عکاسی
فیلترهای مورد استفاده برای دوربینهای دیجیتال
دوستان زیادی در مورد فیلترهای مورد استفاده برای دوربینهای دیجیتال پرسیده بودند. فعلا مطلب خلاصهای در این مورد مینویسم تا بعدا سر فرصت بطور کامل در این مورد توضیح بدهم. متاسفانه به علت نا آشنایی و عدم استفاده از وسایل جانبی دوربینها بخصوص فیلترها و حلقههای مبدل مختلف، تهیه این گونه وسایل در ایران بسیار مشکل میباشد و برای اغلب دوربینها حتی در نمایندگیهای معتبری نظیر کانن نیز نمیتوان وسایل جانبی مربوط به لنز دوربینها را تهیه نمود.
امیدوارم که با آشنایی هر چه بیشتر علاقمندان به این صنعت و درخواست از فروشندگان ورود این وسایل نیز همانند خود دوربینها مرسوم شود.
روش استفاده از فیلترها، سایههای لنز، پوششهای لنز و دیگر وسایل مربوط به لنزها برای دوربینهای دیجبتال همانند دوربینهای فیلمی میباشد. فقط دو مساله مهم دراین میان حائز اهمیت میباشد.
اول اینکه بخاطر اندازه غیر استاندارد لنزهای دوربینهای دیجیتال استفاده از این وسایل روی دوربین های مختلف دچار مشکل میباشد. این بدان معنی است که برای استفاده از فیلترها و سایر وسایل استاندارد باید از مبدلها و حلقههای سازگار کننده استفاده نمود. وظیفه مبدلها این است که لنز غیر استاندارد یک دوربین را برای پذیرفتن یک وسیله با رزوههای استاندارد آماده نمایند. معمولا رزوههای استاندارد روی لنز دوربین ها عبارتند از ۳۰mm، ۳۷mm، ۴۳mm و ۵۵mm. برای دوربینهایی که دارای قطر لنزی غیر از این ابعاد میباشند باید از حلقههای تبدیل برای بستن فیلتر مورد نظر استفاده نمود.
دوم این که سنسوری که در دوربین های دیجیتال بجای فیلم قرار داده شده است به طول موجهای خاصی از نور حساسیت نشان میدهد که در بعضی از موارد با فیلم متفاوت است. در نتیجه، تاثیر بعضی از فیلترها روی تصویر دیجیتالی شما با تاثیری که روی فیلم می گذارد متفاوت میباشد. در ادامه لیستی از فیلترهایی که برای دوربینهای دیجیتال مفید است همراه با مورد استفاده آن آورده شده است:
منبع: انجمن گرافیکسولوژی http://forum.grafixology.ir//showthread.php?t=269
برای محافظت لنز دوربین
کاهش انعکاسها، تاریک کردن آسمان
حداقل فاصله فوکوس را کاهش میدهد.
گرم کردن رنگها، بهبود طیف رنگی پوست
پوشاندن لکههای پوست
نتیجه را از لحاظ رنگ شبیه عکس فیلمی میکند.
قوی کردن رنگ قرمز، قرمزتر کردن رنگهای قهوهای، نارنجی و قوت بخشیدن به حس پاییز روی برگ درختان
کاهش نور در شرایط آفتابی درخشان
بهبود مشکل بازسازی رنگها در بعضی از دوربینها بخاطر حساسیت زیاد به اشعه مادون قرمز
امیدوارم که با آشنایی هر چه بیشتر علاقمندان به این صنعت و درخواست از فروشندگان ورود این وسایل نیز همانند خود دوربینها مرسوم شود.
روش استفاده از فیلترها، سایههای لنز، پوششهای لنز و دیگر وسایل مربوط به لنزها برای دوربینهای دیجبتال همانند دوربینهای فیلمی میباشد. فقط دو مساله مهم دراین میان حائز اهمیت میباشد.
اول اینکه بخاطر اندازه غیر استاندارد لنزهای دوربینهای دیجیتال استفاده از این وسایل روی دوربین های مختلف دچار مشکل میباشد. این بدان معنی است که برای استفاده از فیلترها و سایر وسایل استاندارد باید از مبدلها و حلقههای سازگار کننده استفاده نمود. وظیفه مبدلها این است که لنز غیر استاندارد یک دوربین را برای پذیرفتن یک وسیله با رزوههای استاندارد آماده نمایند. معمولا رزوههای استاندارد روی لنز دوربین ها عبارتند از ۳۰mm، ۳۷mm، ۴۳mm و ۵۵mm. برای دوربینهایی که دارای قطر لنزی غیر از این ابعاد میباشند باید از حلقههای تبدیل برای بستن فیلتر مورد نظر استفاده نمود.
دوم این که سنسوری که در دوربین های دیجیتال بجای فیلم قرار داده شده است به طول موجهای خاصی از نور حساسیت نشان میدهد که در بعضی از موارد با فیلم متفاوت است. در نتیجه، تاثیر بعضی از فیلترها روی تصویر دیجیتالی شما با تاثیری که روی فیلم می گذارد متفاوت میباشد. در ادامه لیستی از فیلترهایی که برای دوربینهای دیجیتال مفید است همراه با مورد استفاده آن آورده شده است:
منبع: انجمن گرافیکسولوژی http://forum.grafixology.ir//showthread.php?t=269
برای محافظت لنز دوربین
کاهش انعکاسها، تاریک کردن آسمان
حداقل فاصله فوکوس را کاهش میدهد.
گرم کردن رنگها، بهبود طیف رنگی پوست
پوشاندن لکههای پوست
نتیجه را از لحاظ رنگ شبیه عکس فیلمی میکند.
قوی کردن رنگ قرمز، قرمزتر کردن رنگهای قهوهای، نارنجی و قوت بخشیدن به حس پاییز روی برگ درختان
کاهش نور در شرایط آفتابی درخشان
بهبود مشکل بازسازی رنگها در بعضی از دوربینها بخاطر حساسیت زیاد به اشعه مادون قرمز
نخستین دوربینهای عکاسی سریع آنالوگ با نام تجاری "پولاروید" در روز ۲۶ نوامبر ۱۹۴۸ به بازار آمدند. دوربینهای عکس فوری که دارای "تاریکخانه" بودند، در مدت کوتاهی شهرت جهانی یافتند. "پولاروید"ها واپسین نفسها را میکشند.
فرایند ظهور "خشک" عکس در یک دقیقه که لند آنرا اختراع کرد، به موفقترین فرایند عکاسی سریع در دنیای آنالوگ تبدیل شد. هشت سال پس از آغاز فروش (۱۹۵۶) ، یک میلیون دوربین تولید شده بود و این تعداد در سال ۱۹۶۴ به پنج میلیون و در میانه دهه ۱۹۶۰ به بیش از ۶ میلیون دستگاه رسید.
منبع: انجمن گرافیکسولوژی http://forum.grafixology.ir//showthread.php?t=479
عکاسی و چاپ سریع به روش آنالوگ در عصر عکاسی دیجیتال جایگاهی ندارد. از ژوئن ۲۰۰۸ چاپگرهای کوچکی به نام "PoGo" به بازار عرضه شدهاند که در جیب هم جا میشوند. چاپگرهایی که به کمک آنها میتوان همهجا و البته سریع، عکس دوربین دیجیتال یا تلفن همراه را چاپ کرد.
دوربینهای آنالوگ عکس فوری موسوم به "پولاروید" برای نخستین بار توسط اِدوین لند (Edwin Land) ، فیزیکدان آمریکایی، طراحی شدند. این ایده زمانی به فکر لند رسید که دختر او برای دیدن عکسهای مسافرتشان بیتابی میکرد.
لند که هفت سال پیش از این تاریخ کارخانه تولید لنزهای عکاسی را تأسیس کرده بود، از سال ۱۹۴۴ بهطور مداوم بر روی این پروژه کار کرد. وی در روز ۲۱ فوریه ۱۹۴۷ در شهر نیویورک در نشست "انجمن اپتیک آمریکا" نخستین دوربین عکس فوری خود را معرفی کرد. نخستین مدل، "Polaroid Land Camera Model 95" بود که عکس گرفتهشده را در حدود یک دقیقه ظاهر میکرد. فروش این مدل در ۲۶ نوامبر ۱۹۴۸ (دقیقا ۶۰ سال پیش) در فروشگاههای شهر بوستون آمریکا به قیمت ۸۹ دلار و ۷۵ سنت آغاز شد.
فرایند ظهور "خشک" عکس در یک دقیقه که لند آنرا اختراع کرد، به موفقترین فرایند عکاسی سریع در دنیای آنالوگ تبدیل شد. هشت سال پس از آغاز فروش (۱۹۵۶) ، یک میلیون دوربین تولید شده بود و این تعداد در سال ۱۹۶۴ به پنج میلیون و در میانه دهه ۱۹۶۰ به بیش از ۶ میلیون دستگاه رسید.
در سال ۱۹۵۷ نخستین دستگاه اسلاید پولاروید به بازار آمد که میتوانست در مدت تنها دو دقیقه، اسلایدهای آماده پخش سیاهوسفید تولید کند.
در سال ۱۹۶۳ بود که پولاروید نخستین فیلم رنگی عکس فوری را به بازار عرضه کرد که بسیاری از هنرمندان را به استفاده از این دوربین تشویق نمود.
شرکت سازنده دوربینهای عکس فوری پولاروید، با تولید این دوربینها به دومین سازنده دوربین عکاسی در دنیا تبدیل شد.
هنرمندان نیز مستقیم یا غیر مستقیم برای پولاروید تبلیغ میکردند. در آلمان، هانسیورگ فِلمی (Hansjörg Felmy) بازیگر نقش کمیسر در سریال "صحنه جنایت"، با این دوربین از محل حادثه عکسبرداری میکرد.
در دوربینهای پولاروید، فیلم از میان دو غلطک عبور میکند و همزمان ماده ظهور فیلم روی آن پخش میشود. این فرایند میتواند تحت تأثیر دما یا تغییر فشار غلطکها بر فیلم، کیفیت عکس را تغییر دهد. ضعفی که برای مأموران پلیس، نه در فیلمها که در عالم واقعیت، مشکلساز بود. آنان جزئیات فراوانی را در عکسها از دست میدادند.
این ضعف در مقابل به مذاق هنرمندان بسیار خوش آمد. آنان توانستند طرحهای بدیعی را در عکسهای خود خلق کنند.
دوران افول دوربینهای عکس فوری آنالوگ زمانی فرا رسید که دوربینهای دیجیتال به بازار عرضه شدند، دوربینهایی که عکاسی سریع با آنها به مراتب ارزانتر از عکسهای آنالوگ بود. البته عکاسی با پولاروید هیچگاه ارزان نبود اما بالا بودن قیمتها، امروز بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. در حال حاضر، یک بسته ۱۰ تایی فیلم پولاروید حدود ۲۰ یورو قیمت دارد. این مبلغ ۲۰ برابر هزینه چاپ همین تعداد عکس دیجیتال است.
منبع: انجمن گرافیکسولوژی http://forum.grafixology.ir//showthread.php?t=479
دوربینهای پولاروید سالهاست که دیگر تولید نمیشوند. شرکت تولیدکننده این دوربینها در سال ۲۰۰۱ ورشکست شد. تا چند ماه دیگر عکاسی با دوربینهای پولاروید نیز تا ابد به تاریخ سپرده خواهد شد، زیرا دیگر فیلم مخصوص این دوربینها در دسترس نخواهد بود. آخرین فیلمها، ژوئن گذشته (۲۰۰۸) تولید شدند.
عکاسی و چاپ سریع به روش آنالوگ در عصر عکاسی دیجیتال جایگاهی ندارد. از ژوئن ۲۰۰۸ چاپگرهای کوچکی به نام "PoGo" به بازار عرضه شدهاند که در جیب هم جا میشوند. چاپگرهایی که به کمک آنها میتوان همهجا و البته سریع، عکس دوربین دیجیتال یا تلفن همراه را چاپ کرد.
طول عمر عکسهای چاپ شده
عکس های چاپ شده بسته به نوع پرینتر، کاغذ و جوهر طول عمر مشخصی دارند که میتواند از چندماه تا چندصدسال متغیر باشد.
موسسه تحقیقاتی Wilhelm Imaging Research (+)، به طور جدی در زمینه میزان ثبات چاپهای سنتی و جوهرافشان دیجیتال تحقیق میکند و نتایج تحقیق خود را نیز منتشر مینماید. مثلا اگر کسی بخواهد اطلاعاتی راجع به میزان طول عمر یا ثبات رنگها در چاپ با فلان پرینتر، فلان رنگ و فلان کاغذ بدست بیاورد، براحتی میتواند از این منبع استفاده کند. مثلا اطلاعات مربوط به پرینترهای اپسون در این آدرس قابل استفاده است (+).
منبع: انجمن گرافیکسولوژی http://forum.grafixology.ir//showthread.php?t=713
این موسسه همچنین مشاور موزهها و کلکسیونهای عکس، جهت ارائه راهکارهای حفاظت طولانی مدت از عکسها است. یکی از این روشها، نگاهداری عکسها در دمای زیر صفر است (+).
موسسه تحقیقاتی Wilhelm Imaging Research (+)، به طور جدی در زمینه میزان ثبات چاپهای سنتی و جوهرافشان دیجیتال تحقیق میکند و نتایج تحقیق خود را نیز منتشر مینماید. مثلا اگر کسی بخواهد اطلاعاتی راجع به میزان طول عمر یا ثبات رنگها در چاپ با فلان پرینتر، فلان رنگ و فلان کاغذ بدست بیاورد، براحتی میتواند از این منبع استفاده کند. مثلا اطلاعات مربوط به پرینترهای اپسون در این آدرس قابل استفاده است (+).
منبع: انجمن گرافیکسولوژی http://forum.grafixology.ir//showthread.php?t=713
این موسسه همچنین مشاور موزهها و کلکسیونهای عکس، جهت ارائه راهکارهای حفاظت طولانی مدت از عکسها است. یکی از این روشها، نگاهداری عکسها در دمای زیر صفر است (+).
بازی آب و طبیعت در هنر عکاسی