جزوات و مقالات فلسفی
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):95-120. |
| داوودآبادي فراهاني مرضيه,خزاعي زهرا |
|
با وجود مزاياي انکار نشدني سيستم هاي رايانه اي هوشمند و کاربردهاي حيرت برانگيز آنها در پيشبرد آموزش، صنعت و فرهنگ کشورهاي مختلف، مسايل اخلاقي بسياري در مورد آنها مطرح شده است. در اين مقاله پس از تعريف هوش مصنوعي و سيستمهاي هوشمند، ابتدا به بررسي مسايل اخلاقي مشترک بين سيستمهاي هوشمند و سيستم هاي رايانه اي و شبکه جهاني مي پردازيم، سپس مهمترين مسايل اخلاقي مرتبط با دو نوع سيستم هوشمند مورد بررسي قرار مي گيرند. |
| كليد واژه: هوش مصنوعي، سيستمهاي هوشمند، اخلاق رايانه اي، داده کاوي، سيستم خبره |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):21-32. |
| اسدي محمدرضا* |
| * گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبايي |
|
از آن جا که آدمي از دو قوه نظري و عملي، سرشته شده است و هر يک از اين دو قوا نقش اساسي در نحوه زندگي انسان، ايفا مي کنند جا دارد که پرسش شود نظر و عمل چه نسبتي با يکديگر دارند و کداميک بر آن ديگري تقدم دارد؟ در پاسخ به اين پرسش ها فيلسوفان اسلامي و غربي پاسخ هاي مختلف و متعددي بيان کرده اند. در اين مقاله هيدگر و ملاصدرا به عنوان دو نماينده از تفکر فلسفي غرب و اسلامي براي پاسخگويي به پرسش هاي مطروحه انتخاب شده اند زيرا علي رغم برخي از مشابهت فکري در مباني فلسفي و انسان شناسانه، دو پاسخ متفاوت به پرسش هاي مذکور داده اند. |
| كليد واژه: دازاين (: انسان)، فهم، عمل، نظر، هستي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):57-78. |
| دياري بيدگلي محمدتقي* |
| * دانشگاه قم |
|
تفسير عرفاني، گرايشي ويژه از تفسير قرآن است که بر اساس آموزه هاي عرفاني و ذوقي و مباني سير و سلوک ويژه اي - که از طريق کشف و شهود باطن به دست مي آيد - استوار است و از اين راه مفسر به بيان بطون و لايه هاي پنهان آيات مي پردازد. از نگاهي ديگر، تفسير عرفاني، نوعي تاويل است. گرايش و نگرش عرفاني امام خميني (ره) در تاويل قرآن بر يک اصل بسيار مهم استوار است و آن تطابق کتاب تدوين الهي با کتاب تکوين است. از نگاه ايشان، قرآن و روايات بويژه ادعيه ماثوره ائمه عليهم السلام سرشار از تعابير عرفاني و مضامين والاي معنوي است؛ عباراتي که تنها با مباني عرفاني قابل تفسيرند. اگر چه رويکرد و گرايش غالب حضرت امام (ره) در بسياري از موارد، رويکردي عرفاني و مبتني بر مباني ويژه اهل عرفان است، همواره بر دو نکته کليدي تاکيد ورزيده است: يکي اين باور که اصطلاحات اهل عرفان، برگرفته از قرآن و حديث و آموزه هاي نوراني اهل بيت (ع) است و ديگر اينکه توجه به ظواهر شريعت شرط اساسي سير و سلوک و رسيدن به مقامات معنوي و علم به باطن شريعت (حقيقت) است. |
| كليد واژه: امام خميني، گرايش تفسيري، تاويل قرآن، تاويلات عرفاني، بطون قرآن، اهل بيت (ع) |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):149-173. |
| صدقي محمد* |
| * دانشگاه علامه طباطبايي |
|
از ديرباز حتي از زمان حيات پيامبر گرامي (ص) توسل بر اوليا الهي و تبرک به آثار آنان همواره بين مسلمانان مرسوم بوده و کسي اشکال نکرده است و فقها آن را از مستحبات مهم دانسته اند. با وجود اين، اخيرا برخي با نگرش سطحي به متون ديني و جمود بر ظاهر برخي عبارت ها اين اعمال را نادرست دانسته و شرک ناميده اند. مقاله حاضر با بررسي موضوع و توضيح مفهوم دقيق و کاربرد درست واژه هاي توسل، توحيد، شرک و عبادت و با ملاحظه دقيق تر آيات مربوط و روايات نقل شده، درستي عمل مستمر مسلمانان در توسل به اوليا الهي و زيارت قبور آنان را مورد تاکيد قرار داده و نشان داده است که چنين کارهايي نه تنها با توحيد منافي نيست، بلکه امري مجاز و مستحبي است و اشکال فوق در نگاه خوشبينانه ناشي از فهم غير دقيق متون ديني ظاهربينان است. |
| كليد واژه: توحيد افعالي، توحيد عبادي، توسل، عبادت، شرک، وسيله |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):79-94. |
| ضيايي فر سعيد* |
| * پژوهشگاه علوم انساني قم |
|
اين نوشتار درباره يکي از زوايايي مساله قلمرو و دين بحث مي کند و آن، دين يا غير ديني بودن ضوابط فهم دين و علوم دين است. |
| كليد واژه: دين، ديني بودن، ضوابط و قواعد فهم دين، علوم ديني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):121-148. |
| ذكاوتي قراگوزلو علي* |
| * دانشگاه تربيت معلم تهران |
|
نقطه آغازين انديشه ورزي کانت در فلسفه، نقادي وي به نظريه مهم او در باب آنتي نومي ها باز مي گردد. کانت سرچشمه آنتي نومي ها را در گذر از فهم، به خرد مي يابد. نظريه آنتي نومي همواره به مثابه محوري بنيادي در انديشه هاي وي مورد توجه قرار مي گيرد. با مطالعه آرا و انديشه هاي وي در حوزه حيات اجتماعي به خوبي و به روشني مي توان دريافت که تا چه حد آرا فلسفي وي در باب خرد و خردورزي و اخلاق که در دو اثر گرانبهاي وي يعني نقد خرد نظري و نقد خرد عملي سامان يافته اند در انديشه هاي اجتماعي وي موثر واقع شده اند. کانت براي تبيين انديشه هاي تربيتي و سياسي خود بر آن بود تا تفسيري از حيات تاريخي «نوع انسان» ارايه دهد. به اين ترتيب صلح را يکي از مسايل مهم جهاني شمرد و صلح جويي، خودبيداري، عقل نظري، خردورزي، انديشه ورزي و جامعه مدني را از اهداف اصولي روشنگري و نيز تربيت دانست. |
| كليد واژه: صلح، تربيت، خودبيداري، خردورزي، جامعه مدني، عقل نظري، عقل عملي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):175-198. |
| مستقيمي مهديه السادات* |
| * دانشگاه قم |
|
مقاله حاضر، ضمن گذري اجمالي بر تاريخچه و فوايد طبقه بندي علوم با مطرح نمودن پاره اي از ديدگاههاي فلاسفه شرق و غرب در اين زمينه سعي مي نمايد ويژگي ها و نقاط برجسته تقسيم بندي ابن سينا را بيان کرده و به تبيين بعضي از زواياي آن بپردازد. |
| كليد واژه: متدولوژي، طبقه بندي علوم، ابن سينا، فارابي، ملاهادي سبزواري، اگوست کنت، فرنسيس بيکن، آمپر |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):199-218. |
| سليماني ابهري هادي* |
| * گروه معارف اسلامي، دانشگاه زنجان |
|
در دو دهه اخير، بعد از ورود مباحث آموزش فلسفي کودکان به عرصه مطالعات و پژوهش هاي اهل نظر در ايران، بويژه با استقبالي که از رويکرد (philosophy for children) P4C به عمل آمد، تلاشهايي در تحليل و بررسي و معرفي و حتي اجراي آن به اشکال گوناگون، مانند ارايه مقالات در نشريات، تشکيل همايش ها و کارگاه هاي آموزشي، تاليف و ترجمه کتب صورت گرفت. در سنوات اخير اين همت ها به سطحي رسيده است که برنامه ريزي در حد پذيرش دانشجو در سطح PHD براي آن صورت مي گيرد. جاي خالي بررسي نظرات ليپمن (باني اين نوع از آموزش در نيم قرن اخير)، در مقايسه با نظام تعليم و تربيت اسلامي، ما را برانگيخت تا با تاملي در آموزه هاي وحياني، جايگاه آموزش تفکر خلاق و انتقادي در تعليم و تعلم اسلامي را بازشناسي کنيم. |
| كليد واژه: ليپمن، تعليم و تربيت اکتشافي و خلاق، تفکر انتقادي، سوال مداري، حذف و ابهام، داستان هاي قرآن |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):219-240. |
| يعقوبي ابراهيم* |
| * دانشگاه آزاد اسلامي |
|
يکي از مباحث مهم فلسفي و کلامي بحث سعادت و شقاوت است. لذا شايسته است دانسته شود که سعادت چيست. لذت، حکمت، خير و علم است يا چيزي کاملتر و دربردانده همه اينها. سعادت غايت مطلق و مطلوب نهايي انسان است. سعادت همان چيزي است که انسانها دانسته، يا ندانسته در پي آن هستند. و بينش ها و گرايشهاي اصيل انساني آن را تاييد مي کند. |
| كليد واژه: سعادت، شقاوت، کمال حقيقي و اعتباري، سعادت جسماني و روحاني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1386; 9(2 (34)):3-35. |
| زيباكلام سعيد* |
| * دانشگاه تهران |
|
عموما تصور مي شود که نيوتن از بدو کاوش هاي طبيعت شناسانه اش داراي روشي بوده که همواره از آن آگاهانه پيروي مي کرده است و دو کتاب بسيار تاثيرگذارش، اصول رياضي فلسفه طبيعي و علم الابصار، مولود پيروي از آن روش است. اما اينشتاين هشدار مي دهد که اگر مي خواهيد چيزي از فيزيکدانان درباره روش هايي که به کار گرفته اند بدانيد "به حرف هاي آنها گوش ندهيد، و توجه خود را معطوف به اعمال آنها کنيد". |
| كليد واژه: روش علمي، علم الابصار، فرضيه سازي، اصول مابعدالطبيعي، زمينه اجتماعي، بينش هاي خداشناسانه، چهارچوب هاي ارزشي - مفهومي، نظري |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1386; 9(2 (34)):37-64. |
| كچويان حسين,فولاديان مجيد |
|
در اين مقاله تلاش شده است تا در خلال آثار گوناگون پوپر نگرش وي به فلسفه علوم اجتماعي مورد شناسايي و تحليل قرار گيرد. در ابتدا مختصري از زندگي او آورده شده که تلاش گرديده نشان دهنده علايق و مسايل او باشد. سپس افراد تاثيرگذار بر آرا او معرفي شده اند (نظير: سقراط، کانت، هايک و ...) از اين قسمت به بعد وارد موضوع اصلي مقاله شده ايم و در ابتدا نظر پوپر را درباره وحدت روش در ميان علوم طبيعي و اجتماعي تشريح نموده و سپس نقدپوپر را از استقرارگرايان مطرح کرده ايم و نشان داده ايم که از نظر پوپر علم از مساله آغاز ميشود. سپس راه حلهاي پيشنهادي عنوان مي گردند، آنگاه آن راه حلها نقد ميشوند و در پي آن سوالات جديدي سر بر مي آورند. و اين گونه است که علم گامي به پيش مي گذارد. در مقاله اين روند بصورت مفصل و دقيقتري مورد بررسي قرار گرفته سعي شده است به سياق پوپر مسايل فلسفي او به واضح ترين نحو ممکن ارايه شود. |
| كليد واژه: ابطال گرايي، وحدت روش در علوم، حل مساله، عينيت، مهندسي اجتماعي تدريجي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1386; 9(2 (34)):65-88. |
| اكبريان رضا,محمدپوردهكردي سيما |
|
با توجه به اهميت «فلسفه ذهن» در عصر حاضر و تقويت گرايش هاي مادي گرايانه - که مهمترين دليل آن ناکارآمدي براهيم و نارسايي مفاهيم در باب رابطه نفس و بدن است - نويسندگان در اين مقاله کوشيده اند اين مساله را، با توجه به مباني حکمت متعاليه ملاصدرا، بررسي نمايند و نشان دهند که از نگاه حکيم ملاصدرا، انسان يک حقيقت وجودي است که هر چند منشا مادي دارد و جسمانيه الحدوث است اما در بستر حرکت جوهري اشتدادي، تا مقاوم روحانيه البقا، سير مي کند. تبيين فلسفي اين امر، پاسخي به تحليل هاي نارسا در باب «ثنويت نفس و بدن» و ديدگاه «منکران تجرد نفس»، خواهد بود. |
| كليد واژه: نفس - بدن، ذهن - بدن، نفس ناطقه، تجرد نفس، ثنويت، شهود |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1386; 9(2 (34)):89-112. |
| ميرباقري فرد سيدعلي اصغر,آقاحسيني حسين,رضايي مهدي |
|
حزن از شروع پيدايش، همانند ديگر مباحث عرفاني، تحولاتي را پشت سر گذاشت. عامل اوليه شروع حزن و اندوه، آياتي از قرآن کريم و احاديثي از پيامبر (ص) است که مسلمانان را از عذاب آخرت بيم مي دهد. با تاثر از اين آيات و احاديث، عده اي غرق در ترس و خوف، با نگاهي به نقايص اعمال خود، در حزن و اندوه فرو رفتند. حزن در ابتدا، عکس العمل روحي و رواني اين عده از اصحاب پيامبر (ص) بود که به بکائين مشهور شدند؛ ولي در طي قرن اول هجري، به سبب بحران هاي سياسي و اجتماعي بيشتر مورد توجه قرار گرفت و به عنوان يک ميراث معنوي، از زاهدان اوليه به عرفان و تصوف اسلامي رسيد. |
| كليد واژه: حزن، خوف، رجا، قبض، بسط، مکتب بغداد |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1386; 9(2 (34)):113-138. |
| چناري مهين* |
| * دانشگاه قم |
|
پديدارشناسي، پديدارشناسي هرمنوتيکي و هرمنوتيک فلسفي به صورت فزاينده اي به عنوان روش شناسي هاي تحقيق مطرح شده اند، اما هنوز در مورد جنبه هاي خاص و منحصر به فرد اين روش شناسي ها، ابهاماتي وجود دارد. مقاله حاضر پس از بررسي مباني فلسفي اين روش شناسي ها به بحث درباره تشابهات و تفاوت هاي اساسي آنها از جنبه هاي مختلف پرداخته و در نهايت، با تاکيد بر تحقيق و نتايج آن، تفاوت اين رويکردها را از منظر روش شناسي برجسته مي سازد. |
| كليد واژه: هرمنوتيک، پديدارشناسي، هوسرل، هايدگر، گادامر، روش شناسي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1386; 9(2 (34)):139-152. |
| رامين فرح* |
| * دانشگاه قم |
|
تئوري مهبانگ يا انفجار بزرگ، نظريه اي جديد در کيهان شناسي است که در دهه هاي اخير، خداشناسان علم مدار استنتاج هاي خداباورانه از آن داشته اند. مقاله حاضر به بررسي اين نظريه علمي و نظريات علمي رقيب در برابر آن مي پردازد و مي کوشد تا ميزان تاثير اين تئوري را بر روي براهين خداشناسي تبيين نمايد. نگارنده، با پذيرفتن اين اصل مسلم که همواره بايد از استنتاج نتايج کلامي از نظريه هاي علمي جانب احتياط را پيمود، معتقد است که پيشرفت هاي برق آساي علم فيزيک و کيهان شناسي در قرن بيستم، نگرش معنوي به جهان را تقويت نموده و اين قرن به لحاظ پيوند گزاره هاي ديني با گزاره هاي علمي بسيار موفق بوده است. |
| كليد واژه: نظريه مهبانگ، نظريه جهان نوساني، نظريه آفرينش مداوم، نظريه جهان هاي بسيار، براهين «تنظيم دقيق» |
| |
|
نسخه قابل چاپ |