اخبار FaceBook
شركت فیس بوك به منظور حفاظت پلت فرم فیس بوك و كاربران، برای شناسایی و غیرفعال نمودن برنامه های كاربردی مخرب از سیستم های خودكار استفاده می كند.
استفاده از ابزارها برای شناسایی الگوهای مخرب در برنامه های كاربردی به فیس بوك كمك می كند تا به طور موقت برخی از برنامه های كاربردی متفرقه را غیرفعال نماید.
به گزارش ایتنا از مرکز ماهر، روز سه شنبه، تعدادی از كاربران شكایت كرده اند كه برنامه های كاربردی و حساب كاربری فیس بوك آن ها از دسترس خارج شده است.
شركت فیس بوك در بیانیه ای اظهار داشت كه این شركت به منظور حفاظت پلت فرم فیس بوك و كاربران، برای شناسایی و غیرفعال نمودن برنامه های كاربردی مخرب از سیستم های خودكار استفاده می كند.
این روش الگوی مخرب را شناسایی می كند، برنامه های كاربردی كه با این الگو مطابقت دارند را شناسایی كرده و سپس این برنامه ها را غیرفعال می كند.
روز سه شنبه شركت فیس بوك این الگوها را بررسی نمود و دریافت كه نه تنها بسیاری از برنامه های كاربردی مخرب به درستی با این الگوها مطابقت داشته و غیرفعال شده اند، بلكه بسیاری از برنامه های كاربردی معتبر نیز با این الگوها مطابقت دارند و بواسطه آن غیرفعال شده اند.
یكی از كارمندان فیس بوك گفت: ما پس از مواجه با این مشكل، فورا این فرآیند را متوقف كرده و برگرداندن دسترسی ها را آغاز كردیم. شركت فیس بوك در مورد تعداد برنامه های كاربردی معتبری كه تحت تاثیر قرار گرفته اند، اظهار نظری نكرد.
در حال حاضر این شركت قصد دارد تا فرآیندها و فناوری ها را ارتقاء دهد. ارتقاء فناوری شامل استفاده از ابزار بهتر برای شناسایی الگوها و ارتقاء فرآیند شامل استفاده از فرآیندهای بهتر برای بررسی بهتر برنامه هایی كه با الگوهای مخرب مطابقت دارند. هم چنین مشكلاتی كه باعث كندی فرآیند بازیابی می شوند، برطرف خواهد شد.
بررسی های صورت گرفته از محبوبیت شبکه اجتماعی فیس بوک در میان کاربران ایرانی از نزول رتبه این شبکه اجتماعی حکایت دارد به نحوی که از سال 91 تاکنون رتبه فیس بوک در میان 500 وبسایت برتر و پربازدید در میان کاربران ایرانی اینترنت از صدر جدول به رتبه 147 و اکنون به رتبه 364 تنزل یافته و سیر نزولی پیدا کرده است.
وبسایت الکسا امروز بهعنوان یک منبع مفید از دادههای وبگاههای اینترنتی شناخته میشود و این وبسایت از این جهت برای صاحبان وبسایتها اهمیت زیادی دارد که آمار وبسایتهای برتر کشورهای مختلف را به تفکیک نشان دهد.
سرویسآنلاین تحلیلگر که توسط متخصصان داخلی تهیه و در دسترس عموم قرار گرفته بخشی از اطلاعات اولیه خود را از وبسایت الکسا تهیه میکند و در این سرویس آنلاین از ویژگی تفکیکپذیری آمار بر اساس کشورها برای 500 وبسایت اول که توسط کاربران ایرانی بازدید میشوند استفاده کرده است.
تنها 2درصد از وبسایتهای پرطرفدار فیلتر هستند
بررسی های صورت گرفته توسط سرویس تحلیلگر از مجموعه گردآوری شده وبسایتهای فیلتر شده در میان 500 وبسایت برتر نشان می دهد که تنها 2 درصد از وبسایتهای مورد علاقه کاربران ایرانی فیلتر هستند و بقیه آنها به راحتی در دسترس کاربران قرار گرفتهاند.
با ریز شدن در این آمار به این نتیجه میرسیم که این تعداد وبسایت مسدود شده توسط کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ، وبسایتهایی هستند که اغلب آنها فارسی زبان نیستند و مدیریت خارجی دارند که در این زمینه می توان به وبسایتهایی مانند یوتیوب و فیس بوک اشاره کرد.
سیر نزولی محبوبیت فیس بوک در میان کاربران ایرانی
در رتبهبندی جهانی الکسا، شبکه اجتماعی فیس بوک در حال حاضر رتبه اول را دارد و حتی از گوگل هم پیشی گرفته است؛ این شبکه اجتماعی به قدری در میان کاربران کشوری چون امریکا محبوب شده که طبق آمار از حدود یک میلیارد کاربر این شبکه اجتماعی 30 درصد آنان در داخل ایالات متحده هستند.
از کاربران ایرانی فیس بوک اگرچه اطلاعات درستی در دسترس نیست اما دانشنامه ویکیپدیا اعلام کرده است که "آمار دقیقی از تعداد کاربران فیسبوک در ایران وجود ندارد اما برآوردهای مختلفی در این مورد تعداد کاربران را حدود ۲ میلیون کاربر حرفهای و ۱۲ میلیون کاربر گذری معرفی میکند."
البته این گفته دانشنامه ویکیپدیا برای حدود یک سال گذشته است و حال با فرض اینکه آمار و اطلاعات دانشنامه ویکیپدیا در اینباره درست و مستند باشد باید به این مورد توجه کرد که آیا تشدید و هوشمندسازی روند فیلترینگ در ایران در خصوص این نوع شبکههای اجتماعی تاثیری در رتبهبندی آن در میان پانصد وبسایت پربازدید توسط کاربران ایرانی داشته است یا خیر.
بررسی های صورت گرفته توسط سرویسآنلاین تحلیلگر نشان می دهد که در سه بازه زمانی قبل از سال 1391، سال 1391 و بعد از سال 1391 از میان 500 وبسایت برتر بازدید شده توسط کابران ایرانی، رتبه شبکه اجتماعی مورد نظر در بازه اول زمانی جزء 5 وبسایت برتر بوده و مورد مقبولیت و بازدید زیادی در ایران قرار گرفته و این آمار به زمانی مربوط می شود که فیلترینگ در ایران کارایی لازم را نداشته و کاربران با دور زدن سامانه فیلترینگ بدون نیاز به روشهای پیچیده، دسترسی کافی به این نوع وبسایتها داشته اند.
اما در سال 1391 با اعمال روشهای جدید در سامانه فیلترینگ ایران، کاربران گذری کمتری به این وبسایت دسترسی پیدا کرده و بدین ترتیب رتبه فیس بوک از صدر جدول به رتبه 147 تنزل یافت. شاید بتوان گفت که کاربران حرفهای هیچگاه شبکه اجتماعی محبوب خود را تنها نمیگذارند و همواره راههایی برای دور زدن فیلترینگ پیدا می کند اما کاربران به اصطلاح گذری که دلبستگی چندانی به این شبکه اجتماعی ندارند راه سخت را قبول نکرده و عطایش را به لقایش میبخشند؛ در نتیجه رتبه فیس بوک در وبسایتهای برتر بازدید توسط کابران ایرانی سیر نزولی پیدا میکند.
این در حالی است که در بازه زمانی مورد نظر، شبکه اجتماعی فیس بوک همواره در ردههای دوم و سوم جهانی در حال بالا و پایین شدن بود و حتی در بازه زمانی بعد از سال 1391 رتبه این شبکه اجتماعی در جهان به ثبات نسبی میرسد و در مقام اول جای خشک میکند اما در میان پانصد سایت برتر پربازدید توسط کاربران ایرانی، فیس بوک در این بازه زمانی روند نزولی خود را در پیش میگیرد و به رتبه 364 تنزل میکند.
افزیش روزافزون مخاطبان شبکههای اجتماعی ایرانی
به گزارش مهر، نظرسنجی سرویس آنلاین تحلیلگر از میان فعالین وب و مخصوصا کاربران فعال شبکههای اجتماعی نیز نشان می دهد که کاربران گذری شبکه های اجتماعی که اکثریت کاربران را تشکیل میدهند، از وبسایتهای فیلتر شده دوری میکنند و به سوی وبسایتهای فیلتر نشده میروند و در این زمینه شاهد افزایش روزافزون مخاطبان شبکههای اجتماعی ایرانی فیلتر نشده هستیم.
نخستین سوالی که در این نظرسنجی مطرح شد مربوط به تاثیر استفاده از فیلترشکنهای گوناگون در روند رتبه استفاده کاربران ایرانی از شبکه های اجتماعی بود که پاسخ کاربران منفی بود چرا که اگرچه استفاده از فیلترشکنها باعث تغییر آیپی - نشانی پروتکل اینترنت- شده و الکسا دچار اشتباه می شود اما چند مسله مهم را نباید از یاد برد.
به عنوان مثال زمانی که به بعضی از سرویسهای گوگل میخواهیم دسترسی پیدا کنیم صفحهای در مقابل ما ظاهر میشود که بیان میکند استفاده از این سرویس در کشور شما ممنوع است؛ حال اگر برای استفاده از این سرویس از فیلترشکن استفاده کنیم باز هم همان پیغام ظاهر میشود؛ چرا که IP تنها ویژگی نیست که میتوان مبدا را پیدا کرد.
در سیستم الکسا نیز همینطور است؛ وبسایت تحقیقاتی الکسا که متعلق به شرکت آمازون است برای رتبهبندی وبسایتها و آمارهای دیگر خود تنها از IP استفاده نمیکند بلکه از راههای دیگر مانند نوار ابزار الکسا (حجم بسیاری از کاربران از این نوار ابزار استفاده میکنند) و پلاگینهای دیگر نیز به این آمارگیری کمک میکنند؛ حتی گمانهزنیها نشان از آن دارد که الکسا به روترهای جهانی نیز دسترسی کامل دارد، اما به دلیل سری بودن این عملیات، اطلاعات چندانی پیدا نمیشود.
اطلاعات مرورگر، سیستم عامل و دیگر اطلاعات هم مشمول دادههای دریافتی از افراد میشود. باتوجه به محرمانه بودن عملیات الکسا حدسی که زده میشود آن است که الکسا این دیتای خام (IP) و دیگر دیتاهای دریافتی را جمعآوری کرده و از ترکیب و آنالیز اتوماتیک آنها به یک مقدار عددی تقریبی دست پیدا میکند. بنابراین تغییر IP توسط فیلترشکنها تاثیر دارد ولی نه آنقدر که مارا به اشتباه وا دارد.
روند نزولی محبوبیت فیس بوک در میان کاربران ایرانی در اینجا تنها یک مثال برای فهم قدرت فیلترینگ در تاثیر رتبهبندیهای سایتهای پربازدید در داخل کشور بود؛ به نحوی که با اجرای فیلترینگ کارآمد شاید کاربران حرفهای از گود خارج نشوند اما کاربران گذری که اکثریت کاربران را تشکیل میدهند، از وبسایتهای فیلتر شده دوری میکنند و به سوی وبسایتهای فیلتر نشده میروند و در این زمینه ما شاهد افزایش روزافزون مخاطبان شبکههای اجتماعی ایرانی فیلتر نشده خواهیم بود.
تحلیلی واقع گرایانه بر بزرگترین سایت اجتماعی جهان(face book) - کاری از حفاظت اطلاعات دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
خیلی جالب و خوندنیه. حتماً دانلودش کنید و بیش از پیش به مزخرف بودن این شبکه پی ببرید: http://s2.picofile.com/file/7898386020/Analysis_on_facebook.pdf.html
خلیل شریتح، هکر فلسطینی یک ایراد فنی در فیسبوک کشف کرده که به هر کاربری اجازه پست گذاشتن در دیوار فیسبوک غریبه ها را می دهد.
پس از آنکه فیسبوک گزارش باگ توسط شریتح را نادیده گرفت، این هکر جوان روی دیوار زاکربرگ پستی بدین شرح گذاشت:
«نام من خلیل شریتح است. دانش آموخته مقطع کارشناسی در رشته سیستم های اطلاعاتی هستم. می خواستم باگی که در صفحه اصلی شما (www.facebook.com) کشف کردم را گزارش کنم... این باگ به کاربران فیسبوک اجازه می دهد که لینک هایی را در صفحه کاربران دیگر فیسبوک به اشتراک بگذارند، من این باگ را روی دیوار Sarah.Goodin تست کردم و پستم موفقیت آمیز بود.»
شریتح که زبان مادری اش عربی است و در فلسطین زندگی می کند، هیچ ارتباطی با خانم گودین، هم دانشگاهی زاکربرگ در هاروارد ندارد. بنابراین شریتح امیدوار بود که این مسئله باعث شود که آنها باور کنند که امنیت فیسبوک مشکل دارد. ولی جواب تیم امنیتی فیسبوک این بود که این باگ نیست.
بنابراین شریتح تصمیم گرفت که این باگ را روی صفحه خود زاکربرگ امتحان کند.
او در پستی که روی صفحه زاکربرگ گذاشت و البته حذف شد نوشت: «ببخشید که حریم خصوصی شما را شکستم... ولی با تمام گزارش هایی که برای تیم فیسبوک نوشتم، چاره دیگری نداشتم.»
چند دقیقه بعد درخواست های او از سوی فیسبوک پاسخ داده شد و تیم فیسبوک با او تماس گرفت و پرسید که خلیل چطور توانسته صفحه رئیسشان را هک کند.
البته مت جونز از تیم امنیتی فیسبوک می گوید که این باگ رفع شده است. از آنجائیکه فیسبوک طرحی دارد که بر اساس آن به هکرها رشوه می دهد تا باگ های آن را کشف کنند و به هر گزارش باگ، 500 دلار جایزه می دهد، جونز می گوید که شریتح این پول را دریافت نخواهد کرد زیرا او قوانین مربوط به حریم خصوصی را زیر پا گذاشته است.
عزتالله انتظامی با انتقاد از نقل مطالبی از جانب او در فضای مجازی، تعلق صفحه مجازی و سایت به خود را تکذیب کرد.
آقای بازیگر سینمای ایران گفت: اینجانب عزتالله انتظامی اعلام میدارم کلیهی مطالبی که از طرف بنده در سایتهای مختلف و یا فیسبوک درج میشود، کذب محض است و اینجانب هیچگونه سایت و یا صفحهای در فضای مجازی که متعلق به بنده و یا تحت نظرم باشد، ندارم و کلیهی مطالب و نقل قولهای منتشرشده را نفی میکنم.
طی ماههای گذشته بازیگران زیادی به ایجاد صفحهای به نام آنها توسط اشخاص ناشناس در فضای مجازی اعتراض کردند.
اگر نیمی از این آمار نیز صحت داشته باشد، بنابراین شرایط کاملاً مشخص است و به نظر میرسد فیلتر کلی این مجموعه تنها و تنها منجر به لوث شدن فیلترینگ میشود و اگر استناد قانونی فوق را اشتباه بپنداریم، بنابراین میلیونها جرم روزانه در این زمینه رخ میدهد!
پرداختن رئیس مجمع تشخیص مصحلت به اهمیت فیس بوک و ظرفیت بالایی که در برقراری ارتباط و اطلاع رسانی دارد و غلبه حسن این فضا نسبت به معایبش و حضور رسمی وزیر امور خارجه دولت یازدهم در این شبکه اجتماعی و بهره برداری از ظرفیت این شبکه برای دیپلماسی عمومی که اتفاقاً با استقبال بالایی مواجه شده، خشم برخی همراهان دولت پیشین را در پی داشته و این عمل را غیرقانونی خواندهاند اما آیا هاشمی و ظریف مرتکب عملی خلاف قانون شدهاند؟
به گزارش ایتنا از تابناک، هیچ کس فراموش نکرده که حضور شبکههای اجتماعی در ایران چه آرام آغاز شد و چه راحت در حال پذیرفته شدن بود و فیس بوک نیز به عنوان یکی از این شبکهها که جذابیتش از سایرین بیشتر بود، جای خود را در میان فارسی زبانان باز کرد تا صاحب زبان فارسی نیز شود اما وقایع سال ۸۸ و جنبه امنیتی یافتن این شبکه ابتدا منجر به فیلتر چند روزه و سپس منتهی به فیلتر دائمش شد و بعید به نظر میرسد تا سالها این ماجرا رفع شود.
اما حال شخصی رئیس جمهور شده که در دوران تبلیغات انتخاباتیاش صراحتاً از رفع فیلتر فیس بوک سخن به میان آورده و اتفاقاً این ظرفیت اجتماعی آنلاین نیز در اطلاع رسانی درباره دیدگاهایش در دوران انتخابات نقش موثر داشت و هم اکنون نیز در این فضای اطلاعرسانی-سرگرمی آنلاین، کمپینی تحت عنوان «درخواست از روحانی برای رفع فیلتر فیس بوک» به راه افتاده و دولت در مسیری قرار گرفته که نمیتواند درباره این مسئله سکوت کند.
در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صفحه فیس بوکش را فعال کرده و آن گونه که از گفتههایش بر میآید در رفتاری هوشمندانه قصد دارد از این ظرفیت برای دیپلماسی عمومی استفاده کند که امری بسیار ارزشمند است و بابت
وب سایت آیت الله هاشمی نیز ظاهراً در همین راستا یکی از گفته های چندی پیش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر لزوم بهره برداری از این شبکه را برجسته کرده است.
در این سخنان که به تحولات منطقه اشاره شده بود و در بخشی از آن تاکید شده بود: «... این گونه انفجار اطلاعات دیگر بسته نمیشود البته عوارض بدی هم دارد اما ما برخلاف عدهای که فکر میکنند این جریانها خطرناک است فکر ميکنیم این جریان به سعادت بشریت کمک میکند و چیز مبارکی در دنیاست. امروز یک صفحه فیس بوک که هزینهای برای مردم ندارد تبدیل به موضوع خبری در تمام تلویزیونها و دستگاههای دنیا میشود».
این گفتهها و عملکرد اما گامهایی در راستای تسهیل امر برای رایزنی روحانی و پیگیری رفع فیلتر فیس بوک شد تا این پدیده تنها زمانی که مشکل امنیتی در پی داشته باشد، فیلتر شود و در غیر این صورت با این شبکه نیز همچون دیگر شبکهها برخورد شود و تنها صفحات دارای موارد خلاف امنیتی یا توهین آمیز و... فیلتر شود و از فیلتر کلی درآید و حتی در این گمانه زنی ها، وقوع این اتفاق را تا انتهای شهریورماه اعلام کردند و ظاهراً در این زمینه تلاشهایی شده است.
نشانه تلاش در این زمینه تحرک برخی وبسایت ها در تدارک یک سلسله حملات و آغاز پیاده سازی این حملات است که رفع فیلتر فیس بوک را «پروژه امنیتی» خوانده اند! اما به جز این ادعای غیرقابل اثبات که احتمالاً در راستای واداشتن دولت به عقب نشینی از این ماجرا طرح شده، یک اتهام بزرگ نیز متوجه هاشمی و به ویژه ظریف شده که حضور رسمی در فیس بوک دارد و آن هم، غیرقانونی بودن این حضور است!
آنچه مسلم است، این حضور هرچه باشد، غیرقانونی نیست و در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد. طبق گفتهي مسوولان [از جمله مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی]، «عضویت در این شبکهها بهطور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب میشود» و طبق همین گفته با توجه به آنکه معمولاً مقاماتی در این سطح به اینترنت بدون فیلتر دسترسی دارند، ممکن است اساساً ظریف
البته مسئولان قضایی در حوزه فیلترینگ حتی استفاده از فیلترینگ را نیز جرم ندانسته اند و پیشتر اعلام کرده بود در قانون در این زمینه تصریحی نشده و در واقع قانون در این باره سکوت کرده است اما برابر بند ج ماده ۲۵ قانون جرایم رایانهای مصوب ۱۳۸۸، خرید و فروش، انتشار فيلترشکنها و آموزش روشهاي عبور از سامانههاي فيلترينگ جرم است اما در قانون استفاده از آن (شاید به واسطه عدم دقت نظر در استفاده از کلمات حین قانون گذاری) جرم اعلام نشده و مجازاتی نیز برایش تعیین نشده، مگر آنکه این قانون اصلاح شود و پس از آن، استفاده از فیلترشکن نیز همچون فروش و توزیعش جرم محسوب میشود.
در حال حاضر نیز حجم استفاده از پروکسی در کشور آنچنان بالا است و حتی بنابر آماری که پایگاه World Internet Stats منتشر کرده، جمعیت کاربران فیسبوک در خاورمیانه در حدود ۲۳ میلیون نفر اعلام شده است که کاربران ایرانی ۴۶ درصد آن را تشکیل میدهند. بنابراین آمار کاربران ایرانی رقمی در حدود ۱۱ میلیون نفر میشود! اگر نیمی از این آمار نیز صحت داشته باشد، بنابراین شرایط کاملاً مشخص است و به نظر میرسد فیلتر کلی این مجموعه تنها و تنها منجر به لوث شدن فیلترینگ میشود و اگر استناد قانونی فوق را اشتباه بپنداریم، بنابراین میلیونها جرم روزانه در این زمینه رخ میدهد!
در عین حال اگر برخی در پی آن هستند که فیلترینگ کلی فیس بوک به فیلترینگ موردی برخی صفحات محدود نشود، حداقل نباید این فرصت را گرفت که مسئولان کشور از این فضا به نفع اطلاع رسانی برای ایران بهره برداری کنند و با جهانیان که حدود یک ششم شان عضو این شبکه سخن بگویند.
غولهای رسانهای جهان وابسته به آمریکا و اروپا به قدر کافی گفتههای در راستای مصالح ایران را بایکوت و گفتههای خلاف مصالح ایران را برجسته میکنند؛ برخی جریانان دیگر در راستای مصالح دشمن حرکت نکنند و مسئولان را از این رسانه بزرگ نیز محروم نسازند. حتی اگر راضی به دسترسی عموم مردم به فیس بوک نمیشویم، حداقل این ابزار دیپلماسی عمومی را از رئیس دستگاه دیپلماسی کشور نگیریم.
فراموش نکنیم در جهان امروز برای رساندن «کلام حق»، هرچه صدا بلندتر و رساتر باشد، افکارعمومی جهان بیشتر و سریع تر همراه خواهد شد و فیس بوک یکی از بزرگ ترین این بلندگوها است و الا اکثر رهبران کشورهای قدرتمند جهان، در این شبکه حضور فعال نداشتند.
***دولت مردان فیس بوکی ایران ***
«فضاهای مجازی ابزارند و هر ابزاری میتواند تهدید یا فرصت باشد. داروها برای درمان بیماری ساخته میشوند ولی میشود با آنها خودکشی هم کرد. این ابزارها در ضمن ناگزیر هم هستند. من یادم میآید که حتی آیتالله هاشمی رفسنجانی هم شبکههایی مثل فیسبوک را پدیده مبارکی خوانده بودند.
فیس بوک به دنبال تامین اینترنت برای 5 میلیارد نفر از محرومان جهان است
زاکربرگ، این جوان ماجراجو اینبار قصد دارد اینترنت را برای 5میلیارد انسان محروم از اینترنت، به ارمغان بیاورد.
از جمعیت هفت میلیارد نفری جهان٬ اکنون بیش از دو میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند و آنلاین کردن پنج میلیارد نفری که هنوز به اینترنت دسترسی ندارند٬ رؤیایی است که بنیانگذار فیسبوک در حال پردازش آن است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، هنوز۳۰ سالش هم نشده٬ اما کمتر کسی در جهان به اندازه او امکان تحقق رویاهای بلندپروازانه را دارد.
مارک زاکربرگ٬ بنیانگذار فیسبوک٬ حالا قصد دارد با راهاندازی پروژهای که اهدافاش آیندهنگرانه و جاهطلبانه است٬ با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جهان٬ دنیایی بههمپیوستهتر بسازد.
اینترنت و سرویسهای جاری در فضای مجازی آنقدر با زندگی آفلاین ما گره خوردهاند٬ که گاهی تصور زندگی بدون اینترنت محال میشود. ما آنقدر به اینترنت خو گرفتهایم که وجود این پدیده را تضمینشده میپنداریم٬ اما در همین جهان امروز٬ کسر بزرگی از ساکنان کره زمین هرگز امکان بهرهگیری از اینترنت را نداشتهاند.
بر اساس آمار بانک جهانی بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در جهان٬ بدون اینترنت زندگی میکنند.
مارک زاکربرگ حالا با پروژه خود به نام internet.org میخواهد زندگی کسانی که به اینترنت دسترسی ندارند را متحول کند. این کمپینی است که زاکربرگ ۲۹ ساله به تازگی راه انداخته و قصد دارد با همکاری دیگر غولهای جهان تکنولوژی اهداف آن را محقق سازد.
زاکربرگ درباره این پروژه به سیانان گفت: ما میخواهیم شرایطی ایجاد کنیم که مثلا حتی یک نوجوان هندی که در روستایی دورافتاده زندگی میکند و هرگز کامپیوتری هم در اختیار نداشته٬ بتواند با خریدن یک موبایل ساده به دنیای آنلاین متصل شود و از همه پدیدههای موجود در اینترنت که ما ستایششان میکنیم استفاده کند.
مارک زاکربرگ که فیسبوک با یک میلیارد کاربر فعال٬ از مهمترین تولیدات ذهناش بوده٬ معتقد است جهانی که در آن همه افراد قابلیت برابر برای بهاشتراکگذاری دیدگاهها و بیان آزادانه عقایدشان داشته باشند٬ جهان بهتری برای زندگی کردن است.
او اتصال به اینترنت را از حقوق اساسی بشر میداند و حالا میخواهد با این کمپین افراد بیشتری را از این حق بهرهمند سازد.
به گزارش شبکه خبری دویچه وله، مارک زاکربرگ بیش از یک میلیارد دلار به این پروژه اختصاص داده و امیدوار است در آینده نزدیک بودجه بیشتری را هم صرف اهداف آیندهنگرانه خود کند. تمرکز این پروژه بر دسترسی به موبایل است. موبایل آینده وب است و فیسبوک هم بخش بزرگی از استراتژی توسعه خود را بر روی تجهیزات موبایل متمرکز کرده است.
شرکتهای نوکیا٬ سامسونگ و کوالکام تا کنون به دعوت زاکربرگ برای پیشبرد اهداف این کمپین پاسخ مثبت دادهاند. غیر از فیسبوک٬ شرکتهای دیگری هم هستند که این روزها کاستن از شکاف دیجیتال و افزودن ضریب نفوذ اینترنت در سراسر جهان را در دستور کار خود قرار دادهاند.
شرکت گوگل که از مهمترین رقبای فیسبوک در دنیای تکنولوژی است٬ با پروژه "لون" قصد دارد با بهرهگیری از بالونهای مخصوص٬ زمینه دسترسی افراد بیشتری به اینترنت را فراهم کند.
شرکت آلکاتل هم با بهرهگیری از تکنولوژی ارزان "لایترادیو" قصد دارد امکان اتصال به اینترنت در مناطق روستایی را افزایش دهد و در کنار این ابتکارها٬ کمپانیهای تولیدکننده گوشیهای هوشمند هم با تولید گوشیهای ارزانقیمتی که گاه با ۱۵ دلار هم قابل خریداری است٬ میخواهند شکاف موجود میان کاربران اینترنت و محرومان از اینترنت را از میان بردارند.
مارک زاکربرگ میگوید از پیشبرد این پروژه بلندپروازانه٬ هدفی جز ساختن جهانی بهتر ندارد. اگر قصد ما صرفا افزایش درآمدهای کمپانیمان بود٬ باید بدانید که مجموع داراییهای همین یک میلیارد کاربر فعال فیسبوک از مجموع داراییهای همه شش میلیارد نفر دیگری که به آن دسترسی ندارند٬ بسیار بیشتر است. این عادلانه نیست٬ اما واقعیت موجود است. ما معتقدیم که اتصال به اینترنت حق همه است و همه انرژیمان را روی تامین این حق متمرکز کردهایم.
شاید حضور سیاستمداران و چهرههای شناخته شده در فیسبوک، بتواند قفل فیلترینگ این سایت محبوب را در ایران باز کند، حتی اگر در اندازه جهانی، فیسبوک در حال از دست دادن جذابیتهای خود در میان کاربرانش باشد.
ایجاد صفحههایی با نام سیاستمداران در فیس بوک و شبکههای اجتماعی دیگر تازه نیست با این حال طی هفتههای اخیر به دنبال فعالیت صفحاتی با نام برخی اعضای کابینه جدید دولت در این شبکه اجتماعی بحثهای مختلفی درباره رفع فیلتر فیس بوک مطرح شده است.
به گزارش ایتنا از ایسنا، بحث عضویت و فعالیت در شبکههای اجتماعی همچون فیس بوک در کشور ما با محدودیتهایی همراه بوده است.
ماههای گذشته و به دنبال انتخابات ریاست جمهوری نیز بار دیگر موضوع شبکههای اجتماعی و فیس بوک مورد توجه قرار گرفت و تقریبا با نام تمام کاندیداهای ریاست جمهوری در این شبکه اجتماعی صفحههایی ایجاد شد. پس از انتخابات و به دنبال انتخاب حسن روحانی نیز کمپینی از فعالان مجازی درخواست رفع فیلتر فیس بوک را به رئیس جمهوری جدید ارائه دادند و این سوال را ایجاد کردند که آیا ممکن است این درخواست در دولت جدید مورد قبول واقع شود؟!
در این میان اگرچه تا کنون هیچ اظهار نظر صریح و شفافی از سوی مسوولان مربوطه در این خصوص صورت نگرفته اما در سطح وسیعی این گونه شایع شده که ممکن بر آن است که از این پس از این شبکه اجتماعی رفع فیلتر شود.
اما آنچه به نظر می رسد موجب تشدید و تقویت این گمانهزنیها شده بحث فعالیت صفحاتی منسوب به برخی اعضای دولت جدید در این شبکه است.
تنها چند روز پس از فعالیت دولت جدید بود که سایت آیتالله هاشمی رفسنجانی به بازنشر صحبتهای قدیمی ایشان درباره این شبکه اجتماعی پرداخته و به نقل از او این گونه آورد که:«امروز یک صفحه فیس بوک تبدیل به موضوع خبری تمام دنیا میشود؛ برخلاف عدهای که فکر میکنند این جریانها خطرناک است ما فکر می کنیم که این جریان امر مبارکی در دنیاست.»
هنوز مدت زیادی از این اتفاق نگذشته بود که صفحهای منسوب به وزیر امور خارجه نیز به فعالیت پرداخت. البته همان طور که گفته شد ایجاد صفحاتی با نام فعالان سیاسی از گذشته هم وجود داشته اما این بار این که این صفحه به طور مستقیم توسط شخص وزیر مدیریت می شود و وی روزنوشتهایی را در صفحه شخصی خود منتشر میکند، بازتاب گستردهای در مطبوعات داخل و حتی خارج از کشور داشته است.
اما پس از محمدجواد ظریف، حسامالدین آشنا (معاون سیاسی دفتر رئیسجمهوری) و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهوری نیز فعالیتهای خود در این فضا را از سر گرفتهاند.
در زمان مناظره های تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری، حسن روحانی با انتقاد از وضعیت حاکم بر فضای مجازی، گفته بود که شرایط فعلی اینترنت را در شأن مردم نمیداند.
پیش از این مهدی اخوان بهابادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی - هم در ارتباط با عضویت و فعالیت در فیس بوک گفته بود:«به عنوان یک شبکه اجتماعی که در خارج از کشور فعالیت دارد، فرقی بین این شبکه با سایر شبکههای اجتماعی قائل نیستیم و پیش از این هم اعلام کردهایم که عضویت در این شبکهها به طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب میشود. »
این اتفاقات در حالی رخ می دهد که بر اساس بررسیهای صورت گرفته در دنیا این روزها مشخص شده است که شبکه اجتماعی فیس بوک در حال از دست دادن جذابیتهای خود در میان مخاطبان است و بررسیهای صورت گرفته از کاهش ۹ درصدی کاربران این سایت نسبت به گزارش سال ۲۰۱۲ خبر می دهند اما همچنان محبوبترین شبکه اجتماعی در میان نوجوانان به شمار میرود.
به نظر میرسد اهمیت شبکههای اجتماعی و قدرت آنها در به وجود آوردن یک تعامل دو طرفه این روزها برای مسوولان کشور محرز شده است.
م.ر.بهنام رئوف - «فضاهای مجازی ابزارند و هر ابزاری میتواند تهدید یا فرصت باشد. داروها برای درمان بیماری ساخته میشوند ولی میشود با آنها خودکشی هم کرد. این ابزارها در ضمن ناگزیر هم هستند. من یادم میآید که حتی آیتالله هاشمی رفسنجانی هم شبکههایی مثل فیسبوک را پدیده مبارکی خوانده بودند. واقعا هم همینگونه است. در همه تاریخ، به نظر من از ابزارها بیشتر استفاده مثبت شده تا استفاده منفی. شما نگاه کنید ببینید از انرژی هستهای فقط دو بار برای کشتار گسترده استفاده شده است، ولی امروز بیش از ۴۰۰ نیروگاه هستهای در جهان برق تولید میکنند و انرژی هستهای در کشاورزی، صنعت و… کاربرد دارد. مگر جهان با انفجار بمب اتمی، کل انرژی هستهای را کنار گذاشت؟ نه.»
این جملات بخشی از گفتوگوی دکتر حسن روحانی، یازدهمین رییسجمهور کشورمان با هفته نامه چلچراغ است. موضعی شفاف در مورد شبکههای اجتماعی و بحث فیلترینگ که این روزها با روی کار آمدن دولت یازدهم این موضوعات بار دیگر داغ شده و به عنوان یکی از موارد مورد مطالبه مردم و رسانهها از ریاست جمهوری تبدیل شده است. البته آقای روحانی در اولین گفتوگوی مطبوعاتی خود بعد از پیروزی در انتخابات با اشاره به شور و شوق جوانان در شبکههای اجتماعی آن را ستود و عنوان داشت که این شور و شوق جوانان و حضور مردم در پای صندوق رای پشتوانه مردم سالاری است.
زیرزمینیهای اجتماعی
شبکههای اجتماعی، اما در ایران بعد از انتخابات سال ۸۸ فراز و نشیبهای بسیاری را طی کرده است. هر چند که پیش از ظهور و رشد فیسبوک در اوایل دهه ۸۰ نیز شبکه اجتماعی اورکات که در ایران طرفداران بسیاری داشت و حتی بعد از آمریکا و برزیل، ایران سومین کشور از نظر تعداد اعضا در این شبکه بود نیز به محاق فیلتر رفت.
فیسبوک، اما در روزهای ابتدای حضورش در ایران و بعد از کسب اعضای بسیار در ماههای نزدیک به انتخابات ۸۸ فیلتر شد. فیلتری که به فاصله چند روز و با دستور مستقیم محمود احمدینژاد رفع شد، اما پس از آن و به دنبال حوادث پس از انتخابات ۸۸ باری دیگر فیلتر شد. اما در این مدت، اظهارنظرهای متفاوتی در مورد فیسبوک صورت گرفته است.
به عنوان مثال دبیر شورای عالی فضای مجازی در اولین گفتوگوهای خود اعلام کرده بود که شاید فیلترینگ این سایت برطرف شود، البته او به شکل کلی سیستم فیلترینگ فعلی را مناسب ندانست. فیسبوک، اما تنها شبکه اجتماعی نیست که وارد لیست فیلترینگ ایران شده است. به شکل کلی هر شبکه اجتماعیای که روی کار میآید بعد از استقبال از سوی کاربران ایرانی به سرنوشت این سایت دچار میشود. توئیتر، فیلکر، گوگل پلاس، اینستاگرام، فورسکوئر و... سایتهایی هستند که همه به نوعی بر معماری شبکههای اجتماعی بنیانگذاری شدهاند و البته همگی در ایران فیلتر هستند.
این شبکهها در حالی از دسترس خارج میشوند که سایتهای مشابه و شبکههای اجتماعی ایرانی با رویکردی مشابه به راحتی در کشور فعالیت میکنند. شبکه اجتماعی کلوب که سابقه بسیار طولانی در زمینه شبکههای اجتماعی ایرانی دارد و اکنون نیز شبکه اجتماعی فیس نما که حتی در انتخاب نام نیز سعی به کپی کردن نام فیسبوک را داشته است از جمله شبکههای اجتماعی هستند که به نوعی با رویکرد ملی به راحتی در کشور فعالیت میکنند.
شبکه اجتماعی چه کارکردی دارند؟
شبکههای اجتماعی این روزها نقش بسیار بالایی در تعامل افراد با یکدیگر و حتی حوزههای تجاری مختلف با مشتریانشان و نیز سیاستمداران و هنرمندان و ورزشکاران با طرفداران خود دارند. شبکه اجتماعی ساختاری اجتماعی است که از گرههایی(که عموما فردی یا سازمانی هستند) تشکیل شده است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصلند.
برخلاف تحلیلهایی که بر نقاط ضعف و احتمالا کارکردهای منفی و هنجارهای اجتماعی شبکههای اجتماعی استوارند، اما آنالیز شبکههای اجتماعی به بررسی وسعت تاثیرگذاری ساختار و ترکیب رشتهها بر هنجارها میپردازد.
آنالیز شبکههای اجتماعی چشمانداز متناوبی را ایجاد میکند که در آن خواص افراد نسبت به ارتباطات و رشتههای میان آنها در شبکه از اهمیت کمتری برخوردار است. شبکههای اجتماعی برای بررسی چگونگی تاثیرات متقابل میان تشکیلات، توصیف بسیاری از اتصالات غیررسمی که مجریان را به یکدیگر متصل میکند نیز مورد استفاده قرار گرفته است و در این زمینهها نیز به خوبی برقراری ارتباطات فردی میان کارمندان در سازمانهای مختلف عمل میکند. شبکههای اجتماعی نقش کلیدی در موفقیتهای تجاری و پیشرفتهای کاری ایفا میکنند. شبکهها راههایی را برای شرکتها فراهم میکنند که اطلاعات جمعآوری کنند، از رقابت بپرهیزند و حتی برای تنظیم قیمتها و سیاستها با هم تبانی کنند.
مسوولان ایرانی ر شبکههای اجتماعی
در ایران اما همانطور که گفته شد استفاده از شبکههای اجتماعی جهانی از راه قانونی و عادی غیرممکن است. اما در عین حال قانونی مبنی بر جرم بودن عضویت در فیسبوک وجود ندارد. فقط از آنجا که برای استفاده از این شبکههای اجتماعی کاربران ناچار به استفاده از ابزارهایی هستند که به نوعی فیلترینگ کشور را دور میزند و استفاده از این ابزار نیز جرم تلقی میشود به نوعی شائبه غیرقانونی بودن استفاده از شبکههای اجتماعی وجود دارد.
با این حال اما در چند سال گذشته برخی از مقامات رسمی کشور در این فضاها حضور گستردهای پیدا کردهاند. از حضور در توئیتر و اینستاگرام گرفته تا فیسبوک. هر چند که در بدو حضور مسوولان به نظر میرسید که این حضور از سوی طرفداران آنها باشد، اما انتشار موادی چون عکس یا فیلمهای اختصاصی نشان داد این اکانتها واقعا از سوی نزدیکان مقامات مدیریت میشوند. در عین حال این ارتباط نیز هیچ گاه تکذیب نشد.
حتی برخی از خبرگزاریهای رسمی و دولتی نیز که خود از مخالفان شبکههای اجتماعی هستند در پایین مطالب خود لینک اشتراک گذاری مطالبشان در شبکههای اجتماعی چون توئیتر و فیسبوک را قرار دادهاند. البته از آنجا که بر اساس قانون لینک دادن به این شبکهها خود غیرقانونی بوده و میتواند منجر به فیلتر شدن این رسانهها شود در نتیجه این گونه موارد تنها با آی پیهای خارجی یا با استفاده از فیلتر شکن قابل مشاهده است. به بیانی دیگر فقط مخاطبان خارج از ایران هستند که میتوانند این لینکها را ببینند و نه مخاطبان داخلی.
در کنار این موضوع اما برخی دیگر از مسوولان نیز به شکل رسمی در شبکههای اجتماعی حضور دارند. هر چند که ممکن باشد صفحه یا حساب کاربری آنها از سوی فرزندان، نزدیکان یا کارمندان آنها اداره و به روز رسانی شود. از جمله این افراد میتوان به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت جدید اشاره کرد. حتی حسن روحانی نیز در فیسبوک چندین صفحه دارد که البته در یکی از آنها به رسمی بودن این صفحه اشاره شده است. جهانگیری معاون اول رییسجمهور نیز صفحه اختصاصی خود را در فیس بوک دارد.
در نتیجه به نظر میرسد اهمیت شبکههای اجتماعی و قدرت آنها در به وجود آوردن یک تعامل دو طرفه این روزها برای مسوولان کشور محرز شده است. به عنوان مثال آنگونه که از گفتههای وزیر امور خارجه در صفحه فیسبوک او برمیآید او در رفتاری هوشمندانه قصد دارد از این ظرفیت برای دیپلماسی عمومی استفاده کند. رییسجمهور نیز در کنار رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام شبکههای اجتماعی را پدیدهای مبارک میدانند.
حالا باید دید این رویکرد به شبکههای اجتماعی تا چه حد روی فعالیت رسمی و قانونی آنها در ایران تاثیر میگذارد.
شفافسازی فیسبوک برای درخواست دولتها
سخنگوی وزارت خارجه هم وارد فیسبوک شد
در پی حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در شبکه اجتماعی فیسبوک مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه نیز صفحه شخصیاش را در این شبکه ایجاد کرد.
به گزارش ایتنا از ایسنا سخنگوی وزارت خارجه همزمان با آعاز فعالیتش در فیسبوک در صفحه شخصیاش نوشت: سوالات زیادی در مورد مدیریت این صفحه دریافت شده است که میباید به عرض برسانم که این صفحه شخصی اینجانب مرضیه افخم میباشد که با تاسی از اقدام پیشروانه مقام عالی وزارت، جناب آقای دکتر ظریف تصمیم بر ایجاد این صفحه گرفتم.
تلاش خواهم کرد در فرصت مناسب و حتیالمقدور به سوالاتی که در قالب پیام خصوصی برایم ارسال شده است بصورت شخصی و خصوصی پاسخ بگویم.
همچنین بنا دارم تا با استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی از افکار، نظرات و توانمندیهای هموطنان استفاده کنم. عرصه سیاست خارجی عرصه تامین حداکثری منافع ملی با حفط اصول مترقی نظام می باشد و در این راستا نظرات و مساعدت فکری تک تک شهروندان و هموطنان عزیز، حائز اهمیت شایانی است.
موضوع آخر اینکه در این صفحه اصل بر آزادی بیان عدم حذف هر گونه پیشنهاد، اظهار نظر و شکوائیهای می باشد مشروط بر اینکه جانب ادب رعایت شده باشد. از حسن توجه شما سپاسگزارم.
به گزارش ایسنا تا لحظه ارسال این خبر ۱۰۱۷۰ عضو فیسبوک صفحه سخنگوی وزارت خارجه را پسند کردهاند.
دولت، فیسبوک، مردم
علی شمیرانی - از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، تقاضاهای متعددی در حوزههای مختلف مطرح شده که افزایش سرعت اینترنت و بازنگری در فیلترینگ نیز از آن جمله است.
البته وزیر ارتباطات دولت تدبیر و امید نیز وعدههایی قبل و بعد از انتخاب به عنوان وزیر داد. موضوعی که البته به مذاق برخی نیز خوش نیامده و واکنش به تقاضای مذکور و وعده رسیدگی به آن را نوعی ذوقزدگی اینترنتی دانسته و تلویحا به مسئولان دولتی یادآوری کردهاند که تعیین تکلیف حوزههای یاد شده به عهده دولت نیست.
دولتیها اما گویی مسیر جدیدی در شکستن برخی تابوها از جمله حضور در شبکه اجتماعی فیسبوک در پیش گرفتهاند.
براساس نظر پلیس فتا عضویت در فیسبوک به شرط عدم سوءاستفاده جرم نیست و به شکایت شاکیان نیز رسیدگی میشود. اما ورود به این سایت فیلتر شده تنها با فیلترشکن میسر است که براساس قوانین جرم محسوب میشود.
اگر تا پیش از این به شکل غیررسمی از حضور برخی مقامات کشوری در این شبکه اجتماعی، مطالبی در رسانهها درج میشد، اما این روزها رسما از عضویت دولتیها در فیسبوک گفته میشود و تکذیبیهای نیز منتشر نمیشود.
حالا گویی وزیر امورخارجه دولت یازدهم حتی قصد دارد از این شبکه به عنوان ابزاری برای دیپلماسی استفاده کند و گشودن باب گفتوگو با مردم جهان را در دستور کار قرار داده است.
اگرچه آمار دقیقی از میزان عضویت ایرانیها در فیسبوک در دست نیست اما بعد از دولتیهایی که بدون دغدغه، حضور رسمی خود را در این شبکه اجتماعی اعلام میکنند، مردم نیز این پرسش را دارند که آیا آنها نیز نباید نگران دسترسی غیرقانونی خود به سایت مذکور باشند؟
و در نهایت آنکه این حالت دوگانه «عضویت بلامانع و دسترسی با مانع» برطرف شده، خواهد شد یا نه؟
شما لایک می کنید یا میپسندید؟
مهدی رودکی
--------------------------
این روزها بسیار میشنویم که
«پیجمون کلی لایک خورد»
«پُستم کلی لایک خورد»
اگر بتوان معادلی زنده و رایج برای "لایک" یافت، به احتمال بسیار به زبان رایج راه خواهد یافت.
اما معادل برای لایک چیست؟
این جملات در زبان فارسی کاملا عادی و رایج هستند:
مهسا، شلوارمو پسند کرد.
کامیار، شلوارمو پسندید.
میخریش؟ پسند شد؟
حال این کاربردها را بررسی کنیم:
پست من هزار بار لایک خورد.
پست من هزار تا لایک گرفت.
پست من هزار تا لایک خورد.
نوشته من هزار بار پسندیده شد.
نوشته من هزار بار پسند شد.
نوشته من هزار تا پسند گرفت.
با وجود کاربردهای رایج و نه غیرمنسوخ گفته شده، آیا میتوان این کاربردها را پیشنهاد داد؟
«میپسندم، نمیپسندم، سه پسند» در برابر «Like, Unlike, ۳ Likes»
شما چطور؟ لایک میکنید یا می پسندید؟
معادل سازی و بومی سازی تا کجا؟
بومی سازی کار ساده ای نیست. حتی اگر کلمات پیشنهادی پذیرفته و رایج شوند، یافتن معادلی تصویری برای انگشت شست رو به بالا یا پایین سختتر است.
میدانید که انگشت شست رو به بالا(البته با زاوایه ای دیگر!) در فرهنگ ما، معنای متفاوتی دارد.
حال چه باید کرد؟ اگر به این مقوله نیز چون علایم رانندگی نگاه کنیم، مشکلی نباید وجود داشته باشد. با پذیرش نمادهای بینالمللی رانندگی، فرهنگ ملی ما به خطر نیفتاد و هیچ کس نیز چنینی حسی ندارد.
سادهترین راه برای نماد تصویری لایک فیس بوک نیز همان کار است و عملا هم، پذیرفته شده است.
مته به خشخاش گذاشتن و تلاش برای معادلسازی همه واژهها و همه مفاهیم غیربومی، در دنیای امروز پسندیده نیست. فرهنگها و ملتها با یکدیگر تعامل دارند و همیشه نکات مثبت یکدیگر را جذب مینمایند. و چه بسا داد و ستد فرهنگی، نشانهای از ملتهای مدرن باشد که البته همین طور هم است. با ورود چند واژه از زبانی به زبان دیگر، هستی زبان پذیرنده بر باد نمیرود. اما اینکه ایستا بمانیم و دغدغه ما تنها بومی سازی باشد، جای تامل بسیار دارد.