اخبار FaceBook
چند وقتی گفتند که می خواهند برای دانشگاه ها ازادش کنند.
کسی میدونه که چی شد؟
فیسبوک اخیرا ویژگی ای جدید افزوده که آن را بیشتر در وی چت دیدیم و در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های دیگری وجود نداشته. فیسبوک امکان دیدن مکان دوستان (Nearby Friends ) را برای کاربران موبایل فراهم کرده اما این امکان فعلا برای همگان قابل دسترس نیست و همچون قالب جدیدش باید افراد کمی انتظار بکشند.
به گزارش بانکی دات آی آر، برای این که این امکان را فعال کنید یا از فعال بودن آن مطمئن شوید باید منوی چت در سمت راست وب سایت فیسبوک را انتخاب کرده و اگر این امکان برای شما فعال شده باشد (Nearby Friends) را در بالای صفحه و در زیر فیلد جست و جو مشاهده می کنید. در واقع در اینجا شما میتوانید لیست و مکان دوستانی را که در نزدیکی شما قرار دارند مشاهده کنید.
فیسبوک این امکان را به کندی برای کاربران فیسبوک فعال میکند و احتمال دارد این امکان فعلا برای شما هم فعال نشده باشد گفته میشود در حال حاضر کاربران آمریکایی فیسبوک در اولویت این فعال سازی هستند.
در صورتی که این امکان را فعال کنید تمامی دوستان شما در فیسبوک قادر به دیدن مکان شما هستند. در همین حال این امکان وجود دارد که شما متوجه شوید یک دوست در نزدیکی شما قرار دارد هر چند تا زمانی که آن دوست جای دقیق خود را با شما به اشتراک نگذارد شما هم قادر به دیدن مکان او نیستید.
در عین حال میزان فاصله شما با دوستانتان بر اساس دقیقه نیز محاسبه میشود. این امکان در اپلیکشن های مختص گوشی های هوشمند فیس بوک هم فراهم آمده و از طریق همان قسمت چت قابل مشاهده است.
کاربران اندرویدی فیسبوک، مراقب تروجانهای جدید و خطرناک باشند!
مجرمان سایبری در حال استفاده از یك برنامه تروجان اندروید می باشند كه برای بانكداری الكترونیكی طراحی شده و كاربران فیس بوك را هدف حمله قرار داده است.
احتمالا این برنامه می تواند تایید هویت دو مرحله ای را در شبكه های اجتماعی دور بزند.
مجرمان سایبری در حال استفاده از یك برنامه تروجان اندرویدی می باشند كه برای بانكداری الكترونیكی طراحی شده و كاربران فیس بوك را هدف حمله قرار داده است. احتمالا این برنامه می تواند تایید هویت دو مرحله ای را در شبكه های اجتماعی دور بزند.
محققان امنیتی از شركت آنتی ویروس ESET نوع جدیدی از تروجان بانكداری رایانه با عنوان Qadarsراشناسایی كردند. این تروجان هنگامی كه در مرورگر یك سیستم آلوده باز می شود، كدهای جعلی جاوا اسكریپت را به صفحات فیس بوك تزریق می كند. كد تزریق شده پیام هایی را برای كاربران تولید می كند كه با پیروی از این پیام ها كاربر، بدافزار را دانلود و نصب می نماید.
این حملات man-in-the-browser با عنوان Webinjects شناخته می شوند و از زمان های گذشته بوسیله تروجان های رایانه ای برای نمایش فرم های تقلبی وب برو روی وب سایت های بانكداری آنلاین نمایش داده می شدند و از این طریق اعتبارنامه های ورودی كاربران و سایر اطلاعات حساس مالی آن ها را به سرقت می بردند.
Webinjectها به طور معمول برای ایجاد پیام هایی استفاده می شوند كه كاربر را راهنمایی می كند كه چگونه برنامه های مخرب را بر روی دستگاه تلفن همراه خود دانلود و نصب نماید.
این برنامه ها وانمود می كنند كه برای ارتباط با موسسات مالی به این برنامه های امنیتی نیاز است.
در ماه فوریه محققان امنیتی RSA گزارش دادند كه كد منبع یك تروجان پیشرفته اندرویدی با عنوان iBanking در فروم های زیرزمینی منتشر شده است و هشدار دادند كه مجرمان سایبری می توانند در آینده از این مساله سوء استفاده نمایند و كاربران تلفن همراه را در معرض خطر قرار دهند.
این امكان وجود دارد كه مهاجمان از iBanking استفاده كنند تا كدهای امنیتی كه از طریق SMS توسط سیستم تایید هویت دو مرحله ای فیس بوك فرستاده می شود را سرقت نمایند.
هم چنین این امكان وجود دارد كه مهاجمان روش استفاده از Webinject بر روی فیس بوك را انتخاب نماید زیرا باعث می شود تا این بدافزار بر روی طیف گسترده ای از كاربران توزیع شود.
فیسبوک شبکه همراه تبلیغاتی تاسیس میکند
گویا فیسبوک میخواهد از سیستم تبلیغاتی توییتر تقلید کند و به اپلیکیشنهاا جازه تبلیغ در تلفنهای همراه کاربران را میدهد.
در کنفرانس آتی فیسبوک قرار است شیوه تازه تبلیغات این شبکه اجتماعی معرفی شود.
امکان تازه، تبلیغات بیشتر و بهتری برای کاربرانی ارائه خواهد کرد که از طریق گوشی موبایل وبگردی میکنند.
فیسبوک میخواهد سرویس تبلیغات موبایل مشابه شبکهی اجتماعی توئیتر را راهاندازی کند. این درحالی است که توئیتر هفته گذشته سیستم تازهای از تبلیغات را امتحان کرد که به مدل تبلیغات فیسبوک شبیه است.
این سیستم به اپلیکیشنهای مختلف این امکان را میدهد که تبلیغات فیسبوکی خود را در تلفنهای همراه کاربران نیز به نمایش گذارند.
سایتهای خبری مربوط به حوزه تکنولوژی میگویند محصول تازهی تبلیغاتی فیسبوک قرار است در کنفرانس "اف ۸" این کمپانی که در روز ۳۰ آوریل برگزار میگردد، رونمایی و معرفی شود.
سایتهای اخبار تکنولوژی میگویند امکان تازه تبلیغات این بزرگترین شبکه اجتماعی قرار است چیزی مشابه "مو پاپ" در توئیتر و "اد موب" در گوگل باشد.
این امکان به فیسبوک اجازه میدهد تبلیغات مختلف را برای آن دسته از کاربران که بیشتر از طریق اپلیکیشن فیسبوک و با استفاده از گوشی تلفن همراه خود وبگردی میکنند، گستردهتر و منظمتر کند.
به گزارش دویچه وله، در عینحال فیسبوک با این امکان تازه میتواند تبلیغات خود را از سطح اپلیکیشنهای خود فراتر ببرد و سود مالی تبلیغات خود را فزونی ببخشد.
کنفرانس "اف ۸" فیسبوک اولین کنفرانس بزرگ فیسبوک بعد از سال ۲۰۱۱ خواهد بود.
قرار است مارک زاکربرگ، رئیس هیاتمدیره فیسبوک در این کنفرانس بزرگ که در سنفرانسیسکو برگزار میشود درباره استراتژیها و برنامهریزی طولانی مدت فیسبوک سخنرانی کند.
پدیده عکس فیسبوکی با تضمین لایک!
اینها را منشی یکی از آتلیههای عکاسی شرق تهران میگوید؛ آتلیههایی که این روزها تمرکز تبلیغاتشان را از روی عکسهای مراسم عروسی برداشتهاند و با معرفی خود بهعنوان عکاسان تخصصی عکسهای «مدلینگ» و «فشن» تجارت تازهای را آغاز کردهاند؛ تجارتی که یک سرش برمیگردد به شبکههای اجتماعی و معروفترین آنها بین جوانان یعنی «فیسبوک». البته گرفتن عکسهای فشن تا پیش از این هم بین جوانان اتفاق میافتاده است اما با همه گیر شدن استفاده از شبکههای اجتماعی و کمتر شدن رعایت بعضی هنجارهای دینی و اجتماعی میان تعدادی از جوانها در این شبکهها، بهتدریج قرار دادن عکسی برای پروفایل اکانت شخصی افراد به یک دغدغه تبدیل شد؛ دغدغهای که از یک احساس کمبود ناشی میشد و تصویر پروفایلی که تا پیش از این صرفا برای شناساندن خود به سایر کاربرها استفاده میشد تبدیل به فضایی شد برای اینکه افراد دست به هر اقدامی برای خودنمایی در دنیای مجازی بزنند.
در این مدت هم کمکم با ادیتها و ژستهای مختلف و ترفندهای عکاسی، چهره افراد در عکسهای پروفایلشان چنان تغییری کرد که کمتر شباهتی با چهره واقعیشان داشت. «نیلو»دختر دانشجوی بیست ساله از آن دسته دخترهایی است که مدام تغییر دادن عکس پروفایل تصویرش صدای دوستانش را هم درآورده است. اما وقتی از او میپرسیم چرا این کار را میکند اینطور پاسخ میدهد: «خب هر وقت حوصلهام سر میره یا نوتیفیکیشنهام کم میشه میرم پروفایلمو عوض میکنم.» پریسا هم در برابر این پرسش جواب نسبتا مشابهی میدهد؛ «من اگر یک عکسی کم لایک بخوره احساس میکنم مورد پسند بقیه نیستم و خیلی زود عوضش میکنم. برام خیلی مهمه که خودم رو خوب نشون بدم.» اما این تغییر به اینجا ختم نشد و آتلیههای عکاسی از این اشتیاق برای گرفتن عکسهای متفاوتتر استفاده کردند و موج جدیدی از عکسهای فیسبوکی صفحات این شبکه اجتماعی را در برگرفت.آتلیههایی برای رواج یک آسیب «گرفتن پروفایل پیکچر فیس بوکی با تضمین لایک!» عبارتی که در نگاه اول شاید خندهدار و تعجببرانگیز بهنظر بیاید اما کاملا واقعی است. آتلیههای عکاسی گرفتن عکسهای فیسبوکی را بهعنوان خدمت جدید معرفی میکنند. «ما عکسهای فیسبوکی را در ۲ ژانر مدلینگ و فشن میگیریم. شما کدوم رو میخواین؟» این تبلیغ صرفا برای افرادی نیست که احساس مدل بودن بکنند، صاحبان آتلیهها در پاسخ به این سؤال که «اما من مدل نیستم!» پاسخ میدهند: «فرقی نداره، اینجا اکثر افرادی که میان عکس مدلینگ بگیرند واقعا مدل نیستند. ما هم از کسی نمیپرسیم. شاید یکی بخواد خودش رو یه مدل معرفی کنه. ما فقط عکسمون رو میگیریم.»
این عکاس که آتلیهاش در یکی از محلههای شمالی شهر تهران است، روی دیگری از سکه تجارت عکسهای فیسبوکی را نمایان میکند. او میگوید که امکان ندارد فایل عکس اصلی را به صاحب عکس بدهد: «ما فقط سایز عکسی که برای پروفایل صفحه فیسبوک لازم است را به شما تحویل میدهیم. اصل عکس در اختیار ما قرار دارد.» این عکاس هیچ جواب قانع کنندهای برای اینکه عکس شخصی در اختیار صاحب عکس باشد تا بعدا سوءاستفادهای از آن نشود ندارد: «خانم، شما عکس رو میخوای توی فیسبوک بذاری که چند صد نفر ببینند. دیگه چه فرقی میکنه که ما باهاش چهکار میکنیم. شما یا به ما اطمینان دارید یا ندارید. اگر دارید که شرایط حرفهای کار! این طوری است اگر ندارید که جای دیگری میتوانید مراجعه کنید.» اما خودش هم میداند که وضع در سایر آتلیهها هم به همین ترتیب است.
مشاوره با لباس اضافه
مدیر آتلیه دیگری در ستارخان که امکان حضور در آتلیهشان را حتی برای دیدن کارها با تعیین وقت قبلی امکانپذیر میداند در توضیح بیشتری که به ما میدهد اینطور میگوید: «در عکاسی مدلینگ لزوما کار مدلینگ انجام نمیشه. همه فکر میکنندعکسهایی که لباسها بیشتر باز باشه بهش میگن مدلینگ.»
البته که کار مشاوره به همین جا ختم نمیشود و بعد از تعیین وقت مشاوره حضوری و با نشان دادن عکس مشتریهای قبلی خود بهعنوان نمونه کار وارد حوزههای شخصیتر هم میشوند و بدون در نظرگرفتن هیچ هنجاری پیشنهادهایی هم درخصوص نوع لباس میدهند که در نوع خود جالب توجه است؛ «حتما لباسهای فصلی با خودت بیار، هم زمستونه هم تابستونه، شلوار جین، جورابهای رنگی رنگی با بوت. اینا خیلی خوب میشه.»
ترجیح میدهیم نگذاریم راحتتر از این صحبت کنند. میگوییم ما که مدل نیستیم اما او اطمینان میدهد برای چنین عکسهایی نه خودمان خیلی مهم هستیم و نه دکور و لباسها بلکه نورپردازی و روتوش و افکتهایی که آنها بهکار خواهند برد مهم است.
البته رنگ و لعاب دادن و حاشیههای گرفتن یک عکس در این آتلیهها به همین جا ختم نمیشود و موضوع دیگری وسط کشیده میشود آن هم آرایشگر است. عکاس میگوید: «بعضیها با خودشان آرایشگر میآورند در آتلیه» به ما هم پیشنهاد میدهد که این کار را انجام دهیم و وقتی شگفتزدگی مشتریان خود را در برابر این صحبتها میبیند بلافاصله چند آرایشگاه را که با هم کار میکنند معرفی کرده و این تجارتهای پشت پرده دامنهدار میشود.
قیمت بده؟
اما وقتی به بحث شیرین قیمتها میرسیم لحن صدایشان از نرمی چند لحظه پیش به جدیت تغییر پیدا میکند. «همه جا برای هر یک فایل ۱۰۰هزار تومان میگیرند اما ما هر فایل رو با پرداخت ۵۰ هزار تومان با سایز فیسبوکی به مشتری ارائه میدهیم.» و بلافاصله کاغذ پرینت A4 روی دیوار را نشان میدهد: «طبق دستور اتحادیه، امکان ارائه فایل وجود ندارد. چون این عکسها سرمایه کار ما محسوب میشوند ما نمیتوانیم آنها را به مشتری تحویل بدهیم.»
در برابر اصرارها برای دریافت فایل اصلی یا پاک کردن آنها از هارد دوربین صدایش را تاجایی که بشود شنید پایین میآورد و میگوید: «نه دیگه ما فایل رو لازم داریم.» البته که خانم منشی میگوید اگر ۱۰عکس چاپی داشته باشیم ۳فایل دیجیتال عکس هر کدام بیست هزار تومان پای مان میافتد و همینطور اگر تعداد عکسهای چاپی بیشتر شود ممکن است تخفیفی هم برای فایلها داده شود. با درنظر گرفتن قیمت رایج برای کوچکترین سایز عکسهای چاپی و یک حساب سرانگشتی معلوم میشود باید برای گرفتن ۳ فایل عکس ۱۵۰هزار تومان هزینه کرد یا پکیج پیشنهادی خانم منشی را پذیرفت و با پرداخت حدود ۳۰۰هزار تومان از تخفیف بهره برد. مدیر عکاسی دیگری در خیابان آیت، ارائه هر فایل را با قیمت ۸۰هزار تومان امکان پذیر میداند و وقتی از این هزینه بالا سؤال میکنیم
بخشی از قرارداد تنظیم شده توسط اتحادیه عکاسان را میخواند: «سورس فایل عکس گرفته شده تنها با ارائه هزینه آن توسط متقاضی قابل ارائه و فروش است.» البته این عکاسی جدای از تمامی هزینهها حتی برای گرفتن یک عکس هم ورودیه دویست هزار تومانی دریافت میکند. وجه مشترک تمام عکاسیها هم این است که فایل عکس را برای خودشان نگاه میدارند و حاضر به پاککردن آن نیستند. از آنجایی که عکس بقیه را به عنوان نمونهکار به ما نشان میدهند، حداقل چیزی که میتوان انتظار داشت این است که عکسما هم در اختیار بقیه قرار خواهد گرفت.
فایلها باید پاک شوند
پلیس از مدتهای پیش برنامههای پیشگیرانهای برای برخورد با ظهور و بروز برخی آسیبها و جلوگیری از رشد آنها توسط عکاسیها بهخصوص در تهران انجام داده است. امسال هم فرماندهی انتظامی تهران بزرگ طی چندین مرحله به برخورد با آتلیهداران متخلف پرداختهاند اما متاسفانه این برخوردها معمولا مقطعی و فصلی است. سردار ساجدینیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در این رابطه میگوید: «براساس حیطهبندی که توسط پلیس و صنف آتلیهداران و فیلمبرداران صورت گرفته این افراد موظفند پس از تهیه فیلم و عکس، فایل تصویر را به صاحب آن بازگردانند و آن را از آرشیو خود پاک کنند اما گاه براساس گزارشها و شکایات شهروندان و مشتریان این واحدهای صنفی مشخص شده است که برخی از واحدهای صنفی متخلف اقدام به آرشیو فیلمهای مشتریان و افشای مسائل خصوصی شهروندان میکنند.» فرمانده پلیس تهران ادامه میدهد: «وظیفه پلیس حفاظت و حمایت از شهروندان است و یکی از اصلیترین بخشهای فعالیت پلیس برخورد با مجرم و جرم است و خوشبختانه احکام صادره قضایی در این خصوص بسیار مناسب و تأثیرگذار بوده است. چرا که آتلیههای متخلف با نشانه گرفتن کانون خانوادهها و افشای مسائل خصوصی افراد باعث بروز مشکلات فراوانی برای آنها میشوند.»شکارچیها در کمینند
پلیس میگوید انتشار عکسهای خصوصی توسط دختران و زنان جوان در فیسبوک فضایی برای سوءاستفادهکنندگان فراهممیکند که بتوانند اقدامات مجرمانه خود را به راحتی پیگیری کنند. دستگیری پسر جوانی که با هککردن صفحات فیسبوک دختران ۱۶-۱۲ ساله از آنها سوءاستفادههای جنسی میکرد یکی از این موارد است. پلیس فتای استان البرز اعلام کرد این فرد با هککردن صفحات دختران جوان وارد محیط شخصی آنها شده و پس از جمعآوری اطلاعات و عکسهای خصوصی اقدام به تهدید دختران میکرد که درصورت عدمتمکین به خواستههای غیراخلاقی وی، عکس و مطالب شخصیشان را منتشر میکند. سرهنگ مهدی کاکوان، رئیسپلیس فتای استان البرز در رابطه با انتشار عکسهای خصوصی در فیسبوک میگوید: «قراردادن عکسهای خصوصی روی شبکههای اجتماعی زمینهساز سوءاستفاده و ارتکاب جرائم است و اغلب قربانیان بهدلیل نداشتن اطلاعات کافی از خطرات موجود در فضای مجازی با مشکلاتی روبهرو میشوند». همچنین به گفته پلیس، دام گردانندگان شبکههای فساد در فیسبوک پهن است و آنها بخشی از طعمههای خود را از این طریق شکار میکنند.
منبع: همشهری
دردسر تازه برای کاربران فیس بوک
فیس بوک چند روزی است به کاربران خود امکان داده به صورت ناشناس وارد برنامه های همراه این شرکت شوند، اما این مساله باعث نمی شود اطلاعات شخصی افراد مخفی بماند.
اگر چه ممکن است با این کار اطلاعات کاربران از چشم طراحان ثالث برنامه های همراه مخفی بماند، اما فیس بوک حتی در صورت لاگین کردن افراد به طور ناشناس می تواند داده های مربوط به آنان را دریافت کند.
در واقع فیس بوک قصد داشت با فعال کردن این قابلیت اطلاعات شخصی کاربران را از دسترس دیگر افراد و شرکت ها دور نگهدارد، اما تمایلی ندارد تا جلوی دسترسی خود را به آنها مسدود کند.
زاکربرگ روز گذشته مدعی شده بود فیس بوک مساله حریم شخصی کاربران خود را بسیار جدی تلقی می کند و به کاربرانی که به برنامه های ثالث اعتماد ندارند و نگران سوءاستفاده های بعدی هستند امکان می دهد بدون نیاز به وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور فیس بوک از آنها استفاده کنند.
کارشناسان از اینکه خود فیس بوک می تواند کماکان اطلاعات شخصی کاربران برنامه های همراه در زمان اتصال به این سایت را مشاهده کند ناخرسند هستند و می گویند وقتی فیس بوک بی سروصدا به همه داده های کاربران دسترسی داشته و برای خود در زمینه احترام به حریم شخصی آنان استثنا قائل می شود نمی توان نسبت به حفظ امنیت آنها امیدوار بود.
رعایت پنج نکته ساده و البته پراهمیت میتواند تا حد زیادی امنیت شما را در فیسبوک تامین کند.
کمپانی امنیتی کسپرسکی فهرستی از پنج اشتباه رایج کاربران فیسبوک تهیه کرده که توجه به آنها میتواند به طور چشمگیری امنیت کاربران را ارتقا دهد. این پنج اشتباه و راهکارهای مقابله با آنها را در این مطلب بخوانید.
به گزارش ایتنا، اگرچه امروزه بسیاری از عرصههای زندگی ما با شبکههای اجتماعی درهمتنیده شده٬ با این حال این پلتفرمهای آنلاین پدیده جدیدی در زندگی انسانها محسوب میشوند.
هنوز بسیاری از اقداماتی که ساکنان این شبکههای اجتماعی انجام میدهند آنچنان که باید سنجیده نیست و برخی از آنها میتواند پیآمدهای امنیتی جدی برای زندگی آنلاین کاربران داشته باشند.
کمپانی کسپرسکی که از پیشگامان امنیت دیجیتال در جهان است٬ اکنون پنج مورد از این اشتباهات بزرگ و رایج امنیتی را فهرست کرده که مرتکب شدن آنها میتواند هزینههای مالی و حیثیتی یا تبعات تکاندهندهای برای زندگی شخصی کاربران داشته باشد. در ادامه این مطلب میتوانید درباره این پنج اشتباه رایج بیشتر بخوانید.
۱) منتشر کردن بیوگرافی کامل در فیسبوک
هرچه زندگی اجتماعی شما بیشتر به پیش میرود٬ اطلاعات خصوصیتان (از جمله اطلاعات بانکی) بیشتر به شناسههای مهمی نظیر تاریخ تولد متکی میشود.
یا مثلا به این نکته توجه کنید: بسیاری از سرویسها نام مادر کاربران را بهعنوان سوال امنیتی میپرسند تا در صورت نفوذ هکرها به اکانت شما٬ بتوانند از طریق این سوال امنیتی شما را شناسایی کنند و اکانتتان را به شما برگردانند. در این صورت٬ ذکر نام مادر در فیسبوک میتواند بهطور بالقوه تهدید امنیتی بزرگی باشد.
هرگز فراموش نکنید که هکرها و مجرمان سایبری در فیسبوک و دیگر شبکههای اجتماعی در کمین و سخت در تلاشاند تا با فریب دادن شما به شیوههای گوناگون به دادههای خصوصیتان دسترسی پیدا کنند. بنابراین باید از ذکر تاریخ تولد خود در محیطهای آنلاین خودداری کنید. دستکم اینکه سال تولد خود را بههیچوجه ذکر نکنید. از ذکر نام اعضای خانواده٬ حیوان خانگی یا دیگر دادههای کاملا خصوصی مثلا شماره گواهینامه و ... در شبکههای اجتماعی هم اکیدا خودداری کنید.
۲) منتشر کردن پستهای فیسبوکی به صورت پابلیک
بدیهی است که پستهای پابلیک شما را همه یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون کاربر فیسبوک میتوانند ببینند. از دوستان و اعضای خانواده گرفته تا رئیستان و البته شریک سابق زندگیتان و شرکتهای تبلیغاتی که چشمان تیزی برای رصد کردن دارند.
بهطور طبیعی ارائه پستهای فیسبوکی برای دوستان مانند گفتوگو با آنها در یک فضای خصوصی مانند بار یا یک مهمانی خانوادگی است٬ اما پابلیک منتشر کردن آنها مانند فریاد زدنشان در بزرگترین میدان جهان است.
راه سوءتفاهم در همهجای دنیا همیشه باز است؛ بنابراین ممکن است اتفاقات بسیاری رخ دهد و صرفا انتشار آنلاین مطلبی برایتان دردسرساز شود. فقط در نظر بگیرید که تا کنون هزاران نفر در سراسر جهان فقط به خاطر انتشار مطلبی در توییتر یا فیسبوک شغل خود را از دست دادهاند.
بهجای اینکار حریم خصوصی خود در فیسبوک را بهگونهای تنظیم کنید که حالت پیشفرض انتشار پستها فقط برای دوستان (Friends only) یا حداکثر دوستان دوستان (Friends of friends) باشد. این تنظیمات به سادگی در کنار هر پست قابل تغییرند. مخصوصا وقتی میخواهید عکسی را به اشتراک بگذارید٬ بهتر است بیشتر وضعیت حریم خصوصی آن را مد نظر قرار دهید.
۳) انتخاب پسوردهای ناامن
هرکسی در اکانت فیسبوک یا دیگر اکانتهای خود داراییهای مهمی دارد که نمیخواهد در دیدرس دیگران قرار گیرد. آشنایی با شیوههای بهینه حراست از این داراییها٬ شرط پیوستن به این سرویسهای آنلاین است.
گذشته از این٬ بسیاری از کاربران از یک پسورد برای مجموعهای از اکانتهای خود استفاده میکنند و فاش شدن یک پسورد میتواند کل زندگی آنلاین آنها را بر باد دهد.
با مطالعه راهنماهای لازم (به زودی مطلبی در همین خصوص روی وبسایت irkaspersky خواهید خواند)٬ با راهکارهای انتخاب پسوردهای امن آشنا شوید و حتما بهصورت دورهای (حداقل هر ماه) پسوردهای خود را تغییر دهید. امکان استفاده از پسوردهای دومرحلهای را فعال کنید و سعی کنید همواره پسوردهای منتخبتان برای هر سرویس٬ یکتا باشد.
۴) به اشتراکگذاری مکانی که در آن حضور دارید
اگرچه امکان به اشتراکگذاری مکان (Sharing location) در تقریبا همه شبکههای اجتماعی فراهم است٬ اما این امکان را به دیگران میدهد که به سادگی بتوانند رد شما را بیابند.
بدانند که در چه نقطهای زندگی میکنید٬ محل کارتان کجاست و همین مساله میتواند تهدید امنیتی بزرگی برای شما و کسانی باشد که با آنها زندگی میکنید.
حتی کار رایجی مانند چکاین کردن در رستوران محبوبتان به دیگران این پیام را میدهد که شما در خانه نیستید٬ و تصور کنید همین پیام برای کسانی که منتظر موقعیتی برای رخنه کردن به خانه شما هستند چه فرصتی فراهم میکند.
برای ارتقای امنیت٬ بهتر است امکان geo-tagging را برای همه عکسهایی که به اشتراک میگذارید غیرفعال کنید. از چکاین فیسبوک یا دیگر شبکههای اجتماعی نظیر yelp وfoursquare استفاده نکنید یا اگر اصرار به انجام این کار دارید٬ فقط آن را برای گروه محدودی از افرادی که کاملا مورد اطمیناناند انجام دهید.
۵) دوستی با کسانی که دوستتان نیستند
حتما تا کنون با این مساله مواجه شدهاید: کسی برای شما در فیسبوک درخواست دوستی فرستاده که با شما هیچگونه آشنایی ندارد٬ اما با هم ۱۰ دوست مشترک دارید. به سادگی درخواست دوستی را با اعتماد به دوستان مشترک میپذیرید، چون به نظرتان واکنشی مودبانه به این درخواست است. اما این کار کاملا اشتباه است.
اول اینکه بعد از مدتی تعداد این دوستانی که دوست نیستند از حد میگذرد و حتی پستهایی که روی Friends only تنظیم کردهاید در نیوزفید آنها هم ظاهر میشود. گذشته از این٬ شما با این کار امنیت دیگر دوستانتان را هم در معرض تهدید قرار میدهید، چون بسیاری از آنها برای انتشار پستهایشان از حالتFriends of friends استفاده میکنند.
دامنه تهدید میتواند به همین راحتی گسترده و گستردهتر شود. بهترین کار این است که تنها با کسانی در فیسبوک دوست باشید که در دنیای آفلاین هم با شما آشنایی دارند.
آن گونه که به نظر میآید، فیسبوک دیگر چیزی بیشتر از یک شبکه اجتماعی است و به تدریج به یک آزمایشگاه علمی تبدیل میشود. به تازگی فیسبوک در گزارشی افشا کرده که آزمایش یک هفتهای روی حدود 700 هزار کاربر انجام داده تا انتقال احساسات در فضای آنلاین را بررسی کند.به گزارش «تابناک»، به تازگی گزارشی منتشر شده که در آن اشاره به آزمایشی شده که فیسبوک در سال 2012 مخفیانه بر صفحه ششصد و هشتاد و نه هزار کاربر انگلیسی زبان صورت داده است. این آزمایش این گونه بوده که فیسبوک با ایجاد تغییراتی در News Feed این کاربران، درصدد پی بردن به این نکته بوده که آیا در معرض احساسات قرار گرفتن این کاربران منجر به ایجاد تغییرات در عادات رفتاری آنها برای نوشتن مطالب در فیسبوک میشود یا خیر؟
بنابراین، در یک هفته برای تعدادی از این کاربران بیشتر نوشتههایی از سوی دوستان ایشان نمایش داده میشده که به لحاظ محتوایی واجد احساسات و انگیزههای مثبت بوده است، در حالی که برای عده دیگر بیشتر نوشتههایی از دوستان ایشان نمایش داده میشده که محتوای منفی داشته و هر دو اینها جداگانه رصد و بررسی شدهاند.
بر پایه این آزمایش فیسبوک به این نتیجه رسیده که احساسات واگیردار و مسری هستند! بر این اساس که طی این آزمایش یک هفتهای مشخص شد آن دسته از کاربرانی که در معرض پستها و نوشتههای مثبت بودند، در فعالیتها و نوشتههای فیسبوکی خود نیز نشانهها و انگیزههای مثبت از خود نشان دادهاند و عکس این مورد در خصوص افرادی اتفاق افتاده که در معرض پستها و نوشتههای منفی بودند.
البته این موضوعی است که پیش از این نیز بارها اثبات شده؛ برای نمونه، همواره برای همگان اتفاق افتاده که با دیدن یکی از دوستان خود که غمگین یا افسرده است، احساسات شما نیز تا حدی برگرفته از حالات وی تغییر میکند؛ اما آنچه آزمایش مخفی فیسبوک ثابت کرده، این است که حتی متون به تنهایی نیز این قابلیت را دارند که احساسات افراد را تحت تأثیر قرار داده و تغییر دهند.
فیسبوک بر این باور دارد که این نخستین بار است که یک چنین نتایجی به این شکل به دست میآید و همچنین نخستین بار است که یک چنین آزمایشی با این وسعت و این نتایج انجام میگیرد، ولی شاید این برای کاربران فیسبوک ناخوشایند و ناراحت کننده باشد!
البته فیسبوک اشاره نموده از هیچ یک از قوانین و مقررات قانونی و تعریف شده در این آزمایش تجاوز نکرده است، زیرا کاربران در حین نامنویسی برای عضویت در فیسبوک، مجوز انجام چنین آزمایشهایی را به این شبکه اجتماعی دادهاند؛ اما نکته موجود در این میان، آنکه انجام یک چنین آزمایشهایی روی کاربران بدون آگاهی دادن به آنها و آگاه ساختنشان از این موضوع، به گونهای سوءاستفاده از جایگاه و محبوبیت این شبکه اجتماعی تلقی میشود.
برای دیدن گزارش کامل فیسبوک در خصوص این آزمایش یک هفتهای که از یازدهم تا هجدهم ژانویه 2012 در جریان بوده است، به اینجا مراجعه کنید.
فیسبوکیها بیشتر از یک میلیارد فعالیت درباره جان جهانی در شبکه اجتماعی محبوبشان انجام دادهاند!
در حالی که رقابتهای جام جهانی فوتبال به نیمههای راه خود رسیده است بیش از یک میلیارد فعالیت فیسبوکی در این رابطه ثبت شده است که رکورد جدیدی در این شبکه اجتماعی به شمار میرود.
آمارهای گردآوری شده توسط خبرگزاری رویترز نشان میدهد که از آغاز جام جهانی فوتبال در برزیل تا کنون بیش از یک میلیارد پست، نظر و لایک در این خصوص در شبکه اجتماعی فیسبوک انجام شده است که در تاریخ ۱۰ ساله فیسبوک بینظیر بوده است.
این آمارها نشان میدهند که فعالیتهای فوتبالی در فیسبوک در فاصله روزهای ۱۲ تا ۲۹ ژوئن سال جاری میلادی شامل بیش ۲۲۰ میلیون کاربر و بیش از از یک میلیارد پست، نظر و لایک بوده است.
گفته شده از آنجاکه این رقابتها تا دو هفته دیگر نیز ادامه خواهد داشت انتظار میرود که آمارهای به مراتب بالاتری در این خصوص ثبت شود.
آمارها همچنین حکایت از آن دارند که به تنهایی در روز شنبه و در جریان بازی برزیل و شیلی بیش از ۳۱ میلیون کاربر فیسبوک بیش از ۷۵ میلیون پست، نظر و لایک در این شبکه اجتماعی انجام دادهاند.
نیک گرودین، مدیر مشارکت فیسبوک در این خصوص گفت: مردم دوست دارند تا درباره واقعیتهای دنیای پیرامون خود در فیسبوک به اظهار نظر بپردازند.
تماً جریان آزمایش مخفی اخیر فیسبوک روی ۷۰۰ هزار کاربر را شنیدهاید و حتماً از سر و صداها و انتقادات صورت گرفته پیرامون آن در فضای آنلاین نیز با خبرید. واقعیت این است که هیچکس دوست ندارد، پنهانی سوژه آزمایش زاکربرگ باشد. برای این کار لازم است کنترل آنچه در News Feed خود میبینید و نمی بینید را در دست بگیرید.
به گزارش فارس به نقل از بیگ نیوز نتورک؛ وی که معاون اول این بخش بود ضمن تایید این خبر گفته علت ترک شرکت فیس بوک این است که وی می خواهد مدتی را صرف علائق خود کرده و ماجراجوییهای بزرگتری داشته باشد.
ساموئل لسین در زمان تحصیل در دانشگاه هاروارد با مارک زاکربرگ آشنا شده بود و از آن زمان تاکنون دوست و معتمد وی بوده است. وی در سال 2010 هم شرکتی به نام Drop.io را تاسیس کرده بود که در سال 2010 توسط فیس بوک خریداری شد. پس از این ادغام بود که برخی ویژگی ها مانند Timeline به این شبکه اجتماعی اضافه شد.
لسین در زمینه توسعه برخی دیگر از محصولات و امکانات مهم فیس بوک نیز با این سایت همکاری داشته است. وی قرار است رسما دو هفته دیگر از فیس بوک جدا شود. وی گفته قصد دارد بعد از جدایی از فیس بوک در وهله اول به همسرش برای ارتقای فناوری به کار رفته در وب سایت خبری طراحی شده توسط او کمک کند.
وی قصد دارد پس از آن هم مدتی را صرف ورزش و تفریحاتی مانند کات سواری؛ اسکی و دیگر ماجراجویی های بزرگ نماید. لسین افزوده که در درازمدت قصد دارد کسب و کار تازه ای را آغاز کند؛ اما هنوز هیچ چیز در این زمینه قطعی نیست. منابع مطلع می گویند ساموئل لسین یکی از آخرین افراد بسیار نزدیک به زاکربرگ و جزء دوستان معتمد وی بوده که فیس بوک را ترک می کند. از این گروه پیش از این شین پارکر بنیانگذار سایت نپستر؛ داستین موسکوویتز و کریس هاگس در سال های 2005 و2007و 2008 از فیس بوک جدا شده بودند.
اگر این اختلال در زمانهایی رخ دهد که کاربران بیشترین حضور را دارند، ضرر فیسبوک بهازای هر یک دقیقه که از دسترس خارج میشود تا چند برابر افزایش میابد.
مشترکان شبکه اجتماعی توئیتر گزارش دادند که فیسبوک عصر روز چهارشنبه(۱۲ شهریور) به مدت ۱۰ دقیقه از دسترس خارج شد و این مسئله تاثیرات فراوانی را بر این شبکه اجتماعی بزرگ برجا گذاشت.
به گزارش ایتنا، خبرگزاری TechCrunch به صورت رسمی اعلام کرد که عصر روز چهارشنبه این شبکه اجتماعی آبی در آمریکا، اروپا و دیگر مناطق جهان روی رایانههای شخصی و دستگاههای موبایلی سیاه شد و البته طولی نکشید که امکان دسترسی به آن بهحالت اول برگشت.
اما بزرگترین اختلالات برای فیسبوک در ماههای می، ژوئن و آگوست ۲۰۱۴ رخ داد و گفته شد که هر یک از این اتفاقات، ضررهای مالی هنگفتی را متوجه فیسبوک کرد.
مرکز TechCrunch در گزارش خود توضیح داد هر یک دقیقه که فیسبوک از دسترس جهانیان خارج میشود این شرکت ۲۲,۴۵۳ دلار ضرر میکند.
با این وجود، اگر این اختلال در زمانهایی رخ دهد که کاربران بیشترین حضور را در فیسبوک دارند و گشتوگذار در آن به اوج خود رسیده است، ضرر فیسبوک بهازای هر یک دقیقه که از دسترس خارج میشود تا چند برابر افزایش میابد.
شرکت فیسبوک در فصل دوم سال جاری میلادی موفق شد درآمدی بالغ بر ۲.۹۱ میلیارد دلار کسب کند. اما گفته میشود که اگر اختلالات این شبکه اجتماعی تا این اندازه نبود مجموع درآمدهای آن از رقم یاد شده فراتر میرفت.
البته با توجه به اینکه این شبکه اجتماعی کاملا امکانات خود را رایگان در اختیار کاربران میگذارد، این معامله منصفانه است؛ اما تعدادی از تنظیمات وجود دارد که اگر از طریق غیر فعال کردن آنها باخبر باشید، قطعا آنها را غیر فعال میکنید.
1 – پخش خودکار ویدئوها در فیسبوک
حتما متوجه شدهاید هنگامی که در صفحه فیسبوک خود میچرخید، ویدئوها بدون نیاز به کلیک روی آنها، پخش میشوند. فیسبوک به این امید که توجه شما را جلب کنند، ویدئوها را خودکار پخش میکند. این موضوع به رغم آنکه میتواند حجم ترافیک اینترنت شما را کاهش دهد، باعث درز اطلاعاتی از شما بر روی سرورهای فیسبوک و از طریق کدهای Java Script میشود.
خوشبختانه راه خاموش کردن این ابزار بسیار ساده است. بر آیکون منو در سمت راست صفحه کلیک کرده و گزینه Settings را برگزینید.
در این صفحه گزینههای متعددی را میبینید. از پنل سمت چپ، گزینه Videos را برگزینید و روی منو افتادنی در کنار Auto-Play Videos کلیک کرده و گزینه Off را انتخاب کنید.
۲ – پاکسازی رکوردهای جستجو
چقدر در فیسبوک جستجو میکنید؟ هر چقدر باشد فرقی نمیکند، اگر بدانید که فیسبوک رکوردهای مربوط به جستجوهای شما را ذخیره میکند. هر که به حساب کاربری شما دسترسی پیدا کند، آنها را خواهد دید! از سوی دیگر، جستجوهای شما بهترین خوراک برای تبلیغات است.
میتوانید این رکوردها را پاکسازی کنید. البته این امر کمی کار بیشتر نیاز دارد که ما شما را راهنمایی میکنیم. دوباره وارد صفحه تنظیمات فیسبوک شوید. اکنون از پنل سمت چپ گزینه Privacy را انتخاب نمایید. سپس در بخش Who Can see my stuff بر روی لینک Use Activity log کلیک نمایید تا وارد جایی شوید که فیسبوک از روز اول اطلاعات شما را در آنجا ذخیره کرده است.
وقتی برای نخستین بار وارد این صفحه میشوید، گزینه Search یا جستجو باید مخفی باشد. از پنل سمت چپ پایین بخشی که با Photos شروع میشود، بر دکمه More کلیک کنید تا سایر گزینهها نمایش داده شود.
از میان این گزینهها بر روی Search کلیک کنید تا هر آنچه در فیسبوک جستجو کردهاید برای شما به نمایش درآید. در این صفحه بر لینک Clear Searches کلیک کنید تا همه رکوردهای شما پاک شود.
همچنین میتوانید سایر گزینههای Activity Log را بازبینی تا در صورت نیاز نسبت به پاکسازی آنها اقدام کنید.
۳ ـ تنظیمات مربوط به Privacy یا حریم خصوصی
قطعا زمانی که چیزی را در فیسبوک منتشر میکنید، نمیخواهید هر یک میلیارد کاربر فیسبوک آن را ببینند. این موضوع به این معناست که باید حوزه خصوصی یا Privacy خود و تنظیمات مربوط به آن را مدیریت کنید.
برای اینکار دوباره در صفحه تنظیمات فیسبوک به بخش Privacy بروید و در پایین بخش Who Can see my stuff روی گزینه Edit در مقابل Who can see your future posts کلیک کنید و از منویی که ظاهر میشود، گزینه مورد نظر خود را برگزینید.
بهتر است در همین بخش نگاهی به دیگر موارد نیز داشته باشید و تنظیمات مربوط به آنها را نیز انجام دهید؛ برای نمونه، اینکه کسی بتواند با جستوجوی نام شما در موتورهای جستجو به صفحه فیسبوکتان دسترسی پیدا کند یا خیر.
۴ – اعلانها یا Notificationهای ناخواسته
اگر اعلانهایی در صفحه فیسبوک شما نمایش داده میشود که نمیخواهید آنها را ببینید این کارها را انجام دهید. به صفحه تنظیمات فیسبوک رفته و از پنل سمت چپ گزینه Notifications را برگزینید. شما میتوانید در صفحهای که نمایش داده میشود، فهرستی از همه اعلانهایی نمایش داده شده را ببینید. کار خود را با بخش How You Get Notifications آغاز کنید.
با کلیک روی گزینه Edit در مقابل هر بخش میتوانید دریافت Notifications در آن زمینه را غیر فعال کنید.
۵ ـ تبلیغات عمومی یا Social Advertising
همان گونه که گفته شد، بخش مهمی از درآمد فیسبوک ناشی از تبلیغاتی است که برای شما نمایش میدهد. البته راهی برای خاموش کردن و عدم نمایش این تبلیغات وجود دارد. به صفحه تنظیمات بازگردید و از پنل سمت چپ روی گزینه Ads کلیک کنید. با کلیک روی گزینه Edit در هر دو بخش میتوانید گزینه No one را به جای گزینه Friends انتخاب نمایید.
اما پیش از اینکه از فیسبوک بیرون شویم، بگذارید کمی در مورد تبلیغات و Friends در این بخش آخر توضیح دهیم. فیسبوک ادعا میکند مستقیم اطلاعات شما را برای تبلیغات نمیفروشد، بلکه شما را در گروهی قرار میدهد که تبلیغاتچیها بتوانند آن را مرور کنند. اگر شما و یکی از دوستانتان در فیسبوک به موضوع یا چیز مشترک علاقهمند باشید، فیسبوک آن را مد نظر قرار میدهد.
سپس چنانچه شما در خصوص محصول یا شرکتی چیزی به اشتراک بگذارید یا از آن سخنی بگویید، فیسبوک احتمالا تبلیغات مربوط به آن را در صفحه دوست شما نمایش میدهد؛ آن هم از راههای گوناگون. این امر شاید در آغاز جالب باشد، ولی نه برای همه کس!
شما چه نکات امنیتی و چشمگیری در فیسبوک میشناسید؟ آن را با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.
وقتی سخن از شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک و مانند آن به میان میآید، بیشتر ما نگرانیهایی از وضعیت حریم خصوصی و اطلاعات شخصی خود داریم. این موضوع به ویژه در ماههای اخیر و با دزدیهای بزرگ اطلاعاتی، بیش از همیشه مهم جلوه میکند؟ حال تا چه اندازه از حریم خصوصی خود در فیسبوک اطمینان دارید؟ بگذارید با هم حوزه خصوصی در فیسبوک را بررسی کنیم.به گزارش «تابناک» پیش از این در چندین نوشته، آموزشهای کلی برای نگهداری از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی را به کاربران یادآور شدهایم؛ اما واقعیت این است که هر چه پیرامون امنیت حریم خصوصی در فضای نت سخن گفته شود، این موضوع هیچگاه کهنه نمیشود.
در این باره باید گفت، شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک ـ که این روزها کاربران بسیاری را در خود جای دادهاند ـ بیش از همه نیازمند توجه به وضعیت تنظیمات حریم خصوصی هستند. هرچند بسیاری از کاربران از مزایای حفظ حریم خصوصی خود بیخبر بوده و نسبت به آن بیتوجه هستند، از این نکته نباید غفلت کرد که امروزه این شبکه اجتماعی تقریبا به خانه دوم بیشتر ما بدل شده است.
البته گویا خود فیسبوک نیز دغدغه حریم خصوصی کاربرانش را دارد، زیرا به تازگی ابزار جدیدی با نام Privacy Checkup کرده که شما را در درک وضعیت اطلاعات خصوص خود قرار داده و همچنین برای پیکربندی بهترین تنظیمات در این خصوص راهنمایی میکند.
البته شاید پیشتر با این ابزار آشنا شده باشید، زیرا این ابزار خودکار هنگامی که روی صفحه فیسبوک خود قرار میگیرد، به شما نشان داده میشود؛ اما اگر این اتفاق نیفتاده است، میتوانید نخست بر آیکون شبیه به قفل در بخش Toolbar کلیک کرده و گزینه Privacy Checkup را برگزینید.
این ابزار کار خود را از پستهای شما آغاز میکند و اینکه چه کسانی قادر به دیدن آنها باشند. در این بخش میتوانید تعیین کنید دقیقا چه کسانی ـ تنها دوستان، کسانی که با دوستان شما دوست هستند، همه کاربران فیسبوک ـ قادر به دیدن نوشتههای شما در فیسبوک باشند.
در گام بعدی این ابزار شما را با Appهایی که در صفحه فیسبوک خود به آنها مجوز داده و نصب کردهاید، روبهرو میکند. زمانی که با این صفحه روبهرو شوید، شاید تعجب کنید که چه میزان App را از زمان آغاز به کار با فیسبوک نصب کردهاید و حتی برخی از آنها را به فراموشی سپرده بودید. میتوانید در این بخش هر App را که دیگر از آن استفاده نمیکنید، حذف کنید.
همچنین در اینجا نیز میتوانید تعیین کنید چه کسانی نوشتهها و پستهایی را که این Appها بر روی Timeline شما منتشر میکنند، ببینید. این امر منجر به آن میشود که دوستان خود را از درخواستهای ناخواسته برای نصب Appها نجات دهید.
سرانجام و در گام پایانی میتوانید تعیین کنید، اطلاعات شخصی موجود بر پروفایل فیسبوک شما برای چه کسانی منتشر شده و از چشم چه کسانی نهان باشد. این اطلاعات شامل اطلاعات حساسی همچون محل زندگی، کار و اطلاعات شخصی دیگر شماست.
پس از تنظیم همه این موارد، میتوانید از این Wizard بیرون روید. قطعا این ابزار به تنهایی برای حفاظت کامل از حریم خصوصی شما در شبکه اجتماعی بزرگی مانند فیسبوک، کافی نیست. در این میان، حتما باید دیگر تنظیمات Privacy را در فیسبوک خود پیکربندی کنید.
پنج مورد از تنظیمات فیسبوک که باید همین الان آنها را تغییر دهید!
پیشنهاد ما به شما این است که نه تنها در فیسبوک، بلکه در هر شبکه اجتماعی و اساسا در فضای سایبری، امنیت اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود را جدی بگیرید. شاید امروز این موضوع برای شما چندان اهمیتی نداشته باشد، ولی اوضاع همیشه به همین منوال نخواهد بود. پس از هم اکنون از یک زیان اطلاعاتی بزرگ پیشگیری کنید.