اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در جريان سفر به استان مرکزي در نشست مشترکي با روساي دانشگاه‌ها و مسوولان استان شرکت کرده و مسائل و مشکلات بخش آموزش عالي استان را مورد بررسي قرار دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه مرکزي، دکتر علي عباسپورتهراني، رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اين نشست توجه روزافزون مقام معظم رهبري به علم و دانش را زمينه ساز پيشرفت علمي کشور دانست و با اشاره به تاکيدات ايشان در خصوص توجه ويژه به نظام آموزش عالي گفت: مقام معظم رهبري در سخنان خود بر مواردي همچون تدوين سند ملي آموزش و پرورش و تحقيقات و افزايش اعتبارات تحقيقات کشور تاکيد داشته و از اين طريق باعث تقويت کشور در حوزه آموزش شده‌اند.

وي مسائل و مشکلات آموزش عالي استان را به دو بخش اجرايي و قانون‌گذاري تقسيم کرد و افزود: نکته مهمي که شايد ما در مجلس از آن غافل شده‌ايم و کميسيون آموزش بايد به آن توجه کند، تشکيل دانشگاه امام خميني(ره) است و اميدواريم که بتوانيم در سال 90 که آخرين سال مجلس هشتم است طرح تاسيس اين دانشگاه را در مجلس مطرح کرده و منابع مالي مورد نياز آن را با تعامل با دولت تامين کنيم.

عباسپور ابراز اميدواري کرد که اين دانشگاه نه تنها در حوزه علوم انساني بلکه در تمامي رشته‌ها به صورت جامع ايجاد شده و از اين طريق ياد و انديشه امام راحل در کشور زنده نگهداشته شود.

وي در خصوص تخصيص رديف مستقل بودجه براي دانشگاه‌ها با بيان اين‌که در بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم تاکيد بيشتري بر هيات امنايي شدن دانشگاه‌ها و استقلال آن‌ها داشته‌ايم، تصريح کرد: اين بند با همکاري معاونت نظارت راهبردي رييس جمهور و تلاشي که در کميسيون تلفيق صورت گرفت تصويب شد و اميدواريم که وزارت علوم به خوبي از آن استفاده کند.

عباسپور هم‌چنين با تاکيد بر لزوم کمک به رفع مشکلات دانشگاه تفرش به لزوم تخصيص رديف مستقل جهت دانشگاه صنعتي اراک اشاره کرد و با بيان اين‌که تلاش مي‌کنيم اين موضوع در قانون بودجه به تصويب برسد، اظهار کرد: اگر اين امر صورت نگيرد مي‌توانيم ضمن تعامل با وزارت علوم جهت تصويب اين مورد در شوراي عالي گسترش اقدام کنيم.

وي از تدوين طرحي خبر داد که مسائل مربوط به ارتباط صنعت و دانشگاه در آن مورد توجه قرار گرفته است و با بيان اين‌که از وزارت علوم کمک گرفته‌ايم تا ارتباط دانشگاه و صنعت را تسهيل کنيم، افزود: موفقيت در اين حوزه مي‌تواند براي استان صنعتي مرکزي و ارتباط صنايع اين استان با بخش آموزش عالي موثر واقع شود.

عباسپور در خصوص وضعيت استخدام آموزشياران نهضت سوادآموزي گفت: با آخرين اصلاحاتي که در قانون استخدام 60 هزار معلم حق‌التدريس صورت گرفته است در خردادماه سال‌جاري اين معلمان و آموزشياران نهضت در آزمون شرکت کرده و در صورت کسب حد نصاب لازم به استخدام درخواهند آمد.

نماينده تهران در مجلس هم‌چنين با اشاره به لزوم برقراري عدالت آموزشي در کشور گفت: 200 ميليارد تومان اعتبار به اشکال مختلف به طور متمرکز در اختيار وزير علوم قرار دارد که بايد براساس شاخص‌هاي مورد نظر و براساس عدالت آموزشي در کشور توزيع شود و مناطقي از کشور که از متوسط کشوري فاصله دارند از اين اعتبارات بهره‌مند شوند و پيشنهاد شده است که 100 تا 150 ميليارد تومان علاوه براين مبلغ جهت کمک به مناطق محروم در اختيار وزير علوم قرار گيرد.

عباسپور با بيان اين‌که نبايد از مراکز آموزش عالي عوارض دريافت شود، به عدم تصويب پيشنهاد اختصاص درصدي از

درآمد قانون هدفمندکردن يارانه‌ها به مراکز آموزش عالي اشاره کرد و گفت: پيگيري مي‌کنيم که درصدي از درآمد اين قانون به بخش غيردولتي ارائه شود و در غير اين صورت چاره‌اي جز افزايش شهريه براي اين مراکز در راستاي تامين هزينه‌ها وجود نخواهد داشت.

وي هم‌چنين با اشاره به اين‌که 80 درصد از دانشجويان کشور شهريه پرداخت مي‌کنند، دريافت تسهيلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت پس از تحصيل را از حقوق دانشجويان دانست و گفت: در سال 89 اعتبارات پيشنهادي 15 ميليارد توماني دولت در خصوص صندوق رفاه دانشجويي را به 25 ميليارد تومان افزايش داديم و در بودجه سال 90 نيز دولت 150 ميليارد تومان پيشنهاد داده که پيشنهاد افزايش اين مبلغ را مطرح کرده‌ايم.

وي نسبت پزشک به جمعيت را در استان مرکزي نامطلوب عنوان کرد و گفت: با وجود ظرفيت مناسب دانشگاه علوم پزشکي در خصوص تربيت پزشکان متخصص، وزارت بهداشت بايد امکانات مناسبي را در اختيار اين دانشگاه قرار دهد و اميدواريم که بتوانيم در خصوص صدور مجوز تاسيس دانشکده‌هاي دندانپزشکي و داروسازي اقدام موثر انجام داده و بخش علوم پزشکي اين استان را به وضعيت مطلوب‌تري سوق دهيم.

به گزارش ايسنا، سعدالله نصيري قيداري از اعضاي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس هم در اين نشست گفت: در طرح آمايشي که در حوزه آموزش عالي وزارت علوم در دست تدوين است، توانمندي و حاصل‌خيزي استان مرکزي در خصوص تربيت استعدادهاي بزرگ بايد به عنوان يک پارامتر مهم در نظرگرفته شود.

وي با بيان اين‌که جمعيت دانشجويان استان 10 درصد جمعيت استان را تشکيل مي‌دهد و اين آمار 2 برابر نرم کشوري است، نکته مذکور را از نقاط قوت آموزش عالي استان عنوان کرد و گفت: حضور کمتر از 2 درصدي دانشجويان علوم پزشکي که کمتر از نرم 3 درصدي کشور است از نقاط ضعف آموزش عالي اين استان محسوب مي‌شود و نشان مي‌دهد که در سال‌هاي گذشته دراين حوزه کم کاري صورت گرفته است.

نصيري ابراز اميدواري کرد، استان مرکزي در اجراي قانون مربوط به شرکت‌هاي دانش بنيان پيشتاز شده و در رقابت با ديگر استان‌ها به شکل موفقي وارد شود.

رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: در بودجه سال 90 که به‌زودي به صحن مجلس برده مي‌شود، بودجه پيشنهادي براي کل دانشگاه‌ها در وزارت علوم و وزارت بهداشت حدود 4 هزار ميليارد تومان است که 700 تا 800 ميليارد تومان اعتبارات عمراني و تملک دارايي‌ها نيز به اين مبلغ اضافه مي‌شود.

به گزارش ايسنا، منطقه مرکزي، عباسپورتهراني، در جمع خبرنگاران استان مرکزي افزود: اعضاي اين کميسيون در بازديد از مراکز آموزش عالي استان مرکزي پيشرفت‌ها و دستاوردهاي حوزه آموزش عالي اين استان را مورد بررسي و ارزيابي قرار داده و با چالش‌ها و کمبودهاي اين حوزه نيز آشنا مي‌شوند.

وي تصريح کرد: پس از آشنايي با چالش‌ها و کمبودهاي مذکور و هم‌چنين فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي موجود در اين حوزه سعي خواهيم کرد که از طريق قانون‌گذاري در مجلس شوراي اسلامي در رفع کمبودها کوشش کرده و زمينه استفاده هرچه بيشتر از ظرفيت‌هاي آموزشي را فراهم کنيم.

عباسپور با اشاره به نام‌گذاري امسال تحت عنوان جهاد اقتصادي، جهاد علمي را مکمل جهاد اقتصادي دانست و افزود: اميدواريم بتوانيم با اين بازديد، مشکلات استان در آموزش تحقيقات و فناوري را برطرف کنيم.

وي وضعيت علمي و فناوري کشور را در سطح دنيا مناسب عنوان کرد و با بيان اين‌که تا پايان برنامه 5 ساله پنجم بايد به رتبه دوم در منطقه رسيده و پس از آن در چشم انداز به رتبه اول منطقه دست يابيم، گفت: در برخي رشته‌ها اين مسير را طي کرده‌ايم و توانستيم در زمينه‌هايي مثل سلول‌هاي بنيادي، فناوري هسته‌اي و هوا فضا رتبه‌هاي خوبي داشته باشيم.

عباسپور اظهار کرد: در حوزه تحقيقات وضعيت مناسبي داريم و اين تحريم‌ها به نفع کشور ما تمام شده و ما به خود باوري رسيده‌ايم که باعث شده در زمينه‌هاي علمي پيشرفت‌هاي خوبي داشته باشيم.

وي با بيان اين‌که سند ملي آموزش و پرورش در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مراحل نهايي را طي مي‌کند و آموزش و پرورش ما در حال حاضر پوياست، افزود: ما نقشه جامع علمي کشور را در شوراي انقلاب فرهنگي به اتمام رسانده‌ايم و به زودي به دستگاه‌ها ابلاغ مي‌شود.

به گزارش ايسنا، نماينده تهران در مجلس دستاوردهاي مذکور را بوجود آورنده زمينه پيشرفت علمي کشور دانست و افزود: در حال حاضر از نظر علمي جايگاه خوبي در نظام جمهوري اسلامي داريم بويژه در حوزه پذيرش دانشجو و گسترش دانشگاه‌ها آمارها نشانگر جمعيتي در حدود 4 هزار دانشجو در صد هزار نفر است که اين آمار در سطح دنيا شاخص قابل توجهي است.

عباسپور گفت: در تحصيلات تکميلي با توجه به نيازي که در جامعه احساس مي‌شود حرکات موثري انجام شده و سعي داريم گسترش تحصيلات تکميلي بويژه در سطح فوق ليسانس و دکترا داشته باشيم.

وي با بيان اين‌که برنامه مفصلي را بويژه در برنامه 5 ساله پنجم در حوزه آموزش عالي و تحقيقات در نظر گرفته‌ايم، تصريح کرد: هر سال نيم درصد از توليد ناخالص ملي را به اعتبارات تحقيقاتي اضافه مي‌کنيم که در سال 90 اين ميزان هشت تا 9 دهم درصد تخمين زده مي‌شود و اميدواريم تا پايان برنامه به 3 درصد برسيم.

عباسپور در خصوص قطب‌هاي علمي کشور نيز با بيان اين‌که، 10 دانشگاه برتر را در رشته‌هاي تحت پوشش وزارت علوم و 5 دانشگاه برتر را در رشته‌هاي علوم پزشکي به عنوان دانشگاه‌هاي برتر کشور شناسايي و معرفي کرده‌ايم، افزود: رتبه بندي دانشگاه‌ها در حوزه علوم پزشکي و آموزش عالي تحت پوشش وزارت علوم است.

وي در ادامه گفت: گسترش دانشجويان در دوره‌هاي تحصيلات تکميلي به صورتي که در پايان برنامه بتوانيم 20 درصد فارغ التحصيلان ليسانس را در دوره فوق ليسانس جذب کنيم از ديگر رويکردهاي اين کميسيون در حوزه تحصيلات تکميلي است.

عباسپور افزود: ارتقاي کمي و کيفي مقالات علمي، مجلات، همکاري‌هاي بين المللي، گسترش پذيرش دانشجويان خارجي در کشور، به کارگيري ظرفيت مازاد دانشگاه‌ها در پذيرش دانشجو با توجه به علايقي که در دانشگاه هست، رسيدگي به وضعيت نخبگان و توجه به آنها و تهيه امکانات براي آنها از مواردي است که در قانون برنامه پنجم به آن توجه شده است.

وي بيان کرد: از ابتداي سال 90 با وزير علوم و مسوولان وزارت بهداشت و آموزش پرورش جلسه‌اي برگزار شده است تا بتوانيم مفاد برنامه 5 ساله پنجم را در ابعاد آموزشي و تحقيقاتي عملياتي کنيم و يکي از اهداف ما در سال 90 به اين موضوع اختصاص يافته است.

عباسپور گفت: در بودجه سال 90 که بزودي به صحن مجلس برده مي‌شود بودجه پيشنهادي براي کل دانشگاه‌ها در وزارت علوم و وزارت بهداشت حدود 4 هزار ميليارد تومان است که 700 تا 800 ميليارد تومان اعتبارات عمراني و تملک دارايي‌ها نيز به اين مبلغ اضافه مي‌شود.

وي به پيش بيني مبلغ بودجه 2 هزار ميليارد توماني در قالب اعتبارات تحقيقاتي در کل کشور اشاره کرد و با تاکيد براين‌که اين اعتبار در سال 90 بايد هزينه شود، افزود: با تاکيدي که مقام معظم رهبري در خصوص رسيدگي به وضعيت نخبگان داشتند ما تلاش کرديم که اعتبارات بنياد ملي نخبگان را اضافه کنيم و درصدي که از درآمد شرکت‌هاي دولتي در امر تحقيقات است اضافه شده و بين مراکز آموزش عالي و مراکز صنعتي و خارج از دانشگاه همکاري نزديکي ايجاد شود.

رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پايان، موارد مذکور را از محورهاي مورد توجه و پيشنهادي کميسيون در بودجه عنوان کرد و گفت: لايحه پيشنهادي بودجه پس از تصويب در کميسيون تلفيق و صحن مجلس به عنوان قانون بودجه سال 90 به اجرا درمي‌آيد و پيش بيني مي‌کنيم که تا نيمه ارديبهشت ماه قانون بودجه سال 90 به دولت ابلاغ شود.