مسابقه سوگواره صفر
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
د |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی:
1-
بعد از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگى و پس از آنکه پیامبر (ص) دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک “عقبة” و “نضر” را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فدا محروم بمانند. لذا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها “فداء” بگیریم. پیامبر (ص) در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن “فداء” در مقابل آزادى اسیران داد.
2-
همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد. حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.
3-
امام رضا (ع):کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
د |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
1-
بعد از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگى و پس از آنکه پیامبر (ص) دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک “عقبة” و “نضر” را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فدا محروم بمانند. لذا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها “فداء” بگیریم. پیامبر (ص) در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن “فداء” در مقابل آزادى اسیران داد.
2-
همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد. حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.
3-
امام رضا (ع):کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
د |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
سوال 1 تشریحی : بعد از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگى و پس از آنکه پیامبر (ص) دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک “عقبة” و “نضر” را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فدا محروم بمانند. لذا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها “فداء” بگیریم. پیامبر (ص) در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن “فداء” در مقابل آزادى اسیران داد.
سوال 2 تشریحی: همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد.
حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.
سوال3 تشریحی : امام رضا (ع):کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
اف |
|
8 |
ج |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
محمد با اسیران بهنیکی رفتار کرد و جز یکی دو تن از آنان، همگی با پرداخت فدیه یا به دلایل دیگر آزاد شدند محمد مانع رفتارهای خشن (که نزد اعراب معمول بود) با اسیران میشد، و به طور کلی سیاست او آزادکردن اسیران با فدیه بود وی چند تن را که دشمنان خطرناک مدینه و اسلام میپنداشت، کشت و از بقیه چشمپوشید
پس از نبرد، میان مسلمانان در تقسیم غنائم جنگی اختلاف افتاد تا اینکه آیاتی نازل شد و محمد گفت غنائم و اسیران به طور مساوی بین کسانی که در جنگ شرکت داشتند تقسیم شود بخشی از غنائم نیز به فقیران مدینه بهخصوص زنان و کودکانی که پس از جنگ بیوه و یتیم شدند اختصاص یافت
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
اف |
|
8 |
ج |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
محمد با اسیران بهنیکی رفتار کرد و جز یکی دو تن از آنان، همگی با پرداخت فدیه یا به دلایل دیگر آزاد شدند محمد مانع رفتارهای خشن (که نزد اعراب معمول بود) با اسیران میشد، و به طور کلی سیاست او آزادکردن اسیران با فدیه بود وی چند تن را که دشمنان خطرناک مدینه و اسلام میپنداشت، کشت و از بقیه چشمپوشید
پس از نبرد، میان مسلمانان در تقسیم غنائم جنگی اختلاف افتاد تا اینکه آیاتی نازل شد و محمد گفت غنائم و اسیران به طور مساوی بین کسانی که در جنگ شرکت داشتند تقسیم شود بخشی از غنائم نیز به فقیران مدینه بهخصوص زنان و کودکانی که پس از جنگ بیوه و یتیم شدند اختصاص یافت
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
اف |
|
8 |
ج |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
محمد با اسیران بهنیکی رفتار کرد و جز یکی دو تن از آنان، همگی با پرداخت فدیه یا به دلایل دیگر آزاد شدند محمد مانع رفتارهای خشن (که نزد اعراب معمول بود) با اسیران میشد، و به طور کلی سیاست او آزادکردن اسیران با فدیه بود وی چند تن را که دشمنان خطرناک مدینه و اسلام میپنداشت، کشت و از بقیه چشمپوشید
پس از نبرد، میان مسلمانان در تقسیم غنائم جنگی اختلاف افتاد تا اینکه آیاتی نازل شد و محمد گفت غنائم و اسیران به طور مساوی بین کسانی که در جنگ شرکت داشتند تقسیم شود بخشی از غنائم نیز به فقیران مدینه بهخصوص زنان و کودکانی که پس از جنگ بیوه و یتیم شدند اختصاص یافت
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
اف |
|
8 |
ج |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
محمد با اسیران بهنیکی رفتار کرد و جز یکی دو تن از آنان، همگی با پرداخت فدیه یا به دلایل دیگر آزاد شدند محمد مانع رفتارهای خشن (که نزد اعراب معمول بود) با اسیران میشد، و به طور کلی سیاست او آزادکردن اسیران با فدیه بود وی چند تن را که دشمنان خطرناک مدینه و اسلام میپنداشت، کشت و از بقیه چشمپوشید
پس از نبرد، میان مسلمانان در تقسیم غنائم جنگی اختلاف افتاد تا اینکه آیاتی نازل شد و محمد گفت غنائم و اسیران به طور مساوی بین کسانی که در جنگ شرکت داشتند تقسیم شود بخشی از غنائم نیز به فقیران مدینه بهخصوص زنان و کودکانی که پس از جنگ بیوه و یتیم شدند اختصاص یافت
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف:پیامبر اکرم (ص) |
|
2 |
الف:سوره آل عمران ، آیه144 |
|
3 |
د:ابوجهل |
|
4 |
ب:به فاصله چهار انگشت |
|
5 |
ج:سال50 ه.ق ،جعده همسرایشان |
|
6 |
ب:به میزان عقل ،درک وشعورشان |
|
7 |
الف:حضرت علی (ع) |
|
8 |
د:از پیشنهادات ایشان در امور حکومتی استفاده گردد.
|
|
9 |
ب: عقل و جهل |
پاسخ سوالات تشریحی
سوال 1 تشریحی :..............
پس از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگى و پس از آنکه پیامبر (ص) دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک “عقبة” و “نضر” را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فدا محروم بمانند. لذا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها “فداء” بگیریم. پیامبر (ص) در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن “فداء” در مقابل آزادى اسیران داد.
..................
سوال 2 تشریحی:......جواب :همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد.
حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.
..........................
سوال3 تشریحی :.................
پاسخ :امام رضا (ع):کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند......
...............
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
اف |
|
8 |
ج |
|
9 |
ب |
محمد با اسیران بهنیکی رفتار کرد و جز یکی دو تن از آنان، همگی با پرداخت فدیه یا به دلایل دیگر آزاد شدند محمد مانع رفتارهای خشن (که نزد اعراب معمول بود) با اسیران میشد، و به طور کلی سیاست او آزادکردن اسیران با فدیه بود وی چند تن را که دشمنان خطرناک مدینه و اسلام میپنداشت، کشت و از بقیه چشمپوشید
پس از نبرد، میان مسلمانان در تقسیم غنائم جنگی اختلاف افتاد تا اینکه آیاتی نازل شد و محمد گفت غنائم و اسیران به طور مساوی بین کسانی که در جنگ شرکت داشتند تقسیم شود بخشی از غنائم نیز به فقیران مدینه بهخصوص زنان و کودکانی که پس از جنگ بیوه و یتیم شدند اختصاص یافت
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
اف |
|
8 |
ج |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
محمد با اسیران بهنیکی رفتار کرد و جز یکی دو تن از آنان، همگی با پرداخت فدیه یا به دلایل دیگر آزاد شدند محمد مانع رفتارهای خشن (که نزد اعراب معمول بود) با اسیران میشد، و به طور کلی سیاست او آزادکردن اسیران با فدیه بود وی چند تن را که دشمنان خطرناک مدینه و اسلام میپنداشت، کشت و از بقیه چشمپوشید
پس از نبرد، میان مسلمانان در تقسیم غنائم جنگی اختلاف افتاد تا اینکه آیاتی نازل شد و محمد گفت غنائم و اسیران به طور مساوی بین کسانی که در جنگ شرکت داشتند تقسیم شود بخشی از غنائم نیز به فقیران مدینه بهخصوص زنان و کودکانی که پس از جنگ بیوه و یتیم شدند اختصاص یافت
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
اف |
|
8 |
ج |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
محمد با اسیران بهنیکی رفتار کرد و جز یکی دو تن از آنان، همگی با پرداخت فدیه یا به دلایل دیگر آزاد شدند محمد مانع رفتارهای خشن (که نزد اعراب معمول بود) با اسیران میشد، و به طور کلی سیاست او آزادکردن اسیران با فدیه بود وی چند تن را که دشمنان خطرناک مدینه و اسلام میپنداشت، کشت و از بقیه چشمپوشید
پس از نبرد، میان مسلمانان در تقسیم غنائم جنگی اختلاف افتاد تا اینکه آیاتی نازل شد و محمد گفت غنائم و اسیران به طور مساوی بین کسانی که در جنگ شرکت داشتند تقسیم شود بخشی از غنائم نیز به فقیران مدینه بهخصوص زنان و کودکانی که پس از جنگ بیوه و یتیم شدند اختصاص یافت
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
اف |
|
8 |
ج |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
محمد با اسیران بهنیکی رفتار کرد و جز یکی دو تن از آنان، همگی با پرداخت فدیه یا به دلایل دیگر آزاد شدند محمد مانع رفتارهای خشن (که نزد اعراب معمول بود) با اسیران میشد، و به طور کلی سیاست او آزادکردن اسیران با فدیه بود وی چند تن را که دشمنان خطرناک مدینه و اسلام میپنداشت، کشت و از بقیه چشمپوشید
پس از نبرد، میان مسلمانان در تقسیم غنائم جنگی اختلاف افتاد تا اینکه آیاتی نازل شد و محمد گفت غنائم و اسیران به طور مساوی بین کسانی که در جنگ شرکت داشتند تقسیم شود بخشی از غنائم نیز به فقیران مدینه بهخصوص زنان و کودکانی که پس از جنگ بیوه و یتیم شدند اختصاص یافت
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
الف |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
سوال 1 تشریحی :بعد از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگى و پس از آنکه پیامبر (ص) دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک “عقبة” و “نضر” را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فدا محروم بمانند. لذا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها “فداء” بگیریم. پیامبر (ص) در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن “فداء” در مقابل آزادى اسیران داد.
سوال 2 تشریحی: همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد.
حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.
سوال3 تشریحی:امام رضا (ع):کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
الف |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
سوال 1 تشریحی :بعد از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگى و پس از آنکه پیامبر (ص) دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک “عقبة” و “نضر” را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فدا محروم بمانند. لذا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها “فداء” بگیریم. پیامبر (ص) در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن “فداء” در مقابل آزادى اسیران داد.
سوال 2 تشریحی: همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد.
حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.
سوال3 تشریحی:امام رضا (ع):کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
د |
|
8 |
الف |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
سوال 1 تشریحی : 1- در پایان جنگ بدر در مورد قانونی که پیامبر (ص)برای اسیران اجرا نمودند، توضیحی ارائه نمایید؟
بعد از پایان جنگ بدر و پیروزی مسلمون ها بر کفار برای اولین دفعه، حدود هفتاد و چند نفر اسیر از کافران گرفته شد
بلافاصله، از جمله حقوق اولیه که پیامبر اسلام برای اسرا در نظر گرفت، احترام گذاشتن به اونها و بلکه فراتر از اون، محبت کردن به اون ها بود! جالبه که این افراد تا چندی پیش در میدان جنگ با شمشیر به جان مسلمون ها افتاده بودن، ولی پیغمبر به وضوح تبیین کردن که باید با اسرا خوش رفتاری بشه.مسلمون ها هم به دستور پیغمبر وفا کردن، برای اسیرهایی که لباس نداشتن لباس تهیه کردن، زخم های اون ها رو مداوا کردن، و به اون ها غذا دادن. حتی برای رعایت کامل دستور رسول خدا، اگر دو نوع غذا میداشتند، غذای خوبتر و لذیذتر را به اسرا میبخشیدن.جالبه که گفته بشه در اسلام، غذا دادن به اسیر، برکسی که او رو به اسارت میگیره تا وقتی که اسیر رو به فرمانده تحویل بده، واجبه. مثل نماز.برگردیم به جنگ بدر؛ یکی از کسانی که در این جنگ اسیر شده بود "ابوعزیز بن عمیر" نام داشت. او می گه: "چون مسلمانان میخواستند نهار یا شام بخورند، ابتدا به من تعارف میکردند و به من نان میدادند و خود فقط خرما میخوردند. هیچ کس از آنان مقداری نان در اختیارش قرار نگرفت، مگر اینکه نخست به من تعارف کرد".حتی در بعضی از نقل های تاریخی دیده می شه که اگر اسیری که گرفته می شد قابل به راه رفتن نبود، اصحاب پیغمبر برای این که به اسیر سختی نرسه، اون رو به روی دوش خودشون می ذاشتن!البته یادمون باشه، که احترام به اسیر اصلا به معنی دلرحمی بیجا در میدان نبرد و یا در مجازات او نیست. در موقع اسیر گرفتن هم کسی حلوا پخش نمی کنه و در نبرد ضربه هایی وارد می شه. ولی، صحبت در مورد زمان بعد از گرفتن اسیر و قبل از اجرای مجازت اونه. اتفاقا در تعدادی از موارد حکمی که توسط پیغمبر برای اسرا صادر می شد اعدام بود ولی از لحظه ای که فرد اسیر مسلمون ها بود تا لحظه ای که اعدام می شد، با او خوش رفتاری می شد. پس یادمون باشه که این دو مساله در تضاد هم نیستن. در حدیثی از امام علی داریم: "اطعام اسیر و نیکی کردن به او حقی است واجب، هر چند که بخواهی او را در روز بعد به قتل برسانی" اوج این زیبایی رو می شه در رفتار حضرت علی در قبال قاتل خودش دید. اونجا که سفارش نمود: "به این اسیر محبت کنید و به او آب و غذا دهید و با او به احسان رفتار کنید".خلاصه، بعد از گرفتن اسرا در جنگ بدر، پیغمبر دستور دادن که دو تن از اسرای شرور و خطرناک رو اعدام کنن. بعد از اعدام، برای مسلمون ها سوال پیش اومد که آیا همه ی اسرا قرار هست که اعدام شن؟ انصار به پیغمبر مراجعه کردن و از او خواستن که به اونها اجازه بده که در قبال آزاد کردن اسرا غنیمت جنگی دریافت کنن (فداء) که ضررها و صدمه هایی که در جنگ دیده بودن رو جبران کنن. رسول خدا هم بعد از دریافت وحی در این باره (آیات 67 الا 71 سوره انفال) اجازه دادن که مسلمون ها در قبال آزاد کردن اسرا مبلغی (فداء) دریافت کنن.هنگامى که این موضوع به گوش قریش رسید، یکى پس از دیگرى مبلغ رو فرستادن تا اسیران خودشون رو آزاد کنن. (مبلغ بین هزار و چهارهزار درهم تعیین شده بود).
جالبه که داماد پیامبر، یعنی همسر دختر پیغمبر زینب، از اسیر شدگان بود! (دختر پیغمبر قبل از بعثت به همسرى این مرد در آمده بود). برای آزادسازی شوهرش، دختر پیامبر گردنبندى را که خدیجه در عروسیش به او داده بود به عنوان فداء نزد پدر فرستاد.
سوال 2 تشریحی: 2- امام حسن (ع) رااز دیدگاه پیامبر اکرم (ص)توصیف نمایید؟
امام حسن(ع) از دیدگاه پیامبر (ص) : الف- لو کان العقل و رجلا لکان الحسن (فرائد السمطین)=اگر عقل به صورت آدمی آفریده می شد ، هر اینه به شکل و شمائل امام حسن آفریده می شد.ب-اشبهت خلقی و خلقی (اعیان الشیعه ج۱ ص۵۶۳)تو در اندام واخلاق شبیه به من هستی.
سوال3 تشریحی: 3- حضرت رضا (ع) در مورد فردی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ،چه می فرمایند؟
کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند