مطالب مرتبط با فرقه شیخیه
مکتب شیخیه، که به کشفیه و پایین سری نیز مشهور است، در اوایل قرن سیزدهم و به وسیلۀ شیخ احمد احسائی پدید آمد. بعد از وفات وی، سید کاظم رشتی، که در آن زمان 30 سال بیشتر نداشت، جانشینی و ریاست مکتب شیخیه را برگزید. سید کاظم، 17 سال به عنوان رکنِ رابع، مرجع شیخیان ایران و عراق بود و با نطق، قلم و تألیفِ خویش، به انتشارِ عقائدِ استادش پرداخت و...
بعد از اینکه شیخ احمد احسائی در قزوین، توسط محمد تقی بَرَغانی، معروف به شهید ثالث، مورد تکفیر قرار گرفت، شیخیه برای کمرنگ کردنِ تأثیر این مسئله، ناجوانمردانه هجمهای از تخریبها و توهینهای خود را، بر ضدّ این روحانی مبارز به کار برد و به تحقیر شخصیت مرحوم بَرَغانی پرداخت و شخصیت علمی او را مکتوم و او را بیسواد معرفی کردند. گویا که هر کس علیه آنها سخنی بگوید، بیسواد است...
یکی از ابعاد شخصیتی شیخ احمد احسائی در مباحث علمی، مَشرب اخباریگری وی، در مباحث فقهی بوده است. ما در این مقاله سعی داریم، نکاتی را پیرامون این مطلب عرض کنیم؛ اما قبل از اینکه وارد موضوعِ بحث شویم، بهتر است ابتدا کمی با این مشرب فقهی آشنا شویم. پس از انقراض صفویان در قرن دوازدهم، میان فقهای شیعه، دربارۀ چگونگی استنباطِ احکام شرعی...
کربلا دو مرتبه به شدّت، توسط امپراطور عثمانی، مورد تهاجم قرار گرفت. حملۀ اول در سال 1241 هـ.ق. و در زمان شیخ احمد احسائی اتفاق افتاد و حملۀ دوم در سال 1258 هـ.ق. و در زمان سید کاظم رخ داد. در این پست، پیرامون حملۀ اول عثمانیان مطالبی را ارائه خواهیم کرد. آنطور که از شواهد پیداست، عاملِ اصلیِ حملۀ اولِ عثمانیان به کربلا، شیخ احمد احسائی بوده است...
یکی از اعتقادات شیخیه، خصوصاً شیخیه کرمان، اعتقاد به رکن رابع است؛ تا جایی که شیخیه کرمان، اصول دین را چهار امر «توحید، نبوت، امامت و رکن رابع» میدانند.[۱] هر چند اعتقاد به واسطهگری بین امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و بین سایر مردم، از زمان شکلگیری این اعتقاد، در میان مردم رواج داشته است، اما اصطلاحسازی رکن رابع، از ابداعات و اختراعاتِ شیخ احمد احسائی و از مختصاتِ فرقۀ شیخیه...