اخبار حوزه دین و اندیشه
|
بهمناسبت ماه رمضان؛ مراسم «شبهای نورانی» در منطقه 10 مشهد برگزار میشود |
گروه خبرنگاران افتخاری: شهردار منطقه 10 مشهد از برگزاری مراسم «شبهای نورانی» بهمناسبت ماه رمضان در بوستانهای اين منطقه خبر داد. حميد ضميری، شهردار منطقه 10 مشهد در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، از برگزاری مراسم «شبهای نورانی» بهمناسبت ماه رمضان در بوستانهای اين منطقه خبر داد و با اشاره به اجرای برنامههای فرهنگی در منطقه 10 گفت: همزمان با ماه رمضان بيش از 10 برنامه فرهنگی در اين منطقه اجرا میشود. وی از اجرای طرح نكوداشت مساجد خبر داد و تصريح كرد: در اين طرح شستوشوی قالی مساجد، تعويض مهر و تحويل گلاب و كتيبههای قرآنی انجام شد. شهردار منطقه 10 مشهد بيان کرد: همچنين در ايام ماه رمضان مراسم «شبهای نورانی» در 2 بوستان شيرين واقع در شريعتی 38 و بنفشه در آزادی 93 برگزار میشود. ضميری درخصوص برنامههای اين مراسم گفت: در اين مراسم برنامههايی مانند قرائت قرآن كريم با بهرهگيری از قاريان مطرح محلی، منطقهای، تواشيح و همخوانی، قصهگويی قرآنی، برگزاری مسابقات قرآنی و سخنرانی هر پنجشنبه و جمعه ماه رمضان اجرا میشود. شهردار منطقه 10 مشهد با اشاره به برگزاری مراسم انس با قرآن در منطقه گفت: اين محفل با عنوان نسيم وحی در دو بوستان نيلوفرآبی واقع در انديشه 68 و شاهد واقع در تقاطع شاهد و اماميه هر شب از ساعت 21 تا 22:30 برگزار میشود. وی ادامه داد: همچنين بهمناسبت ميلاد امام حسن مجتبی(ع)، شبهای قدر و عيد سعيد فطر جشنواره غذای سفرههای آسمانی در منطقه برگزار میشود. ضميری از برگزاری سومين جشنواره محفل قرآنی خبر داد و تصريح كرد: در اين جشنواره محافل و جلسات قرآنی محلی برتر در ماه رمضان تقدير میشوند. شهردار منطقه 10 با اشاره به اجرای طرح بوستان در بوستان گفت: اين طرح با عنوان كتابخوانی در بوستانهای نيلوفرآبی، شاهد، كاكتوس، آبنوس، بنفشه و فروغ اجرا میشود. |
| جشنواره امام رضا(ع) فرصت آشنايی با آموزههای رضوی است |
گروه فرهنگ و هنر: عضو هيئت علمی جشنواره بينالمللی امام رضا(ع) اين جشنواره را فرصت آشنايی با آموزههای رضوی و معارف اهل بيت(ع) عنوان كرد. مصطفی فقيهاسفندياری، عضو هيئت علمی جشنواره بينالمللی امام رضا(ع) در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، اين جشنواره را فرصت آشنايی با آموزههای رضوی و معارف اهل بيت(ع) عنوان كرد و با بيان اينكه بیترديد يكی از اقدامات شايسته و در خور تقدير سالهای اخير برگزاری جشنواره امام رضا(ع) در سطح ملی و بينالمللی است، گفت: در زندگی فردی و اجتماعی، امروز بيش از پيش لزوم آشنايی و اجرای آموزههای رضوی احساس میشود. وی با اشاره به اينكه زندگی ائمه اطهار(ع) دارای ابعاد ارزشمند و سيره گران مايهای است، افزود: استفاده از سيره ائمه معصومين(ع) در زندگی و الگوپذيری از آنان میتواند بهعنوان سرلوحهای مطلوب در زندگی مردم مورد استفاده قرار گيرد و جشنواره در اين زمينه گامهای مؤثری برداشته است. فقيهاسفندياری از ائمه(ع) بهعنوان مصاديق انسانهای كامل ياد كرد و ادامه داد: با الگوپذيری از زندگی اين بزرگواران میتوان چارچوب روابط فردی و اجتماعی مطلوب را ترسيم و آن را به جهانيان عرضه کرد. عضو هيئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تحكيم پايههای دينی مردم در مقابله با دشمنان نظام اسلامی را بسيار مؤثر دانست و يادآور شد: برای رويارويی با تهديدات دشمنان بايد از سلاح ايمان و اخلاص بهره گرفت و در اين راستا گسترش آموزههای رضوی را نبايد ناديده گرفت. فقيهاسفندياری ارتقای جشنواره در سالهای اخير و گسترش آن در بخش بينالملل را بسيار مطلوب ارزيابی و اظهار کرد: اين جشنواره توانسته با برگزاری همايشهای علمی و پژوهشی مخاطبان فرهيختهای درحوزه و دانشگاه داشته باشد و روز به روز بر روند استحكام پايههای خود بيفزايد. عضو هيئت علمی جشنواره بينالمللی امام رضا(ع) به نقش اعضای هيئت علمی جشنواره اشاره كرد و افزود: اين اعضا توانستهاند نقش مؤثری در پيشرفت و شتاب رو به رشد جشنواره امام رضا(ع) داشته باشند. وی در بخش ديگری از سخنانش ضمن تأكيد بر حضور نوجوانان و جوانان در جشنواره گفت: آموزش صحيح، بهنگام و آشنايی آنان با معارف اهل بيت(ع) بهويژه عالم آل محمد امام رضا(ع) میتواند در تربيت نسلی مؤمن و خداجوی نقش بیبديلی داشته باشد. |
|
حجتالاسلام حسينی: نهادينه كردن فرهنگ حجاب تلاش همگانی را میطلبد |
نمايندگی جيرفت: مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب كرمان گفت: بايد برای ترويج و نهادينه كردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه همه تلاش كنند. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، حجتالسلام سيد احمد حسينی، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب كرمان روز دوشنبه، 2 مردادماه در نشست ستاد عفاف و حجاب شهرستان جيرفت، با اشاره به اهميت رعايت حجاب و عفاف در جامعه، گفت: حجاب ارزندهترين نماد فرهنگی ـ اجتماعی در تمدن ايران اسلامی میباشد. وی افزود: حجاب و عفاف، موضوعی ارزشی و مهم در تعاليم اسلامی است و توجه به زمينههای فرهنگی ـ اجتماعی برای زمینهسازی فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه لازم و ضروری است و اين مهم نياز به آموزشهای بنيادين در خانواده، مدرسه، جامعه و دانشگاه دارد. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب كرمان، ضمن اعلام رضايت از وضعيت حجاب و عفاف در شهر جيرفت، بيان كرد: در كنار شرايط مساعد فعلی، بايد برای ترويج و نهادينه كردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه همه تلاش كنند. حجتالاسلام حسينی خاطرنشان كرد: طراحی شيوههای كارآمد برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در حوزههای مرتبط با جوانان، ايجاد ضوابط مشخص بهمنظور رعايت عفاف توسط تشكلهای غيردولتی جوانان و نظارت بر آنان از راهكارهای ترويج اين فرهنگ ناب اسلامی است. وی در ادامه خواستار حمايت از سازمانها و انجمنهای غيردولتی كه در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب فعاليت میكنند، شد و بيان كرد: بايد دختران و پسرانی نخبه و ممتازی كه حجاب و عفاف را رعايت میكنند مورد تشويق قرار گيرند. محمود معناصری، معاون برنامهريزی فرماندار جيرفت نيز در اينباره با اشاره به اقدامات انجام شده توسط ستاد امر به معروف و نهی از منكر، گفت: خوشبختانه با توجه به اينكه شهرستان جيرفت جز شهرستانهای پايلوت كشور در زمينه رعايت فرهنگ عفاف و حجاب بود، كارهای بسيار خوبی با هماهنگی دستگاههای اجرايی در سطح شهرستان انجام شده است. برگزاری كارگاههای آموزشی، نشستهای تخصصی با كارشناسان، بازديد از وضعيت حجاب و عفاف در بازار، جمعآوری مانكنها از بازار را از جمله اين فعاليتهای انجام شده اين ستاد عنوان كرد. وی مطالعه برای تعیین هنجارهای روشن در زمینه توسعه فرهنگ عفاف متناسب با علایق جوانان و ارزشهای جامعه و برنامهریزی در مورد بهینهسازی فرهنگ عفاف در اوقات فراغت را از دیگر راهكارهای ترویج این فرهنگ ناب اسلامی عنوان كرد. معناصری، خاطرنشان کرد: در هر نشست شورای فرهنگ عمومی مصوبات بسیار خوبی تصویب میشود كه باید این مصوبات بهدقت مورد بررسی و اجرا قرار گیرد. |
|
حجتالاسلام ميرمعزی: اصول مكتبی اقتصاد اسلامی زمينهساز حركت انسان به سمت عبوديت است |
گروه اقتصاد: عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ايرانی پيشرفت با اشاره به ويژگیهای انسان در اقتصاد اسلامی گفت: انسان در اقتصاد اسلامی با هدف عبوديت و كمال آفريده شده و توسعه و رفاه نبايد با اين هدف منافات داشته باشد؛ تمام اصول مكتبی اقتصاد اسلامی بايد به گونهای تنظيم شود كه زمينهساز حركت انسان به سمت عبوديت باشد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجتالاسلام والمسلمين سيدحسين ميرمعزی، عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، در نشست «انسانشناسی و اقتصاد در قرآن كريم» كه شب گذشته، دوم مردادماه، در بخش دانشگاهی بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم برگزار شد، با اشاره به اين مطلب گفت: آزادی فردی و دخالت دولت در اقتصاد اسلامی در چارچوب شريعت تعريف میشود و اين مهمترين تفاوت اقتصاد اسلامی با غربی است كه ما بر اساس تفاوت انسان در اقتصاد اسلامی و غربی به آن میپردازيم. وی با اشاره به اينكه اقتصاد جزء علوم انسانی و اجتماعی است، گفت: موضوع بحث علم اقتصاد رفتارهايی است كه در توليد، توزيع و مصرف از انسان سر میزند و رفتارهای اقتصادی انسان، ظهور و بروز شانی از شئون انسانی است و بنابراين شناخت انسان در اين علم، نقش محوری دارد. ميرمعزی با اشاره به اينكه اقتصاد غرب مبتنی بر بينشهای مكتب ليبراليستی است، افزود: اين اقتصاد نسبت به انسان نگاهی فردگرايانه كه از آن به عنوان اصالت فرد ياد میشود و بر اين اساس انسان، موجوی تنها و منفرد است كه مالك خويش است و هيچ كس مالك او نيست و تنها اميالش او را به حركت وا می دارد. عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی با اشاره به اينكه اهداف انسان در اين ديدگاه بر اساس اميال تعيين میشود، افزود: عقل ابزاری برای دستيابی به اميال انسان غربی است و هيچ فرمانی از ناحيه خداوند و يا از طرف دولت نمیتواند چنين انسانی را محدود كند و حتی تجربيات ديگران نيز برای اينگونه انسانی بیارزش است. ميرمعزی با اشاره به اينكه نظام اقتصادی غرب مبتنی بر آزادیهای مطلق است، افزود: عدم دخالت دين و دخالت دولت از اصول مكتبی نظام اقتصادی غربی است و انسان اقتصاد غربی بر اساس لذت و نفع شخصی خود به حركت درمیآيد و در ميدان اقتصاد میجنگد تا اگر هوش بيشتری داشت پيروز شود و در غير اين صورت شكست میخورد و اين همان انسانی است كه علم اقتصاد غرب به تحليل رفتارهای او میپردازد.
عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ايرانی پيشرفت افزود: تحليلها و سياستها و دستورالعملهای اقتصاد غربی بر اساس اين تعريف و تلقی از انسان تعيين میشود در حالی كه اين انسان غربی از ديدگاه اسلامی و آيات و روايات به حيوان و بلكه پستتر از حيوان تعبير شده است. ميرمعزی با اشاره به ويژگیهای انسان در اقتصاد اسلامی گفت: انسان در اقتصاد اسلامی با هدف عبوديت و كمال آفريده شده است و بر اين اساس اقتصاد بايد زمينه رسيدن انسان به اين هدف باشد و توسعه و رفاه نبايد با هدف رسيدن به عبوديت منافات داشته باشد و تمام اصول مكتبی اقتصاد اسلامی بايد به گونهای تنظيم شود كه زمينهساز حركت انسان به سمت عبوديت باشد. وی با اشاره به اينكه اقتصاد اسلامی بوی عبوديت خداوند را میدهد، افزود: اقتصاد اسلامی، اقتصادی الهی است و اين برخلاف اقتصاد غرب است كه لذت انسان را محور قرار میدهد و در نتيجه عدالت جزء اهداف مهم اقتصاد در اسلام است و در درجه دوم، رشد قرار میگيرد تا در خدمت عدالت درآيد. ميرمعزی با اشاره اينكه عدالت زمينهساز عبوديت است، افزود: رشد، هدف دومی است كه در اقتصاد اسلامی مطرح میشود تا موجب تحقق عدالت شود و بنابراين رشدی كه موجب تمركز ثروت باشد هدف اقتصاد اسلامی نمیتواند باشد.
عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ايرانی پيشرفت با اشاره به ديگر ويژگیهای انسان اسلامی گفت: انسان موجودی است كه دارای دو بعد مجرد و مادی است كه در آيات قرآن نسبت به اين دو بعد بدن و روح تصريح شده است و بعد روحانی را اصيل دانسته كه بدن ابزار آن است و اين با ديدگاه و نگرش غرب نسبت به انسان كه انسان را صرفاً مادی میبيند، در تقابل است. ميرمعزی با اشاره به اينكه روح انسان از ديدگاه اسلام دارای دو ويژگی عقلانی و غريزی است، افزود: جنبه ادراكی روح، بعد عقلانی آن است و بعد غريزی روح يا نفسانيات نيز به دو بخش تقسيم میشود كه بخشی به كمال و بخشی به هوا و هوس گرايش دارد و آنچه مميزه انسان است گرايشهای فطری به سمت كمال و بعد عقلانی او است. وی با اشاره به اينكه در انسانشناسی ليبراليستی غرب، انسان اسير غرايز و مجبور به تبعيت از آنها است، افزود: اينگونه انسانی دارای عقل است اما عقل او تنها ابزاری است برای رسيدن به اميال و هوای نفس او زيرا انسان در انديشه ليبراليستيی دارای بعد روحانی نيست و محدود به غرايز است و اين با نگاه اسلامی به انسان تفاوت بسيار دارد. ميزمعزی با اشاره به اينكه دستيابی به كمال و پيمودن مسير عبوديت با حاكميت عقل ميسر میشود، گفت: غرايز چنين انسانی بايد به وسيله عقل او تعديل شود زيرا انسان ديدگاه اسلام، مختار است در حالی كه انسان تشكيلدهنده زير بنای اقتصاد غربی مجبور است به دنبال غرايز برود و عقل خود را به استخدام غرايز بگيرد. عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ايرانی پيشرفت افزود: انسان مختار جزء مفروضات قرآن كريم است لذا ثواب و عقاب بر اعمال انسان در اسلام تعريف میشود و جايگاه میيابد. ميرمعزی با اشاره به فرمايشاتی از اميرالمؤمنين(ع) در مورد وجود انسانی گفت: امير مؤمنان(ع)، انسان را دارای عقل و هوس میدانند كه عقل همراه لشكر رحمان و هوس رهبر لشكر شيطان است كه اين دو در حال تزاحم و در وجود انسان در حال جنگ هستند. وی با اشاره به غلبه هوا و هوس بر عقل در انسان تشكيلدهنده انديشه سرمايهداری غرب، گفت: انسان اقتصاد اسلامی، انسانی است كه عقلش بر هوای نفسش غالب شده است و چنين انسانی اسراف نمیكند و تجملگرا و رباخوار نيست. ميرمعزی با اشاره به ديگر ويژگی انسان اسلامی، گفت: انسان اسلامی خليفه و جانشين خداوند و امانتدار الهی بر روی زمين است و همه چيز حتی وجودش از آن خداوند است و اين مالكيت تكوينی است و نه اعتباری و اين يكی ديگر از فرق های اقتصاد اسلامی با غربی است چراكه انسان غربی مالك وجود خويش است و از هيچ كس فرمان نمیبرد. وی با اشاره به اينكه تصرفات انسان در اقتصاد اسلامی، محدود به حدود الهی است، افزود: انسان در اقتصاد اسلامی اگرچه مالك اموال خويش است ولی مالك اصلی خداوند است پس انسان در تصرفات خويش مسئول است و آزادیهايش همراه با مسئوليت است و بايد نسبت به اموال خود نزد خداوند حساب و كتاب پس بدهد لذا امام صادق(ع) میفرمايند: مال، مال خداوند است و نزد انسان به امانت گذاشته شده است. عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی با اشاره به اينكه هر تصرفی از سوی انسان در اسلام محدود به حدود الهی است، افزود: انسان، مسئول است در نزد مالك اصلی و اگر مالی را از راه حرام به دست آورد مجازات میشود و در نتيجه چنين انسانی رفتاری متفاوت از رفتار مستقل انسان در غرب دارد و اينها فرقهايی ريشهای است كه موجب می شود اقتصاد اسلامی در چارچوب شريعت الهی باشد اما اقتصاد غربی اينگونه نباشد.
ميرمعزی گفت: فقه و شريعت اسلام بر اقتصاد اسلامی سايه میافكند و چنين چارچوبهايی برای اقتصاد غربی وجود ندارد كه اين اختلاف اساسی اقتصاد غربی و اسلامی است. وی در پايان در پاسخ به سوالی در مورد فقری كه منجر به كفر می شود، گفت: منظور از فقری كه منجر به فقر میشود، فقر مطلقی است كه انسان در آن حالت از مواهب اوليه در زندگی بهرهمند نباشد؛ به طوری كه از تعقل بازماند و منجر به كفر گردد و اين ناظر به زندگی عادی بشر نيست چرا كه اصولاً اگر زندگی انسان در دنيا مبتنی بر هدف عبوديت باشد زندگی دنيا وسيلهای برای حركت به سمت كمال و رسيدن به عبوديت خواهد بود و رعايت حدود و تعادل برای اين منظور لازم است. |
| اعزام مبلغ و مربی قرآن به هيئتهای مذهبی فعال در خرمدره |
گروه سياسی و اجتماعی: سرپرست اداره تبليغات اسلامی خرمدره از اعزام مبلغ و مربی قرآنكريم به هيئتهای مذهبی فعال شهرستان در طول ماه مبارك رمضان خبر داد.
حجتالاسلام علی ميرزابگی، سرپرست اداره تبليغات اسلامی شهرستان خرمدره در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه زنجان، ابراز كرد: به دليل فرصت مغتنم ماه مبارك رمضان جهت انجام فعاليتهای قرآنی و كار تبليغی در سطح هيئتهای مذهبی شهرستان، آن دسته از هيئتها كه فعاليت چشمگيری در مناسبتهای مذهبی سال داشته و برای ماه مبارك رمضان نيز با برنامهريزی مناسب اقدام به تشكيل جلسات قرآنی و آموزشی احكام و عقايد كردهاند، میتوانند با ارائه درخواست كتبی و اعلام زمانبندی كلاسها به اداره تبليغات اسلامی از تسهيلات حمايتی اعزام مبلغ و مربی قرآنكريم برخوردار شوند. وی افزود: در همين رابطه تاكنون تعدادی از هيئتهای مذهبی فعال شهرستان از سياستهای تشويقی اداره تبليغات اسلامی شهرستان برخوردار شدهاند. اين مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر بيش از 90 درصد مساجد شهرستان خرمدره از وجود امام جماعت ثابت برخوردار هستند. حجتالاسلام ميرزابگی تصريح كرد: اين موضوع به دليل حضور مستمر مردم متدين شهرستان و آبادی مساجد است. سرپرست اداره تبليغات اسلامی شهرستان خرمدره در پايان خاطرنشان كرد: برای 10 درصد باقی مانده نيز با حضور علمای اعزامی از شهر مقدس قم در فصول تبليغی بويژه در ماه مبارك رمضان مشكلی وجود نداشته و واحد اعزام اداره تبليغات اسلامی شهرستان پس از وصول درخواستها سريعآ نسبت به هماهنگی و اعزام مبلغان اقدام میكند. |
|
امام جعفر صادق(ع)؛ معلم مذاهب اسلامی/ 18 عضو هيئت علمی دانشگاه تهران: رويكرد تفاسير شيعی نشئتگرفته از شيوههای تفسيری امام صادق(ع) است |
گروه انديشه: زهرا رضازاده عسكری با برشمردن شيوههايی نظير تفسير قرآن به قرآن، ذكر سبب نزول، ذكر مصاديق و نمونهها و... به عنوان شيوههای به كار رفته از سوی امام صادق(ع) در تفسير آيات، گفت: در واقع رويكردهای تفاسير شيعی، همگی برخاسته از شيوههای به كار رفته از سوی امام صادق(ع) در تفسير آيات است. زهرا رضازاده عسكری، عضو هيئت علمی دانشگاه تهران، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با اشاره به شرايط سياسی زمان امام صادق(ع) گفت: در اين دوران به دليل اختلاف بنیاميه و بنیعباس و درگيری آنها برای به دست آوردن و حفظ حكومت، شرايط مناسبی برای اهل بيت(ع)، به ويژه امام صادق(ع) فراهم شد تا معارف اسلام را در اختيار شيعيان قرار دهند و مباحث فقهی، تفسيری، كلامی و ... را به صورت گسترده در جامعه مطرح كنند. رضازاده افزود: به دليل فراهم بودن چنين شرايطی برای انتقال معارف دينی از سوی امام صادق(ع)، بيشترين روايات تفسيری نيز از امام صادق(ع) نقل شده است كه میتوانيم اين احاديث را در كتابهای تفسيری روايی مانند «تفسير البرهان» بحرانی و «تفسير نورالثقلين» هويزی و ديگر كتابهای روايی ببينيم. استاديار گروه معارف دانشكده الهيات دانشگاه تهران با تأكيد بر اين كه تفسير آيات قرآن توسط ائمه(ع) براساس علم لدنی و نه علم اكتسابی صورت میگرفته، عنوان كرد: تفسير قرآن از سوی ايشان به گونهای بوده كه شاگردان خود را در مورد طريقه و شيوه تفسير آموزش دهند. امام صادق(ع) نيز در روش تبيينی خود به دو منبع قرآن و سنت پيامبر(ص) و اجداد طاهرينشان، استناد میكردند.
وی به شيوههای تفسيری به كار رفته از سوی امام صادق(ع) اشاره و بيان كرد: ايشان با شيوههايی نظير تفسير قرآن به قرآن، ذكر سبب نزول، ذكر مصاديق و نمونهها، استفاده از تمثيل، به كار بردن برهان عقلی و مواردی از اين قبيل آيات و احكام الهی را درخور فهم مخاطبان تبيين و تفسير میكردهاند و در واقع میتوان گفت رويكردهای تفاسير شيعی همگی برخاسته از شيوههای به كار رفته از سوی امام صادق(ع) در تفسير آيات است. رضازاده با اشاره به روايات منقول از معصومين(ع) در خصوص تفسير قرآن به قرآن، گفت: رواياتی از پيامبر اكرم(ص) و امام علی(ع) نقل شده كه فرمودهاند: برخی از آيات قرآن شاهد و مفسر برخی از آيات ديگرند. همچنين در روايتی از پيامبر اكرم(ص) آمده است كه فرمودند: بخشی از قرآن بخش ديگر را تصديق میكند، پس بخشی از آن را با بخشی ديگر تكذيب نكنيد. همچنين امام علی(ع) میفرمايند: كتاب خدا، بخشی از آن بخش ديگر را تفسير میكند و بعضی از آن شاهد و گواه بر بعضی ديگر است. از اين رو برخی بر اين اعتقادند كه روش تفسير قرآن به قرآن مورد تأييد قرآن و معصومين(ع) نيز هست. وی با اشاره به انواع گوناگون تفسير قرآن به قرآن، اظهار كرد: تفسير قرآن به قرآن انواع گوناگونی دارد. گاهی صدر آيه شاهد ذيل آيه است يا ذيل آيه شاهد صدر آيه است. گاه آيه مفسر در قسمتی ديگر از قرآن است. گاهی پيوند آيهها از سنخ واژههاست و گاهی پيوند آيات معنوی است. رضازاده در زمينه موارد كاربرد اين شيوه تفسير قرآن نيز گفت: اين شيوه، در بيان ناسخ و منسوخ، مجمل و مبين، عام و خاص، مطلق و مقيد و يا محكم و متشابه به كار میرود. در همين موارد نيز دستيابی به بعضی از احكام سهل و دستيابی به بعضی سخت و پيچيده است و نياز به تأمل و تدبر دارد. در هر صورت در چنين شيوه تفسيری، مفسر بايد به قرآن و معارف آن احاطه كامل داشته باشد. وی در ادامه در خصوص تفسير روايی، با اشاره به اين مطلب كه تفسير و بيان آيات به عهده پيامبر(ص) است، افزود: پيامبر اكرم(ص) نيز با بيان حديث شريف ثقلين، به سنت اهل بيت(ع) حجيت دادهاند. يعنی براساس حديث متواتر ثقلين عترت طاهرين(ع) همتای قرآن هستند و تمسك به قرآن و در واقع كسب هدايت از آيات و معارف قرآن جز از راه عترت معصومين(ع) امكانپذير نيست. بنابراين با توجه به اين مسأله و از ديدگاه اماميه، سنت معصومين(ع)، اعم از قول و فعل و تقريظ معصوم(ع)، همان سنت پيامبر(ص) است. عضو هيئت علمی دانشگاه تهران اضافه كرد: از همين روی و به جهت تأكيد معصومين(ع) بر دريافت علم خود از منبع وحی، ايشان همواره سعی میكردند با نقل احاديث از پيامبر گرامی(ص)، از طريق پدران بزرگوار و اجداد طاهرين خويش، به اين نكته اشاره كنند كه سخنان آنان همان سخنان پيامبر(ص) است و در امتداد معارف نبوت قرار دارد. وی در پايان عنوان كرد: امام صادق(ع) نيز در حقيقت احياكننده سنت نبوی و ادامهدهنده و روايتكننده معارف اهل بيت(ع) است. لذا ما در روايات تفسيری میبينيم كه امام صادق(ع) برای تبيين و تفسير آيات قرآن به سنت و روايت پيامبر اكرم(ص) و آباء و اجداد طاهرين خود استناد فرموده و مخاطبان را متوجه اين امر میساختند كه سخنانشان، بدون واسطه شيوخ روايی، همان سخنان رسول خداست. |
|
تبليغ دين در فضای مجازی؛ راهكارها و آسيبها/34 قرهشيخلو تأكيد كرد: سند راهبردی قرآن و فضای مجازی؛ افق روشنی برای تحقق تبليغ مجازی دين |
گروه فضای مجازی: رئيس سازمان دارالقرآن الكريم از تدوين سند راهبردی قرآن و فضای مجازی تا سه ماه آينده خبر داد و تصريح كرد: اين سند میتواند افق روشنی برای تحقق تبليغ دين در فضای مجازی باشد و كاربران بر اساس آن به اين امر بپردازند.
مهدی قره شيخلو، رئيس سازمان دارالقرآن الكريم، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به تدوين سند قرآن و فضای مجازی اظهار كرد: در سازمان دارالقرآنالكريم در تلاش هستيم تا سند قرآن و فضای مجازی را مدون كنيم كه برای تحقق اين امر كارگروهی را تشكيل دادهايم. وی افزود: تدوين اين سند، يكی از برنامههايی است كه در بودجه نيمدرصد قرآن سازمان تبليغات اسلامی تعريف شده است و برای تدوين سند راهبردی قرآن و فضای مجازی، كارگروهی را تشكيل دادهايم كه اين كارگروه تاكنون 600 ساعت كار كارشناسی انجام داده است. رئيس سازمان دارالقرآنالكريم ادامه داد: پس از كار كارشناسی پرسشنامهای را تهيه و برای 200 دستگاه حقيقی و حقوقی ارسال كرديم تا از نظرات اهل فن و متخصصان نهادها بهرهمند شويم. در واقع قرار است برای تدوين اين سند راهبردی قرآن و فضای مجازی به صورت تخصصی كار كنيم. وی بيان كرد: با توجه به اينكه اكنون در فضای مجازی شاهد خلأهايی به ويژه در تبليغ مسائل دينی و قرآنی هستيم، اين سند راهبردی میتواند بسيار مؤثر و تأثيرگذار باشد و اجرای سند سبب میشود تا از موازیكاریهای بسياری در راستای تبليغ دين در فضای مجازی جلوگيری شود. قرهشيخلو تصريح كرد: تدوين سند راهبردی قرآن و فضای مجازی سبب میشود تا همه نهادها و سازمانها در راستای تبليغ دين در فضای مجازی به يك همافزايی مناسبی دست يابند، زيرا فضای مجازی و موضوع قرآن ظرفيت بينالمللی دارد و میتوانيم از اين دو موضوع برای بسياری از مراودات در حوزههای مختلف فضای مجازی بهرهمند شويم. وی افزود: متأسفانه در حوزه قرآن و فضای مجازی شاهد خلأهايی بوديم كه اميدواريم با تدوين اين سند راهبردی بتوانيم به رفع اين خلأها بپردازيم و تأثيرگذاری عميقی را بر كاربران داشته باشيم. رئيس سازمان دارالقرآنالكريم تصريح كرد: اميدواريم تا سه ماه آينده سند راهبردی قرآن و فضای مجازی را در جايگاه سند ملی تصويب كنيم تا اين سند افق روشنی برای همه كاربرانی باشد كه در اين فضا قصد تبليغ دين و مفاهيم قرآنی را دارند. وی يادآور شد: سند راهبردی قرآن و فضای مجازی دارای بخشهای مختلفی است كه در اين بخشها اهداف، روشها و حيطههای فعاليتی مشخص شده است و اگر لازم باشد بحث حمايتی را از بخشهايی كه در اين حوزه فعاليت میكنند، داشته باشيم. بر اساس اين سند قرار است به تمام مسائلی كه جامعه در اين حوزه نياز دارند، پاسخ دهيم. قرهشيخلو تصريح كرد: براساس سند راهبردی قرآن و فضای مجازی، همه سازمانها و نهادهايی كه در حوزه تبليغ دين در فضای مجازی كار میكنند، هماهنگ عمل خواهند كرد و علاوه بر آن حمايتهای بسياری از آنها خواهد شد. همچنين سياست واحدی در رابطه با اجرای برنامههای مذهبی قرآنی در فضای آیتی ايجاد خواهد شد تا ديگر شاهد كارهای پراكنده و جزيرهای نباشيم. وی در پايان تأكيد كرد: اگر سند راهبردی قرآن و فضای مجازی در جايگاه سند ملی تصويب شود، شاهد تجميع همه ظرفيتها خواهيم بود و میتوانيم به تمامی اهدافمان در اين حوزه دست يابيم. |
|
حجتالاسلام حسنزاده: ارائه نقشههای جامع علوم يكی از كاربردهای اصطلاحنامه است |
گروه خبرنگاران افتخاري / مجتبی یعقوبنژاد: مديرگروه نمايهسازی و فهرستنويسی مركز اطلاعات و مدارك اسلامی، گفت: ارائه نقشههای جامع علوم يكی از كاربردهای اصطلاحنامه است. به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجتالاسلام والمسلمين حسين حسنزاده، مديرگروه نمايهسازی و فهرستنويسی مركز اطلاعات و مدارك اسلامی با اشاره به اهميت تدوين اصطلاحنامهها، اظهار كرد: اصطلاحنامهها در حقيقت به منظور مديريت اطلاعات و دانش تدوين میشوند. وی خاطرنشان كرد: به دليل اينكه حجم اطلاعات روزبهروز افزايش پيدا میكند، بنابراين به طور طبيعی بايد اين اطلاعات با نظم منطقی مديريت شود. عضو هيئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به پايان تدوين برخی اصطلاحنامهها، گفت: تاكنون تدوين اصطلاحنامههای فلسفه اسلامی، كلام اسلامی، منطق، علوم حديث، علوم قرآن، اخلاق اسلامی و اصول فقه به پايان رسيده و چاپ شدهاند. حجتالاسلام حسنزاده ارائه نقشههای جامع علوم را از ديگر كاربردهای اصطلاحنامه ذكر كرد و افزود: اصطلاحنامه در حقيقت علم را طبقهبندی كرده و كشف نقشه جامع را برای بسياری از افراد ميسر میكند. وی خاطرنشان كرد: اكنون مشغول تدوين اصطلاحنامههايی در حوزههايی مانند حقوق و كلام جديد هستيم و در گامهای ديگر وارد حوزههای مرتبط با علوم اسلامی میشويم. حجتالاسلام حسنزاده از چاپ اصطلاحنامه فقه تا پايان سال جاری خبر داد و افزود: اين اصطلاحنامه شامل 50 هزار اصطلاح بوده و به دليل گستردگی مبحث فقه تدوين اين اصطلاحنامه 12سال طول كشيده است. وی با بيان اينكه هيچگاه كار اصطلاحنامه تمامشدنی نيست، گفت: لازم است به طور مداوم اطلاعات علوم مختلف رصد شده و اطلاعات جديدی كه در يك علم متولد میشود در پيكره اصطلاحنامه جای گيرد. مدير گروه نمايهسازی و فهرستنويسی مركز اطلاعات و مدارك اسلامی، خاطرنشان كرد: پس از شناسايی اصطلاح، اصطلاح بايد در يكی از بخشهای مترادف، اعم و اخص و مرتبط قرار گيرد و سپس معانی آن به طور دقيق در آن حوزه شناخته شود. |
|
اسدی خبر داد: راهاندازی سامانه مشاوره و پاسخگويی به سوالات ماه رمضان در حوزه سلامت |
گروه سلامت: سامانه الكترونيكی مشاوره و پاسخگويی به سوالات روزهداران ماه مبارك رمضان در قالب مباحث سلامت و تغذيه، از سوی اداره كل آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی راهاندازی شده است. اميرحسين اسدی، مسئول فناوریهای نوين مركز آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) از همكاری اين مجموعه با صداوسيما در جهت ارتقای مباحث سلامت معنوی سخن به ميان آورد و افزود: اين همكاری از اوايل تيرماه در جهت فرهنگسازی و گسترش مباحث سلامت معنوی در تمامی شبكههای صداوسيما آغاز شده است. وی ادامه داد: سامانه الكترونيكی مشاوره و پاسخگويی به سوالات روزه داران ماه مبارك رمضان نيز در قالب مباحث سلامت و تغذيه، از سوی اداره كل آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی راهاندازی شده است. اسدی افزود: كلمه سماس از مخفف كلمات «سامانه مشاوره الكترونيكی سلامت» تشكيل شده است، و تنها با جستجو كلمه سماس و يا درج آدرس www.samas.ir هموطنان میتوانند به سايت دسترسی پيدا كرده و سوالات خود را در آن مطرح كنند. مسئول فناوریهای نوين مركز آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هدف از ايجاد اين سامانه را ايجاد مركزی جهت پاسخ آسان و سريع به سوالات سلامت كاربران، سهولت دسترسی به مشاوران سلامت در هر زمان و هر مكان و گسترش آموزش و ارتقای سلامت جامعه با استفاده از ابزارهای ديجيتال و نوين اطلاعاتی عنوان كرد. اسدی در بخش ديگری از سخنان خود در خصوص مقوله در خصوص تاثيرات سلامت معنوی و روزه داری با بيان اينكه سلامت معنوی كمك كننده واقعی در جهت كاهش بار بيماریهای روانی و اجتماعی خواهد بود، تأكيد كرد: اغلب بيماریهای قلبی تحت تاثير بعد زندگی شهری، كم تحركی، تغذيه نامناسب و همچنين بيماریهای روحی و روانی است كه اگر بتوانيم با استفاده از نيايش، توبه و 10 امری كه بر روی سلامت معنوی مطرح شده بار استرس و اضطراب جامعه را كم كنيم به تبع در كاهش بيماریها نيز موفق خواهيم بود. مشاور دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اينكه قرآن كريم در مبحث تغذيه نيز نگاه ويژهای دارد، تصريح كرد: اگر در اين كتاب آسمانی آمده است «بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد» به راستی اين يك تغذيه مناسب است و منجر به كمخوری، كاهش وزن و در پی آن كاهش بيماری میشود؛ اگر به همه اين دستورات با اين ديد نگاه شود خواهيم ديد كه قرآن نقش اساسی در اين زمينه دارد. |
|
امير سلمانی رحيمی تاكيد كرد: نهادينه كردن شوق فراگيری و ارزش دانشاندوزی در شاگردان؛ روش تربيتی امام صادق(ع) |
گروه حوزههای علميه: امام صادق(ع) شوق فراگيری و ارزش دانشاندوزی را به شاگردان خود تعليم دادند؛ ايشان شرايطی را فراهم میكردند كه افراد شيفته دانشآموزی شوند، سپس با آموزش روش فراگيری دانش و به كارگيری روشهای منطقی كشف معلومات، از مجهولات و رسيدن به معرفت ناب و نهادينه كردن روش دينی در توليد مباحث علمی، به روشمند كردن كار آنها كمك میكردند. امير سلمانی رحيمی، معاون پژوهشی بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به شاخصههای علمی و آموزشی مكتب حضرت امام جعفر صادق(ع)، اظهار كرد: درست است كه امام صادق(ع) چهارهزار شاگرد داشتند؛ اما اينكه بگوييم ايشان در بيست و يا سی رشته به آموزش علوم میپرداختند را بايد با تامل بيشتر عنوان كرد. وی افزود: شاگردان حضرت، از شخصيتهای صاحب نظر در علوم مختلف بودند كه در ميان آنان میتوان به فقها و مفسران اهل سنت اشاره كرد، ولی آنچه موجب شده بود كه اين تعداد افراد را جزو شاگردان حضرت بشناسيم، شخصيت علمی، فرهنگی و معنوی امام(ع) بود. معاون پژوهشی بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، تصريح كرد: شخصيت بزرگ معنوی و علمی و انديشههای والای ايشان بود كه موجب شد، اين گروه عظيم خود را از شاگردان حضرت معرفی كنند؛ اينكه بگوييم كه كلاس درس امام(ع)، به حدی تخصصی بود كه به عنوان مثال نيمی از صبح فيزيك و شيمی، نيمی از آن رياضی و نجوم و بعدازظهر ها فقه و كلام و... تدريس میشد، شان امام(ع) را حفظ نكردهايم؛ زيرا آنچه كه در منابع اسلامی در دسترس است، مويد اين مطلب نيست. وی ادامه داد: اينكه بگوييم مثلا جابرابن حيان، در محضر حضرت، فرمولهای شيمی را فرامیگرفته و يا برخی از علمای ديگر كه از شاگردان امام(ع) بودند، به اين شكل تحصيل میكردند، سخن علمی و درستی نيست ولی مشی تدريسی و علمی ايشان به حدی عقل محور و معنوی بود كه افراد با گرايشهای علمی مختلف، خودشان را شاگرد مكتب علمی، تفكری و بينشی امام(ع) میدانستند. سلمانی رحيمی اظهار كرد: به عنوان مثال، امام خمينی(ره)با تفكرات اصيل اسلامی خويش انقلابی را بنا كردند كه منشا تحولات بسياری گشت و بسياری از آزادگان در سراسر جهان با گرايش فكری و علمی را شيفته خود كرد؛ به عنوان مثال در همين زمينه بسياری از پزشكان خود را شاگرد مكتب امام(ره) میدانند؛ ولی نمیتوان گفت كه تمام دانش خود در علم پزشكی را از ايشان دريافت كردهاند، بلكه آنها روش زيست خود را با تاسی به آموزههای امام خمينی(ره) انتخاب كردند، مردم دنيا هم به امام راحل گرايش پيدا كردند. معاون پژوهشی بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی تصريح كرد: امام صادق(ع)، در افقی بسيار بالاتر از آنچه كه فرض میشود، مكتب علمی و دينی خويش را اداره میكردند و با توجه به فضای معنوی و خرد محوری كه ايجاد كردند، افراد با گرايشهای مختلف، خود را به اين مكتب، وابسته میديدند و گرد آن جمع میشدند؛ ولی تخصصهای خود را نيز داشتند و در اين مسير از معارف الهی امام(ع) نيز استفاده میكردند به همين جهت است كه صاحبان انديشههای مختلف را نيز از شاگردان اين مكتب عنوان كردهاند؛ در واقع میتوان گفت امام (ع) راه و روش زندگی و مسير حركت شاگردان خود را جهتدهی كردند. اين پژوهشگر تاريخ اسلام، با بيان اين مطلب كه دانش امام صادق(ع) و امامان معصوم(ع)، در چند حوزه خاص خلاصه نمیشد، اظهار كرد: كار تخصصی ايشان در اين مكتب، تدريس جزييات علوم نبود، گرچه در اين مسير، بسياری از شاگردان از فضل امام در اين عرصه بهره میبرند؛ ولی به جهت آشنايی امام با قرآن كه كتابی انسانساز و جامعهساز است، كمالات و معارف بسياری را در ميان نخبگان و مردم نشر میدادند؛ اينكه فضل علمی حضرت را نيز در چارچوب اين علوم خلاصه كنيم نيز، فضلی برای حضرت محسوب نمیشود؛ زيرا دايره و شعاع علم و فضل حضرت بسيار وسيعتر از اين علوم است؛ درست است كه در اين راستا معجزاتی نيز دارند. سلمانی رحيمی ادامه داد: به عنوان مثال پيامبر(ص) وقتی مهاجرت كردند به مدينه، مسجد النبی را معماری كردند و قبلهاش را با وجود فرسنگها فاصله تا كعبه، مشخص كردند كه قطعا به ابزار دقيق مهندسی نياز داشت؛ ولی اين مسايل نيز در مقابل عظمت علم پيامبر(ص)، فضل خاصی به شمار نمیآيد؛ فضيلت حضرت اين بوده است كه توانستند انسانهايی كه از مدنيت و دانش و كرامت انسانی به دور بودند را به انسانهايی خدايی، ايثارگر و علاقهمند به دانش و معرفت، مبدل كنند و حضرت امام صادق(ع) نيز چنين فضيلتی داشتند؛ آن حضرت هم با شخصيت معنوی و علمی خود رهبر جامعه اسلامی بودند و با رهنمودهای خود جامعه را به سمت علمآموزی سوق دادند. معاون پژوهشی بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی تصريح كرد: خرد محوری، ارائه نگاه علمی و منطقی در بيان حقايق و معارف الهی به نحوی كه صاحبان گرايشهای مختلف و اربابان حوزه دانش نسبت به ايشان احساس وام داری كنند، از هنرها و فضايل امام صادق(ع) بود و به همين خاطر، شاگردان ايشان به چهارهزار نفر رسيد. وی با بيان اين مطلب كه تخصص محور كردن اين مكتب علمی، توسط امام صادق(ع)، به نحوی كه بگوييم ايشان قصد داشتند شكل كلاسيك تخصصی كردن علوم را ايجاد كنند، را نيز بايد با دقت بيشتری بيان كرد، ابراز كرد: آن چه در تاريخ و شواهد متنی و روايی میبينيم، اين بود كه ايشان سعی میكردند، شوق فراگيری و ارزش دانشاندوزی را به شاگردان خود تعليم دهند و به همين دليل، تلاش میكردند كه شرايطی فراهم كنند كه اين افراد شيفته دانشآموزی شوند و سپس با آموزش روش فراگيری دانش و به كارگيری روشهای منطقی كشف معلومات، از مجهولات و رسيدن به معرفت ناب و همچنين نهادينه كردن روش دينی در توليد مباحث علمی، به روشمند كردن كار آنان كمك كنند. سلمانی رحيمی ادامه داد: پس از اين فرايند، هر كدام از شاگردان در رشتههايی علمی كه استعداد داشتند، گرايش پيدا میكردند و به توليدات و ابداعات دست میزدند؛ تربيت امام(ع) به شكلی بود كه زمينه و تربيت اصيل را ايجاد میكردند و فرزندان خودشان هم برای كسب علم در شاخههای مختلف تلاش میكردند و در مواقع ضرور از گنجينه علم حضرت نيز كمك میگرفتند و به تكميل روشهای علمی خود میپراختند؛ زيرا، امام(ع) پدر دلسوز امت بود و به زمينهسازی پرورش استعدادها میپرداخت. اين استاد دانشگاه با اشاره به توسعه علوم عقلی در زمان امام صادق(ع)، اظهار كرد: گسترش دامنه حكومت اسلامی و مواجهه مسلمانان با تفكرات جديد در كشورهايی كه بهرههايی از دانشها و علوم برده بودند، زمينهای را فراهم كرد كه مباحث عقلی و فلسفی و سوالات جديد در حكومت اسلامی پديدارشود و به همين جهت بايد، فعاليتهای روش مندی در خصوص مواجهه با اين تفكرات در ميان نخبگان و مردم، ايجاد میشد و در اين زمان بود كه امام صادق(ع)، سعی میكردند زمينههای تدبر مسلمانان در آيات و متون اسلامی را ايجاد كنند و نظامی روشمند و عقلی از فهم دين، به نخبگان ارائه كنند كه اين روند در زمان امام رضا(ع)، به اوج خود رسيد. |
|
ويژه ماه رمضان؛ نمايشگاه كتاب در شهرستان بهمئی افتتاح شد |
گروه فرهنگ و هنر: نمايشگاه كتاب بهمناسبت ماه مبارك رمضان با بيش از 1000 عنوان كتاب و با حضور امام جمعه، فرماندار و ساير مسئولان شهرستانی افتتاح شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كهگيلويه و بويراحمد، علی تقیزاده، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهمئی عصر ديروز، دوم مرداد در مراسم افتتاح نمايشگاه کتاب با تبريک ماه مبارك رمضان، گفت: رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانهاش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم و درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مىشود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. تقیزاده با بيان اينكه كتب و ساير محصولات فرهنگی اين نمايشگاه با تخفيف 30 درصدی ارائه میشوند، افزود: با برگزاری اين نمايشگاهها و ارائه محصولات فرهنگی مذهبی به مردم بويژه جوانان و نوجوانان میتوان گام مهمی در راستای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن برداشت. یادآوری میشود که اين نمايشگاه تا پايان ماه مبارك رمضان همه روزه از ساعت 8 صبح الی 19عصر برای بازديد عموم داير است. |
| اختصاص 223 ميليون تومان به ساماندهی مساجد بهمئی |
گروه سياسی و اجتماعی: با توجه به اينكه مساجد و امامزادگان بهترين پايگاه برای جذب جوانان و اوقات فراغت میباشند، مبلغ 223 ميليون تومان برای ساماندهی آنها در نظر گرفتيم. سيدمحمدظاهر سياوش، فرماندار شهرستان بهمئی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كهگيلويه و بويراحمد، گفت: از مجموع 85 مسجد در شهرستان بهمئی تعداد 45 مسجد دارای كانونهای فرهنگی و هنری فعال هستند. وی ابراز كرد: مديران اين كانونها در واقع مديران شهرستانی هستند كه میتوانند مسئولان را در اجرا و پيشبرد كارهای فرهنگی و جلوگيری از تهاجم فرهنگی كمک كنند و در مواجهه و مقابله با اين گونه تهاجم دشمن نقش بسزايی داشته باشند. فرماندار شهرستان بهمئی عنوان كرد: مساجد محل مشورت، برگزاری دعا و اعياد مختلف بوده و بايد در همه حال و در هر زمان فعال باشند به خصوص در ماه مبارك رمضان كه بتوانيم نهايت استفاده را از اين ماه خودسازی ببريم. سياوش در ادامه اظهار كرد: در حال رايزنی با شركت نفت و گاز حوزه گرمسيری هستيم تا با قول مساعدی كه داشتند بتوانيم مصالح ساختمانی را از اين طريق جهت تكميل مساجد نيمه تمام شهرستان بهمئی مهيا كنيم. وی تصريح كرد: از مجموع 85 مسجد در شهرستان بهمئی تعدادی تكميل هستند و نياز به كارهای جزئی دارند و تعدادی كه هنوز تكميل نيستند جهت پيشرفت فيزيكی مبالغ بيشتری برای آنها در نظر گرفتيم كه اينها نيز تكميل و آماده بهرهبرداری شوند و بتوانيم برنامههای فرهنگی را در آنان اجرا كنيم. فرماندار بهمئی از خيرين و مردم شهرستان بهمئی درخواست كمك جهت ساخت مساجد اين شهرستان كرد و گفت: مردم خود بايد پيشقدم در انجام كارهای فرهنگی شوند و بدانند ساخت مساجد ثواب زيادی دارد چرا كه مسجد خانه خدا بوده و كسی كه مسجد را تعمير و مرمت كند به مانند اين است كه خانه خدا را مرمت كرده است. سياوش مساجد را بهترين مكان برای تهذيب و تربيت جوانان دانست و گفت: دشمن امروز بيش از هر زمان ديگر از قدرت جوانان متعهد ما وحشت دارد كه اين قدرت در اماكنی همچون مساجد به جوانان ما تزريق شده است. |
|
در شهرستانهای ايرانشهر و دلگان؛ شش هزار دانشآموز در رشتههای احكام و نهجالبلاغه شركت كردند |
گروه فرهنگ و هنر: شش هزار دانشآموز ايرانشهری و دلگانی درحال بهرهگيری از دورههای ويژه طرح تابستان در اين شهرستان هستند. حجتالالسلام عبداللهی، رئيس اداره تبليغات اسلامی ايرانشهر در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سيستان و بلوچستان با بيان اين خبر گفت: شش هزار دانشآموز ايرانشهری و دلگانی درحال بهرهگيری از دورههای ويژه طرح تابستان در اين شهرستان هستند. رئيس اداره تبليغات اسلامی ايرانشهر افزود: 210 پايگاه در سطح شهرستانهای ايرانشهر و دلگان بويژه مناطق روستايی درحال ارائه خدمات آموزشی ـ تفريحی برای پركردن اوقات فراغت دانشآموزان هستند. حجتالالسلام عبداللهی با اشاره به اینکه دانشآموزان آموزههايی در رشتههای احكام و نهجالبلاغه را طی دو ماه فرامیگيرند گفت:این دانشآموزان پس از سپری كردن دورههای طرح تابستانی به اردوهای درون و برون استانی اعزام میشوند. |
|
حجتالاسلام زمانی: زيارت به فرهنگ عمومی مردم ايران تبديل شده است/ تفاوت قائلشدن بين زيارت و سياحت |
گروه اجتماعی: مدير جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اينكه مسئله زيارت به فرهنگ عمومی مردم ايران تبديل شده است، گفت: بايد مسئله سفرهای سياحتی از سفرهای زيارتی جدا شود؛ اگر اين تفاوت را توانستيم ايجاد كنيم تأثيرگذاری زيارت صد درصد خواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمين رجبعلی زمانی، مدير جذب و سازماندهی امور روحانيون معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به اينكه ملت ما مبتلابه فاصله گرفتن فرهنگ عمومی زيارت از فرهنگ ناب آن هستند، گفت: بحث زيارت در تمام فرازهای زندگی ما ايرانيان نقش دارد و حتی غير مسلمانان نيز اين وضعيت را دارند. وی با اشاره به اينكه مسئله زيارت به فرهنگ عمومی مردم ايران تبديل شده است، اظهار كرد: بدون اغراق میتوان گفت يك سوم مردم ايران بلكه بيشتر در طول سال موفق به اجرای اين امر الهی میشوند. اين روحانی كاروانهای حج و عمره اظهار كرد: اولين نكته در امر زيارت اين است كه زيارت به معنی بازگشت و توجه به پيمانی است كه انسان با برخی از افراد میبندد است. يعنی اگر كسی بخواهد تجديد پيمانی با فردی داشته باشد اين عمل وی را زيارت تعريف می كنند، كه گاهی از راه دور و گاهی از راه نزديك صورت میگيرد. وی با تأكيد بر اين تعريف، عنوان كرد: اگر اين تعريف را در نظر بگيريم و فطرت انسانی را مورد توجه قرار دهيم، اين احساس در ما مشهود و قابل لمس میشود كه وقتی فردی به كسی علاقه دارد و بين او و محبوبش جدايی ايجاد میشود، تلاش میكند برای تجديد اين عهد و پيمان دوباره به سراغ محبوب خود برود. حجتالاسلام زمانی، با اشاره به اينكه وهابيت در تلاش برای زير سؤال بردن اصل زيارت است، گفت: زيارت يك ريشه فطری دارد، حتی در ادبيات عرب نيز به مسئله ايجاد سكنه و آرامش در ديار محبوب اشاره و عنوان شده است كه زيارت در و ديوار خانه محبوب اگر چه جامد است و روحی ندارد، اما چون متعلق به محبوب است و محبوب در آن جای دارد سكينه و آرامش در فرد عاشق ايجاد میكند. وی افزود: در مفهوم و فرهنگ همه زيارتها مطرح شده است كه تمام كسانی كه به زيارت میروند با امام خود تجديد پيمان و عهد میكنند. در روايات داريم كه برای شهادت اباعبدالله(ع) حرارات و محبتی در دلهای مومنان به وجود آمد كه اين حرارت هيچ گاه از بين نمیرود.
حجتالاسلام زمانی افزود: اگر از اين ديدگاه مسئله زيارت را بررسی كنيم معلوم میشود كه قلمرو زيارت قلمرو دل، عشق و محبت است در همه كشورهای اسلامی و همه كشورها اعم از مسلمان و غير مسلمان عموميت دارد. وی با تأكيد بر اينكه فرهنگ زيارت فرهنگ عميقی است همراه با دل، كه در وجود انسان اميد ايجاد میكند، تصريح كرد: تمام كسانی كه میخواهند با كسی تجديد عهد كنند، بعد از زيارت در خود احساس آرامش روح دارند. مدير جذب و سازماندهی امور روحانيون معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به وجود فرهنگ زيارت در اديان آسمانی و غير آسمانی، تصريح كرد: فرهنگ زيارت يك فرهنگ عمومی و انسانی است. انسان هر كجا كه ممكن باشد اتصال به واجبالوجود پيدا كند زيارت را انجام میدهد و ما با اين هدف خانه خدا، مسجد حضرت رسول(ص)، عتبات عاليات و ... را زيارت میكنيم كه میخواهيم اتصال به حق پيدا كنيم، به همين دليل است كه عشق به زيارت مطرح و در سيره ائمه به شدت مورد توجه قرار دارد. وی با اشاره به عشق و علاقه حضرت امام(ره) به زيارت، عنوان كرد: بزرگان ما چهرههايی كه همه آنها را قبول داشتهاند و دارند، با فرهنگ زيارت و زيارت اهل بيت(ع) يك ارتباط عميق و ريشهای برقرار كردهاند؛ مثلاً در حالات حضرت امام(ره) كه از سال 42 تا سال 57 تبعيد بودند عنوان شده كه هر روز سه ساعت بعد از نيمه شب به طور عادی در حرم حضرت علی(ع) به سر میبردند و حتی زمانی كه به دليل كودتا در عراق نتوانستند به حرم امام علی(ع) خود را برسانند، از پشت بام كه حرم حضرت پيدا بود مشعول زيارت شدند. حجتالاسلام زمانی در جمعبندی سخنان خود اظهار كرد: پس زيارت يك تربيت، استمداد و امداد بسيار قوی است اما اين مسئله فقط بخشی از زيارت است و بخش ديگر اعمالی است كه ما در هنگام زيارت ائمه(ع)، كه جزئی از فرهنگ شيعه است، انجام میدهيم. وی به تبيين دلايل عدم تأثيرگذای عميق مسئله زيارت در بين هزاران زائر عمزه گزار، حجگزار، زائر عتبات عاليات، حضرت رضا (ع)، حضرت معصومه(ع) و ...عنوان كرد: اول بايد دليل و هدف زيارت شناخته شود. سفر تفريحی بايد از سفرهای زيارتی جدا شوند، اگر قرار است به شهری سفر كنيم و آثار باستانی آن شهر را ببينيم، اين سفر غير از زيارت است. زمانی با تأكيد بر اينكه در روايات ما به سفرهای تفريحی نيز توصيه شده است، گفت: بايد مسئله سفر از سفرهای زيارتی جدا شود. وقتی زائر قصد زيارت حضرت رضا(ع) را دارد بايد بفهمد ديدن اطراف مشهد بحث جدايی است و بحث زيارت يك بحث ديگر است. اگر اين تفاوت را توانستيم ايجاد كنيم تأثيرگذاری زيارت صد درصد خواهد بود. وی تصريح كرد: اگر با قصد تفريح به شهری میرويم و در كنار آن فاتحهای نيز برای امامزاده آن شهر میخوانيم، طبيعی است كه چنين سفری تأثيرگذاری خود را ندارد. ادامه دارد... |
| حوزه علميه سربيشه برای بهرهبرداری نهايی بيش از يك ميليارد تومان اعتبار نياز دارد |
گروه سياسی و اجتماعی: برای ساخت حوزه علميه سربيشه كه 2000 متر مربع مساحت دارد تاكنون يك ميليارد تومان هزينه شده و برای تكميل و تجهيز نهايی آن به يك و نيم ميليارد تومان ديگر نياز است. حجتالاسلام قاسمیپور، مدير مدرسه علميه سربيشه در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان جنوبی گفت: با توجه به خلأ روحانيت بومی تحصيل كرده و نياز فرهنگی منطقه و شهرستان با كمك خيران و مسئولان، اين حوزه از سال 85 شروع بهكار كرده و هماكنون در فضای جديد خود 20 طلبه دارد كه در سطح يك حوزه و در دو مقطع آموزش میبينند. وی افزود: فاز يك اين مدرسه كه شامل: حجرهها، فضای آموزشی، کتابخانه واستاسرا بوده و از محل 60 درصد بودجه دولتی و مركز مديريت حوزه علميه خراسان و 40 درصد كمكهای دولتی است در مهر 89 به بهرهبرداری رسيد و در صورت تأمين اعتبار لازم تا دو سال آينده كاملاً ساخته و تجهيز میشود. قاسمیپور خاطرنشان كرد: از ابتدای سال تحصيلی آينده، پايه سه نيز در اين حوزه شروع بهكار میكند كه اميد است با تربيت و جذب نيروهای متعهد و بومی منطقه، نياز شهرستان به مبلغ در ايام مناسبتها تأمين شود. وی كمبود كتب مرجع و دست اول، نبود كتابخانه ديجيتال و تجهيزات مربوطه را از مشكلات پيشرو برشمرد و يادآور شد: كتابخانه فعلی فقط 2000 جلد كتاب دارد كه بايد نسبت به افزايش آن اقدام شود. |