مسابقه سوگواره صفر
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
د |
|
9 |
ب |
1-پاسخ سوال یک تشریحی:بعد از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگى و پس از آنکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک “عقبة” و “نضر” را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فدا محروم بمانند. لذا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها “فداء” بگیریم. پیامبر (صلی الله علیه و آله) در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن “فداء” در مقابل آزادى اسیران داد. و نیز در روایت نقل شده که بیشترین مبلغى که براى آزادى اسیران تعیین شده بود چهار هزار درهم و کمترین مبلغ هزار درهم بود.
2- پاسخ سوال دو تشریحی:1-پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مکرر می فرمود: الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة هما ریحانتی من الدنیا:«حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.» 2- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:ان ابنی هذا سید یصلح الله به بین فئتین من المسلمین:«همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد.» 3- رسول اکرم (ص) فرمود:هذان ابنای من احبهما فقد احبنی:«حسن و حسین علیهماالسلام دو پسر من هستند، کسی که آنها را دوست بدارد، مرا دوست داشته است.»
3-پاسخ سوال سه تشریحی:
امام رضا (ع) :کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
اقبال الاعمال
| سوال | پاسخ |
| 1 | الف |
| 2 | الف |
| 3 | د |
| 4 | ب |
| 5 | ج |
| 6 | ب |
| 7 | الف |
| 8 | د |
| 9 | ب |
1- بعد از پایان جنگ بدر پیامبر (ص) در انتظار نزول وحی در مورد تکلیف اسرا جنگ بودند تا اینکه آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه دستور “فداء” در مقابل آزادى اسیران نازل شد. این باعث شد تا قریش مبلغ “فداء” را بفرستند و اسیران خود را آزاد کنند.
2- پیامبر اکرم (ص) می فرماید: همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد. و در جائی دیگر می فرماید: حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.
3- کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
| سوال | پاسخ |
| 1 | الف |
| 2 | الف |
| 3 | د |
| 4 | ب |
| 5 | ج |
| 6 | ب |
| 7 | الف |
| 8 | د |
| 9 | ب |
1- بعد از پایان جنگ بدر پیامبر (ص) در انتظار نزول وحی در مورد تکلیف اسرا جنگ بودند تا اینکه آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه دستور “فداء” در مقابل آزادى اسیران نازل شد. این باعث شد تا قریش مبلغ “فداء” را بفرستند و اسیران خود را آزاد کنند.
2- پیامبر اکرم (ص) می فرماید: همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد. و در جائی دیگر می فرماید: حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.
3- کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
پاسخ سوالات تشریحی سوال 1 تشریحی :....بعد از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگى و پس از آنکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک “عقبة” و “نضر” را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فدا محروم بمانند. لذا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها “فداء” بگیریم. پیامبر (صلی الله علیه و آله) در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن “فداء” در مقابل آزادى اسیران داد. و نیز در روایت نقل شده که بیشترین مبلغى که براى آزادى اسیران تعیین شده بود چهار هزار درهم و کمترین مبلغ هزار درهم بود. هنگامى که این موضوع به گوش قریش رسید، یکى پس از دیگرى مبلغ “فداء” را فرستادند تا اسیران خود را آزاد کنند. عجیب اینکه داماد پیامبر “ابى العاص” نیز در میان اسیران بود، دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) یعنى زینب همسر “ابو العاص” گردنبندى را که “خدیجه” در عروسیش به او داده بود به عنوان “فداء” نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرستاد. هنگامى که چشم پیامبر (صلی الله علیه و آله) به گردنبند افتاد، خاطره خدیجه آن زن فداکار و مجاهد در نظرش مجسم شد و فرمود: خدا رحمت کند خدیجه را، این گردنبندى است که جهیزیه دخترم “زینب” قرار داد. و طبق بعضى دیگر از روایات به احترام “خدیجه” از پذیرفتن گردنبند خوددارى کرد، و براى رعایت حقوق مسلمانان موافقت آنها را در این کار جلب نمود. سپس پیامبر “ابوالعاص” را آزاد کرد، به شرط اینکه دخترش “زینب” را که قبل از اسلام به همسرى “ابوالعاص” در آورده بود، به مدینه نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بفرستد. او نیز این شرط را پذیرفت و بعدا هم به آن وفا کرد............................. سوال 2 تشریحی:....1.- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: سوال3 تشریحی :...... امام رضا (ع) کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند. اقبال الاعمال ..........................
|
پاسخ سوالات تشریحی سوال 1 تشریحی :....بعد از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگى و پس از آنکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک “عقبة” و “نضر” را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فدا محروم بمانند. لذا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها “فداء” بگیریم. پیامبر (صلی الله علیه و آله) در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن “فداء” در مقابل آزادى اسیران داد. و نیز در روایت نقل شده که بیشترین مبلغى که براى آزادى اسیران تعیین شده بود چهار هزار درهم و کمترین مبلغ هزار درهم بود. هنگامى که این موضوع به گوش قریش رسید، یکى پس از دیگرى مبلغ “فداء” را فرستادند تا اسیران خود را آزاد کنند. عجیب اینکه داماد پیامبر “ابى العاص” نیز در میان اسیران بود، دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) یعنى زینب همسر “ابو العاص” گردنبندى را که “خدیجه” در عروسیش به او داده بود به عنوان “فداء” نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرستاد. هنگامى که چشم پیامبر (صلی الله علیه و آله) به گردنبند افتاد، خاطره خدیجه آن زن فداکار و مجاهد در نظرش مجسم شد و فرمود: خدا رحمت کند خدیجه را، این گردنبندى است که جهیزیه دخترم “زینب” قرار داد. و طبق بعضى دیگر از روایات به احترام “خدیجه” از پذیرفتن گردنبند خوددارى کرد، و براى رعایت حقوق مسلمانان موافقت آنها را در این کار جلب نمود. سپس پیامبر “ابوالعاص” را آزاد کرد، به شرط اینکه دخترش “زینب” را که قبل از اسلام به همسرى “ابوالعاص” در آورده بود، به مدینه نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بفرستد. او نیز این شرط را پذیرفت و بعدا هم به آن وفا کرد............................. سوال 2 تشریحی:....1.- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: سوال3 تشریحی :...... امام رضا (ع) کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند. اقبال الاعمال ..........................
|
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
دال |
|
4 |
ب |
|
5 |
جیم |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
دال |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
سوال 1 تشریحی :.................
...............
سوال 2 تشریحی:...............................
- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
ان ابنی هذا سید یصلح الله به بین فئتین من المسلمین:
«همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد.» ” ۱ “.
۲ – عمار یاسر میگوید؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مکرر فرمود: الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة هما ریحانتی من الدنیا:
«حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.» ” ۲ “.
۳ – نیز فرمود:
هذان ابنای من احبهما فقد احبنی:
«حسن و حسین علیهماالسلام دو پسر من هستند، کسی که آنها را دوست بدارد، مرا دوست داشته است.» ” ۳ “.
۴ – در ماجرای مباهله، هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، علی علیهالسلام و فاطمه و حسن و حسین علیهمالسلام را همراه خود برای مباهله با سران مسیحی، آورد، آنها به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: «چرا اصحاب بزرگوار خود را برای مباهله نیاوردی؟»
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ فرمود:
اجل اباهلکم بهولاء خیر اهل الارض و افضل الخلق
.
سوال3 تشریحی :................................
امام رضا (ع)
کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
سوال تستی پاسخ تشریحی1: بعد از پایان جنگ بدر و پیروزی مسلمون ها بر کفار برای اولین دفعه، حدود هفتاد و چند نفر اسیر از کافران گرفته شد. بلافاصله، از جمله حقوق اولیه که پیامبر اسلام برای اسرا در نظر گرفت، احترام گذاشتن به اونها و بلکه فراتر از اون، محبت کردن به اون ها بود! جالبه که این افراد تا چندی پیش در میدان جنگ با شمشیر به جان مسلمون ها افتاده بودن، ولی پیغمبر به وضوح تبیین کردن که باید با اسرا خوش رفتاری بشه. مسلمون ها هم به دستور پیغمبر وفا کردن، برای اسیرهایی که لباس نداشتن لباس تهیه کردن، زخم های اون ها رو مداوا کردن، و به اون ها غذا دادن. حتی برای رعایت کامل دستور رسول خدا، اگر دو نوع غذا میداشتند، غذای خوبتر و لذیذتر را به اسرا میبخشیدن خلاصه، بعد از گرفتن اسرا در جنگ بدر، پیغمبر دستور دادن که دو تن از اسرای شرور و خطرناک رو اعدام کنن. بعد از اعدام، برای مسلمون ها سوال پیش اومد که آیا همه ی اسرا قرار هست که اعدام شن؟ انصار به پیغمبر مراجعه کردن و از او خواستن که به اونها اجازه بده که در قبال آزاد کردن اسرا غنیمت جنگی دریافت کنن (فداء) که ضررها و صدمه هایی که در جنگ دیده بودن رو جبران کنن. رسول خدا هم بعد از دریافت وحی در این باره (آیات 67 الا 71 سوره انفال) اجازه دادن که مسلمون ها در قبال آزاد کردن اسرا مبلغی (فداء) دریافت کنن. پاسخ تشریجی2:پیامبر (ص) فرمود: به حسن(ع) شکوه و جذبه و وقار ، و به حسین(ع) بخشندگی و رحمت خود را بخشیدم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد.» ” پاسخ تشریجی 3:
پیامبر (ص) فرمود: «فرزند صالح گلی است که خدا به بندگانش میدهد. دو گل من در دنیا حسن و حسیناند
کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
د |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
سوال 1 تشریحی :
بعد از ان كه پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک عقبة و نضر را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فداء محروم بمانند. لذا به پیامبر صلی الله علیه و آله گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها فداء بگیریم. پیامبر صلی الله علیه و آله در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن فداء در مقابل آزادى اسیران داد. و نیز در روایت نقل شده که بیشترین مبلغى که براى آزادى اسیران تعیین شده بود چهار هزار درهم و کمترین مبلغ هزار درهم بود. هنگامى که این موضوع به گوش قریش رسید، یکى پس از دیگرى مبلغ فداء را فرستادند تا اسیران خود را آزاد کنند. عجیب اینکه داماد پیامبر ابى العاص نیز در میان اسیران بود، دختر پیامبر صلی الله علیه و آله یعنى زینب همسر ابو العاص گردنبندى را که خدیجه در عروسیش به او داده بود به عنوان فداء نزد پیامبر صلی الله علیه و آله فرستاد. هنگامى که چشم پیامبر صلی الله علیه و آله به گردنبند افتاد، خاطره خدیجه آن زن فداکار و مجاهد در نظرش مجسم شد و فرمود: خدا رحمت کند خدیجه را این گردنبندى است که جهیزیه دخترم زینب قرار داد.
سوال 2 تشریحی:
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
الحسن و الحسين امامان، قاما او قعدا
يعنى حسن و حسين امام هستند: چه قيام كنند و چه سكوت نمايند
ان ابنی هذا سید یصلح الله به بین فئتین من المسلمین:
همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد
در ماجرای مباهله، هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، علی علیهالسلام و فاطمه و حسن و حسین علیهمالسلام را همراه خود برای مباهله با سران مسیحی، آورد، آنها به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: «چرا اصحاب بزرگوار خود را برای مباهله نیاوردی؟»
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ فرمود:
اجل اباهلکم بهولاء خیر اهل الارض و افضل الخلق
عمار یاسر میگوید؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مکرر فرمود: الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة هما ریحانتی من الدنیا:
حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.
و همچنين فرمود:
هذان ابنای من احبهما فقد احبنی:
حسن و حسین علیهماالسلام دو پسر من هستند، کسی که آنها را دوست بدارد، مرا دوست داشته است
سوال3 تشریحی:
خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت می کنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
|
سوال |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
د |
|
9 |
ب |
1- بعد از پایان جنگ بدر پیامبر (ص) در انتظار نزول وحی در مورد تکلیف اسرا جنگ بودند تا اینکه آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه دستور “فداء” در مقابل آزادى اسیران نازل شد. این باعث شد تا قریش مبلغ “فداء” را بفرستند و اسیران خود را آزاد کنند.
2- پیامبر اکرم (ص) می فرماید: همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد. و در جائی دیگر می فرماید: حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.
3- کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
|
شماره سئوال جواب سئوال 1 الف 2 الف 3 ب 4 ب 5 ج 6 ب 7 د 8 ج 9 ب |
سوالات وجوابهای تشریحی مسابقه سوگواره صفر:
1- در پایان جنگ بدر در مورد قانونی که پیامبر (ص)برای اسیران اجرا نمودند، توضیحی ارائه نمایید؟
بعد از گرفتن اسرا در جنگ بدر، پیغمبر دستور دادن که دو تن از اسرای شرور و خطرناک رو اعدام کنن. بعد از اعدام، برای مسلمون ها سوال پیش اومد که آیا همه ی اسرا قرار هست که اعدام شن؟ انصار به پیغمبر مراجعه کردن و از او خواستن که به اونها اجازه بده که در قبال آزاد کردن اسرا غنیمت جنگی دریافت کنن (فداء) که ضررها و صدمه هایی که در جنگ دیده بودن رو جبران کنن. رسول خدا هم بعد از دریافت وحی در این باره (آیات 67 الا 71 سوره انفال) اجازه دادن که مسلمون ها در قبال آزاد کردن اسرا مبلغی (فداء) دریافت کنن
2- امام حسن (ع) رااز دیدگاه پیامبر اکرم (ص)توصیف نمایید؟
پـیـامـبـر او را پـاره تـن، نـور دیـده، مـیـوه دل و گـل خـوشـبـوى بـوسـتـان نبوت مى نامید. پیوسته او را فرزند خود مى خواند و مى فـرمـود:«هـمـه فـرزندان مادران به پدرشان نسبت مى برند جز اولاد فاطمه ، كه آنان بـه من نسبت مى برند.» از عمق دل به او عشق مى ورزید، دست او را مى گرفت ، بر روى دامـن خـود مـى نـشـانـد و بـه مردم مى گفت :«هر كه این فرزند مرا دوست بدارد مرا دوست داشـتـه ، و هر كه او را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است . خداوند دوست بدارد كسى را كه حسن مرا دوست بدارد.» و گـاه مـى فـرمـود :«خـداونـد مـرا بـه دوستى حسن و حسین فرمان داده است.). و گاه مى فرمود: (من در جنگم با هر كس كه با تو در جنگ باشد.»
3- حضرت رضا (ع) در مورد فردی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ،چه می فرمایند؟
امام رضا (ع):
کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند
جواب سئولات تستی مسابقه سوگواره صفر:
|
شماره سئوال |
جواب سئوال |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
ب |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
د |
|
8 |
ج |
|
9 |
ب |
سوالات وجوابهای تشریحی مسابقه سوگواره صفر:
1- در پایان جنگ بدر در مورد قانونی که پیامبر (ص)برای اسیران اجرا نمودند، توضیحی ارائه نمایید؟
بعد از گرفتن اسرا در جنگ بدر، پیغمبر دستور دادن که دو تن از اسرای شرور و خطرناک رو اعدام کنن. بعد از اعدام، برای مسلمون ها سوال پیش اومد که آیا همه ی اسرا قرار هست که اعدام شن؟ انصار به پیغمبر مراجعه کردن و از او خواستن که به اونها اجازه بده که در قبال آزاد کردن اسرا غنیمت جنگی دریافت کنن (فداء) که ضررها و صدمه هایی که در جنگ دیده بودن رو جبران کنن. رسول خدا هم بعد از دریافت وحی در این باره (آیات 67 الا 71 سوره انفال) اجازه دادن که مسلمون ها در قبال آزاد کردن اسرا مبلغی (فداء) دریافت کنن
2- امام حسن (ع) رااز دیدگاه پیامبر اکرم (ص)توصیف نمایید؟
پـیـامـبـر او را پـاره تـن، نـور دیـده، مـیـوه دل و گـل خـوشـبـوى بـوسـتـان نبوت مى نامید. پیوسته او را فرزند خود مى خواند و مى فـرمـود:«هـمـه فـرزندان مادران به پدرشان نسبت مى برند جز اولاد فاطمه ، كه آنان بـه من نسبت مى برند.» از عمق دل به او عشق مى ورزید، دست او را مى گرفت ، بر روى دامـن خـود مـى نـشـانـد و بـه مردم مى گفت :«هر كه این فرزند مرا دوست بدارد مرا دوست داشـتـه ، و هر كه او را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است . خداوند دوست بدارد كسى را كه حسن مرا دوست بدارد.» و گـاه مـى فـرمـود :«خـداونـد مـرا بـه دوستى حسن و حسین فرمان داده است.). و گاه مى فرمود: (من در جنگم با هر كس كه با تو در جنگ باشد.»
3- حضرت رضا (ع) در مورد فردی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ،چه می فرمایند؟
امام رضا (ع):
کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
د |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
سوال 1 تشریحی : بعد از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگى و پس از آنکه پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور داد که دو نفر از اسیران خطرناک “عقبة” و “نضر” را گردن بزنند. گروه انصار به وحشت افتادند که نکند این دستور در باره سایر اسیران اجرا شود و آنان از گرفتن فدا محروم بمانند. لذا به پیامبر (صلی الله علیه و آله) گفتند: ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها “فداء” بگیریم. پیامبر (صلی الله علیه و آله) در انتظار نزول وحى آسمانى در این باره بود، آیات ۶۷ تا ۷۱ نازل شد و اجازه گرفتن “فداء” در مقابل آزادى اسیران داد. و نیز در روایت نقل شده که بیشترین مبلغى که براى آزادى اسیران تعیین شده بود چهار هزار درهم و کمترین مبلغ هزار درهم بود. هنگامى که این موضوع به گوش قریش رسید، یکى پس از دیگرى مبلغ “فداء” را فرستادند تا اسیران خود را آزاد کنند. عجیب اینکه داماد پیامبر “ابى العاص” نیز در میان اسیران بود، دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله) یعنى زینب همسر “ابو العاص” گردنبندى را که “خدیجه” در عروسیش به او داده بود به عنوان “فداء” نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرستاد. هنگامى که چشم پیامبر (صلی الله علیه و آله) به گردنبند افتاد، خاطره خدیجه آن زن فداکار و مجاهد در نظرش مجسم شد و فرمود: خدا رحمت کند خدیجه را، این گردنبندى است که جهیزیه دخترم “زینب” قرار داد. و طبق بعضى دیگر از روایات به احترام “خدیجه” از پذیرفتن گردنبند خوددارى کرد، و براى رعایت حقوق مسلمانان موافقت آنها را در این کار جلب نمود. سپس پیامبر “ابوالعاص” را آزاد کرد، به شرط اینکه دخترش “زینب” را که قبل از اسلام به همسرى “ابوالعاص” در آورده بود، به مدینه نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بفرستد. او نیز این شرط را پذیرفت و بعدا هم به آن وفا کرد.
سوال 2 تشریحی:
- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
ان ابنی هذا سید یصلح الله به بین فئتین من المسلمین:
«همانا این پسرم (حسن بن علی) سرور و آقا است، خداوند به وسیله او، بین دو گروه از مسلمانان را اصلاح میدهد.» ” ۱ “.
۲ – عمار یاسر میگوید؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مکرر فرمود: الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنة هما ریحانتی من الدنیا:
«حسن و حسین علیهماالسلام دو آقای جوانان اهل بهشتند، آنها دو گل خوشبوی من در دنیا میباشند.» ” ۲ “.
۳ – نیز فرمود:
هذان ابنای من احبهما فقد احبنی:
«حسن و حسین علیهماالسلام دو پسر من هستند، کسی که آنها را دوست بدارد، مرا دوست داشته است.» ” ۳ “.
۴ – در ماجرای مباهله، هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، علی علیهالسلام و فاطمه و حسن و حسین علیهمالسلام را همراه خود برای مباهله با سران مسیحی، آورد، آنها به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کردند: «چرا اصحاب بزرگوار خود را برای مباهله نیاوردی؟»
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در پاسخ فرمود:
اجل اباهلکم بهولاء خیر اهل الارض و افضل الخلق
سوال3 تشریحی : کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
کاش منبع هم معرفی می کردید
|
سوال تستی |
پاسخ |
|
1 |
الف |
|
2 |
الف |
|
3 |
د |
|
4 |
ب |
|
5 |
ج |
|
6 |
ب |
|
7 |
الف |
|
8 |
د |
|
9 |
ب |
پاسخ سوالات تشریحی
سوال 1 تشریحی :
بعد از پايان جنگ بدر و گرفتن اسيران جنگى و پس از آنكه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) دستور داد كه دو نفر از اسيران خطرناك ((عقبة )) و ((نضر)) را گردن بزنند، گروه انصار به وحشت افتادند كه نكند اين دستور درباره ساير اسيران اجرا شود (و از گرفتن فدا محروم بمانند) لذا به پيغمبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) عرض كردند ما هفتاد نفر را كشته و هفتاد نفر را اسير كرديم و اينها از قبيله تو و اسيران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادى آنها ((فداء)) بگيريم (پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلّم در انتظار نزول وحى آسمانى در اين باره بود) آيات مورد بحث نازل شد و اجازه گرفتن ((فداء)) در مقابل آزادى اسيران داد.
و نيز در روايت نقل شده كه بيشترين مبلغى كه براى آزادى اسيران تعيين شده بود چهار هزار درهم و كمترين مبلغ هزار درهم بود. هنگامى كه اين موضوع به گوش قريش رسيد، يكى پس از ديگرى مبلغ ((فداء)) را فرستادند تا اسيران خود را آزاد كنند.
عجيب اينكه داماد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) ((ابى العاص )) نيز در ميان اسيران بود، دختر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) يعنى زينب همسر ابوالعاص گردنبندى را كه ((خديجه )) در عروسيش به او داده بود به عنوان ((فداء)) نزد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) فرستاد. هنگامى كه
چشم پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) به گردنبند افتاد خاطره خديجه آن زن فداكار و مجاهد در نظرش مجسم شد، فرمود خدا رحمت كند خديجه را، اين گردنبندى است كه جهيزيه دخترم ((زينب )) قرار داد (و طبق بعضى ديگر از روايات به احترام خديجه از پذيرفتن گردنبند خوددارى كرد، و براى رعايت حقوق مسلمانان موافقت آنها را در اين كار جلب نمود).
سپس پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) ((ابوالعاص )) را آزاد كرد، به شرط اينكه دخترش زينب را (كه قبل از اسلام به همسرى ابوالعاص در آورده بود) به مدينه نزد پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) بفرستد، او نيز اين شرط را پذيرفت و بعدا هم به آن وفا كرد.
سوال 2 تشریحی:
مـحـبـوبیت امام مجتبى علیه السلام در كودكى نزد پیامبر صلّى اللّه علیه و آله براى همه كـس مـشـهـود بـود. پـیـامـبـر او را پـاره تـن، نـور دیـده، مـیـوه دل و گـل خـوشـبـوى بـوسـتـان نبوت مى نامید. پیوسته او را فرزند خود مى خواند و مى فـرمـود:«هـمـه فـرزندان مادران به پدرشان نسبت مى برند جز اولاد فاطمه ، كه آنان بـه من نسبت مى برند.» از عمق دل به او عشق مى ورزید، دست او را مى گرفت ، بر روى دامـن خـود مـى نـشـانـد و بـه مردم مى گفت :«هر كه این فرزند مرا دوست بدارد مرا دوست داشـتـه ، و هر كه او را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است . خداوند دوست بدارد كسى را كه حسن مرا دوست بدارد.»
و گـاه مـى فـرمـود :«خـداونـد مـرا بـه دوستى حسن و حسین فرمان داده است.). و گاه مى فرمود: (من در جنگم با هر كس كه با تو در جنگ باشد.»
پیامبر بـه هـنـگـام گـریـه او، سـر از پـا نـشـنـاخته، از منبر به زیر مى آمد، او را در آغوش مى گـرفـت و آرام مـى كـرد، آن گـاه بـه مـنـبر باز مى گشت. او را در آغوش مى گرفت و مى بویید و مى بوسید و به او مى گفت:« تو آقا، فرزند آقا، و برادر آقایى.»
او در كودكى در سجده نماز بر دوش پیامبر مى نشست و آن حضرت از شدت مهر به او سر از سـجـده بـر نمى داشت تا خود فرود آید، و گاه به نهایت نرمى و عطوفت او را از دوش خود فرود مى آورد. گاهى دیگر او را بر دوش مى نشاند و مى فرمود:« چه خوب مركبى است مركب تو، و چه خوب سوارى هستى تو!»
پـیـامـبـر در مـراقـبـت و تـربـیـت او سـخت مى كوشید. گاهى او را بر دامن مى نشاند و او را تـشـویق مى كرد كه از سینه مباركش بالا برود و راه رفتن را بیاموزد و مى گفت : حزقة، حزقة، ترق عین بقة (كودك كوچك و نوپاى من ، از سینه ام بالا برو اى كودك ریز نقش من).
گـاه او را بـا بـرادر كـوچـكـش حـسین علیه السلام به كشتى گرفتن وا مى داشت و در حین كـشـتـى او را تـشـویـق مـى كـرد، و مـى فـرمـود: «مـن حـسـن را تـشـویـق مـى كـنـم ، زیـرا جبرئیل حسین را تشویق مى كند.»
پـیـامـبـر تـا آنـجـا بـه شـخصیت او ارج مى نهاد كه در كودكى، امضاى او را پاى برخى قـراردادهـا مـى نـهـاد و بـدیـن وسیله شایستگى او را براى امامت و خلافت روشن مى ساخت
پـیـامـبـر صـلّى اللّه علیه و آله او و حسین را دو گوشواره عرش خدا مى نامید و زینت جهان آفرینش مى دانست. درباره آن دو بزرگوار مى فرمود:« حسن و حسین امامند، خواه قیام كنند و خـواه دست از قیام بردارند.» (1) و مى فرمود: «حسن و حسین دو آقاى جوانان بهشتى اند.»
مردى در زمان پیامبر صلّى اللّه علیه و آله خطایى مرتكب شده بود، خود را از بیم پنهان كرد. روزى امام حسن و امام حسین را در راهى تنها دید، آنان را بر دوش گرفت و نزد پیامبر صـلّى اللّه علیه و آله آمد و گفت : یا رسول اللّه ، من به خداوند و این دو كودك شما پناه آورده ام .
پیامبر خندید و به او فرمود: برو، تو آزادى ....
پـیـامـبـر تـا آنـجـا بـه شـخصیت او ارج مى نهاد كه در كودكى، امضاى او را پاى برخى قـراردادهـا مـى نـهـاد و بـدیـن وسیله شایستگى او را براى امامت و خلافت روشن مى ساخت. هـنـگـامـى كـه هـیـئتى از طائف به نام هیئت ثقیف آمدند و قراردادى جهت عدم تعرض بسته شد پـیـامبر امام حسن را فرمود تا پاى قرارداد را امضا كند. و نیز در صلح حدیبیه كه پیامبر در زیـر درخـتـى از مـسـلمـانـان بـیـعـت مـجـدد گـرفـت، دو كـودك خـردسـال او حـسـن و حـسـیـن هـم بـیـعـت كـردنـد و پـیـامـبـر فـرمـود:از افـراد خـردسـال كـسى با ما بیعت نخواهد كرد مگر كسى كه از ما خاندان باشد.(2)
محبوبیت نزد امیرمؤمنان علیه السلام
هنگامى كه ابن عباس مردم را به بیعت با آن حضرت فراخواند، مردم سخن او را پذیرفته ، گفتند: راستى كه چقدر حسین بن على نزد ما محبوب است ! بى شك او سزاوار خلافت است.(3)
حسین استادولی
بخش عترت و سیره تبیان
سوال3 تشریحی :
کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.
|
سوال تستی
|
پاسخ
|
|
1
|
الف
|
|
2
|
الف
|
|
3
|
ب
|
|
4
|
ب
|
|
5
|
ج
|
|
6
|
ب
|
|
7
|
د
|
|
8
|
ج
|
|
9
|
ب
|
بعد از گرفتن اسرا در جنگ بدر، پیغمبر دستور دادن که دو تن از اسرای شرور و خطرناک رو اعدام کنن. بعد از اعدام، برای مسلمون ها سوال پیش اومد که آیا همه ی اسرا قرار هست که اعدام شن؟ انصار به پیغمبر مراجعه کردن و از او خواستن که به اونها اجازه بده که در قبال آزاد کردن اسرا غنیمت جنگی دریافت کنن (فداء) که ضررها و صدمه هایی که در جنگ دیده بودن رو جبران کنن. رسول خدا هم بعد از دریافت وحی در این باره (آیات 67 الا 71 سوره انفال) اجازه دادن که مسلمون ها در قبال آزاد کردن اسرا مبلغی (فداء) دریافت کنن
پـیـامـبـر او را پـاره تـن، نـور دیـده، مـیـوه دل و گـل خـوشـبـوى بـوسـتـان نبوت مى نامید. پیوسته او را فرزند خود مى خواند و مى فـرمـود:«هـمـه فـرزندان مادران به پدرشان نسبت مى برند جز اولاد فاطمه ، كه آنان بـه من نسبت مى برند.» از عمق دل به او عشق مى ورزید، دست او را مى گرفت ، بر روى دامـن خـود مـى نـشـانـد و بـه مردم مى گفت :«هر كه این فرزند مرا دوست بدارد مرا دوست داشـتـه ، و هر كه او را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است . خداوند دوست بدارد كسى را كه حسن مرا دوست بدارد.» و گـاه مـى فـرمـود :«خـداونـد مـرا بـه دوستى حسن و حسین فرمان داده است». و گاه مى فرمود: «من در جنگم با هر كس كه با تو در جنگ باشد.»
امام رضا(ع):
کسی که در روز غدیر مومنی را دیدار کند ، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد میکند و قبرش را توسعه میدهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت میکنند و او را به بهشت بشارت میدهند.