راسخون

بسیجی از منظر قرآن

aftabm کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 25059
|
تاریخ عضویت : مرداد 1392 

 

مقدمه:

تکیه‌گاه بسیج خداوند است و بسیجی نه به مادیات و وسایل و تجهیزات وداشته‌های خود؛ بلکه تنها به خدای خود می‌بالد؛ بسیج تنها نیرویی است که خواب راحت از دیدگان ابرقدرت جهانی؛ آمریکای خونخوار و هم پیمانانش ربوده‌است و امروزه آنان درمعادلات نظامی‌شان حساب جداگانه‌ای برای عنصر بسیج بازکرده‌اند.

آنچه که امروزه در عراق و سوریه و کشورهای آزادی خواه جهان اتفاق افتاده و می‌افتد و ایجاد مقاومت اسلامی کرده‌است؛ همین نشآت گرفته از عنصر بسیج و داشتن روحیه بسیج و بسیجی است؛ شهادت و شکست ظاهری و  پیروزی و غلبه ظاهری هردو برای او یکی است؛ چرا که او فقط برای انجام وظیفه و تکلیف شرعی عمل می‌کند.

بسیج نه برای آب وخاک و نه برای عناصر پست مادی؛ بلکه برای اجرای عدالت اسلامی  کار و تلاش می‌کند؛ بسیج حافظ ره آوردهای انقلاب جهانی اسلام است؛ بسیج سلاحش ایمان و منطقش قسط و عدالت اسلامی است؛ شجره بسیج به فاتح خیبر؛ اول امام علی بن ابیطالب(ع) می‌رسد.

شجره بسیج به یاران با وفای اباعبدالله در کربلای معلا،‌ می‌رسد؛ بسیج انتظار می‌کشد تا غرقاب خون حق را برباطل غالب نماید تا زمینه حکومت آخرین ذخیره ولایت فراهم گردد وبه دنبال آن زمینه انتقام از قاتلین کربلا فراهم گردد؛ بسیج طلایه‌دار آخرین نبرد جهانی اسلام ناب محمدی(ص) با اسلام آمریکایی است؛ مگر می‌شود بسیجی را با کلمات تعریف کرد؟! جایی که حضرت امام (ره) خود را بسیجی می‌خواند و دست بوس بسیجی بودن را برای خود افتخار می‌دانست و خواهان حشر با بسیجی‌ها بود؛ بسیجی تربیت شده آخرین و کامل‌ترین مکتب آسمانی است؛ بسیج جسم مادی خویش را برای آزادی همنوعان خود فدا می‌کند.

بسیجی تابع بی چون وچرای ولی امرمسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) است و برای عمل به فرامین ودستورات او از هیچ تلاشی مضایغه نمی‌کند و نهایت تلاش و کوشش خود را می‌کند؛ بسیجی پیراسته از رذیلت‌های اخلاقی و آراسته به سجایا و فضیلت‌های اخلاقی است.

نامحرمان و حرامیان را بر دل بسیجی راهی نیست؛ بسیجیان سالکانی هستند که هفت منزل عشق را یک شبه طی می‌کنند تا آنجایی که درمیدان مصاف با اهریمن صفتان ندای آسمانی" یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی" را با گوش دل شنیدن و جان به جان آفرین تسلیم می‌نمایند. 

بسیجی از امام حسین(ع)‌، بلال حبشی و اویس قرنی‌که همه از هابیلانند ؛ سرمشق والگو می‌گیرد؛ بسیجی عینیت واقعی بندگان و این؛ آن  انسانی است که میگفتند چرا می‌آفرینی؟ 

افتخار بسیجیان این است که مکتبشان اسلام و راه میان‌بری به نام شهادت آنان را به " عندربهم یرزقون" می‌رسانند؛ بسیجی‌ها؛ آنان که در وادی عشق چون شمع می‌سوزند؛ آنانند که برآسمان نیلگون پر می‌گشایند؛ هم آنان که قامتی به بلندای عرش اعلی گرفتند؛ بسیجیان روزتان مبارک.

 

 

واژه بسیج

بسیج در فرهنگ لغات به معنای جهاد، عزم و اراده ، آمادگی، آماده سفر شدن، آماده ساختن نیروی نظامی یک کشور برای جنگ، اسباب و سازمان است.

تعریف بسیج

بسیج یعنی آمادگی نیروهای مردمی و داوطلب که با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات ملی، حرکت‌های جمعی خود را در زمینه‌های نظامی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فناوری، سازندگی و محرومیت‌زدایی سازماندهی می‌کنند و برای حراست از دستاورهای انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند.

بسیج در انقلاب اسلامی ایران

یکی از عوامل مهم پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی، حضور با انگیزه مردم در تمام صحنه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه است. با پیروزی انقلاب اسلامی توطئه‌های همه جانبهٔ دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران شروع شد.

در چنین شرایطی تنها عاملی که می‌توانست مانع موفقیت دشمنان شود، حضور مستمر و سازماندهی شده مردم بود؛ زیرا حضور انسان‌های مؤمن، انقلابی، با انگیزه، فداکار و آموزش دیده، همچون سدی محکم در برابر توطئه‌گران، مانع تحقق اهداف آن‌ها می‌شود.

امام خمینی به عنوان رهبر آینده‌نگر انقلاب اسلامی، این ضرورت را به درستی تشخیص دادند و در تاریخ 5 آذر 1358 دستور تشکیل ارتش بیست میلیونی (بسیج) را صادر فرمودند. زمانی که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دستور تشکیل بسیج را صادر کردند، کمتر کسی می‌توانست فکر کند که این آینده‌نگری چه نقشی در حفظ و بقای نظام نوپای اسلامی ایران خواهد داشت.

نیروهای مردمی در برخی کشورهای جهان

نیروهای داوطلب مردمی در سوئیس: در این کشور دفاع از استقلال، آزادی و تمامیت ارضی به نیروهای مردمی واگذار شده است؛ به طوری که مشارکت مردمی در امور دفاعی از مهم‌ترین اهداف و علایق ملت سوئیس به شمار می‌آید.

ارتش آزادی بخش چین: نیروهای مردمی در چین که چند صد میلیون نفرند، از بین کارگران و کشاورزان از شانزده تا پنجاه ساله سازمان می‌یابند و در موارد ضروری به‌کار گرفته می‌شوند.

نیروی مقاومت مردمی در لبنان، فلسطین، عراق، سوریه و یمن: در این کشورها، اقشار مختلف مردمی به ویژه جوانان با الگوگیری و تأثیرپذیری از نیروی عظیم بسیج در انقلاب اسلامی ایران در قالب گروه‌های جهادی تشکیل شده‌اند و در جهت حفظ ارزش‌های دینی، استقلال و تمامیت ارضی سرزمین خود، در مقابل مستکبرین و زورگویان جهان که در رأس آن‌ها آمریکای جنایتکار و رژیم اشغالگر قدس قرار دارند، مبارزه و مقاومت می‌کنند.

برخی از ویژگی‌های یک بسیجی

بسیجی کسی است که: 1- همهٔ وجودش وقف اسلام است. 2- پرتلاش، ایثارگر و کار او بی‌منت است. 3- در همهٔ میدان‌های موردنیاز کشور داوطلب است و حضور شجاعانه، فداکارانه و مخلصانه دارد. 4- قانع و متواضع است. 5- دارای روحیهٔ شهادت طلبی و بذل جان در راه مکتب و آرمان انقلاب اسلامی است.

فعالیت (1) (صفحه 35 کتاب درسی)

 

درباره استفاده از الگوی بسیج در کشورهای فلسطین، لبنان، سوریه و عراق بررسی و تحقیق کنید.

اوج حماسه آفرینی‌های بسیج در دفاع مقدس

هنوز یک سال از فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل بسیج نگذشته بود که صدام، با حمایت قدرت‌های سلطه‌گر، جنگی را بر کشور ما تحمیل کرد که هشت سال طول کشید.

در آن شرایط که ارتش و سپاه پاسداران تجهیزات مناسب، نیروی انسانی کافی و آمادگی لازم را برای ورود به یک جنگ گسترده نداشتند، جمعی از انسان‌های مؤمن، فداکار و مقاوم با عنوان بسیجی به کمک مدافعان میهن شتافتند و با همراهی نیروهای با ایمان و شجاع ارتش و سپاه، در راه دفاع از سرزمین‌شان، حماسه‌هایی آفریدند که ملت ایران هرگز آن را فراموش نخواهد کرد. در آن زمان که همهٔ دشمنان نظام نوپای اسلامی به کمک صدام شتافتند و تمام امکانات و تجهیزات نظامی مورد نیاز را در اختیار او گذاشتند، سلاح نیروهای بسیجی؛ ایمان، اعتقاد، ایثار و فداکاری بود که به وسیلهٔ آن به مقابله با دشمن رفتند و پس از هشت سال دفاع مقدس متجاوزان را از خاک میهن بیرون راندند.

 

 

 

 

 

 

بسیجی از منظر قرآن

آیه ۵۴ سوره مبارکه «مائده» را می‌توان یکی از آیاتی دانست که ویژگی‌های بسیج و تفکر بسیجی را تشریح کرده است؛ عشق به خدا، فروتنی و خضوع در برابر مؤمنان، سرسختی و اقتدار در برابر دشمنان دین و نهراسیدن از ملامت‌ها و سرزنش‌ها در مسیر انجام فرمان خدا و دفاع از حق.

29 آبان تا ۵ آذر در تقویم ملی کشور «هفته بسیج» نام گرفته و دلیل آن هم دستور تشکیل بسیج مستضعفین از سوی امام خمینی(ره) در ۵ آذر ۱۳۵۸ است.

امام خمینی(ره) در بخشی از این سخنرانی که در جمع سپاهیان بیان کردند به مسئله تشکیل بسیج اشاره کرده و فرمودند: «اگر یک ملت که همه جوا‌ن‌هایش مجهز باشند به همین جهازی علاوه بر جهاز دینی و ایمانی که دارند، مجهز به جهازهای مادی هم باشند، سلاحی هم باشند و یاد گرفته باشند، همچی نباشند که یک تفنگی دستشان آمدند ندانند با آن چه بکنندش. باید یاد بگیرید و یاد بدهید رفقایتان را. جوان‌ها را یادشان بدهید و همه جا باید این طور بشود که یک مملکت بعد از یک چند سالی بشود یک کشوری با ۲۰ میلیون جوان که دارد بیست میلیون تفنگدار داشته باشد. بیست میلیون ارتش داشته باشد و این یک همچه مملکتی آسیب‌بردار نیست. و الآن هم الحمدلله آسیب‌بردار نیست. الآن هم ما پشتیبان‌مان خداست و ما برای او نهضت کردیم، برای پیاده کردن دین او نهضت کردیم و خدا با ماست.»

اینچنین بود که مقدمات تشکیل بسیج با نام اولیه سازمان بسیج ملی فراهم شد. چند ماه پس از سخنان امام(ره) درباره ارتش ۲۰ میلیونی، شورای انقلاب در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ لایحه قانونی تشکیل سازمان بسیج ملی را تصویب و برای اجرا به وزارت کشور ارسال کرد و بعدها نام آن به بسیج مستضعفین تغییر پیدا کرد.

همچنین امام خمینی(ره) در پیامی در تاریخ ۲ آذر ۱۳۶۷ به مناسبت هفته بسیج می‌فرمایند: «حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملى از ایثار و خلوص و فداکارى و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسى سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود! بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمرى است که شکوفه‏‌هاى آن بوى بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق مى‏‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامى است که پیروانش بر گلدسته‏‌هاى رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‏‌اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامى است که تربیت‏‌یافتگان آن، نام و نشان در گمنامى و بى‏‌نشانى گرفته‏‌اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‏‌اند.

من همواره به خلوص و صفاى بسیجیان غبطه مى‏‌خورم و از خدا مى‏‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجى‏‌ام... باید براى شکستن امواج طوفان‌ها و فتنه‏‌ها و جلوگیرى از سیل آفت‌ها به سلاح پولادین صبر و ایمان مسلح شویم. ملتى که در خط اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه علیه و آله- و مخالف با استکبار و پول‏‌پرستى و تحجرگرایى و مقدس‏‌نمایى است، باید همه افرادش بسیجى باشند و فنون نظامى و دفاعى لازم را بدانند، چراکه در هنگامه خطر ملتى سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگى لازم رزمى را داشته باشد.

خلاصه کلام، اگر بر کشورى نواى دلنشین تفکر بسیجى طنین‏‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الّا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند. بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد.»

بیانات امام(ره) در مورد بسیج نشان می‌دهد که در نگاه ایشان مسائل معنوی؛ اعم از ایمان، صبر، اخلاص و ایثار و مسائل مادی؛ اعم از آشنایی به مسائل نظامی و توانایی علمی، دو بال این نیرو هستند که باید هر بسیجی مسلح به این دو مؤلفه باشد. در چنین صورت است که تفکر بسیجی به معنی واقعی شکل گرفته و می‌تواند کشور را از توطئه‌ها و هجمه‌های دشمن مصون نگه داشته و قدرت ملی را برا ساخت کشوری توانمند افزایش دهد.

قطعاً سخنان امام(ره) در خصوص تشکیل بسیج برگرفته از آیات قرآن است و می‌توان به آیات فراوانی از قرآن نیز برای استخراج ویژگی‌های بسیج اشاره کرد که در این یادداشت یکی از این آیات، آیه ۵۴ سوره مائده، بیان می‌شود.

متن آیه: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»

ترجمه آیه: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، هر كس از شما از دين خود برگردد، به زودى خدا گروهى [ديگر] را مى‌آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند. [اينان‌] با مؤمنان، فروتن، [و] بر كافران سرفرازند. در راه خدا جهاد مى‌كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‌ترسند. اين فضل خداست. آن را به هر كه بخواهد مى‌دهد، و خدا گشايشگر داناست.»

مهربانی و فروتنی در مقابل برادران دینی، سختگیری بر کافران و دشمنان دین، جهاد در راه خدا و عدم هراس از سرزنش‌های دیگران، ویژگی‌هایی است که خداوند در این آیه برای گروهی از مؤمنان برشمرده که بی‌شک می‌توان بسیج و نیروی بسیجی را مصداق آن بیان کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه درباره این آیه آورده است: «در این آیه، سخن از مرتدّانى است که طبق پیش‌بینى قرآن، بعدها از این آیین مقدس روى بر مى‌گردانند، نخست، به عنوان یک قانون کلّى به همه مسلمانان اخطار مى‌کند: اگر کسانى از شما از دین خود بیرون روند ـ زیانى به خدا، آیین او و جامعه مسلمین و آهنگ سریع پیشرفت آنها نمى‌رسانند ـ زیرا خداوند در آینده جمعیتى را براى حمایت این آئین برمى‌انگیزد.

سپس صفات کسانى که باید این رسالت بزرگ را انجام دهند، چنین بر مى‌شمارد:
۱ ـ آنها کسانى هستند که به خدا عشق مى‌ورزند و جز به خشنودى او نمى‌اندیشند.
۲ ـ آنها در برابر مؤمنان خاضع و مهربان و در برابر دشمنان و ستمکاران، سرسخت، انعطاف ناپذیر و پر قدرتند.
۳ـ جهاد در راه خدا به طور مستمر از برنامه‌هاى آنها است.
۴ ـ آخرین امتیازى که براى آنان ذکر مى‌کند این است که در راه انجام فرمان خدا و دفاع از حق از ملامت هیچ ملامت‌کننده‌اى نمى‌هراسند.

در حقیقت، علاوه بر قدرت جسمانى، چنان شهامتى دارند که از شکستن سنت‌هاى غلط و مخالفت با اکثریت‌هایى که راه انحراف را پیش گرفته‌اند و با تکیه بر کثرت عددى خود دیگران را به باد استهزا مى‌گیرند، پروایى ندارند.

بسیارى از افراد را مى‌شناسیم که داراى صفات ممتازى هستند، اما در مقابل غوغاى محیط و هجوم افکار عوام و اکثریت‌هاى منحرف، بسیار محافظه‌کار، ترسو و کم جرئت‌اند و زود در برابر آنها میدان را خالى مى‌کنند.

در حالى که براى یک رهبر سازنده و افرادى که براى پیاده کردن افکار او وارد میدان مى‌شوند، قبل از هر چیز چنین شهامتى لازم است. باید توجه داشت که عوام‌زدگى، محیط‌زدگى و امثال آن که همگى نقطه مقابل این امتیاز عالى روحى هستند، سد راه بیشتر اصلاحات محسوب مى‌گردند.

و در پایان مى‌گوید: به دست آوردن این امتیازات، (علاوه بر کوشش انسان) مرهون فضل الهى است که به هر کس بخواهد و شایسته ببیند مى‌دهد.»

بررسی این آیه نشان می‌دهد که بسیج، تفکر بسیجی و نیروی بسیجی یکی از مصادیق چنین ویژگی‌هایی است و به عبارتی هر فرد و گروهی که مدعی تفکر و روحیه بسیجی است باید خود را در سنجه این آیه و ویژگی‌‌های ذکر شده آن مورد محک قرار دهد تا واقعیت امر روشن شود.

براین اساس می‌توان گفت این گروه از مؤمنان که بسیج یکی از مصادیق آنهاست کسانی هستند که:

ـ در راه ايمان و شكستن سنّت‌ها و عادات جاهلى نبايد از سرزنش‌ها و هوچى‌گرى‌ها و تبليغات سوء دشمن ترسى داشت و تسليم جوّ و محيط شد.

ـ رفتار مسلمان، نرمش با برادران دينى و سرسختى در برابر دشمن است و هيچ يك از خشونت و نرمش، مطلق نيست.

ـ مؤمن واقعى كسى است كه هم عاشق و هم محبوب خدا باشد.

ـ كسى كه ايمان واقعى دارد، هرگز در برابر كافران احساس حقارت نمى‌كند.

ـ دلى كه از محبّت خدا خالى شد، بيمار و وابسته به كفّار مى‌شود، ولى دلى كه از مهر خدا پر است هرگز وابسته نمى‌شود.

ـ اسلام رو به گسترش است، تنها به ريزش‌ها نگاه نكنيم به رويش‌ها نيز نگاه كنيم.

ـ در آينده پرچم اسلام را كسانى بدست خواهند گرفت كه عاشق خدا و مجاهد و با صلابت باشند.

 

رمز اقتدار بسیج در قرآن

 

خداوند در ایه 104 سوره نساء می فرماید: «ترجون من الله ما لایرجون شما مومنین امید دارید به یاری و نصرت و امداد خداوند تعالی در حالی که دشمنانتان رجاء و امید ندارند» آن ها دلبستگی جز به دنیا و عدد و مالشان ندارند.

امام صادق علیه السلام به ما رجاء به خداوند را یاد دادند «یا من ارجوه لکل خیر» ای کسی که در همه ی خیرها رجاء و امید ما به توست.

سراسر قرآن پر است از وعده های الهی به مومنین. در ایه 173 سوره آل عمران رجاء به خدای تعالی و آخرت را از ویژگی های مهم مومنین شمرده است: « الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا و قالوا حسبنا الله و نعم الوکیل» می فرماید: ای مومنانی که مردم به شما می گویند «قد جمعوا لکم» دشمنان آمده اند اطراف شما جع شده اند علیه شما «فاخشوهم» که از آنها بترسید! «فزادهم ایمانا» مومنین بر ایمانتان افزوده می شود «و قالوا حسبنا الله و نعم الوکیل» و با این که دشمنان دورشان جمع شده اند اینها (مومنین) ایمان شان زیاد می شود و توکل به خدا می کنند و می گویند که خدا برای ما کافی است و خدا بهترین وکیل است. این ایه قرآن بهترین وصف برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به خصوص سپاه پاسداران و بسیج ده ها میلیونی ملت ایران است. دشمن جلو می اید. ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مسلح ما ایمانشان افزوده می شود و می گویند خدا برای ما کافی است و او بهترین وکیل است.

در جای دیگری خداوند است « و کفی الله المومنین القتال احزاب 25 خداوند مومنین را در جنگ و کارزار کفایت می کند».

قرآن دو سفارش دیگر به مومنین دارد: یکی این است که «... ولیجدوا فیکم غلظه... سوره توبه ایه 123» ای کسانی که ایمان آوردید با دشمنانی که آمدند نزدیک شما بجنگید. آمریکایی ها آمدند جلو «باید از شما احساس شدت بکنند» می گویند: چرا رزمایش برگزار می کنید؟ رزمایش برگزار می کنیم که دشمنان ما، از ما غلظت و شدت ببینند. این تکلیف قرآنی ما است، تکلیف دینی ما است. «محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار... فتح29» اگر با رسول خدا هستی، باید در برابر دشمنان سخت گیر باشید. «رحماء بینهم» بین خودتان مهربان باشید، دوست و رفیق باشید، اختلاف نکنید.

امیرالمومنین (ع) فرموده اند: «من عمل لدینه کفاه الله امر دنیاه نهج البلاغه حکمت 423 کسی که برای دین و اعتقادات مذهبی اش عمل می کند، امور دنیای او را خدا به حد کفایت بر عهده می گیرد».

بسیج می خواهد تک تک ملت ایران را در قالب ولایت برای عزت ایران و اسلام برپا بدارد. این یک سازماندهی است فوق سازماندهی نیروی مقاومت و ارتش بیست میلیونی، همان بسیجی که مقام معظم رهبری فرمودند که با نیروهای مقاومت فرق می کند. به هر حال یک بخش بسیج برای امنیت و دفاع است که در اختیار نیروی مقاومت قرار می گیرد و نظامی، انتظامی می شود. یک بخش عظیم بسیج، ملت هستند که می خواهند برای مملکت و برای زمینه سازی ظهور امام زمان (عج) و سازندگی این کشور تلاش کنند.

سپاهیان خود فرزند بسیج هستند و ارتش نیز در طول دفاع مقدس، ارتش بسیجی شد. امروز مجموعه نیروهای مسلح مجموعه ای است که دل ملت و رهبر را شاد می کند، همان طور که شما امیدوارید. «ترجون ما لایرجون» ملت ما هم به شما امیدوارند و شما خودتان یکی از آن ترجون هایی هستید برای ملت ما که دشمنان «ما لایرجون» هستند، یعنی دشمنان ما چنین صفاتی ندارند. ملتهایی که حکومتشان با ما دشمنی می کنند چنین ارتشی و سپاهی ندارند. این هم نعمتی است. مقام معظم رهبری به تک تک فرماندهان نیروهای مسلح فرمودند: تهدید وجود دارد. من از شما آمادگی مقابله با این تهدیدات را می خواهم، غافلگیر نشوید. تاریخ گذشته جنگهای بزرگ را که انسان مطالعه می کند چه در شرق و چه در غرب، همیشه پیروزی بزرگ وقتی اتفاق افتاده که یک فرمانده ای توانسته دشمنش را در غفلت نگه دارد و به او حمله کند. اگر یک ملتی بیدار باشد، اگر یک ارتشی بیدار باشد، با هر قدرتی به آنها حمله بشود پیروزی به دست دشمن نمی اید. امام علی (ع) هم فرمودند «من نام عن عدوه انبهته المکائد غررالحکم ص 234 اگر کسی از دشمنش غفلت کرد و خوابش برد، آن وقت با حمله دشمن از خواب بیدار می شود». ولی اگر بیدار و هوشیار بوده و در سنگر و در کمین دشمن باشد، دشمن کاری از دستش ساخته نیست.

هر چه بیشتر دشمن تلاش اطلاعاتی کرد، بیشتر خدا رعب قدرت ایران را در دلشان انداخت. این بازدارندگی است. تهدید اگر تحقق نیافت به خاطر بازدارندگی بود. اما این بازدارندگی چیست؟ نکته مهم همین جا است که بگوییم این بازدارندگی چیست؟ در ایه شریفه قرآن قبل از این «ترجون من الله ما لایرجون» توضیح می دهد که خدای متعال وضع دشمنان شما را می داند. وضع شما را هم می داند. اگر بحث علمی و فن آوری باشد، ما هر چه پیشرفت کرده باشیم، آمریکا هم علم و فن آوری را دارد، نیروی انسانی هم دارد، آدم ها را هم دارد اما چه چیزی را ندارد؟ همین رجا پیروزی و نصرت، همین «ترجون من الله ما لایرجون» را ندارد.

شما به این چیزها امید دارید اما آنها ندارند.

«فان حزب الله هم الغالبون مائده56 تنها لشکر خدا (در دو عالم) فاتح و غالب خواهند بود».

«... أن القوه لله جمیعاً... بقره 165 به درستی که قدرت توانایی خاص خداست».

«... ان العزه لله جمیعاً... یونس65 هر عزت و اقتداری مخصوص خداست».

«ان الامر کله لله... آل عمران154 تنها خدا بر عالم هستی فرمان رواست » قدرت، عزت، فرمان، همه اش مال خداست. کُله یعنی یکی هم مربوط به کس دیگری نیست. اینها همه متعلق به مکتب ماست؛ مکتب ارتشیان، پاسداران و بسیجیان است.

«... و ما النصر الا من عندالله العزیز الحکیم آل عمران126 و فتح و پیروزی نصیب شما نگشت مگر از جانب خدای توانای دانا».

«... ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم محمد7 اگر شما خدا را یاری کنید خدا هم شما را (همه جا) یاری کند و (در حوادث) ثابت قدم گرداند».

« ولینصرن الله من ینصره حج40 و هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد». چند بار تاکید در این بخش از ایه شریفه است «لَ، ینصرن، تشدید» می گوید حتماً و به طور تاکید خدا کسانی را که یاری اش کنند یاری می کند. یاری خدا چیست؟ خدمت به جمهوری اسلامی، خدمت به امت ولی فقیه و پذیرش فرماندهی ولی فقیه.

«ان الله یدافع عن الذین آمنوا حج38 خدا مومنان را از هر شر و مکر دشمن نگاه می دارد» که علامه طباطبایی در تفسیر این ایه می فرماید: «ان الله یدافع عن الایمان».

«ترجون من الله ما لایرجون» ما به این چیزها امید داریم، این ها تکیه گاه ما هستند، آن ها این تکیه گاه ها را ندارند.

لذا این گونه می شود که «کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره باذن الله بقره249 بسیار گروه های کوچکی که پیروز می شوند بر گروه های عظیم به اذن خدای متعال»، قرآن این را چند بار نشان داده است. هم در قوم بنی اسرائیل آن جایی که تالوت را فرمانده می کند و بر جالوت پیروز می شود و هم در جنگ بدر اتفاق افتاده است.

«... و الله بما تعملون بصیر حدید4» یعنی هر کس هر کاری می کند خدا می بیند. «ان الله بما یعملون محیط آل عمران120» آن ها کاری نمی توانند بکنند که در مشت خدای متعال نباشند. همه چیز و همه جا در ید قدرت خداست. خوب، این هست. وعده های الهی هم هست. هر کاری آن ها می خواهند بکنند در مشت خدا هستند، «ولینصرن الله من ینصره» حالا وقتی آنها می خواهند به امام خمینی(ره) و ملت امام حمله کنند. در طبس باد را خدا به کار می گیرد و شن آن ها را زمین می زند.

«الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور بقره257 خدا یار اهل ایمان است، آنان را از تاریکی های جهان بیرون آرد و به عالم روشنایی برد»

«ادعونی استجب لکم... غافر60 بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را»

«... یمدکم ربکم بثلاثه آلاف من الملائکه منزلین آل عمران124 ایا خداوند به شما مدد نکرد که سه هزار فرشته به یاری شما فرستاد؟».

«مکروا و مکر الله و الله خیرالماکرین آل عمران54 با خدا مکر کردند، خدا هم در مقابل با آن ها مکر کرد و از همه کس خدا بهتر مکر تواند کرد».

«ان الله مع الصابرین بقره153 خدا یاور بردباران است».

«... ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا... انفال29 اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان (تمیز حق از باطل) و تشخیص راه سعادت از شقاوت بخشد».

«و من یتق الله یجعل له مخرجا طلاق2 و هر کس خدا ترس (و پرهیزکار شود) خدا راه بیرون شدن (از گناه و بلا و حوادث سخت عالم را) بر او می گشاید».

«و ان جندنا لهم الغالبون صافات173 و همیشه سپاه ما (بر دشمن) غالب اند».

«... و هو معکم این ما کنتم... حدید4 هر جا باشید خدا با شماست».

«و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا... عنکبوت69 و آنان که در راه ما جهاد کردند محققاً آنها را به راه (معرفت و لطف) خویش هدایت می کنیم». این را فرماندهان زمان جنگ روی نقشه ها می نوشتند.

«فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما نساء95 و مجاهدان را بر بازنشستگان با اجر و ثوابی بزرگ برتری داده است».

«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عندربهم یرزقون آل عمران169 البته نپندارید که شهیدان راه خدا مردند بلکه زنده به حیات ابدی شدند و در نزد خدا متنعم خواهند بود».

«و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی انفال17 چون تو تیر افکندی نه تو بلکه خدا افکند». سلاح های آنها باید با دست های لرزان خودشان و پشت های لرزان خودشان و با چشم ها و دل های لرزان خودشان به کار گرفته شود، اما سلاح های شما را خدای متعال شلیک می کند.

«قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا اسرا81 (به امت) بگو که (رسول) حق آمد و باطل را نابود ساخت که باطل خود لایق محو و نابودی (ابدی) است».

«یدالله فوق ایدیهم فتح10 دست خدا بالای دست آنها است».

«...کفی الله المونین القتال... احزاب25 خدا خود امر جنگ را از مومنان کفایت فرمود».

خدای متعال در جنگ بدر به پیامبر (ص) می فرماید: «من رعب شما را در دل آنها افکندم». یعنی خداوند می فرماید شما خدا را دارید، او برای شما کافی است. از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام پرسیدند، چگونه شد که شما در زمان رسول خدا(ص) با هر قدرتی مواجه شدید او را شکست دادید؟ فرمودند: «با هر قدرتی مواجه شدم خداوند رعبی از من در دل آنها انداخت».

با مختصر آشنایی با ایات قرآن کریم و با لحظاتی تفکر امیدواری ها و تکیه گاه ها و حمایت های زیادی را از جانب خدای متعال را در قرآن کریم می بینیم. قرآن این طور سرباز می سازد. امام زمان (ع) این طور سرباز می سازد. سپاه بالله را امام سجاد (ع) تعریف کردند می فرمایند: «زمانی می رسد که منتظران ظهور امام زمان (عج) آن چنانند که به یقین آقا را می بینند». بنابراین، این افراد منتظر امام زمان علیه السلام هم مبلغ دین خدا هستند و هم شمشیر زن در راه خدا.

 

 

از منظر قرآن چه کسی بسیجی است؟

 

بسیجی همواره تابع ولایت و هیچگاه نه از ولایت عقب می‌ماند و نه از آن جلو می‌افتد.