بانک جامع احادیث مهدوی
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
مگر نميدانيد كه زمين، هرگز از حجت خالي نخواهد بود، آشكار يا غايب و پنهان.
(بحارالانوار/53/191)
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
سجدهي شكر يكي از ضروريترين سنتها و واجبترين آنهاست.
(بحارالانوار/83/192)
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
من مهدي هستم، منم قيامگر زمان، منم آنكه زمين را آكنده از عدل ميسازد،
آنچنانكه از ستم پر شده بود.
(بحارالانوار/52/2)
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
خداوند-ما و شما را از سرانجام بد، پناهمان دهد.
(بحارالانوار/52/2)
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
خداوند- به ما و شما روح يقين ببخشد.
(بحارالانوار/52/2)
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
خداوند ما و شما را از گمراهي و فتنهها مصون دارد.
(غيبه الطوسي/285)
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
اگر نبود كه ما دوستدار صلاح شما هستيم و به شما لطف و مرحمت داريم، همانا به شما توجه و التفات نميكرديم.
(بحارالانوار/53/179)
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
قلبهاي ما جايگاه مشيت الهي است، پس هرگاه او بخواهد ما نيز ميخواهيم.
(بحارالانوار/52/51)
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
تنها به سوي خدا دست نياز برميآورم و از او كفايت امور ميخواهم و از او توفيق كار زيبا و شايسته را ميطلبم و از او سرپرستي خويش را ميخواهم.
(بحارالانوار/25/183)
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
شيعيان ما هنگامي به فرجام نيك و زيباي خداوند ميرسند كه از گناهاني كه نهي شدهاند، دوري نمايند.
(الاحتجاج/2/498)
امام مهدي(علیه السلام) می فرمایند:
زماني كه از خدا طلب آمرزش نمايي خداي عزّوجلّ تو را ميآمرزد.
(الكافي/1/520)
می توانیم با چنین رهنمودهایی به کمال نزدیک گردیم
خداوند، به سبب من، بلا را از اهل و شیعیانم دفع مى كند.
قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- :
(أَنَا خاتَمُ الاَْوْصِیاءِ، وَبی یَدْفَعُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ الْبَلاءَ عَنْ أَهْلی وَشیعَتی)[1]
من، خاتم اوصیایم. خداوند، به سبب من، بلا را از اهل و شیعیانم دفع مى كند.
شرح
این حدیث شریف را شیخ صدوق و شیخ طوسى(رحمهما الله) از ابونصر خادم نقل كرده اند. ابونصر مى گوید:
بعد از آن كه به خدمت آن حضرت رسیدم، فرمود: «آیا مرا مى شناسى؟» عرض كردم: «بلى.» فرمود: «من كیستم؟» عرض كردم: «تو آقاى من و فرزند آقاى منى.» حضرت فرمود: «من از تو این سؤال را نپرسیدم!» عرض كردم: «خدا مرا فداى تو گرداند! حال خود را، براى من شرح كن.» حضرت فرمود: «من، خاتم اوصیا هستم. خداوند، به سبب من، بلا را از اهل و شیعیانم دفع مى كند.
در این قسمت از حدیث، حضرت(علیه السلام) به دو نكته اشاره كرده اند:
1. آن حضرت خاتم اوصیاست و وصایت و امامت، به وجود ایشان ختم شده است. ممكن است منظور از وصایت در این جا، وصایتى باشد كه از فرزند حضرت آدم(علیه السلام)، هابیل یا شیث شروع و به امام زمان(علیه السلام)ختم شده است و نیز ممكن است مراد از «خاتمیت در وصایت» در قبال وصایتى باشد كه از على ابن ابى طالب(علیه السلام) شروع شده است. در هر صورت، پس از ایشان، هیچ امامى نخواهد بود و هركس ادعاى امامت كند، باطل، و مدعى آن دروغ گو است.
2. شیعیان حضرت، در طول تاریخ، گرفتار انواع بلاها و مصایب خواهند شد. امام زمان(علیه السلام) در این حدیث شریف مى فرماید:
تنها به سبب من است كه خداوند اهل بیت و شیعیانم را از گرفتارى و بلاها نجات خواهد داد.
این كلام دو احتمال دارد:
الف) مراد حضرت، عصر غیبت باشد; در این صورت، منظور این است كه شیعیان، در دوران غیبت، تنها با توسّل به حضرت مى توانند گرفتارى ها را از خود دفع كنند.
حضرت(علیه السلام) در توقیع خود به شیخ مفید(رحمه الله) فرمود:
ما در سرپرستى شما كوتاهى و اهمال نكرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم كه اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ریشه كن مى نمودند.[2]
ب) مراد حضرت، عصر ظهور باشد; در این صورت، مقصود این است كه خداوند متعال با ظهور حضرت و غلبه اش بر تمام ظالمان، بلاها و مصایب را از اهل و شیعیانش دور مى كند.
جمع بین این دو احتمال نیز ممكن است; به این معنا كه حضرت(علیه السلام)هم در غیبت و هم هنگام ظهور خویش گرفتارى را از شیعیان دور مى سازد.
[1]. كمال الدین، ج2، ص441، ح12 ; الغیبه، طوسى، ص246، ح215 ; بحارالأنوار، ج52، ص30، ح25 .
[2]. احتجاج، ج2، ص323 ; الخرائج و الجرائح، ج2، ص903 ; بحارالأنوار، ج53، ص175، ح7 .
متن حديث
1 - " ويح هذه الأمة من ملوك جبابرة ، كيف يقتلون ويخيفون المطيعين إلا من أظهر طاعتهم ، فالمؤمن التقي يصانعهم بلسانه ويفر منهم بقلبه . فإذا أراد الله عز وجل أن يعيد الاسلام عزيزا قصم كل جبار ، وهو القادر على ما يشاء أن يصلح أمة بعد فسادها . فقال عليه السلام : يا حذيفة لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتى يملك رجل من أهل بيتي ، تجري الملاحم على يديه ، ويظهر الاسلام ، لا يخلف وعده ، وهو سريع الحساب "
المفردات : لطول الله ذلك اليوم : كناية عن حتمية ظهور المهدي عليه السلام . الملاحم : جمع ملحمة وأصلها المعركة التي يلتحم فيها الناس ، وتطلق على الاحداث الكبيرة .
ملاحظة : " أصل هذا الحديث كما رأيت من رواية الحافظ أبي نعيم الأصفهاني ، من علماء القرن الخامس ، ولم يذكر سنده أحد من الذين نقلوه عنه فيما علمنا ، كما لم نحصل على كتبه الثلاثة عن المهدي عليه السلام : مناقب المهدي ، وصفة المهدي ، والأربعين حديثا في المهدى . ولكن الذي يسهل الامر أن المصادر نقلت عنها كثيرا ، حتى أنه يمكن جمع أحاديثها من هذا المعجم ، وكذا يمكن إلى حد كبير حل مسألة تعدد كتابيه أو وحدتهما ( الأربعين ، وصفة المهدي الذي يسمى أيضا نعت المهدي ) وذلك بإحصاء الروايات التي نقلها المحدثون عن كل منهما ومقارنتها ، والحديث المذكور قد يكون أطول من الفقرتين المرويتين ، كما يحتمل أن يكون في الأصل حديثين ، ولكن يضعف هذا الاحتمال أن الجميع نقلوه على أنه واحد ، مضافا إلى ورود الفاء في قوله " فقال عليه الصلاة والسلام " التي تؤيد استمرار النص "
* * *
* حديث شماره : 1 *
* حذيفه نقل مىكند كه از رسول خدا ( ص ) شنيدم ، مىفرمود : واى بر اين امت از پادشاهان ستمگر ، كه چگونه اطاعت كنندگان از دستورات الهى را مىكشند ومىترسانند ، مگر آنهايى اظهار اطاعت از پادشاهان نمايند . دراين هنگام مؤمن پرهيزكار كسى است كه با زبان با آنها سازش كند ولى در قلب با آنان ناسازگار باشد ، هرگاه خداوند متعال بخواهد اسلام را اعاده نمايد و آنرا عزيز و بزرگ گرداند تمام ستمكاران را نابود مىسازد و او بر آنچه بخواهد توانا است و مىتواند امت را پس از فسادشان اصلاح نمايد ، آنگاه حضرت عليه الصلاة والسلام فرمود : اى حذيفه اگر از دنيا يك روز باقى مانده باشد خداوند آنروز را طولانى نموده تا مردى از اهل بيت من زمام امور را بعهده مىگيرد ( امام زمان ظهور نمايد ) وحوادث بزرگ و جنگها بدستور وى بوجود آيد ، خداوند متعال اسلام را آشكار مىسازد ، ووعدهء الهى تخلف ناپذير است ، و اوست كه زود به حساب افراد رسيدگى مىنمايد .
منبع حديث
1 - المصادر :
* : صفة المهدي ، لأبي نعيم : على ما في عقد الدرر .
* : أربعون أبي نعيم : على ما في كشف الغمة ، وغاية المرام ، وحلية الأبرار .
* : عقد الدرر : ص 62 ب 4 ف 1 - عن حذيفة رضي الله عنه قال " سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : - وقال " أخرجه الحافظ أبو نعيم الأصفهاني في صفة المهدي " .
* : عرف السيوطي ، الحاوي : ج 2 ص 2 - كما في عقد الدرر ، عن أبي نعيم ، وفيه " . . ويقومهم بقلبه . . كل جبار عنيد " .
* : برهان المتقي : ص 92 ب 2 ح 12 - عن عرف السيوطي ، وفيه " . . بقلبه وجنانه " .
* : فرائد فوائد الفكر : ص 15 ب 5 - كما في عقد الدرر بتفاوت يسير ، وقال " أخرجه الحافظ أبو نعيم الأصفهاني " .
* : لوائح السفاريني : ج 2 ص 14 - آخره ، عن أبي نعيم . [ . ]
ينابيع المودة : ص 448 ب 78 - عن أبي نعيم ، كما في عقد الدرر ، بتفاوت يسير ، وفيه . . ويطردون المسلمين . . جبار عنيد . . وأصلح الأمة بعد فسادها . . والله لا يخلف وعده وهو على وعده قدير " .
وفي ص 490 ب 94 - عن غاية المرام ، كما في عقد الدرر بتفاوت يسير .
* *
* : مقصد الراغب : على ما في إثبات الهداة .
* : كشف الغمة : ج 3 ص 262 - كما في عقد الدرر ، عن الأربعين ، وفيه " . . جبار عنيد " .
* : إثبات الهداة : ج 3 ص 595 ب 32 ف 2 ح 35 - بعضه ، عن كشف الغمة . وفى ص 618 ف 20 ح 180 - آخره ، عن مقصد الراغب .
* : غاية المرام : ص 700 ب 141 ح 99 - عن الأربعين ، كما في عقد الدرر ، بتفاوت يسير .
* : حلية الأبرار : ج 2 ص 704 ب 54 ح 63 - عن الأربعين .
* : البحار : ج 51 ص 83 ب 1 ح 28 - عن عن كشف الغمة .
* : منتخب الأثر : ص 149 ف 2 ب 1 ح 23 - عن ينابيع المودة .
متن حديث
2 - " سيكون من بعدي خلفاء ، ومن بعد الخلفاء أمراء ، ومن بعد الامراء ملوك ، ومن بعد الملوك جبابرة ، ثم يخرج رجل من أهل بيتي يملأ الأرض عدلا كما
ملئت جورا ، ثم يؤمر القحطاني ، فوالذي بعثني بالحق ما هو دونه "
ملاحظة : " الروايات في مدة ملك المهدي عليه السلام وما يكون بعده كثيرة ومتفاوتة كما سترى . وقد أشرنا إلى أحاديث القحطاني في أحاديث بلاد العرب في عصر ظهور المهدي عليه السلام ، وإلى ما يكون بعد المهدي عليه السلام في أواخر أحاديث النبي صلى الله عليه وآله وسلم "
* * *
* حديث شماره : 2 *
* از اوزاعى ، از قيس بن جابر صدفى ، از پدرش ، از جدش روايت مىكند كه رسول خدا فرمود : نزديك است بعد از من جانشينان و بعد از جانشينان ، كارفرمايان و بعد از آنها پادشاهان و بعد از پادشاهان ، ستمگرانى بوجود آيند و پس از آن ، مردى از اهل بيت من ظهور كند كه زمين را پر از عدل وداد نمايد ، همانگونه كه پر از جور و ستم شده است ، سپس قحطانى به امارت و حكومت خواهد رسيد ، سوگند بكسيكه مرا به حق برانگيخت كمتر از اينها نخواهد بود !