مسئولان وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه خط آهن چابهار در ساحل این بندر از زیر زمین عبور می‌کند، از ساخت سه ایستگاه بار و مسافر در بندر و شهر خبر دادند.

 

 

طولانی‌ترین کریدور ریلی کشور، در قالب سه طرح «اتصال بندر اقیانوسی چابهار به ریل»، «اتصال مرکز استان خراسان جنوبی به ریل» و «برقراری اتصال ریلی بین زاهدان و بیرجند و یونسی» در حال اجرا است و بخشی از کریدور ریلی شمال به جنوب را تکمیل خواهد کرد. ریل‌گذاری این مسیر که در تابستان امسال به‌صورت مکانیزه و از سمت زاهدان آغاز شد، اکنون در بندر چابهار مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

بنا بر ادعای مسئولان وزارت راه و شهرسازی، از این خط‌آهن انشعابی به پاکستان و  همچنین از طریق راه‌آهن خواف-هرات، مسیری به افغانستان نیز خواهیم داشت. خط‌آهن چابهار در نهایت از طریق مرز یونسی سرخس به آسیای میانه و آسیای صغیر نیز متصل می‌شود و مسیر ترانزیتی ریلی را از شمال به جنوب تکمیل می‌کند. طبعا این کریدور ریلی فواید بسیاری برای اقتصاد و ترانزیت ایران و همچنین کشورهای همسایه خواهد داشت.

خیرالله قدامی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ضمن اعلام این خبر که خط آهن شرق کشور از داخل شهر و از روی زمین عبور خواهد کرد، اذعان داشت:

قدامی همچنین از ساخت یک ایستگاه تشکیلات بار در ۱۸ کیلومتری چابهار و ساخت دو ایستگاه مسافر و بار در بندر خبر داد. راه‌آهن چابهار-زاهدان شامل ۶۲۸ کیلومتر خط ریلی خواهد بود که با احتساب مسیرهای ایستگاهی، طول آن تا ۷۳۰ کیلومتر نیز افزایش می‌یابد. همچنین در صورت اتصال خط‌آهن به بیرجند و مرز یونسی سرخس، طول نهایی کریدور ریلی شمال به جنوب ۱۴۵۰ کیلومتر خواهد بود و شهرهای نیکشهر،‌ چابهار، ایرانشهر، خاش و زاهدان به شبکه ریلی متصل خواهد کرد.