اخبار FaceBook
احتمال ارائه لایحه از سوی دولت برای رفع فیلتر فیسبوک
قوه قضائیه: استفاده از فیس بوک هم جرم است!
ئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات گفت: شبکههای اجتماعی هم فرصت محسوب میشوند و هم تهدید و فیس بوک هم از این دسته است.
به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل ازباشگاه خبرنگاران، حجتالاسلام والمسلمین “حمید شهریاری” معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در نشست خبری که در مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه برگزار شد، اظهار داشت: کمیته استفاده از مصادیق مجرمانه استفاده از شبکههای اجتماعی و فیس بوک را محدود و آن را از مصادیق مجرمانه دانسته است.
وی در این خصوص ادامه داد: شبکههای اجتماعی هم فرصت محسوب میشوند و هم تهدید، چرا که فیس بوک یک شبکه ارتباط گسترده انسانی ایجاد کرده که امکان کشف ارتباط جدید را برای مردم میسر میکند.
حجتالاسلام شهریاری ادامه داد: ما با تکنولوژی مخالف نیستیم، با فساد مخالفیم.
وی با اشاره به تهدیدهایی که از جانب فیس بوک به کشور وارد میشود، گفت: تجمیع اطلاعات ملی که در اختیار شبکههای جاسوسی نظام سلطه قرار میگیرد، میتواند موجب بروز مشکلات بسیاری برای کشور شود.
معاون قوه قضائیه تصریح کرد: ما در یک جنگ نرم با نظام سلطه قرار داریم و چنانچه شبکههای اجتماعی خارجی راضی شوند که ملاحظات ما را نیز در نظر بگیرند، میتوانیم دسترسی به آن را آزاد کنیم.
وی تصریح کرد: ساده انگاری شبکههای اجتماعی تنها توسط برخی ساده لوحان صورت میگیرد و ما باید با دیدی عمیق به این مسئله نگاه کنیم.
حجتالاسلام شهریاری اظهار داشت: راههای جلوگیری از فسادهای شبکههای اجتماعی این است که در ابتدا شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود که این شبکهها با سرعتی بالا در اختیار کاربران قرار گیرد و همچنین شبکههای مشابه با شبکههای اجتماعی خارجی نیز شکل گیرند
منتشر شده توسط:برسام آذر ۱۱, ۱۳۹۲
جعل کننده فیسبوک محسن رضایی شناسایی شد
فردی که در یکی از شبکههای اجتماعی، اخباری را در ارتباط با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جعل میکرد، شناسایی شد.
به گزارش ایلنا، به دنبال جعل خبری در ارتباط با یکی از صحابه پیامبر اسلام (ص) که در فیس بوک از قول وی منتشر شده بود، فرد مذکور توسط نهادهای مسئول شناسایی شد.
این شخص پس از چند روز پیگیری و مراقبتهای لازم، توسط نهادهای ذیربط شناسایی و پرونده وی تحویل مقامات قضایی شد.
ایلنا
به گزارش «تابناک» باور بکنید یا نه، این اتفاقی است که در حال رخ دادن است. اکنون شرکتهای بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نظیر مایکروسافت، گوگل، فیس بوک و آمازون به تدریج در حال خریدن بخشهای مهمی از زیرساختهای اینترنت هستند که این امر منجر به خشم بزرگترین شرکتهای مخابراتی – که سابقا این کابلها را تحت کنترل خود داشتند - شده است.
صحبت بر سر چند کابل انتقال داده در اینجا و آنجا نیست. گوگل اکنون، علاوه بر اینکه یک ارتش کوچک از ربات ها را در اختیار دارد، صاحب 100 هزار مایل کابل انتقال داده فیبر نوری در سرتاسر جهان است. شرکتهای مخابراتی که با گوگل مشغول کسب و کار هستند عنوان میکنند که این غول جستجوگر، با اشتهایی سیری ناپذیر قراردادهای مربوط به پهنای باند را تصاحب میکند، و حتی گاهی قراردادهای از پیش نوشته شده را ارائه میکند و از مذاکرات طولانی بر سر این موضوع پرهیز دارد.
فیس بوک همین چندی پیش از کار نصب یک زیرساخت فوق حجیم در سراسر قاره اروپا، که مستقیما به «آرکتیکا» مرکز داده های غول پیکرش در سوئد متصل میشود، فارغ شده و همچنین میلیونها دلار در خواباندن کابلی به طول 6 هزار مایل در عرض اقیانوس آرام سرمایه گذاری کرده است.
در همین حال آمازون با افزایش حجم خرید کابل فیبر نوری، حجم سرمایه گذاری خود در این زمینه را با افزایش 44 درصدی به 2.6 میلیارد دلار رسانده.
از آن سوی مایکروسافت هم علاقه و تخصص خود در این حوزه را به ایجاد زیر ساختهای زیر دریا معطوف کرده است. همچنین در حالی که این شرکت مشغول گسترش خدمات تحت «کلاود» خود است، هر چه بیشتر نیازمند گسترش پهنای باند اینترنتی است. در نتیجه، مشغول ساخت شبکه غول پیکر فیبر نوری خود است و با اجاره نامه های بلند مدت، خطوط کابل فیبر نوری «ترانس پاسیفیک»، که قابلیت انتقال داده ها با سرعت یک ترابیت بر ثانیه را دارند– و برای انتقال 1500 فایل تصویری با کیفیت HD در عرض 1 دقیقه کفایت میکند – در اختیار خود گرفته است.
همانگونه که مشخص است، همه مشغول هستند! گویا سرمایه گذاری در زیر ساخت اینترنت نکته ای است که همه این غولهای دنیای وب در آن اشتراک ویژه ای دارند. اما این امر برای هر کسی واجد دو معنی میتواند باشد.
اول این که اکنون با ورود غولهای دنیای وب به بازار نقل و انتقال داده ها، و با رقابتی که در این بین در میگیرد، باید منتظر روزهایی باشیم که ارتباط اینترنتی و مخابراتی با ارزانترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار همگان قرار گیرد. زمانی که گسترش این زیرساختها منجر به افزایش ضریب نفوذ اینترنت، حتی در دور افتاده ترین و فقیر ترین نقاط دنیا شود، و جامعه بشری به تمام معنا «شبکه ای» شود.
واقعیت نیز این است که تا پیش از این شرکتهای مخابراتی چندان علاقه ای به گسترش شبکه کابلهای اینترنتی نداشتند زیرا با این اتفاق، سود آنها در خطر کاهش قرار میگرفت. اما بر خلاف آنها، سود شرکتهایی نظیر گوگل و فیس بوک در گرو افزایش تعداد کاربران آنها و همچنین اطمینان از برقراری با کیفیت ارتباطات است. در نتیجه اینکه این شرکتها صاحب زیرساختهای اینترنتی باشند، میتواند خبری خوشحال کننده تلقی شود.
شاید گفته «دان کارسو» مدیر اجرایی شرکت «زایو» که فروشنده کابل فیبر نوری به شرکتهایی نظیر گوگل است، در این باره به خوبی صادق باشد که: آنها در واقع کنترل سرنوشت خود را در دست میگیرند.
اما سوی دیگر این قضیه آن است که شرکتهایی نظیر فیس بوک و گوگل و مایکروسافت، به گونه ای صاحب آینده بشری خواهند بود. آینده ای که بدون شک بر مبنای ارتباطات اینترنتی بنا شده است و در واقع ساخت این آینده از یک دهه قبل شروع شده است. آینده ای که در آن تمامی فعالیت های بشری بدون چون و چرا وابستگی مستقیم به اینترنت خواهد داشت و شاید اغماض نباشد که بگوییم، این آینده میتواند به گونه ای تصور شود که در آن، مرگ و زندگی انسانها نیز در گرو انتقال اطلاعات از درون کابلها است.
در بدترین حالت، میتوان گفت که بدون شک تسلط شرکتهای غول دنیای وب بر شریان اصلی انتقال اطلاعات در سراسر جهان، این معنی را در پی دارد که این شرکتها «میتوانند» طراح و سازنده نمایی باشند که در ذهن افراد شکل خواهد گرفت. سازنده و جهت دهنده به ایده هایی خواهند بود که افراد به آنها می اندیشند و چه چیز بهتر از آنکه کسی بتواند صاحب افکار دیگران باشد؟
شاید هم این همه اغراق در مورد فعالیت های «مشترک» این غولها، بدبینی مفرط باشد و ذهن را به یاد انتقادات فلاسفه مکتب فرانکفورت از آنچه «صنعت فرهنگ» میخواندند، بیندازد. اما واقعیت این است که احساس این امر که در آینده صاحب هر بیت اطلاعاتی که بین شما و دنیای وب منتقل میشود، فیس بوک، گوگل، مایکروسافت یا آمازون هستند، کمی، نگران کننده، اگر نگوییم وحشت آور است.
مارک با فروش سهام خود، قدرت رایدهی خود را در فیسبوک کاهش میدهد.
بنیانگذار فیس بوک بیش از ۴۱ میلیون سهم خود در این شبکه اجتماعی را میفروشد.
به گزارش ایتنا از ایسنا، مارک زاکربرگ گفته است که این میزان سهام به ارزش دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را برای پرداخت مالیات به فروش خواهد رساند.
این اقدام مارک زاکربرگ در حالی صورت میگیرد که ارزش سهام فیس بوک که در سال جاری دو برابر شده است اخیرا چهار درصد کاهش یافته و به ۵۳ دلار و ۵۴ سنت در هر سهم رسید.
فیس بوک در بیانیهای در این خصوص عنوان کرد که زاکربرگ با فروش این میزان سهام قدرت رایدهی خود در فیس بوک را به ۵۶.۱ درصد کاهش میدهد که این میزان پیش از این ۵۸.۸ درصد بود.
فیس بوک همچنین عنوان کرد که زاکربرگ اکثر درآمد حالص از فروش این سهام را برای پرداخت مالیات جهت تصاحب حق خرید ۶۰ میلیون سهم کلاس B استفاده خواهد کرد.
به گزارش رویترز، هر سهم کلاس A فیس بوک برای مالک آن یک حق رای به همراه خواهد داشت و این در حالی است که هر سهم کلاس B برای مالک آن ۱۰ حق رای دارد.
فیس بوک به زودی محو خواهد شد
تحقیقاتی که به تازگی روی نحوه استفاده نوجوانان از شبکههای اجتماعی انجام شده نشان میدهد که فیس بوک "نه تنها در سراشیبی لغزش قرار گرفته، بلکه اساسا مرده و دفن شده" و در حال جایگزین شدن با شبکههای اجتماعی سادهتری نظیر توییتر و اسنپچت است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، به نقل از پایگاه ایج، این تحقیقات نشان میدهد جوانان اکنون این شبکه اجتماعی را چندان خوشایند نمیدانند و صرفا برای حفظ روابط قدیمی پروفایل خود را فعال نگه داشتهاند.
دانیل میلر، استاد رشته انسان شناسی در دانشگاه لندن که در تحقیقات اتحادیه اروپا فعالیت دارد، در مقالهای نوشت: جوانان عمدتا حتی از اینکه با این شبکه مرتبط هستند آزرده خاطر هستند.
وی افزود: امسال احتمالا سال افول فراگیرترین شبکه اجتماعی خواهد بود. افراد جوان در حال فاصله گرفتن از فیس بوک و عضویت در شبکههای اجتماعی دیگر هستند.
مطالعات موسسه تحقیقاتی گلوبال سوشیال مدیا روی افراد ۱۶ تا ۱۸ ساله در هشت کشور به مدت ۱۵ ماه نشان داده که استفاده از فیس بوک شدیدا رو به کاهش است.
این تحقیقات دریافته که جوانان در حال روی آوردن به سرویسهای سادهتری نظیر توییتر، اینستاگرام، استپ چت و واتس اپ هستند.
میلر در عین حال اذعان کرد که این سرویسها به لحاظ کارایی در حد فیس بوک نیستند.
وی افزود: بیشتر دانشآموزان در تحقیقات ما اذعان کردند که فیس بوک از بسیاری جهات و به لحاظ فنی بهتر از توییتر و اینستاگرام است. نسبت به آنها یکپارچه تر، برای ایجاد آلبوم عکس، سازماندهی مراسم و نظارت روی روابط افراد کارآمدتر است اما همیشه کارآمد بودن دلیل بر بهتر بودن و جذب افراد جوان نیست.
نرم افزار واتس اپ در زمینهی ارسال پیام از فیس بوک پیشی گرفته و اسنپ چت در ماههای اخیر محبوبیت بالایی بدست آورده است زیرا این امکان را دارد که تصاویر برای حفظ حریم خصوصی افراد مدتی کمی پس از دریافت در گوشی دریافت کننده، به طور خودکار حذف میشوند.
استپ چت مدعی است روزانه ۳۵۰ میلیون عکس از طریق این شبکه ارسال میشود و اخیرا پیشنهاد سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری فیسبوک مبنی بر خرید را رد کرد.
اوان اسپیگل یکی از بنیانگذاران اسنپ چت که به رغم سرمایه ۳.۴ میلیارد دلاری همچنان در خانه پدری خود زندگی میکند، ماه گذشته گفت: حذف شدن تصاویر از پایههای این شبکه است.
تحقیقات نشان میدهد فیس بوک که سال آینده یک دهه از عمر آن میگذرد، اکنون توسط جوانان به عنوان راهی برای در تماس بودن با اعضای خانواده تبدیل شده و نسبت به روزهای اولیه که یک شبکه اجتماعی متمرکز روی دانشجویان بود، تغییر کرده است
خبرگزاری ايسنا
4 ویژگی فیسبوک که کاربر را در امان نگاه میدارد
اگر تعداد دوستانتان در فیسبوک با میزان اجاره بهای ماهانه منزلتان برابری میکند قطعا خوشحال نخواهید شد که تصاویر خجالت آوری که گهگاه از شما ثبت میشود در معرض دیدشان قرار بگیرد. حال بیایید ببنیم مسئولان این شبکهی اجتماعی برای این مسئله چه تمهیداتی اندیشیدهاند.
هر چه قدر دامنهی ارتباط کاربر در فیسبوک گستردهتر شود، افراد بیشتری وجود خواهند داشت که بر زندگی وی نظارهگر هستند. اگر شما درگیر موقعیت ناخوشایندی شوید و در آن زمان تنها تعداد کمی از دوستان صمیمی دانشکده در کنارتان باشد اگرچه آنها شاهد موقعیت ناخوشایند شما هستند ولی برای شما این وضع به مراتب بهتر از آن است که همکاران یا رئیس شما در این موقعیت حضور داشته باشند. این دقیقا شبیه به وضعی است که امروز در فیسبوک شاهد آن هستیم یعنی حریم خصوصی شما مرز مشخصی نداشته و افراد به صرف آشنایی اندک، به تمامی اطلاعات و دادههای شخصی شما دسترسی دارند. این بخش ناخوشایند قضیه است اما خبر خوب این است که بر طبق مطالعات انجام شده، آن دسته افرادی که با فیسبوک و مظاهر و ویژگیهای آن ارتباط خوبی برقرار نمودهاند در مقابل چنین وضعیتهایی عکسالعمل مناسبی از خود نشان میدهند. در ادامه به نکاتی چند در زمینه استفاده بهینه از فیسبوک اشاره میکنیم که شما را قادر میسازد وقار و حریم خصوصی خود را در این پدیده نوین جهانی به بهترین شکل ممکن حفظ کنید.
تأیید عکسها و پستهایی که کاربر در آنها تگ شده است
نمیتوان افراد را از دنبال کردن یا اظهار نظر در مورد عکس یا نوشته منع کرد مگر آنکه آنان را به طور کامل محدود کنید اما در عین حال شما قادرید به افرادی که قصد دارند نام شما را به عکسی ناخواسته منتسب کنند یا بالعکس اخطار دهید. به صفحه فیسبوک خود مراجعه کرده و گزینه تنظیمات کاربری را انتخاب کنید. در ستون سمت چپ گزینه برچسبگذاری و تایملاین (Timeline and Tagging) را انتخاب کنید. از قسمت تنظیمات به دنبال عبارت «Review posts friends tag you in before they appear on your Timeline » بگردید و سپس گزینه ادیت را انتخاب و آن را فعال کنید. در صفحه برچسب گذاری و تایملاین (Timeline and Tagging)، بخش بازنگری در برچسبها را جستجو و گزینه Edit را انتخاب و سپس آن را فعال کنید.
وقتی که یک نفر شما را در پستهایش برچسب گذاری میکند در بخش آخرین فعالیتهای شما (Activity Log) پیام هشداری مشاهده میشود از این رو پیش از آنکه شما عکس را در معرض دید همگان قرار دهید لازم است در ابتدا برچسب مورد نظر توسط شما مورد تایید قرار گرفته باشد. وقتی کسی شما را تگ میکند در مدیرت تایملاین شما گزینهای تحت عنوان نیاز به بازنگری (Needs Review) پدیدار خواهد شد و تگ مورد نظر به نمایش در نمیآید مگر آنکه شما به شخصه آن را تایید کنید.
بررسی فیسبوک در جستجوی تهدیدات احتمالی
گری بهادر متخصص در زمینه امنیت آنلاین میگوید:
اما بهترین راهکار برای حفظ امنیت شما کدام است؟ اپلیکیشنهایی همچون « secure.me » میتوانند همانند یک آنتیویروس در فضای فیسبوک وارد عمل شده هر پست یا تصویری را به دنبال نشانهای دال بر وجود تهدیدی علیه امنیت شخصی و اطلاعاتی شما به دقت مورد جستجو و بررسی قرار دهند.
حذف تبلیغات
این روزها اگر کسی یک بسته تنقلات هم خریداری و میل کند، دوستانش را در شبکههای اجتماعی در جریان میگذارد! نکتهی بد ماجرا آنجاست که تبلیغات هوشمند فیسبوک، چنین افرادی را هدف قرار داده و با نمایش تبلیغات پیدرپی، موجبات آزار وی را فراهم میکند. « AdBlock » به صورت رایگان در اختیار شماست و به راحتی روی جستجوگر شما قرار میگیرد. آن را دانلود کرده و از شر تمامی این مزاحمتها خلاص شوید.
هر زمان که وارد صفحه خود میشوید اطلاعیه دریافت کنید. برای جلوگیری از هک شدن احتمالی گزینه مربوط به دریافت پیامک را فعال کنید تا هر زمان که شخصی وارد صفحه فیسبوک شما شد از طریق پیامی کوتاه در جریان قرار گیرید.
به صفحه تنظیمات کاربری رفته و گزینه تنظیمات تلفنهمراه را انتخاب نموده و شماره تلفن خود را ثبت کنید. سپس مجددا به صفحه تنظیمات کاربری بازگشته و این بار گزینه تنظیمات امنیتی را انتخاب کنید و در زیر عبارت « Text Message » را علامت بزنید
شرکت فیس بوک به استفاده از پیامهای خصوصی در راستای تبلیغات آنلاین متهم شده است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، دو وکیل آمریکایی از آرکانزاس و اورگون با شکایت به دادگاه شرکت فیس بوک را متهم کردند که با بررسی پیامهای خصوص کاربران از آنها برای فعالیتهای تبلیغاتی استفاده میکند.
آنها در شکایت خود به دادگاه منطقهای کالیفرنیا گفتهاند که فیس بوک با مطالعه پیامهای خصوصی اطلاعاتی کسب میکند که بعدها این اطلاعات را به شرکتهای تبلیغاتی میفروشد.
بر این اساس شرکتهای تبلیغاتی نیز میتوانند تبلیغات خود را بر اساس شخصیت کاربران فیس بوک برای آنها ارسال کنند.
به گزارش سایت خبری ZDNet، این شکایت در حالی صورت میگیرد که نتایج یک تحقیق مستقل نیز نشان میدهد که شبکه اجتماعی فیس بوک پیامهای خصوص کاربران خود را برای استفاده در مقاصد خاص مورد بررسی قرار میدهد.
جنجال عکس دختر خردسال در فیس بوک
پایگاه خبری العالم: عکس معصومانه دخترک خردسالی که بر اثر جنگ و فقر در یکی از کشورهای عربی مجبور به آدامس فروشی در خیابان شده است، جنجالی را در صفحات شبکه های اجتماعی به وجود آورده است.
به دنبال انتشار تصویر معصومانه این دخترک زیباروی در حال فروش آدامس در هوای سرد، کاربران شبکههای اجتماعی، نظرات متفاوتی را درباره هویت و تابعیت وی مطرح کردند.
سایت خبری – تحلیلی "رأی الیوم" نوشت: شماری از کاربران بر این باورند که این عکس متعلق به دختری فلسطینی است که در اردوگاه آوارگان یرموک (حومه دمشق) که تحت محاصره (گروههای مسلح) است، در حال آدامس فروشی است.
برخی هم اظهار داشته اند که این دخترک از آوارگان سوری است که به اردن پناهنده شده است.
البته هیچ کدام از کاربران دلیلی بر اثبات هویت وی ارائه نکردهاند.
فارغ از هویت این دخترک، چهره معصومانه و دستفروشی وی در هوای سرد باعث جریحه دار شدن احساسات کاربران در شبکه های اجتماعی و اعلام همدردی با وی شده است
نشریه اینترنتی تایم در اقدامی جالب یک زمانسنج در صفحه اصلی خود گذاشته است که هرکس با وارد کردن نام کاربری خود در فیسبوک، می تواند میزان زمان حضورش در این شبکه اجتماعی را محاسبه کند.
به گزارش فارس، سایت دانا نوشت: هفته آینده دهمین سالگرد تأسیس شبکه اجتماعی فیس بوک است؛ فیس بوک در 4 فوریه سال 2004 راه اندازی شد.
این شبکه اجتماعی توسط مارک زوکر برگ و چند تن از دوستانش در یک اتاق خوابگاهی راه اندازی شد.
فیس بوک در این یک دهه حیات خود بیش از 1.1 میلیارد کاربر را به خود جذب کرده است.
در آخرین نمونه از این مشکلات، تعدادی از وکلای آمریکایی اعلام کردند هماکنون عامل یک پنجم طلاقها در این کشور سایت فیسبوک است. در حقیقت محبوبیت فوقالعاده این سایت که هماکنون بیش از 500 میلیون کاربر دارد باعث شده تا همسران امکان و موقعیت بیشتری برای خیانت به یکدیگر داشته باشند حتی بعضی از زن و شوهرها مرتبا صفحه همسر خود را در این سایت بررسی میکنند تا نشانههای احتمالی از ارتباط مخفیانه آنها را با دیگران پیدا کنند.
مردم از سراسر دنیا در این شبکه اجتماعی عضو هستند و اطلاعات زیادی از خود را در آن قرار می دهند که این اطلاعات برای سازمان های جاسوسی به راحتی قابل دسترسی است و امکان جاسوسی بیشتر از مرد دنیا را فراهم می کند.
این درحالی است که اوباما و همسرش یکی از بزرگترین دغدغه هایشان، ورود دخترانشان به فیس بوک است و آنها به دختران خود اجازه استفاده از فیس بوک را نمی دهند.
پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی تایم در اقدامی جالب یک زمان سنج در صفحه اصلی خود گذاشته است که هرکس با وارد کردن نام کاربری خود در فیس بوک، می تواند میزان زمان حضورش در فیس بوک را محاسبه کند.
این محاسبه شامل تمام وقتی که برای مطلب، عکس، کامنت گذاشتن و ... صرف شده است، می شود.
در واقع این سایت نشان می دهد که هر کاربر چه میزان از زندگی خود را در فیس بوک تلف کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، مرکز مدیریت، امداد و هماهنگی رخدادهای رایانهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: با توجه به یافتههای MyPermissions، یک برنامه مخرب در فیس بوک میتواند مانع از آن شود که کاربران مجوزها را باطل یا برنامههای کاربردی را حذف کنند.
برنامههای کاربردی فیسبوک اغلب ویژگیها و قابلیت هایی را برای دسترسی و استفاده از اطلاعات شخصی درخواست می کنند. اما اگر برنامه ای به شما این امکان را نداد تا مجوزهای آن برنامه برای دسترسی به اطلاعات شخصی را باطل کنید، احتمالا این برنامه یک بدافزار است و کاربران قادر نیستند آن را حذف کند.
این مشکل تنها برنامه های کاربردی فیس بوک مربوط به تلفن همراه را تحت تاثیر قرار می دهد. در حال حاضر بیش از نیمی از کاربران فیس بوک از طریق تلفن همراه به این شبکه اجتماعی متصل می شوند.
این شرکت در گزارش خود آورده که در حال حاضر از فیس بوک استفاده نمی کند تا این مشکل برطرف شود. البته تاکنون فیسبوک بیانیه ای مبنی بر تایید این ادعا منتشر نکرده است.
از روزی که روحانی رییس دولت یازدهم شد، گمانه زنی ها در باره آزادی بیشتر در فضای مجازی شروع شد. رفع فیلتر فیس بوک اولین خواسته ای بود که با تشکیل کمپینی به همین نام در این شبکه اجتماعی مطرح شد و عضویت اعضای دولت در فیس بوک احتمال رفع فیلتر آن را قوت بخشید.
به گزارش مهر، فیلترینگ فیس بوک شاید تکراری ترین کلیدواژه ای باشد که از ابتدای کار ˈعلی جنتیˈ در وزارت ارشاد به گوش خورده است. او چند روز قبل هم در نشست صبحانه ای که با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران داشت، به رفع فیلتر فیس بوک اشاره کرد و گفت: نمی توان به بهانه حفظ ارزش های اسلامی جلوی رشد چیزی را در کشور گرفت. بنابر این لغو فیلتر فیسبوک جزو مواردی است که پس از مدت زمانی حل خواهد شد.
وزیر ارشاد که صفحه شخصی او در فیس بوک جزو اولین عضویت های رسمی اعضای کابینه در این شبکه اجتماعی به حساب می آمد، گفته است: «من شخصا با مجموعه ای از فرهیختگان در کشور اعتقاد داریم که نمی توانیم افراد را در محیطی محدود محصور و ادعا کنیم هیچ ارتباطی با دنیا نداریم و به بهانه حفظ ارزش های اسلامی جلو چیزی را بگیریم. اگر به عقب بازگردیم، می بینیم خیلی کارها که در اول انقلاب انجام شده، مضحک به نظر می آید؛ مثل این که ویدئو و دستگاه فکس ممنوع بود.»
دولتی های عضو فیس بوک
علی جنتی، محمد جواد ظرف، حسام الدین آشنا، معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی، اسحاق جهانگیری و بیژن نامدار زنگنه معروف ترین دولتی های عضو فیس بوک هستند. با این حال، مدتی قبل سردار احمدی مقدم گفته بود: «اینکه برخی مسئولان بخواهند آرام آرام از خط قرمز عبور کنند و وارد فضایی شوند که بهره مندی از آن برای شهروندان ممنوع است، چیز خوبی نیست.» با این حال فرمانده نیروی انتظامی گفته بود که نگاه ما به شبکه های اجتماعی همانطور که پیش از این نیز گفته شد، نگاهی فرصت محور است. نگاهی که جنتی هم بر آن تاکید کرده و گفته است: «ما باید از این پدیده بیشترین استفاده را به نفع خود داشته باشیم، اما حل این موضوع به زمان نیاز دارد. 700 میلیون نفر در دنیا عضو فیسبوک هستند که چهار میلیون نفر از این تعداد را ایرانی ها تشکیل می دهند ولی ما آن را محصور کرده ایم. در دولت چنین تفکری وجود ندارد که شبکه های اجتماعی را فیلتر کنیم.»
آزادی فیس بوک دست چه کسی است؟
کمیته فیلترینگ در سال 88 شبکه اجتماعی فیس بوک را بعد از 4 سال فعالیت فیلتر کرد. شبکه اجتماعی پرمخاطبی که پیش از آن دوبار دیگر فیلتر و رفع فیلتر شده بود. با این حال، از آنجایی که بر اساس قوانین پلیس فضای سایبری عضویت در هیچ کدام از شبکه های اجتماعی جرم نیست، رفع فیلتر آن در دولت یازدهم مورد بحث قرار گرفت. جنتی در آبان ماه امسال گفته بود: موضوع رفع فیلتر فیس بوک مربوط به کمیته فیلترینگ می شود و این مجموعه هم مستقیما زیر نظر این وزارتخانه نیست و تنها یک نماینده در این کمیته دارد. برای بررسی این موضوع باید با اعضای این کمیته صحبت کنیم که نه تنها فیس بوک بلکه سایر شبکه های اجتماعی نیز قابل دسترسی باشد و قید غیرقانونی برداشته شود.
اما در همان زمان ˈعلی طاهریˈ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «نیاز است دولت در خصوص رفع فیلتر فیس بوک در کمیسیون فرهنگی پاسخگو باشد. اگر دولت اقدام به ارائه لایحه برای رفع فیلتر فیس بوک کند، عملا توپ رفع فیلتر فیس بوک را در زمین مجلس انداخته است و در صورتی که مجلس نیز با این رفع فیلتر موافقت کند، این شورای نگهبان خواهد بود که باید نظر نهایی را در این باره ارائه کند. به این ترتیب دولت عملا بار مسئولیت این مسئله را از روی دوش خود برداشته است. این در حالی است که هم اکنون نیز دولت می تواند از طریق کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ به شکلی قانونی اقدام به رفع فیلتر فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی کند. دولت شش نماینده در این کمیته دارد که می تواند هر طرحی را به تصویب برساند و یا وتو کند.»
استفتا درباره فیس بوک
عضویت در فیس بوک اما دغدغه کاربرانی است که جایز بودن آن را به لحاظ شرعی از علما سوال کرده اند. مدتی قبل رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این استفتا که «با توجه به اینکه وب سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟» فرمودند: «به طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعی ندارد.»
آیت الله مکارم شیرازی هم در پاسخ استفتایی که دلیل حرمت فیس بوک را پرسیده بود، اینطور پاسخ دادند: فیس بوک مانند کتب ضلال است که فقها مطالعه آن را برای عموم تحریم می کنند: «فیس بوک مانند شهر بی در و دروازه ای است که همه کس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شیادان و کلاهبرداران و کسانی که به انواع فساد آلوده اند، هر کدام در این شهر مغازه ای دارند و در این مغازه ها گاه وسائل ضروری زندگی و در بسیاری از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحراف های اخلاقی فراگیر و ایجاد اختلاف در میان ملت ها با برچسب های زیبا و پوشش های فریبنده در اختیار همگان قرار می گیرد. حال اگر ورود در این شهر برای همه ممکن شود از جوانان کم سن و سال گرفته تا بزرگسالان ناآگاه و غیر آنها آیا هیچ فرد آگاهی می تواند ورود به چنین شهری را برای همه آزاد بگذارد؟
حتی جاسوسان و مفسدان فی الارض می توانند در این شهر بی در و پیکر مبادله اطلاعات کنند و با رموز و اشاراتی بذر توطئه بپاشند. ما می گوییم باید بر مطبوعات و رسانه ها به طور عام نظارتی باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از این طریق جامعه را آلوده کنند. با این حال چگونه فیس بوک باید از هر قید و شرطی آزاد باشد، آیا آزادی بی قید و شرط در دنیا داریم؟ پاره ای از محدودیت های غربی به هیچ وجه مشکلی را حل نمی کند و تکثیر اشکال حلّ اشکال نیست.»
با این حال آیت الله مکارم شیرازی عضویت فیس بوک را در شرایط خاصی بی مانع دانستند و گفتند: «اگر ورود در این شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهیخته که خوب و بد را کاملا می شناسند و سره از ناسره را تشخیص می دهند آن هم برای تحقیقات اجتماعی آزاد بود مانعی نداشت درست مانند کتب ضلال که فقها مطالعه آن را برای عموم تحریم می کنند ولی برای محققان مذهبی آزاد شمرده می شود.»
نه میخواهیم از بدیها و خوبیهای این شبکه اجتماعی سخن بگوییم و نه منظورمان پند و نصیحت است؛ تنها میخواهیم از آماری سخن بگوییم که معانی بسیاری در پس آن نهفته؛ اما چون تاکنون مبنا بیشتر بر انکار فیسبوک و گرایش هموطنانمان به آن قرار گرفته، ناشنیده مانده است.
به گزارش «تابناک»، بر پایه نتایج تحقیقات درباره کاربران بزرگترین شبکه اجتماعی مجازی جهان، ایرانیان پس از اعراب، بیشترین افشای اطلاعات خصوصی در این شبکه را از آن خود کردهاند، حال آنکه آمریکاییها کمترین میزان افشای اطلاعات شخصی در این شبکه اجتماعی را دارند.
با نیم نگاهی به این رتبه ایرانیان و قیاس آن با جایگاه مردمان سرزمین زادگاه فیسبوک در افشای اطلاعات شخصی، درخواهیم یافت که ناآگاهی میتواند نقش بسزایی در رقم خوردن این آمار داشته باشد که خود برگرفته از عوامل متعدد دیگری مانند تسلط نداشتن به زبان انگلیسی، نداشتن دانش درباره دنیای مجازی، ناآگاهی از سوءاستفادههایی که شاید با درز اطلاعات رخ دهد و... باشد.
به عبارت بهتر، بیشتر ما نمیدانیم که مطالب و تصاویری که در دنیای مجازی منتشر میکنیم، ممکن است گاه تا پایان عمر گریبانمان را رها نکند. نمیدانیم اطلاعاتی که در یک سایت بارگذاری میکنیم، شاید به دست نا اهلان بیفتد، نمیدانیم که فیسبوک و اصولا هر سایت پر طرفدار دیگری ممکن است آنقدر قابل اعتماد نباشد که خود را کامل برایش افشا کنیم و... .
این در حالی است که تا پای درز اطلاعات و افشای اطلاعات شخصی کاربران به میان میآید، برخی سریع موضع گرفته و از این دید به ماجرا مینگرند که «مگر چه اشکالی دارد؟!» البته پاسخ به این پرسش هم سخت است و هم آسان؛ سخت است از این روی که عمق ناآگاهی افراد را نشان میدهد و برای همین، قانع کردن این دست افراد دشوار به نظر میرسد و ساده است به این دلیل که همین افراد در برخورد با افراد اجتماع گاه حتی دوست ندارند نام و نام خانوادگی خود را کامل بیان کنند، چراکه ارائه چنین اطلاعاتی را به بیگانگان به کل غیرضروری میدانند!
البته در دنیای مجازی و به ویژه در شبکههای اجتماعی ماجرا متفاوت است. از این روی که قرار است اطلاعاتی که ما بارگذاری میکنیم، مبنای یافتن دوستان و آشنایان قدیم و جدیدمان باشد و ما را به دنیایی از گذشتههای دور ببرد و با حال و روز امروز همدیگر آشنایمان کند؛ البته برای برخی نیز قرار است نقش دنیای وبلاگ را داشته باشد که مخاطب یافتن در آن بسیار بسیار دشوارتر از یافتن چشم خوانا (به جای گوش شنوا) در دنیای مجازی است.
تا اینجای کار چه بسا ارائه اطلاعات ضروری هم به نظر میرسد؛ اما آیا نمیتوان در این راه به اندک اطلاعات مورد نیاز برای یافتن دوستان بسنده کرد و کار را بعضا به انتشار تصاویر بسیار شخصی نکشاند؟ آیا ممکن نیست روزی از انتشار تصاویر و ذهنیات امروزمان پشیمان شویم و به این بیندیشیم که شاید دنیای اینترنت مثل فایل ورد کنترل+زد نداشته باشد؟
اکنون بیایید از دید دیگری به ماجرا نگاه کنیم. از نگاه مخالفان فیسبوک، که از قضا شمارشان در داخل و خارج کشور کم نیست، ولی سخن بیشترشان همسان به نظر میرسد و بیشتر آنان مدعیاند که امثال فیسبوک کارکردهای دو گانه دارند؛ آنانی که میگویند فیسبوک اطلاعات کاربرانش را برای تحلیل های خاص به کار گرفته و در اصلاح فنی، دادهها (دیتاها) را برای رسیدن به آگاهیهای خاص (Information، Intelligence) مورد استفاده قرار میدهد.
اگر از این زاویه به ماجرا بنگریم و در تفسیر اینکه این پروسه به چه کاری خواهد آمد، درنمانیم، چند حالت خواهد داشت: نخست اینکه با این سخن (منظور بهکارگیری دیتا برای رسیدن به آگاهی یا اطلاعات خاص) مخالفیم، دوم آنکه تا اندازهای با آن موافقیم و سوم اینکه کاملا موافقیم.
فارغ از دسته دوم و سوم که گویا به ارزشمندی اطلاعات آگاهند و پیرو آن، میدانند عرضه رایگان آن، بهترین کمک به کسانی است که جویای دریافت آن هستند، برای توجیه دسته نخست (مخالفان بهکارگیری اطلاعات افراد برای رسیدن به اطلاعاتی خاص) میتوان پرسشنامههایی را به یاد آورد که در مطالعات میدانی، نقش بسزایی داشته و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، شیوهای شناخته شده است.
با این یادآوری سخت نیست که کمی در درستی اشتراک اطلاعات شخصیمان بر بستر اینترنت تردید کرده و تلاش کنیم این تردید را با دیگران در میان بگذاریم. این شاید بهترین راه برای بهره جستن از مزایای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک برای علاقهمندان و بستن راه سوءاستفاده از آنها باشد؛ راهی که چون به سایتی ختم میشود که عدهای معتقدند شیطانی است، کمتر درباره آن سخن به میان آمد ه و در نتیجه آسیبهای آن به شکل رتبه بالای ایرانیان در انتشار اطلاعات مرتبط با حریم خصوصیشان، نمودار میشود!
تغییراتی جدید در ساختار گفتوگوی شبکه اجتماعی فیس بوک ایجاد شده است که بر اساس آن استفاده از سیستم مسنجر در فیس بوک اجباری خواهد شد.
تغییراتی جدید در ساختار گفتوگوی شبکه اجتماعی فیسبوک ایجاد شده است که بر اساس آن استفاده از سیستم مسنجر در فیسبوک اجباری خواهد شد.
فیسبوک قد دارد تا این اقدام را برای بهبود میزان استقبال از نرمافزار مسنجر خود انجام دهد.
این تغییرات بر روی نسخههای موبایل و تبلت این شبکه اجتماعی اعمال خواهند گردید و بهموجب آنها سیستم گفتوگو تنها از طریق نرمافزار مسنجر ممکن خواهد بود و این نرمافزار بهصورت مستقیم با بسته نرمافزار اصلی این شبکه احتماعی بهصورت خودکار دانلود خواهد شد.
اما در نسخه اندروید این تغییرات تنها بر روی دستگاههای دارای خافظه مناسب و بالا اعمال شده و این شرایط برای دستگاههایی که حافظه کمی دارند اجرایی نخواهد شد.
این پروژه در طول مدت زمانی کوتاه در اروپا اجرایی شده و پس از آن بهصورت تدریجی در سراسر جهان به مرحله عمل درخواهد آمد.