. از مزاياي سيستم AT نسبت به سيستمهاي ديگر كاهش اثرات القايي ناشي از جريان شبكه بالا سري و جريان نشتي ريل روي تجهيزات مخابراتي مجاور، كاهش امپدانس موثر و كاهش افت ولتاژ در طول خط مي باشد. اين مزيت به ما اجازه ميدهد كه فاصله پستها را تا دو الي سه برابر سيستمهاي ديگر در نظر بگيريم كه با توجه به بالا بودن هزينه احداث پست در اقتصادي بودن اين سيستم تاثير زيادي دارد. |
| ميرمحمدصادقي سيدجواد، كوثري حسين |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: نگهداري و تعمير (نت)، شاخص كيفيت روسازي، هندسه خط، ادوات خط |
|
خلاصه:
داشتن شاخص كيفيت روسازي خطوط اهميت ويژه اي در شناخت وضعيت كيفي خط دارد. امروزه روش دقيقي در تعيين شاخص كيفيت خط در خطوط ريلي كشور كه كليه موارد خط اعم از ادوات و هندسه خط را در برگيرد، وجود ندارد. آنچه در اين تحقيق آمده است بررسي اهم شاخص هاي ادوات خط و هندسه خط در عرصه جهاني و ارزيابي آنان با وضعيت خطوط كشور و در نهايت ارايه مدلي مناسب جهت تعيين شاخص كيفيت خط ميباشد. |
| حاجي عبدالرزاق پريسا |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: افزايش بارمحوري، صفحات فولادي موجدار، آناليز اجزا محدود، تقويت، مقاومسازي |
|
خلاصه:
از جمله راهکارهاي افزايش ظرفيت خطوط راه آهن به ويژه خطوط باري، استفاده از قطارهاي سنگين تر و طويل تر مي باشد. در راستاي افزايش ظرفيت خطوط راه آهن، در سالهاي اخير بررسي روشهاي افزايش بار محوري خطوط و پلها، يکي از عمده سرفصل هاي مورد بحث در جامعه حمل و نقل ريلي بوده است. در اين مقاله به کمک آناليز اجزا محدود تقويت پلهاي کوچک تيپ کامپساکس توسط صفحات فولادي موجدار با استفاده از نرم افزار PLAXIS، امکان افزايش ظرفيت اين پلها مورد تحليل و بررسي دقيق قرار گرفته است. |
| ميرآبادي احمد، نادري فشتالي حسين |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: براگ گريتينگ، سنسورهاي فيبر نوري، سنسورهاي تداخل سنج Fabry Perot |
|
خلاصه:
در اين مقاله پس از معرفي سنسورهاي فيبر نوري و كاربردهاي آنها در راه آهن، قابليتها و محدوديتهاي سنسورهاي Fabry Perot و Bragg Gratting و پارامترهاي موثر آنها جهت استفاده در راه آهن معرفي گرديده اند. در ادامه مراحل طراحي و شبيه سازي اين سنسورها مورد اشاره قرار گرفته و عملکرد آنها در شرايط مختلف بررسي شده است. در اين مقاله به منظور انتخاب مناسبترين نوع سنسور جهت استفاده در راه آهن، واكنش ريل در اثر عبور قطار شبيه سازي شده و دو نوع سنسور فيبر نوري مذکور که يكي مبتني بر اختلاف فاز و ديگري مبتني بر طول موج ميباشند با دقت يكسان شبيه سازي شده و با يكديگر مقايسه شده اند. در نهايت مشخصات سنسوري با قابليت اندازه گيري وزن قطار عبوري، با دقت کمتر از 100 كيلوگرم، پيشنهاد گرديده است. |
| منيري همداني عليرضا، فرشاد سيامك |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
تحويل مطمئن انرژي در ناوگان حمل و نقل ريلي يک نياز مبرم محسوب ميگردد که حتي در مواردي مانند قطارهاي زير زميني به مهمترين اصل براي دستيابي به يک سيستم امن تبديل شده است. ترانسفورماتورهاي قدرت از کليدي ترين عناصر پستهاي تراکشن محسوب ميشود و خرابي اساسي آنها باعث ايجاد وقفه در پيوستگي کارکرد و توليد هزينه هاي گزاف خواهد شد. از اين رو روشهاي متعددي وجود دارد تا بتوان بصورت پيوسته ترانسفورماتور را مورد آزمايش قرار داده تا از بروز خطاهاي جدي و ناگهاني جلوگيري نمود. در بين انواع روشهاي تست ترانسفورماتور تحليل پاسخ فرکانسي (FRA) به عنوان روشي جديدتر و کارآمدتر شناخته شده است که سيستمهاي ديجيتالي و کامپيوتري امروزه امکان مکانيزه کردن اين روش تست را بصورت اتوماسيون در سطح فيلد ميسر ساخته است. |
| عابدپور ماني، عسكري حسين، كلانتري مهدي |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
امروزه به منظور كاهش سر و صدا و ارتعاشات در ساختمانهاي نزديك تونل هاي راه آهن از سيستم هاي پيشرفته جديد جرم و فنر استفاده مي شود. در اين مقاله پس از ارايه مقدمه اي كوتاه در زمينه تئوري ديناميكي چنين سيستم هايي، خصوصيات استاتيكي و ديناميكي مصالح و اجزاي به كار رفته، شرح داده شده است. در ادامه، مدل سازي سيستم دال بتني خط يك متروي شهر شيراز که بصورت سيستم جرم و فنر با تکيه گاه پيوسته طرح شده است ذكر گرديده است. اين ارزيابي ها مي تواند به معيارهاي طراحي و شاخص هايي براي مدل هاي محاسباتي سيستم هاي جرم و فنر آينده، منجر شود. |
| حضرتي ايمان، نيك ساي فرشاد، اوحدي امين، رضواني محمدعلي |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: تماس، سايش، عدد سايش، نرخ سايش، پروفيل چرخ، شبيه سازي، راه آهن |
|
خلاصه:
اهميت و هزينه هاي ناشي از سايش بر خطوط ريلي و تاثير پروفيل هاي چرخ و ريل بر ديناميک وسيله نقليه همواره مورد توجه متخصصين مرتبط با اين صنعت از نقطه نظر تئوري و عملي بوده است. يکي از پيش فرض هاي بررسي پديده سايش از ديدگاه تئوري چگونگي مدلسازي تماس چرخ و ريل مي باشد که روز به روز در حال تغيير و بهبود يافتن است. با بکارگيري اين تئوري ها به همراه تئوريهاي سايش مي توان بخشهاي مختلفي از طول عمر يک چرخ يا ريل را شبيه سازي نمود. در اين مقاله با شبيه سازي جرخ در واگنهاي خط 2 متروي تهران و استفاده از مشخصات ناوگان و خط، روند تغييرات عدد سايش به عنوان شاخصي از نرخ سايش خط و همچنين تاثير پروفيل در عدد سايش و ديناميک مجموعه چرخ و محور مورد بررسي قرار گرفته است. در اين بررسي مشاهده گرديد که نرخ سايش با ادامه روند سايش افزايش مي يابد و قوسهاي بحراني نيز خود نقش به سزايي در افزايش نرخ سايش خواهند داشت. |