اخبار حوزه دین و اندیشه
| در ماه رمضان؛ نرمافزار زيارتنامه «غدير» در اردبیل رونمايی میشود |
گروه سياسی و اجتماعی: كارشناس فرهنگی ادارهكل كتابخانههای عمومی اردبيل از انتشار و رونمايی نرمافزار زيارتنامه غدير برای اولينبار در استان اردبيل در ماه مبارک رمضان خبر داد. وحيد ضيائی، كارشناس فرهنگی ادارهكل كتابخانههای عمومی استان اردبيل در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه اردبيل، گفت: انتشار نرمافزار زيارتنامه غدير از مهمترين برنامههای اين نهاد در طول ماه مبارك رمضان است.اين نرمافزار حاوی مطالب دينی و اسلامی مرتبط با ماه مبارك رمضان از جمله ادعيههای اين ماه مبارك است. كارشناس فرهنگي ادارهكل كتابخانههاي عمومي استان اردبيل، در ادامه سخنان خود انتخاب كتابخانههای شهيد اسدی شهرستان مشگينشهر و شهدای آبی بيگلو به عنوان كتابخانههای نمونه فرهنگی كشور در سال 90 را از موفقيتهای قابل تحسين ادارهكل كتابخانههای عمومی استان اردبيل دانست. ضيائی همچنين از اجرای موفق طرح مطالعه ياوران در سطح مدارس استان اردبيل خبر داد و افزود: در راستای اجرای هر چه بهتر اين طرح پيشنهاداتی را به نهاد كتابخانههای عمومی كشور ارائه دادهايم. وی در ادامه با تشريح فعاليت 13 كانون ادبی كتابخانههای عمومی استان ادامه داد: جذب حداكثری مخاطبان شاعر و نويسنده در كتابخانههای عمومی استان در دستور كار اين كانونهای ادبی قرار گرفته است. |
| با هدف افرايش ميزان مطالعه كتب دينی؛ طرح توسعه كتابخانههای شبستانی در كوثر اجرا میشود |
گروه انديشه و علم: كارشناس فرهنگی اداره تبليغات اسلامی كوثر از اجرای طرح توسعه كتابخانههای شبستانی با هدف افزايش ميزان مطالعه كتب دينی در اين شهرستان خبر داد. علی صادقی، كارشناس فرهنگی اداره تبليغات اسلامی كوثر در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه اردبيل، گفت: با حمايت اداره كل تبليغات اسلامی استان اردبيل طرح توسعه كتابخانههای شبستانی شهرستان كوثر اجرا میشود كه در اين طرح نواقص اين كتابخانهها از لحاظ كمی و كيفی برطرف خواهد شد. وی گفت: يكی از مهمترين راهبردها در يك برنامهريزی صحيح برای توسعه و گسترش فرهنگ دينی و اسلامی، رواج فرهنگ كتاب و كتابخوانی است. صادقی در ادامه به جايگاه كتاب و كتابخوانی در فرهنگ دينی و اسلامی اشاره كرد و افزود: در قرآن كريم 322 بار كلمه كتابت در 37 صيغه مختلف به كار گرفته شده است و اين مهم نشان دهنده اهميت كتاب و كتابخوانی در دين مبين اسلامی است. وی افزود: توسعه كتابخانههای شبستانی در راستای توسعه مطالعه دينی و ترويج فرهنگ اسلام همزمان با آغاز ماه مبارك رمضان انجام میشود. |
| چهل و هشتمين فصلنامه «معرفت در دانشگاه اسلامی» منتشر شد |
گروه انديشه: چهل و هشتمين فصلنامه علمی ـ پژوهشی «معرفت در دانشگاه اسلامی» به مدير مسئولی حجتالاسلام حبيب محمدنژاد و سردبيری حجتالاسلام عبدالحسين خسروپناه منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، چهل و هشتمين فصلنامه علمی ـ پژوهشی «معرفت در دانشگاه اسلامی» به مدير مسئولی حجتالاسلام حبيب محمدنژاد، سردبيری حجتالاسلام عبدالحسين خسروپناه و صاحب امتيازی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی منتشر شد كه جواد اژهای، رضا برنجكار، غلامرضا بهروزلك، غلامرضا خواجه سروی، علی دژاكام، علیاكبر رشاد، محمد محمدرضايی، سيدحسن مصطفوی، مجيد معارف و حسن ملكی اعضای هيئت تحريريه اين فصلنامه علمی پژوهشی هستند. اين گزارش میافزايد: «نگاهی به رشته فقه خانواده» به قلم احمد جاجی دهآبادی، «تحولات باروری، تنظيم خانواده و سياستهای جمعيتی در ايران» به نوشته محمدجلال عباسی شوازی و ميمنت حسينی چاوشی، «ارزيابی رشته حقوق خانواده» به قلم ليلاسادات اسدی و «بررسی رشته مطالعات خانواده» بخشی از مقالات اين شماره از نشريه «معرفت در دانشگاه اسلامی» را تشكيل میدهد. بر اساس اين گزارش، احمد حاجی دهآبادی در مقاله خود با عنوان «نگاهی به رشته فقه خانواده» مینويسد: اين رشته برای اولين بار در جامعۀالمصطفیالعالميه در سال 1386 در مقطع كارشناسی ارشد تأسيس شد. اهميت پرداختن به موضوع خانواده به عنوان مهمترين نهاد رشد و تربيت انسان، بر كسی مخفی نيست و از آنجا كه از زاويه فقه به خانواده میپردازد، ضروری بود قواعد، اهداف و ضمانت اجراهايی كه شريعت اسلام برای آن پيشبينی كرده است، تبيين شود. وی در ادامه مینويسد: نقد و بررسی اين رشته نه تنها مناسب، بلكه ضروری است؛ زيرا اين رشته دو ويژگی مهم دارد: اول اينكه مربوط به خانواده است كه اهميت آن به عنوان اولين و مهمترين نهاد رشد و تربيت انسان بر كسی پوشيده نيست و دوم آنكه از ميان تمام جنبههای مرتبط با خانواده، از زاويه فقه به خانواده میپردازد. وی در بخشی از مقاله خود خاطرنشان میكند: برخی از اهداف اين رشته عبارتند از تربيت متخصص در مسائل خانواده، تربيت پژوهشگر در رشته فقه خانواده، تربيت مبلغ، كاربردی كردن آرای فقهی در قالب ارائه نظام خانواده از ديدگاه اسلام، تربيت دانشپژوههان توانمند برای پاسخگويی به شبهات روز در زمينه نظام خانواده در اسلام و.... وی میافزايد: بايد برخی واحدهای درسی همچون «فلسفه حقوق خانواده»، «رويه قضايی در حقوق خانواده» و «فقه خانواده» افزايش يابد و برخی واحدهای غيرمرتبط با خانواده همچون «فقه معاملات»، «فقه مكاسب» و... حذف شود. يادآور میشود، چهل و هشتمين فصلنامه علمی ـ پژوهشی «معرفت در دانشگاه اسلامی» به مدير مسئولی حجتالاسلام حبيب محمدنژاد، سردبيری حجتالاسلام عبدالحسين خسروپناه و صاحب امتيازی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با قيمت 2000 تومان منتشر شد و علاقهمندان ميتوانند برای تهيه اين نشريه، با شماره 66498784 تماس بگيرند. |
| نمايشگاه نقد، بِه از وعده نسيه! |
گروه ادب: امروز، 25 تيرماه، بيستمين دوره از نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم فعاليت خود را آغاز میكند كه بسياری از علاقهمندان و مخاطبان حوزه نشر نيز در آن حضور میيابند، ولی آيا همه علاقهمندان میتوانند در آن حضور پيدا كنند و اين فرصت يك ماه كه در اواسط تابستان و ماه مبارك رمضان قرار دارد، اين امكان را به مردم ديگر استانها میدهد تا در اين نمايشگاه حضور يابند؟ يكی از اقداماتی كه طی سالهای گذشته توجه بسياری به آن شده است و با تعيين مديريت جديد پس از يك سال برای مؤسسه نمايشگاههای فرهنگی ايران و ركودی به نسبت يك ساله در اين راستا دوباره از سر گرفته شد، برپايی نمايشگاههای كتاب استانی بود. در اين نمايشگاهها كه معمولاً طی سال در 14، 15 شهر كشورمان برگزار میشود، ناشران بسياری حضور پيدا میكنند كه آثارشان را در حوزههای مختلف دينی، ادبی، اجتماعی، اقتصادی و... در اختيار علاقهمندان قرار میدهند. در اين راستا میتوان گفت كه نمايشگاههای كتاب استانی، به نوعی مكمل نمايشگاه بينالمللی كتاب تهران هستند كه به مدت 10 روز و يك بار در سال در پايتخت برگزار میشود. در كنار برپايی اين نمايشگاهها و شايد بهتر باشد بگوئيم در كنار برپايی بزرگترين رويداد فرهنگی كشورمان كه يك بار در سال برگزار میشود، امروز، 25 تيرماه نمايشگاه ديگری نيز در آستانه برپايی است كه تمام فعاليتها و محصولات قرآنی و مرتبط با قرآن كريم در آن عرضه میشود. بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم كه بخشهای مختلفی را به خود اختصاص میدهد، هر سال ميزبان خيل كثيری از مردم، همچنين مهمانان خارجی است كه برای بازديد از نمايشگاه قرآن و شركت در برنامهها و نشستهای تخصصی آن در ماه مبارك رمضان در مصلی امام خمينی(ره) تهران حضور میيابند. اما اينكه در كنار اين نمايشگاه بينالمللی كه در پايتخت كشورمان برگزار میشود، چند نمايشگاه در استانها و در همين قالب برپا میشود، نكته قابل تأملی است كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر چه طی سالهای اخير توجه بسياری به اين موضوع شده، ولی حاصل چندانی از سياستها، اظهار نظرها و وعده و وعيدهای مسئولان در اين راستا حاصل نشده است، به طوری كه پيش از دولت محمود احمدینژاد، برپايی نمايشگاه قرآن در شهرستانها آغاز شد و اين جريان شكل گرفت. اين جريان به فعاليت خود ادامه داد و اكنون در شكلی محدودتر و در برخی استانها همچون سيستان و بلوچستان، قزوين و اصفهان به كوشش ادارات كل فرهنگ و ارشاد اين استانها برگزار میشود و سازمان هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی كشور نيز در اين رابطه حمايتهايی را داشته است. در سال 81 ـ 83، 114 نمايشگاه فرهنگی قرآن كريم در استان و شهرستان كشورمان برگزار شد كه بسياری از آثار منتشر شده در حوزه نشر دينی و قرآنی مجال يافتند در اين عرصه به معرض نمايش درآيند و خودنمايی كنند. اين اقدام در قالب ارائه بودجه به ادارات فرهنگ و ارشاد استانها انجام میشد و ادارات موظف میشدند تا در حد توان خود و با توجه به بودجهای كه در اختيار آنها قرار میگرفت به برپايی اين نمايشگاهها اقدام كنند. البته اين نمايشگاهها به صورت خلاصهای از نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم در شهرستانها برگزار میشد و در عين حال كه كوچكتر بود، همه بخشهای مختلف از جمله بخشهای هنری، نشر، پژوهش، كودك و ... را شامل میشد. حال اين سئوال مطرح است كه مسئولان برای در دسترس قرار دادن آثاری كه در حوزه نشر قرآنی و دينی منتشر شدهاند، برای مخاطبان شهرستانی كه امكان حضور در نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم را ندارند چه اقدامی انجام دادهاند؟ با توجه به بُعد مكان و مشكلات اقتصادی كه مردم با آن دست به گريبان هستند، چطور میتوان انتظار داشت كه مردم شهرهای ديگر، برای بازديد و خريد از نمايشگاه قرآن كريم در روزهای گرم تابستان و ماه مبارك رمضان اين مسافت را طی كنند؟ از اين رو جا دارد كه مسئولان برپا كننده نمايشگاه قرآن كريم، تدابيری را برای برپا كردن اين نمايشگاه در ابعاد كوچكتر در استانها بيانديشند. ولی با اين حال بايد به اين موضوع توجه داشت كه وعده و وعيدهای مسئولان نسبت به انجام اقدامی فرهنگی در اين راستا، زمان بسيار و امكانات فراوان میطلبد كه اغلب به دليل فراهم نشدن آنها، وعدهها هم عملی نمیشود. از اين رو بهتر است از فرصت به دست آمده استفاده كرد كه «سيلی نقد، بِه از حلوای نسيه!» است. يادداشت از آزاده غلامی |
| جوانان نقش اساسی در تعالی نظام جمهوری اسلامی دارند |
گروه سياسی و اجتماعی: رئيس اداره فرهنگی و آموزش كميته امداد امام خمينی(ره) زنجان گفت: دانشآموزان و دانشجويان نقش مهمی در توسعه و تعالی دين و فرهنگ نظام جمهوری اسلامی دارند. پيمان چترنور، رئيس اداره فرهنگی و آموزش كميته امداد امام خمينی(ره) زنجان در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه زنجان، اظهار كرد: جوانان نقش اساسی در تداوم و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند و همواره با حضور گسترده در عرصههای مختلف انقلاب حمايتشان را از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی اعلام كردهاند. وی افزود: هدف و استراتژی استكبار جهانی بیانگيزه كردن و دور ساختن جوانان از اهداف و ارزشهای انقلاب اسلامی است. اين مقام مسئول تصريح كرد: دشمنان برای مقابله با انقلاب بر روی جوانان كشور سرمايهگذاری كرده و تمام توان خود برای تخريب باورهای دينی جوانان ايران اسلامی به كار بستهاند. چترنور با تأكيد بر اينكه برنامهريزی منسجم و هدفمندی برای حمايت از جوانان در راستای كشف و ساماندهی استعدادهای فراوان جوانان و نخبگان در سطح استان و كشور به عمل آيد، تأكيد كرد: دولت عدالتمحور نگاه ويژهای به حمايت از جوانان و ايدهها و تفكرات و طرحهای خلاقانه جوانان در مسير توسعه كشور دارد و همواره تلاش نموده تا عرصه را برای حضور جوانان در توسعه كشور مهيا نمايد. وی جوانان را سربازان واقعی انقلاب در جنگ نرم دشمنان برشمرد و گفت: اين افراد با توانايیهای بالقوه خود و بروز استعدادهای درخشان میتوانند در جبهه هجمه فرهنگی دشمنان و عرصههای نرم افزاری و جنگ سايبری وظيفه خطيری را عهدهدار شوند. رئيس اداره فرهنگی و آموزش كميته امداد امام خمينی(ره) زنجان در ادامه به برنامههای فرهنگی اين ادارهكل برای نوجوانان و جوانان تحت پوشش در طول تابستان اشاره كرد و يادآور شد: از اول تيرماه ثبتنام از دانشآموزان و دانشجويان مددجوی زنجانی برای شركت در برنامههای كانونهای «پيرو ولايت» استان آغاز شده است که از اول تیرماه لغایت 15 شهریورماه برنامههای مختلف برگزار خواهد کرد. این مقام مسئول یادآور شد: در این طرح، یکهزار نفر از دانشآموزان تحت پوشش از برنامههای متنوع فرهنگی بهرهمند خواهند شد. وی خاطرنشان كرد: امسال ثبتنام از دانش آموزان و دانشجويان در كانونهای پيرو ولايت موجود در شهرستانهای زنجان، خرمدره، طارم، ايجرود و خدابنده صورت میگيرد. چترنور در ادامه برگزاری دورههای مختلف قرآنآموزی ویژه افراد تحت پوشش را از دیگر برنامههای اولویتدار کمیته امداد در سالجاری عنوان کرد. رئيس اداره فرهنگی و آموزش كميته امداد امام خمينی(ره) زنجان، با اشاره به اینکه پاسخ به شبهات دینی افراد تحت پوشش از دیگر برنامههای این ارگان در تابستان سالجاری است، اظهار کرد: با دعوت از مبلغان برجسته استان و اساتید مدعو از قم، تلاش خواهیم کرد به مشکلات اعتقادی و شبهات دینی دانشآموزان در کانونهای این ادارهکل پاسخگو باشیم. وی یادآور شد: همچنین اجرای برنامههای فرهنگی و تربیتی با تأکید بر آموزشهای اعتقادی مبتنی بر قرآنکریم و عترت، از دیگر برنامههای پیشروی این ارگان در سالجاری است. چترنور با اشاره به اينكه كميته امداد برای پركردن اوقات فراغت دانشجويان و دانشآموزان تحت حمايت اين نهاد برنامههای مختلفی را در نظر گرفته است، عنوان كرد: توزيع بيش از يكهزار جلد نشريه «معبر نور» در بين دانشآموزان و دانشجويان تحت حمايت اين نهاد از جمله مواردی است كه به منظور ارتقای سطح آگاهی جوانان تحت حمايت صورت میگيرد. رئيس اداره فرهنگی و آموزش اداره كل كميته امداد امام خمينی(ره) استان زنجان در پايان با بيان اينكه غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان يكی از وظايف مهم متوليان محسوب می شود، خاطرنشان كرد: در صورتیكه از اين ايام به درستی استفاده نشود، تعطيلات تابستان به عنوان تهديدی جدی برای جوانان و نوجوانان تلقی میشود و به همين دليل بايد اين دوره غنیسازی شود. |
| از سوی جامعه مدرسين حوزه علميه؛ ويژه نامه «تبليغ» برای مبلغان اعزامی در ماه مبارك رمضان منتشر شد |
گروه حوزههای علميه: ويژه نامه «تبليغ» برای مبلغان اعزامی در ماه مبارك رمضان از سوی جامعه مدرسين حوزه علميه قم منتشر شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به نقل از جامعه مدرسين حوزه علميه قم، پانزدهمين شماره از ويژه نامههای تبليغ به مناسبت ايام تبليغی ماه مبارك رمضان 1433 با عنوان «عزت اسلامی، كارآمدی و دستآوردهای نظام جمهوری اسلامی» در 240 صفحه رقعی به زيور طبع آراسته، و برای بهرهبرداری طلاب و مبلغين منتشر شد. بنا بر اين گزارش، در مقدمه اين ويژه نامه آمده است: ماه مبارك رمضان فصل پربركت مهاجرت طلاب و فضلای حوزه علميه به اقصی نقاط داخل و خارج از كشور و حضور گسترده مردم در مساجد به عنوان مهمترين پايگاه اجتماعی اسلام و انقلاب اسلامی است، فصلی كه همواره همچون ماه محرم و صفر نقش به سزايی در فرهنگ سازی جامعه دارد، به گونهای كه دشمنان اسلام و انقلاب معترفند كه تمامی نقشههايشان با فرا رسيدن اين دو فصل تبليغی نقش بر آب میشود. فرهنگ سازی شامل حوزههای مختلفی همچون اعتقادات، ارزشها، اخلاق و... میشود، كه از آن جمله میتوان از فرهنگسازی سياسی نام برد. بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، اقتضای شرايط بينالمللی و داخلی ما ايجاب میكند كه امسال در فرهنگ سازی سياسی مفهوم عزت ملی ـ اسلامی مورد اهتمام قرار گيرد. در نگاه حضرت آيتاللهالعظمی خامنهای، «عزت ملی» به معنای «ساخت مستحكم درونی يك ملت در مقابله با دشمنیها و موانع» كليد واژهای است كه میتوان با آن همهی حركتها، رفتارها، كنشها و واكنشهای جريانات مختلف داخلی و خارجی را مورد تحليل قرار داد. از منظر رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خمينی (ره) احياگر روح عزت ملی بود و مهمترين هنر ايشان، احياگری در اين عرصه مهم و اساسی بود. روح عزت ملی يك وديعهی خدادادی است كه در همهی انسانها هست، اما احتياج به احياگری و تحرك دارد. كار انبياء و اولياء الهی، احياگری اين روح است كه در روايتها از آن به «فطرت» نيز ياد میكنند. همه انسانها دارای فطرت الهی هستند، ولی اين فطرت الهی برای رسيدن به فعليت، نيازمند تحرك و هدايت و مديريت است. انبياء و اولياء الهی و ائمهی طاهرين همين فطرت خفته را بيدار میكردند و اين وديعه الهی را به حركت وامیداشتند. رسانههای نظام سلطه در بازتاب سخنان رهبر انقلاب اسلامی به بسياری از نكات اشاره كردند، اما به «عزت ملی» كه همهی اجزای سخنان رهبری برآن استوار بود، اشارهای نداشتند، زيرا اگر اين پيام در سطح دنيا بازتاب پيدا كند، توجه اذهان و افكار عمومی و ملتها را برمیانگيزد و اين چيزی نيست كه غربیها بتوانند تحملش كنند. اينكه رهبر معظم انقلاب عزت ملی را به حضرت امام ارجاع میدهند، به ما كمك میكند كه بتوانيم در چيستی روح عزت ملی و چگونگی احياگری آن، به يك متن جامع دسترسی داشته باشيم كه همان سيره و سخن حضرت امام است. امام خمينی (ره) يك الگوی زندهی عزت ملی به نام جمهوری اسلامی ايران را در معرض ديد جهانيان قرار داده است؛ الگويی كه «عزت ملی» را از حوزهی ذهنی محض خارج كرده و يك الگوی زنده و عينی را به جهانيان ارائه كرده است. مهم اين است كه الگوی عزت ملی در فضايی قرار گرفته كه نظريههای رقيب آن حرفی برای گفتن ندارد. يعنی رقبا متن مورد پذيرشی ندارند كه بتوانند روی آن اجماع كنند؛ بر خلاف ما كه میتوانيم روی سخن و سيرهی امام رحمهالله اجماع ايجاد كنيم. آنها همچنين تجربه قابل پذيرشی ندارند كه بتوانند افراد را به آن دعوت كنند. تجربه غرب تعميق شكافهای اقتصادی، فقر، ظلم، تجاوز، ايجاد جنگها، توسل به شيوه نظامی برای حل مسائل سياسی، استفاده از ابزارهای نامشروع و جز آن است. اينها تجاربی است كه در تابلوی غرب به صورت برجسته وجود دارد. لذا اين تابلو هم قابل ارائه نيست. غربیها دچار يك خلأ تمدنی شدهاند و به همين خاطر نمیتوانند هيچ حركت تمدنساز ديگری را تحمل كنند. طرح نظريه هرمنوتيك توسط گادامر در سال ۱۹۳۸، آخرين زايش فكری تمدن غرب بود. از آن به بعد تقريباً برای يك دورهی هفتادساله ما شاهد نوعی فقدان گفتمان جديد در تمدن غرب بودهايم. اين در حالی است كه تا پيش از آن، در هر پنج يا شش سال ما شاهد يك حركت علمی جديد در تمدن غرب بوديم. همهی اينها در حالی است كه در جهان اسلام، يك جريان نوظهور مبتنی بر مبانی غير مادی – بر خلاف جريانها و نظامات غرب كه بر مبانی مادی استوار است – شكل گرفته و رو به گسترش است. اين تفكر و تمدنِ مبتنی بر ايدههای الهی هرچه پيش میرود، ظرفيتهای جديدی را در حوزههای فكری به بشر عرضه میكند و طراوت و زيبايی خود را به دنيا نشان میدهد. در واقع پيری و عقيمی تمدن غرب همزمان شده است با جوانی و زايش تمدن اسلامی و اين مسأله غربیها را بهشدت دچار وحشت كرده است. آنها نگران يك شكست بزرگ تمدنی هستند. بنابراين غرب همه تلاشش را به كار گرفته تا شايد بتواند مانع حركت اسلامی شود و اگر هم نتواند، حداقل سعی میكند فرصت و زمان بهينه را از حركت رو به جلوی اين جريان بگيرد تا در خلال آن بتواند مشكل نازايی تمدن خود را حل كند. دنيا در اين پيچ تاريخی از يك طرف نفرت عجيبی نسبت به نسخه و تجربهی غرب دارد و از سوی ديگر، خاطرات بسيار مثبتی از نسخه و تجربهی جمهوری اسلامی دارد. اين به ما كمك میكند تا با قاطعيت بيشتری بر مشی خودمان تأكيد كنيم و اميدوار باشيم كه از طريق پيگيری و ادامهی اين تجربه، قلهها را فتح كنيم و به نقطهای برسيم كه دنيای استكبار از آسيب رساندن به جمهوری اسلامی و مردم ايران مأيوس شود. عزت ملی ما يك نمونه از نسخهای است كه در عرصهی بينالمللی میتواند مخاطبانش را پيدا كند و بشريت را نجات دهد و مسائل جهان را حل و فصل كند. با اين حال ما شاهد بودهايم كه رسانههای نظام سلطه در بازتاب سخنان رهبر انقلاب اسلامی به بسياری از نكات اشاره كردند، اما به «عزت ملی» كه همهی اجزای سخنان رهبری برآن استوار بود، اشارهای نداشتند، زيرا اگر اين پيام در سطح دنيا بازتاب پيدا كند، توجه اذهان و افكار عمومی و ملتها را برمیانگيزد و اين چيزی نيست كه غربیها بتوانند تحملش كنند. امروزه تلاش بسيار گستردهای در سطح بينالمللی صورت میگيرد تا هويت قيامهای مردمی بيداری اسلامی مخدوش شود و از طريق صدور شناسنامههای جعلی، هويت اين جنبشها از بين برود. البته در اين خصوص كمتر تبليغ میشود كه به هر حال پيام و كلام اصلی و هويتطلبانهی اين جنبشها همانا اسلام است. بسياری از محققين بر اين نكته تأكيد دارند كه اين خيزشها را مردم مسلمان بهوجود آوردهاند. مسلمانان نيز ترديد ندارند كه دينشان جامع و پاسخگو در همهی عرصههای دنيوی و اخروی است. همچنين ترديد ندارند كه بايد به سمت تحقق اهداف دينی حركت كنند. چهبسا نتايج انتخابات در دو كشور تونس و مصر نيز اثبات همين نكتهی كليدی است كه مايه و گوهر اصلی اين خيزشها، همانا احيای هويت اسلامی و ابراز آشكار و افتخارآميز دينمداری است. |
| ويژه كاركنان؛ آزمون پايان دوره مسائل اعتقادی در اهر برگزار شد |
گروه سياسی و اجتماعی: آزمون پايان دوره پرسش ها و پاسخهای مسائل دينی ـ اعتقادی ديروز، 24 تيرماه با حضور 62 نفر از كاركنان امور مالياتی در شهرستان اهر برگزار شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه آذربايجان شرقی، به نقل از روابطعمومی ادارهكل تبليغات اسلامی آذربايجان شرقی، سيدمحمود حسينی، رئيس اداره تبليغات اسلامی اهر ضمن اعلام اين خبر افزود: آزمون پايانی دوره آموزش پرسشها و پاسخهای اعتقادی ویژه كاركنان امور مالياتی شهرستانهای اهر، سراب، هريس، ورزقان، كليبر در اين شهرستان برگزار شد. حسينی افزود: به كسانیكه در آزمون پايانی حدنصاب لازم را كسب كنند از طرف ادارهكل تبليغات اسلامی استان گواهی آموزش ضمن خدمت به ارزش آموزشی 28 ساعت صادر میشود. |
| قرآن و مباحث هرمنوتيك/ 31 عليرضا قائمینيا: هرمنوتيك فلسفی مشكلات تفسير را جدیتر كرده و نتيجهای جز نسبيت نخواهد داشت |
گروه انديشه: تفسير فعاليتی روشمند است كه مفسر در آن تلاش میكند مراد خداوند را از آيات قرآن و معانی و مدلولات آن كشف كند؛ در صورتی كه هرمنوتيك فلسفی همه چيز را به پيشفرضهای خواننده برمیگرداند و از اين جهت، ورود مباحث هرمنوتيك فلسفی مشكلات تفسير را جدیتر میكند. حجت الاسلام و المسلمين عليرضا قائمینيا، عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به ارائه سخنانی درباره نسبت هرمنوتيك و تفسير قرآن پرداخت و اظهار كرد: هرمنوتيك شاخههای مختلف و مباحث بسيار متنوعی دارد و قطعاً مهمترين جريان هرمنوتيكی قرن بيستم، هرمنوتيك فلسفی گادامر است كه در واقع دانش فهم است. نويسنده كتاب «معناشناسی شناختی قرآن» افزود: هرمنوتيك فلسفی، مباحث فلسفی را درباره شرايط امكان فهم و اينكه فهم تحت چه شرايطی امكانپذير است، مطرح و از نقش پيشفرضها و پيشفهمها و انتظارات خواننده در فهم متن بحث میكند و به اعتقاد بنده اين هرمنوتيك، نقش چندانی نمیتواند در تفسير داشته باشد. قائمینيا عنوان كرد: تفسير فعاليتی روشمند است كه مفسر در آن تلاش میكند كه مراد جدی خداوند را از آيات قرآن و معانی و مدلولات آيات كشف كند؛ در صورتی كه هرمنوتيك فلسفی همه چيز را به انتظارات و پيشفرضهای خواننده برمیگرداند و از اين جهت، ورود مباحث هرمنوتيك فلسفی نه تنها مشكلی از تفسير را حل نمیكند، بلكه مشكلات آن را جدیتر نيز میكند. اين محقق و پژوهشگر ادامه داد: البته هرمنوتيك روشی كه در غرب متداول بوده، شايد بتواند در مباحث تفسيری راهگشا باشد، اما ورود هرمنوتيك فلسفی به حوزه تفسير نقش تخريبی خواهد داشت و نتيجهای جز نسبيت و ديدگاههايی كه غير قابل جمعند، نخواهد داشت و البته هرمنوتيك فلسفی، هر چند در حوزه تفسير نمیتواند راهگشا باشد، اما از جنبه فلسفی، برای مباحث فلسفی قابل استفاده است.
وی خاطرنشان كرد: هرمنوتيك روشی تقريباً از قرون وسطی تا عصر جديد مباحثی مطرح كرده و در زمينه ارائه روشهای خاصی برای فهم متون و محصولات زبانی، دستاوردهايی داشته است. مشابه اين مباحث را در حوزه تفسير و علم اصول و عرفان نظری در دنيای اسلام شاهد هستيم و از همين رو به نظر میرسد كه آن مباحث، برای حوزه تفسير قابل استفادهتر باشد. قائمینيا درباره سابقه مباحث روششناسی فهم در دنيای اسلام تصريح كرد: بحثهای پراكندهای در روششناسی فهم در دنيای اسلام مطرح شده است، اما به طور مستقل و مدون كار چندانی در اين زمينه صورت نگرفته است. در دوران قديم مباحث روشی و خصوصاً روششناسی فهم متون الهی مانند قرآن، چندان مطرح نبوده و اساساً بيشتر در دوره جديد مورد توجه قرار گرفته است. عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ادامه داد: در دوران قديم به صورت پراكنده و به تناسب در لابهلای مباحث تفسيری يا علوم قرآنی، كارهايی انجام شده است؛ اما به صورت مدون در دوران اخير كارهايی انجام شده و آرای مفسران و اصوليين در اين زمينه اصطياد شده است. وی در پاسخ به اين سؤال كه تكيه انديشمندان اسلامی در مواجهه با پيشفرضها بر كاهش پيشفرضهاست و يا بازشناسی پيشفرضهای موجه از ناموجه؟، اظهار كرد: به نظر میرسد كه اين مطلب در تفسير پيچيدهتر از آن است كه در هرمنوتيك فلسفی مطرح شده است و آنگونه كه در هرمنوتيك فلسفی مطرح شده، نيست. نويسنده كتاب «بيولوژی نص» اضافه كرد: مفسر اگر پيشفهمها و پيشفرضهايی داشته باشد و آنها را بر متن تحميل كند، قطعاً دچار تفسير به رأی خواهد شد؛ مگر اينكه از خود متن قرآن دليل يا شاهدی پيدا كند كه فهم قبلی خود را تأييد كند و در آن صورت فهم او توجيه خواهد شد. وی ادامه داد: به عبارات ديگر مفسران مسلمان، فرض را بر اين گرفتهاند كه مفسر میتواند تا حدی به خود معنای متن برسد؛ متن قرآن معنايی مستقل از خواننده دارد؛ آن معنا قابل كشف، قابل اثبات و قابل استناد به خداوند است و بر اساس اينها مفسر میتواند مقبولات خود را به متن عرضه كند و سپس آن متن يا آن مقبولات را تأييد يا رد میكند. در اينجا نسبيتی نيز پيش نمیآيد، چون امكان اينكه معنای قرآن را بدون آن پيشفهمها درك كند، وجود دارد. ادامه دارد ... |
| فراخوان جشنواره «آسمان هشتم» در میناب اعلام شد |
گروه سياسی و اجتماعی: مدير كانون فرهنگی ـ هنری امامالمنتظر روستای كردر ميناب از اعلام فراخوان ششمين جشنواره استانی فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم در اين كانون خبر داد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه هرمزگان٬ به نقل از دبیرخانه کانونهای مساجد استان هرمزگان، ابراهيم ذاكری، مدير كانون امامالمنتظر در گفتوگویی اظهار کرد: بهمناسبت ميلاد با بركت امامرضا(ع) و همزمان با دهه كرامت، ششمين جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم از 28 شهريور تا هفتم مهرماه سال 91 در روستای كردر برگزار میشود. وی، تحكيم مبانی اسلامی و مقابله با نقشههای شوم دشمنان، نشر و ترويج شعائر دينی و پاسداری از ارزشها را از اهداف اين جشنواره برشمرد. دبير ششمين جشنواره آسمان هشتم افزود: در اين جشنواره مسابقات فرهنگی ـ هنری در سه بخش استانی (حضوری)، استانی(غير حضوری) و شهرستانی ويژه شهرستان ميناب و توابع و مسابقات ورزشی ويژه شهرستان ميناب برگزار میشود. ذاكری ادامه داد: صوت و لحن قرآن و اذان در رده سنی زير 25 سال، شعر نيز 15 سال به بالا و چاووشیخوانی در دو رده سنی 15 سال به بالا و زير 15 سال از جمله رشتههای ارائه شده در بخش مسابقات فرهنگی ـ هنری استانی (حضوری) است. وی اضافه كرد: در بخش مسابقات فرهنگی ـ هنری استانی(غير حضوری)، سفرنامه نويسی، خطاطی، نقاشی و پيام كوتاه ادبی در نظر گرفته شده است. ذاكری طراحی، كتابخوانی، متن ادبی، احاديث، سرود، تواشيح و همخوانی، عكاسی و نهجالبلاغه را از جمله رشتههای گنجاندهشده در بخش فرهنگی ـ هنری ويژه شهرستان ميناب و توابع ذكر كرد. وی عنوان كرد: در بخش مسابقات ورزشی ويژه شهرستان نيز رشتههای تنيس روی ميز، دوچرخهسواری، دوميدانی، تيراندازی با تفنگ بادی، طنابكشی، كاراته، فوتسال و واليبال لحاظ شده است. مدير كانون فرهنگی ـ هنری امامالمنتظر، آخرين مهلت ثبت نام در اين جشنواره و ارسال آثار را 10 شهريورماه 91 اعلام كرد و افزود: علاقهمندان میتوانند با مراجعه به كانونهای فرهنگی ـ هنری مساجد و پايگاههای مقاومت بسيج جهت شركت در اين جشنواره نامنويسی كنند. وی گفت: ششمين جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم بههمت كانون فرهنگی ـ هنری امامالمنتظر و با همكاری دبيرخانه كانونهای مساجد استان هرمزگان، دبيرخانه دائمی جشنواره فرهنگی ـ هنری امامرضا(ع) و هيئت مذهبی امامرضا(ع) روستای كردر برگزار میشود. یادآور میشود٬ كانون فرهنگی ـ هنری امامالمنتظر مسجد صاحبالزمان(عج) روستای كردر مبتكر برپايی جشنهای مردمی رضوی و يكی از كانونهای فعال كشور در شرق استان هرمزگان است. |
| مسئوليتهای اجتماعی زنان مسلمان در چچن تبیین شد |
گروه سياسی و اجتماعی: وظایف و مسئوليتهای اجتماعی زنان مسلمان در ماه رمضان طی نشستی با عنوان«شب ملاقات» در شهر«گروزنی»، پايتخت جمهوری چچن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه منطقه اروپا، این نشست به همت وزارت سياست ملی، مطبوعات و اطلاعات این کشور ویژه بانوان مسلمان كارمند وزارتخانهها و ادارات مختلف این کشور نظیر وزارت شرايط اضطراری، اداره نهادهای دادگستری، شهرداری و فرمانداری گروزنی و بيمارستانها برگزار شد. در اين نشست مدينه يوسفآوا؛ رئيس مدرسه اسلامی بانوان«مومنه» و بانو مرتضعلیيوا، کارشناس باشگاه زنان مسلمان«ايمان» این کشور درباره فضیلت و ويژگيهای ماه رمضان برای شركتكنندگان سخنرانی کردند و در ادامه سخنانشان بر ضرورت انجام وظائف و برعهده گرفتن مسئوليتها توسط بانوان طی اين ماه مبارک در قبال خانواده، فرزندان و جامعه تأكيد كردند. مجريان برگزاری در پایان نشست شب ملاقات که روز جمعه، 23 تیرماه، برگزار شد؛ به سؤالات و پرسشهای متعدد دينی و شرعی شركتكنندگان با استناد به آيات كلامالله مجيد پاسخ دادند.
|
| با هدف ترويج فرهنگ زكات؛ گفتمان دينی «زكات» در مشکينشهر برگزار شد |
گروه سياسی و اجتماعی: بههمت اداره تبليغات اسلامی اسلامی مشکينشهر، گفتمان دينی با موضوع زكات شنبه، 24 تيرماه در اين شهرستان برگزار شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه اردبيل، حجتالاسلام يدالله نعمتی، رئيس اداره تبليغات اسلامی مشکينشهر در گفتمان دينی «زكات» با اشاره به ضرورت تهذيب نفس از همه جهات، زكات را لازمه تزكيه مال دانست و گفت: در صدر اسلام قانون گرفتن زكات از مردم همراه با تعيين نصاب و فرستادن مأمور به شهرهای مختلف صورت گرفت نه فرمان دادن زكات. وی در بخش ديگر از سخنان خود به اهميت زكات در روايات اشاره كرد وگفت: امام صادق(ع) در خصوص زكات فرمودند: «هركس زكات مالش را برای خداوند ندهد مثل آن را در راه باطل میدهد». حجتالاسلام نعمتی در ادامه به آثار پرداخت زكات در جامعه اشاره كرد و گفت: اگر همه مردم زكات مالشان را بدهند ديگر هيچ دردمندی در جهان پيدا نمیشود. تبيين اهميت زكات در اسلام راهكاری برای توسعه فرهنگ آن است و اين مهم بايد توسط مبليغن در جامعه اطلاعرسانی شود. رئيس اداره تبليغات اسلامی مشکينشهر تصريح كرد: با توجه به اينكه اسلام، از همان عصر پيامبر(ص)، با تأسيس حكومت همراه بود و همچنين با توجه به اينكه اسلام توجه خاصى به حمايت از محرومان و مبارزه با فاصله طبقاتى دارد، روشن مىشود كه نقش بيتالمال و زكات كه يكى از منابع درآمد بيتالمال است از مهمترين نقشها است. |
| عمليات اجرايی ساخت مصلی شهرستان كوثر شروع شد |
گروه سياسی و اجتماعی: عمليات اجرايی ساخت مصلی شهرستان كوثر با حضور مسئولان استانی و شهرستانی شنبه، 24 تيرماه شروع شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه اردبيل، در آغاز عمليات اجرايی ساخت مصلی شهرستان كوثر كه با بازديد استاندار اردبيل از اين طرح انجام شد، سيدحسين صابری، استاندار اردبيل گفت: در چند شهرستان در حال ساخت و ساز مصلی هستيم كه با اجرای فاز به فاز آن در نظر داريم تمام شهرستانها را صاحب مصلی كنيم. وی با تأكيد بر تسريع ساخت پروژه مصلی كوثر ابراز نمود: ساخت سريع و به موقع اين مصلی سبب رضايتمندی نمازگزاران و دعای خير آنها خواهد شد. صابری با بيان اينكه اعتبارات لازم برای ساخت مصلی به ويژه در شهرستانهای خلخال و كوثر اختصاص يافته است، افزود: روند اجرای مصلای بزرگ در حال احداث اين شهر بايد تسريع يابد. استاندار اردبيل با بيان اينكه احداث اين مجتمع فرهنگی، مذهبی از ضروريات شهرستان كوثر است، تصريح كرد: در حال حاضر خاكبرداری اين مكان درحال انجام است. سيدسعدالله رئيسساداتی، فرماندار كوثر هم در اين مراسم از توجه ويژه استاندار اردبيل به مسائل فرهنگی و پيگيری احداث مصلی و نيز اختصاص اعتبار به مساجد اين شهرستان قدردانی كرد. اين مصلی در زمينی به مساحت 5 هزار مترمربع در ورودی شهر گيوی احداث میشود. فرماندار كوثر افزود: اين فاز دارای بخشهای نمازخانه خانمها و آقايان، كتابخانه، محل استقرار سرايدار، تأسيسات و بخش اداری است. با حمايت مسئولان استانی تاكنون برای تهيه نقشه و مقدمات اوليه طرح 500 ميليون ريال اختصاص يافته است. وی بيان نمود: شهر گيوی دارای يك مسجد جامع و 9 مسجد است كه علاوه بر برگزاری نماز جماعت برنامههای فرهنگی و مذهبی در اين مساجد اجرا میشود. |
| اجرای طرح ساخت مساجد در سراسر افغانستان |
گروه سياسی و اجتماعی: اجرای طرح ساخت و احداث مساجد در سراسر جمهوری اسلامی افغانستان از سوی وزارت امور دينی كشور آغاز شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه منطقه آسيای مركزی، 34 مسجد بر اساس طرح ويژه وزارت امور دينی افغانستان تا اواسط دیماه سال 92، با هزینه بالغ بر هفت میلیون و یکصد هزار دلار در مناطق مختلف این كشور احداث میشود. وزارت امور دينی اين كشور روز جمعه، 23 تیرماه، در این خصوص اعلام کرد: اجرای طرح مذكور با ساخت نخستین مسجد در منطقه «جابر خاكی» استان كابل، پایتخت افغانستان آغاز شد. در حال حاضر ساخت مساجد در استانهای«كاپيسا»، «قندز»، «پكتيكا»، «خوست»، «غزنی»، «بدخشان»، «غور»، «زابل» و «ارزگان» شروع شده است. همچنین هزينه ساخت هر مسجد 50 هزار دلار برآورد شده است که توسط وزارت توسعه كشور تأمين میشود.
|
| هنر اسلامی؛ خاستگاه، ويژگیها و وجوه تمايز (ماهيت هنر قدسی)/ 19 رئيس فرهنگستان هنر: ذكر و صلات با شرط بسياری و بيداری محض منجر به خلق هنر قدسی میشود |
گروه هنر: شاعران را به ذكر و صلات بسيار موظف كردهاند تا تزكيه اتفاق بيفتد، از سلسله شعرا همه پيرو گمراهانند و گمراهان پيرو شعرا هستند، مگر كسانی كه نماز را بسيار برپا میدارند و ذكر خدا بسيار میگويند؛ اين دو مورد هر دو با شرط بسياری و بيداری محض منجر به خلق هنر قدسی میشود.
محمدعلی معلم دامغانی، چهره ماندگار در عرصه شعر و ادب فارسی و رئيس فرهنگستان هنر ايران، در بخش اول گفتوگوی خود با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اينكه میگويند شعرا در نقطه الهام سر به عالم ملكوت میكشند، تصريح كرد: در واقع هنرمند در عالم ملكوت حقايقی را میبيند كه نقل آن حقايق در اين جهان عبارت از هنر قدسی است. وی افزود: بايد اين قوت، يعنی اين اشراق و اين الهام در وجودشان باشد تا شعرشان صورتی از حقايقی كه ديگران گفتهاند نباشد. البته در قرآن آمده است كه خوب و بد هر دو الهام میشود، «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»؛ اغوا و تقوا هر دو از آسمان به انسانی كه استعداد و قريحهاش را دارد به تناسب وضعيت تزكيهاش الهام میشود؛ تزكيه در فرهنگ به زغالی كه بیدود و آتش محض شده باشد گفته میشود، اگر چوبی را بسوزانيد به صورتی كه آن بخش دودانگيز آن تمام شود و همه وجود آن آتش شود مزكا نام میگيرد. اين موجود صاحب تزكيه است. معلم دامغانی عنوان كرد: اگر انسان به جايی برسد كه ناخالصیهای خود را كنار بگذارد و به نقطه تزكيه برسد به او تقوا الهام میشود نه اغوا. او برای گمراه كردن بشر سخن نخواهد گفت. او تحت تاثير نيروی اغتشاش شيطانی قرار نمیگيرد، حرفهايی نمیزند كه ديگری منحرف شود، بلكه سخنش از حقايقی كه با آنچه به انبياء وحی شده فاصلهای ندارد. برای همين است كه شاعری را يك پرده پائينتر از پيغمبری میدانند. پيش و پسی بست صف كبريا/ پس شعرا آمد و پيش انبياء. وی اظهار كرد: شعرا به انبياء برای درك آن حقايق معنوی اقتدا میكنند. البته اسباب كار شعرا وحی نيست و جبرئيل پيش آنها نمیآيد؛ روح قدسی آنگونه كه بر پيامبران نازل میشود بر آنان نازل نمیشود، بلكه به آنان الهام میشود. میدانيد كه الهام شدن يك مسئله عمومی است، به زنبور عسل برای ساختن مسدسهای شكيل شگفتی كه هزاران لطيفه در خود دارد الهام میشود. اين را از اين جهت عرض میكنم كه الهام را به معنی وحی برداشت نكنيد. اين مدرس دانشگاه بيان كرد: به همين جهت شاعر را به ذكر و صلات بسيار موظف كردهاند، تا آن تزكيه اتفاق بيفتد. از سلسله شعرا همه پيرو گمراهانند و گمراهان پيرو شعرا هستند، مگر كسانی كه نماز را بسيار برپا میدارند و ذكر خدا بسيار میگويند. اين دو مورد هر دو با شرط «بسياری و بيداری محض» منجر به خلق هنر قدسی میشود. وی افزود: در روزگار ما اغلب توجه به محصول است و آنجايی بحث هنر میشود كه اثر هنری، از هر نوع كه باشد، پيش روی انسان باشد. تمام اين صور هنریاند و حرف هنر آنجا طرح میشود كه يكی از اين آثار پيش روی ماست. وقتی اثر مطرح باشد شما ممكن است در مورد صورت، محتوا و ساختار آن بپرسيد. در گذشتههای دور اين چنين نيست، در واقع پرسيدن سؤال درباره حقيقت هنر از ماهيت شیء، پيش از تحقق آن اعم از اينكه پيش روی ما باشد يا نباشد، ممكن است و فرد پاسخگو هم مشروط نمیكند كه من به شخصه اين صورت را قبول دارم و هنر است و در غير اين صورت همه لاطائل است و هنر نيست. معلم دامغانی اذعان كرد: در يونان، ايران و در خيلی از كشورها به غير از صورت، خود معنی را بر هنر حمل كردند حتی يونانیها معنی را هنر دانستند نه صورت هنری را. صورت هنری در درجه بعدی است، اگر چه به قول عبدالرزاق اصفهانی پدر كمالالدين اسماعيل در آن شعری كه برای خاقانی مینويسد: «كيست كه پيغام من به شهر شروان برد/ يك سخن از من بدان مرد سخندان برد/ گويد خاقانيا اين همه ناموس چيست/ نه هر كه دو بيت گفت لقب ز خاقان برد/ تحفه فرستى ز شعر سوى عراق اينت جهل/ هيچكس از زيركى زيره به كرمان برد». وی ادامه داد: برای نمونهای ديگر، گاهی شعری مثل شعر سعدی است كه امام خمينی(ره) با همه عظمتش در مورد آن میفرمايد «شاعر اگر سعدی شيرازی است/ بافتههای من و تو بازی است»؛ يعنی تا اين درجه به صورت شعر و معنی شعر سعدی عنايت دارد. معلوم است كه شعر سعدی شاهسواری است كه بر رخشی نشسته و در ميدان میتازد، هم صورت آن زيباست و هم معنی و محتوای آن. اينجا صورت كامل هنر تحقق پيدا كرده است. رئيس فرهنگستان هنر اضافه كرد: برخی جاها هم اين طور نيست، ممكن است صورت شعر ضعيف اما از معنی شايانی برخوردار باشد، يا عكس اين اتفاق بيفتد. گذشتگان ما اين كه صورت شعر ضعيف باشد را خوب ندانستهاند و حق هم با آنها بوده است، اما اين از مسلمات است كه معنی خوب به حقيقت شعر و حقيقت هنر نزديكتر است تا صورت خوب، ای بسا ابليس آدمرو كه هست/ پس به دستی نشايد داد دست. بسياری صور هست كه اين صور به نوعی شعبده هنر است، اما حقيقت هنر نيست، هنگامی هنر خواهد بود كه خاصيت هنر هم در آن باشد. وی در مورد ارتباط هنر با طريقت معنوی اسلام گفت: پيامبر ما در ميان قوم و روزگاری ظهور كردند كه اينان در هنرهای كلامی بینظير بودند. هنوز آثار شاعران نابغه آن دوران در اختيار ماست، معجزه پيامبر اكرم(ص) نيز كلام بود، يعنی او كلامی بالاتر از كلام شعرا آورد و عرب درمانده اين بود كه صورت قرآن را شعر بنامد يا نثر. البته كاهنان پيش از پيامبر به صورتی سخن میگفتند كه تقريبا نوعی نثر مصنوع و در عين حال آميخته به سجع و قوافی خاص نثر بود، ولی حلاوت و حقيقت موجود در كلام خدا آنقدر با كلام بشر متفاوت بود كه در همان ابتدا همه به آن متوجه شدند. معلمدامغانی تصريح كرد: حتی برخی شاعران طراز اول از شاعری استعفاء دادند، زيرا به كلامی برخوردند كه حلاوت آن از شعر بيشتر بود اما شعر نبود و آن كسی كه صاحب اختيار اين سخن بود يعنی شخص پيغمبر(ص)، خود میگفت كه اين شعر نيست و من هم شاعر نيستم، بلكه اين وحی است و بسياری از هنرمندان آن عصر به آن با ديده تحسين و اعجاب نگاه میكردند. چهره ماندگار عرصه شعر و ادب فارسی در پايان بخش دوم اين گفتوگو متذكر شد: به هر حال دين ما به صورت هنری به ميدان پا گذاشت و در صورت عالی هنرهای كلامی ظهور كرد و آن صورت كلامی همين قرآنی است كه تغييری هم نكرده است. اگر كلامی به اين كلام نزديك باشد كلام اميرالمومنين(ع) است كه در تعيين مراتب مسلما كلام بشر است و پس از آن صحيفه سجاديه قرار دارد. ادامه دارد ... |
| روحانيان نقش مهمی در خنثی كردن توطئههای دشمنان دارند |
گروه سياسی و اجتماعی: مشاور استاندار آذربايجان شرقی در امور روحانيت گفت: روحانيان به جهت ارتباط نزديك با مردم نقش مهمی در خنثی كردن توطئههای دشمنان دارند. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه آذربايجان شرقی، حجتالاسلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار آذربايجان شرقی روز گذشته، 24 تيرماه در ديدار با روحانيان شهرستان ملكان در اين شهرستان گفت: در برهه كنونی روحانيان علاوه بر تمام مسئوليتهايی كه تاكنون داشتهاند، مسئوليت خطير هدايت جامعه بشری و ساختن ايران بهعنوان نقطه اميد ملتهای مسلمان را نيز عهدهدار هستند. وی با اشاره به تلاش دشمنان برای ايجاد شكاف بين مردم و نظام اسلامی خاطرنشان كرد: روحانيان بهجهت ارتباط نزديك با مردم نقش مهمی در خنثی كردن توطئههای دشمنان دارند. مشاور استاندار آذربايجان شرقی در امور روحانيت با بيان اينكه دولت در پشتيبانی از انقلاب اسلامی مجاهدت میكند افزود: تلاش بیوقفه و خستگیناپذير دولت در خدمت به مردم از باورهای دينی نشأت گرفته و افتخار اين دولت پيروی از ولی فقيه و دلدادگی به آرمانهای امام راحل است. حجتالاسلام زمانی، امام جمعه ملكان نيز در اين ديدار با بيان اينكه روحانيت با انقلاب اسلامی عجين شده است افزود: روحانيان در مقاطع مختلف پشتيبانی خود را از نظام اسلامی نشان دادهاند و بعد از اين نيز همچنان در اين مسير ثابتقدم هستند. استاندار آذربايجان شرقی نيز در اين ديدار با بيان اينكه دولت از فعاليتهای فرهنگی غافل نيست، گفت: دولت قصد دارد بهواسطه ارتباط با روحانيت، تعالی معنوی مردم را در كنار رفاه و آسايش مادی آنان تأمين كند. احمد عليرضابيگی در ادامه با تأكيد بر نقشآفرينی بيشتر روحانيت در موضوع فرهنگسازی در حوزه اشتغال، سرمايهگذاری و توسعه بخش كشاورزی، افزود: بيشترين توجه به امور مساجد و حوزههای علميه در اين دولت صورت گرفته و ارتباط صميمانه با روحانيان به جهت اينكه اين قشر محل رجوع مردم هستند در دستور كار دولت قرار دارد. وی با اشاره به سياستگذاری دولت برای توزيع ثروت در نقاط دور، خاطرنشان كرد: پافشاری دولت بر باورهای دينی و آرمانهای انقلاب اسلامی امكان به نتيجه رساندن كارهای بزرگی را فراهم كرده و اين اقدامات انگيزه مردم را به سكونت در همان نقطهای كه به آن تعلق دارند جلب كرده است. عليرضابيگی با اشاره به تحريمهای گسترده غرب عليه جمهوری اسلامی اظهار کرد: ملت ايران با بهرهگيری از ايمان و باورهای دينی و رهبری داهيانه ولی فقيه زمان، امكان يافته است هر آسيب و توطئهای را به فرصتی برای تحكيم پايههای انقلاب اسلامی تبديل كند. وی افزود: زمامداران غربی تصور میكردند كه تحريمها ملت ايران را وادار به تسليم میکند لكن نه تنها هيچ اثری از تحريم در زندگی ايرانيان ديده نمیشود بلكه به اذعان خود آنها، روند توسعه و پيشرفت كشور با شتاب بيشتری ادامه دارد. |