دانلود مقالات حمل و نقل ریلی
| شفيع نادري علي اصغر |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: توسعه، راه آهن 1404، سند چشم انداز، ميزان سرمايه گذاري، شاخص راه آهن، شاخص منتخب، سرمايه، سرمايه گذاري |
|
خلاصه:
برآورد حدود نياز و ميزان سرمايه گذاري لازم در برنامه هاي توسعه راه آهن در طول سند چشم انداز 20 ساله با روش تحليلي و معيار مقايسه با شاخص منتخب ارايه شده است. با بررسي آمار معتبر راه آهن در مناطق مختلف دنيا و استخراج و انتخاب شاخص هاي مناسب، رسيدن به وضعيت شاخص هاي اروپاي 2004 ميلادي براي ايران در سال 2025 ميلادي (1404 هجري خورشيدي)، پيشنهاد و بر اساس آن ميزان نياز و سرمايه گذاري لازم برآورد شده است. مقايسه ميزان برآورد نياز در طول 20 سال و حجم ورود سرمايه در طول ساليان گذشته نشان دهنده اختلاف بسيار بالا بين نياز واقعي و حجم فعلي ورود سرمايه بوده و لزوم تجديد نظر اساسي را براي افزايش جهشي سرمايه گذاري تاكيد مي نمايد. |
| گنجي زهرايي هادي، رضايي ارجرودي عبدالرضا، سادات حسيني سيدمحمد |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: حمل و نقل ريلي، وسيله سفر، هدف سفر، ناحيه سفر، تعداد سفر، جداول توافقي Loglinear |
|
خلاصه:
در اين مقاله با استفاده از مدل هاي غير خطي Loglinear، عوامل تاثيرگذار بر انتخاب قطار، براي سفر هاي برون شهري ساكنان شهر تهران مشخص شده است. بدين منظور با توجه به خصوصيات سفر و فرد سفر كننده، مدل مناسب برازش داده شده است. براي جمع آوري اطلاعات مربوط به سفرهاي برون شهري ساكنان شهر تهران طي يكسال گذشته (1384- 1383)، تعدادي پرسش نامه در بين دانش آموزان شهر تهران توزيع گرديده است و از آنان خواسته شده تا يكي از پرسشنامه ها را بر اساس سفرهاي خانواده خود تكميل كرده و ديگري را براي تكميل به همسايه خود بدهند كه در نهايت 434 پرسشنامه معتبر جمع آوري گرديده است. با استفاده از اين اطلاعات مدلي براي نحوه ارتباط تاثيرگذاري سه متغير وسيله سفر، هدف سفر و ناحيه سفر بر روي انتخاب قطار به عنوان وسيله سفر برون شهري ساكنان شهر تهران ارايه شده است. |
| شعباني شاهين، برادران رحمانيان نصير، احدي محمدرضا |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
رخداد حوادث و سوانح در راه آهن در دنياي امروزه اجتناب ناپذير بوده و عواملي كه باعث ايجاد آن مي گردد جز عوامل جوي و اتفاقي، شناخته شده و قابل پيشگيري هستند كه در اين راستا مي توان به بررسي آنها پرداخت و در جهت كاهش تعداد سوانح، اقدامات مفيد انجام داد. بنابراين براي كاهش تعداد سوانح و تغييرات روند آن، مي بايست حركتي فراگير و همه جانبه ايمن سازي در كل شبكه ريلي صورت گيرد كه تحليل دقيق سوانح و بررسي و مشخص كردن علل وقوع آنها از ابتدايي ترين و در عين حال مهمترين بخش اقدامات ايمن سازي محسوب مي شود. در اين مقاله نيز با تحليل آماري انواع سوانح ريلي و علل آنها، سعي شده است تا به نتايجي مشخص كه بيانگر وضعيت موجود ايمني صنعت صنعت حمل و نقل ريلي باشد، دست يافت. |
| نوبخت فرنوش، رستمي مجيد |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: مترو، مسافر، قطار، حادثه، تاسيسات، پله برقي |
|
خلاصه:
از احداث اولين خط متروي جهان در سال 1868 ميلادي و در لندن بيش از 130 سال مي گذرد. يكي از مهمترين اهداف ساخت مترو ايجاد كريدوري مستقل بود كه توانايي حمل و جابجايي انبوه مسافر را داشته باشد، همچنين ايجاد راههاي دسترسي متعادل انسان با مفهوم زمان و هزينه كمتر، حركت ايمن و آسايش بيشتر در هر سفر با نگاهي به اقتصاد عمومي جامعه از ديگر اهداف برنامه ريزان ايجاد كريدورهاي مترو مي باشد. |
| محسني حسن، مهدي نژاد مريم، نژادمحمد نسيم |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: حمل و نقل ريلي، برنامه استراتژيك انرژي، شيوه هاي حمل و نقل، مدلسازي انرژي |
|
خلاصه:
افزايش نسبي درآمد خانوارها، توليد فزاينده خودرو با قيمت مناسب و نياز اساسي افراد جامعه به خدمات حمل و نقل باعث افزايش مسافرتها شده است. از طرفي با توجه به ناكافي بودن تسهيلات حمل و نقل، بالابودن هزينه هاي سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل و افزايش قيمت جهاني سوخت باعث بروز مشكلات عمده اي در بخش حمل و نقل در ايران شده است كه از آن جمله مي توان افزايش يارانه سوخت، افزايش تصادفات و ... اشاره نمود. در اين مقاله ابتدا به بحران انرژي در بخش حمل و نقل كشور پرداخته مي شود و گزينه هاي مختلف استراتژيك بخش حمل و نقل با تكيه بر روشهاي علمي مدلسازي به هم پيوسته انرژي و حمل و نقل بررسي مي شود. توسعه حمل و نقل ريلي خود به عنوان گزينه اي در مدل فوق بررسي مي شود. محدوديت هاي موجود در توسعه حمل و نقل ريلي به عنوان متغييرهاي برون زاي مدل در نظر گرفته مي شود. اساس مدل برنامه ريزي استراتژيك كاهش هزينه هاي سيستم با توجه به محدوديت هاي فيزيكي و اقتصادي مي باشد. توسعه حمل ونقل ريلي از لحاظ تجربي نيز مورد بحث قرار مي گيرد و مزايا و معايب اين شيوه ارايه مي گردد و در نهايت به عنوان گزينه اي مطمئن در برنامه استراتژيك كشور معرفي مي گردد. |
| جواهرمنش فرشيد |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
به منظور تحقق برنامه هاي حمل و نقل، برنامه ريزي خريد ناوگان و لكوموتيو در بخش مسافري از اهميت بسزايي برخوردار است. در اين مقاله با توجه به پيش بيني تعداد مسافر ريلي در سال 1388 ميزان لكوموتيوهاي مورد نياز كشور در بخش مسافري در شبكه حمل و نقل ريلي برآورد گرديده و با توجه به برنامه ريزيهاي انجام شده براي ورود ترنست و ريل باسها به ناوگان ريلي مسافري تعديل شده است. در بخش ديگر امكان انتقال لكوموتيوهاي باري به بخش مسافري مورد بررسي قرار گرفته و سپس نتايج حاصل از شبيه سازي انجام شده براي قطارهاي مسافري در دو مسير تهران - مشهد و تهران - اهواز با استفاده از لكوموتيوهاي GMو BoBo ارايه شده است. |
| نزهتي شعاري مهرداد |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: کنترل سنسورلس، تخمين متغيرهاي حالت، رويتگرهاي ليونبرگر، فيلتر کالمن تعميم يافته |
|
خلاصه:
سادگي کنترل و ارزاني پياده سازي روشهاي کنترلي موتورهاي DC و از سوي ديگر پيچيدگيهاي روشهاي کنترلي براي موتورهاي القايي در کاربردهاي سرعت متغير باعث شد که سالها موتورهاي ترکشن DC در صنعت راه آهن به عنوان انتخاب اول مطرح باشند. در سالهاي اخير و با توجه به پيشرفت هاي انجام شده در زمينه نيمه هادي، توليد مدولار قطعات و تجهيزات الکترونيکي، ارزان شدن هزينه هاي پياده سازي و به بازار آمدن ريز پردازنده هاي قدرتمند با قابليتهاي کنترلي مناسب، اين امکان پديد آمده است که بتوان کنترل بسيار پيچيده ماشينهاي القايي را در کاربردهاي سرعت متغير بصورت ساده تر و اقتصادي تري پياده سازي نمود. روشهاي کنترل برداري امروزه بطور گسترده اي اتخاذ ميشوند. در اين روشها از يک سنسور سرعت براي فيدبک گرفتن از متغير سرعت ماشين استفاده ميشود. با توجه به محيط پر لغزش، شرايط دمايي نامناسب و ... استفاده از روشهاي کنترل برداري سنسورلس امروزه مورد توجه قرار گرفته اند. در اين روشها به جاي استفاده از سنسور سرعت، متغير سرعت را با تکنيکهاي خاصي محاسبه ميکنند. يکي از ساده ترين روشها استفاده از رويتگرهاي ليونبرگر يا فيلترهاي کالمن است. در اين مقاله از يک فيلتر کالمن تعميم يافته (EKF) براي تخمين سرعت يک ماشين القايي استفاده شده است. شبيه سازي ها در محيط سيمولينک انجام شده و تمامي پارامترهاي تخمين زده شده با مقادير اصلي مقايسه شده و تطابق مناسبي مشاهده شده است. |
| مسلمي كيانوش |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: ترک عرضي، شعاعي، سطح غلطش، بازرسي غير مخرب، خستگي، عدم تطابق هندسي |
|
خلاصه:
مزاياي حمل و نقل ريلي در مقايسه با روشهاي ديگر حمل و نقل موجب شده که امروزه بسياري از کشورها نسبت به توسعه اين صنعت توجه خاصي داشته باشند در کشور ما حمل و نقل ريلي گاها با مشکلات متعددي مواجه است که يکي از اين مشکلات ترک و شکست چرخ و محور مي باشد. اين مورد سبب وارد آمدن صدمات جاني و مالي جبران ناپذيري شده است لذا مي توان با شناسايي و مشخص نمودن عوامل موثر در ايجاد اين ترکها و شکستها از وقوع آن پيشگيري نمود. يکي از روشهاي شناسايي روش تستهاي غير مخرب (التراسونيک) مي باشد که در شناسايي ترک و پيشگيري از قوع شکست و ايجاد سانحه به ما کمک مي کند. |
| سيف نيا فرخنده، فروزنده كاظم |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: عملكرد، برنامه، تن كيلومتر، مسافر كيلومتر |
|
خلاصه:
با توجه به اهميت 8 درصد رشد اقتصادي در برنامه چهارم توسعه، حمل و نقل ريلي يكي از مهمترين اركان رشد اقتصادي جهت دستيابي به اهداف توسعه پايدار در برنامه محسوب مي شود. اگر چه در برنامه، حمل و نقل و انبار داري بصورت يكجا در نظر گرفته شده است و مجموعا سهم سالانه رشد 11 درصد براي آن در برنامه منظور شده ولي به نظر مي رسد نقش حمل و نقل بطور كلي و نقش راه آهن بطور اخص داراي اهميت بيشتري خواهد بود و براي آن سياست گذاران راه آهن رشد 13 درصدي را در نظر گرفته اند. بنابراين سعي مي شود با مقايسه رفتار و عملكرد برنامه سوم توسعه و مقايسه آن با سال اول برنامه چهارم توسعه؛ ضعفها، قوتها، تهديدات و فرصتها را در نظر گرفته و از آن ميان استراتژي دستيابي به اهداف مورد نظر را پيشنهاد نماييم. |
| پورسيدآقايي محسن، ژيان پناه هاجر، ميزاني سيمين |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: حمل و نقل ريلي، راه آهن، شارژ دسترسي به خط، مدلهاي قيمت گذاري |
|
خلاصه:
در راستاي روند خصوصي سازي، تفكيك زير ساخت راه آهن از بهره برداري آن ضروري به نظر مي رسد; به اين ترتيب که مديريت زير ساخت ريلي به دولت، و بهره برداري از آن به شرکت هاي خصوصي واگذار گردد. در نتيجه اين تفكيك، بهره بردار (اپراتور) موظف مي شود تا در ازاي دسترسي به خط و بهره برداري از آن، مبالغي را به عنوان "شارژ" به مالك زير ساخت بپردازد. در اين مقاله با توجه به مطالعات انجام شده بر روي كشورهاي انگلستان، فرانسه، استراليا (بخش کوئينزلند) و جمهوري اسلواك، سعي شده که از روشها و شيوه هاي علمي براي قيمت گذاري شارژ دسترسي به خط استفاده شود و بر اين اساس، مدلي مطابق با شرايط ايران ارايه و بر اساس هزينه هاي موجود در راه آهن، در مسير بافق - مشهد پياده سازي گردد. |
| سعيدمنجم محمد، يلداشخان ماهان |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
ايستگاه هاي راه آهن نقش كليدي و پايه در ترافيك راه آهن داشته و اهميت ويژه اي در بهره برداري از سيستم ترابري ريلي دارند. در صورت مكان يابي و طراحي ضابطه مند پلان خطوط و عنايت به كاربري و ترافيك پيش بيني شده براي آنها، ايستگاه هاي راه آهن قادر به ايفاي نقش خود به بهترين نحو ممكن خواهند بود. از سوي ديگر نيز يك خطا در هنگام طراحي ايستگاه، گاهي منجر به مختل شدن بهره برداري از يك مسير ريلي مي شود و بر بازدهي كل سيستم تاثير مي گذارد. عوامل زيادي در طراحي ايستگاه هاي راه آهن موثرند كه از آن جمله شيب خروجي ايستگاه هاي راه آهن قابل بحث است. شيب خروجي در ايستگاه هاي راه آهن معمولا بصورت يك عدد ثابت براي تمامي كاربري ها بيان مي شود. در اين مقاله ضمن بررسي روال جاري طراحي هندسي فراز و طول قطعه پروژه خروجي از ايستگاه، روشي تحليلي به منظور طراحي قطعه مذكور با توجه به ترافيك و شرايط هندسي مسير ارايه مي شود. نتايج اين تحليل با روابط ارايه شده توسط آيين نامه روسيه مقايسه شده و در انتها نيز پيشنهادهايي در خصوص نحوه طراحي و طول قطعه خروجي ايستگاه ارايه مي شود. |
| منتظري محمد، اداوي مجيد |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: مديريت كيفيت فراگير (TQM)، كاربرد عملكرد كيفيت (QFD)، خانه كيفيت (HOQ)، صداي مشتري (VOC)، صداي سازمان (VOO) |
|
خلاصه:
در اين مقاله ابتدا مفاهيم كيفيت، مديريت كيفيت فراگير و كاربرد عملكرد كيفيت در ارايه خدمات به مسافرين سيستمهاي حمل و نقل شهري بررسي شده است، (جلب رضايت مشتري و خشنود سازي ايشان و حتي فراتر از حد انتظارات مشتري عمل نمودن)، سپس جايگاه سيستمهاي حمل و نقل شهري و رابطه آن با مشتريان خود تحليل گرديده است. |
| حاج فتح علي عباس، سپهري محمدمهدي |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: CRM – CRM تحليلي- CRM عملياتي، طراحي نرم افزار، طراحي CRM با UML |
|
خلاصه:
مديريت ارتباط با مشتري (CRM) مفهوم نسبتا جديدي از رويكرد توجه به خواسته هاي مشتري مي باشد كه با پيشرفتهاي وسيع IT، نرم افزارهاي خاص آن در حال توسعه هستند. در اين مقاله ضمن بيان مفاهيم مرتبط با CRM، ابعاد و عوامل اصلي طراحي نرم افزارهاي CRM بررسي شده و تعامل اجزاي اصلي طراحي CRM بيان مي شود. در ادامه، چارچوبي براي طراحي نرم افزار CRM يك سازمان حمل مسافري ارايه مي شود که در آن چگونگي نفوذ CRM در قالب بخشهاي داده ها، بانكهاي اطلاعاتي، فرآيندهاي تحليلي و عملياتي، واحدهاي ارتباط مستقيم با مشتري، پشتيباني، نتايج و گروه ذي نفعان تشريح شده است. استفاده از زبان UML براي بيان چارچوب ارايه شده اين امكان را فراهم مي كند كه نرم افزارهاي خاص عملياتي براي ارتباط و پردازش اطلاعات جهت اجراي CRM در سازمان مورد نظر فراهم شود. روش بكار گرفته شده براي طراحي چارچوب CRM مي تواند به عنوان الگويي براي ساير سازمانها به كار برده شود. |
| ياسري ابراهيم |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
با توجه به سهم اندک جابجايي کانتينر توسط حمل و نقل ريلي در اين مقاله سعي شده ابتدا حمل و نقل چند وجهي معرفي شود و از آنجاييکه حمل و نقل چند وجهي در کالاهاي عمده، فقط با کانتينر ميسر و مقرون به صرفه مي باشد لذا مزاياي حمل کالا با کانتينر، روند تجارت کانتينر تا سال 2006 در دنيا توضيح داده شده است پس براي اثبات اينکه جهان نيز به سمت حمل و نقل کانتينري روي آورده است، ظرفيت و عملکرد چند بندر کانتينري در مناطق مختلف دنيا و ظرفيت کشتيهاي کانتينر بر و روند گسترش آن ذکر شده است و در انتها به داخل کشور و بندر شهيد رجايي بعنوان بزرگترين بندر عملياتي ايران توجه داده شده و به مشکلات حمل و نقل ريلي وسهم اندک آن با توجه مزيتهاي بالقوه اين شيوه حمل و در نهايت پيشنهاداتي جهت افزايش سهم حمل و نقل ريلي در زمينه کانتينر ارايه شده است. |
| نصر اصغر، ايزدي عباس، نيازي علي |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: ترمز پنيوماتيك، هماهنگ سازي ترمز، ترمز روسي و كنوري |
|
خلاصه:
تنوع واگنهاي باري و مسافري كه داراي سيستم هاي ترمز متفاوت ميباشند تشكيل قطار هايي شامل تركيبي از واگنهاي مختلف را در راه آهن ايران اجتناب ناپذير نموده است. در اين حالت، عدم هماهنگي در پروسه هاي ترمز گيري و ازادسازي واگنها موجب بروز مشكلات بسيار اساسي در ديناميك حركت قطار ها ميشود. اين ميتواند براحتي اندركنش نامناسب واگنها، نرخ خرابي بالاي وسائط نقليه و كاهش راحتي سير و حركت قطارها را بدنبال داشته باشد. بعلاوه، ناهماهنگي و يا سيستم ترمز ناكارامد يكي از دلايل عمده و اساسي افزايش نرخ خرابي زير سازي و روسازي خطوط، تغيير پروفيل عرضي ريلها و نيز بروز پديده هاي مخربي چون موجي شدن ريلها و ... بحساب ميايد. در اين مقاله مشکل عدم هماهنگي سيستم ترمز روسي با سيستم ترمز کنوري مورد توجه قرار داده شده و به راهكارهاي موثر براي رفع ان اشاره شده است. در اين تحقيق ابتدا اجزا اصلي و عملكرد هر دو سيستم ترمز روسي و كنوري در مقايسه با يكديگر مورد مطالعه قرار گرفت و بدنبال ان تغييراتي بر روي سوپاپ روسي اعمال و سپس برنامه نرم افزاري مناسبي جهت انجام محاسبات ترمزي تدوين و بکار گرفته شد. نتايج محاسبات اوليه بر عملكرد هماهنگ مراحل ترمز گيري و ازاد سازي سيستم ترمز روسي اصلاح شده با عملكردهاي متناظر در سيستم کنوري دلالت دارد. پس از انجام فاز تحقيقاتي فوق الذكر، سيستم ترمز اصلاح شده بر روي يك واگن روسي نصب و مورد تست و آزمايش قرار داده شد. هدف از اين مقاله ارايه اقدامات اوليه انجام شده و نتايج حاصله در اين مرحله ميباشد. |
| فرجي دانيال، سلطاني آسيه |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: ناوگان، بازدهي، فن آوري هاي نوين، كاهش مصرف سوخت |
|
خلاصه:
در مقاله حاضر فن آوري راه آهن هاي مسافري پيشرفته در زمينه نوسازي ناوگان قديمي با نوع جديد ناوگان، جهت كاهش مصرف سوخت را معرفي مي نماييم و نقش هر يك را در افزايش بازدهي صنعت ريلي بررسي مي كنيم. با توجه به اهميت اين مساله در فناوري هاي نوين، حتي برخي مواقع براي هم خواني اين نوع آلات ناقله با زيربنا، زيرسازي و ابنيه فني موجود را تغيير مي دهند. با عنايت به عصر بحران انرژي دركشور و اين واقعيت كه با داشتن يك درصد از جمعيت جهان مصرف كننده 9 درصد انرژي جهان هستيم، شايد اهميت بررسي و تبيين سياست هاي جاري و آتي براي جهت گيري به سمت كاهش مصرف انرژي بيشتر درك شود. در نهايت با علم به اينكه UIC كميته اي در خصوص تعيين استاندارد هاي مصرف انرژي تشكيل داده و قرار است در ابتداي سال 2007 استانداردي در اين خصوص منتشر كند سعي بر آن داشتيم كه ضرورت پرداختن به مديريت انرژي را پر رنگ تر نماييم. |
| قصيري كيوان، جواديان نيك بخش، سيارشاد حميدرضا |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: مديريت ناوگان، اندازه ناوگان، واگن، راه آهن، بهينه سازي |
|
خلاصه:
در اين مقاله مدل بهينه اي در رابطه با تعيين اندازه ناوگان با هدف بيشينه سازي درآمدها معرفي مي گردد. مدل به صورت چند پريودي قطعي است كه هدف اصلي آن تعيين اندازه ناوگان و تصميم گيري جهت تخصيص واگن ها به گره هاي مبدا و مقصد است. تابع هدف از دو جز درآمد و هزينه ها تشكيل شده است كه هزينه ها شامل هزينه هاي اعزام واگن هاي پر و خالي، هزينه نگهداري واگن ها در مكانهاي مبدا و مقصد و هزينه تقاضاهاي تامين نشده مي باشد. در اين مدل تقاضاهاي بين مبدا و مقصدها و زمان سفر به صورت قطعي فرض شده است. در ادامه مسايل مختلفي از اين مدل مانند ثابت نگه داشتن پريود زماني و افزايش تعداد ايستگاهها مبدا و مقصد و همچنين ثابت نگه داشتن تعداد ايستگاهها مبدا و مقصد و افزايش پريود زماني بررس شده است. سپس با تحليل اين نتايج به اندازه ناوگان بهينه پي خواهيم برد. از مزيت هاي اين مدل اينست كه سعي مي كند با استفاده از واگنهاي خالي در مقصدها تعادل در شبكه برقرار كند، كه همين مزيت سبب كاهش حجم وسيعي از هزينه ها خواهد شد. |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: لكوموتيو، مسافري، محور، ديزل الكتريك، برقي، بهره برداري |
|
خلاصه:
شناسايي خصوصيات يك لكوموتيو از ابعاد مختلف فني، بهره برداري، اقتصادي، تعمير و نگهداري و ... مي تواند كمك شاياني به انتخاب لكوموتيو جهت ماموريت در نظر گرفته شده براي آن لكوموتيو بنمايد، مخصوصا بواسطه بحث خصوصي سازي كه قرار است امور خريد و بهره برداري و تعميرات لكوموتيو به بخش خصوصي سپرده شود. در اين مقاله رفتار دو لكوموتيو مسافري 4 محوره برقي و ديزل الكتريك از ديدگاه بهره برداري در قالب سناريوهاي مختلف مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. در سناريوي اول مسيري بدون عارضه انتخاب مي گردد و سپس هر لكوموتيو به صورت تك و دوبله با تعدادي واگن مسافري حركت داده ميشود و حداكثر سرعت، مسافت طي شده براي رسيدن به اين سرعت و زمان سپري شده براي رسيدن به اين سرعت محاسبه مي شود. در سناريوي دوم اثر فراز بر حداكثر سرعت لكوموتيوها بررسي مي گردد و در سناريوي سوم حداكثر بار قابل حمل توسط لكوموتيوها (در صورتيكه قرار باشد لكوموتيو ها بار حمل نمايد) محاسبه مي شود. |
|
|||||
|
|||||
|
| پنداراتيل ندا، فرح پور حامد، رضواني - |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
پديده هانتينگ از ناپايداري عرضي چرخ و محور بر روي ريل ناشي مي شود و در سرعتهاي بالا اثراتي همچون سايش چرخ و محور و خرابي زود هنگام آلات ناقله را موجب مي شود. در اين مقاله ضمن شبيه سازي پديده هانتينگ سعي شده تا اثرات غير خطي نيز مورد مطالعه قرار گيرند. از تئوري خطي كالكر براي شبيه سازي تماس بين چرخ وريل استفاد ه شده است همچنين بوژي و چرخ و محور با ۶ درجه آزادي مدلسازي شده اند. در انتهاي شبيه سازي نيز مقايسه اي بين نتايج حاصل از كارهاي تحليلي و اين شبيه سازي صورت گرفته است. |
| گركاني حامد |
| همايش حمل و نقل ريلي 1385;17-16 آبان، 1385(8) |
| کلید واژه: |
|
خلاصه:
يكي از مهمترين اجزا واگن كه در سرعت و راحتي آن تاثير گذار است، بوژي مي باشد. واگنهايي كه فاصله بين دو محور آنها از 9 متر تجاوز نمايد بايد به بوژي (Bogie) مجهز شوند. بوژي وظايف متعددي دارد از جمله تسهيل گردش واگن در قوسها، حفظ بدنه واگن، افزايش بار محوري (به علت افزايش تعداد محورها) و ... قطارهاي مسافري براي اينكه بتوانند با ساير وسايل حمل و نقل مانند هواپيما، خودرو و ... رقابت كنند بايد هم از سرعت بالا برخوردار باشند و هم راحتي (Ride comfort) مسافرين را فراهم كنند. به همين دليل امروزه تحقيقات زيادي در اين مورد در حال انجام است. امروزه به منظور دستيابي به سرعت هاي بالا بدون كاهش راحتي سفر، از بوژي هاي جديدي مانند بوژي هاي نوسان گر (Tilting bogie) يا بوژي هاي فرمان پذير (Steered bogie) استفاده مي گردد. در اين مقاله، هدف معرفي خصوصيات بوژي هاي فرمان پذير و مقايسه آنها با بوژي هاي معمولي از طريق بررسي نتايج حاصله از تحليل ديناميكي بوژي فرمان پذير است. |