جزوات و مقالات فلسفی
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي بهار 1387; 9(3 (35)):69-88. |
| فلاحي اسداله,نبوي لطف اله |
|
قضايا و قواعد منطق موجهات، در جهان هاي ممکن، معتبرند اما قضاياي منطق ربط، در جهان هاي منطقي، و قواعد آن، در وضعيت اعتبار دارند. روبرت ماير، در سال 1974، به کمک ادات هاي صدق و کذب ويلهم آکرمان، نظامي در منطق ربط طراحي کرد که قضايا و قواعد آن، هر دو، در وضعيت ها معتبر بودند و به اين وسيله، عدم تقارن موجود در منطق ربط ميان قضايا و قواعد را از ميان برد. در اين مقاله، با معرفي نوع جديدي از ادات هاي صدق و کذب، نظامي منطقي بر پايه منطق ربط طراحي کرده ايم که قضايا و قواعد آن در جهان هاي ممکن معتبرند. چنين نظامي، علاوه بر حفظ تقارن، به رفع ناسازگاري موجود ميان منطق جديد و منطق ربط مي انجامد زيرا مانند منطق جديد، جهان هاي ممکن را معيار اعتبار قرار مي دهد. |
| كليد واژه: منطق ربط، صدق نگهداري، جهان ممکن، وضعيت، منطق PWR |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي بهار 1387; 9(3 (35)):107-117. |
| فهيمي عزيزاله* |
| * دانشگاه قم |
|
مقاله اي که در پيش رو است به بحث از فلسفه حقوق محيط زيست و آثار آن مي پردازد. و مراد از فلسفه حقوق، نظريه کلي حاکم بر علم حقوق است که گاهي به آن کليات حقوق هم گفته مي شوند که موضوع آن بحث از رابطه منطقي بين قواعد موجود است، اما دو امر مهم در فلسفه حقوق دخيل است که يکي مبناي حقوق و ديگري هدف آن است. از نظر مبناي حقوق در اين که آيا مبناي حقوق وحي يا عقل بشر يا تجربه، و مشاهده يا لذت و غيره است، بين دانايان فن، اختلاف است و در اين که آيا هدف حقوق که بيشتر جنبه سياسي دارد آيا اصالت فرد است يا اجتماع و دولت يا تلفيقي از اين دو، باز اختلاف است و اين اختلاف در عمل، نتايج متفاوتي را به جا مي گذارد. که يکي از آن موارد، بحث از فلسفه حقوق محيط زيست است و بسته به اين که فلسفه حقوق محيط زيست، نگرش مادي يا الهي باشد، نتايج دو گانه اي را به دنبال دارد. بنابراين بحث از فلسفه حقوق محيط زيست، يک بحث مبنايي است که لازم است قبل از مباحث طولاني حقوق محيط زيست به آن پرداخته شود. |
| كليد واژه: فلسفه، حقوق، فلسفه محيط زيست، حقوق محيط زيست |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي بهار 1387; 9(3 (35)):161-190. |
| اسلامي زينب* |
| * دانشگاه تهران |
|
مفهوم ترس آگاهي يکي از کليدي ترين مفاهيم انديشه کي يرکگور است که تا حدي موجب منحصر به فرد بودن انديشه او گرديده است. اين مفهوم و ملاحظات مربوط به آن در انديشه اين انديشمند بزرگ، بسيار مهم و از مهمترين مولفه ها و درون مايه اصلي و مقصود انديشه ورزي هاي او است. انگيزه اصلي اين تحقيق، نخست از جهت نوع نگاه متفاوت و تازه کي يرکگور به اين مقوله است. ميزان اهميت اين مفهوم براي او تا آن حد است که يکي از آثار مهم خود را تحت اين عنوان، به بررسي اين موضوع اختصاص داده است. انگيزه دوم اين است که بيان کنيم، چگونه کي يرکگور قادر است در هر مقوله انديشه خويش، مفهوم ترس آگاهي را به کار گيرد و به نحوي ماهرانه و زبردستانه نمايان سازد، تا بر خلاف خاستگاه روانشناختي آن که معمولا باعث فرو ريختن هويت فرد مي شود، مانند يک امتياز برجسته در اختيار فرد قرار گيرد. |
| كليد واژه: کي يرکگور، ترس آگاهي، امکان ناضرور |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي بهار 1387; 9(3 (35)):119-132. |
| محلاتي حيدر* |
| * دانشگاه قم |
|
پس از فروپاشي دولت امويان، و روي کار آمدن عباسيان در اوايل قرن دوم هجري، جامعه اسلامي شاهد تحولاتي عميق در تمامي زمينه ها گرديد که عمده ترين اين تحولات متوجه مباني اعتقادي مردم شده بود. ظهور مکاتب مختلف مذهبي و تنوع گرايشهاي کلامي و فلسفي از شاخصه هاي برجسته اين دوران به شمار مي رود. بسياري از علوم و معارف انساني از جمله ادبيات و شعر عربي تحت تاثير اين امواج پر خروش فلسفي و کلامي قرار گرفت که حاصل آن را در تنوع موضوعات ادبي مي توان جستجو کرد. نگارنده اين مقاله سعي بر اين دارد تا جنبه هاي مختلف اين تاثير را بررسي کرده بازتاب آن را در شعر عربي بيان نمايد. |
| كليد واژه: علم کلام، جبر، اختيار، مرجئه، معتزله، شعر عربي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1387; 10(2 (38)):5-40. |
| شاكر محمدكاظم* |
| * گروه علوم قرآن و حديث، دانشگاه قم |
|
يكي از دغدغه هاي مهم دين مداران و دين پژوهان، كشف معاني مقصود در متون ديني است. در مورد قرآن كريم و كتاب مقدس، دو كتابي كه مورد توجه ميلياردها نفر در گذشته و حال بوده و هست، بيشترين نظريه پردازي در ارتباط با شيوه هاي كشف معنا و مباحث زبان شناختي صورت گرفته است. اعتقاد به و حياني بودن قرآن و كتاب مقدس سبب شده كه بسياري از مفسران در معناشناسي واژه ها، گزاره ها و حكايات، به معانيي فراتر از معاني متداول در كاربردهاي بشري بيانديشند. وجود بيش از يك معنا براي واژه ها يا گزاره هاي متن، از مباحثي است كه در مورد اين متون مطرح شده است. در برخي از علوم زبان شناختي همچون علوم ادبي، منطق و اصول فقه نيز درباره معنا و كيفيت استخراج معنا ازمتن و سايه هاي معناي متن و همچنين كاربرد لفظ در بيش از يك معنا مباحثي مطرح شده است. |
| كليد واژه: چندمعنايي، هرمنوتيك، تفسير قرآن، تفسير كتاب مقدس، ظاهر و باطن، حد و مطلع |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1387; 10(2 (38)):41-58. |
| شهاب محمدهادي* |
| * دانشگاه بيرجند |
|
ايمان ديني از ابعاد و زواياي مختلفي قابل تامل و تحليل عقلاني است. يكي از ابعاد ايمان كه در سده اخير بيشتر مورد توجه بخشي از متفكرين قرار گرفته است، بعد عاطفي و ارادي آن است. ويليام جيمز، فيلسوف معروف آمريكايي از كساني است كه در برخي از كتابهاي خودش بخصوص مقاله « اراده معطوف به باور» به اين موضوع پرداخته است. او با بيان تفاوت هاي موجود ميان باور ديني و ديگر باورها و اهميت خطير و حياتي اين دسته از باورها به نقد ديدگاه قرينه گرايان مي پردازد و نشان مي دهد كه دخالت اراده و عواطف و احساسات در اين نوع از باورها، به عقلانيت ايمان ديني صدمه اي وارد نمي سازد. در اين مقاله گزارش تحليلي از ديدگاه وي در اين زمينه ارايه شده است. |
| كليد واژه: بارو ديني، عواطف، اراده، تجربه ديني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1387; 10(2 (38)):81-107. |
| خادمي عين اله* |
| * دانشگاه شهيد رجايي تهران |
|
مساله سعادت از مسايل بنيادي اخلاق و فلسفه اخلاق از دير زمان تاكنون است و مورد توجه انديشمندان و مكاتب مختلف اخلاقي بوده است. فارابي آن را به دو قسم حقيقي و غيرحقيقي تقسيم مي كند و در نگرش او سعادت حقيقي امري بسيط نيست، بلكه مفهوم مركب است و غايه الغايات، خير لذاته، خير مطلق، خير غايت تام است و لذت آن از نوع لذت معقول و دراز مدت است. اراده به معناي اختيار، قوه ناطقه نظري و فطرت مشترك شرط لازم سعادت هستند نه شرط كافي و تحقق سعادت به برنامه ريزي نياز دارد و سعادت حقيقي امري مشكك است و بالاترين مرتبه آن قرب وجودي به خداست و همين امر اخير مويد تاثر فارابي از متون ديني است. |
| كليد واژه: سعادت، خير، غايه الغايات، لذت، فطرت، اراده |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1387; 10(2 (38)):59-80. |
| قيوم زاده محمود* |
| * دانشگاه آزاد اسلامي، واحد ساوه |
|
يكي از مسايل مهم و اساسي در زمينه وحدت و كثرت وجود، بحث وحدت حقيقي و كثرت اعتباري وجود در وحدت شخصيه، وحدت و كثرت حقيقي در وحدت سنخيه و همچنين وحدت مفهومي يعني وحدت در مفهوم وجود، مي باشد. اين جستارها زمينه ساز ارايه ديدگاه هاي متفاوت پيرامون وحدت وجود گرديده است. ذوق تاله مبناي يكي از دقيق ترين ديدگاهها پيرامون وحدت وجود گرديده كه پايه گذار آن محقق دواني است. پيرامون اين ديدگاه نقض و ابرامهاي بسيار مطرح گرديده كه ملاصدرا حكيم متاله اشكالات متعددي بر آن وارد نموده است. در اين ديدگاه نظريه مشهور اصاله الوجود مورد كاوش و آسيب شناسي قرار گرفته و اصاله الماهيه هم مردود انگاشته شده است است؛ بلكه گرچه قيام وجود به ماهيت در ممكنات غيرقابل قبول است ولي موجوديت ممكنات به معناي انتساب ماهيت به وجود است. نوشتار حاضر مي كوشد تا با بررسي تفصيلي ساختار نظريه ذوق تاله، اشكالات وارد شده بر آن بويژه مطروحات ملاصدرا را تبيين نموده و مقصود دواني در اين باره را بازخواني نمايد و نيز قرابت نظريه مذكور را با نظريه وحدت شخصيه وجود عرفا مورد بررسي قرار دهد. |
| كليد واژه: وحدت وجود، اصاله الوجود، اصاله الماهيه، انتساب، ذوق تاله |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1387; 10(2 (38)):165-186. |
| مهدوي راد محمدعلي,تجري محمدعلي |
|
شيخ مفيد دانشمند بلند آواز جهان تشيع نه تنها در مباحث كلامي و اعتقادي - كه بالطبع رويكردي عقلي دارد - از عقل و استدلال هاي عقلي بهره برده بلكه در مباحث نقلي بويژه در نقد و فهم متون حديثي نيز از عقل، فراوان سود جسته و بهره گيري از آن تاكيد كرده است. |
| كليد واژه: شيخ مفيد، عقل، نقد حديث، فهم حديث |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1387; 10(2 (38)):133-163. |
| نكويي سامان مهدي* |
| * دانشگاه باقرالعلوم قم |
|
مساله نحوه پيدايش موجودات متكثر و معلول هاي گوناگون از مبدا و احد، يا ربط كثرت به وحدت، يكي از مباحث مهم و بنيادين فلسفه اسلامي است. مقاله حاضر به بررسي رهيافت هاي فلسفي برخي از حكماي اسلامي با تاكيد بر نظريات صدرالمتالهين شيرازي، در مورد نحوه ربط وحدت و كثرت مي پردازد. حكماي اسلامي بر اساس اعتقاد به اصل وحدت ذات واجب تعالي و عليت و فاعليت مطلق ذات ربوبي و قاعده متقن «الواحد لايصدر عنه الا الواحد» و برخي اصول ديگر نظير تشكيك وجود و قاعده امكان اشرف، كوشيده اند تا رابطه موجودات متعدد با علت واحد را تبيين نمايند. مهم ترين رويكرد در اين زمينه «نظريه وسايط وجود» و يا « وسايط فيض» است. اين مقاله مي كوشد بر اساس رهيافت ها و ديدگاه هاي حكيمان مسلمان، بويژه صدرالمتالهين به تبيين نظريه وسايط و مباني و ادله اثبات آن بپردازد و مهم ترين شبهات اين نظريه را پاسخ گويد. |
| كليد واژه: واجب الوجود، قاعده الواحد، عقل، اول، كثرات، وسايط، موجودات مادي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1387; 10(2 (38)):109-131. |
| سيدهاشمي سيدمحمداسماعيل,ذبيحي محمد |
|
ابن سينا و توماس آكوئيني دو فيلسوف بر جسته مسلمان و مسيحي از موثرترين فيلسوفان الهي در قرون وسطي و پس از آن بوده اند .توماس از طريق آشنايي با فلسفه مشايي به وسيله تفسير هاي ابن رشد و بويژه ابن سينا از فلسفه ارسطو، به تاسيس يك نظام فلسفي مسيحي اقدام نمود. او از ابن سينا بهره هاي فراوان برده است هرچند تحت تاثير نقدهاي غزالي بر فلسفه، گاهي به مخالفت با ابن سينا و نقد نظرات وي پرداخته است. يكي از موارد اختلاف بين توماس و ابن سينا و شايد مهمترين مساله اختلافي بين متكلمان و فلاسفه، مساله حدوث و قدم جهان است. |
| كليد واژه: ابن سينا، توماس، حدوث، قدم، ازليت، حدوث زماني، حدوث ذاتي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1387; 10(2 (38)):187-220. |
| ندايي طاهره,علوي خليل |
|
بسياري از متفكران اخلاق معاصر، معتقدند ورزش در رشد فردي و اجتماعي تاثير داشته و ورزش هر جامعه، چون آيينه اي انعكاس دهنده فرهنگ آن جامعه است. با اين تفاوت كه ورزش ضمن تاثيرگذاري، مي تواند از ارزشهاي جامعه نيز، تاثير بپذيرد. بنابر اين، ورزش مقوله اي است كه در يك جامعه مي تواند مسايل فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي و ... را تحت الشعاع خود قرار دهد. در ميان تمام مسايل فوق، آنچه از همه بيشتر مورد بي مهري واقع شده، بحث فرهنگي و اخلاقي ورزش است، موضوعي كه در جوامع مختلف و از جمله جامعه خودمان، كمتر به آن پرداخته شده است. شايد به جرات بتوان گفت، در يك رويداد ورزشي خواه كوچك يا بزرگ، آنچه به آن زيبايي مي بخشد، نمايش ارزشهاي اخلاقي است. احترام به قوانين، به حريفان، به داوران و تماشاگران، به همراه گذشت، بردباري، جوانمردي، عدم خشونت و تهاجم، به كار نبردن الفاظ زشت، استفاده نكردن از داروهاي نيروزا (دوپينگ) و مسايلي از اين دست از آن جمله هستند. |
| كليد واژه: بازي منصفانه ورزشي، اخلاق ورزشي، رقابت، ورزش، ورزشكار، فضيلت |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي زمستان 1387; 10(2 (38)):221-241. |
| خدري غلام حسين,رضوان طلب محمدرضا |
|
«آزادى» را مي توان از مفاهيمى دانست كه علي رغم سوء استفاده هاي بسيار از آن، همچنان به عنوان واژه اى مثبت در فرهنگها و جوامع مختلف و در تضارب افكار و انديشه هاي بشري و با الفاظ متفاوت رواج دارد و همگان بيش از هر چيز ديگر به آن تعلق خاطر دارند و براى نيل و وصول به آن عزيزترين سرمايه هاي خويش را تقديم مي كنند. با تمام علاقه اي كه بشر به اين مفهوم بلند مرتبه دارد، اين مفهوم در مقام ثبوت (وجود اختيار در انسان) و در مقام اثبات (قلمرو اختيارات و آزادي بشر در جامعه) همچنان در هاله اي از ابهام براي متفكران حوزه هاي مختلف باقي مانده است. اين مقاله ضمن استناد به گوهر عقل انساني به عنوان دليل اختيار وي تنها عقل را عقال آزادي انسان مي داند و بر اين اساس و با رويكردي فلسفي و كلامي به بررسي معني اختيار بشر در خلقت و آزادي و قلمرو آن در جامعه مي پردازد. |
| كليد واژه: اختيار، آزادي، مسووليت، اكراه، انتخاب، حقوق بشر |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):20-50. |
| پازوكي شهرام* |
| * موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران |
|
يکي از مسايل مهم فلسفي، که سابقه آن به دوره يونان باز مي گردد، مساله نظر و عمل و نسبت آن دو با يکديگر است. اين مساله تحت عنوان «حيات نظري» و «حيات عملي» در يونان و سپس در قرون وسطي مطرح شد. متفکران مسيحي معمولا با استناد به داستاني در انجيل لوقا درباره دو خواهر به نام هاي مريم و مرتاه به عنوان مظاهر نظر و عمل، اين موضوع را تفسير کرده اند. در اين نوشتار دو گونه تفسير، يکي تفسير کلامي - فلسفي توماس آکوئيني و ديگري تفسير عرفاني صاحب کتاب ابر ندانستن، شرح داده مي شود و در انتها به طور خلاصه اين بحث در قرون وسطي و در دوره جديد مقايسه مي گردد. |
| كليد واژه: نظر، عمل، مريم، مرتاه، حيات نظري و عملي، لقاي خداوند |
|
نسخه قابل چاپ |
| پژوهش هاي فلسفي - كلامي پاييز 1387; 10(1 (37)):33-56. |
| بخشايش رضا* |
| * جامعه المصطفي العالميه |
|
اين جستار از رساله دکتري نگارنده تحت همين عنوان گرفته شده است. کانت تلاش نموده است اشکالات هيوم به عليت را پاسخ دهد. اگر چه عمدتا شارحان در اين خصوص به تمثيل دوم و احيانا استنتاج استعلايي رجوع کرده اند، حق آن است که بايد به اکثر اجزا نقد، از جمله مفهوم زمان، استنتاج متافيزيکي، استنتاج استعلايي، شاکله سازي و بويژه تمثيل دوم رجوع کرد. کانت در جواب هيوم سعي کرده است رابطه ترکيبي علت و معلول را در مفهوم ابژه نشان دهد و از اين طريق واقعيت و اعتبار عيني عليت را به اثبات برساند. مقاله ابتدا نظر کانت را در اين باب به طور کامل گزارش و توضيح مي دهد و سپس با موارد نقد به پايان مي رسد. در پاره اي موارد به ديدگاه بعضي شارحان و ناقدان اشارت رفته است. |
| كليد واژه: عليت، توالي زمانمند، ابژه استعلايي، اعتبار عيني، واقعيت عيني |
| |
|
نسخه قابل چاپ |