حاج آقا مسئلة؟
سلام
در مورد تفاوت احکام رویت هلال ماه بین مراجع هم توضیح بفرمایید!
از جهت فقهی راه های ثبوت هلال در موارد زیر خلاصه می شود:
1.دیدن خود شخص
2.عده ای که از گفتن آنها یقین پیدا می شود، بگویند ماه را دیده ایم و همچنین است هر چیزی که بواسطه آن یقین پیدا شود.
3.گذشتن 30 روز از اول ماه قبل که اول ماه بعد ثابت می شود.
4.بینه شرعیه (خبر دو نفر عادل)
5.حکم حاکم شرع اگر علم به خطای او وجود نداشته باشد.[1]
و در واقع آنچه که یقین آور است می تواند ملاک و مستند قرار بگیرد، و از اینجاست که اختلاف حاصل می گردد. یعنی برای شخصی از طریق یکی از راهها، یقین حاصل می شود و برای شخص دیگری چنان یقینی حاصل نمی گردد، و البته چنین چیزی، طبیعی تلقی می گردد و مشکلی را هم برای کسی ایجاد نمی کند. چون هر کس وظیفه دارد به یقین خود عمل کند ولو اینکه دیگران از این یقین برخوردار نباشند.
البته باید توجه داشت که مبانی و فتاوای علما در این باب هم اختلاف دارد مثلا
1- بعضی از مراجع عظیم الشأن فعلی، رؤیت هلال با چشم مسلح را در ثبوت اول ماه کافی می دانند.
2- اما گروهی دیگر از این بزرگواران فقط رؤیت با چشم غیر مسلح را درست می دانند.
3- مبنای برخی دیگر از آنان در ثبوت اول ماه، اشتراک در شب (به این معنی که در لحظه رؤیت هلال در نقطه ای از زمین، ماه جدید برای سایر نقاطی هم که در شب قرار گرفته اند، ثابت می شود).
4- مبنای عده ای دیگر اشتراک آفاق است (به این معنی که در هر کجای زمین هلال دیده شود، اول ماه برای تمام نقاط زمین شروع می گردد).
5- اما جمع دیگری از مراجع بزرگوار نیز هستند که هم قائل به اختلاف آفاق هستند و هم بر رؤیت با چشم غیر مسلح تأکید دارند.
6- نظر دیگری که هست این است که اگر منطقه ای که در آن منطقه ماه دیده شده در شرق منطقه شما قرار داشته باشد برای منطقه شما هم حجت است خلاصه اینکه اختلاف در این مورد طبیعی است و انسان باید طبق راههایی که برای رویت هلال می باشد به یقین برسد. و این بر می گردد به خود شخص که از چه راهی برای رسیدن به یقین اقدام نماید. موفق باشید.
سلام .حکم غر غره کردن آب نمک در حال روزه چیست؟
سوال: حکم غرغره کردن براى روزهدار چیست؟
جواب: اگر هنگام غرغره کردن، آب از حلق به پایین برود، روزه باطل میشود.
سوال: اگر روزه دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گردانده و بیرون بریزد به طورى که هیچ مقدارى از آب پایین نرود چه حکمى دارد؟
جواب: در فرض سؤال اشکال ندارد.
سوال: آیا بعد از مضمضه کردن ـ چه براى وضو و چه غیرآن ـ در حال روزه ماه رمضان واجب است روزه دار سه مرتبه آب دهانش را بیرون بریزد؟
جواب: چنین کارى واجب نیست. آنچه واجب است خارج کردن آب از دهان است و اگر یقین پیدا کرده که آب خارج شده چیز دیگرى بر او واجب نیست.
حکم غر غره کردن دهان با اب معمولی چی هست ؟ ایا اگه میکروسکوپی حساب کنیم مولکول های اب به حلق و از انجا به داخل بدن نمیرند؟؟؟
موضوعات همهی احکام را باید از عرف گرقت؛ برای اينکه احکام برای عرف گفته شده، نه از روی فلسفه،نه به دقت عقلی نه از طیق صنعتی و میکروسکوپی، احکام برای مردم، با آن عرفيت و عقل سادهای که دارند گفته شده و طبق فهم عرف، بايد موضوعات را بگيريم. لذا حتی بعضيها میگويند: اگر برای فهم احکام، برويم در دقايق فلسفی، باز حجت نيست، فهم احکام هم حجت نيست؛ برای اينکه احکام برای عموم مردم گفته شده است، نه برای خواص. از همين جهت هم در ميان اصحاب مشهور است که هرکه عرفيتش بهتر باشد، اعلميتش مسلّمتر است. حتی مثلاً مشهور است که بعد از مرگ ميرزای شيرازی بزرگ (رضواناللهتعالیعليه)، آقا سيد محمد فشارکی خيلی از نظر علم و عمل بالا بوده، کسی هم به نام ميرزا محمد تقی شیرازی خيلی در ميان طلبهها و فضلا بزرگ بوده است. آقا سيد محمد پسرش را پيش او فرستاد که اعلم کيست؟ میخواهم زن و بچهام را به او ارجاع دهم. او گفته بود: به پدرت بگو: اگر مناط دقتهای عقلی است، تو از من اعلم هستی و اگر مناط فهم عرف است، من از تو اعلم هستم. مرحوم آقا سيد محمد فشارکی فرموده بود: مناط در فقه، فهم عرفی است، نه فهم دقّی عقلي، بنابراين تو اعلم هستی و زن و بچهام را به تو ارجاع میدهم.
گرفتن سود از پول حرام هست و ربا پس
سودی که از بانک گرفته میشه چه حکمی دارد ؟ ایا به نحوی دور زدن قوانین اسلام نیست ؟ خب این کار رو که افرادی که پول نزول میدهند هم انجام میدهند مثلا اجاره یه چیزی و گرفتن سود در قبال ان
سودي که بانک بر اساس يکي از قراردادهاي شرعي مانند جعاله مي دهد حلال است (1).
اما اگر بر اساس معاملات شرعي نباشد ، فرقي بين كسي كه ربا مي دهد و بانك نيست . در بانك هم اگر شرط سود شده باشد، ربا و حرام است. (2)
پي نوشت ها:
1. آيت الله بهجت ، توضيح المسائل، م 2294.
2. همان، م 2281.
سلام تقبل الله حاج آقا
حکم روزه نگرفتن بعضي مشاغل سخت مثل نانوا و کارگران ساختماني و ...... چيه ؟ ميشه تو روزهاي گرم سال روزه نگيرن و به جاش زمستون بگيرن ؟
کیسانیکه به هر دلیلی توان و قدرت گرفتن روزه را در روزهای گرم نداشته باشند به دلیل اینکه موجب ضرر و اضطرار می شود نباید روزه بگیرند ولی روزه از آنها ساقط نمی شود بلکه باید در روزهای کوتاه مثل زمستان جبران نمایند..
میگم ماه مبارک رمضون داره تموم میشه جواب کی داده میشه ؟ خخخخ
با تشکر از لطف شما اینم جواب سوالات.ببخشد دیر شد.
میگم ماه مبارک رمضون داره تموم میشه جواب کی داده میشه ؟ خخخخ
با تشکر از لطف شما اینم جواب سوالات.ببخشد دیر شد.
اوا .. خخخ عه چیز شد نه منظوری نداشتم که داداشی خخخ همین طوری گفتم
با سلام به سوالی دیگر در خدمتتان هستم
حاج آقا حکم روزه گرفتن برای مادری که به بچه 15 ماهه اش شیر میده چی هست ؟ ایا باید روزه بگیره یا نگیره ؟ میشه توضیح بدین خیلی ممنونم
با سلام
حکم زدن کرم ویتامین آد به روی لب برای برطرف کردن خشکی چی هست ؟
سلام با توجه به اختلاف کم افق ایران و عراق آری
سلام با توجه به اختلاف کم افق ایران و عراق آری
برای ایرانیان هم است
سختی لازمه روزه گرفتن هست ولی اگر باعث تشنگی و ترس از هلاک شدن است تا زمانی که شرایط برایش در طول سل فراهم نشد می تواند صبر کندولی اگر تا یکسال طول کشید نتوانست روزه لازم نیست فقط کفاره یک مد به ازای هر روز دهد..
اگر برای خود و شیر خوره اش ضرر دارد یکی از ده نفری است که لازم نیست روزه بگیرد....
و باید بعدا قضا کند و کفاره هم ندارد..
اگر وارد دهان نشود و قورت داد نشود لا مشکل
سلام .حکم غر غره کردن آب نمک در حال روزه چیست؟
سوال: حکم غرغره کردن براى روزهدار چیست؟
جواب: اگر هنگام غرغره کردن، آب از حلق به پایین برود، روزه باطل میشود.
سوال: اگر روزه دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گردانده و بیرون بریزد به طورى که هیچ مقدارى از آب پایین نرود چه حکمى دارد؟
جواب: در فرض سؤال اشکال ندارد.
سوال: آیا بعد از مضمضه کردن ـ چه براى وضو و چه غیرآن ـ در حال روزه ماه رمضان واجب است روزه دار سه مرتبه آب دهانش را بیرون بریزد؟
جواب: چنین کارى واجب نیست. آنچه واجب است خارج کردن آب از دهان است و اگر یقین پیدا کرده که آب خارج شده چیز دیگرى بر او واجب نیست.
ممنونم از پاسخگوییتون.ولی من غرغره با آب نمک که مزه داار هست رو شنیدم اشکال داره .درسته؟