راسخون

کار فرهنگی مطلوب

nazarianali کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 1442
|
تاریخ عضویت : بهمن 1389 

nazarianali کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 1442
|
تاریخ عضویت : بهمن 1389 

کار فرهنگی مطلوب
بخش دوم

برای انجام دادن کار فرهنگی مطلوب، مدیران فرهنگی باید نکاتی را در نظر بگیرند. 
مبحث کار فرهنگی از یک نظر بسیار گسترده و مهم است و نمی توان آن را به اختصار ارزیابی کرد.  
از سوی دیگر، تئوری نیست و باید اجرا شدنی و کاربردی باشد. برای انجام دادن کار فرهنگی، شاید الزم باشد به جزئی ترین بخشهای آن نیز توجه کنیم.
به عبارت دیگر، در کار فرهنگی مباحث  
ایده آل جایگاهی ندارد. کار فرهنگی با توصیه پیش نمیرود؛ بلکه امور باید حقیقی و واقعی باشند.  
عده ای که دست اندرکار نیستند، فقط ایده آل ها را در نظر میگیرند؛ ولی تنها افراد متخصص و آن هم براساس شواهد میتوانند تشخیص دهند که چه اصلاحاتی باید صورت گیرد.
این اصلاحات  چهار وظیفه اساسی مدیر را شامل میشود:  
برنامه ریزی
سازماندهی
هدایت
کنترل

در امور فرهنگی باید به سه شاخصه ی اصلی توجه کنیم. کار فرهـــنگی مطلوب، به منزله ی فرآیند تربیـــتی خاصی است که با داشتن سه ویژگی، از دیگر فعالیتهای صرفا آموزشی یا صنفی در تشــکلها، متمایز میشود.  
این ویژگیها عبارتاند از: 
۱. داشتن اهداف عالی و متعالی(تربیت انسانها)
۲. به کارگیری ابزار مناسب(ابزار هدفمند و دارای اثرگذاری تربیتی)
۳. استفاده از روشهای تربیتی اسلام در فرایند  اجرای کار فرهنگی.

✅کار فرهنـگی با رویکرد تربیتی 
نقطه ی هدف در کار فرهنگی با رویکرد تربیتی، انجام دادن امر مهم تعلیم و تربیت انسانها و تلاش برای رشد و تعالی آنهاست.
تعلیم، عبارت است:
از فراهم آوردن زمینه ی مناسب برای رشد شکوفایی استعدادهای ذهنی انسان.

براین اساس مسؤلان تشکلهای فرهنگی باید توجه کنند که تربیت، در هر زمینهای که باشد، به ناچار نیازمند تعلیم است؛ زیرا مربی برای تربیت متربی ناچار  
است که او را از حقایق و مطالبی آگاه کند تا وی با آگاهی از آنها و عمل برطبق موازین آموخته شده، به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحی و معنوی خود بپردازد.

🔺بنابراین تعلیم و آموزش، در واقع اولین شرط لازم برای تربیت به شمار میآید.

nazarianali کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 1442
|
تاریخ عضویت : بهمن 1389 

کار فرهنگی مطلوب
بخش سوم

➕ابزار و روش
 
ِ در کار فرهنگی مطلوب، همواره باید دو امر مهم  #ابزارگزینی و #روش_شناسی را دقیقا بر اساس دستورهای دینی و ملاکهای اسلامی انجام داد؛ زیرا دراصل، رسالت تشکیلاتی تشکلهای فرهنگی که همان تعلیم و تربیت انسانهای صالح  
است، ایجاب میکند که در این راه فقط از ابزار و روشهای مناسب استفاده کند و نباید و نمیتواند با استفاده از هر ابزار و روشی انسان #صالح تربیت کند.

برای انجام دادن کار فرهنگی لازم است به این مهم توجه کرد که در این راه، هرگز نباید فرصت انتخاب ابزار مناسب برای تربیت افراد را ازمسؤلان تشکلها سلب کرد؛ زیرا این به منزله ی نادیده گرفتن روحیه ی نوآوری، ابداع، تنوع طلبی و استقالل فکری آنهاست، همچنین مانع رشد و ترقی آنان به عنوان مهره های کلیدی و اثرگذار در کار فرهنگی و تربیتی برای اداره ی آینده ی جامعه  
خواهد شد.

متأســـفانه امروزه اکثر تشـــکلهای فرهنگی، در گرداب #بی_روشی گرفتار شده اند؛ به گونه ای که اکثر این قبیل تشکلها همواره دو سؤال اساسی را فراروی خود دارند:
 
⭕️چه کاری باید بکنیم؟  
⭕️چگونه باید این کار را انجام دهیم؟

باید تلاش کرد که سیستم تربیتی اسلام  
را شناخت. بخش عمده ای از خلأ بی ابزاری و بی روشی موجود در تشکلهای فرهنگی کشور درواقع ناشی از شناخت نداشتن آنان از #سیستم_تربیتی اسلام است.
سیستم تربیتی اسلام بسیار دقیق است و حتی برای تقسیم عادلانه ی نگاه معلم بین دانش آموزان نیز توصیه های لازم را در خود دارد. این ما هستیم که از ابعاد و ظرایف آن بیخبریم.
درحقیــــقت مکتــــــب الهام بخش  
اسلام، مالامال از دستورهای اخلاقی و تربیتی درباره ی انسانهاست.
🔺 این دستورها را میتوان از لابلای آیات قرآن و سیره ی عملی اهلبیت بیرون کشید و متناسب با آن عمل کرد.

nazarianali کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 1442
|
تاریخ عضویت : بهمن 1389 

کار فرهنگی مطلوب
بخش چهارم

➕کار کارشناسی
 
مـــــدیر مجمـــوعهای فرهنگی باید برطبق #کارشناسی تشخیص دهد که نیاز مخاطبان در مجموعه چیست و متناسب با آن نیاز، طرحی را در مجموعه در نظر بگیرد.
علت اینکه، این همه نهادهای موازی کار در کشور وجود دارد، این است که کارشناسی لازم در این باره صورت نمی پذیرد.  
این درحالی است که در مسائل غیر فرهنگی، کارشناسی فراوان است.
برای ایجاد مطب در هر منطقه، باید آن منطقه را کارشناسی کرد که این خود مستلزم داشتن تخصص است. همچنین برای ایجاد دفتر وکالت و... باید کارشناسی کرد.
اما برای ایجاد هیأت مذهبی این کار انجام نمیشود؛ چرا که تأسیس هیأت، جزء کارهای فرهنگی محسوب  
نمیشود.
یکی دیگر از بایسته های کار فرهنگی مطلوب، تعیین #گروه_هدف است. ابتدا باید دانست این کار را برای چه کسانی انجام میشود؛ جوان یا پیر، زن یا مرد، هرکدام از این اقشار در کدام منطقه زندگی میکنند، وضع مالی آنها چطور است؟ 
 بعد از کارشناسی کردن و تنظیم لیست نیازها، مسؤولیتها تقسیم میشود. در روایات اسلامی نیز به این امر توصیه شده که نواقص و کمبودهای کار را پیدا کنید.  
🔺باید دنبال نیازها بود؛ نه فقط کارهایی که میتوان انجام داد.

salman313 کاربر جدید
|
تعداد پست ها : 5
|
تاریخ عضویت : دی 1396 

سلام عزیز.باتشکرازمتنی که نوشته اید


لازم به ذکراست که بگویم انچه درتربیت دینی قبل ازشروع به فعالیت موردتوجه است چیزی فراترازانچه هست که جهان غرب ازان به عنوان تربیت یاد میکند چرا که تفاوت وتمایز تربیت دینی باسایر فعالیت های صرفا تربیتی درهمین است.وان هدف کارتربیت دینی است.فلذا مربی قبل ازشروع به کارتربیتی باید هدف خودرامشخص کند.اگرواقعاهدف کارتربیتی راتزکیه نفس بدانیم پس لازمه ان مراقبه نفس توسط خودمربی قبل ازشروع کارتربیتی است.وبنده براین باورم کسی که فکر وذهن ونفس خود رادردرجه اول مطهرگردانددرادامه کارتربیتی الطاف الهی را به کرات خواهد دید.         ومن الله التوفیق