اخبار FaceBook
فیسبوک وارد خرید و فروش شد
اگر از کابران شبکه اجتماعی فیس بوک باشید حتما تا به حال چند مرتبه به آپلود عکس و تصاویر روی حساب شخصی خود اقدام کرده اید. اگرچه فیس بوک مکان بسیار خوبی برای به اشتراک گذاری عکس ها با دیگران است، اما این شبکه اجتماعی در مقایسه با سایت های دیگر از روش فشرده سازی عکس سختگیرانه تری استفاده می کند که در مواردی حتی به کاهش چشمگیر کیفیت تصاویر آپلودی منجر می شود. در ادامه به چند روش برای کاستن از اثر این فشرده سازی و آپلود عکس ها با کیفیت بالا اشاره می کنیم.
چگونه فیس بوک عکس های شما را به هم می ریزد
فیس بوک یک شبکه اجتماعی فوق العاده بزرگ و وسیع است که بنابر آمار رسمی در طول هر روز نزدیک به 350 میلیون تصویر روی آن آپلود می شود. با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیدشد سرورهای این شبکه اجتماعی چه میزان از اطلاعات را باید در طول روز پردازش کنند و برای کاهش بار این پردازش فیس بوک به فشرده سازی تصاویر آپلودی اقدام می کند. فشرده سازی با کوچک کردن ابعاد تصویر آغاز شده و در صورت نیاز به کاهش کیفیت تصویر منتهی می شود.
در گام اول شاید اثر این فشرده سازی چندان آزاردهنده به نظر نرسد اما پس از گردش تصویر آپلودشده در اینترنت و پس از چند مرتبه دانلود، به اشتراک گذاری و آپلود مجدد در سرویس های مختلف در نهایت عکس زیبای شما به عکسی نازیبا و غیرقابل تحمل مبدل خواهدشد.
برای آزمایش این موضوع کافی است یک تصویر دلخواه و باکیفیت را چند مرتبه روی حساب فیس بوک خود را آپلود کنید و سپس دانلود و بار دیگر آپلود کنید. با انجام پشت سر هم این کار خواهید دید در نهایت کیفیت تصویرتان تا چه اندازه پایین آمده است.
جالب است بدانید این عملیات فشرده سازی روی تصاویری که تنها حاوی نوشته هستند نیز انجام می گیرد و پس از کاهش کیفیت تصویر، نوشته درون آنها ممکن است دیگر خوانا نباشد.
فرض کنید شخصی یک مطلب جالب روی توییتر خود قرار می دهد، شما که حوصله کپی کردن مطلب را ندارید از آن اسکرین شات تهیه کرده و سپس تصویر نوشته را روی فیس بوک قرار می دهید، دوست تان با دیدن متن تصویر آن را ذخیره کرده و از طریق پیام رسان فیس بوک آن را با دوستان خود به اشتراک می گذارد؛ این عملیات چند مرتبه ادامه پیدا کرده و با فشرده سازی های پی در پی احتمالا در نهایت چیزی به جز یک تصویر مبهم از نوشته زیبا باقی نخواهدماند.
این تنها فیس بوک نیست که عملیات فشرده سازی را روی تصاویر آپلودی انجام می دهد، بلکه شبکه های اجتماعی و سرویس های دیگر نظیر اینستاگرام، توییتر، Tumblr و تقریبا تمام سایت هایی که می توان روی سرورهای آنها عکس آپلود کرد، از عملیاتی مشابه برای کاهش بار پردازشی بهره می گیرند؛ اگرچه به نظر می رسد الگوریتم مورد استفاده فیس بوک از همه سختگیرانه تر است.
برای مقابله با این مشکل و حفظ کیفیت عکس ها پس از آپلود چه می توان کرد؟ متاسفانه نمی توان از فشرده سازی عکس ها توسط فیس بوک جلوگیری کرد، اما روش هایی برای کاهش اثر منفی این عملیات روی تصاویر آپلودی وجود دارد. می توان تصاویر را پیش از آپلود شخصا دستکاری کرد یا از میزبان های مجزا برای آپلود تصویر و سپس به اشتراک گذاری آن روی صفحه فیس بوک خود استفاده کرد.
استفاده از ابزارهای داخلی فیس بوک
بدون متوسل شدن به سرورهای جداگانه و تنها با استفاده از ابزارهای داخلی فیس بوک و البته رعایت چند نکته می توان اثر فشرده سازی تصاویر روی عکس های آپلودی را کاهش داد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
رعایت اندازه پیشنهادی فیس بوک
تصاویری با حداکثر پهنای 2048 پیکسل آپلود کنید. بنابر توصیه های فیس بوک، 2048 پیکسل یک پهنای ایده آل برای تصاویر کیفیت بالا است. با رعایت این نکته تصاویر آپلودی همچنان فشرده سازی خواهندشد، اما این عملیات تاثیر زیادی روی آنها نمی گذارد.
ساخت آلبوم های کیفیت بالا در زمان آپلود
فیس بوک از گزینه ساخت آلبوم های کیفیت بالا برخوردار است و برای فعال سازی آن باید در زمان ساخت آلبوم عکس های خود، تیک گزینه High Quality را فعال کنید. با این کار تصاویر آپلودی با حداکثر کیفیت ممکن آپلود شده و از تاثیر منفی عملیات فشرده سازی کاسته می شود.
به اشتراک گذاری لینک مستقیم تصویر
اگر با یک تصویر جالب در فضای آنلاین برخورد کرده اید و قصد دارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، به جای ذخیره و سپس آپلود تصویر، لینک تصاویر انتخابی را به شکل مستقیم با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اگر تصویر مدنظرتان را در فیس بوک دیده اید با استفاده از گزینه Share آن را روی صفحه فیس بوک خود قرار دهید.
استفاده از سرورهای مجزا
استفاده از سرورهای مجزا از فیس بوک می تواند راه حل بسیار خوبی برای جلوگیری از کاهش کیفیت تصاویر باشد. سرویسی مانند Imgur عکس هایی با حداکثر حجم پنج مگابایت را تقریبا با کیفیت واقعی آنها روی سرور خود قرار می دهد و سپس می توان از لینک تولید شده تصویر در صفحه فیس بوک استفاده کرد.
وبسایت شبکه اجتماعی فیسبوک برای مدت زمانی از دسترس خارج شد. این دومین اتفاق از این دست در طول یک هفته گذشته و سومین رویداد در ماه سپتامبر است.
نکته جالب در این میان این است که بسیاری از کاربران فیسبوک برای بیان اعتراض خود به توئیتر رفته و درباره این مشکل گفتهاند. البته بسیاری از کابران نیز از این اتفاق برای شوخی با کاربران فیسبوک استفاده کردهاند.
یکی از کاربران توئیتر در این باره نوشته است : «توئیتر پرشده از شکایت درباره اینکه چرا فیسبوک از دسترس خارج شده است.»
کاربر دیگری به شوخی نوشته : «فیسبوک از دسترس خارج شده، اکنون میلیونها مادر در سراسر جهان میتوانند به جای پست گذاشتن از کودکان خود در فیسبوک، در دنیای واقعی فرزندانشان را بزرگ کنند.»
پیش از این نیز این وبسایت در تاریخ 24 سپتامبر برای مدت زمانی از دسترس کاربران خارج شده بود. در این مدت هربار که کسی تلاش میکرد به فیسبوک وارد شود، به صفحهای دیگر منتقل میشد که حاوی پیامی مبنی بر وجود یک ایراد در فیسبوک بود.
فکر نمیکنم بتوان این روزها کسی را پیدا کرد که اهل فنآوری باشد و در شبکههای اجتماعی عضو نباشد.
حتی آنهایی هم که علاقهای به فنآوری ندارند، دستی در شبکههای اجتماعی دارند. شاید با آمدن شبکههایی چون تلگرام و غیره، فیسبوک دیگر حال و هوای قبل را نداشته باشد، اما هنوز هم میتوان آن را کاملترین شبکه اجتماعی موجود نامید.
جایی که تقریبا میتوان هر محتوایی را با دیگر دوستان به اشتراک گذاشت. البته هر چقدر هم که در زمینه استفاده از فیسبوک مهارت داشته باشیم، هنوز هم ویژگیها و ترفندهای نهفتهای هستند که با دانستنشان میتوانیم بهره بیشتری از این شبکه اجتماعی ببریم.
با ما همراه باشید تا با هم به اعماق فیسبوک سفر کنیم و به قول معروف ته و توی این شبکه اجتماعی را در بیآوریم.
1-قرار دادن دوستان در گروههای مشخص
جدا کردن دوستان شاید کار جالبی نباشد، اما خب برای مواقع خاصی بکار میآید. برای قرار دادن دوستان در گروههای مختلف، روی Friends در نوار سمت چپ نیوزفید کلیک کنید و از صفحه باز شده Create List را انتخاب کنید.
با اینکار میتوانید از این پس با باز کردن منوی قرار گرفته زیر باکس وضعیت، افرادی را که دوست دارید پست به اشتراک گذاشته شده را ببینند، برگزینید.
2-دریافت نوتیفیکیشن از افراد خاص
مشخصا همه ما در فیسبوک افرادی را در لیست دوستان داریم که برایمان اهمیت بیشتری دارند، پس ترجیح میدهیم اگر قرار است نوتیفیکیشنی دریافت کنیم از این افراد باشد.
برای اینکار به تایم لاین کسی که دوست دارید بروید، روی منوی قرار گرفته در سمت راست تصویر کاور کلیک کنید و گزینه Get Notifications را برگزینید. از این پس هر کاری که این فرد خاص در فیسبوک انجام دهد، نوتیفیکیشنش را دریافت خواهید کرد.
3-چک کردن فیسبوک بدون باز کردن صفحه این شبکه
گاهی وقتها میشود که اصلا حوصله چک کردن تایم لاین و نوتیفیکیشنهایی را که برایمان آمده است، نداریم و میخواهیم فقط آنهایی را که به ما مربوط میشود، ببینیم. برای اینکار به بخش تنظیمات فیسبوک بروید و بخش Notifications را انتخاب کنید. از این قسمت میتوانید انواع نوتیفیکیشنهایی را که میخواهید دریافت کنید، انتخاب کرده و آنها را از طریق ایمیلتان ببینید.
4-رویت رویدادهای فیسبوکی در تقویمهای دیگر
احتمالا تعداد رویدادهایی که عضوش هستید در فیسبوک به حدی رسیده است که زمان کافی برای بررسی آنها ندارید. اگر میخواهید این رویدادها را در تقویمهایی که بیشتر در دسترستان است، مثل تقویمهای گوگل، اپل یا مایکروسافت ببینید، تنها کافیست کاری که میگوییم انجام دهید.
از سمت چپ نیوز فید به بخش Events وارد شوید. در اینجا لینکهای رویدادهای پیش رو را خواهید دید و میتوانید لینکهای مربوطه را به تقویمهای دیگر پیوند دهید.
5-ذخیره لینکهای نیوز فید
وقتی میبینید که زمان کافی برای خواندن تمام پستهای فیسبوک ندارید، میتوانید خیلی راحت آنها را ذخیره کرده و برای زمانی نگه دارید که فرصت خواندنشان را پیدا میکنید.
برای اینکار چه در دسکتاپ و چه در موبایل روی فلش کوچک کنار پست کلیک و گزینه Save for later را انتخاب کنید. بعدها میتوانید از طریق گزینه Saved که در کنار نیوز فید پدیدار میشود، به لینکهای ذخیره شده دسترسی پیدا کنید.
6-قرار دادن ویدئو بهجای عکس پروفایل
یکی از جدیدترین ویژگیهای اضافه شده به فیسبوک قرار دادن تصاویر متحرک به جای عکس پروفایل است. البته این ویژگی فعلا فقط برای برنامه فیسبوک iOS قابل دسترس است. کاربر میتواند یک ویدئوی 7 ثانیهای گرفته و روی عکس پروفایلش قرار دهد.
7-ویرایش عکسها پیش از پست کردن آنها
اخیرا کاربران فیسبوک میتوانند پیش از ارسال هر عکسی روی نیوز فید در دو برنامه ویژه اندروید و iOS، تصاویر خودشان را با دودل و از طریق دکمه Edit تغییر دهند و روی آنها هر شکلی که دلشان میخواهد، بکشند.
8-عدم اجازه به تگ کردن
اگر دلتان نمیخواهد در عکسهایی که دوستانتان به اشتراک میگذارند تگ شوید، میتوانید این امکان را از آنها بگیرید. به تایم لاین بروید و بخش Tagging را در تنظیمات فیسبوک بییابید و از آنجا تنظیمات تگ شدن را تغییر دهید.
ازاین پس هر زمان که از طریق یکی از دوستانتان تگ شدید، فیسبوک برایتان نوتیفیکیشن میفرستد و اجازه شما را میخواهد.
9- پیدا کردن مکانهای جالب در اطراف محلی که هستید
فیسبوک فقط مکانی برای به اشتراک گذاری احساسات و علایقتان نیست. از طریق برنامه این شبکه اجتماعی روی موبایل میتوانید با انتخاب گزینه Nearby Places، از مکانهای جالب اطرافتان مطلع شوید. مکانهایی مثل کافی شاپها، رستورانها و غیره. این ویژگی در سفر به جاهایی که تا بهحال نرفتهاید، واقعا به کار میآید.
10- مرور تاریخچه دوستیها
اگر به تایم لاین یکی از دوستان بروید و روی دکمه منو که سه نقطه افقی زیر کاور است کلیک کنید و گزینه See Friendship را انتخاب کنید، میتوانید مروری بر دوستیاتان با آن فرد خاص داشته باشید. در این قسمت عکسها، پستها، و مواردی که در آنها تگ شدهاید به نمایش در میآید.
فیسبوک در گزارش فصل سوم میلادی آمار بازدید از این وبسایت را روزانه به طور میانگین ۱.۰۱ میلیارد نفر اعلام کرد.
این آمار رشد ۱۷ درصدی فیسبوک را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.
همچنین فیسبوک گزارش مالی این فصل را نیز منتشر کرد. فیسبوک در فصل سوم سال جاری موفق شد ۴.۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد که ۱.۴۶ میلیارد دلار آن سود است. این اعداد رشدی بیشتر از ۴۰ درصد به نسبت سال گذشته را نشان میدهند.
سرمایهگذاران منتظر هستند فیسبوک اطلاعاتی از درآمد اینستاگرام را هم گزارش دهد. این برنامه اشتراک گذاری عکس به تازگی تبلیغات خود را شروع کرده است اما فیسبوک میزان درآمد آن محرمانه نگه داشته.
مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک اعلام کرد که فصل خیلی خوبی را پشت سر گذاشتهاند. زاکربرگ گفت که تمرکز آنها بر روی نوآوری و سرمایه گذاری بلند مدت بوده است و امیدوار هستند در آینده پیشرفت بیشتری داشته باشند.
***چرا امسال باید با فیسبوک خدحافظی کنیم؟ ***
سال پیش فیسبوک توانست خود را به عنوان شبکه اجتماعی جذاب در میان کاربران به اثبات برساند. شبکه اجتماعی که در واقع قراربود پلی برای ارتباط با دوستان قدیمی و افراد خانواده باشد. در قالب این شبکه اجتماعی امکان به اشتراک گذاشتن ایدهها، احساسات و حتی نمایش عکسهایی از غذایی که میخوردیم و مکانهایی که بازدید میکردیم وجود داشت. در آن روزگاران، بهروز نگهداشتن و تکمیل اطلاعات شخصی و یا حتی ارائه دیدگاههای سیاسی و ثبت نظر در خصوص لینکهای بهاشتراک گذاشته شده همگی در قالب راهکاری برای حفظ و تداوم ارتباطات، مطرح شدند و هیچ توجه خاصی نسبت به امنیت این فضای مجازی نبود.
با گذشت چیزی در حدود یک دهه، بالاخره پرسشهایی در خصوص نحوه کسب درآمد فیسبوک و البته خطرات به اشتراکگذاشتن آنلاین اطلاعات (علیرغم اتخاذ سیاستهای مختلف امنیتی از سوی فیسبوک) مطرح شد. با این اوصاف همچنان از روی عادت هم که شده کاربران زیادی به این شبکه اجتماعی سر میزنند. کاربرانی که بعضا با تردیدهایی در خصوص بستن حساب کاربری خود در فیسبوک مواجه شدهاند اما هیچگاه به این ندای درونی گوش نکردهاند.
اگرچه نمیتوان منکر مزایای مختلف شبکههای اجتماعی شد اما پیش از ورود مجدد به حساب کاربری خود در فیسبوک، بد نیست نگاهی به دلایلی که میتوانند ترغیب کننده شما برای خروج از این شبکه مجازی باشند هم نگاهی بیندازید.
تلف شدن زمان
با تخمینی ساده، کاربرانی که روزانه 17 دقیقه (میانگین زمانی که کاربران این شبکه به آن اختصاص میدهند) از وقت خود را بهطور روزانه در فیس بوک سپری می کنند، پس از 10 سال چیزی در حدود 40 روز کامل از زندگی خود را به لایک کردن و اظهارنظر درخصوص تصاویر و پستها گذراندهاند. کاربرانی که یک ساعت در روز را به این شبکه اجتماعی اختصاص دهند، در مدت زمان مشابه، 150 روز کامل را به فعالیتهای انجام شده در این شبکه اجتماعی اختصاص دادهاند. با بررسی ساده مقدار ساعتی که بهطور روزانه در این شبکه اجتماعی سپری میکنید میتوانید وقت تلف شده خود را مشخص و آنرا به فعالیتهای سودمندتری اختصاص دهید.
سواستفاده ابزاری فیسبوک از کاربران
به عنوان یک مثال، در سال 2012، فیسبوک پستهای چیزی در حدود 689 هزار حساب کاربری را بدون موافقت آنها و در جریان روندی آزمایشی تغییر داد تا بررسی کند که آیا این تغییر در صفحه آنها، تاثیری در احساساتشان خواهد داشت یا خیر؟! بنابرگفته مقامات فیسبوک، این مطالعه بهمنظور بهبود سرویسدهی انجام گرفته است اما منتقدان معتقدند این مطالعه بهمنظور بررسی نتایج مالی که لایکهای کاربران در پی خواهد داشت انجام شده است.
تبلیغات هدفمند
کاربران زیادی با تجربههایی مشابه در این خصوص روبرو شدهاند. این افراد هنگامی که قصد خرید محصولی را داشتهاند متوجه شدهاند که با گذشت چیزی در حدود شش ماه، همچنان فیسبوک، برند یا محصولی خاص را در آن دسته به عنوان گزینه خرید به آنها پیشنهاد میکند. اگرچه وبسایتهای مختلفی از چنین روندهایی پیروی میکنند اما نمایش تبلیغات ناخواسته آنهم بهطور مستقیم بر روی تایملاین شما، سیاست چندان صحیحی بهنظر نمیرسد.
خطری برای سلامتی
تنها به فیسبوک به عنوان شبکهای برای جستجوی مکانهای بهتر برای گذراندن تعطیلات و یا حتی ارائه دیدگاهها در خصوص فعالیتهای ورزشی نگاه نکنید. مطالعات انجام شده در خصوص کاربرانی که ساعتهای زیادی را به استفاده از این شبکه اجتماعی اختصاص میدهند حکایت از ایجاد خطرات گسترده برای سیستم ایمنی بدن، ایجاد مانع برای ترشح هورمونهای رشد، ایجاد اختلال در سیستم هضم غذا و بینایی، محدود کردن تفکر، از بین بردن خلاقیت و نهایتا تاثیرات منفی بر الگوهای خواب و شادی دارد.
دوستانی مجازی در محیطی مجازی
بهطور متوسط، کاربران بالغ در این شبکه اجتماعی، 338 دوست در لیست حساب کاربری خود دارند. نکته جالب اینکه این افراد معمولا بیش از 10 درصد از آنها را نمیشناسند. این در حالی است که برخی از این دوستان ناشناس، مدتهاست که نام خانوادگی جدیدی دارند، از مدل موی جدیدی استفاده میکنند و روی هم رفته تغییرات زیادی داشتهاند اما شما نه از آنها خبر دارید و نه این تغییرات برایتان اهمیتی دارد! با این تفاسیر بهنظر میرسد گذراندن این مدت زمان با دوستان واقعی و در محیطی واقعی، معقولتر بهنظر می رسد.
ردپاهایی که باقی میمانند
اهمیت ندادن به حریم خصوصی، یک حق قابل احترام برای شماست اما مدنظر داشته باشید که هک نشدن حساب کاربری شما در حال حاضر نمیتواند نشان از حصول ایمنی کافی برای اطلاعات شما داشته باشد. با حضور چیزی در حدود 1.2 میلیارد نفر، فیسبوک با اطلاعات بدست آورده میتواند آینده فضای وب را با چالشی بزرگ مواجه کند. چالش رد اطلاعات برجای مانده از کاربران که میتواند به هدفی برای نفوذگران مبدل شود.
پستهای نهچندان مهم
مدنظر داشته باشید که تعداد کاربرانی که به پستهای شما، غذاهایی که میخورید، خریدهای شما و حتی مکانهای دیدنی که از آن بازدید کردهاید اهمیت میدهند، بسیار انگشت شمار است. نکته مهمتر اینکه درصد زیادی از این کاربران از جمله افراد نزدیک به شما هستند که در لحظات یادشده با شما همراه بودهاند و یا از این موارد و رویدادها اطلاعات کامل دارند. با این اوصاف تنها یک دلیل برای وجود این اطلاعات باقی میماند و آن، به اشتراک گذاشتن پستها توسط شما است.
با نگاهی عمیقتر به این موارد، شاید شرکت در گفتگوهای خودمانی و یا دعوت از دوستان برای شبنشینی صمیمانه بیشتر از حضور در شبکهای مجازی شما را به اهدافتان برساند
به جرات می توان گفت که تقریبا همه کاربران جهانی نام فیس بوک را شنیده اند و همانطور که شرکت مذکور در آخرین گزارش رسمی خود اعلام کرده است، بیش از 1.55 میلیارد نفر عضو این شبکه اجتماعی هستند.
در هر ماه حدود 1.2 میلیارد نفر به صورت مستمر به صفحه شخصی خود رد فیس بوک سر می زنند و از آنجایی که هر روز حجم گسترده اطلاعات از طرف این افراد روی سرورهای فیس بوک ذخیره می شود، سیاست های امنیتی دقیق برای آن در نظر گرفته شده است.
فیس بوک دومین سایت اینترنتی محبوب در جهان محسوب می شود و ارزش سرمایه های شرکت در آخرین گزارش مالی بیش از 300 میلیارد دلار محاسبه شده است. شرکت فیس بوک در هر سه ماه به طور میانگین پنج میلیارد دلار درآمد کسب می کند و به کمک 10 هزار کارمندی که در سراسر جهان دارد، خدمات خود را به صورت اجتماعی برای کاربران مناطق مختلف ارائه می دهد.
همه این موارد موجب شده تا فیس بوک به یک دریای عمیق اطلاعاتی تبدیل شود ولی آیا شما از همه قابلیت ها و خدماتی که در این شبکه اجتماعی ارائه می شود باخبرید؟
کارشناسان مرکز PWMag دوازده قابلیت در فیس بوک را شناسایی کرده اند که بخش اعظم اعضای این شبکه اجتماعی از آن بی خبر هستند. این 12 قابلیت به قرار زیر معرفی شده اند.
1- کاهش تعداد پیام های اطلاع رسان
اگر عضو شبکه اجتماعی فیس بوک باشید، به خوبی می دانید که هر روز انبوه پیام های اطلاع رسانی برای شما ارسال می شود. البته بسیاری از این پیام ها ارزش چندانی ندارد و برای مثال اگر یک دوست نه چندان نزدیک روی صفحه اختصاصی خود یک مطلب کوتاه هم نوشته باشد، پیام مربوط به آن روی صفحه شما و در سرویس پست الکترونیکی ارسال می شود. با این وجود بد نیست بدانید که شما به عنوان یکی از کاربران فیس بوک می توانید بخشی از این پیام ها را غیرفعال کنید.
برای این کار باید به بخش تنظیمات صفحه خود بروید و روی گزینه اطلاعیه (Notifications) کلیک کنید. وقتی وارد این بخش می شوید، تمام قابلیت های کنترلی برای پیام های دریافتی روی رایانه یا تلفن همراه در اختیار شما قرار می گیرد.
متاسفانه فیس بوک به شما اجازه نمی دهد در بخش تنظیمات اطلاعیه های ارسالی در پست الکترونیکی را به صورت گزینشی غیرفعال کنید. شما باید روی گزینه لغو اشتراک (Unsubscribe) کلیک کنید تا همه پیام ها به صورت یکجا غیرفعال شوند.
2- غیرفعال کردن پخش خودکار ویدیو
تصاویری ویدیویی که روی صفحه شخصی شما در فیس بوک منتشر می شوند، قابلیت اجرای خودکار دارند ولی ممکن است شما نخواهید حجم اینترنت خود را صرف دیدن همه تصاویر کنید یا با این کار سرعت اینترنت تان را پایین بیاورید.
علاوه بر این ممکن است از جانب اطرافیان تصاویری به اشتراک گذاشته شده باشد که تمایلی به دیدن آنها نداشته باشید یا باز کردن آنها در شرایط کنونی برای تان مناسب نباشد.
برای غیرفعال کردن حالت نمایشگر خودکار ویدیوها باید به بخش ویدیو (Videos) در قسمت پایین بخش تنظیمات بروید. در اینجا به جای گزینه پیش فرض (Default) باید گزینه خاموش (Off) را انتخاب کنید. کاربرانی که با ابزار موبایلی وارد فیس بوک می شوند باید وارد بخش App Settings شوند و سپس روی گزینه Video Auto-Play کلیک کنند.
3- ذخیره اطلاعات و دسترسی در آینده
بخش اطلاع رسانی صفحه شخصی شما در فیس بوک که با نام News Feed هم شناخته می شود، گزینه ویژه مخصوص نشانه گذاری را در اختیار دارد. اگر مطلبی منتشر می شود که تمایل دارید آن را ذخیره کنید تا در آینده به آن دسترسی داشته باشید، باید بالای آن مطلب در قسمت راست روی فلش کوچک کلیک کنید و سپس روی گزینه «ذخیره ویدیو یا لینک» کلیکی کنید.
برای آنکه به همه مطالب ذخیره شده خود دسترسی داشته باشید، روی کلید ذخیره (Saved) در سمت راست صفحه فیس بوک خود کلیک کنید.
4- تلفظ نام صحیح
در فیس بوک کاربران با ملیت های گوناگون حضور دارند و هر یک از آنها نام خود را به صورت متفاوت می نویسند. این مسئله موجب می شود همه کاربران نتوانند به راحتی نام ها را تلفظ کنند ولی فیس بوک برای این مسئله هم یک راه حل کاربردی ارائه کرده تا به آسانی بتوانید تلفظ صحیح نام خود را به همگان اعلام کنید.
برای این کار باید در پروفایل شخصی خود وارد بخش About شوید و روی گزینه جزییات درباره شما (Detail About You) کلیک کنید. سپس یک گزینه را خواهید دید که در آن می توانید تلفظ صحیح نام تان را به صورت صوتی اعلام کنید.
5- چه کسی صفحه شما را مسدود کرده است؟
فیس بوک هرگز به شما اعلام نمی کند کدام یک از کاربران صفحه شما را مسدود کرده اند و البته در آخرین خبرها هم گفته شده که هرگز تصمیم ندارد چنین قابلیتی را ارائه دهد. با این وجود برای آنکه متوجه شوید چه کسی صفحه شخصی شما را مسدود کرده تا به او دسترسی نداشته باشید، به هیچ گونه ابزار اضافی یا افزونه مخصوص مرورگرهای اینترنتی نیاز ندارید. در اینجا برخی روش های کاربردی برای کسب اطلاع از این مسئله ارائه شده است:
- مطالبی که به اشتراک می گذارید روی صفحات مختلف نمایش داده می شوند. اگر مطالبی که منتشر کردید از روی یک صفحه بازگردانده شد، به این معنی است که صفحه شما مسدود شده است.
- چت ها یا همان گفتگوهای اینترنتی بدون هرگونه مشکل باقی می مانند ولی اگر به صفحه ای که احتمال مخی دهید شما را مسدود کرده پیام جدید بفرستید، از سوی او دریافت نمی شود.
- زمانی که در بخش گفتگوهای اینترنتی روی نام فرد مقابل خود کلیک می کنید یا اینکه اطلاعیه ای قدیمی را باز می کنید، این پیام برای شما ظاهر می شود: «لینکی که به دنبال آن هستید احتمالا منقضی شده است.» یا اینکه «این صفحه فقط برای گروهی قابل دسترسی است که شما جزو آن نیستید.»
زمانی که شما صفحه ای را که مسدود کرده اید باز می کنید، به صورت خودکار شخص مقابل به فهرست دوستان شما اضافه می شود.
6- مسدود کردن پیغام درخواست بازی های اینترنتی
محبوب ترین بازی در فیس بوک Candy Crush نام دارد که تقریبا همه مشترکان شبکه اجتامعی فیس بوک نام آن را شنیده اند. کاربرانی که این بازی را دنبال می کنند، پیغام درخواست برای بازی مشترک با دوست خود را به او می فرستند و این مسئله موجب شده هر روز ده ها اطلاعیه از سوی دوستان مختلف خود دریافت کنید که در آن نوشته شده است بازی مشترک انجام دهید.
در این زمینه فیس بوک به شما کمک می کند یک ابزار ویژه، بازی، صفحات، تبلیغات و حتی دعوتنامه ها برای حضور در مراسم های مختلف را مسدود کنید تا پیام های مربوط به آنها ارسال نشوند. در بخش تنظیمات فیس بوک گزینه ای با عنوان Block App Invites موجود است. اگر نام فردی که هر روز پیغام مربوط به شرکت در بازی Candy Crush را برای شما ارسال می کند در آن اضافه کنید، دیگر این پیغام ها را دریافت نمی کنید.
7- یافتن اطلاعات قدیمی
ممکن است در گذشته مطالبی منتشر کرده باشید که هم اکنون به آن نیاز دارید. علاوه بر این ممکن است برای یک یاز عکس هایی که در گذشته به اشتراک گذاشتید زیرنویسی نوشتید که هم اکنون به آن نیاز پیدا کرده اید. در این صورت باید کلیدواژه مورد نظر خود را در قسمت Activity Log وارد کنید تا مطلب مورد نظر به راحتی شناسایی شود.
کاربرانی که از فیس بوک روی رایانه شخصی استفاده می کنند، باید منوی اصلی را باز کنند و در قسمت بالای صفحه، گزینه Activity Log را انتخاب کنند. اگر در این قسمت از بخش Activity Search در قسمت بالا و سمت چپ استفاده کنید، به راحتی مطلب مورد نظر را پیدا خواهید کرد. این فرآیند در ابزار موبایلی فیس بوک هم به همین شکل دنبال می شود.
8- چه کسی لایک ها و کامنت های شما را می بیند؟
اگر دوست دارید شما مطلبی را روی فیس بوک به اشتراک بگذارد، سیاست های امنیتی مورد نظر خود را به شما اعمال کرده تا برای مشاهده یا انتشار دوباره مطلب، آنها را دنبال کنید.
زمانی که این مطلب را لایک می کنید یا برای آن کامنت می گذارید، دیگر کاربرانی که این مطلب را مشاهده می کنند، می تواند به صورت خودکار روی صفحات خود ببینند که شما در آن مطلب چه اقدامی را انجام داده اید.
در شرایط دیگر ممکن است دوست شما یک عکس را به اشتراک گذاشته و نام 20 نفر را روی آن برچسب زده باشد. در این شرایط بهتر است گزینه Friends Of Friends را مورد استفاده قرار دهید تا متوجه شوید چه کسی لایک یا کامنت شما را روی صفحه خود مشاهده می کند.
اگر شما عکس را لایک کنید یا برای آن کامنت بنویسید، تمام 20 نفر به علاوه دوستان شان که حتی آنها را نمی شناسید، در جریان این لایک و کامنت قرار می گیرند. شما در بخش سیاست های امنیتی فیس بوک می توانید این اتفاق را غیرفعال کنید تا کاربر دیگری در جریان قرار نگیرد.
9- کاهش حجم فیس بوک روی گوشی
ابزار موبایلی فیس بوک 96 مگابایت حجم دارد. این ابزار می تواند به مرور زمان صدها مگابایت از حافظه داخلی گوشی شما را به خود اختصاص دهد؛ به خصوص زمانی که با ابزار مذکور گشت و گذار می کنید، حجم این داده ها افزایش می یابد.
این مسئله به آن دلیل است که فیس بوک به صورت خودکار تمام عکس هایی را که مشاهده می کنید در یک فایل ویژه ذخیره می کند و حتی داده های مربوط به صفحات اینترنتی که در آن گشت و گذار می کنید هم روی فضای داخلی گوشی هوشمند شما نگهداری می شود تا در آینده سریع تر بتوانید صفحه مربوطه را باز کنید.
برای پاک کردن این اطلاعات از روی گوشی هوشمند آیفون، باید ابزار مربوط به فیس بوک را به صورت کامل از روی گوشی خود پاک کرده و دوباره از ابتدا آن را نصب کنید. در گوشی های اندرویدی شما می توانید حافظه موقت (Cache) را پاک کنید. برای این کار باید انگشت خودرا چند ثانیه طولانی تر روی آیکون فیس بوک نگه دارید و سپس گزینه App Info را انتخاب کنید. در این شرایط با فشار دادن کلید Clear Cache همه اطلاعات داخلی پاک می شود.
10- انتخاب اخباری که می خواهید ببینید
اوایل تابستان امسال فیس بوک قابلیت جدیدی را با نام See First ارائه کرد که به کاربران امکان می داد کاربران مورد علاقه خود را انتخاب کنند و به صورت ویژه اخبار و اطلاعات آنها را در اختیار بگیرند.
این قابلیت مهم ترین ابزار کاربردی برای شما محسوب می شود تا اخبار و اطلاعات را به صورت گزینشی مشاهده کنید و از میان انبوه مطالبی که هر روز از جانب صفحات مختلف ارائه می شود، فقط اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنید. برای فعال کردن آن روی گزینه Following بروید و سپس گزینه See First را انتخاب کنید.
11- خروج از فیس بوک روی رایانه دیگر
روی گزینه تنظیمات کلیک کنید، گزینه Security را انتخاب کنید. در این بخش گزینه ای با نام Where You’re Logged وجود دارد که به کمک آن می توانید فقط روی یک دستگاه از حساب کاربری خود استفاده کنید. البته برای این کار باید کلیک End Activity را بزنید.
12- مشاهده ابزارهایی که از حساب کاربری فیس بوک استفاده می کنند
بسیاری از ابزارهای کاربردی با فیس بوک در ارتباط هستند تا اطلاعات شما در این شبکه اجتماعی را مورد استفاده قرار دهند. حتی ممکن است از ارتباط میان این ابزارها بی خبر باشید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه روی گزینه تنظیمات بروید. روی گزینه Apps کلیک کنید و سپس فهرست ابزارهایی را که از اطلاعات فیس بوکی شما استفاده می کنند مشاهده خواهید کرد.
بسیاری از کاربران شماره تلفن همراه خود را حفظ هستند ولی به ندرت پیش میآید فردی شمارههای موجود در فهرست مخاطبان گوشی خود را حفظ باشد.
زمانیکه شما شماره فردی را در گوشی ذخیره میکنید، دیگر هرگز توجه نمیکنید که این جزئیات چه هستند. اگر لازم باشد با کسی تماس بگیرید صرفا روی نام آن فرد کلیک میکنید.
اکنون فیسبوک قصد دارد با استفاده از این فرصت شماره تلفنها را به طور کامل از گوشیها حذف کند.
دیوید مارکوس نایب رییس فیسبوک در بخش محصولات پیامرسانی با اشاره به نرم افزار پیامرسان این شرکت اعلام کرد که تا پایان سال 2015 بیش از 800 میلیون نفر از نرمافزار پیامرسان فیسبوک استفاده کردهاند.
وی افزود: ما مسنجر فیسبوک را بسیار سریع کردهایم و قابلیت تماس ویدیویی، متمایزکردن مکالمات با رنگها، نامهای مستعار و شکلکها و امکان تجارت در مسنجر را فراهم کردهایم. ما راه جدیدی را برای مشاغل ایجاد کردهایم که با مشتریان خود در ارتباط باشند.
نرمافزار مسنجر فیسبوک به وسیله شکلکها مکالمات را بصریتر و همهجانبه کرده است.
وی تاکید کرد: ما اطلاعات مفیدی را در بالای هر مکالمه گنجاندهایم تا اگر فرد مخاطب در فهرست دوستان کاربر در فیسبوک نباشد، وی بداند با چه کسی در حال صحبت کردن است.
اما هدف اصلی فیسبوک در این میان حذف کردن شماره تلفنها است.
وی با اشاره به گوشیهای موبایل قدیمی که فقط امکان تایپ متن و ارسال با پیام کوتاه را داشتند گفت: مسنجر فیسبوک امکانات بیشتری همچون استیکرها، تصاویر، ویدئوها، کلیپهای صوتی، GIF، ارسال موقعیت مکانی و ارسال پول را ایجاد میکند.
هفته گذشته فیس بوک حجم عظیمی از اطلاعات درباره علاقهمندیهای کاربرانش را به صورت عمومی منتشر کرد که در آن برای نخستین بار نه تنها کاربران را بر اساس هزاران دستهبندی تقسیم کرده بود، بلکه تعداد افراد علاقهمند به موضوعات مختلف در آن نیز وجود داشت.
به گزارش «آی تابناک»، بسیاری از این دستهبندیها بر اساس موضوعات کلی همچون سبک زندگی و فرهنگ، افراد، اخبار و سرگرمی شکل گرفتهاند که تعداد علاقهمندان آنها به دهها و صدها میلیون و در مورد خود فیس بوک به 1.466.365.990 نفر میرسد.
ممکن است خود شما نیز برخی از این صفحات را لایک کرده و برخی دیگر را به عنوان صفحاتی که فیسبوک پیشنهاد میدهد دیده باشید، اما مطمئنا بسیاری از این آمار و ارقام جالب خواهند بود. برای مثال پافی آمییومی، خواننده پاپ ژاپنی با 139.218.340 لایک بالاتر از بیانسه و مینیونها با بیش از 75 میلیون لایک بسیار جلوتر از سریال محبوب بازی تاج و تختها با 34.5 میلیون لایک قرار دارند. در سوی دیگر نیز صفحاتی همچون پاور مکینتاش 7100، آمازون MP3s، و Applebee در امان، پایخت اردن کمتر از 30 مخاطب دارند.
این تقسیمبندیها محدود به شخصیتها و علایق معمول نیستند و بسیاری از موارد انتزاعیتر همچون گناه، گریه کردن، نفرت، عشق و شادی را نیز در برمیگیرند؛ اما این دستهبندها و انبوه اطلاعات از کجا میآیند؟ یکی از سخنگویان فیس بوک توضیح میدهد که فرمولبندی این علاقهمندیها بر اساس الگوریتمی برگرفته از صفحات گراف باز (open graph pages) فیس بوک (مقالات، موسیقی، و ویدئوهای به اشتراکگذاشته شده)، تگهای تبلیغات فیسبوک، و مجموعه اطلاعات دیگر به دست میآیند.
در ادامه برای آشنایی با برخی از این اطلاعات جالب، ده صفحه با بیشترین علاقهمند در موضوعات شخصیتها، انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا، احساسات مثبت و منفی، گجتها، و نمونهای از موارد عجیب و غریب با کمتر از 30 دنبالکننده آورده شده است. البته چنان چه مایل باشید به متن کامل اطلاعات ارائه شده توسط فیسبوک دسترسی داشته باشید، میتوانید این فایل 18.2 مگابایتی را دانلود کنید.
باید توجه کرد، این فهرستهای جالب به ما میگویند که فیس بوک چقدر درباره «ما» میداند و نه تنها تبلیغات، بلکه با محتواهای دیگر ما را هدف قرار میدهد. همچنین باید توجه داشت، این دستهبندیها به هیچ وجه عالی نیستند و فیس بوک اطلاعات پیچیدهتر و بسیار گستردهتر از آنچه تصور کنیم، درباره ما دارد و تجزیه و تحلیل میکند.
فیس بوک ۱۲ ساله شده است. با توجه به این سن و سال ممکن است فکر کنید که دیگر مارک زاکربرگ دیگر در حال ناپدید شدن است و پروژه خوابگاهی وی دیگر نمی تواند ما را غافلگیر کند.
اما سخت در اشتباه هستید…
در ادامه می خواهید حقایقی غافلگیر کننده از این سرویس محبوب جهانی را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.
۱- تقریبا یک سوم جمعیت جهان در آن اکانت کاربری دارند
طبق گزارش های منشر شده از رسانه New Stateman، فیس بوک هم اکنون بیش از دو میلیارد اکانت کاربری دارد؛ یعنی ۲۸٫۵ درصد از جمعیت جهان. اما طبق گزارش های خود فیس بوک، این شبکه روزانه ۱٫۰۴ میلیارد کاربر فعال روزانه دارد و کاربران فعال ماهانه آن بیش از ۱٫۵۹ میلیارد هستند.
۲- پدربزرگ اینترنت
همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، فیس بوک اولین بار در سال ۲۰۰۴ به رایانه های ما آمد. در ابتدا این شبکه تنها برای دانشجویان فعال بود، اما در سپتامبر ۲۰۰۶ محدوده سنی بالای ۱۳ سال را شامل شد
این عمر دوازده ساله، فیس بوک را تقریبا به یک پدربزرگ مجازی و آنلاین بدل کرده است.
در واقع فیس بوک قبل از سرویس های یوتیوب، جی میل، Reddit، توییتر، اسپاتیفای و واتس اپ پایه گذاری شده بود!
۳- تعداد کاربران زن بیشتر از آقایان است
طبق یک مقاله منتشر شده در Mashable، حدود ۵۸ درصد از کاربران فیس بوک، زن هستند و ۴۲ درصد باقی مانده را آقایان تشکیل می دهند.
این آمار در شبکه هایی نظیر توییتر و پینترست نیز صدق می کند. علاوه بر این بانوان در شبکه فیس بوک فعال تر هم هستند. طبق آماری که اخیرا منتشر شده، ۱۸ درصد از کاربران مونث حداقل روزی یک بار استاتوس خود را تغییر می دهند؛ این رقم در مقابل ۱۱ درصد کاربر مرد قابل تامل است.
۴- یکی از صفحات خود فیس بوک بیشترین آمار لایک را دارد
بیشترین لایک در شبکه فیس بوک مربوط به صفحه FaceBook For Every Phone می شود که به معرفی اپلیکیشن های این سرویس می پردازد.
این صفحه در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و در حال حاضر بیش از ۵۱۰ میلیون لایک دارد. پس این پیج از ۵ صفحه برتر فیس بوک در این زمینه پیشی گرفته است؛ فیس بوک (۱۷۰ میلیون)، کریستیانو رونالدو (۱۱۰ میلیون)، شکیرا (۱۰۵ میلیون) و وین دیزل (۹۷ میلیون).
امینم، بارسلونا اف سی، رئال مادرید، لیونل مسی و ریحانا نیز در بین ۱۰ پیج اول فیس بوک قرار دارند.
۵- اینستاگرام حریف مسنجر فیس بوک نمی شود!
با این که هنوز هم بسیاری از کاربران از جدا شدن پیام رسان فیس بوک در یک اپلیکیشن جداگانه در ۲۰۱۱ راضی نیستند، اما موفقیت این برنامه در تلفن های همراه از تصمیم درست این سرویس خبر می دهد.
کاربران حالا در هر ماه بیش از ۹٫۵ میلیارد تصویر خود را از طریق این پیام رسان ارسال می کنند. این رقم حدود ۸ برابر بالاترین رکورد سرویس اینستاگرام است؛ در حالی که اینستاگرام یک شبکه اختصاصی محتوای تصویری (و البته ویدیو) است!
۶- کاربران به امنیت خود اهمیت نمی دهند
امنیت آنلاین شما نباید به خطر بیوفتد و این موضوع بار ها ثابت شده است. اما متاسفانه بر خلاف هشدار های بی پایان رسانه ای بسیاری از کاربران فیس بوک در زمینه تنظیمات امنیتی اکانت خود بی تفاوت هستند.
Next Advisor اخیرا اینفوگرافی جدیدی پیرامون این موضوع در وب سایت خود منتشر کرده است:
به نظر می رسد نیمی از کاربران فیس بوک تا کنون گزینه View As را جهت نمایش حالت پست های خود (عمومی، خصوصی و …) باز نکرده اند و همچنین ۶۱ درصد کاربران نمی دانند که اپلیکیشن های جانبی می توانند به اطلاعات اکانت آن ها دسترسی داشته باشند.
۷- چند دوست به معنای "دوستان زیاد” است؟
BigThink می گوید هم اکنون کاربران به صورت میانگین ۳۳۸ دوست در شبکه اجتماعی دارند، در حالی که میانگین مناسب در این زمینه ۲۰۰ است. در حالی که نیمی از کاربران فیس بوک کمتر از ۲۰۰ دوست دارند، اما حدود ۱۵ درصد آن ها بیش از ۵۰۰ دوست اینترنتی در سرویس فیس بوک ثبت کرده اند.
شاید دیده باشید که برخی از دوستان در فیس بوک اعلام می کنند اکانت آنها مورد سوء استفاده قرار گرفته و فردی دیگر با اسم و مشخصات آنها برای خود صفحه ای تقلبی ایجاد نموده و به نامشان فعالیت می کند. در همین راستا هم از شما می خواهند تا آن صفحه را ریپورت کنید تا فیس بوک به فعالیت های غیرقانونی فرد شیاد پی برده و اکانتش را مسدود نماید.
این مشکل چند سال است که در این شبکه اجتماعی به چشم می خورد و مسئولین آن هم هیچ گاه اقدام مناسبی برای آن نیندیشیده و کاری از پیش نبرده بودند تا اینکه اخیرا اعلام شد فیسبوک در نظر دارد در این زمینه فعال تر باشد و راهکارهای مناسب برای رفع چنین اشکالی را پیدا نماید.
در همین راستا، فیس بوک در روز 5 شنبه هفته گذشته به وب سایت Mashable گفته بود که در حال حاضر قابلیت جدیدی را در دست آزمایش دارد که اگر تشخیص دهد فردی دیگر از نام و مشخصات یکی از کاربران این شبکه سوءاستفاده نموده و خودش را به جای او جا می زند، به طور اتوماتیک پیغامِ هشداری ارسال خواهد کرد و کاربر اصلی را از این مشکل آگاه خواهد نمود.
به این ترتیب، کاربر متوجه می شود که آیا اکانت ریپورت شده واقعا تقلبی است یا خیر. پیرو همین مسائل، «آنتیگون دیویس»، مدیر بخش امنیت فیس بوک، به سایت یاد شده اعلام نموده که: «این مسئله برای زنان بسیار حائز اهمیت است زیرا بسیاری از کاربران در مناطقی از دنیا زندگی می نمایند که بر اساس عقاید و فرهنگشان نمی توانند چنین سرقت هایی را تاب بیاورند.»
به گزارش بزرگ ترین شبکه اجتماعی مجازی دنیا، تست راهکار یاد شده در بالا از ماه نوامبر آغاز گشته و در حال حاضر برای 75 درصد از کل جهان در دسترس قرار دارد.
چه کسی فیسبوک را هک کرد؟ آیا فیسبوک تاکنون هک شده است؟ یک هکر معروف اخیرا در پست وبلاگی خود عنوان کرده است که در خلال برنامهاش برای کشف باگهای امنیتی، متوجه این نکته شده که هکری از قبل به سیستمهای فیسبوک نفوذ کرده است. این هک از نوع نفوذ به حسابهای مدیریتی کارمندان بوده است. در ادامه با ما همراه باشید.
فیسبوک به عنوان بزرگترین شبکهی اجتماعی مجازی جهان، همیشه در معرض خطر نفوذ توسط هکرها بوده است. به همین دلیل، این شرکت در برنامههای مختلفی، جوایزی برای هکرهایی که بتوانند باگهای امنیتی سیستمهایش را کشف کنند، در نظر میگیرد. هکری به نام اورنج تسای (Orange Tsai) به تازگی خبری جالب و البته نگرانکننده در مورد کشف حفرههای امنیتی فیسبوک منتشر کرده که نشان میدهد حسابهای کارمندان این شرکت در معرض نفوذ جدی قرار داشته است.
تسای در پست وبلاگی خود عنوان کرده که در خلال برنامههایش برای کشف باگهای امنیتی و کسب جایزهی فیسبوک به این نکته پی برده است که هکری دیگر در حدود ۸ ماه در سرورهای این شرکت نفوذ داشته و اطلاعات کاربری بسیاری از کارمندان این شرکت را جمعآوری کرده است.
تسای در ادامه توضیح میدهد که با استفاده از گوگل و اطلاعاتی که در اینترنت پیدا کرده است، توانسته یکی از دامنههای شبکهی داخلی فیسبوک با آدرس tfbnw.net که مخفف The Facebook Network است را شناسایی کند. او از طریق این دامنه توانسته است ۵ سرور دیگر فیسبوک را شناسایی کند. یکی از این سرورها در دامنهی files.fb.com قرار داشته که تسای مطمئن بوده مربوط به سرویس اشتراک امن فایل شرکت Accellion است. او با استفاده از روش هک سادهی SQL injection هفت حفرهی امنیتی در این سرویس پیدا کرده و طبق وظیفهی اخلاقیاش به فیسبوک و تیم پشتیبانی Accellion اطلاع داده است. تسای با استفاده از یکی از این حفرههای امنیتی وارد این سرور شده و کنترل ماشین را در دست گرفته است. البته شرکت Accellion نیز پس از اطلاع از این حفرهها سریعا پچ امنیتی مورد نظر را برای رفع آنها در اختیار کاربران قرار داده است.
داشتن چنین حفرههای امنیتی برای فیسبوک که سرورهایش مملو از اطلاعات شخصی افراد است، بسیار خطرناک است. اطلاعات موجود در سرورهای فیسبوک آن قدر گسترده هستند که میتوان آنها را غیر قابل تصور نامید. اما این حفرههای امنیت پایان کار نبودند. تسای در ادامهی بررسیهایش برای گردآوری مدارک به منظور ارائه به فیسبوک، اصطلاحا یک Backdoor پیدا میکند و به این نکته پی میبرد که هکر دیگری از این قسمت به سرورها نفوذ کرده است. هکر مورد نظر پس از نفوذ به سرور، یک کیلاگر (Keylogger) بر روی آن نصب کرده است. کیلاگر نوعی برنامهی مخرب است که دکمههای فشرده شده روی کیبورد کاربر را در فایلی ذخیره میکند. طبق گزارش تسای این هکر ناشناس تمامی این اطلاعات ذخیره شده را در مسیری در سرور ذخیره میکرده که فقط خودش به آنها دسترسی داشته است.
این هکر ناشناس در مدت زمان مشخصی کنترل کامل سرور را به دست داشته است. این قسمت از گزارش تسای باعث شده تا بسیاری از کارشناسان امنیت به این عبارت اشاره کنند که فیسبوک به طور کامل تحت کنترل هکر درآمده است.
اما پاسخ فیسبوک چند روز بعد از انتشار پست تسای منتشر شد. زمانی که بحثها در مورد مشکلی که تسای عنوان کرده بود زیاد شد، یکی از کارمندان بخش امنیت فیسبوک Reginaldo Silva در مطلبی عنوان کرد که این Backdoor کشف شده توسط تسای، توسط یکی دیگر از محققانی که مانند او به دنبال حفرههای امنیتی برای دریافت جایزه بودهاند، باز گذاشته شده است. او در ادامه به این نکته اشاره میکند که این سرور به طور کاملا مجزا از سرورهای اصلی که حاوی اطلاعات کاربران هستند کار میکرده است. بعلاوه او از این اتفاق به عنوان یک پیروزی برای فیسبوک یاد میکند. طبق گفتهی سیلوا، این که دو محقق بتوانند یک حفرهی امنیتی را کشف کنند و هیچکدام نتوانند فرآیند نفوذ را تشدید کنند، نکتهی مثبتی برای امنیت فیسبوک است.
او در ادامه میگوید هکر دیگری توانسته به مدت حدود یک سال به اطلاعات کاربری بیش از ۳۰۰ کارمند فیسبوک دسترسی داشته باشد، اما نتوانسته حملهی خود را تشدید کند. حتی اگر صحبتهای سیلوا در مورد جدا بودن سرور مورد نظر از ساختار کلی فیسبوک صحیح باشد، این نکته که این هکر توانسته باشد با استفاده از رمزهای عبور کارمندان به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کند، برای بسیاری نگرانکننده است.
نکتهی دیگر این که جمعآوری اطلاعات ورود کاربران و کارمندان، جزو فعالیتهایی است که فیسبوک به شرکتکنندگان در برنامهی جایزهی امنیت اجازهی آن را نمیدهد. این بدان معناست که هکر ناشناس به دنبال کشف باگ و گرفتن جایزه نبوده است. بعلاوه صحبتهای سیلوا نیز به عنوان یک کارمند فیسبوک (طبق قوانین نیروی انسانی فیسبوک) قابل استناد نیست.
جایزهی بیارزش
نکتهی قابل توجه دیگر این است که جایزهای که فیسبوک به تسای پرداخت کرد، تنها ۱۰ هزار دلار بود. بسیاری از کارشناسان که گزارش تسای در مورد این اتفاق را مطالعه کردهاند، بر این باورند که این مبلغ در برابر کشف بزرگ این هکر محقق بسیار ناچیز بوده است. فیسبوک برای هکری که توانسته بود باگ امنیتی سادهتری را کشف کند، جایزهی بیشتری در نظر گرفته بود. آناند پراکاش (Anand Prakash) به این نکته پی برده بود که هر فردی میتواند با حملات مختلف و استفاده از بخش فراموشی رمز عبور در اپلیکیشن و وبسایتهای تست اپلیکیشن فیسبوک، حسابهای کاربری افراد را هک کند. او برای این کشف جایزهی ۱۵ هزار دلاری دریافت کرده بود در حالی که تسای توانسته بود به یکی از سرورهای مهم نفوذ کند و حتی کنترل سرور را در دست بگیرد و نفوذ هکری دیگر را گزارش کند و تنها ۱۰ هزار دلار جایزه دریافت کرد.
این اولین بار نیست که جایزهی نفوذ و کشف باگ، تیم امنیتی فیسبوک را به خطر میاندازد. البته این تیم همیشه بازخوردهای نسبتا نامناسبی نسبت به این گزارشها داشتهاند. سال گذشته هکری به نام وزلی واینبرگ (Wesley Wineberg) توانسته بود در خلال تحقیقاتش به این نکته پی ببرد که از طریق فیسبوک میتواند به ایسنتاگرام نیز نفوذ کند. او با ادامه دادن حملاتش توانست به بسیاری از اطلاعات حیاتی (حتی سورسکدها) دسترسی پیدا کند. اما تیم امنیتی فیسبوک تنها ۲۵۰۰ دلار به او جایزه داد و مدیر تیم امنیتی، به جای این که با واینبرگ ارتباط برقرار کند و در مورد نحوهی نفوذ و سری باگهایی که او پیدا کرده بود صحبت کند، تنها دستور شکایتهای قانونی علیه وی را داده بود. این حرکت او دیدی بسیار بد از فیسبوک در بین هکرها ایجاد کرد و آنها امنیت خود را در خلال برنامههای جایزهی امنیت فیسبوک، در خطر میبینند.
به هر حال اتفاقی که تسای گزارش کرده است، در دنیای هکرها اصلا اتفاق کوچکی نیست و نشان میدهد که تیم امنیتی فیسبوک اصلا درسهای مناسبی از گزارش سال گذشتهی واینبرگ نگرفته است. به هر حال به نظر میرسد تیم امنیتی این شرکت بزرگ باید تغییرات اساسی در سیاستهایش و برخورد با محققانی که به آنها کمک میکنند داشته باشد.