بانک جامع احادیث مهدوی
حدیث کرد ما را محمّد بن یعقوب کلینیّ- رحمه اللَّه- از علیّ بن محمّد و او از حسن بن عیسی بن محمّد بن علیّ بن جعفر و او از پدرش و او از جدّش و او از علیّ بن جعفر و او از برادرش:
موسی بن جعفر علیه السّلام که فرمود: هنگامی که پنجمین فرزند از هفتمین گم شود خدا را خدا را در دینتان که مبادا شما را از دین بیرون برند که صاحب این امر را بناچار غیبتی خواهد بود تا آنجا که از افرادي که معتقد باین امراند از اعتقاد باز گردند و این غیبت فقط آزمایشی است از جانب خداوند که خلق را بدان میآزماید و اگر پدران و نیاکان شما دینی را درستتر از این دین میدانستند از آن دین پیروي میکردند.عرض کردم: اي آقاي من پنجمین از اولاد هفتمین کیست؟ فرمود: پسرك من خردهاي شما از دریافت این مطلب کوچکتر است وبرداشت این معنا به پندارهاي شما نمیگنجد ولی اگر زنده ماندید آن روز را خواهید دید.
غیبت نعمانی،باب10،ح11
خبر داد ما را احمد بن محمّد بن سعید او گفت: حدیث کرد ما را قاسم ابن محمّد بن حسن بن حازم، او گفت:حدیث کرد ما را عبیس بن هشام ناشريّ ازعبد اللَّه بن جبله و او از فضیل [صائغ] و او از محمّد بن مسلم ثقفیّ و او ا:
ابی عبد اللَّه (امام صادق) علیه السّلام که فرمود: هنگامی که مردم امام را گم کنند سالها خواهند ماند که نفهمند کدام از کدام است سپس خداي عزّ و جلّ صاحب شان را براي آنان ظاهر کند.
غیبت نعمانی،باب10،فصل2،ح1
محمّد بن همّام با سند خودش حدیث را به ابان بن تغلب میرساند که:
از ابی عبد اللَّه (امام صادق) علیه السّلام نقل میکند که فرمود: روزگاري بر مردم بیاید که (سبطه) بر آنان دست دهد و علم در آن هنگام جمع شود همچون مار که در سوراخش جمع میشود مردم در چنین حالی که هستند بناگاه ستارهاي بر آنان طلوع کند عرض کردم: (سبطه) چیست؟ فرمود: فترت: (فاصله ای زمانیست که امام حاضر نباشد) عرض کردم ما در این میان چه بکنیم؟ فرمود: بر همان اعتقاد که اکنون هستید باشید تا آن هنگام که خداوند براي شما ستاره شما را بر آورد.
غیبت نعمانی،باب 10،فصل2،ح6
حدیث کرد ما را احمد بن محمّد بن سعید ابن عقده او گفت: حدیث کرد ما را علیّ بن حسن تیملی از عمر بن عثمان و او از حسن بن محبوب و او از اسحاق ابن عمّار صیرفیّ که گفت:
شنیدم ابی عبد اللَّه (امام صادق) علیه السّلام میفرمود: قائم را دو غیبت است یکی از آن دو غیبتی است دراز مدّت و دیگري کوتاه در غیبت نخستین خواصّ از شیعه از جایگاهش آگاهند و در غیبت دوّم بجز خواصّ از نوکران آن حضرت (که در دین او هستند)کسی از جایگاهش آگاه نباشد.
غیبت نعمانی،باب10،فصل4،ح1
احمد بن محمّد بن سعید ابن عقده گفت: حدیث کرد ما را محمّد بن مفضّل بن ابراهیم بن قیس و سعدان بن اسحاق بن سعید و احمد بن حسین بن عبد الملک و محمّد بن احمد بن حسن قطوانیّ همگی گفتند: حدیث کرد ما را حسن بن محبوب از
ابراهیم [بن زیاد] خارقیّ و او از ابی بصیر که گفت:
بابی عبد اللَّه (امام صادق) علیه السّلام عرض کردم: ابو جعفر (امام باقر) علیه السّلام میفرمود قائم آل محمّد را دو غیبت است که یکی از دیگري طولانیتر است. فرمود: آري و این کار نخواهد شد تا آنکه بنی فلان شمشیر بروي همدیگر بکشند و حلقه جنگ تنگتر شود و سفیانی ظاهر شود و گرفتاري بشدّت برسد مردم را مرگی و کشتاري فرا گیرد که بحرم خدا و حرم رسولش صلّی اللَّه علیه و آله پناه برند.
غیبت نعمانی،باب 10،فصل3،ح7
عبدالله حماد به سال 229 به واسطه مردی،از امام صادق(ع) روایت میکند:
یکی از یاران آن حضرت بخدمتش رسید و عرض کرد من بفدایت بخدا قسم که من تو را دوست میدارم و دوستان تو را نیز دوست میدارم اي آقاي من چقدر شیعه شما فراوان شده است. حضرت او را فرمود بگو چقدراند؟ گفت: بسیار. فرمود: شماره شان را میدانی؟ عرض کرد:بیش از شماره است. امام صادق علیه السّلام فرمود: اگر آن شماره اي که توصیف شده است: سیصد و ده و اندي تکمیل شود خواسته شما انجام خواهد گرفت ولی شیعه ما کسی است که صدایش از بنا گوشش تجاوز نکند و عقده هاي درونی اش از پیکرش بیرون نیفتد و آشکارا مدح ما را نکند و با دشمنان ما ستیزه جو نباشد و با کسی که از ما عیبجوئی میکند همنشین نگردد و با کسیکه بدگوئی از ما میکند هم صحبت نشود و دشمن ما را دوست ندارد و دوست ما را دشمن ندارد.عرض کردم: پس من با این گروه مختلف شیعه اي که ادعاي شیعه گري دارند چه کنم؟ فرمود: مشخّص میشوند و از همدیگر جدامیشوند و تبدیل مییابند سالیانی بر آنان روي آورد که فانیشان کند و شمشیري از نیام بر آید که آنان را بکشد و اختلافی درمیانشان افتد که پراکنده شان کند و در بعضی از نسخه ها (یبیدهم) است یعنی نابودشان کند شیعه ما تنها کسی است که همچون سگان پارس نکند و همچون کلاغان طمع نورزد و اگر از گرسنگی بمیرد گدائی نکند.عرض کردم: فدایت شوم اشخاصی را که این چنیند از کجا بجویم؟ فرمود:آنان را در کنار و گوشه هاي زمین جستجو کن آنان کسانی هستند که زندگی سبکی دارند و خانه بدوشانی هستند که اگر حاضرباشند شناخته نشوند و اگر غایب گردند کسی متوجّه آنان نشود و اگر بیمار شوند عیادت کن ندارند و اگر خواستگاري کنند کسیشان بهم سري نمیگزیند و اگر بمیرند بر جنازه شان کسی حاضر نشود، آنان کسانی هستند که در مالشان با همدیگر مواسات کنند و در قبرهاشان با یک دیگر دید و بازدید دارند و خواسته هاشان مختلف نیست هر چند از شهرهاي مختلف باشند.
غیبت نعمانی،باب12،فصل1،ح4
ابراهیم بن هلال میگوید:
به ابی الحسن (امام رضا) علیه السّلام عرض کردم: فدایت شوم پدرم بانتظار این کار مرد، و من نیز بسنّی رسیده ام که میبینی، بمیرم و از چیزي خبرم ندهی؟ فرمود:اي ابا اسحاق، تو نیز شتاب میکنی؟ عرض کردم: آري بخدا قسم شتابزده هستم و چرا نباشم و میبینی که سنّم بکجا رسیده است.فرمود: بخدا قسم اي ابو اسحاق این کار نمیشود تا آنکه تمیز یابید و پاك شوید و تا آنکه نماند از شما مگر اندکی سپس کف دست خود را (بعلامت بی اعتنائی) برگرداند.
غیبت نعمانی،باب12،فصل1،ح14
ابراهیم بن عمر یمانی به واسطه مردی از امام باقر(ع) روایت میکند که:
آن حضرت فرمود: اي شیعه آل محمّد حتما باید پاك شوید همچون سرمه که در چشم پاك میشود که آدمی داخل شدن سرمه را بچشمش میفهمد ولی نمیفهمد کی از چشم او بیرون میرود و این چنین خواهد شد که مردي صبح کند در حالی که بر جادّه امامت ما است و شب میکند در حالی که از راه بدر شده است و شب میکند در حالی که برجادّه امر ما است و صبح میکند در حالی که از راه بدر شده است.
غیبت نعمانی،باب 12،فصل1،ح12
ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل کرد:
که آن حضرت فرمود: از عرب بهمراه قائم علیه السلام اندکی خواهد بود. بآن حضرت عرض شد از عرب افرادي که این امر را توصیف میکنند (یعنی معتقد بامامت و غیبت هستند) فراوانند. فرمود: بناچار باید مردم پاك شوند و جدا شوند و غربال گردند و خلق فراوانی از غربال بدر خواهند رفت.
غیبت نعمانی،باب12،فصل1،ح6
ابی حمزه ثمالی روایت میکند:
شنیدم ابو جعفر محمّد بن علیّ (امام باقر) علیهما السّلام میفرمود اگر قائم آل محمّد خروج کند خداوندش با فرشتگان مسوّمین ومردفین و منزلین و کروبیّین یاریش میکند و جبرئیل در پیشاپیش او و میکائیل از راستش و اسرافیل از چپش و هیبت و وحشت بفاصله یکماه راه در پیشاپیشاش و پشت سرش و از راستش و از چپش و فرشتگان مقرّب در برابرش خواهند بود و نخستین کسی و بهمراهش شمشیر برهنهاي است که که بدنبال او است محمّد صلّی اللَّه علیه و آله است و دوّمین کس علیّ علیه السّلام است خداوند، روم و دیلم و سند و هند و کابل شاه و خزر را براي او میگشاید.اي ابا حمزه، امام قائم قیام نمیکند مگر هنگامی که ترس و وحشت فراوان در اجتماع باشد و زمین لرزهها و گرفتاري و بلا گریبان گیر مردم شود و پیش از اینها بیماري طاعون شیوع یابد- و هنگامی قیام کند- که در میان عرب شمشیر برانی و در میان مردم اختلاف سختی بوده باشد و مردم دینشان در هم و بر هم و حالشان دگرگون باشد آنچنان که آرزوکننده در هر بامداد و شام آرزوي مرگ میکند از بسکه میبیند گرفتاري مردم بزرگ است و همدیگر را میخورند.و خروج آن حضرت بهنگام یأس و ناامیدي است، اي خوشا بحال کسی که بآن حضرت برسد و از یارانش باشد، و واي و همه واي بر کسی که با او مخالفت کند و با دستورات او مخالفت ورزد و از دشمنانش باشد سپس فرمود: او قیام میکند با دستوري نو و روشی نوین و قضاوتی تازه که بر عرب سخت آید کارش بجز کشتن نباشد و از کسی توبه نپذیرد و در راه خدا تحت تأثیر هیچ ملامت و سرزنشی قرار نگیرد.
غیبت نعمانی،باب13،ح22
عبدالله بن سنان میگوید:
شنیدم ابا عبد اللَّه (امام صادق) علیه السّلام میفرمود عصاي موسی چوب آس بود از درخت بهشتی که وقتی خواست بسوي مدین برود جبرئیل آن را برایش آورد آن عصا با تابوت آدم در دریاچه طبریّه است نه میپوسند و نه تغییر مییابند تا آنکه قائم هر دو را بهنگام قیامش بیرون آورد.
غیبت نعمانی،باب13،ح27
ابوالجارود زیاد بن منذر میگوید:
ابو جعفر محمّد بن علیّ (امام باقر) علیهما السّلام فرمود: هنگامی که قائم (ع) ظهور کند با پرچم رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله وسلّم و انگشتري سلیمان و سنگ و عصاي موسی ظهور میکند سپس بجارچیاش دستور میدهد که جار بزند: توجّه کنید هیچ مردي از شما نباید خوردنی و آشامیدنی و علوفه همراه خود بر دارد پس یارانش میگویند او میخواهد ما را و چهار پایان ما را از گرسنگی و تشنگی بکشد.پس آن حضرت براه میافتد در نخستین منزل که فرود میآیند (عصا را) بر آن سنگ میزند پس غذا و آب و علوفه از آن بیرون میریزد پس یاران و چهار پایانشان میخورند و میآشامند تا آنکه به نجف در پشت کوفه فرود میآیند.
غیبت نعمانی،باب13،ح28
حارث بن مغیره نصری میگوید:
به ابی عبد اللَّه (امام صادق) علیه السّلام عرض کردم: امام به چه چیز شناخته میشود؟ فرمود: به سکینه و وقار عرض کردم دیگر بچه چیز؟ فرمود: او را با حلال و حرام (و در بعضی از نسخه ها: با شناختن حلال و حرام) میتوانی بشناسی و باینکه همه مردم باو نیازمند باشند و او از همه بی نیاز و اسلحه رسول خدا در نزد او باشد.عرض کردم: آیا ممکن است بجز وصیّ فرزند وصیّ کس دیگري امام باشد؟فرمود: نمیشود، باید وصیّ فرزند وصیّ باشد.
غیبت نعمانی،باب13،ح40
یعقوب بن شعیب می گوید:
ابی عبد اللَّه (امام صادق) علیه السّلام که فرمود آیا پیراهنی را که قائم بهنگام قیام آن را در بر خواهد داشت نشانت ندهم؟ عرض کردم چرا، گوید: جعبهاي را خواست و آن را گشود و از آن پیراهن کرباسی بیرون آورد و بازش کرد با کمال تعجّب دیدم که آستین چپش خون آلود بود سپس فرمود: پیراهن رسول خدا همین بود روزي که دندانهاي جلویش ضربت دید و حضرت قائم این پیراهن در برش قیام میکند من آن خون را بوسیدم و بر صورتم نهادم سپس امام صادق (ع) پیراهن را پیچید و برداشت.
غیبت نعمانی،باب13،ح42
اسحق بن عبدالعزیز در مورد ایه41 سوره مبارکه الرحمن نقل میکند:
ابی عبد اللَّه (امام صادق) علیه السّلام در بیان آیه شریفه یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیماهُمْ- الرحمن: 41 گناهکاران از قیافه شان شناخته میشوند، فرمود: آنان را خداوند میشناسد ولی این آیه در باره قائم نازل شده است که او آنان را از قیافه شان میشناسد و او و یارانش آنان را از دم شمشیر میگذرانند.
غیبت نعمانی،باب13،ح39